Skrevet av Emne: EX-"manager" og "head-coach" : Brian McDermott  (Lest 381947 ganger)

0 medlemmer og 5 gjester leser dette emnet.

Gufrias

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #330 på: Oktober 06, 2013, 17:28:10 »
Det som irriterer meg en smule er at det blir hevda at det er penger tilgjengelig for nye spillere. Og så bruker ikke Mc D noen penger i det hele tatt. Så hvor er haka her egentlig
Vel...

For det første er transfervinduet stengt.
For det andre gjelder det å finne spillere som forsterker førsteelleveren.
For det tredje må den andre klubben ønske å låne ut spilleren.
For det fjerde må spilleren ønske å gå til Leeds på lån.

Faktisk ikke så enkelt som det kan høres ut.
Hekta på Leeds siden 1974

sportcarl1

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #331 på: Oktober 06, 2013, 17:59:48 »
Det som irriterer meg en smule er at det blir hevda at det er penger tilgjengelig for nye spillere. Og så bruker ikke Mc D noen penger i det hele tatt. Så hvor er haka her egentlig
Vel...

For det første er transfervinduet stengt.
For det andre gjelder det å finne spillere som forsterker førsteelleveren.
For det tredje må den andre klubben ønske å låne ut spilleren.
For det fjerde må spilleren ønske å gå til Leeds på lån.

Faktisk ikke så enkelt som det kan høres ut.
så sant så sant, men denna visan har man hört både denna säsongen och tidigare säsonger både i lånefönstret och transferfönstret, tycker våra konkurentklubbar lyckas bättre i bägge fönstrena
 

DenHviteYeboah

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #332 på: Oktober 06, 2013, 19:58:25 »
Fra teamtalk:
andy g (Leeds United): Sack BMD? What's the point. Warnock inherited a garbage team from Grayson, BMD inherited a garbage team from Warnock and whoever takes over from BMD will inherit a garbage team from him. The manager is not the problem. We're not a sleeping giant, we're in a coma and there's no cure on the horizon.

p0ndus

  • Gjest
Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #333 på: Oktober 06, 2013, 20:12:52 »
Fra teamtalk:
andy g (Leeds United): Sack BMD? What's the point. Warnock inherited a garbage team from Grayson, BMD inherited a garbage team from Warnock and whoever takes over from BMD will inherit a garbage team from him. The manager is not the problem. We're not a sleeping giant, we're in a coma and there's no cure on the horizon.

Veldig bra og riktig  beskrivelse av situasjonen laget har vært i siste 10 åra. Uten midler til og få inn sin type spillere makter aldri en manager og få laget til og spille sin type fotball. Resultatet blir en lapskaus av et  fotball lag  som glimter til hvert skuddår.

nord

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #334 på: Oktober 06, 2013, 20:28:43 »
Hvis det var mine penge, som skule sættes på LUFC , så ville jeg absolut satse på de bedste spillere og positiv fodbold. Hvem gider at købe et dårligt hold  ? 
 

Cherry

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #335 på: Oktober 06, 2013, 20:53:26 »
Det som irriterer meg en smule er at det blir hevda at det er penger tilgjengelig for nye spillere. Og så bruker ikke Mc D noen penger i det hele tatt. Så hvor er haka her egentlig


Haka er at Brian vil finne passende typer til laget vårt, som må passe til de pengene han har tilgjengelig.....som ikke er mye! Han kan og må ikke bomme....DA har både han og vi seriøse problemer....ikke før det ;D
 

Leedsfan

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #336 på: Oktober 06, 2013, 21:22:23 »
Fra teamtalk:
andy g (Leeds United): Sack BMD? What's the point. Warnock inherited a garbage team from Grayson, BMD inherited a garbage team from Warnock and whoever takes over from BMD will inherit a garbage team from him. The manager is not the problem. We're not a sleeping giant, we're in a coma and there's no cure on the horizon.

