Skrevet av Emne: Ex Head coach - Jesse Marsch  (Lest 46720 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

leedslife


Dennis

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #211 på: Oktober 21, 2022, 10:25:02 »
Skriver dette nå, vel vitende om at Marsch er sikker minst til søndag kveld. Poenget mitt er å være ufarget av resultatet mot de; Fulham hjemme blir en ren cupfinale for Jesse Marsch.

Etter 22 seriekamper har vi 6-6-10 i fasit. Et poengsnitt på 1,1. Hadde det vært så enkelt som at man ganger det med 38, gir det en poengsum på 42. Trygt plassert i bunnstriden, men sannsynligvis nok til å overleve de fleste år - uten risikomargin. Jeg syns vi bør ha høyere ambisjoner enn det.

Jeg var blant kritikerne etter få kamper, grunnet den forferdelige spillestilen vi viste. Vi kan likevel velge å se bort fra 2021/22, da det tross alt var snakk om brannslukking og et lag som allerede hadde tynnslitt selvtillit og radikalt skulle legge om stilen. At Orta og Kinnear mener JM var den naturlige videreutviklingen fra forrige trenerteam er selvsagt bare sprøyt.

Sesongen 2022/23 startet godt resultatmessig. Med unntaket av blundere mot Southampton virket det også taktisk langt bedre. Klich ble satt inn mot Wolves og vi vant midtbanen og til slutt kampen. Presspillet feide over Chelsea, som på tross av de blås underliggende problemer likevel var en maktdemonstrasjon. Så har vi spilt sju kamper på rad etter det med to poeng som fasit.

Det i seg selv er grusom form. Klink nedrykk. 0,3 poeng pr kamp ville gitt 11 poeng over en sesong. Det som er enda verre er at det er kun Arsenal vi har møtt i den perioden som er utpreget topp seks-lag. Med andre ord har vi avgitt poeng mot Villa, Everton, Crystal Palace, Brentford, Brighton og Leicester. I tillegg til Southampton i runde to. Vi så i fjor hva det medfører, dersom man ikke slår bunnlagene på høsten. For all del, langt fra alle disse lagene er bunnlag. Poenget er at utover Arsenal og Brighton, er det ingen topplag og sistnevnte gir typisk bort en god del poeng mot lag de "burde" slå. Brighton ikke medregnet, denne lista er tabellnaboer/-rivaler vi burde tatt kumulativt langt flere poeng fra!

Å tape for antatte tabellnaboer er selvsagt enda verre: Forskjellen da blir ikke null kontra ett poeng på tabellen. Når vi taper for Leicester i stedet for å spille uavgjort, er differansen tre poeng. Kun ett poeng forskjell fra uavgjort på tabellen, men et kvantesprang i nedrykksstriden. For å tegne et annet bilde. Leicester er fortsatt poenget bak oss, de har en kamp mer spilt og ligger nest sist. Er det likevel noen som ikke føler at Leicester er i en bedre posisjon enn Leeds United pdd?

Poengene teller like mye på denne siden av nyttår. Det nytter ikke at Marsch sier det er for tidlig å konkludere med nedrykkskamp. For vi står ikke bare med begge bein godt planta i den, vi løper i full spurt i feil retning. Sirenene uler og det brenner på dass. Sorry Jesse, kanskje er det bedre å innrømme det for en gangs skyld, når alt prat om å ikke slippe presset til ikke fungerer? "Samling i bånn" og alt det der. På tide å sette motivasjonspraten ut i praksis.

Så kommer vi til kjernen av problemet. Tendensen. Retningen pila peker. Vi fikk en veldig god prestasjon mot Arsenal. Vi taper kampen, men det er en sånn opptreden vi så mot Chelsea og som vil gi bra med poeng. Det var gode tendenser også i førsteomgang mot Leicester, men i mine øyne juger det. Vi klarer ikke score, vi klarer heller ikke å skape nok 100%-sjanser ut fra overgangene, men enda verre, vi slipper til motstanderen så ekstremt enkelt. Der hvor vi så litt tettere ut en periode, er det fri fart igjen. Det pleier å være starten på slutten.

- Enkelt å spille av presset vårt. Noen lag trenger noen minutter, men så finner de raskt utav det enten direkte eller med en taktisk justering (Se Soton, CP)
- Individuelt forsvarsspill, ikke som en enhet
- Trang formasjon = enorme rom på kantene for mostander (se også dertil mangel med ball)
- Personlige feil. Disse blir det selvsagt flere av når man ikke spiller som et lag.

Føler jeg har tjaset om det tusen ganger, men jeg ser ingen offensiv plan. Den virker å være begrenset til høyt press og håpe at ballmist hos mostander leder til...noe. Det er et godt verktøy og kan fungere som en del av spillet det, men det kan ikke være hele planen. Hva da mot etablert forsvar? Hva mot kontringssterke lag som Spurs? En annen ting som irriterer meg grusomt, er når vi får brudd i midtsonen. Når Leeds vinner ballen via Adams eller Roca, er det ikke ett eneste pasningsalternativ. Begge kantene er VIDÅPNE, men backene får ikke lov å komme frem og kanter spiller vi ikke med. At Marsch fortsatt stoler på denne spillestilen er en gåte. Det må være så deilig for motstanderens defensive analyseteam i uka de skal møte Leeds.

Jeg er ingen fan av Jesse Marsch og har ikke vært det siden vi fikk se spillestilen i praksis i våres. Joda, sikkert en fin fyr og han sier mye av de rette tingene, men jeg er mer fan av handling. Det så bedre ut i starten av sesongen, men laget har falt tilbake i samle, gamle uvaner. I aksjetermer kalles det dead cat bounce.

Prosjektet Red Bull og Jesse Marsch er dødt for meg. Med fasit i hånd har det i grunn aldri tatt fart. Likevel har han ikke det vesentligste av skyld i hvor vi ligger. En totalt ubalansert og fortsatt for tynn stall ville nok fått problemer med de fleste trenere, i alle fall over tid. Det sitter tre gjøker og en total passiv medeier i styrerommet som har feilet totalt i spillerlogistikken. Jeg tror de driver en form for "chicken" med hverandre, der Radrizzani prøver å presse de til handling, vel vitende om at han ruger på egne økonomiske interesser. Problemet er at ingen av eierne har råd til nedrykk, men så lenge de forholder seg passive er det dit vi er på vei i stadig økende tempo.

Marsch er ingen stor taktikker, men han er nok også uheldig i å være her på feil tid som i Leipzig. Likevel mener jeg at nå er det perfekte tidspunktet for å skifte trener. Vi har Fulham søndag. På papiret en kamp som er mulig å vinne, samtidig som den faktisk vinnes. Kampen etter det er borte mot Liverpool, hvor det neppe er stort å hente. Så er det ny must win mot Bournemouth på ER, før det er ligacup og så Spurs borte (null poeng?). Deretter er det VM-pause før vi gjestes av City og deretter Newcastle borte. Igjen, høyst sannsynlig to smultringer.

Jeg er fullt klar over at dersom vi slår Fulham og så slår Bournemouth etter Pool, så ser det bedre ut. Det er derimot så lite som tilsier at dette prosjektet er liv laga; alle piler peker nedover og spillemessig er det kun periodevis press fra start som fungerer. Med unntak av mot Arsenal er det store deler av kampene det rakner fullstendig og en rød tråd for hva vi skal gjøre er det ikke. Selvtilliten er totalt borte fra spillerne, se Firpos pasninger eller Rodrigos møte-og-kælke-ballen bakover mot venstresiden av banen.

Med andre ord, skal en ny mann få tid og kamptrening med litt mindre press om det er mulig å gi i situasjonen vi er i, så er tiden nå! Få forventer særlig med poeng fremover og vi har en lang pause om kort tid. Så burde jeg selvsagt som bøddel også foreslå alternativer. I mitt hode bør man beholde Maric og Jackson dersom Marsch går og være interimtrenere, mens man finner den rette. Disse er ikke sydd fast ved hoften, slik enkelte trenerduoer er. Enkelte på Waccoe skriker etter Pocchetino, men om argentineren ikke har et dødsønske for sin status i fotballverden er det helt urealistisk.

Har ingen umiddelbare svar på dette, men dersom ikke Victor Orta har begynt å skrive navn på blokka er det like håpløst som å ha notorisk skadeplagede Junior Firpo som eneste, men likevel langt fra den beste venstrebacken i stallen. Er dessverre like lite håpefull til Victors arbeid.

Det er mye som må endres i Leeds United og det må skje på toppen også, men for meg må det starte med Jesse Marsch. Dessverre må han ta den kortsiktige skylda for inkompetent og ikke minst uavklart ledelse.

Så er det bare å beklage en lang og negativ rant. Jeg skulle selvsagt ønske jeg tok fullstendig feil av både Marsch, Orta og Radrizzani/49ers intensjoner. Ser bare ikke lyset i tunnelen her og når vi nå skriver tredje sesong i Premier League begynner glansen av å ha rykket opp igjen å falme, når man begynner å se nedrykksspøkelse i hvitøyet igjen, bare måneder etter vi unngikk det med et nødskrik.

