Sesongen 2025/26 Premier League

Started by GaryMac, April 21, 2025, 20:30:19

Previous topic - Next topic

Dylan and 11 Guests are viewing this topic.

Kontakinte

Quote from: Dennis on April 24, 2025, 13:29:31https://tbrfootball.com/leeds-interested-in-former-arsenal-player-to-replace-daniel-farke-as-manager/

Aner ikke troverdigheten, men som sagt i går/forrige dagen håper jeg Fabregas står på ei eventuell shortliste nå eller dersom det skulle gå galt utover høsten.
Quote from: Dennis on April 24, 2025, 13:29:31https://tbrfootball.com/leeds-interested-in-former-arsenal-player-to-replace-daniel-farke-as-manager/

Aner ikke troverdigheten, men som sagt i går/forrige dagen håper jeg Fabregas står på ei eventuell shortliste nå eller dersom det skulle gå galt utover høsten.
hmmm... Null! erfaring som manager på dette nivået.
Interim-manager i ett halvt år, før han ble innsatt som sjef før sesongen 24-25. Ligger høyest av de dårlige lagene i serie-A. Tenker den lista med lag, fra Como og ned til bunn ikke hadde hevdet seg i CC. 

Dennis

Quote from: Kontakinte on April 24, 2025, 13:53:43hmmm... Null! erfaring som manager på dette nivået.
Interim-manager i ett halvt år, før han ble innsatt som sjef før sesongen 24-25. Ligger høyest av de dårlige lagene i serie-A. Tenker den lista med lag, fra Como og ned til bunn ikke hadde hevdet seg i CC. 

Det er helt klart en risiko med en uerfaren manager, men han får Como til å bokse langt over vektklassen sin. At halve Serie A ikke hadde hevdet seg i CC klarer jeg ikke være enig i. De plukker også poeng fra mange av lagene over seg, som da blant annet spiller i Europa.

Dessuten trenger ikke nivået han trener på være fasit for om det ville fungert - slik det også er motsatt.

Iraola - Sjetteplass første sesong, 12 og 11 deretter med Vallecano i La Liga. En av de klart mest spennende trenerne i Premier League.
Frank - Fra Brøndby til Brentford. Tok de opp etter å ha spilt to PO-finaler på rad og leverer solid år etter år.
Hürzeler - 1,5 sesong i 2.Bundesliga - mer enn god nok for Premier League på direkten.
De Zerbi - Trente lag som Palermo, Benevento og Sassuolo i Italia før han gikk til Shakthar. Hentet til Brighton og leverte varene der.
McKenna - Kort fartstid som hovedtrener - direkte fra League One til Premier League. Det ble for tøft, men Ipswich er langt mindre kasteball enn Leicester og Southampton.

Går man litt lenger tilbake, har man eksempelvis Pocchetino. Har ikke vist seg som en stor vinner, men gjorde det bra i Southampton før han tok Spurs til CL-finale. Graeme Potter er en annen, som kom fra svensk fotball, via Swansea til Brighton og var lenge ansett som et kjempetalent. Man kan også ta med Arne Slot. Han gjorde det veldig sterkt i Nederland, men samtidig kan du også der snakke om en liga som har en majoritet av lag som hadde slitt fælt i Premier League. Et stort steg fra den serien til PL, som Erik ten Hag ikke klarte.

Ser at Waccoe nå diskuterer Sociedads Imanol Alguacil etter at han har gitt beskjed om at han er ferdig i klubben etter sesongen. Jeg tror det er en slik type manager Leeds må hente, dersom vi skal få neste steget - om 49ers nå bytter ut Farke. Da snakker jeg ikke spesifikt om det eller det navnet, men en mer uprøvd type. Om Fabregas er riktig mann skal jeg ikke si påstå, men det er utvilsomt en lovende manager som høster mye ros for jobben med en pitteliten klubb. Kjenner også Premier League ut og inn.

Vi har ikke mulighet til å konkurrere med trenere på hylle 1, så her handler det om å finne det neste talentet. Nå er dette kun hypotetisk all den tid Farke er trener, men O'Neil, Mourinho og disse som nevnes i mer tabloid sammenheng har jeg ingen lyst på. De største/større navnene kan vi neppe tiltrekke oss før klubben eventuelt er etablert i divisjonen og viser ambisjoner på markedet. Bielsa er et unntak der, men finnes det en lignende så ja takk. Carlo Ancelotti må gjerne ta et par år i nord-England når han snart er ferdig i Madrid.  :)

McKenna er vel den eneste fra Premier League jeg både hadde vært positiv til OG som - jeg tror - samtidig er innenfor realistiske rammer. Thomas Frank er nok også en dyktig fagmann, men her tipper jeg det blir Spurs fra sommeren av - hvor han skal ødelegge sitt momentum som skjer de fleste andre der. Iraola tipper jeg også vil være på lista til klubber som Tottenham. Med andre ord, klubber som har større krigskasse enn Leeds pt.