Snodgrass  Johnson  Howson  Gradel
                   Becchio  Beckford

Grayson sitt lag når vi rykket opp til The Championship.. Alt har ikke bare vært shitty.
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Runar

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #337 på: Oktober 06, 2013, 22:46:27 »
Vi hadde en veldig spennende gruppe spillere i 2011

Synd vi demonterte hele troppen til denne gjengen uten kvalitet og profiler.
 

lojosang

Sv: Re: Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #338 på: Oktober 07, 2013, 09:26:10 »
Fra teamtalk:
andy g (Leeds United): Sack BMD? What's the point. Warnock inherited a garbage team from Grayson, BMD inherited a garbage team from Warnock and whoever takes over from BMD will inherit a garbage team from him. The manager is not the problem. We're not a sleeping giant, we're in a coma and there's no cure on the horizon.

Snodgrass  Johnson  Howson  Gradel
                   Becchio  Beckford

Grayson sitt lag når vi rykket opp til The Championship.. Alt har ikke bare vært shitty.

Men alt var shait da også på forumet. Gratis rask. Leicesterreserver.
- Leif Olav

h.b

  • Gjest
Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #339 på: Oktober 07, 2013, 09:33:45 »


Snodgrass  Johnson  Howson  Gradel
                   Becchio  Beckford

Grayson sitt lag når vi rykket opp til The Championship.. Alt har ikke bare vært shitty.


Tja. Denne midtbanen er bedre spiller for spiller enn den vi har nå. For det er ikke en eneste på dagens Leedslag som hadde tatt en plass fra disse pr dags dato

Leedsfan

Sv: Re: Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #340 på: Oktober 07, 2013, 09:46:34 »
Fra teamtalk:
andy g (Leeds United): Sack BMD? What's the point. Warnock inherited a garbage team from Grayson, BMD inherited a garbage team from Warnock and whoever takes over from BMD will inherit a garbage team from him. The manager is not the problem. We're not a sleeping giant, we're in a coma and there's no cure on the horizon.

Snodgrass  Johnson  Howson  Gradel
                   Becchio  Beckford

Grayson sitt lag når vi rykket opp til The Championship.. Alt har ikke bare vært shitty.

Men alt var shait da også på forumet. Gratis rask. Leicesterreserver.

Jeg husker det... Hadde vi hatt disse gutta i dag så hadde vi vært overlykkelige.. Progress?
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

h.b

  • Gjest
Sv: Re: Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #341 på: Oktober 07, 2013, 10:03:57 »
Fra teamtalk:
andy g (Leeds United): Sack BMD? What's the point. Warnock inherited a garbage team from Grayson, BMD inherited a garbage team from Warnock and whoever takes over from BMD will inherit a garbage team from him. The manager is not the problem. We're not a sleeping giant, we're in a coma and there's no cure on the horizon.

Snodgrass  Johnson  Howson  Gradel
                   Becchio  Beckford

Grayson sitt lag når vi rykket opp til The Championship.. Alt har ikke bare vært shitty.

Men alt var shait da også på forumet. Gratis rask. Leicesterreserver.

Jeg husker det... Hadde vi hatt disse gutta i dag så hadde vi vært overlykkelige.. Progress?

Nei det har det ikke vært. Men Leeds har siden da faktisk hatt en negativ spiral i utviklinga

Hallgeir *

Sv: Re: Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #342 på: Oktober 07, 2013, 10:13:37 »
Fra teamtalk:
andy g (Leeds United): Sack BMD? What's the point. Warnock inherited a garbage team from Grayson, BMD inherited a garbage team from Warnock and whoever takes over from BMD will inherit a garbage team from him. The manager is not the problem. We're not a sleeping giant, we're in a coma and there's no cure on the horizon.

Snodgrass  Johnson  Howson  Gradel
                   Becchio  Beckford

Grayson sitt lag når vi rykket opp til The Championship.. Alt har ikke bare vært shitty.

Men alt var shait da også på forumet. Gratis rask. Leicesterreserver.

