Sesongen 2025/26 Premier League

Started by GaryMac, April 21, 2025, 20:30:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

Asbjørn

Vi har et bilde av økonomien når vi har følgende scenario:
*  In the accounts for this current season, which will be published in April 2026, the club's PSR loss limit is £61million.  (Kilde The Athletic)
Dèt er i et scenario med to sesonger i Championship og èn i PL.
Det samme vil være tilfelle neste år, to sesonger i Championship og èn (den kommende) i PL.
*  Vi kan generere salg på £25m isj for Meslier, Harrison, Wöber og noen andre relative fringe players

Det betyr et budsjett i størrelsesorden £85m.

For det får vi tre spillere som hver koster £20m, to spillere rundt £10m og ett 'Bogle'-funn som koster £5m...

Er det ikke omtrent der vi vil havne?

...
YEP:
What does this all mean for Leeds?
This means teams will no longer be able to avoid financial or sporting sanctions when changing between leagues either through promotion or relegation.

The current loss limit for clubs in the EFL across three accounting periods is £41.5 million, recently increased from £39 million. Leeds' case is somewhat different given they have only spent two of the last three years in the Championship and one in the Premier League, where the maximum loss threshold is higher.

For that reason, Leeds were permitted to lose roughly £83 million over the three seasons from July 1, 2021 to June 30, 2024, as during the relevant period, the Whites had spent two years in the top flight and one in the EFL.

What is Leeds' maximum allowable loss for this season?
When this season's accounts are released next Spring, Leeds' losses will need to come in below approximately £62 million as their threshold for the year end June 2025 fell to reflect two seasons in the second tier and one in the Premier League.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Vi kunne i så fall budsjettert med et tap på 85 mill pund, ja, men det er mye mer som spiller inn.

Leeds har tapt langt mer enn godtatt grense over siste tre år, men er (visstnok) innenfor grunnet kostnader som ikke går direkte på PSR; stadion, akademi mm.

At vi kunne tapt 85 betyr ikke at vi kan kjøpe for 85, ettersom vi sannsynligvis vil tape titalls millioner pund før kjøp. I tillegg er det ikke sånn at kjøp tilsvarer samme kostnad samme regnskapsår. 50 mill pund på 5 år kontrakt = 10 mill i året + lønn i regnskapskostnad.

Så er det bekymringsfulle fra sist regnskapsår at det ble langt mindre stygt grunnet solide gevinster på markedet. Det vil vi også få i 2024/25-regnskapet som først blir kjent Q1 2026 - men som vi vil få en indikasjon på ettersom Leeds rapporterer inn iht FFP/PSR før dette. Altså vil poengtrekk kunne komme før regnskapet offentliggjøres og selvsagt vil januaraktivitet gi en klar indikasjon.

Problemet er at man i PL ikke kan forvente netto profitt på spillere. Siste fem sesonger er det KUN Everton som har solgt for mer enn de har kjøpt for - som et følge av stram økonomi.

Så skal det sies at man jo tar eventuell gevinst eller tap på salg inneværende år, mens kostnaden på kjøpet (pluss lønn) spres utover kontraktsperioden. Som vel alle sikkert kjenner til nå.

Vi solgte Summerville og Rutter, Kamara og Cresswell etter forrige periode, så det vil pynte en del på kommende sesong. Problemet er at den var i CC og med lavere fallskjermbeløp. Selv med nettogevinst over 30 mill for 23/24 tapte Leeds 60+ mill. Så jeg vil anta at det er et stort underskudd for 24/25 også.

Ergo, overlevelse og flere år med PL-inntekter er alfa/omega. Å klare minst to sesonger gjør klubben langt, langt sterkere mtp et eventuelt nedrykk senere. Men det må tas en sjanse for å kunne klare det og går det ikke likevel, blir prisen enda høyere.

På den positive siden ser det ut som Leeds har balansert fordring og gjeld på spillere før denne sommeren og kanskje kunne vi derfor henta Solomon rett og slett ved å trekke han fra den summen Spurs enda skylder oss for Gray - slik det helt sikkert ble gjort med Joe Rododendron.
Marching on together!

Dennis

Alt dette er forøvrig like skittent som det er forvirrende.

Chelsea selger riktignok stadig et par egenproduserte for stor gevinst som hjelper til, men i fjor fikk de selge damelaget til et søsterselskap for en enorm sum. Rapportert rundt 200 mill pund. 2,5 milliarder kroner for damelaget altså... til seg selv. I norsk skatterett har vi en paragraf for å unngå slik omgåelse. Det driver man ikke med i engelsk fotball.

Noe må gjøres, men enn så lenge lar pampene de rike gjøre som de vil.
Marching on together!

Asbjørn

Leeds og Burnley kan bli det 7. og 8.laget som klarer over 100 poeng i 24-lagsserien.

Hvordan gikk det med de seks første?
Dèt har Leeds-Live sett på.