Så håper jeg om et par år at vi slipper å selge våre beste spillere til lag som nettopp Tottenham, Brighton og West Ham.
Marching on together!

GaryMac

Quote from: Bromancer on April 24, 2025, 13:39:34
Quote from: Killa on April 24, 2025, 09:45:21
Quote from: Fantasyland on April 23, 2025, 13:27:31Fåkkin zhitt:

Mike Keegan
@MikeKeegan_DM
🚨EXCLUSIVE
⚪️Leeds United are considering replacing Daniel Farke
🟡No final decision but other candidates being looked at - despite promotion
🔵Some concern over DF's PL record
⚪️Awareness move could backfire
✒️https://dailymail.co.uk/sport/football/article-14639055/Leeds-United-Daniel-Farke-Premier-League-promotion.html
#lufc

Noen som kjenner troverdigheten til denne kilden? Er det bare rykter tatt fra løse lufta, og som kun bunner i at man tenker på Farkes høyst mediokre PL-CV? Jeg sitter ikke med noen fasit her og jeg ser det er delte meninger om hvorvidt Farke skal få sjansen i PL eller ikke. Det er gode argumenter for begge deler - både å la han få prøve seg og å hente en ny "riktig" PL-mann nå i sommer. Mitt empatiske meg sier at den godeste Daniel selvsagt har fortjent å få vise seg fram i PL nå som han har klart det vi ønsket fra han, mens mitt mer kyniske meg sier at vi må snarest mulig hente en merittert type som har "riktig" CV og spillestil, og som kan tiltrekke seg de gode spillerne vi trenger for å overleve. Jeg er veldig i tvil om hva som er best å gjøre nå...

Anses av de fleste som en svært troverdig kilde med bånd til 49ers.
Vil hevde at det vil være galskap å IKKE vurdere om Farke er rett mann. Sier på ingen måte at han ikke er det, men eierne skal bruke i størrelsesorden 500 mill til 1 mrd og bytte ut halve startelleveren. Man kan ikke kjøpe inn spillere som passer Farke, og så bytte han ut etter 10-15 kamper. Vi prøvde noe slikt med tullingen fra Amerika som endte opp med sparken etter VM-pausen.
Så det må vurderes om det finnes bedre kandidater tilgjengelig. Bare synd - men uunngåelig - at slikt når ut til pressen og ryktebørsen.

Asbjørn

...bare for å få ryktene ned på papiret:
Early contenders
A five-man list of targets to replace Farke have reportedly been drawn up by Leeds, should Farke be let go. According to The Daily Express, Ange Postecoglou, Jose Mourinho, Michael Carrick, Thiago Motta and Bodo/Glimt boss Kjetil Knutsen are all on their radar.
Postecoglou could become available if he is sacked by Tottenham at the end of the season.

https://www.leeds-live.co.uk/sport/leeds-united/daniel-farke-leeds-united-sack-31502420

Får lyst til å sitere denne tweeten:
We are parting with Daniel Farke because of his poor record in the premier League with big spending Norwich City , AND we are possibly after Costocogolu after his truly amazing season in the Premier League with Spurs. Please someone reassure me I'm having a bad dream.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Beren Cross har talt:
It may seem odd to simply reiterate that a successful employee will continue doing the job they are contracted for until 2027, but at most football clubs, they conduct a review of the performance of all staff and players when a season finishes.
...
Sources have told The Athletic that Gretar Steinsson has been having conversations with managerial candidates from across the continent. Steinsson shifted from his role as technical director at Leeds to the same role across 49ers Enterprises. 49ers Enterprises are aiming to purchase a stake in Rangers and Leeds insisted that Steinsson's conversations were in relation to hiring a new manager at Rangers.