Jeg ser bare en som kom fra Leicester her... Han ble betegnet som gratisk rask av enkelte. De andre var vel betalt rask og egenprodusert rask? Kanskje hukommelsen svikter?  ;)
Super Leeds since 1968

Annesj

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #343 på: Oktober 07, 2013, 10:54:59 »
Har tro på at McD vil kunne snu trenden vi er inne i nå. Men jeg skulle gjerne likt å visst et par ting. Som hvorfor Diouf ikke spiller. Hvorfor Poleon som uansett hvor uferdig og ustabil han er, er en langt større trussel enn Hunt.
Marching on together
We're gonna see you win (na, na, na, na, na, na)
We are so proud
We shout it out loud
We love you Leeds - Leeds - Leeds

Jon R

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #344 på: Oktober 07, 2013, 11:39:53 »
Vi hadde en veldig spennende gruppe spillere i 2011

Synd vi demonterte hele troppen til denne gjengen uten kvalitet og profiler.

Vi måtte jo det for å realisere Bates utenomsportslige forretningsideer. Flotte VIP bokser har vi også fått. Synd at ingen bruker dem.  :P
Jon R.

Dennis

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #345 på: Oktober 07, 2013, 11:51:06 »
Fra teamtalk:
andy g (Leeds United): Sack BMD? What's the point. Warnock inherited a garbage team from Grayson, BMD inherited a garbage team from Warnock and whoever takes over from BMD will inherit a garbage team from him. The manager is not the problem. We're not a sleeping giant, we're in a coma and there's no cure on the horizon.

Snodgrass  Johnson  Howson  Gradel
                   Becchio  Beckford

Grayson sitt lag når vi rykket opp til The Championship.. Alt har ikke bare vært shitty.

Vi hadde faktisk det laget når vi rykka opp, hadde vi ikke? :o

For en annen verden vi levde i da. Selv om alle, kanskje foruten Johnson og Howson, gikk for å realisere drømmen om spill i bedre ligaer, er det vondt å tenke på hvordan situasjonen kunne vært i dag, om GFH/Nooruddin hadde vært eiere på den tiden.

Det er ikke umulig at Howson/Johnson hadde fått verdige kontraktstilbud, samtidig som Snodgrass/Gradel hadde sett et lag hvor ambisjonene om ikke lyser av klubben, i alle fall hadde virket noe nærmere enn klubb de ville blitt i.

Selv om det er fortid, kan det jo kanskje vitne om en bedre fremtid? En tid hvor klubbens arvesølv ikke går fra klubben, i det minste mot en klekkelig kompensasjon som kan skytes tilbake i laget?
Marching on together!

Dennis

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #346 på: Oktober 07, 2013, 11:56:31 »
Vi har vel også tidligere lekt med teorien om at GFH ymtet frempå at det ville finnes penger, før det plutselig ikke var så interessant å heleie en sovende storklubb som ikke våkner av seg selv. Nooruddin hjalp vel til med kjøpet av Scott Wootton og har flere ganger uttalt at styret vil støtte han iht lån av en til to spillere, om Brian finner det aktuelt.

Nå uttalte også McDermott selv, at det ville vært dumt å leie spillere i forkant av Derby-kampen, ettersom det da ville gå med to uker uten kamp. På denne tiden av året er det vel 90-dager som er fristen (rett meg/konkluder gjerne) og de fleste lån virker å være på en måneds tid. Da er det dumt å la landskamppausen spise opp halve lånetiden.

Når det gjelder januar, må jeg likevel også innrømme at jeg ikke akkurat tror vi vil se klubben splash the cash, men at jeg tror en rask dribleving og en hurtig spiss vil kunne gi laget et helt annet utseende. Mye sitter mellom ørene og når manglene er så klare som de er, vil det forsterke følelsen av å ikke være gode nok.

Og når det gjelder å ikke bruke penger, er det ikke helt korrekt. Vi har vel ikke brukt så mye penger på 6-7 år...?

