Den bemerkelsesverdige historien om Hallgeir Berge

Started by Jon R, October 17, 2012, 23:07:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jon R

Jeg vet det er mange av dere som kjenner denne karen og kanskje møtt han i en eller annen Leeds sammenheng. Jeg har selv hatt gleden av å møte den blide vestlendingen både i Leeds og Sandefjord.

Hallgeir er Leeds supporter på sin hals og en høyst levende en, men det er slett ingen selvfølge at han fortsatt er blant oss. Den sterke historien om Hallgeir vises på Dokument 2 TV 2 den 24. oktober.  :)

http://www.dagbladet.no/2012/10/17/nyheter/trafikk/innenriks/ulykke/trafikkulykke/23894589/
http://www.ba.no/puls/article5856645.ece
http://www.ba.no/puls/article5856630.ece

Jon R.

testo

Det har du helt rett i Jon, en smørblid og koselig kar jeg gjerne deler en pint med igjen.
Skal bli spennende å se dokumentaren om han..
Leeds United will always have a special place in my heart....and a bunch of men and women who enjoy speed and excitement.
Terje

Asbjørn

Quote from: Jon R on October 17, 2012, 23:07:27
Jeg vet det er mange av dere som kjenner denne karen og kanskje møtt han i en eller annen Leeds sammenheng. Jeg har selv hatt gleden av å møte den blide vestlendingen både i Leeds og Sandefjord.

Hallgeir er Leeds supporter på sin hals og en høyst levende en, men det er slett ingen selvfølge at han fortsatt er blant oss. Den sterke historien om Hallgeir vises på Dokument 2 TV 2 den 24. oktober.  :)

http://www.dagbladet.no/2012/10/17/nyheter/trafikk/innenriks/ulykke/trafikkulykke/23894589/
http://www.ba.no/puls/article5856645.ece
http://www.ba.no/puls/article5856630.ece

...og til dere som er i Bergensområdet kan dokumentaren allerede sees på fredag :)
(oppladning til Leedskampen for min del ;) )

http://www.bergenkino.no/template/components/fastRedirect.jsp?filmid=BIF20121225
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Vår kjære Hallgi er i skuddet for tiden.

Han blir & se sammen med Vår & co på God Morgen Norge på TV2 i morgen tidlig, meldes det :)
Tell me  Tell me

Dylan

Gambi

wallah bror, jeg kæzer den schmøø kæba der oppe og nede... shiit ass bror du tæsher alle djååmene joo, spar noen til meg a bro' !

Hallgeir *

Quote from: Gambi on October 18, 2012, 17:02:28
Er det samme Hallgeir som paa forumet?

Hvis det var meg du tenkte på...? Nei, jeg kan avkrefte det.

Dette gjør for øvrig et sterkt inntrykk å lese..
Super Leeds since 1968

auren

Det er vel snakk om brukeren Hallgi skulle jeg tro :)

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

h.b

Nå kommer det en dokumentar om Hallgeir på TV 2 onsdag i neste uke. Lykkens ansikt skal vises klokken 22.45 der. Var forresten godt å se Hallgeir på God Morgen Norge på TV 2 i dag

Asbjørn

Litt forhåndsstoff fra TV2 om onsdagens dokumentar

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hallgeirs-ansikt-ble-brutalt-revet-av-i-ulykke-3905318.html#.UIRFX-M9kR4.facebook

Hallgeirs ansikt ble brutalt revet av i ulykke

Fikk nytt ansikt etter 22 timer lang operasjon.

Påsken 2003 satt 18 år gamle Hallgeir Berge og kjæresten i bilen på vei til påskeferie i Valdres.

Inne i en tunnel sovnet Hallgeir av bak rattet, mistet kontrollen over bilen, og krasjet stygt i fjellveggen.

Hele ansiktet til Berge ble brutalt revet av, men takket være en vellykket maratonoperasjon har Hallgeir et ansikt i dag.

22 timer i strekk

â€" I Gudvanga-tunnelen har jeg nok duppet av, og bilen gikk over til venstre siden av tunnelen. Der sto det en nødtelefonboks boltet fast til tunnelveggen. Den traff meg midt i ansiktet, og jeg reiv den av og den reiv av ansiktet mitt, sier Berge. PÃ... SYKEHUSET: Hallgeir Berge lå tre måneder på sykehus etter ulykken.

Da Hallgeir ankom Haukeland Universitetssykehus måtte legene først sørge for at han ville overleve ulykken.