De våknet ikke i styrerommet etter Brentford og da tror jeg de aldri kommer til å gjøre det.

« Siste redigering: Oktober 21, 2022, 11:56:16 av Dennis »
Marching on together!

leedslife

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #212 på: Oktober 21, 2022, 10:37:16 »
Skriver dette nå, vel vitende om at Marsch er sikker minst til søndag kveld. Poenget mitt er å være ufarget av resultatet mot de; Fulham hjemme blir en ren cupfinale for Jesse Marsch.

Etter 22 seriekamper har vi 6-6-10 i fasit. Et poengsnitt på 1,1. Hadde det vært så enkelt som at man ganger det med 38, gir det en poengsum på 42. Trygt plassert i bunnstriden, men sannsynligvis nok til å overleve de fleste år - uten risikomargin. Jeg syns vi bør ha høyere ambisjoner enn det.

Jeg var blant kritikerne etter få kamper, grunnet den forferdelige spillestilen vi viste. Vi kan likevel velge å se bort fra 2021/22, da det tross alt var snakk om brannslukking og et lag som allerede hadde tynnslitt selvtillit og radikalt skulle legge om stilen. At Orta og Kinnear mener JM var den naturlige videreutviklingen fra forrige trenerteam er selvsagt bare sprøyt.

Sesongen 2022/23 startet godt resultatmessig. Med unntaket av blundere mot Southampton virket det også taktisk langt bedre. Klich ble satt inn mot Wolves og vi vant midtbanen og til slutt kampen. Presspillet feide over Chelsea, som på tross av de blås underliggende problemer likevel var en maktdemonstrasjon. Så har vi spilt sju kamper på rad etter det med to poeng som fasit.

Det i seg selv er grusom form. Klink nedrykk. 0,3 poeng pr kamp ville gitt 11 poeng over en sesong. Det som er enda verre er at det er kun Arsenal vi har møtt i den perioden som er utpreget topp fire-lag. Med andre ord har vi avgitt poeng mot Villa, Everton, Crystal Palace, Brentford, Brighton og Leicester. I tillegg til Southampton i runde to. Vi så i fjor hva det medfører, dersom man ikke slår bunnlagene på høsten. For all del, på langt nær alle disse lagene er bunnlag. Poenget er at utover Arsenal og Brighton, er det ingen topplag og sistnevnte gir typisk bort en god del poeng mot lag de "burde" slå. Brighton ikke medregnet, denne lista er tabellnaboer/-rivaler vi burde tatt kumulativt langt flere poeng fra!

Å tape for antatte tabellnaboer er selvsagt enda verre: Forskjellen da blir ikke null kontra ett poeng på tabellen. Når vi taper for Leicester i stedet for å spille uavgjort, er differansen tre poeng. Kun ett poeng forskjell fra uavgjort på tabellen, men et kvantesprang i nedrykksstriden. For å tegne et annet bilde. Leicester er fortsatt poenget bak oss, de har en kamp mer spilt og ligger nest sist. Er det likevel noen som ikke føler at Leicester er i en bedre posisjon enn Leeds United pdd?

Poengene teller like mye på denne siden av nyttår. Det nytter ikke at Marsch sier det er for tidlig å konkludere med nedrykkskamp. For vi står ikke bare med begge bein godt planta i den, vi løper i full spurt i feil retning. Sirenene uler og det brenner på dass. Sorry Jesse, kanskje er det bedre å innrømme det for en gangs skyld, når alt prat om å ikke slippe presset til ikke fungerer? "Samling i bånn" og alt det der. På tide å sette motivasjonspraten ut i praksis.

Så kommer vi til kjernen av problemet. Tendensen. Retningen pila peker. Vi fikk en veldig god prestasjon mot Arsenal. Vi taper kampen, men det er en sånn opptreden vi så mot Chelsea og som vil gi bra med poeng. Det var gode tendenser også i førsteomgang mot Leicester, men i mine øyne juger det. Vi klarer ikke score, vi klarer heller ikke å skape nok 100%-sjanser ut fra overgangene, men enda verre, vi slipper til motstanderen så ekstremt enkelt.
- Enkelt å spille av presset vårt. Noen lag trenger noen minutter, men så finner de raskt utav det enten direkte eller med en taktisk justering (Se Soton, CP)
- Individuelt forsvarsspill, ikke som en enhet
- Trang formasjon = enorme rom på kantene for mostander (se også dertil mangel med ball)
- Individuell feil. Disse blir det selvsagt flere av når man ikke spiller som et lag

Føler jeg har tjaset om det tusen ganger, men jeg ser ingen offensiv plan. Vår plan virker å være høyt press og håpe at feil hos mostander leder til...noe. Det kan fungere som en del av spillet det, men det kan ikke være hele planen. Hva da mot etablert forsvar? Hva mot kontringssterke lag? En annen ting som irriterer meg grusomt, er brudd i midtsonen. Når Leeds bryter der, er det ikke ett eneste pasningsalternativ. Begge kantene er VIDÅPNE, men backene  får ikke lov å komme frem og kanter spiller vi ikke med. At Marsch fortsatt stoler på denne spillestilen er en gåte.

Jeg er ingen fan av Jesse Marsch og har ikke vært det siden vi fikk se spillestilen i praksis i våres. Joda, sikkert en fin fyr og han sier mye av de rette tingene, men jeg er fan av handling. Det så bedre ut i starten av sesongen, men laget har falt tilbake i samle, gamle uvaner.

Prosjektet Red Bull og Jesse Marsch er dødt for meg. Med fasit i hånd har det i grunn aldri tatt fart. Likevel har han ikke all skyld i hvor vi ligger. En totalt ubalansert og fortsatt for tynn stall ville nok fått problemer med de fleste trenere, i alle fall over tid. Det sitter tre gjøker og en total passiv medeier i styrerommet som har feilet totalt i spillerlogistikken. Jeg tror de driver en form for "chicken" med hverandre, der Radrizzani prøver å presse de til handling, vel vitende om at han ruger på egne økonomiske interesser. Problemet er at ingen av eierne har råd til nedrykk.

Likevel mener jeg at nå er det perfekte tidspunktet for å skifte trener. Vi har Fulham søndag. På papiret en kamp som er mulig å vinne, samtidig som den faktisk må vinnes. Kampen etter det er borte mot Liverpool, hvor det neppe er stort å hente. Så er det ny must win mot Bournemouth hjemme, før det er ligacup og så Spurs borte (null poeng). Deretter er det VM-pause før vi gjestes av City og deretter Newcastle borte. Igjen, høyst sannsynlig to nullpoengere.

Jeg er fullt klar over at dersom vi slår Fulham og så slår Bournemouth etter Pool, så ser det bedre ut. Det er derimot så lite som tilsier at dette prosjektet er liv laga; alle piler peker nedover og spillemessig er det kun periodevis press fra start som fungerer. Selvtilliten er totalt borte fra spillerne.

Med andre ord, skal en ny mann få tid og kamptrening med litt mindre press om det er mulig å gi i situasjonen vi er i, så er tiden nå! Så burde jeg selvsagt som bøddel også foreslå alternativer. I mitt hode bør man beholde Maric og Jackson dersom Marsch går og være interimtrenere. Disse er ikke sydd fast ved hoften, slik enkelte trenerduoer er. Enkelte på Waccoe skriker etter Pocchetino, men om argentineren ikke har et dødsønske for sin status i fotballverden er det helt urealistisk.

Har ingen umiddelbare svar på dette, men dersom ikke Victor Orta har begynt å skrive navn på blokka er det like håpløst som å ha notorisk skadeplagede Junior Firpo som eneste, men likevel langt fra den beste venstrebacken i stallen.

Det er mye som må endres i Leeds United, men for meg må det starte med Jesse Marsch. Dessverre må han ta den kortsiktige skylda for inkompetent ledelse.
Maric må beholdes ja. Stort trenertalent.
Ellers bra skrevet og forsåvidt enig i så mye. Orker bare ikke ta innover meg alt.
Sitter fortsatt med en forventning om at vi ser noe helt, helt annet på søndag og det slår en gnist i oss. En Norwich seier basert på tilfeldighet holder ikke for meg. Forventer at det levers en tvers gjennom solid forestilling der 3 poeng er klart synlig kampen gjennom.

Kan nesten leve med et trenerskifte hvis det betyr innleggene fremover fra din side kommer hyppigere :- )

Dennis

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #213 på: Oktober 21, 2022, 10:44:23 »
Maric må beholdes ja. Stort trenertalent.
Ellers bra skrevet og forsåvidt enig i så mye. Orker bare ikke ta innover meg alt.
Sitter fortsatt med en forventning om at vi ser noe helt, helt annet på søndag og det slår en gnist i oss. En Norwich seier basert på tilfeldighet holder ikke for meg. Forventer at det levers en tvers gjennom solid forestilling der 3 poeng er klart synlig kampen gjennom.

Kan nesten leve med et trenerskifte hvis det betyr innleggene fremover fra din side kommer hyppigere :- )

Enig. Gi han midlertidig muligheten, så sant han ikke er RB tvers gjennom. Har tross alt vært i systemet han også.