Det som irriterer meg en smule er at det blir hevda at det er penger tilgjengelig for nye spillere. Og så bruker ikke Mc D noen penger i det hele tatt. Så hvor er haka her egentlig
Vel...

For det første er transfervinduet stengt.
For det andre gjelder det å finne spillere som forsterker førsteelleveren.
For det tredje må den andre klubben ønske å låne ut spilleren.
For det fjerde må spilleren ønske å gå til Leeds på lån.

Faktisk ikke så enkelt som det kan høres ut.
« Siste redigering: Oktober 07, 2013, 12:34:09 av Mr Kaizer »
Marching on together!

Blank_File

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #347 på: Oktober 07, 2013, 12:10:02 »
Fra teamtalk:
andy g (Leeds United): Sack BMD? What's the point. Warnock inherited a garbage team from Grayson, BMD inherited a garbage team from Warnock and whoever takes over from BMD will inherit a garbage team from him. The manager is not the problem. We're not a sleeping giant, we're in a coma and there's no cure on the horizon.

Snodgrass  Johnson  Howson  Gradel
                   Becchio  Beckford

Grayson sitt lag når vi rykket opp til The Championship.. Alt har ikke bare vært shitty.

Vi hadde faktisk det laget når vi rykka opp, hadde vi ikke? :o

For en annen verden vi levde i da. Selv om alle, kanskje foruten Johnson og Howson, gikk for å realisere drømmen om spill i bedre ligaer, er det vondt å tenke på hvordan situasjonen kunne vært i dag, om GFH/Nooruddin hadde vært eiere på den tiden.

Det er ikke umulig at Howson/Johnson hadde fått verdige kontraktstilbud, samtidig som Snodgrass/Gradel hadde sett et lag hvor ambisjonene om ikke lyser av klubben, i alle fall hadde virket noe nærmere enn klubb de ville blitt i.

Selv om det er fortid, kan det jo kanskje vitne om en bedre fremtid? En tid hvor klubbens arvesølv ikke går fra klubben, i det minste mot en klekkelig kompensasjon som kan skytes tilbake i laget?

Jeg er den første til å innrømme at når Johnson gikk så var det ikke noen krise og jeg gråt meg vel heller ikke i søvn over Howson, men Snodgrass og Gradel innebar våkenetter. Nå er det vel også de to som har prestert best i etterkant. At Snoddocop er fast i PL er vanvittig sterkt.

Dennis

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #348 på: Oktober 07, 2013, 12:37:42 »
Bradley Johnson var jeg heller ikke spesielt lei meg for å miste, men innrømmer i etterkant at han er en fin spiller å ha i stallen. Samtidig hadde han hevet dagens midtbane betraktelig.

Av spillerne var Gradel og Snodgrass de beste enkeltspillerne, men jeg syns faktisk salget av Howson var, isolert sett, det verste. Skal man tro på uttalelser av Ben Parker, ville Howson bli, men ble tilbudt luselønn ift statusen. Vi solgte også her en lokal gutt som også var en god spiller, med et godt potensiale.

Så Norwich v Chelsea i helga og det er liten tvil om at Howson ville vært vår beste midtbanespiller, i mine øyne.

Tipper også salget av Howson var mye av grunnen til at Snoddy gikk. Klubben viste overhode ingen ambisjoner med å selge unna kapteinen. Her var det vel også klart at Bates hadde lovet Grayson en erstatter - som med Gradel - men at dette ikke ble aktuelt i etterkant og skylda ble lagt tilbake på Grayson.
Marching on together!

Kato

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #349 på: Oktober 07, 2013, 13:08:51 »
Bradley Johnson var jeg heller ikke spesielt lei meg for å miste, men innrømmer i etterkant at han er en fin spiller å ha i stallen. Samtidig hadde han hevet dagens midtbane betraktelig.

Av spillerne var Gradel og Snodgrass de beste enkeltspillerne, men jeg syns faktisk salget av Howson var, isolert sett, det verste. Skal man tro på uttalelser av Ben Parker, ville Howson bli, men ble tilbudt luselønn ift statusen. Vi solgte også her en lokal gutt som også var en god spiller, med et godt potensiale.