â€" Jeg hadde nakkebrudd, så først stabiliserte de nakken slik at jeg ikke skulle bli lam fra halsen og ned. Da tok de bein fra sidebeinene og gikk gjennom halsene og opererte sammen fjerde, femte og sjette nakkevirvel, sier han,

Deretter opererte leger ved Haukeland det totalt ødelagte ansiktet i 22 timer i strekk, og resultatet ble vellykket. Og selv om utseendet til Hallgeir har blitt forandret gjennom alle operasjonene, og er han fornøyd med resultatet.

â€" Det var et grotesk utgangspunkt og det er helt utrolig at det gikk bra. Jeg har hatt mye stang inn siden den gang, sier han til TV 2.

â€" Tøff prosess

Da Berge våknet opp fra koma etter tre uker var livet forandret.

â€" På mange måter så våknet jeg bare opp med en fantastisk energi på livet. Jeg hadde bare lyst til å leve med gang jeg våknet opp fra koma. I begynnelsen husker jeg ikke hvem jeg var eller hvilket liv jeg hadde levd før. Alt var vekke, men det kom gradvis tilbake. Det var en tøff prosess, men jeg var så sulten på livet og så interessert i mennesker og verden. Det var virkelig en oppvåkning for meg, sier han.

Hallgeir lå nesten tre måneder på sykehus før han kunne begynne å trene seg opp. I denne perioden kom også tidligere minner tilbake og Hallgeir ble stadig bedre.

â€" Klarte ikke se meg i speilet

Hallgeir har i årene etter ulykken hatt en rekke operasjoner, og han legger ikke skjul på at det har vært vanskelig å venne seg til sitt helt nye utseende.

â€" I begynnelsen var det tøft, og jeg klarte egentlig ikke å se meg i speilet. Da var arrene mye ferskere og jeg hadde for eksempel ikke nesebein. Jeg husker at jeg fokuserte på mitt venstre øye da jeg barberte meg. Det var rett og 18 Ã...R: Slik så Hallgeir Berge ut da han var 18 år gammel. Foto: Prviatslett vanskelig for meg selv og for folk flest å se meg i ansiktet, sier han.

TV 2 viser dokumentar

Denne uken har dokumentarfilmen om Hallgeir, «Lykkens ansikt», hatt premiere på filmfestivalen BIFF i Bergen.

Og ifølge regissøren handler filmen om mer enn den utrolige legejobben som ble gjort med Hallgeirs ansikt.

â€" Først og fremst ble jeg veldig fascinert og trigget av det medisinske mirakelet. Jeg har jobbet med dokumentarfilmer en stund, og så at det kunne være en veldig spennende historie. Med en gang jeg ble kjent og begynne å snakke med Hallgeir forsto jeg at her var det noe mye mer enn et medisinsk mirakel. Her var det en ung mann som hadde gjennomgått noe som gjorde at han har fått erfaringer som jeg tenkte var veldig interessante å dele med flere mennesker, sier regissør Ida Kleppe.

Filmen sendes på Dokument 2 her på TV 2 onsdag 24. oktober!
Tell me  Tell me

Dylan

Hallgi

Heheij gode Leeds-brødre!
Det var ein morsom link som dukka opp da eg googla navnet mitt om siste nyhetssaker ;) Og det er ein fantastisk historie ja, der eg jo blei slått i koma, men Leeds-tilhørigheten låg lagra i minne.
For da eg våkna fra koma hadde eg først trakostomi ned halsen så eg kunne ikkje snakke, men de ga meg penn og papir. Det første eg skrev var; "I am hungry" på engelsk av alle ting, og det andre var "Vant Leeds?".., Så da skjønte de at hukommelsen låg der, for eg var naturlig nok var uroa for Leeds da i april/mai 2003 og frykta nedrykk:o Men heldigvis roa familien meg ned og sa at Leeds var i god gang, så eg kom meg på beina igjen, uten å vite om nedturen i vente:x.., Mor mi spurte meg btw etterpå om eg huska kva ho heite, men det hadde eg glemt da for sa feil navn, men huska Leeds ;D
Deilig we are on the way back up igjen, Leeds er med no matter what,
MOT!
ALAW (saludos del pirata)

lojosang

- Leif Olav

Blank_File

Det var virkelig en historie verdig Hallgeir. Jeg håper våre stier en gang krysses! :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

testo

Quote from: Hallgi on October 24, 2012, 15:59:28
Det var ein morsom link som dukka opp da eg googla navnet mitt om siste nyhetssaker ;) Og det er ein fantastisk historie ja, der eg jo blei slått i koma, men Leeds-tilhørigheten låg lagra i minne.
For da eg våkna fra koma hadde eg først trakostomi ned halsen så eg kunne ikkje snakke, men de ga meg penn og papir. Det første eg skrev var; "I am hungry" på engelsk av alle ting, og det andre var "Vant Leeds?".., Så da skjønte de at hukommelsen låg der, for eg var naturlig nok var uroa for Leeds da i april/mai 2003 og frykta nedrykk:o Men heldigvis roa familien meg ned og sa at Leeds var i god gang, så eg kom meg på beina igjen, uten å vite om nedturen i vente:x.., Mor mi spurte meg btw etterpå om eg huska kva ho heite, men det hadde eg glemt da for sa feil navn, men huska Leeds ;D
MOT!