Tror, håper og forventer at Leeds går ut i hundre på søndag, med et høylytt og støttende Elland Road i ryggen. Spørsmålet er hva som skjer om Fulham scorer og går mot seier. Da tror jeg det blir giftig på tribunen.

Hehe, joda, takk for det, leedslife. Jeg følger da med, men ettersom jeg har hatt lite positivt å komme med de siste ukene, har jeg ikke skrevet noe. Har gjort mine tanker klare flere ganger og jeg er klar over hvor kjedelig det er å lese negative innlegg gang etter gang. Nå kom det et langt ett til, men det er fordi jeg føler Fulham er aller siste sjanse og jeg er langt fra sikker på at en seier der er annet enn å utsette det uunngåelige.

Som jeg skriver mener jeg også at Leeds' problemer langt overgår Jesse Marsch. Til tider er det amatørenes aften og det lider Jesse også under, selv om jeg ikke tror at amerikaneren er noen stor trener. Kan vel sikkert sammenlignes med en nordmann hos våre rivaler, hvor man både lider under og faktisk overskygges (i positiv forstand) at det skjer mye rart i administrasjonen som tar litt av fokuset vekk fra det som skjer på gresset. Men også det gjelder bare en viss periode.

Vi får se, går for tre poeng søndag uansett. Det må vi bare ha! Seks poeng på neste tre kamper og vi er plutselig bedre stilt :)
« Siste redigering: Oktober 21, 2022, 10:48:47 av Dennis »
Marching on together!

leedslife

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #214 på: Oktober 21, 2022, 11:06:57 »
Maric må beholdes ja. Stort trenertalent.
Ellers bra skrevet og forsåvidt enig i så mye. Orker bare ikke ta innover meg alt.
Sitter fortsatt med en forventning om at vi ser noe helt, helt annet på søndag og det slår en gnist i oss. En Norwich seier basert på tilfeldighet holder ikke for meg. Forventer at det levers en tvers gjennom solid forestilling der 3 poeng er klart synlig kampen gjennom.

Kan nesten leve med et trenerskifte hvis det betyr innleggene fremover fra din side kommer hyppigere :- )

Enig. Gi han midlertidig muligheten, så sant han ikke er RB tvers gjennom. Har tross alt vært i systemet han også.

Tror, håper og forventer at Leeds går ut i hundre på søndag, med et høylytt og støttende Elland Road i ryggen. Spørsmålet er hva som skjer om Fulham scorer og går mot seier. Da tror jeg det blir giftig på tribunen.

Hehe, joda, takk for det, leedslife. Jeg følger da med, men ettersom jeg har hatt lite positivt å komme med de siste ukene, har jeg ikke skrevet noe. Har gjort mine tanker klare flere ganger og jeg er klar over hvor kjedelig det er å lese negative innlegg gang etter gang. Nå kom det et langt ett til, men det er fordi jeg føler Fulham er aller siste sjanse og jeg er langt fra sikker på at en seier der er annet enn å utsette det uunngåelige.

Som jeg skriver mener jeg også at Leeds' problemer langt overgår Jesse Marsch. Til tider er det amatørenes aften og det lider Jesse også under, selv om jeg ikke tror at amerikaneren er noen stor trener. Kan vel sikkert sammenlignes med en nordmann hos våre rivaler, hvor man både lider under og faktisk overskygges (i positiv forstand) at det skjer mye rart i administrasjonen som tar litt av fokuset vekk fra det som skjer på gresset. Men også det gjelder bare en viss periode.

Vi får se, går for tre poeng søndag uansett. Det må vi bare ha! Seks poeng på neste tre kamper og vi er plutselig bedre stilt :)
Innlegg som dette er en berikelse, men det er nå min mening.
Klart man kan være kritisk og negativ, men du argumenterer jo voldsomt godt. Mange av tingene du er inne på et jo veldig interessante og ikke minst reelle. Flere ting du redegjør for over gjør at jeg på lang sikt har liten tro på dette amerikanske prosjektet, men på kort sikt og hva vi gjør i mellomtiden kan kjøpe oss tid med seiere mot Fulham og Bournemouth. Da tenker jeg på det som skjer på styrerommet først og fremst. Man må jobbe med flere tanker samtidig.
Ved et evt trenerbytte og det blir like trøblete som forrige gang tror jeg vi vil få store problemer. Hvis vi skal gjøre noe så må vi treffe på neste mann og det er ikke lett når Marsch har fått så mange "egne" spillere inn. De er jo skreddersydd til dette systemet du er inne på. Systemet som ikke fungerer optimalt og som ikke har fungert særlig bra over litt for mange kamper.

ang Maric så er hans inntog i fotballen ganske intr. linker en artikkel her:https://trainingground.guru/articles/top-quality-maric-appointed-assistant-at-leeds-united
ligger et annet intervju med han ute og som jeg ikke kan finne i farten. Men man kan trekke litt likheter til Potter. I forhold til de emosjonelle tilnærmingene til en prestasjonsgruppe. Det er jo sånn sett ganske interessant i forhold til moderne trener og kanskje hvordan fremtidens trenere vil se ut.
Gutten er bare 30 år.
« Siste redigering: Oktober 21, 2022, 11:18:25 av leedslife »

Fido

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #215 på: Oktober 21, 2022, 11:29:15 »
Det som også er urovekkende er at gode spillere fremstår som dårlige, fordi man ikke spiller som et lag. Det virker som midtbanen søker pasningsskygge, fremfor rom, når forsvaret har ballen. Ingen har trua, ingen har selvtillit og man gjør hverandre dårligere og dårligere.
Vi er på vei mot Championship på første klasse.

Dennis

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #216 på: Oktober 21, 2022, 11:33:07 »
[...]
Ved et evt trenerbytte og det blir like trøblete som forrige gang tror jeg vi vil få store problemer. Hvis vi skal gjøre noe så må vi treffe på neste mann og det er ikke lett når Marsch har fått så mange "egne" spillere inn. De er jo skreddersydd til dette systemet du er inne på. Systemet som ikke fungerer optimalt og som ikke har fungert særlig bra over litt for mange kamper.

Det er ingen tvil om at det igjen er en stor risiko å ta, dersom man sparker Marsch. Vi er nødt å treffe planken godt om det skjer, noe som også var tilfelle etter Bielsa. Det gikk med et nødskrik for å redde plassen, uavhengig om man tror Bielsa også hadde gjort det. Så der var det job done og selv de mest kritiske til spillestilen ville på det tidspunktet tatt de styggeste trepoengerne og uavgjorte for å overleve. I praksis var det akkurat det vi gjorde.

Likevel var forventningen at det måtte enorme forbedringer til i sommer. Både i overhaling av spillestil og -stall. Vedrørende førstnevnte var det hele tiden klart at det var penisformasjonen og presspillet som skulle utvikles, ikke noe radikalt forskjellig fra vårens fotball. Jeg fikk derimot håp når Phil Hay i en podcast sa at Marsch hadde forklart at han ikke kunne spille sin stil fullt ut ettersom vi var nødt å klemme ut alle poengene vi kunne uavhengig av metode. Ti kamper etterpå syns jeg ikke vi ser stor forbedring. Perioder her og der, men det store bildet er mer eller mindre det samme.

Nei, en forskjell er det! En vesentlig. I våres slo vi bunnlagene og spilte uavgjort mot Southampton og Crystal Palace. I år er det uavgjort og tap som gjelder. Så selv om man kan argumentere for noe bedre spillemessig (om man har gode briller), er poengtendensen svakere. Vi har gått fra 1,25 ppm i 2021/22, til 0,90 inneværende sesong. Og minner igjen på at vi har 0,3 de siste sju av disse. En rekke av motstandere som knapt blir mer overkommelig, når vi har en såpass lang rekke.

Når det gjelder spillerstall, så er dette ledelsen v/Victor Orta sitt ansvar. Jeg ser det argumenteres for en bedre og bredere stall. Etter mitt syn er ikke dette riktig, eller i beste fall marginalt.

Sinisterra: En god spiller og en som en-mot-en kan skape noe. Helt essensielt! Er han derimot bedre enn Raphinha? Ikke foreløpig, men om han viser seg like god er det altså fortsatt bare en ut og en inn.
Roca / Adams: Setter disse opp sammen, fordi de til sammen dekker det en uskadd og kamptrent Kalvin Phillips gjorde. Adams i det defensive og Roca med ballen. De er bra spillere og Adams spesielt har levert et par meget gode kamper, men han er ganske svak med ball og Roca er svak uten ball. Likevel, Phillips hadde enorme skadeproblemer siste sesongen og inn i denne, så dette må absolutt sees på som forsterkning av den sentrale midtbanen. Dog mer i dekning enn i kvalitet, dersom Phillips var skadefri.
Aaronson: Liker amerikaneren. Han løper og løper og løper. Har noen fine pasninger, men foreløpig er det ikke altfor mye sluttprodukt. Det er ikke hans skyld. En motor og en kreativ kraft, men jeg føler ikke laget drar nytte av potensialet her. God signering.
Kristensen: Har til gode å se at dette er en forbedring av Ayling. Overraskende svak i duellspillet og sjokkerende hvordan spillere får ta ned ballen i ro og mak med dansken stående to-tre meter unna. I motsetning til Ayling, er han ubrukelig offensivt. Det er nok mer et forbud fra treneren vedrørende angrepsmanglene, men Ayling skapte mer offensivt i sitt korte innhopp enn Rasmus har gjort hele sesongen. Bedring (defensivt) de siste kampene, men frem til nå en svak signering.

