Analyse av scoringer sesongen 2013/2014

Started by Kato, August 04, 2013, 11:21:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gufrias

Veldig lærerikt å se målene, lese analysen og se målene igjen. Keep up the good work, Kato. Om jeg har noe å tilføye, lover jeg å gjøre det.
Hekta på Leeds siden 1974

p0ndus

Quote from: Kato on September 02, 2013, 22:09:49
Skriver jeg tråden for meg selv? Ingen interesse for diskusjon?

Kampanalysene dine er faktisk så gode at jeg for min del ikke har behov for og diskutere de.
Skulle jeg kommentere de så ville det i såfall bare kommet skryt.
Mvh
p0ndus ( i det noe rause hjørnet)

DenHviteYeboah

Kato: jeg synes kampanalysene dine var helt suverene!
I denne tråden har jeg lyst til å stille et spørsmål til alle: i hvor stor grad tror dere BMD og trenerteamet bruker videoanalyse/kampanalyse slik som Kato gjør i tråden? Drillo har jo vært en tilhenger av videoanalyse i en mannsalder og setter det i system. Personlig tror jeg feks Warnock ga blaffen i å analysere på denne måten...han var av den gamle skolen som så alt fra sidelinja og trodde han hadde rett i alt... :(

Leedsfan

Quote from: Kato on September 01, 2013, 20:55:11
Leeds - QPR 0-1

0-1 Fant ikke tv-bilder fra denne. Så vurderingen ut fra hva jeg husker. Dødball mot fra vår høyre side, anslått avstand 35 meter fra eget mål. Mener vi setter linja 3-4m for dypt, klar systemfeil. Stå høyere på dødball mot, fall raskere. Med at vi står for lavt blir arbeidsbetingelsene vanskeligere for Kenny. Dog bør han slå ballen ut til siden, istedenfor å prøve å holde med så mye bein rundt seg. Systemfeil, og som noen sa i går, ingen sigar til Kenny heller.

Baklengs så langt:

Fra vår venstre side: 2
Fra midtkorridoren: 1
Fra vår høyre side: 1
Dødballer: 2

Scoringer:

Fra vår venstre side: 1
Fra midtkorridoren: 4
Fra vår høyre side: 2

Kenny ser litt klumsete ut på målet, men jeg frikjenner han. Hvis han hadde satset alt på at ingen hadde nådd den så kunne og burde han redde den, men jeg tror han prøvde å stole på refleksene sine hvis en fikk en pupp, hårstrå eller er kjønnsorgan på ballen.

At vi skaper så lite fremover må McD ta på sin kappe sammen med laget. McD fremstår som meget kynisk og hadde vår forrige manager spilt slik så hadde hylekoret fått vann på mølla. Kanskje siste avsnitt passer bedre i taktikkeri-tråden?!?
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Kato

Quote from: Leedsfan on September 03, 2013, 21:20:34
Leeds - QPR 0-1

0-1 Fant ikke tv-bilder fra denne. Så vurderingen ut fra hva jeg husker. Dødball mot fra vår høyre side, anslått avstand 35 meter fra eget mål. Mener vi setter linja 3-4m for dypt, klar systemfeil. Stå høyere på dødball mot, fall raskere. Med at vi står for lavt blir arbeidsbetingelsene vanskeligere for Kenny. Dog bør han slå ballen ut til siden, istedenfor å prøve å holde med så mye bein rundt seg. Systemfeil, og som noen sa i går, ingen sigar til Kenny heller.

Baklengs så langt:

Scoringer:

Kenny ser litt klumsete ut på målet, men jeg frikjenner han. Hvis han hadde satset alt på alt ingen hadde nådd den så kunne og burde han redde den, men jeg tror han prøvde å stole på refleksene sine hvis en fikk en pupp, hårstrå eller er kjønnsorgan på ballen.