1. Sunderland 1998/99 (105 points)
7.plass i første sesong - totalt fire sesonger før nytt nedrykk.

2. Fulham 2000/01 (101 points)
13.plass i første sesong - totalt 12 sesonger før nytt nedrykk

3. Reading 2005/06 (106 points) - rekord
8.plass i første sesong - rykket ned i 2.sesong (nr 18)

4. Newcastle United 2009/10 (102 points)
12.plass i første sesong - totalt 6 sesonger før nytt nedrykk

5. Leicester City 2013/14 (102 points)
14.plass i første sesong - totalt 8 sesonger før nytt nedrykk
I første sesong lå de i nedrykksstriden før de vant 7 av sine 9 siste kamper.
Ranieri ankom om sommeren, de vant ligaen...

6. Burnley 2022/23 (101 points)
19.plass i første sesong, og nedrykk.
Farke kommenterte dette Burnleylaget for noen uker siden, at angrepslaget fra Championship-opprykket ikke fungerte i PL...

Å nå 100 poeng i Championship er altså ikke det samme som at en 'tar' Premier League på direkten.
https://www.leeds-live.co.uk/sport/leeds-united/six-clubs-who-reached-100-31548145
Tell me  Tell me

Dylan

raggen

Håper Leeds kjører en mellomting av Forest da de rykket opp... de kjøpte jo 2 nye lag!!!
Men vi trenger og splash the cash og de nye eierene Må vise muskler. FFP er jo en vits så gidder ikke høre eierene klage på det. ingen andre bryr seg og ender opp med 2-4 i poengtrekk etter anke likevel
Forever Leeds United!!!!!!!!

stian

Vi trenger nok nye startere i hver lagdel. Det blir ikke billig det heller, men Forests tråletaktikk med 10+ nye fjes inn har ikke jeg heller tro på. Å gå for mengde øker jo sjansen for å finne gull, men det må jo skape mye uro i en spillerstall. Den økonomiske risikoen er også skyhøy.

Vi har en god stamme så jeg tror det er «hovedsigneringene» som blir det viktige her. 5 skikkelige kvalitetsspillere inn, så tror jeg vi har kommet så langt vi kan i denne omgang

GeirO

Quote from: Asbjørn on May 02, 2025, 13:50:57Leeds og Burnley kan bli det 7. og 8.laget som klarer over 100 poeng i 24-lagsserien.

Hvordan gikk det med de seks første?
Dèt har Leeds-Live sett på.

1. Sunderland 1998/99 (105 points)
7.plass i første sesong - totalt fire sesonger før nytt nedrykk.

2. Fulham 2000/01 (101 points)
13.plass i første sesong - totalt 12 sesonger før nytt nedrykk

3. Reading 2005/06 (106 points) - rekord
8.plass i første sesong - rykket ned i 2.sesong (nr 18)

4. Newcastle United 2009/10 (102 points)
12.plass i første sesong - totalt 6 sesonger før nytt nedrykk

5. Leicester City 2013/14 (102 points)
14.plass i første sesong - totalt 8 sesonger før nytt nedrykk
I første sesong lå de i nedrykksstriden før de vant 7 av sine 9 siste kamper.
Ranieri ankom om sommeren, de vant ligaen...

6. Burnley 2022/23 (101 points)
19.plass i første sesong, og nedrykk.
Farke kommenterte dette Burnleylaget for noen uker siden, at angrepslaget fra Championship-opprykket ikke fungerte i PL...

Å nå 100 poeng i Championship er altså ikke det samme som at en 'tar' Premier League på direkten.
https://www.leeds-live.co.uk/sport/leeds-united/six-clubs-who-reached-100-31548145
Synes egentlig dette var gode prestasjoner, med unntak av Burnley i fjor. Føler meg beroliget.
MOT

auren

PS! Vi kan ikke nå "over 100 poeng". Over 100 poeng er 101 poeng eller mer.

auren, petimeteren...
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Kato

Jeg er ganske trygg på at vi overlever i Premier League. Vi tar 100 poeng og vinner championship med et lag med klare svakheter.

1. Vi har spilt nesten hele sesongen med en av divisjonene svakeste keepere (all statistikk tilsier det).

2. Vi har spilte uten en god tier hele sesongen. Brenden Aaronson har ikke vært i nærheten av skikkelig tier-nivå.

3. Vi mangler en skikkelig målscorer på topp. Piroe har levert greit nok, men med alt dette laget har skapt burde det vært 30 mål der fremme.

Disse tre posisjonene kan løfte oss 30-35 prosent, og da berger vi oss.

Tom

Har tenkt litt på det samme som Kato, det er nesten en fordel at vi har så klare posisjoner som bør forsterkes kontra om vi hadde et helt jevnt lag.