I tillegg henter de Gnonto som et panikkjøp (dog planlagt frem i tid visstnok), når James går ut. Si hva du vil om James, men han har erfaring fra serien og nå er det Summerville som må ta opp hansken. En spiller som viste mer mot Leicester (og var tross alt Leeds' beste) enn han har gjort så langt. Det vitner om en syltynn stall og Gnonto må lure på hvorfor de ville ha han. Gelhardt klør seg sikkert også litt i hodet med hva som skjer.

I tillegg skrek altså stallen etter en spiss. Rodrigo har prestert i en håndfull kamper og Bamford har en håndfull treninger på halvannet år. Dette ble totalt ignorert. Enda verre er det med venstrebackplassen, hvor det faktisk er kun EN ENESTE venstreback i hele klubben og han er i tillegg til fryktelig svak, nær alltid skadd. Så kan man argumentere for at vi like godt kan spille med stoppere på back, siden de ikke har adgang til å løpe over midtstreken.

Det er gjort enkelte gode ting på overgangsmarkedet i sommer, men jeg kjøper absolutt ikke argumentasjoner for at det er gjort skikkelig investeringer. Sinisterra er direkte erstatter for Rapha, Kristensen er Ayling 2, Roca og Adams dekker det Phillips gjorde, men øker selvsagt bredden sentralt. Likevel mangler vi altså fortsatt en venstreback, utfordrer på topp og breddespillere. Vi har erstattet de som ble solgt og supplert noe, men balansen er ikke jevnet ut.

Angående det siste er det grunnen til at jeg er så lite fan av uttrykket "hans spillere". En trener må selvsagt kunne hente ferskt blod og supplere til stallen, men han vil alltid arve en gjeng som er i stort flertall. Hva sier dette egentlig til disse. Er de ikke trenerens spillere? Er det bare folk han er stuck med? Et annet poeng er at mer eller mindre alle trenere lever på lånt tid. Når Marsch (evt) får fyken, så arver da nestemann en stall komplett uten breddespillere og med de manglende stallen har for øvrig.

For meg er det et tegn på total mangel på langsiktig planlegging. Orta sa som nevnt at Jesse var den naturlige arvtageren til Bielsa. Jeg ser en eneste ting som kan minne og det er et forsøk på presspill. Var forøvrig også fornøyd med at vi skulle over i sone, men det er så mye annet som ikke ligner. Bielsa spilte en idealistisk, ofte direkte naiv fotball. Laget spilte med enorm bredde, gjerne med to/tre spillere på kanten, dobbel underlap osv. Et eget pasningsspill uten hensyn til motstander og ofte veldig tynt med spillere sentralt. Under Marsch er det kynisme, supertrangt og ingen på kanten. Vi spiller "ut fra" mostanders opplegg og har intet grunnspill.

Man kan vinne fotballkamper på utallige måter så lenge man scorer minst ett mer enn mostander, men å kalle det en naturlig utvikling er merkelig. Det er så radikalt forskjellig at det er mer nærliggende å kalle det revolusjonerende annerledes.

Jeg har dessverre ikke særlig tro på at RB-systemet fungerer over tid uansett. Salzburg er å regne som Østerrikes PSG og Leipzig var klart best i Nagelmanns tid. Ikke en direkte RB-mann, som feks Hasenhuttl eller Marsch. Å bygge stallen etter denne skolen blir for meg å gå all in på et system som likevel ikke vil fungere når det alt er gjort for å optimalisere det. Det er både månedsvis med arbeid og penger i sluket, samtidig som du må bruke lang tid og penger på å korrigere det.

Alle ting peker i retning at Leeds trenger nytt blod i alt fra styrerom til garderobe, for min del,.
« Siste redigering: Oktober 21, 2022, 12:09:52 av Dennis »
Marching on together!

leedslife

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #217 på: Oktober 21, 2022, 12:30:39 »
[...]
Ved et evt trenerbytte og det blir like trøblete som forrige gang tror jeg vi vil få store problemer. Hvis vi skal gjøre noe så må vi treffe på neste mann og det er ikke lett når Marsch har fått så mange "egne" spillere inn. De er jo skreddersydd til dette systemet du er inne på. Systemet som ikke fungerer optimalt og som ikke har fungert særlig bra over litt for mange kamper.

Det er ingen tvil om at det igjen er en stor risiko å ta, dersom man sparker Marsch. Vi er nødt å treffe planken godt om det skjer, noe som også var tilfelle etter Bielsa. Det gikk med et nødskrik for å redde plassen, uavhengig om man tror Bielsa også hadde gjort det. Så der var det job done og selv de mest kritiske til spillestilen ville på det tidspunktet tatt de styggeste trepoengerne og uavgjorte for å overleve. I praksis var det akkurat det vi gjorde.

Likevel var forventningen at det måtte enorme forbedringer til i sommer. Både i overhaling av spillestil og -stall. Vedrørende førstnevnte var det hele tiden klart at det var penisformasjonen og presspillet som skulle utvikles, ikke noe radikalt forskjellig fra vårens fotball. Jeg fikk derimot håp når Phil Hay i en podcast sa at Marsch hadde forklart at han ikke kunne spille sin stil fullt ut ettersom vi var nødt å klemme ut alle poengene vi kunne uavhengig av metode. Ti kamper etterpå syns jeg ikke vi ser stor forbedring. Perioder her og der, men det store bildet er mer eller mindre det samme.

Nei, en forskjell er det! En vesentlig. I våres slo vi bunnlagene og spilte uavgjort mot Southampton og Crystal Palace. I år er det uavgjort og tap som gjelder. Så selv om man kan argumentere for noe bedre spillemessig (om man har gode briller), er poengtendensen svakere. Vi har gått fra 1,25 ppm i 2021/22, til 0,90 inneværende sesong. Og minner igjen på at vi har 0,3 de siste sju av disse.

Når det gjelder spillerstall, så er dette ledelsen v/Victor Orta sitt ansvar. Jeg ser det argumenteres for en bedre og bredere stall. Etter mitt syn er ikke dette riktig, eller i beste fall marginalt.

Sinisterra: En god spiller og en som en-mot-en kan skape noe. Helt essensielt! Er han derimot bedre enn Raphinha? Ikke foreløpig, men om han viser seg like god er det altså fortsatt bare en ut og en inn.
Roca / Adams: Setter disse opp sammen, fordi de til sammen dekker det en uskadd og kamptrent Kalvin Phillips gjorde. Adams i det defensive og Roca med ballen. De er bra spillere og Adams spesielt har levert et par meget gode kamper, men han er ganske svak med ball og Roca er svak uten ball. Likevel, Phillips hadde enorme skadeproblemer siste sesongen og inn i denne, så dette må absolutt sees på som forsterkning av den sentrale midtbanen. Dog mer i dekning enn i kvalitet, dersom Phillips var skadefri.
Aaronson: Liker amerikaneren. Han løper og løper og løper. Har noen fine pasninger, men foreløpig er det ikke altfor mye som produseres. En motor, men jeg føler ikke laget drar nytte av potensialet her. God signering.
Kristensen: Har til gode å se at dette er en forbedring av Ayling. Svak i duellspillet, er i motsetning til Ayling ubrukelig offensivt. Det er nok mer et forbud fra treneren vedrørende angrepsmanglende, men Ayling skapte mer offensivt i sitt korte innhopp enn Rasmus har gjort hele sesongen. Bedring (defensivt) de siste kampene, men frem til nå en svak signering.

I tillegg henter de Gnonto som et panikkjøp (dog planlagt frem i tid visstnok), når James går ut. Si hva du vil om James, men han har erfaring fra serien og nå er det Summerville som må ta opp hansken. En spiller som viste mer mot Leicester (og var tross alt Leeds' beste) enn han har gjort så langt. Det vitner om en syltynn stall og Gnonto må lure på hvorfor de ville ha han. Gelhardt klør seg sikkert også litt i hodet med hva som skjer.

I tillegg skrek altså stallen etter en spiss. Rodrigo har prestert i en håndfull kamper og Bamford har en håndfull treninger på halvannet år. Dette ble totalt ignorert. Enda verre er det med venstrebackplassen, hvor det faktisk er kun EN ENESTE venstreback i hele klubben og han er i tillegg til fryktelig svak, nær alltid skadd. Så kan man argumentere for at vi like godt kan spille med stoppere på back, siden de ikke har adgang til å løpe over midtstreken.