At vi skaper så lite fremover må McD ta på sin kappe sammen med laget. McD fremstår som meget kynisk og hadde vår forrige manager spilt slik så hadde hylekoret fått vann på mølla. Kanskje siste avsnitt passer bedre i taktikkeri-tråden?!?

http://www.youtube.com/watch?v=tDfXrRCTdx4

Her fant jeg repetisjonen av målet ihvertfall. Som vi ser svinges frisparket innover fra ca 35 meter ute på siden. Før frisparket slås har vi falt inn til ca 10 meter, altfor lavt. Dette går jeg ut fra er momenter som drilles godt inn på treningsfeltet av dødballansvarlig. Klassisk feil jeg helt klart mener bør unngås på dette nivået. QPRs angripere lykkes med det de prøver på, dra fireren vår så langt inn foran mål som mulig. Sett linja høyt, la hissige angripere gå i offside, men fall hardt like før frisparket slås er min melodi.

Når det gjelder Kenny kan man til hans forsvar si at arbeidsbetingelsene blir vanskeligere med systemfeilen i forkant. I utgangspunktet er grunnregelen at keeper bør stå inne hvis det ser ut til å gå mot duell mellom utespillere. Her velger han å komme ut. Riktig? Nei, under tvil. Kenny har bra oversikt over ballbanen, og er ikke så dekket som jeg trodde ved første øyekast. Hans inngripen er svak, da han uansett ikke får slått ballen til side.

Med fasit i hånd er jeg rimelig sikker på at det ikke hadde blitt scoring om Kenny hadde holdt seg på strek. Ballen hadde da kommet inn direkte fra frisparket uten at noen hadde touchet den.

Det er da to feil som fører til dette baklengsmålet, uten at jeg velger å kalle  det en ren keepertabbe.

Konklusjon: Retten frikjenner ikke Paddy Kenny  ;D

Promotion 2010

Det ligger flotte klipp på LUTV og i sticky-tråden etter hver kamp.

:)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Jon R

Jon R.

sportcarl1

Quote from: Kato on September 04, 2013, 09:05:15
Quote from: Leedsfan on September 03, 2013, 21:20:34
Leeds - QPR 0-1

Baklengs så langt:

Scoringer:

Kenny ser litt klumsete ut på målet, men jeg frikjenner han. Hvis han hadde satset alt på alt ingen hadde nådd den så kunne og burde han redde den, men jeg tror han prøvde å stole på refleksene sine hvis en fikk en pupp, hårstrå eller er kjønnsorgan på ballen.

http://www.youtube.com/watch?v=tDfXrRCTdx4

Her fant jeg repetisjonen av målet ihvertfall. Som vi ser svinges frisparket innover fra ca 35 meter ute på siden. Før frisparket slås har vi falt inn til ca 10 meter, altfor lavt. Dette går jeg ut fra er momenter som drilles godt inn på treningsfeltet av dødballansvarlig. Klassisk feil jeg helt klart mener bør unngås på dette nivået. QPRs angripere lykkes med det de prøver på, dra fireren vår så langt inn foran mål som mulig. Sett linja høyt, la hissige angripere gå i offside, men fall hardt like før frisparket slås er min melodi.

Når det gjelder Kenny kan man til hans forsvar si at arbeidsbetingelsene blir vanskeligere med systemfeilen i forkant. I utgangspunktet er grunnregelen at keeper bør stå inne hvis det ser ut til å gå mot duell mellom utespillere. Her velger han å komme ut. Riktig? Nei, under tvil. Kenny har bra oversikt over ballbanen, og er ikke så dekket som jeg trodde ved første øyekast. Hans inngripen er svak, da han uansett ikke får slått ballen til side.

Med fasit i hånd er jeg rimelig sikker på at det ikke hadde blitt scoring om Kenny hadde holdt seg på strek. Ballen hadde da kommet inn direkte fra frisparket uten at noen hadde touchet den.

Det er da to feil som fører til dette baklengsmålet, uten at jeg velger å kalle  det en ren keepertabbe.