De to andre nyopprykkede lagene burde vi holde bak oss, men hvem skal bli det siste? De som var nærmest sumpa gjennom sesongen i år var West Ham, Wolves, Everton og Palace. Alle har hatt gode avslutninger på sesongen, flere av dem etter trenerbytter. Spurs og Man u rykker ikke ned. Kommer til å bli knalltøft å berge plassen, mye tøffere enn sist vi var oppe.

leedslife

Vi må forsterke oss defensivt - hvis ikke vil vi være sjanseløse.
Vi slapp inn veldig mye mål over tre sesonger sist vi var oppe. Vi ble smadret med historiske sifre i flere oppgjør. Vi lakk som ei sil og til slutt blir det umulig å holde seg i divisonen når man trenger 2 eller 3 mål for å ta tre poeng.
Det SU laget som opp til 40 kamper virket veldig solide denne sesongen og tok 90 poeng slapp inn over 100 mål i PL forrige sesong. Burnley nesten 80 - det samme som Leeds siste to sesonger i PL. De tre som gikk ned denne sesongen slipper også inn opp mot 80 mål - altså langt flere enn lagene på plassene over - Tottenham, West Ham, Everton, ManU.

Det må investeres uhorvelig i sentralrekka og inn i defensive ferdigheter.
Tror neppe man kan sette sin lit til Ampadu på samme måte neste sesong.
Tror heller ikke vi kan sette laget vårt opp i posession på samme måte og sette vår lit til Rodons fart som vi har gjort siste to sesonger.

Keeper må vi utvilsomt ha inn. Jeg tror ikke vi kan spille med to slike backer som idag. Vi må investere i plassen ved siden av Rodon.
Vi må investere tungt i den sentrale midtbanen. Den er nok historisk svak i PL perspektiv.
Vi trenger en ving (helst Solomon).
Og det må investeres i 10/9er rollen. Tror neppe den er sterk nok fysisk.
Jeg tror Brenden gir systemet intensitet og kilometer - jeg tror Piroe er ekstremt undervurdert i posession, men vi trenger enda mer spissferdighet.

Så tror jeg garderoben står sterkt akkurat som sist vi rykket opp.
Den sammen med momemtumet vil forhåpentligvis gi oss en del ekstra første perioden, men når skader/suspensjoner og stang ut etterkvart kommer, så trenger vi kvalitet og folk som har vært ute en vinternatt før - og ser man rundt seg fordelt på minutter i PL fordelt på klubben, så er det mildt sagt skralt og stort sett vært en kamp i nedrykksstrid og å hente ut baller av eget nett.

TK20

Quote from: Kato on May 04, 2025, 08:21:37Jeg er ganske trygg på at vi overlever i Premier League. Vi tar 100 poeng og vinner championship med et lag med klare svakheter.

1. Vi har spilt nesten hele sesongen med en av divisjonene svakeste keepere (all statistikk tilsier det).

2. Vi har spilte uten en god tier hele sesongen. Brenden Aaronson har ikke vært i nærheten av skikkelig tier-nivå.

3. Vi mangler en skikkelig målscorer på topp. Piroe har levert greit nok, men med alt dette laget har skapt burde det vært 30 mål der fremme.

Enig i at dagens stall trenger forsterkninger primært i de posisjonene. Jeg synes både Brenden og Piroe har gjort seg fortjent til å være stallfyll, men de er antakelig ikke gode nok til å være førstevalg.

På sentral midt må vi erstatte Rothwell.

Vi må heller ikke glemme at vi må løse hele venstresiden. Firpo uten kontrakt og Solomon på lån. Jeg stemmer for å beholde begge, men oppgradere på venstrebacken. Bogles forrige sesong i PL er også bekymringsverdig.

Jeg personlig knytter meg til spillere som gjør det bra hos oss og ønsker at de fleste får sjansen. Jeg vil heller rykke ned igjen enn å gjøre som Forest da de rykket opp.
  • Keepere: NY, Darlow
  • Backer: Bogle, Firpo, Schimdt, NY
  • Stoppere: Rodon, Ampadu, Strujik, Debayo
  • CM: Gruev, Tanaka, NY
  • CAM: NY, Aaronson
  • Vinger: Gnonto, Ramazani, James, Solomon
  • Spiss: NY, Piroe

stian

Quote from: Kato on May 04, 2025, 08:21:37Jeg er ganske trygg på at vi overlever i Premier League. Vi tar 100 poeng og vinner championship med et lag med klare svakheter.

Dette er en interessant innfallsvinkel og jeg tror den sier mye om hvordan transferstrategien kommer til å bli. Alle de tre posisjonene har vært akilleshæler over lang tid.

Meslier skjønner nok at han må bort. Uansett hvordan han presterer på trening kommer det alltid til å være en tvil om hva som skjer når de avgjørende kampene. Et salg vil generere penger så her er det mulig å gjøre noe uten at det koster en formue i sum.

Aaronson gjør mye bra - det er ingen ting i veien hverken med nærteknikk eller arbeidsrate. Men han gjør for mange dårlige valg og leverer for få målpoeng til å være et førstevalg. Han har fortsatt et navn, er ganske ung, og bør dermed være salgbar. 10-errollen er så viktig at her tror jeg problemet mer har vært å finne noen, enn å ha penger å bruke på det. Føler meg bombesikker på at det er vilje både til å selge Aaronson og til å bruke de pengene man må hvis man klarer å finne kandidaten.