Det er gjort enkelte gode ting på overgangsmarkedet i sommer, men jeg kjøper absolutt ikke argumentasjoner for at det er gjort skikkelig investeringer. Sinisterra er direkte erstatter for Rapha, Kristensen er Ayling 2, Roca og Adams dekker det Phillips gjorde, men øker selvsagt bredden sentralt. Likevel mangler vi altså fortsatt en venstreback, utfordrer på topp og breddespillere. Vi har erstattet de som ble solgt og supplert noe, men balansen er ikke jevnet ut.

Angående det siste er det grunnen til at jeg er så lite fan av uttrykket "hans spillere". En trener må selvsagt kunne hente ferskt blod og supplere til stallen, men han vil alltid arve en gjeng som er i stort flertall. Hva sier dette egentlig til disse. Er de ikke trenerens spillere? Er det bare folk han er stuck med? Et annet poeng er at mer eller mindre alle trenere lever på lånt tid. Når Marsch (evt) får fyken, så arver da nestemann en stall komplett uten breddespillere og med de manglende stallen har for øvrig.

For meg er det et tegn på total mangel på langsiktig planlegging. Orta sa som nevnt at Jesse var den naturlige arvtageren til Bielsa. Jeg ser en eneste ting som kan minne og det er et forsøk på presspill. Var forøvrig også fornøyd med at vi skulle over i sone, men det er så mye annet som ikke ligner. Bielsa spilte en idealistisk, ofte direkte naiv fotball. Laget spilte med enorm bredde, gjerne med to/tre spillere på kanten, dobbel underlap osv. Et eget pasningsspill uten hensyn til motstander og ofte veldig tynt med spillere sentralt. Under Marsch er det kynisme, supertrangt og ingen på kanten. Vi spiller "ut fra" mostanders opplegg og har intet grunnspill.

Man kan vinne fotballkamper på utallige måter så lenge man scorer minst ett mer enn mostander, men å kalle det en naturlig utvikling er merkelig. Det er så radikalt forskjellig at det er mer nærliggende å kalle det revolusjonerende annerledes.

Jeg har dessverre ikke særlig tro på at RB-systemet fungerer over tid uansett. Salzburg er å regne som Østerrikes PSG og Leipzig var klart best i Nagelmanns tid. Ikke en direkte RB-mann, som feks Hasenhuttl eller Marsch. Å bygge stallen etter denne skolen blir for meg å gå all in på et system som likevel ikke vil fungere når det alt er gjort for å optimalisere det. Det er både månedsvis med arbeid og penger i sluket, samtidig som du må bruke lang tid og penger på å korrigere det.

Alle ting peker i retning at Leeds trenger nytt blod i alt fra styrerom til garderobe, for min del,.
Om spillerstallen er bedre og om dekningen er bedre er jo en vanskelig diskusjon generelt. Hvem skal man ta diskusjonen opp mot? Det er jo noen som diskuterer ut fra håp, andre som spiser rått hva klubben kommuniserer ut, noen bygger en argumentasjon på elementer som bare gagner dems sak.

Tar man utgangspunktet i det skadeskuttet laget vi hadde i fjor så kommer vi så klart best ut denne sesongen. Tar man utgangspunkt i progresjon på banen fra Bielsas monstertap mot topplag alene forrige sesong med den skadebelastningen kommer man bedre ut denne sesongen.  Så langt.
Velger man å se mer helhetlig på det så viser jo nærmest all statistikk og gjennomføringer at det ikke er noe progresjon overhodet. I tillegg har du flere ledende skikkelser som nesten er ugjenkjennelig fra tidligere.
Som jeg har skrevet i et tidligere innlegg. Bruker man i tillegg parametere som verdi og lønn så er denne stallen så som så opp mot konkurransen vi stiller i. Tar man med erfaring fra PL eller lignende nivå så stiller vi veldig svakt. Summen av dette tilhører jo der vi er nå på tabellen ca.
Hva gjelder stallsammensetning så mister man jo to store og innflytelsesrike spillere i Ralph og Kalvin. Tomrommet etter dem er jo åpenbart. Dette er jo de to beste spillerne vi har hatt i moderne tid. At det mangler ledere er jo gårsdagen ett godt eksempel på. At vi mangler karakter og personlighet i dette laget er jo også så synlig som det kan bli - ihvertfall opp til nå. På den andre siden så trenger jo dette tid når slike store utskiftninger skjer, men det blir jo vanskeligere og vanskeligere når gjennomføringene er så dårlige og poengfangsten skremmende lav. Profiler og utvikling av individualister skapes jo gjennom seire.

På den andre siden passer jo kjøpene filosofien og systemet til treneren. Brenden og Adams er jo først og fremst milslukere. Rasmus har vel 3 år og opp mot 80-90 kamper for Red Bull.
Der du hadde en komplett midtbanespiller i Phillips var vel tanken det samme med å supplere Rocha med Adams.
Begge er jo begrenset, men håpet er vel at dynamikken og egenskapene dem i mellom skulle gjøre oss like eller mer slagkraftig i et området på banen vi var tidvis suverene tidligere. Får vi til det så vil vi jo stå langt bedre i kamper.
Sinisterra synes jeg virker veldig bra, men det bør han jo og være når man erstatter Ralphinha.

For mye utskiftninger i 11ér og endring av system så er Marsch ferdig. Sånn er det bare. Det er jo helt tydelig i går at man rett og slett ikke kan ta seg den frihet og ta ut enkelte spillere fra denne 11éren.
At han ikke klarer å få mer ut av Harrison og Bamford ser jeg på som veldig spesielt. Jeg forstår det med Firpo og Rodrigo som stadig er skadet og sånn sett fortsatt ikke syncer helt med tempoet og fysikken i ligaen, men spillere som har vært tett opp mot en engelsk landslagstropp. Det er rett og slett for svakt. Om det går på det tekniske, taktiske eller personlige som terpes på på feltet er jo umulig å vite, men er jo en drop i standard som er uholdbar.

Jeg må si en ting til slutt som sier mye for min del.
Sesongen 20 så kunne man se at Alioski var en svakhet i Leeds laget. Da spesielt defensivt. Offensivt var han OK.
Rent ferdighetsmessig skal det være mulig å erstatte han, men se på personlighet. Karakteren. Profilen. Garderoben.
Sikkert gode fotballspillere det vi har nå. Dedikerte, profesjonelle. Men herregud å lite personlighet. Finnes jo ikke karakterer. Hvor langt tilbake må vi for å finne noe så grått?
Er jo nesten slik at man vil kaste inn Ayling alene på det grunnlag at da har vi ihvertfall noe. Eller Klich.
Vi hadde jo flust av dem før. Nøkkelsituasjoner og klisjeen "kampen i kampen" vi bare taper. Små ting hele veien som kan påvirke omgivelser og dommere i vår retning hadde vi hatt disse egenskapene. Tørre å bjuda på, tørre å melde, bruke smartness, skape fyr i teltet. Alle de små aspektene rundt det mentale spillet/krigføringen i hver kamp.
Vi har ingenting. Helt dødt.
« Siste redigering: Oktober 21, 2022, 12:40:16 av leedslife »

Dennis

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #218 på: Oktober 21, 2022, 12:56:58 »
Tar man utgangspunktet i det skadeskuttet laget vi hadde i fjor så kommer vi så klart best ut denne sesongen. Tar man utgangspunkt i progresjon på banen fra Bielsas monstertap mot topplag alene forrige sesong med den skadebelastningen kommer man bedre ut denne sesongen.  Så langt.
Velger man å se mer helhetlig på det så viser jo nærmest all statistikk og gjennomføringer at det ikke er noe progresjon overhodet. I tillegg har du flere ledende skikkelser som nesten er ugjenkjennelig fra tidligere.

Jeg må si en ting til slutt som sier mye for min del.
Sesongen 20 så kunne man se at Alioski var en svakhet i Leeds laget. Da spesielt defensivt. Offensivt var han OK.
Rent ferdighetsmessig skal det være mulig å erstatte han, men se på personlighet. Karakteren. Profilen. Garderoben.
Sikkert gode fotballspillere det vi har nå. Dedikerte, profesjonelle. Men herregud å lite personlighet. Finnes jo ikke karakterer. Hvor langt tilbake må vi for å finne noe så grått?
Er jo nesten slik at man vil kaste inn Ayling alene på det grunnlag at da har vi ihvertfall noe. Eller Klich.
Vi hadde jo flust av dem før. Nøkkelsituasjoner og klisjeen "kampen i kampen"  vi bare taper. Små ting hele veien som kan påvirke omgivelser og dommere. Vi har ingenting. Helt dødt.

Klipper litt for plass, men hele innlegget ditt er glimrende. Er bare disse to tingene spesielt jeg ville kommentere.

Slutten for Bielsa var grusom. Vi ble slaktet i flere kamper på rad, men kanskje enda verre var eksempelvis Everton. Jeg har ikke tenkt å se bakover i tid som i "bring Bielsa back", men det er likevel interessant å sammenligne poengene her. Ta vekk figurene, ta vekk spillestil og se kun på harde fakta. Det er selvsagt bedre å tape med ett eller to mål enn fire, men det gir samme antall poeng.

Bielsa hadde i 2021/22 en poeng pr kamp-rate på 0,88.
Marsch har i 2022/203 en poeng pr kamp-rate på 0,90.