Konklusjon: Retten frikjenner ikke Paddy Kenny  ;D
summa summarum och med facit i hand skulle det aldrig bli några mål varken fram eller bak

Gufrias

Quote from: sportcarl1 on September 05, 2013, 11:56:14
summa summarum och med facit i hand skulle det aldrig bli några mål varken fram eller bak
men det er klokt å bruke fasiten til å unngå at samme feil gjøres om igjen

Promotion 2010

Quote from: Gufrias on September 05, 2013, 16:12:36
Quote from: sportcarl1 on September 05, 2013, 11:56:14
men det er klokt å bruke fasiten til å unngå at samme feil gjøres om igjen

Håper McDermott leser denne tråden!

Oversetting, anyone...?  ::)
Min første Leeds-kamp:

Kato

For de som ser Norge i dag. Synes baklengsene kommer omtrent som den vi hadde mot QPR sist. På begge setter vi linja for lavt, faller for tidlig, og lager trøbbel for oss selv for nært eget mål.

Promotion 2010

Quote from: Kato on September 10, 2013, 20:57:25
For de som ser Norge i dag. Synes baklengsene kommer omtrent som den vi hadde mot QPR sist. På begge setter vi linja for lavt, faller for tidlig, og lager trøbbel for oss selv for nært eget mål.

"VI"    >:(

;)
Min første Leeds-kamp:

Kato

For å se hvordan ting burde gjøres: Sveits fikk frispark mot seg på slutten fra siden. Linja satt metervis utenfor 16-meteren.

Hva er det Drillo gjør på landslagssamlingene? Er ikke oppsett på defensiv dødball noe de SKAL prioritere?

Asbjørn

...et lite innblikk fra treningshverdagen:
West Yorkshire Sport ‏@WYSDaily  4m 
#lufc Match winner Varney: "We've been working on set pieces. I said to Pearce to go round the back so I could go & get my head on it."

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Kato

Bolton - Leeds 0-1

Innoversvingt corner fra venstre. Virker på det som blir sagt tidligere at bevegelsene er innøvde i forkant av scoringen, skulle vel i grunnen være naturlig det. Uansett, Varney stiger opp og scorer vårt tredje mål fra dødball denne sesongen. Veldig bra. Headingen fra 5-6 meters hold, hvor Varney rett og slett vinner duellen.

Et artig poeng: Tar man å slår en sirkel på 5m fra duellen Varney går opp i, ser vi at vi er 2 Leeds-spillere mot 6 Bolton-spillere. Gjør scoringen til en enda sterkere prestasjon.

Er vi i ferd med å bli et dødball-lag, for første gang på aldri så lenge?

Etterhvert vil vi nok se noen tendenser på hvordan scoringene våre kommer. Vi har ropt høyt etter kantspilere/bruk av bredde. Allerede nå kan vi se konturene av at lite mål kommer fra sidene i åpent spill.

Baklengs så langt:

Scoringer:

Dødballer: 3

Kato

Reading - Leeds 1-0

Nok en gang får vi scoring mot på dødball. Scoringen er ikke helt ulik systemfeilen mot QPR.

Nå ser jeg ikke på bildene hvor linja er satt idet dødballen slås, men jeg innbiller meg den er i dypeste laget. Det som ihvertfall er sikkert, er at høyre back og høyre stopper har falt altfor dypt. Ved første øyekast kan det se ut som markeringssvikt på en stopper eller midtbanespiller. Men jeg velger å tro at spillere bak linjesetter har falt for tidlig inn.

Skal si litt hva jeg mener om det. Lag opererer gjerne forskjellig, men en god regel mener jeg er at stopper på samme side som frisparket kommer fra, setter linja. Det betyr at spiller som setter linja, har blikket rettet mot dødballen. Det er en dødssynd om spillere bak han, faller inn bak linja han setter (i og med at han ikke har full kontroll på dem). Forsvaret skal da falle samlet gjerne i momentet før legget slås, slik at ingen kan komme på gjennombrudd. Vi har ihvertfall ikke falt samlet her.

Som sist vil jeg også ha disse duellene høyere opp i banen, det gir Kenny bedre tid. Frisparket slås fra 30-35 meter. Jeg ser ikke hvor linja er i det legges slås, men som sagt tror jeg ikke systemfeilen fra sist er ryddet opp i.