Piroe har levert veldig bra, synes jeg,  og bør beholdes i klubben. Men han er først og fremst en god avslutter og linkup-spiller. På mange andre områder har han klare begrensninger, og jeg frykter han først og fremst er en god championship-spiller. Men som innbytter gir han ganske mange muligheter til å påvirke et egnet kampbilde. Jeg tror vi er tjent med å holde på ham, og han blir neppe vanskelig å selge til championship hvis vi skulle ønske det på et senere tidspunkt.

I tillegg til disse må vi se på backene og vingene. Firpo har hatt en knallsesong, men du verden så dårlig han var i Premier League. Ja, det var mye skader, men han ER jo mye skadet og bunnivået har vært helt elendig. Vi trenger ikke sende Firpo på dør, men vi må ha en VB som kjøpes for å ta den plassen. Bogle trenger også en utfordrer, men der kan vi kanskje gå for et prospect.

På vingen er vår beste spiller på lån. Solomon blir neppe umulig å kjøpe, men tipper Tottenham starter preseason med ny manager og det er ikke gitt at de vil selge ham. Ramazzani blir bra på sikt, James har endelig fått nok ro til at han kan ta nivået, og Gnonto vet vi har potensialet til å funke i PL. Men det er fortsatt usikkerhet på hver og en av dem. Det sterkeste kortet vi har for å overleve i PL per dags dato, er måten vi kan sette høy fart gjennom raske og driblesterke vinger. Jeg ville gjort mye for å beholde dette og da må det brukes penger også her, enten på Solomon eller på noen andre.

Det som i alle fall er sikkert er at dette blir dyrt, og det kommer til å kreve mye oversikt over undervurderte spillere og smartness å få til alt dette. Dette blir den virkelige testen på om eierne har noe å komme med!

Lucas the Kop Cat

Mange gode og fyldige betraktninger her inne allerede og flere kommer helt sikkert mens vi venter på august.

Alle er enige om at at det må satses og at det vil koste, men det er vel begrenset spillerom når det gjelder hva vi kan bruke på spillerkjøp. Her må det brukes kløkt og pengene må brukes på riktig sted.

Firpos kontrakt går ut til sommeren. En forlengelse vil være "gratis", men vil han være interessert i en plass på benken? Han er helt sikkert en bedre forsvarer enn sist i PL og kanskje systemet vil passe ham bedre, men er det nok? Darlow skapte trygghet i laget når han kom inn på slutten av sesongen. Også han gratis uten å belaste FFP. Er det mulig å tenke seg at vi heller bør bruke midlene på 10-er enn en dyr keeper? Passer kanskje Piroe bedre i PL enn vi tror?

Noen med kloke svar?

Sent fra min LE2113 via Tapatalk

Asbjørn

Mange gode refleksjoner.

Katos innfallvinkel i morges er interessant. Vi KAN heve oss flere hakk ved å få inn PL-kapable spillere i posisjonene. Og det er nok på  9'er og 10'er vi må bruke pæng.

Ja, vi trenger mer enn 11 spillere så Piroe må vi ha med videre, men altså ikke som førstevalg. Så lenge Aaronson er en som kan generere transfer-overskudd ser eg poenget i å selge der selv om vi altså trenger cover.

Bogle viste igjen i går at javisst er han flott offensivt men defensivt kan det være andre boller. Like fullt, vi kan ikke ha nye i alle posisjoner... Firpo trenger vi fortsatt, men en mer defensivt trygg back trengs også. Har vi han allerede i Wöber? Uten skader mener eg fortsatt vi har en spiller som kan dekke oss i flere posisjoner med ham.

Debayo må langt unna første-troppen. Lån ut...

Farke har jo allerede sagt at vi trenger fysikk. Det er eg rolig for er et av kriteriene ved innkjøp.

Men ja i likhet med Tom er eg langt mer usikker ved dette opprykket om hvor greit vi klarer oss. Men ja,ca 9 seiere og noen uavgjorte pleier å holde. 4 seire tar vi mot Burnley/Sheffield U (om det blir de) og da får vi klare fem til i løpet av sesongen.

:)
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

..PS! Eg er for fullt Tottenham-supporter nå i Europe League.
Med tittel innabords vil Ange få fortsette og Solomon blir vår relativt tidlig i vinduet.
...om ikke skal vel en ny manager vurdere ham og han vil evt bli en av de siste vi får inn mot slutten av vinduet.

Ikke ideelt.
Tell me  Tell me

Dylan

leedslife

Quote from: Lucas the Kop Cat on May 04, 2025, 09:37:57Mange gode og fyldige betraktninger her inne allerede og flere kommer helt sikkert mens vi venter på august.

Alle er enige om at at det må satses og at det vil koste, men det er vel begrenset spillerom når det gjelder hva vi kan bruke på spillerkjøp. Her må det brukes kløkt og pengene må brukes på riktig sted.

