Skrevet av Emne: Ex-spiller: Giuseppe Bellusci  (Lest 170003 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Jon R

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #120 på: Oktober 22, 2014, 22:26:12 »
negro?
er det rasistisk...?
har jo alltid brukt neger...er ikke akkurat en rasistisk person...
Litt for lett å dra opp rasist-kortet for tiden.

Det handler ikke om at du ikke klarer å tilpasse språket ditt. Det er mottakeren som avgjør om det er rasistisk. Hvis du velger å bruke ord som er nedsettende ovenfor en folkegruppe så er det du som gjør noe galt.

Hvis du ikke vil bli oppfattet som en rasistisk person så anbefaler jeg deg å slutte å si neger.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan jo bare legge til:
"Ordet Negro var frem til 1970-tallet et vanlig begrep i USA. Blant annet ble det brukt av borgerrettsforkjemperen Martin Luther King."

Når det var greit for Martin Luther King så er det greit for meg.
Hvis B kalte Jerome for "neger" var det neppe for å berømme den fine brunfargen hans.  ;)
Jon R.

Sydhagen

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #121 på: Oktober 22, 2014, 22:42:01 »
Nei, det kan vel sikkert diskuteres. Selv om det blant de fleste europeere er viktig med fin brun farge om sommeren :)
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Borgegb

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #122 på: Oktober 22, 2014, 22:46:24 »
negro?
er det rasistisk...?
har jo alltid brukt neger...er ikke akkurat en rasistisk person...
Litt for lett å dra opp rasist-kortet for tiden.

Det handler ikke om at du ikke klarer å tilpasse språket ditt. Det er mottakeren som avgjør om det er rasistisk. Hvis du velger å bruke ord som er nedsettende ovenfor en folkegruppe så er det du som gjør noe galt.

Hvis du ikke vil bli oppfattet som en rasistisk person så anbefaler jeg deg å slutte å si neger.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan jo bare legge til:
"Ordet Negro var frem til 1970-tallet et vanlig begrep i USA. Blant annet ble det brukt av borgerrettsforkjemperen Martin Luther King."

Når det var greit for Martin Luther King så er det greit for meg.

Har ikke uttalt meg om ordet negro. Mulig det ikke oppfattes som et rasistisk ord.
Ordet neger blir oppfattet som et rasistisk ord, og hvis du bruker det blir du oppfattet som en rasistisk person. Det at du ikke føler deg som en er irrelevant.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nørgaard

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #123 på: Oktober 22, 2014, 22:53:41 »
Ej stop nu! Når Bellusci kalder Jerome for negro er det ment som racistisk. Længere er den ikke. Kan det bevises ved vi ikke  ;)

Sydhagen

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #124 på: Oktober 22, 2014, 23:22:11 »
negro?
er det rasistisk...?
har jo alltid brukt neger...er ikke akkurat en rasistisk person...
Litt for lett å dra opp rasist-kortet for tiden.

Det handler ikke om at du ikke klarer å tilpasse språket ditt. Det er mottakeren som avgjør om det er rasistisk. Hvis du velger å bruke ord som er nedsettende ovenfor en folkegruppe så er det du som gjør noe galt.

Hvis du ikke vil bli oppfattet som en rasistisk person så anbefaler jeg deg å slutte å si neger.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan jo bare legge til:
"Ordet Negro var frem til 1970-tallet et vanlig begrep i USA. Blant annet ble det brukt av borgerrettsforkjemperen Martin Luther King."

Når det var greit for Martin Luther King så er det greit for meg.

Har ikke uttalt meg om ordet negro. Mulig det ikke oppfattes som et rasistisk ord.
Ordet neger blir oppfattet som et rasistisk ord, og hvis du bruker det blir du oppfattet som en rasistisk person. Det at du ikke føler deg som en er irrelevant.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mulig at du oppfatter ordet slik, men det er faktisk delte oppfatninger av dette ordet blant afrikanerne. Så slett så enkelt er det ikke. Ordet Neger betyr svart.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Leedsfan

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #125 på: Oktober 23, 2014, 00:12:50 »
negro?
er det rasistisk...?
har jo alltid brukt neger...er ikke akkurat en rasistisk person...
Litt for lett å dra opp rasist-kortet for tiden.