8)
If you believe, anything can happen mate...
Sees i Leeds Hallgeir..MOT
Leeds United will always have a special place in my heart....and a bunch of men and women who enjoy speed and excitement.
Terje

nellejr

Quote from: Hallgi on October 24, 2012, 15:59:28
MOT!

Takk Hallgeir for at du deler din historie med oss. Det var sterkt å høre den.
Warnock dagen etter at QPR røyk mot Blackburn i FA cupen
Diouf er verre enn ei kloakkrotte.
Om jeg ville vurdert å signere han? Jeg ville ikke en gang snakket med han, avslutter Warnock

Hallgeir *

En dokumentar som gjør inntrykk og samtidig setter perspektiv på livet vi lever. Imponerende!
Super Leeds since 1968

Asbjørn

...merkelig nok har ikke noen her inne nevnt Hallgeir siste dagene.
Både julaften og 1.juledag var han å se i aksjon i reportasjer i TV2.

Som nevnt i dokumentaren fra ulykken jobber han som frivillig på et flyktningemottak i Arna/Bergen.
Han har pleid å ha med en familie eller to hjem til foreldrene under julefeiringen...
Men i år skulle familien vekk i julen, Hallgeir har mange kvadratmeter med plass i kåken i Bergen
og ville invitere en del av flyktningene til å endelig få feire norsk jul for første gang.
...litt problematisk var det jo at han bare dager etter at han klekket ut idèen skulle på rundreise,
bl.a. til Cato i Leeds, og først skulle returnere Bergen på lillejulaftenen.
Litt dumt da at han hverken hadde julepynt, mat, gaver eller knapt noenting... (unntatt et hjerte av gull)  

Men Hallgeir vet å trykke på de rette knappene, vips hadde han flere frivillige som stod opp
for ham, og flere tilbudte seg å stille med det han manglet.
...men de 20/30 tenkte ble til 40/50 og stappfullt hus.

Media fikk jo (som alle oss andre) sansen for historien og stilte med avisreportasje (bl.a. lederen i BA på julaften, samme avis som hadde 8 sider om ulykken hans for to år siden), og TV2 fokuserte på hjertelaget hans i 18:30-nyhetene på julaften, og i God Morgen Norge neste dag...

...det eneste Hallgeir syns er litt ubehagelig er alt dette fokuset på ham selv, det er jo flyktningene og deres situasjon som burde være fokusen...

Vi andre burde tenke på det å stå opp for andre litt oftere enn vi gjør, kanskje...
Anyways, full cred for det du gjør for andre, Hallgeir!

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/lykkens-ansikt-3953275.html
Tell me  Tell me

Dylan

Bites Yer Legs

KEEP FIGHTING!!

berlin

Dette er fantastisk. Hvilken energi det gir. Kan gi de fleste perspektiv på liv og samfunn, verdier m.m.

:)

Asbjørn

Nå LEDER Hallgeir i BA sin avstemning om Ã...rets bergenser! :)

http://www.ba.no/nyheter/article6995111.ece

Hjelp gjerne til å stemme fram denne hederskaren. :)

Hallgeir selv da? Jo, han er i Etiopia en tur for å hjelpe en av sine bekjente å finne ektemannen sin (som hun mistet kontakten med under flukten fra hjemlandet)... Før han kommer hjem til jul for å stå i bresjen for julefeiring for en hel del flyktninger...

Hatten av for denne mannen!

...han likte for øvrig godt at han rakk å få med seg Bergen Whites' julebord før Etiopiaturen var ordnet :)
Tell me  Tell me

Dylan

Jon R

"Rett" stemme avgitt.  :)

Hallgeir leder jaggu racet han, på en liste av en rekke meget sterke kandidater!  :o
Jon R.

Asbjørn

Quote from: Jon R on December 02, 2013, 16:12:38
"Rett" stemme avgitt.  :)

Hallgeir leder jaggu racet han, på en liste av en rekke meget sterke kandidater!  :o

Hallgeir leder på Ylvis-brødrene med over 5%! :)

Det hele kunngjøres om 9 dager (ifølge avisartikkelen) - dessverre skal juryen velge en vinner uavhengig av avstemningen (som vel er å sees på som veiledende). Er redd juryen fort henger seg på Ylvis-bandwagon'en...
Tell me  Tell me

Dylan