Firpos kontrakt går ut til sommeren. En forlengelse vil være "gratis", men vil han være interessert i en plass på benken? Han er helt sikkert en bedre forsvarer enn sist i PL og kanskje systemet vil passe ham bedre, men er det nok? Darlow skapte trygghet i laget når han kom inn på slutten av sesongen. Også han gratis uten å belaste FFP. Er det mulig å tenke seg at vi heller bør bruke midlene på 10-er enn en dyr keeper? Passer kanskje Piroe bedre i PL enn vi tror?

Noen med kloke svar?

Sent fra min LE2113 via Tapatalk

Jeg tenker det handler litt om å snu på det og ikke minst tilpasse seg en ny hverdag og et langt høyere nivå.
Leeds har neppe 60-65 prosent posession i PL.
Leeds har opplevd vanskeligheter med å spille seg ut av press lavt i banen under Farke. Vi er ukomfortable med å forsvare egen boks på innlegg.
I Premier League kan vi risikere å få lite pauser hvis vi ikke har mer fysisk tilstedeværelse øverst i banen hvis vi ikke ønsker en mer pragmatisk tilnærming.
Det betyr at vi må være solide i egen boks. Premier League lag er langt mer effektive enn CC lag.
Jeg tenker dette kanskje taler en svak sak for Piroe som nier, men heller en god sak for Brenden.
Det man ønsker er å ta vare på kontraegenskapene i laget - Brenden er på et ytterst høyt nivå her, i tillegg legger han ned ekstreme mengder meter for kollektivet.
En ting er mangler på assist og mål denne sesongen, men hvor mye skaper han med sine bevegelser og løp. Det er jo statistisk sett på et historisk høyt nivå.

Farke har vel sluppet inn ca 80 mål i mot pr sesong i PL. Leeds ca det samme siste to sesonger i PL.
Hovedgrunnen er jo såklart at overgangslogistikken ikke har vært i nærheten, men vi vet jo at et godt og balansert spillsystem kan ta klubber opp fra sumpa og etablere dem høyere opp på tabellen.

Forhåpentligvis er Leeds solide nok til å holde Burnley og det andre opprykkede laget bak seg, men det er et stort sprang opp til Spurs, ManU, Everton, West Ham.
Dette er jo klubber som tømmer Leeds for deres beste spillere. (se Summerville, Gray)
Og deres supportere vil jo mene at deres overgangslogistikk ikke har vært i nærheten.

Dennis

Forhåpentligvis er det folk tilbake på kontoret i morra, om det så er med bakrus på andre dag.

De siste par åra har Leeds startet sesongen fryktelig seint, det har vi på ingen måter råd til neste sesong. Sommeren 2023 var det sein takeover, mange nyansettelser, ny trener, spillerflukt (lånesoldatene), streiking, advokattrusler og rekruttering langt inn i sesongen. Formduppen på slutten kostet oss opprykket, men jeg mener det var noe bortimot et under at vi fikk kontakt med topp to i det hele tatt. Vi lå langt nede i starten, men spesielt runnet fra 1. nyttårsdag og de neste 14-15 kampene var over all forventning. I en normal sesong - om det finnes lenger - hadde vi neppe kommet ajour.

Sesongen etter lovet Marathe at stallen skulle være klar til sesongstart, ettersom de hadde "fem seks uker ekstra" kontra året før. Likevel ble Rutter solgt etter sesongstart, mens Tanaka, Solomon, Ramazani og Schmidt først ankom siste uka i august. Laget trenger ikke være ferdig til sesongstart, men jeg syns det var mindre enn klart til sesongstart - tatt i betraktning at Rutter-salget virker å ha en klar negativ innvirkning på medspillerne. Så skal det sies at det ble bra til slutt!

Problemet i forhold til neste sesong er at Leeds -  i sesong to - hadde så bra stall at å kalkulere med noen tapte poeng i starten ikke var krise. Det går selvsagt ikke i Premier League, for et lag som er nødt å planlegge med nedre halvdel i fokus. Selv om det ikke er hugget i stein at alt som går opp, må komme ned.

Man har selvsagt full kontroll på det her internt og annonseringen av Angus Kinnears avgang og påtroppende personell i nyhet i slutten av april tyder på at de ønsker å være i forkant. Så håper og tror jeg at organisasjonen vil bygges videre ut (i styrke og ikke kun bredde), slik at klubben er i stand til å takle treneravganger og spillersalg i langt større grad enn tidligere i Premier League. Om jeg ikke har misforstått han totalt, har @leedslife vært inne på dette flere ganger: Leeds har hatt noen sterke personligheter i Marcelo Bielsa og Daniel Farke som begge har bidratt sterkt til å ha løftet klubben opp til Premier League. Bakdelen med å la så mye havne i et par hender, er hva som skjer når de forsvinner. Da klubben sparket Bielsa, imploderte det. Jesse Marsch ble avslørt tidlig, men jeg tror heller ikke det var noe godt grunnlag for å ta over etter Bielsa, til det var nok det meste skreddersydd han. Sannsynligvis måtte det også gjøres, ettersom Leeds rykket opp med en middels Championship-stall og Radrizzani ikke hadde midlene til å løfte klubben til det neste nivået. Problemet er selvsagt ikke Bielsa (eller Farke) selv, men vakuumet som oppstår når slike forsvinner.