Det handler ikke om at du ikke klarer å tilpasse språket ditt. Det er mottakeren som avgjør om det er rasistisk. Hvis du velger å bruke ord som er nedsettende ovenfor en folkegruppe så er det du som gjør noe galt.

Hvis du ikke vil bli oppfattet som en rasistisk person så anbefaler jeg deg å slutte å si neger.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan jo bare legge til:
"Ordet Negro var frem til 1970-tallet et vanlig begrep i USA. Blant annet ble det brukt av borgerrettsforkjemperen Martin Luther King."

Når det var greit for Martin Luther King så er det greit for meg.
Hvis B kalte Jerome for "neger" var det neppe for å berømme den fine brunfargen hans.  ;)

Han er jo ikke akkurat Ian Dowie blek selv.
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

lojosang

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #126 på: Oktober 23, 2014, 00:17:17 »
negro?
er det rasistisk...?
har jo alltid brukt neger...er ikke akkurat en rasistisk person...
Litt for lett å dra opp rasist-kortet for tiden.

Idiot, evneveik og mongoloid var vanlige diagnoser for en del år siden. På femtitallet tvangssteriliserte staten tatere. Samer ble nektet å lære sitt eget språk.  Kan det tenkes at verden endrer seg på 40 år?
- Leif Olav

Jon R

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #127 på: Oktober 23, 2014, 01:11:24 »
Apropos "the warrior" tilnavnet: Foreløpig for veik i duellene til å leve opp til navnet, men tidvis briljant når han først får ballen i beina. Forførende spillestil som begeistrer mange, men samtidig en spiller som motstanderens fans elsker å hate. Er trolig i ferd med å få et dårlig rykte som ufin og provoserende ( ref kommentatorene på BBC og Leeds radio i går) og dermed et potensielt lett offer for klager fra motspillere. Har allerede 4 gule og more to follow. Godt nytt for Cooper som neppe vil gå arbeidsledig utover sesongen!

Muligens en drittsekk på banen men han er vår drittsekk!

Konklusjon: Kanonspiller/ løs kanon på dekk!  ::)
Jon R.

auren

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #128 på: Oktober 23, 2014, 08:30:13 »
Motivet bak å kalle Jerome "negro" er jo kun for å provosere og "såre" motspiller. Klart det er rasistisk og Bellusci vet godt hva han gjorde.

Gjør meg ingenting om Leeds tar en intern karantene her, slik at andre (les Cooper) kan slippe til.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Sydhagen

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #129 på: Oktober 23, 2014, 08:54:02 »
negro?
er det rasistisk...?
har jo alltid brukt neger...er ikke akkurat en rasistisk person...
Litt for lett å dra opp rasist-kortet for tiden.

Idiot, evneveik og mongoloid var vanlige diagnoser for en del år siden. På femtitallet tvangssteriliserte staten tatere. Samer ble nektet å lære sitt eget språk.  Kan det tenkes at verden endrer seg på 40 år?

Verden endrer seg ja, men:
I folketellingen i USA i 2010 ble betegnelsene black, african-american og negro brukt som likeverdige begreper, fordi ulike grupper identifiserer med alle de tre begrepene.

Og det er det stort sett det samme som har kommet frem i Norge.
Og hva dette ordet betyr i Italia vil jo også ha en betydning, siden det er der Bellusci er født og oppvokst.