Personlig konklusjon: Vi har satt linja for dypt og/eller falt for tidlig. Og vi har ikke falt samlet.

50 prosent av våre få baklengs er så langt kommet på dødball, et urovekkende tall. Spesielt når tiltak på defensiv dødball burde være av de enklere ting å terpe på treningsfeltet.

Baklengs så langt:

Scoringer:

Promotion 2010

Mye bortkastet tid på treningsfeltet da.

Det ser ut som om ballen stusses og utmanøvrerer flere av våre forsvarere. Hva skjer i første duell. Der er vår mann for veik. Hadde den blitt vunnet så ville det ikke blitt noen sjanse.

Litt irriterende at vi ikke lærer det mest elementære!
Min første Leeds-kamp:

Cherry

For the record:
-20 lag er mer målfarligere enn oss
-  4 lag har sluppet inn mindre mål....

= vi trenger mer/ annerledes firepower...

Leedsfan

Er det bare jeg som føler at vi ikke putter noen "lette" mål? Da tenker jeg på mål ala Watford borte forrige sesong.

Når vi blir presset bakover, det er da vi virkelig trenger spillere som Poleon (raske og uredde).
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Sydhagen

Quote from: Leedsfan on October 01, 2013, 15:29:59
Er det bare jeg som føler at vi ikke putter noen "lette" mål? Da tenker jeg på mål ala Watford borte forrige sesong.

Når vi blir presset bakover, det er da vi virkelig trenger spillere som Poleon (raske og uredde).

Enig, vi trenger også hurtighet på topp slik at motstanderen ikke tør å stå så høyt med forsvaret.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Kato

Leeds - Burnley 1-2

0-1 Innlegg fra vår venstre side. Vi er i brukbar balanse mann mot mann inne i feltet. Sam Byrams spiller vinner duellen og scorer fra skrå vinkel. Ikke 100 prosent av Kenny heller.

0-2 Nok et innlegg fra venstre side, etter medioker førsteforsvarsjobb på kanten. Vi er fire Leeds-spillere mot to Burnley-spillere inne i feltet. Vi kommer ikke inn i duellen, og spissen header pent, Kenny halvklarerer, og vi er ikke tilstede på returen. Som mot QPR, Kenny bør slå ballen langt til side. ikke topp keeperspill her heller.

1-2 Dødball fra venstre side. Vi er i undertall i feltet, men har en gigant i Smith der inne, som header direkte i mål.

Baklengs så langt:

Fra vår venstre side: 4

Scoringer:

Dødballer: 4

Kato

Newcastle - Leeds 2-0

1-0 Underlig opplegg. Sam Byram 5 meter inne på Newcastles banehalvdel og gjør en førsteforsvarerjobb. Han er sikkert 20 meter foran resten av forsvarsfireren. Poleon gjør en jobb for å overta back-jobben, men kommer ikke raskt nok til før innlegget slås. Kunne ofret mer der. I feltet er vi to mot en, men på klassisk vis kommer Papiss Cisse seg mellom stopperne. Svakt stopperspill, fin scoring.

2-0 Vi er i vanvittig god balanse. 7 Leeds-spillere mot to Newcastle-spillere. Fireren er flott inntakt. Stopper gjør en svak 1.F-jobb, men vi må gi kred for en stor prestasjon av avslutteren.

Baklengs så langt:

Fra vår høyre side: 3

Scoringer:

Kato

Millwall - Leeds 2-0

1-0 Hvor i all verden er høyrebacken? Millwall spiller opp mot spiss, som legger tilbake. Vi er i bra balanse i midten, der en stopper går i duell, mens den andre faller bak. Bra. Ikke peiling på hvor høyrebacken har vært, men han blir jagende etter en strålende gjennombruddspasning. Avslutninga fra 20 meter er bra, kan kanskje tas.