Det håper jeg virkelig 49ers har planlagt for. De er ikke NFL-klubben 49ers, men de har personell som kjenner godt til laget. Eksempelvis ved Marathe og Robbie Evans, som begge har vært med å løfte den organisasjonen fra en utdatert stadion og til en topp moderne en og sportslig har de nærmet seg igjen - selv om de ikke har forsvart en ærverdig historie. Poenget er at de - på tross av å drive i amerikansk idrett, som er langt mer businessorientert for eierne - kjenner til sportslige organisasjoner. Radrizzani kom fra tv- og mediaverden og innrømte selv at det var mer utfordrende enn han hadde trodd. 49ers har et bedre utgangspunkt: folk med lang fartstid i en enorm sportslig organisasjon, men også vært med "å ta notater" (ref: Marathe) i Leeds' forrige runde i PL. Har man ikke lært av feilene fra den tid, så må man gjøre noe annet med tida og pengene sine.

Utfordringen er den store forskjellen mellom PL og CC. Vi vet at PSR er en utfordring for Leeds. Man har snakket om flere ganger at dette har vært hinderet grunnet spill i divisjonen under, og at eierne ønsker en substansiell investering i det sportslige og infrastruktur når man nådde Premier League igjen. Det får vi se på i sommer. Jeg tror fortsatt klubben ufrivillig må ha et par øyne på bunnlinja, men vi vet også at man er nødt å satse for å kunne overleve over tid i divisjonen.

Før var det den vanskelige andre-sesongen, nå er det minst like tøft den første. @Asbjørn hadde et innlegg her om dagen som viste hvordan de som har plukket 100+ poeng de siste tjue årene bare havnet fra øvre halvdel året etter i PL og gradvis nedover mot nedrykksstreken etter hvert som vi har nærmet oss 2020-tallet. Selv om vi overlevde tre sesonger sist, var vi fryktelig heldig den andre sesongen. Bielsa sa til Radrizzani sommeren 2021 at de måtte erstatte stallen eller treneren, og manglende - riktige - investeringer i spillergruppa ble til slutt banen.

Her må man treffe bedre i sommer og det er mye som må gjøres. Alle ledd må forsterkes. Jeg har ingen tro på full utskiftning, det viser seg gang på gang. Kontinuitet trumfer mye i lagidrett. Samtidig trenger vi en god håndfull med "voksne" spillere. En keeper, en venstreback (og dekning på høyre), en sentral midtbanespiller, en 10er, en 9er og Solomon er nødt å være prioritert - sannsynligvis også en stopper til. Håper vi også signerer Firpo på en ny kontrakt, selv om jeg håper vi henter en ny, mer defensivt solid venstreback. Forsvinner Byram og Firpo, trengs nok minst to nye backer. Jeg regner også med at Max Wöber fort kan forsvinne.

Like mye som at de har kvalitet nok, er det at det hentes riktige typer. Inntil klubben eventuelt klarer å stabilisere seg i Premier League, trengs det robuste spillere. Ampadu-typer. Selv om Rutter til slutt viste seg som en god signering (dog riktignok i divisjonen under) var han riktig spiller til feil tid. Det har vi ikke råd til. Her må man heller gjennom en slags overgangsperiode. Se på et lag som Brighton. De kjøper og selger unge spillere "ingen" har hørt om før for hundrevis av millioner etter et par år. Før dette hadde de Glenn Murray på topp.

Beren Cross er nevnt flere ganger i det siste og her kommer en til. Han sa at Steinsson og Hammond i fjor sommer satset på å rekruttere spillere som hadde erfaring med opprykks- og nedrykkskamp (aka: press) og best egnet til å spille Leeds opp, i større grad enn at de ville stige fryktelig i verdi og selges for stor profitt. Som jo var strategien under Victor Orta. Det kan man si de traff meget godt med. Ikke bare at Leeds rykka opp, men - i mer negativ grad - så har vi på ingen måte de verdiene i stallen vi hadde for et år sida. Tanaka har stor latent gevinst gitt sin lave overgangssum, men jeg håper selvsagt han blir. Gnonto er nok verdt £20-25 millioner i totalramme, men håper også han blir. 

Så får vi jo håpe at man kan kombinere dette fremover, spillere som både er gode nok og som stiger i verdi slik at man kan bygge stallen via egen drift. Bloom putta mye penger i Brighton i starten, men de gjør det eksemplarisk her. Bournemouth er et annet eksempel, hvor Kluivert, Semenyo, Huisjen og Kerkez kan generere enorme summer for en liten klubb, om de trenger og ønsker.
Marching on together!

Fantasyland

Boom!

Arash Massoudi
@ArashMassoudi
NEW

Interview w Leeds United chairman Paraag Marathe as club is promoted to  Premier League

"Whatever they will let us spend, we'll spend. I can comfortably say that we are going to spend the very last penny that we can"

@lufc

@FT

w
@JoshTANoble

https://t.co/04u9hppxeA

Asbjørn

Quote from: Fantasyland on May 04, 2025, 13:22:59Boom!