Vi vil med en sånn statistikk ta ett poeng mer (rundet opp) om vi kunne dratt dette over en hel sesong. 33 mot 34 poeng veldig simplifisert. Vi er definitivt mindre skadeplaget i år og treneren har også fått "sine" spillere. Ergo burde vi vel fått flere poeng ut av dette, selv om jeg måtte mene stallen kun er marginalt bedre enn en skadefri stall fra i fjor. Har ingen intensjon om å gjøre dette til en diskusjon om Bielsa v Marsch, fordi jeg forstår alle de som måtte mene at Bielsas tid definitivt var over. Dette er et bilde basert på tall og poeng. Pilene peker i samme retning nå, som i fjor. Det blir derfor vanskelig for meg å argumentere for at ting har blitt bedre.

Rent kvalitativt vurdert har vi også møtt de fleste lagene fra nedre halvdel og midtsjiktet. Vi har en overvekt av lag fra øvre halvdel igjen å møte før vi snur terminlista. Har vondt for å se at poengsnittet vårt øker. Jeg klamret meg også lenge til håpet om at retur av skadde nøkkelspillere i fjor, skulle redde sesongen. De kom for sent eller aldri tilbake og det gikk nesten galt. I år er det lite skadeplager og ferskt blod, men lite fungerer bedre på poengtavla.

Når du trekker inn Alioski, syns jeg du treffer spikeren på hodet. Jeg var selv blant de som mente han var et svakt punkt. En ålræit rotasjonsspiller, men spilte ute av posisjon, svak defensivt (posisjoneringen), men du verden for en innsats og karakter. Har forstått at han kunne være veldig irriterende, men det virket som det var positivt ment fra lagkameratene. Utvilsomt en type som er borte og han backet aldri ut av en duell i alle fall! Sikkert også en fin type å ha når det er dårlige tider, akkurat som Kalvin Phillips. Folk som avvæpner og gir humør til lagkameratene. Se eksempelvis bildet av Kalvin med plakaten foran Raphinha som tar farvel med Elland Road.

Jeg vil gå lenger og faktisk trekke det helt tilbake til da Pablo og Berardi ble sluppet. Jeg kan ikke skjønne annet enn at disse to som erfarne spillerne etterlot seg et stort tomrom. Jeg sier ikke at det var et dårlig tidspunkt å slippe de, tvert imot føltes det naturlig, men de ble aldri erstattet med noen lignende. Berardi var mye skadd, mens Pablo ble faktisk ikke erstattet før Aaronson kom inn. En annen spillertype dog og pur ung.

For meg fremstod begge som ganske så stillferdige og sindige karer (Berardi var dog ikke slik på banen), men sitter du i garderoben med et par "voksne" og rutinerte spillere som alltid gir sitt beste, så blir det et tomrom der når de er borte. Det vet alle som har vært unge spillere i en garderobe. Når usikkerheten kommer inn etter tap, er det gjerne slike man ser til og lener seg på.

Se på gårsdagens kamp. Hvem er lederne der? Selv Cooper virker å ha mistet noe av autoriteten over sine medspillere. Rodrigo? Bamford? Llorente og Koch? Jeg syns de ser ned i gresset alle som en.

Det er nok like mye et mentalitetsproblem som det er kvalitet og det skorter på begge punkter.
« Siste redigering: Oktober 21, 2022, 13:02:00 av Dennis »
Marching on together!

HåvardK

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #219 på: Oktober 21, 2022, 14:17:14 »


Se på gårsdagens kamp. Hvem er lederne der? Selv Cooper virker å ha mistet noe av autoriteten over sine medspillere. Rodrigo? Bamford? Llorente og Koch? Jeg syns de ser ned i gresset alle som en.

Det er nok like mye et mentalitetsproblem som det er kvalitet og det skorter på begge punkter.
Mange gode refleksjoner her. Ledertyper betyr utvilsomt mye. De fire du nevner har vel nærmest negativ lederaura (hvis det er et ord). Llorente kan ha sine utbrudd, men er langt fra en hærfører. Koch er lojal og kontant, men anonym som type. Rodrigo har i korte glimt vist innsats og entusiasme, men hovedregelen er at han virker slurvete, treg og ganske flat følelsesmessig. Visst har han sine utbrudd, men det er oftest mot dommere, og virker ikke å ha tett relasjon til medspillere - og dermed mindre autoritet. Bamford har jo ikke spilt fotball på et år, og har mer enn nok med å finne egen form fremfor å kunne "lead the line".
Etter mitt skjønn har vi to spillere med lederegenskaper i dagens tropp, Ayling og Cooper. De startet på benken i går.

leedslife

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #220 på: Oktober 21, 2022, 15:11:44 »
Tar man utgangspunktet i det skadeskuttet laget vi hadde i fjor så kommer vi så klart best ut denne sesongen. Tar man utgangspunkt i progresjon på banen fra Bielsas monstertap mot topplag alene forrige sesong med den skadebelastningen kommer man bedre ut denne sesongen.  Så langt.
Velger man å se mer helhetlig på det så viser jo nærmest all statistikk og gjennomføringer at det ikke er noe progresjon overhodet. I tillegg har du flere ledende skikkelser som nesten er ugjenkjennelig fra tidligere.

Jeg må si en ting til slutt som sier mye for min del.
Sesongen 20 så kunne man se at Alioski var en svakhet i Leeds laget. Da spesielt defensivt. Offensivt var han OK.
Rent ferdighetsmessig skal det være mulig å erstatte han, men se på personlighet. Karakteren. Profilen. Garderoben.
Sikkert gode fotballspillere det vi har nå. Dedikerte, profesjonelle. Men herregud å lite personlighet. Finnes jo ikke karakterer. Hvor langt tilbake må vi for å finne noe så grått?
Er jo nesten slik at man vil kaste inn Ayling alene på det grunnlag at da har vi ihvertfall noe. Eller Klich.
Vi hadde jo flust av dem før. Nøkkelsituasjoner og klisjeen "kampen i kampen"  vi bare taper. Små ting hele veien som kan påvirke omgivelser og dommere. Vi har ingenting. Helt dødt.

Klipper litt for plass, men hele innlegget ditt er glimrende. Er bare disse to tingene spesielt jeg ville kommentere.

Slutten for Bielsa var grusom. Vi ble slaktet i flere kamper på rad, men kanskje enda verre var eksempelvis Everton. Jeg har ikke tenkt å se bakover i tid som i "bring Bielsa back", men det er likevel interessant å sammenligne poengene her. Ta vekk figurene, ta vekk spillestil og se kun på harde fakta. Det er selvsagt bedre å tape med ett eller to mål enn fire, men det gir samme antall poeng.

Bielsa hadde i 2021/22 en poeng pr kamp-rate på 0,88.
Marsch har i 2022/203 en poeng pr kamp-rate på 0,90.

Vi vil med en sånn statistikk ta ett poeng mer (rundet opp) om vi kunne dratt dette over en hel sesong. 33 mot 34 poeng veldig simplifisert. Vi er definitivt mindre skadeplaget i år og treneren har også fått "sine" spillere. Ergo burde vi vel fått flere poeng ut av dette, selv om jeg måtte mene stallen kun er marginalt bedre enn en skadefri stall fra i fjor. Har ingen intensjon om å gjøre dette til en diskusjon om Bielsa v Marsch, fordi jeg forstår alle de som måtte mene at Bielsas tid definitivt var over. Dette er et bilde basert på tall og poeng. Pilene peker i samme retning nå, som i fjor. Det blir derfor vanskelig for meg å argumentere for at ting har blitt bedre.

Rent kvalitativt vurdert har vi også møtt de fleste lagene fra nedre halvdel og midtsjiktet. Vi har en overvekt av lag fra øvre halvdel igjen å møte før vi snur terminlista. Har vondt for å se at poengsnittet vårt øker. Jeg klamret meg også lenge til håpet om at retur av skadde nøkkelspillere i fjor, skulle redde sesongen. De kom for sent eller aldri tilbake og det gikk nesten galt. I år er det lite skadeplager og ferskt blod, men lite fungerer bedre på poengtavla.

Når du trekker inn Alioski, syns jeg du treffer spikeren på hodet. Jeg var selv blant de som mente han var et svakt punkt. En ålræit rotasjonsspiller, men spilte ute av posisjon, svak defensivt (posisjoneringen), men du verden for en innsats og karakter. Har forstått at han kunne være veldig irriterende, men det virket som det var positivt ment fra lagkameratene. Utvilsomt en type som er borte og han backet aldri ut av en duell i alle fall! Sikkert også en fin type å ha når det er dårlige tider, akkurat som Kalvin Phillips. Folk som avvæpner og gir humør til lagkameratene. Se eksempelvis bildet av Kalvin med plakaten foran Raphinha som tar farvel med Elland Road.

Jeg vil gå lenger og faktisk trekke det helt tilbake til da Pablo og Berardi ble sluppet. Jeg kan ikke skjønne annet enn at disse to som erfarne spillerne etterlot seg et stort tomrom. Jeg sier ikke at det var et dårlig tidspunkt å slippe de, tvert imot føltes det naturlig, men de ble aldri erstattet med noen lignende. Berardi var mye skadd, mens Pablo ble faktisk ikke erstattet før Aaronson kom inn. En annen spillertype dog og pur ung.