Jeg skal ikke konkludere med hva Bellusci mente eller ikke mente siden jeg ikke kjenner den italienske kulturen. Ikke sikkert han sa det engang.
Men mitt poeng er at jeg mener at neger ikke er et rasistisk uttrykk. Det blir for meg det samme som å si indianer o.l. Så får andre mene det de vil.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

ollan

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #130 på: Oktober 23, 2014, 09:12:45 »
Her ble det samme ordet brukt. Straffen var bitende for Suarez :D

Suarez was handed an eight game ban and a £40,000 fine- pending appeal- on 20 December 2011 for the incident, causing a media frenzy. Liverpool maintained that Suarez was innocent, saying "Nothing we have heard in the course of the hearing has changed our view that Luis Suarez is innocent of the charges brought against him and we will provide Luis with whatever support he now needs to clear his name." It transpired that Suarez admitted using the term Evra had accused him of- later revealed to be the Spanish word "negro", however he argued that in his native Uruguay, the term was not discriminatory, and was in fact an affectionate term. The panel and Patrice Evra accepted that Suarez was not a racist person, however he was punished on a misconduct charge.

kilde:http://liverpoolfc.wikia.com/wiki/Luis_Suarez-Patrice_Evra_Incident
Ollan

Glenn K

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #131 på: Oktober 23, 2014, 10:03:34 »
Motivet bak å kalle Jerome "negro" er jo kun for å provosere og "såre" motspiller. Klart det er rasistisk og Bellusci vet godt hva han gjorde.

Gjør meg ingenting om Leeds tar en intern karantene her, slik at andre (les Cooper) kan slippe til.

auren

Han må ikke dømmes av oss før vi faktisk vet hva som har skjedd. Han er vår spiller og vi bør vente med å uttale oss frem til sannheten kommer ut.

lojosang

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #132 på: Oktober 23, 2014, 10:17:54 »
negro?
er det rasistisk...?
har jo alltid brukt neger...er ikke akkurat en rasistisk person...
Litt for lett å dra opp rasist-kortet for tiden.

Idiot, evneveik og mongoloid var vanlige diagnoser for en del år siden. På femtitallet tvangssteriliserte staten tatere. Samer ble nektet å lære sitt eget språk.  Kan det tenkes at verden endrer seg på 40 år?

Verden endrer seg ja, men:
I folketellingen i USA i 2010 ble betegnelsene black, african-american og negro brukt som likeverdige begreper, fordi ulike grupper identifiserer med alle de tre begrepene.

Og det er det stort sett det samme som har kommet frem i Norge.
Og hva dette ordet betyr i Italia vil jo også ha en betydning, siden det er der Bellusci er født og oppvokst.

Jeg skal ikke konkludere med hva Bellusci mente eller ikke mente siden jeg ikke kjenner den italienske kulturen. Ikke sikkert han sa det engang.
Men mitt poeng er at jeg mener at neger ikke er et rasistisk uttrykk. Det blir for meg det samme som å si indianer o.l. Så får andre mene det de vil.

Indianer ER et rasistisk uttrykk fra den tiden Den Hvite Mann kunne sdrepe ubetydelige villmenn med bibel i hånd så fremt de stod i veien for nevnte Hvite Manns Sivilisasjonsbygging.  ;D
- Leif Olav

Superfan

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #133 på: Oktober 23, 2014, 10:21:00 »
Motivet bak å kalle Jerome "negro" er jo kun for å provosere og "såre" motspiller. Klart det er rasistisk og Bellusci vet godt hva han gjorde.

Gjør meg ingenting om Leeds tar en intern karantene her, slik at andre (les Cooper) kan slippe til.

auren

Hva er poenget med å forhåndsdømme egen spiller?

auren

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #134 på: Oktober 23, 2014, 10:26:53 »
negro?
er det rasistisk...?
har jo alltid brukt neger...er ikke akkurat en rasistisk person...
Litt for lett å dra opp rasist-kortet for tiden.

Idiot, evneveik og mongoloid var vanlige diagnoser for en del år siden. På femtitallet tvangssteriliserte staten tatere. Samer ble nektet å lære sitt eget språk.  Kan det tenkes at verden endrer seg på 40 år?

Verden endrer seg ja, men:
I folketellingen i USA i 2010 ble betegnelsene black, african-american og negro brukt som likeverdige begreper, fordi ulike grupper identifiserer med alle de tre begrepene.

Og det er det stort sett det samme som har kommet frem i Norge.
Og hva dette ordet betyr i Italia vil jo også ha en betydning, siden det er der Bellusci er født og oppvokst.