Arash Massoudi
@ArashMassoudi
NEW

Interview w Leeds United chairman Paraag Marathe as club is promoted to  Premier League

"Whatever they will let us spend, we'll spend. I can comfortably say that we are going to spend the very last penny that we can"

@lufc

@FT

w
@JoshTANoble

https://t.co/04u9hppxeA
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Lucy her er absolutt inne på noe:

Currently watching the Premier League as per every weekend.....and it's just dawned on me that I can no longer enjoy it from a neutral perspective and I'm going to have to start caring about the implications of results 🙃
https://x.com/Lucy_LUFC/status/1919053785713774657

Pr i dag har eg kun tenkt på Fantasyspillerne mine mht Premier League...
Tell me  Tell me

Dylan

Sydhagen

Leeds har egentlig et solid grunnlag for å møte PL. Vi er lynkjappe på kontringer, og kan spille på det våpenet mot de bedre lagene. Mot de svakere lagene har vi evnen til å holde ballen i laget og bygge angrepene mer tålmodig.
Det vi trenger er hovedsaklig å styrke fysikken/kvaliteten i de bakre rekker. Dette er billigere og mer fornuftig på dette stadiet enn å skulle hente en toppspiss.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Andersen

Tror Farke må bli litt kynisk med tanke på spillestill , nå når vi er blitt et PL lag igjen. Leeds har vært gode i sitt spill i Championchip denne sesongen. Men jeg tror vi vil få problemer mot de fleste lagene i kommende PL sesong . Skal Leeds laget klare å ta poeng /vinne , er det vel mot lag fra 10 plass og til lag sist i bunn? Opprykket til PL ga Leeds en økonomisk vinst på et sted mellom 70 - 80 millioner pund , penger som kommer godt med , ettersom vel den økonomiske 3 års paraplyen , for PL lag som rykker ned får som garanti . Men ettersom at Leeds kun var 2 sesonger i Championchip så bortfaller vel denne økonomiske ordningen for klubben? . Vi må treffe godt med spillerkjøp i sommer , hvor mye vil ledelsen bruke? Siden PSR/FFP reglene igjen er forandret på . MOT.

Hawley

Holder vi Manchester United, Tottenham og Bristol City bak oss, så bør vi holde oss oppe  ;D  ;D

Dennis

Quote from: Andersen on May 05, 2025, 12:39:59Tror Farke må bli litt kynisk med tanke på spillestill , nå når vi er blitt et PL lag igjen. Leeds har vært gode i sitt spill i Championchip denne sesongen. Men jeg tror vi vil få problemer mot de fleste lagene i kommende PL sesong . Skal Leeds laget klare å ta poeng /vinne , er det vel mot lag fra 10 plass og til lag sist i bunn? Opprykket til PL ga Leeds en økonomisk vinst på et sted mellom 70 - 80 millioner pund , penger som kommer godt med , ettersom vel den økonomiske 3 års paraplyen , for PL lag som rykker ned får som garanti . Men ettersom at Leeds kun var 2 sesonger i Championchip så bortfaller vel denne økonomiske ordningen for klubben? . Vi må treffe godt med spillerkjøp i sommer , hvor mye vil ledelsen bruke? Siden PSR/FFP reglene igjen er forandret på . MOT.

Man får inntil tre år ja, hvor det er fallende støtte årlig. Om jeg ikke husker feil er det noe sånt som 55-45-20% av hva de ville vært garantert av inntekter i Premier League. Leeds var da på år 2 og inntektene fra PL ville sunket voldsomt i neste sesong. Et direkte nedrykk vil kun bety ett år - om jeg ikke har misforstått. Dog usikker på om man får 55% eller 20% det året, men jeg ville antatt at man går inn i "år 3" av fallskjermpengene.

I tillegg har du PSR-aspektet. Her faller jo også tillatte underskudd (med visse fradrag) i takt med hvor mange år man ikke har vært i Premier League. De tre siste rullende årene. Leicester og Southampton vil vel derfor ha PL-CC-PL som sine tre siste år og dermed et høyere akseptert underskudd, mens Ipswich per nå har L1-CC-PL. Så skyves vel det tredje siste beregningsåret ut, slik at nyeste er Championship, når de rapporterer inn tall for inneværende år en gang utpå nyåret. Jeg er jaggu ikke sikker på hvilken dato som er cut off for akkurat denne rapporteringen. Regnskapsmessig er det jo 1.7.-30.6. som offentliggjøres i mars/april, men for FFP/PRS er det visstnok andre datoer. Her var det vel kontroversen rundt Leicester oppstod, da de måtte komme fram med en økonomisk handlingsplan og nektet plent grunnet et smutthull i regelverket. Så mulig at inneværende/siste sesong det beregnes for også inneholder en del estimater.