For meg fremstod begge som ganske så stillferdige og sindige karer (Berardi var dog ikke slik på banen), men sitter du i garderoben med et par "voksne" og rutinerte spillere som alltid gir sitt beste, så blir det et tomrom der når de er borte. Det vet alle som har vært unge spillere i en garderobe. Når usikkerheten kommer inn etter tap, er det gjerne slike man ser til og lener seg på.

Se på gårsdagens kamp. Hvem er lederne der? Selv Cooper virker å ha mistet noe av autoriteten over sine medspillere. Rodrigo? Bamford? Llorente og Koch? Jeg syns de ser ned i gresset alle som en.

Det er nok like mye et mentalitetsproblem som det er kvalitet og det skorter på begge punkter.
Vi har knapt noen. Cooper måtte inn i pausen ellers hadde dette falt fullstendig sammen i går mest sannsynlig. Vi har sett det utallige ganger tidligere med de ulike kombinasjonene vi har hatt bak.
Hjalp faktisk betraktelig i går med han inn. Cooper, Adams og til dels Aaronsen kommer jo fra kampen i går med hevet hodet. Resten var jo langt under pari, noe statistikk også viser og den totale maktesløshet for et offensivt individ og ta tak i kampen.
En av hovedfaktorene for å kunne skape suksess er jo å ha en sterk grunnstamme. Vis meg hvilket suksessfull lag som ikke har det. Man kan jo såklart utvikle gode ledere med innflytelse på banen, men ofte er det jo betinget med kvalitet og ikke minst personlighet.
Rodrigo er jo helt klart sett på som en leder fra trenerteamet. Han ble jo som kjent tatt inn i den gruppa fra Marsch side.
Jeg vet ikke. Det går jo litt på troverdighet også dette her. Snakk og store visjoner er flott det, men blir det bare med praten så blir man sett på som en narr og mister troverdighet. Det må jo skje noe med innstilling og gjennomføring på banen og det bør begynne på Søndag.
Tror ikke Cooper drar dette alene for å si det sånn.

Ellers var det jo urovekkende å se vår øverste leder fra benken. Så ut som et spørsmålstegn. Håper det var på manglende respons fra de som fikk sjansen og skulle levere utpå der og at ikke det var for det taktiske og det som står på hans bord.

* Får jo ikke svart deg på alt. Klipp og lim er ikke min sterke side.
Men i en ideel verden hadde vi blitt klart forsterket hadde vi beholdt Phillips og Ralphiha for så å hentet inn Sinisterra og Adams/Rocha feks. Det er sikkert alle enig i.
Men når man er der man med hendene kneblet på ryggen så er jo ikke det mulig. At de nye spillerne skal utligne nivået fra dem to eller potensielt bli bedre er det jo generelt liten odds for.
Tror ikke man skal underspille betydningen dem hadde i laget vårt og hvilken ufattelig sterk prestasjon det er å levere på et så høyt nivå over tid i en så grusomt god liga. Dette kulminererer altså i overganger til to absolutte stormakter i europeisk fotball. Selv om jeg ikke helt forstår Barca overgangen fra Ralphs side.
Vi skal klappe oss på brystet som klubb over at vi har evnet å videreutvikle to spillere på et slikt nivå, men det er jo noe som hører til sjeldenhetene. Absolutt sjeldenhetene.
Men på den andre siden så skal man kanskje være litt mer positiv enn hva jeg sikkert fremstår. For vi har skapt rammene og mulighetene med to voldsomme referanser i den modellen vår. Og det er viktig at ikke blir kvelt.
For neste Pele kan jo faktisk komme fra Kirkenes. Kirkenes- Amsterdam - Leeds
« Siste redigering: Oktober 21, 2022, 15:50:58 av leedslife »

Leedsfan

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #221 på: Oktober 22, 2022, 22:07:16 »
Uansett seier i morgen så håper jeg at Yesse får sparken på mandag. Han har ikke det som trengs på noen som helst måte for å ta oss opp i øvre del av tabellen. Beholder vi han for lenge så blir det nedrykk.
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

HåvardK

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #222 på: Oktober 22, 2022, 23:05:10 »
Uansett seier i morgen så håper jeg at Yesse får sparken på mandag. Han har ikke det som trengs på noen som helst måte for å ta oss opp i øvre del av tabellen. Beholder vi han for lenge så blir det nedrykk.
Der var du, ja. Mener du påsto at spillerne hadde fått fri i pausen som oppsto den siste måneden. Har du en sikker kilde til dette?

Dylan

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #223 på: Oktober 22, 2022, 23:16:14 »
Takk for lange, velfunderte og interessante innlegg!! Imponerende Leedskunnskap dere deler, fortsett med det!

Dennis

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #224 på: Oktober 23, 2022, 17:20:16 »
Mulig jeg leser for mye ut av situasjonen, men syns Marsch så fryktelig reservert ut i hele dag. Fikk ikke med meg om kameraet sveipet innom styretribunen, men det virket ikke slik. Om det er tilfeldig eller om det betyr at de ikke var på plass, hadde vært interessant å vite.

Uansett, dette forventer jeg er kroken på døra for Marsch. Igjen er vi fullt med i deler av kampen, og vi klarer faktisk å snu momentet tilbake igjen etter pause, men igjen er det livsfarlig nesten hver gang motstander kommer over midtstreken. Vi kunne fort ha sluppet inn fem, seks mål i dag. Skrev det i lange baner på fredag; Marsch er ingen stor trener og en svak taktikker, men han sitter ikke med hovedansvaret for posisjonen Leeds befinner seg i. Dessverre for han er det derimot han som må ta skylden på kort sikt for et inkompetent styre. Kommentarene om at det er "impossible" for Leeds å rykke ned i år, samt at det er i PL vi skal begynne å "play" har surnet som melk.

Dessverre tror jeg nok en gang vi trenger type trener som kynisk skaffer poeng nok, før vi igjen kan begynne å skape et eget spill og se fremover. Styret har kastet bort lang, lang tid med passivitet og hybris. De er rett og slett avslørt. 

Ingen fan av Jesse Marsch og hans fotballfilosofi, men jeg syns litt synd på han i kveld. Leeds' problemer strekker seg en god del tribunerader over han.
Marching on together!

Hallgeir *

Super Leeds since 1968

Neo

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #226 på: Oktober 23, 2022, 19:43:44 »
Få inn en mann som kan PL.
Og som kan overlevelse - det vil si fokuserer på poeng foran stilkarakterer.

For min del må de gjerne hente Sean Dyche.
Er villig til å spise kameler bare vi overlever PL.

Så får eier og styre ta seg en seriøs runde - når det er tid for det - å finne ut hvilken profil Leeds skal ha for fremtiden.
Både hva angår manager og spillestil.



Fido

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #227 på: Oktober 23, 2022, 20:07:23 »
Overraskende om manageren ikke ryker i morgen. Håper for guds skyld vi ikke ender opp med en brite som erstatter.

Jostein.

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #228 på: Oktober 23, 2022, 21:00:22 »
Få inn en mann som kan PL.
Og som kan overlevelse - det vil si fokuserer på poeng foran stilkarakterer.

For min del må de gjerne hente Sean Dyche.
Er villig til å spise kameler bare vi overlever PL.

Så får eier og styre ta seg en seriøs runde - når det er tid for det - å finne ut hvilken profil Leeds skal ha for fremtiden.
Både hva angår manager og spillestil.

Er du seriøs? Jeg personlig ser heller Championship fotball en Å ha Sean Dyche som manager. Å gå fra Bielsa til Dyche på 1 år  >:(
Leeds Carajo!

Jostein.

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #229 på: Oktober 23, 2022, 21:02:24 »
Aldri kjekt å sparke en Manager, men om ikke styre gjør det denne gang så er det tragisk. Det skal også sies at styret i Leeds ikke akkurat har levert etter vi rykket opp til PL. Her må det forandringer til.
Leeds Carajo!

Neo

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #230 på: Oktober 23, 2022, 21:15:09 »
Få inn en mann som kan PL.
Og som kan overlevelse - det vil si fokuserer på poeng foran stilkarakterer.

For min del må de gjerne hente Sean Dyche.
Er villig til å spise kameler bare vi overlever PL.

Så får eier og styre ta seg en seriøs runde - når det er tid for det - å finne ut hvilken profil Leeds skal ha for fremtiden.
Både hva angår manager og spillestil.

Er du seriøs? Jeg personlig ser heller Championship fotball en Å ha Sean Dyche som manager. Å gå fra Bielsa til Dyche på 1 år  >:(

Ja.

Så tror jeg vi skal realitetsorientere oss litt ift hvor vi befinner oss.
Både på tabellen og hva gjelder den såkalte "managerattraktivitetsskalaen".

Enten må vi ha inn en big-shot som vi VET får snudd det meste og styrer oss på riktig vei.
Eller så fikser vi en som kan komme inn - på kort sikt - og få dette mannskapet til å henge sammen nok til å gi oss 42 poeng i år.