Jeg skal ikke konkludere med hva Bellusci mente eller ikke mente siden jeg ikke kjenner den italienske kulturen. Ikke sikkert han sa det engang.
Men mitt poeng er at jeg mener at neger ikke er et rasistisk uttrykk. Det blir for meg det samme som å si indianer o.l. Så får andre mene det de vil.

Du må jo se på konteksten dette er sagt i. Hva tror du motivet bak Belluscis "Negro" er? Sier han "white man" til Howson? Eller titter han ned på skoene til motspiller og sier "shoes", eller på hendene og sier "hands".. Tja, kanskje han rett og slett er litt evneveik hele spilleren? :D Eller har med seg en italiensk/engelsk ordbok på banen og prøver å lære seg enkle engelske ord og gloser?

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

auren

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #135 på: Oktober 23, 2014, 10:33:14 »
Motivet bak å kalle Jerome "negro" er jo kun for å provosere og "såre" motspiller. Klart det er rasistisk og Bellusci vet godt hva han gjorde.

Gjør meg ingenting om Leeds tar en intern karantene her, slik at andre (les Cooper) kan slippe til.

auren

Hva er poenget med å forhåndsdømme egen spiller?

Det er vel mest sannsynlig at han har sagt dette, ref. reaksjonen fra både dommer og Jerome. Og så er det jo Bellusci det er snakk om...

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Runar

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #136 på: Oktober 23, 2014, 10:42:22 »
Om jeg kaller noen neger eller sotrør er jeg da rasist?

Om Bellusci har sagt noe i de baner, bør han holde hendene opp å si at det ikke er akseptabelt å beklage, men å lage noe større nummer av det enn det ser jeg ingen grunn til.

Jeg er ikke antisemtitt om jeg sier "jævla jøde" til noen i en provoserende setting...

Rio har vel uttalt i forbindelse med Terry saken; at det ikke hadde vært noen big deal om Terry bare hadde beklaget det han sa, Rio vet at Terry ikke er rasist, men det at han nektet for hele greien gjorde alt mye større enn det hadde trengt å være...

Liker dårlig slike saker som dette, i verstefall blåses det opp til noe som er vanskelig å kontrollere...
 

lojosang

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #137 på: Oktober 23, 2014, 11:21:02 »
Om jeg kaller noen neger eller sotrør er jeg da rasist?


Hvis det er en fremmed mann du treffer på gata, eller på fotballkamp, så ja.
- Leif Olav

Runar

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #138 på: Oktober 23, 2014, 11:23:25 »
Om jeg kaller noen neger eller sotrør er jeg da rasist?


Hvis det er en fremmed mann du treffer på gata, eller på fotballkamp, så ja.


Ok, jeg trodde at det å være rasist var å mene at en rase er underlegen en annen.

 

Håkon

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #139 på: Oktober 23, 2014, 12:15:37 »
Om jeg kaller noen neger eller sotrør er jeg da rasist?


Hvis det er en fremmed mann du treffer på gata, eller på fotballkamp, så ja.


Ok, jeg trodde at det å være rasist var å mene at en rase er underlegen en annen.



Unødvendig språkbruk er viktig å slå ned på, men å kalle det rasisme er å gå for langt. En unnskyldning
Og muntlig advarsel. Bli ferdig med saken. En kompis av med kalte dommeren for bøffel og fikk rødt kort, hva er han ?
Leeds for alltid

Hobben

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #140 på: Oktober 23, 2014, 12:34:24 »
Uakseptabel oppførsel. Skal de blir kvitt dette i engelsk fotball så må man slå ner på dette, uansett hvor big dealen er.

Gi han noen kamper ;-)
Rogaland Whites

Sydhagen

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #141 på: Oktober 23, 2014, 12:52:32 »
Om jeg kaller noen neger eller sotrør er jeg da rasist?


Hvis det er en fremmed mann du treffer på gata, eller på fotballkamp, så ja.


Ok, jeg trodde at det å være rasist var å mene at en rase er underlegen en annen.