While Farke is not guaranteed to be in charge next season, all the noises out of Elland Road suggest it is far more likely than not.

https://www.nytimes.com/athletic/6306142/2025/04/25/daniel-farke-leeds-united-future/
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Dette svaret på presseren går rett inn i spillestil kommende sesong:
( - gitt at det blir Farke, slik eg tror)

Farke on compromising
You have to adapt, if you play Liverpool, Arsenal, Man City, you can't expect to dominate possession. Once you analyse which teams were successful after surviving, not many in the last years after promotion. Attacking sides struggle in Premier League because you can't dominate and don't defend. Teams who are promoted defending are used to it in the Premier League - they're a bit more likely to stay there. I'm fully aware of this and this is one of the cornerstones we need to have in our head when we plan for the Premier League. We need physicality, strength in set-pieces but on the other hand we still have to play proper football. All the other teams can also analyse what is necessary to stay in this league. I think all the teams who are relegated right now were also pretty aware of this. Leeds, with all respect, have concentrated on these topics. It's also important at top level you have a clear idea with the ball, keep possession and the opponent away but also with good balance. I think in Expected Goals Against, we're in position one. Many clean sheets and could have been better without a few individual errors. This is something we have to use in the next season. Don't expect to dominate games with 80-90 per cent possession. Focus and adapt your approach and be flexible with this. I think it's definitely good advice and what I have in mind when planning the squad for next season.
Tell me  Tell me

Dylan

Hallgeir *

Burnley var visst det suverent beste laget i Championship denne sesongen! Uansett, både Burnley og Leeds rykker ned.

https://tipsbladet.no/breaking-news-leeds-og-burnley-rykker-ned/
Super Leeds since 1968

Asbjørn

Daniel Farke var inne på det i gårsdagens pressekonferanse - skal vi ha sjanse i neste års Premier League måå vi være robuste bakover:
Once you analyse which teams were successful after surviving, not many in the last years after promotion. Attacking sides struggle in Premier League because you can't dominate and don't defend. Teams who are promoted defending are used to it in the Premier League - they're a bit more likely to stay there. I'm fully aware of this and this is one of the cornerstones we need to have in our head when we plan for the Premier League. We need physicality, strength in set-pieces but on the other hand we still have to play proper football.

Vi ligger allerede godt an, tross Burnleys fantastiske få antall baklengs har Leeds bedre bakgrunnstall:
I think in Expected Goals Against, we're in position one. Many clean sheets and could have been better without a few individual errors.

The Athletic har i dag en artikkel om hvordan Burnley bevisst har bygget et solid forsvar nå for å være bedre rustet ved et opprykk:
Which brings us to Burnley, who have immediately bounced back from their relegation, sealing automatic promotion on Monday, having conceded just 15 goals in their first 44 games of the 46-match campaign.

That is not something that has occurred by chance.

Burnley are a club who observed and then experienced the growing chasm between the two divisions and have reverse-engineered a squad and style of play they hope will prove as compatible with delivering survival in the top tier next season as it has dominance one division below this time.

Whether it will work remains to be seen, but we will surely see a different approach from Burnley from what followed their previous promotion two years ago.

Vincent Kompany's side rebounded from relegation in 2022 by winning the Championship title with 101 points and 87 goals scored, losing just three times. They played an expansive style of possession-focused football. That open type of game did not translate to the Premier League, however, as they lost 11 of their first 13 matches the next season, scoring 10 goals while conceding 32.

Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

To sesonger på rad nå har de tre nyopprykkede rykket rett ned igjen.

Det har satt alarmklokkene på for nyopprykkede lag. De måå taaa grep for å unngå at det samme skjer med dem.

Det betyr altså at 17 lag nå har spilt sammen i Premier League de to siste sesongene, bygget økonomi og gjort nedrykksfaren mindre. Vi kjenner jo til Ortas gamle mantra om at lag som er tre sesonger sammenhengende i Premier League hadde mindre fare for å rykke ned.

Synd da at vi rykket ned i sesong tre...

Anyways. Sesongen 2022/23 må bli vårt forbilde nå. Det er ikke så lenge siden, og den sesongen beholdt alle de tre opprykkede lagene plassen. Fulham med fantastiske 18 poengs klaring og 10.plass. Bournemouth og Nottingham med 5 og 4 poeng ned til nedrykksstreken.

Det er altså bare to sesonger siden dette...
Sesongen før alle seks opprykkede siden den gang har rykket rett ned igjen.

Leeds i 20/21 var også fantastiske i første sesong. 9.plass og 31 poengs margin til nedrykksstreken.