Sånn sett er jeg spent på om EFL har tenkt å kvesse knivene mot Leicester etter nedrykket. De vil jo ha et år med fallskjermpenger, men sånn jeg forstår det er ikke det økonomiske på stell der enda. Skal bli spennende å se om de kan ende med poengtrekk og salg av spillere av en viss verdi.

Uansett, man tillattes stadig mindre regnskapsmessig underskudd - samtidig som garanterte inntekter reduseres. Derfor vil det alltid være prekært for en nedrykket klubb å gå opp igjen så raskt som mulig.

Med andre ord, overleverer man minst ett år i Premier League, er det langt større økonomiske muskler man har i CC ved et nedrykk. Så må man ta i betraktning at flere år i PL sannsynligvis også medfører langt høyere lønninger i tillegg.
Marching on together!

Asbjørn

Premier League-overgangsvinduet er annerledes enn eg var klar over :o

United fans may not have to wait long for new additions to come through the door. As a result of the FIFA Club World Cup, the Premier League transfer window will be split into two parts, with the first transfer window running between Sunday, June 1, and Tuesday, June 10. The market then briefly shuts before reopening for business on Monday, June 16. It will remain open until Monday, September 1 in line with other major European leagues.

De avslutter artikkelen med mulighetene for å gjøre Solomon- og Rothwell-overgangene permanente, samt:
United have already been linked with a raft of players, including Leonardo Balerdi, Omari Hutchinson, Cameron Archer, Josh Sargent, Evan Ferguson and Troy Parrott.

https://www.leeds-live.co.uk/sport/leeds-united/premier-league-new-boys-leeds-31575830
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Hehe, Stuart her minner om noe annet opprykket innebærer, vi møter noen gamle kjenninger...

Looking forward to renewing acquaintances with some old "chums" in the Premier League next season.😉We could meet up again with Sinisterra, Adams, Summerville, Gray, Rutter, Harrison & Harrison's mum.😉Who will YOU reserve your warmest "welcome" for?😊#lufc
https://x.com/McClumsy84/status/1921130418843025822
Tell me  Tell me

Dylan

Blank_File

Quote from: Asbjørn on May 10, 2025, 12:49:52Hehe, Stuart her minner om noe annet opprykket innebærer, vi møter noen gamle kjenninger...

Looking forward to renewing acquaintances with some old "chums" in the Premier League next season.😉We could meet up again with Sinisterra, Adams, Summerville, Gray, Rutter, Harrison & Harrison's mum.😉Who will YOU reserve your warmest "welcome" for?😊#lufc
Bærer ingen nag til noen av dem egentlig, men Sinisterra var jo litt kvalm da han dro.

auren

Quote from: Blank_File on May 10, 2025, 23:32:38
Quote from: Asbjørn on May 10, 2025, 12:49:52Hehe, Stuart her minner om noe annet opprykket innebærer, vi møter noen gamle kjenninger...

Bærer ingen nag til noen av dem egentlig, men Sinisterra var jo litt kvalm da han dro.

Dodged a bullet der. Har vel stort sett vært skadet siden Bmouth kjøpte ham. Vi tjente vel også penger på ham, så "good riddance" sett i ettertid.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Asbjørn

Har det noe å si om en spiller har PL-erfaring?

Svaret er vel både ja og nei. Det er ingen ulempe å ha kjent på nivået, men noen spillere 'tar' divisjonen uansett.

Anyways, Leedstroppen pr i dag (før overgangs-bonanzaen som er i vente) har 18 spillere med PL-minutter:
1. Jack Harrison
Premier League minutes: 12416 (for Leeds and also Everton).
2.  Illan Meslier
Premier League minutes: 9595.
3.  Dan James
Premier League minutes: 6509 (with Leeds, Manchester United and Fulham).

4. Pascal Struijk
Premier League minutes: 6330.
5. Patrick Bamford
Premier League minutes: 5815.
6. Karl Darlow
Premier League minutes: 4680 (With Newcastle United).
7. Sam Byram
Premier League minutes: 4099 (with West Ham and Norwich City).
8. Jayden Bogle
Premier League minutes: 3901 (with Sheffield United).
9. Junior Firpo
Premier League minutes: 3083.
10. Brenden Aaronson
Premier League minutes: 2383.

11. Ethan Ampadu
Premier League minutes: 2101 (with Sheffield United and Chelsea).
12. Willy Gnonto
Premier League minutes: 1351.
13. Max Wober
Premier League minutes: 1265.
14. Joe Gelhardt
Premier League minutes: 938.
15. Joe Rodon
Premier League minutes: 819 (with Tottenham).
16.  Sam Greenwood
Premier League minutes: 643.
17. Mateo Joseph
Premier League minutes: 24.
18. Darko Gyabi
Premier League minutes: 7.

19. Key men with none
Key first team players Joel Piroe, Ao Tanaka, Ilia Gruev and Largie Ramazani have yet to experience Premier League football in addition to Isaac Schmidt, Josuhua Guilavogui and youngsters Harry Gray, Charlie Crew, Sam Chambers and James Debayo

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-premier-league-minutes-5124226?page=1
Tell me  Tell me

Dylan