Så Norwich v Chelsea i helga og det er liten tvil om at Howson ville vært vår beste midtbanespiller, i mine øyne.

Tipper også salget av Howson var mye av grunnen til at Snoddy gikk. Klubben viste overhode ingen ambisjoner med å selge unna kapteinen. Her var det vel også klart at Bates hadde lovet Grayson en erstatter - som med Gradel - men at dette ikke ble aktuelt i etterkant og skylda ble lagt tilbake på Grayson.

Når man i tillegg ser hva stallen mangler i dag, så svir det å tenke på at vi hadde Snodgrass og Gradel.
 

Runar

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #350 på: Oktober 07, 2013, 13:09:00 »
Fantes noe kritikk mot den midtbanen der også, primært på det defensive, men stortsett var kritikken rettet mot de fire bak dem.

Midtbane med Kilkenny (undervurdert sppiller for Leeds da), Johnson og Howson, med Gradel og Snoddy på kantene er noe av det mer spennende vi har plassert på en midtbane i Leeds siden 01/02 sesongen.

Felles for alle, var at de var "ung" men erfaren og sulten på oppnå suksess.

Tonge, Norris, Green og Brown er ingen av disse delene. Murphy passer profilen og Austin likeså i forhold til ambesiøs.

Spillere som Watt og Sam var gode back ups i den første sesongen i NPC, mens McCormack var 3. valg som spiss.

De sier jeg opp hvilket utgangspunkt vi hadde etter den første sesongen i NPC. Tapet av Gradel og at han ble erstattet med Pygh var vondt, men skal ikke undervurdere tapet av Kilkenny og Johnson som var bærebjelker i laget gjennom sesongen før.

Kasper forsvant ut, det var nok en profil som passer Leeds profilen. Sommeren 11/12 er den værste siden nedrykket 03/04.

Vi i stor grad ødela vår mulighet til å rykke opp med  en spillerstall som i større eller mindre grad hadde vokst sammen og tatt nivået.

Leeds er ikke en klubb du skal forlate for å komme videre, det er en klubb du skal forlate når du er på vei ned....
 

Sydhagen

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #351 på: Oktober 07, 2013, 13:26:44 »
Selvfølgelig vondt å se på hvordan Leeds laget har blitt rasert.
Men jeg har troen på at akkurat McD er rette mannen til å bygge opp igjen et godt ungt lag igjen. Prosessen har startet og den kommer til å fortsette i større stil neste sommer når noen av kontraktene går ut.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

h.b

  • Gjest
Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #352 på: Oktober 07, 2013, 13:33:17 »

Leeds er ikke en klubb du skal forlate for å komme videre, det er en klubb du skal forlate når du er på vei ned....


Tommel opp for denne. Men desverre så er McD håpløs på innkjøp da. Se på det rasket han har henta i sommer. Murphy kan bli noe. Men der er det kan bli noe

Kato

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #353 på: Oktober 07, 2013, 13:36:17 »
Fantes noe kritikk mot den midtbanen der også, primært på det defensive, men stortsett var kritikken rettet mot de fire bak dem.

Midtbane med Kilkenny (undervurdert sppiller for Leeds da), Johnson og Howson, med Gradel og Snoddy på kantene er noe av det mer spennende vi har plassert på en midtbane i Leeds siden 01/02 sesongen.

Felles for alle, var at de var "ung" men erfaren og sulten på oppnå suksess.

Tonge, Norris, Green og Brown er ingen av disse delene. Murphy passer profilen og Austin likeså i forhold til ambesiøs.

Spillere som Watt og Sam var gode back ups i den første sesongen i NPC, mens McCormack var 3. valg som spiss.

De sier jeg opp hvilket utgangspunkt vi hadde etter den første sesongen i NPC. Tapet av Gradel og at han ble erstattet med Pygh var vondt, men skal ikke undervurdere tapet av Kilkenny og Johnson som var bærebjelker i laget gjennom sesongen før.