Anyways, dagens Premier League-lag har altså følgende sammenhengende fartstid i divisjonen (av de med færrest sesonger):
Bournemouth  22/23
Fulham            22/23
Nottingham    22/23
Brentford        21/22
Aston Villa      19/20
Wolves           18/19  (7.plass og 23 poengs klaring)
Brighton         17/18
Newcastle       17/18 
Crystal P          13/14
West Ham       12/13
Man City          02/03
Chelsea         1989/90
Tottenham    1978/79
Man United   1975/76
Liverpool        1962/63
Everton           1955/56
Arsenal            1919/20

Kan vi satse på at Leeds og Burnley har lært og vi får 22/23-sesongen om igjen?
Tell me  Tell me

Dylan

auren

Kjekt å rykke opp, men langt fra en like god følelse som sist. Vi vet mer hva vi går til nå. Det blir beinhardt, mange tapte kamper, sannsynligvis flere stortap og pinligheter. Jeg har stortrivdes denne sesongen, forrige sesong var også kjekk helt til tampen av sesongen. En seier smaker like godt og er like bra for psyken og humøret uavhengig av hvilken divisjon man spiller i. Denne sesongen har vi vunnet 27 ligakamper. Neste sesong vinner vi kanskje bare 10? Selv om vi er i den øverste divisjonen, og der vi vil være, så tror jeg at opplevelsen av denne sesongen kommer til å være mye bedre enn kommende sesong.

Kanskje veldig negativt, men jeg kan da ikke være den eneste med disse tankene?

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Hallgeir *

Quote from: auren on April 26, 2025, 11:39:44Kjekt å rykke opp, men langt fra en like god følelse som sist. Vi vet mer hva vi går til nå. Det blir beinhardt, mange tapte kamper, sannsynligvis flere stortap og pinligheter. Jeg har stortrivdes denne sesongen, forrige sesong var også kjekk helt til tampen av sesongen. En seier smaker like godt og er like bra for psyken og humøret uavhengig av hvilken divisjon man spiller i. Denne sesongen har vi vunnet 27 ligakamper. Neste sesong vinner vi kanskje bare 10? Selv om vi er i den øverste divisjonen, og der vi vil være, så tror jeg at opplevelsen av denne sesongen kommer til å være mye bedre enn kommende sesong.

auren

Syns det er ganske realistisk. Vinner vi ti kamper og kniper noen uavgjorte i tillegg, er vi omtrent der Man. Utd. befinner seg nå. Godt unna nedrykk. De tre som skal ned nå, har vunnet 10 kamper - til sammen.
Super Leeds since 1968

TK20

Quote from: auren on April 26, 2025, 11:39:44Kjekt å rykke opp, men langt fra en like god følelse som sist. Vi vet mer hva vi går til nå. Det blir beinhardt, mange tapte kamper, sannsynligvis flere stortap og pinligheter. Jeg har stortrivdes denne sesongen, forrige sesong var også kjekk helt til tampen av sesongen. En seier smaker like godt og er like bra for psyken og humøret uavhengig av hvilken divisjon man spiller i. Denne sesongen har vi vunnet 27 ligakamper. Neste sesong vinner vi kanskje bare 10? Selv om vi er i den øverste divisjonen, og der vi vil være, så tror jeg at opplevelsen av denne sesongen kommer til å være mye bedre enn kommende sesong.

auren

Jeg deler tankene dine. Samtidig. Hvert poeng kommer til å telle enormt mye neste sesong. De to siste sesongene har vært på grensen til kjedelige på høsten. Det har bare handlet om å vinne kampene slik at vi er i posisjon i februar. Neste sesong forventer jeg mer intens spenning i kampene på høstsesongen siden vi vet at hver trepoenger er et stort steg nærmere målet.

Lucas the Kop Cat

auren
Mye gøyere å vinne kamper enn å tape, uansett divisjon. Men det er stress når selv en uavgjort føles som tap slik det har vært i år når en helst bør ha full pott i alle kamper for å være topp to. Neste år vil forhåpentligvis uavgjort stort sett føles som en liten seier og 3-poeng som bonus, og verden faller ikke i grus etter et tap. Det er to ulike opplevelser, og hadde det ikke vært for at vi trenger pengene i PL for å utvide stadion så det skal bli litt større mulighet for å se Leeds live, så ville jeg trivdes godt med CC.

Sent fra min LE2113 via Tapatalk

Dylan

Quote from: Asbjørn on April 25, 2025, 08:15:31...bare for å få ryktene ned på papiret:
Early contenders
A five-man list of targets to replace Farke have reportedly been drawn up by Leeds, should Farke be let go. According to The Daily Express, Ange Postecoglou, Jose Mourinho, Michael Carrick, Thiago Motta and Bodo/Glimt boss Kjetil Knutsen are all on their radar.
Postecoglou could become available if he is sacked by Tottenham at the end of the season.

https://www.leeds-live.co.uk/sport/leeds-united/daniel-farke-leeds-united-sack-31502420

We are parting with Daniel Farke because of his poor record in the premier League with big spending Norwich City , AND we are possibly after Costocogolu after his truly amazing season in the Premier League with Spurs. Please someone reassure me I'm having a bad dream.
Mourinho kommer virkelig til å sette engasjementet mitt for Leeds på prøve.