Jostein.

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #231 på: Oktober 23, 2022, 21:23:39 »
Få inn en mann som kan PL.
Og som kan overlevelse - det vil si fokuserer på poeng foran stilkarakterer.

For min del må de gjerne hente Sean Dyche.
Er villig til å spise kameler bare vi overlever PL.

Så får eier og styre ta seg en seriøs runde - når det er tid for det - å finne ut hvilken profil Leeds skal ha for fremtiden.
Både hva angår manager og spillestil.

Er du seriøs? Jeg personlig ser heller Championship fotball en Å ha Sean Dyche som manager. Å gå fra Bielsa til Dyche på 1 år  >:(

Ja.

Så tror jeg vi skal realitetsorientere oss litt ift hvor vi befinner oss.
Både på tabellen og hva gjelder den såkalte "managerattraktivitetsskalaen".

Enten må vi ha inn en big-shot som vi VET får snudd det meste og styrer oss på riktig vei.
Eller så fikser vi en som kan komme inn - på kort sikt - og få dette mannskapet til å henge sammen nok til å gi oss 42 poeng i år.

Jeg er enig at vi må ha inn en erfaren Manager, men Dyche ville vært total katastrofe for min del.
Leeds Carajo!

Leedsfan

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #232 på: Oktober 23, 2022, 22:42:33 »
Uansett seier i morgen så håper jeg at Yesse får sparken på mandag. Han har ikke det som trengs på noen som helst måte for å ta oss opp i øvre del av tabellen. Beholder vi han for lenge så blir det nedrykk.
Der var du, ja. Mener du påsto at spillerne hadde fått fri i pausen som oppsto den siste måneden. Har du en sikker kilde til dette?

Det sies at de fikk fri, prøvd å finne ut hvor mange dager, men har ikke fått svar på det. Han ga de jo fri endel dager forrige sesong også sikkert for å frigjøre energi. Synes de ser undertrent og frustrerte ut, men han mente de var overtrente og ute å kjøre psykisk etter Bielsa.

Synes Yesse har fremstått som utrolig naiv fra dag 1.
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

HåvardK

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #233 på: Oktober 24, 2022, 08:14:47 »
Uansett seier i morgen så håper jeg at Yesse får sparken på mandag. Han har ikke det som trengs på noen som helst måte for å ta oss opp i øvre del av tabellen. Beholder vi han for lenge så blir det nedrykk.
Der var du, ja. Mener du påsto at spillerne hadde fått fri i pausen som oppsto den siste måneden. Har du en sikker kilde til dette?

Det sies at de fikk fri, prøvd å finne ut hvor mange dager, men har ikke fått svar på det. Han ga de jo fri endel dager forrige sesong også sikkert for å frigjøre energi. Synes de ser undertrent og frustrerte ut, men han mente de var overtrente og ute å kjøre psykisk etter Bielsa.

Synes Yesse har fremstått som utrolig naiv fra dag 1.
"Det sies..." Kilde?

Dennis

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #234 på: Oktober 24, 2022, 10:05:02 »
Ser det kastes påstand om at Marsch har rundt 4 millioner pund i lønn, samt kontrakt til 2025.

Jeg er ikke sikker på disse tallene og økonomi har alltid noe å si, men har de faktisk råd til å sparke han? De har selvsagt ikke råd til å rykke ned, men (eventuelt) lang og dyr kontrakt på en manager som kun har et halvt, mislykket halvår i Bundesliga å vise til utover MSL og Østerrike er en god måte å male seg opp i et hjørne.

Jeg vet dette er Ortas mann og han har visstnok pleid forholdet til Marsch i to år, men med USA-turne til sommeren ville sikkert våre usynlige amerikanske eiere gjerne kommet i parade-marsch med amerikansk trener og amerikanske landslagsspillere for å erobre markedet der. Vil de være med på et skifte eller holder de igjen?
Marching on together!

ibster

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #235 på: Oktober 24, 2022, 10:30:02 »
Nå er det nok. Jesse må gå. Jeg har fortsatt ikke sluppet kjepphesten min om at styret mista ballen i sommeren 2021. Da var vi på oppsving. Bielsa hadde klemt ut det som kunne klemmes ut av squaden. Vi hadde klare hull på midtbanen og på vb. Vi var en gjenreist storhet som spillere ville dra til. Når vi reddet plassen på siste dag så var det plutselig langt mindre interessant for spillerne vi ønsket oss å komme til klubben.

Hvis det var stalemate mellom Radz og 49'ers så er det faktisk ansvaret til Radz, det måtte han visst da han inviterte dem til bordet og han burde planlagt deretter... Nå er vi helt i ingenmannsland.

Offensiv samhandling har ikke blitt bedre. Vi ser utrolig frynsete ut bakover uansett hvem som spiller i bakre firer. RB fotballen fungerer delvis når vi spiller mot lag som ønsker å kjøre kampen. Men det bør bare være plan B. Vi trenger en ny plan A og det klarer ikke JM gi oss.


Fido

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #236 på: Oktober 24, 2022, 10:36:23 »
Er nok ingen tilfeldighet at med amerikanske eier kommer det også trener og spillere fra samme land. Jeg mener vi kan si nå, med fasit i hånd, at alle tre er veid og funnet for lette. Spillerne kan fylle en plass i troppen, men manageren er så ferdig som han kan bli.

Sterland

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #237 på: Oktober 24, 2022, 11:00:54 »
Er nok ingen tilfeldighet at med amerikanske eier kommer det også trener og spillere fra samme land. Jeg mener vi kan si nå, med fasit i hånd, at alle tre er veid og funnet for lette. Spillerne kan fylle en plass i troppen, men manageren er så ferdig som han kan bli.
Marsch var et gedigent sjansespill, som har mislyktes (så langt). Etter mitt syn bør vi skifte manager asap. Vi er i en motgangsperiode som erfaringsmessig er uhyre vanskelig å snu. Ofte kan det være vellykket å bytte manager, om en kan få inn en med god ballast som kan skape entusiasme i klubben. For øvrig synes jeg både Aaronsen og Adams har vært meget bra.

leedslife

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #238 på: Oktober 24, 2022, 11:06:14 »
Jesse Marsch...
Red Bull Salzburg - i en liga der de nærmest er garantert ligagull. De har vel 10 førsteplasser siste 10 årene. Går man enda lengre tilbake er vel det dårligste 2 plass. Du må vel tilbake til da Leeds rykket ned på begynnelsen av 2000 tallet for å finne en tabellposisjon under de to øverste plassene.
Først og fremst en utviklingsklubb i det store Red Bull systemet. Både for trenere og for spillere.

Grunnen til at han fikk sparken i Leipzig som også er en Red Bull klubb, men befinner seg i en helt annen konkurransesituasjon, blir bare klarere og klarere.
Jeg kan forstå at tankesettet  kan treffe på noen parametere etter Bielsa og den fotballen Leeds ønsket å forvalte videre, men problemet er vel der fotballmannen og tankesettet til Marsch har vært interessant og attraktivt for Leeds, så har de harde fakta vedr resultat aldri vært i nærheten på øverste nivå fra Marsch. Og det får man virkelig kjenne på når man skal opp 4-5 nivå fra der Østerriksk toppserie er.

Dette under er sakset fra Leipzig tiden. Veldig likt det samme inntrykket jeg sitter med ang Marsch anno Leeds.

"At the start, everyone -- Mintzlaff, players, media -- said the right things about Marsch. He knew most of the squad, the city and the club ethos from his time as Ralf Rangnick's assistant coach at RB Leipzig, and he of course understood the overarching RB philosophy having risen through the ranks as head coach from New York to Salzburg. His sunny disposition and upbeat motivational style were seen as a plus and an enrichment, all while his German language skills were noticeably improving.

Marsch stressed "fun and freedom" over traditional German values like organisation and discipline. He intentionally spoke of "our group" rather than "my team." It's clear that the players liked him personally but the tactical match just wasn't there. Leipzig were trying to play in a style that was, for them, several years out of date under a coach who embodies that old style. It's difficult to square that circle."

Det virker på meg som at mister Oliver Mintzlaff avsluttet samarbeidet på en hard, men ærlig måte den gang i Leipzig.
Jeg håper virkelig Leeds evner å gjøre det samme. For Marsch er en hederlig og god mann som har de beste intensjoner, uten tvil.
Men når man skal opp i det aller gjeveste selskap så trenger man mer enn et flott smil og noen flotte motivasjonsord hentet fra en søndagsskole.
« Siste redigering: Oktober 24, 2022, 11:13:47 av leedslife »

Dennis

Sv: Head coach - Jesse Marsch
« Svar #239 på: Oktober 24, 2022, 11:11:15 »
Nå er det nok. Jesse må gå. Jeg har fortsatt ikke sluppet kjepphesten min om at styret mista ballen i sommeren 2021.

Den skal du få lov å holde i og svinge så mye du ønsker!

Det verste er at de ikke lærte i januar 2022 eller sommeren etter, når vi unngikk nedrykk med et nødskrik. Jeg fatter det bare ikke.
Marching on together!