Kasper forsvant ut, det var nok en profil som passer Leeds profilen. Sommeren 11/12 er den værste siden nedrykket 03/04.

Vi i stor grad ødela vår mulighet til å rykke opp med  en spillerstall som i større eller mindre grad hadde vokst sammen og tatt nivået.

Leeds er ikke en klubb du skal forlate for å komme videre, det er en klubb du skal forlate når du er på vei ned....

Enig i mye, men tror du overvurderer kvalitetene til Kilkenny noe. Det er vel ingenting i karrieren etter at han forlot oss som tilsier at vi mister noen stor spiller @league one.
 

Dennis

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #354 på: Oktober 07, 2013, 13:41:28 »
Enig i betraktningene, Runar.

For øvrig også enig med Kato i at Kilkenny ikke har vist så mye i etterkant, men han hadde i det minste noen pasningsferdigheter vi ikke har pdd. Han var nok en brikke som passet godt inn i bildet som var da.

Vi ser jo også på O'Learys Leedslag; det er jo ikke altfor mange av de som var så enorme i etterkant heller. Unntak finnes selvsagt, men ikke mange av de som spilte i Europa har vært utelukkende suksessrike i etterkant. Det sier mye om viktigheten av lagsammensetningen og moralen - og mangelen derav.
« Siste redigering: Oktober 07, 2013, 13:44:49 av Mr Kaizer »
Marching on together!

Dennis

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #355 på: Oktober 07, 2013, 13:43:51 »

Leeds er ikke en klubb du skal forlate for å komme videre, det er en klubb du skal forlate når du er på vei ned....


Tommel opp for denne. Men desverre så er McD håpløs på innkjøp da. Se på det rasket han har henta i sommer. Murphy kan bli noe. Men der er det kan bli noe

Ikke helt enig i rask.

Murphy og Wootton har potensiale, mens Smith er en type som kan forandre kampbilder. Av de som kom inn i sommer, er det kun Noel Hunt som for meg virker uten hensikt.

Det meste tyder også på at McDermott ønsket å hente en ving og en mer etablert spiss i sommer, uten at jeg vet hvorfor det ikke ble noe av.
Marching on together!

B_Ød

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #356 på: Oktober 07, 2013, 13:46:43 »
Men desverre så er McD håpløs på innkjøp da. Se på det rasket han har henta i sommer. Murphy kan bli noe. Men der er det kan bli noe

Det kan være du har rett i dette, men så var det det med å være litt tålmodig da. Personlig kommer jeg til å gi både manager og spillere mer tid.
Ikke be meg begrunne dette, men av en eller annen grunn tror jeg det bor mer i dette mannskapet enn det vi har sett så langt.

 
Ups & Ups!!

Cherry

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #357 på: Oktober 07, 2013, 14:12:52 »
Mye sitter mellom øra........medgang/motgang har tynne vegger........der motgang er værst!
Ikke mer enn 4 uker siden vi var ganske høyt oppe på adrenalin....det snur fort - særlig i NPC!
Ett par spillere ......kvalitet.....det hadde gjort susen.
 

Sydhagen

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #358 på: Oktober 07, 2013, 14:25:16 »
Jeg tror at dette laget hadde sett mye bedre ut viss vi hadde drillet to av desse (Poleon/Byram/White/Diouf) på hver sin kant fra starten av i en slags 4-3-3 eller 4-2-3-1.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

nord

Sv: Manager: Brian McDermott
« Svar #359 på: Oktober 07, 2013, 15:30:23 »
(rettelse) Jeg synes at BMD skal få den tid han ønsker, men kravet er, at vi ikke har mulighed for at rykke ned i 2014(fe.ks. i 1. mars )  og at vi seriøst satser på at rykke op i 2015 ! 

At fyre en manager  hvergang man har en dårligt periode er det rene selvmord