Hallgeir *

Quote from: Dylan on April 26, 2025, 20:14:34
Quote from: Asbjørn on April 25, 2025, 08:15:31...bare for å få ryktene ned på papiret:
Early contenders

Utrolig usmakelig type. Vil ikke se han i Leeds, og jeg håper ikke ledelsen av klubben faller for fristelsen å ansette "noe sånt". Tror fansen fort kommer til å vende han ryggen om det går dårlig. Skal ikke mye til når man har en sånn gjennomgående slett oppførsel som Mourinho.
Super Leeds since 1968

Josch

Jeg begynner å tenke på hvilke lag som vi kan holde bak oss. Tipper på Burnley og play off vinneren i mai.

Men hvilke andre?

Øverste halvdel av PL ser sterk ut. Tror vi må sloss mot Everton, Brentford, Crystal P, Brighton, Bournemouth, Wolves? Det kreves ca 36-39 poeng for å ikke rykke ned de siste sesonger. Laget på 17. plass i år har god margin ned.

Milou

Quote from: Hallgeir * on April 26, 2025, 20:25:07
Early contenders

Utrolig usmakelig type. Vil ikke se han i Leeds, og jeg håper ikke ledelsen av klubben faller for fristelsen å ansette "noe sånt". Tror fansen fort kommer til å vende han ryggen om det går dårlig. Skal ikke mye til når man har en sånn gjennomgående slett oppførsel som Mourinho.

At Morinho og Michael Carrick er på den lista, gjer at eg ikkje tar den seriøst. Eg tippar Farke leiar laget når PL-sesongen startar og reknar Beren Cross, som den mest seriøse ryktespredaren her. Kor suksessfull Farke vil vere, kjem først og fremst an på kva forsterkingar vi får inn i sommar. Eg vil anta ei ny keeper står høgt på lista, og vil tru Ramsdale er blant dei som blir vurdert.

stian

Quote from: Milou on April 26, 2025, 22:04:50
Quote from: Hallgeir * on April 26, 2025, 20:25:07
Early contenders

At Morinho og Michael Carrick er på den lista, gjer at eg ikkje tar den seriøst. Eg tippar Farke leiar laget når PL-sesongen startar og reknar Beren Cross, som den mest seriøse ryktespredaren her. Kor suksessfull Farke vil vere, kjem først og fremst an på kva forsterkingar vi får inn i sommar. Eg vil anta ei ny keeper står høgt på lista, og vil tru Ramsdale er blant dei som blir vurdert.

100% enig. Hva skal det være med spillestil, person eller kampledelse som tilsier at Farke per definisjon og person skal falle gjennom akkurat i PL bare fordi han har rykket ned med Norwich? Alle er jo f.eks enige om at McKenna er et managertalent av dimensjoner, men han rykker ned med Ipswich uten at det betyr at han ikke har noe i PL å gjøre. Bielsa skapte full av gråstein, men fikk fyken uten at noen med vettet i behold kan si at han viste seg å være en svak manager.

Som klubb må Leeds klare å tenke langsiktig uten å gjøre seg avhengig av enkeltpersoner. Farke er kanskje ikke noen verdensstjerne per i dag, men han har stått rimelig støtt som leder i en periode som virkelig kunne blitt ille for klubben og han har oppnådd gode prestasjoner og resultater med de kortene han har hatt på hånden. Gi ham enda bedre kort på hånden, og han har gode forutsetninger for å spille dem like godt i PL som noe annet sted. Det er nivået som er forskjellig mellom divisjonene, det er jo ikke et helt annet spill som foregår. Skal Farke ut rett etter å ha levert på klubbens målsettinger, så må det være en ganske unik mulighet som kommer inn. Ingen av de navnene som har vært nevnt så langt ligner på det.

TK20

Quote from: Josch on April 26, 2025, 20:27:48Jeg begynner å tenke på hvilke lag som vi kan holde bak oss. Tipper på Burnley og play off vinneren i mai.

Men hvilke andre?

Øverste halvdel av PL ser sterk ut. Tror vi må sloss mot Everton, Brentford, Crystal P, Brighton, Bournemouth, Wolves? Det kreves ca 36-39 poeng for å ikke rykke ned de siste sesonger. Laget på 17. plass i år har god margin ned.

Håper litt at SHU vinner play-offen. Tror de har lite å stille opp med. Sunderland tror jeg kan overraske positivt.