Unødvendig språkbruk er viktig å slå ned på, men å kalle det rasisme er å gå for langt. En unnskyldning
Og muntlig advarsel. Bli ferdig med saken. En kompis av med kalte dommeren for bøffel og fikk rødt kort, hva er han ?
Enig med deg.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

auren

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #142 på: Oktober 23, 2014, 14:40:17 »
http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/leeds-united/latest-whites-news/leeds-united-cellino-stands-by-accused-bellusci-1-6909083

Vi får håpe at Bellusci forteller sannheten, for hvis ikke så er det på huet og rævva ut fra klubben (iflg. Cellino).

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Jon R

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #143 på: Oktober 23, 2014, 14:53:09 »
Om jeg kaller noen neger eller sotrør er jeg da rasist?


Hvis det er en fremmed mann du treffer på gata, eller på fotballkamp, så ja.


Ok, jeg trodde at det å være rasist var å mene at en rase er underlegen en annen.


Ã… "bevise" motivet for en annen manns ytring er en mildt sagt krevende øvelse.  Uansett hvordan man snur og vender på det må man bruke skjønn og sunn fornuft i saker som denne.

Det er vel i det minste nærliggende å tenke at en rasistisk tankegang ligger implisitt i en ytring som denne, ihvertfall hvis konteksten og situasjonen tilsier at dette med største sannsynlighet ble sagt for å provosere. Selv er jeg av den oppfatningen at Suarez forklaring ikke hang på greip, men jeg aksepterer naturligvis at andre i overkant naive mennesker mener Suarez forklaring hørtes helt plausibel ut.  ::)

Utover det synes jeg denne type saker får altfor stor oppmerksomhet  i forhold til mange andre kritikkverdige  ting som skjer på og utenfor fotballbaner verden over.
Jon R.

Jon R

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #144 på: Oktober 23, 2014, 14:58:45 »
http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/leeds-united/latest-whites-news/leeds-united-cellino-stands-by-accused-bellusci-1-6909083

Vi får håpe at Bellusci forteller sannheten, for hvis ikke så er det på huet og rævva ut fra klubben (iflg. Cellino).

auren

Det ville vært en gedigen overreaksjon fra Cellinos side.
Jon R.

Runar

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #145 på: Oktober 23, 2014, 15:21:35 »
“I don’t allow racists at this club and I won’t allow racists at this club ever. If one of my players is a racist, I’ll kick his a**e and kick him out before the FA has a chance."

Det er vel helt fair...

Gitt at du ikke blir dømt som rasist for å kalle noen noe rasistisk.


 

Promotion 2010

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #146 på: Oktober 23, 2014, 16:55:50 »
“I don’t allow racists at this club and I won’t allow racists at this club ever. If one of my players is a racist, I’ll kick his a**e and kick him out before the FA has a chance."

Det er vel helt fair...

Gitt at du ikke blir dømt som rasist for å kalle noen noe rasistisk.




Jeg regner det som mer sannsynlig at Cellino her velger å tro på spilleren i første rekke og ikke tar hensyn til hva The Football League måtte påstå etter sin partiske  undersøkelse.   ;)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

sportcarl1

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #147 på: Oktober 23, 2014, 16:58:53 »
rent logiskt borde väl Bellusci bli frikänd då ord står mot ord och han bedyrar att han inte sagt något rasistiskt, men nu är det ju FA som bestämmer och vad de tycker om LU vet vi ju alla, räknar kallt med minst 5 matchers avstängning
 

Leedsfan

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #148 på: Oktober 23, 2014, 18:03:25 »
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

arneg

Sv: Spiller: Giuseppe Bellusci
« Svar #149 på: Oktober 23, 2014, 18:36:26 »
Om jeg kaller noen neger eller sotrør er jeg da rasist?


Hvis det er en fremmed mann du treffer på gata, eller på fotballkamp, så ja.


Ok, jeg trodde at det å være rasist var å mene at en rase er underlegen en annen.



Unødvendig språkbruk er viktig å slå ned på, men å kalle det rasisme er å gå for langt. En unnskyldning
Og muntlig advarsel. Bli ferdig med saken. En kompis av med kalte dommeren for bøffel og fikk rødt kort, hva er han ?

Vet ikke hva han er men dommeren er sikkert LSK fan.