2-0 En -to spilles mot spiss som legger tilbake. Høyrebacken vår støter mot spiller som får ballen, etterlater seg rom bak, og vi blir utspilt. Ideellt sett bør backen falle av, og la stopper ta førsteforsvarsjobben. Her er vi så nært målet at det likevel kan diskuteres om han kan falle av. Uansett, fint spill av Millwall. Stoppere ikke veldig godt plassert.

Baklengs så langt:

Scoringer:

Kato

Leeds - Bournemouth 2-1

1-0 Innlegg fra venstre ved Warnock. For en gangs skyld får vi slått et innlegg bak fiendens forsvarsfirer. Ross kommer fint mellom stopperne, og sklir inn målet. Så enkelt, men like mye verd.

1-1 Dette begynner å bli en skikkelig gjenganger. Bournemouth har fripark ti meter inne på egen halvdel. Vi setter linja for dypt, IGJEN. Første duell kommer på 17 meter, altfor dypt etter min mening. Vi taper også duell nummer to, mens målscorer avslutter klinisk da han smetter imellom tre av våre på 6-7 meter. Systemfeil. Nok en gang er jeg kritisk til hvor vi setter linja. Dog faller en mann fint inn bak første duell.

2-1 Klarering fra Bournemouth. Vi slår innlegg fra venstre, mot et forsvar ikke helt i balanse. 3 mot 3 i feltet. To av våre pluss alle tre hos bournemouth faller inn mot mål. Returen kommer ut. Der har  Poleon dratt seg instinktivt litt tilbake, får ballen og klinker i mål på hel volley.

Baklengs så langt:

Fra midtkorridoren: 3

Scoringer:

Fra vår venstre side: 3

Sydhagen

Har gjort det før, men må bare berømme denne tråden din Kato.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Leedsfan

Gufrias

Quote from: Kato on October 02, 2013, 13:07:59
Leeds - Burnley 1-2

0-1 Innlegg fra vår venstre side. Vi er i brukbar balanse mann mot mann inne i feltet. Sam Byrams spiller vinner duellen og scorer fra skrå vinkel. Ikke 100 prosent av Kenny heller.

0-2 Nok et innlegg fra venstre side, etter medioker førsteforsvarsjobb på kanten. Vi er fire Leeds-spillere mot to Burnley-spillere inne i feltet. Vi kommer ikke inn i duellen, og spissen header pent, Kenny halvklarerer, og vi er ikke tilstede på returen. Som mot QPR, Kenny bør slå ballen langt til side. ikke topp keeperspill her heller.

1-2 Dødball fra venstre side. Vi er i undertall i feltet, men har en gigant i Smith der inne, som header direkte i mål.

Baklengs så langt:

Scoringer:

Akkurat denne kampen var jeg på ER. Like før 0-1 satt jeg og fryktet et totalt upresset innlegg, for Murphy var AWOL og White fulgte en overlap. Det er ikke ofte jeg føler meg synsk, men akkurat da...

Kato

Kanskje jeg skal legge ved link til målene ved analysen, så kan folket se målene sammen med analysen.

Som tidligere sagt, vil gjerne ha diskusjon rundt dette. Er ingen fasit med to strek under svaret jeg kommer med. Andre øyne kan se andre ting.

B_Ød

må jo også være spesiellt moro å kunne analysere mål for Leeds  ;)
Ups & Ups!!

Asbjørn

Peter (Lorimer) vil også være med i denne diskusjonen :)

My personal view is that the team as a whole are playing 10 or 15 yards to deep. The defence aren’t far enough forward and the midfield tend to drop off. So too the players who are supposed to be supporting our strikers.

....

I know Brian is going for defensive solidity first and foremost but I very much doubt he’s telling the players to operate like this. Whether it’s down to nerves or a little lack of confidence, they’re playing within themselves â€" almost in their shells, if you like. The reason Burnley went 2-0 up was because we sat off them and allowed them to play. As soon as we threw caution to the wind, it was a totally different game.

http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/leeds-united/latest-whites-news/leeds-united-it-s-been-a-tough-old-month-but-brian-s-the-man-for-long-term-lorimer-1-6112455
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan