Skrevet av Emne: Leeds United by the numbers  (Lest 6878 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Bjosse77

Leeds United by the numbers
« på: Juli 31, 2022, 23:43:16 »
Som en fotballnerd har jeg de siste årene lest og lært meg så mye jeg kan for å forstå fotball og statistikker. Det ødelegger noe for meg, men gir meg langt mer. Jeg kan fortelle masse om tall og statistikker, men skal først og fremst bruke denne åpningsposten til å mene noe om hvor gode Leeds egentlig har vært i sesongene 20/21 -og 21/22.

Bare noen kjappe tall bare for å vise litt enkle fakta.
Det scores på 79% av alle straffer
Langskudd(18m+) mot etablert forsvar uten press er 2-3% sjanse. Altså mellom 30 og 50 miss mellom hver scoring.
Det scores på 2% av alle dødballer(utenom straffer).
Direkte frispark har et scoringssnitt på 5%. Messi har 9.4%, Ronaldo har 6,1%, Beckham lå på litt over 12% og begge Juninho (Pernambucano og Paulista) gutta lå på tett opp mot 15%. Jeg har ikke funnet noen høyere i Big 5 liga. Ward-Prowse i Southampton er enda bedre, med syke 18,4% siden sommeren 2017!

Så hva med Leeds? Mange mente at vi ikke var bedre og at vi bare overpresterte sesongen 20/21.
Det stemmer faktisk litt. Ut fra sjanser, spill og EXPECTED POINTS var vi 2 plasser over den plassen vi fortjente. Det laget som underpresterte mest var Brighton (som skulle vært på 5. plass!). ManUtd overpresterte også en del og skulle hatt 4. plassen.
Bamford var vår viktigste spiller målt i sluttprodukt, med 24 målpoeng. 17 mål og 7 assist. Var det svakt eller sterkt, kun målt ut fra hvor avslutningene kom fra? Omtrent riktig, han underpresterte litt på mål (18.4), men overpresterte i assist (3.78). Defensivt? Den største forskjellen måler vi når Phillips og Llorente spilte begge to, da var vi best, hadde færrest sjanser i mot og færrest skudd i boks og flest gjenvinninger. Meslier hadde en god sesong og overpresterte xG i mot med ca. 8 mål.

Hva så med sesongen 21/22? Vel, vi var svakere enn sesongen før, men faktisk bare 1 plass på tross av 8p lavere expected points. Hadde vi igjen klart 59 poeng som året før hadde vi vært på 6. plass foran ManUtd. Hvorfor ble vi svakere, og hvorfor såpass mye? La oss kikke på de tallene for de som bryr seg.

Bielsa vs. Marsch. var trenerbyttet riktig? Stats tyder ikke på det, vi var på 12. plass på XP når Bielsa fikk sparken, dog var vi skikkelig ille de siste kampene. Ble vi bedre med Marsh? Ja, ift. Bielsa 4-5 siste kamper, men ikke sett over hele sesongen. Vi ble ørlite bedre defensivt, men mye verre offensivt. Marsch hadde bedre poengsnitt.
Hvorfor føkka det seg såpass mye? Hvorfor underpresterte vi så voldsomt?
La oss begynne med den største grunnen. Skader. Cooper var vår beste forsvarer i 21/22, vant flest dueller og den forsvareren med klart lavest antall baklengs. Phillips har den beste seiersprosenten av alle de siste fire år, men også i PL sesongene. Bamford har den klart best expected goal involvement (xgi) av alle våre spillere pr 90 min. Jeg teller her ikke med straffemål. Bamford har 0,78 som er meget høy PL standard, men få kamper å måle på (han var høyt også i 20/21). Til sammenligning har Raphinha 0,46, Rodrigo 0,35 og Dan James 0,31 (som er meget svakt for en som har sååå mange minutter som spiss).

Meslier hadde en horribel sesong, og underpresterte med 9 scoringer. Nesten uansett hvordan vi vrenger og vrir tallene, var Meslier den nest svakeste keeperen i PL. Han burde vært benket, spesielt etter jul. Ikke at jeg tror Klaesson er bedre, men han er neppe særlig verre og 3-4 kamper på benken kunne gitt oss Meslier tilbake. Det eneste han var god på var feltarbeide og defensive handlinger utenfor 16m, altså "sweeping".

I tillegg til Meslier, kunne trenerne gjort noe smartere? JA! Dan James som spiss. Her kunne vi trolig hentet 5-6 spillere fra Tippeligaen og fått bedre uttelling. Jeg vil gjerne nevne at løsningen var åpenbar, enkel og tilgjengelig. Gelhardt! Han hadde en xgi pr. 90 på 0,56! Et tall som sannsynligvis hadde vært enda bedre med mer spilletid og erfaring. Dette er faktisk skammelig av begge trenere. Gelhardt har i tillegg flere driblinger, skaper flere sjanser og bedre pasningstreff enn James. Ved kun å bruke tall/stats forteller det oss at hvis vi hadde skjerpet Meslier eller handlet keeper i januar samt satset på Gelhardt som 2. valg bak Bamford så hadde vi aldri vært i nærheten av nedrykk. faktisk hadde EN av de 2 vært nok.

Det er mye mer jeg kan si om dette, det er masse jeg kan si om spillere som Struijk, Ayling, men nå skal jeg stoppe slik at iaf noen av dere gidder å lese. Håper også at iaf noen synes det er interessant.

Så vil jeg tilføye at stats bare forteller så mye, spesielt i enkeltkamper. Likevel er det ganske mye verdi over en sesong, og det har lært meg at å telle antall sjanser og skudd ikke alltid sier så mye. Det er kjempeforskjell på hvor store en sjanse er. En kjempesjanse som blir stoppet akkurat 1 kvartsekund før avslutningen vil heller ikke synes på xG, men vil synes på antall sjanser skapet.

Alle generelle statistikker er fra BIG FIVE ligaene.

HåvardK

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #1 på: August 01, 2022, 09:59:15 »
Kanskje årets beste - i hvert fall mest interessante - så langt. Svært overrasket over det du skriver om Meslier.
Tror vi er flere som vil ha mer statistikk, faktisk. Og ikke bare om Ayling og Pascal (selv om jeg ble veldig nysgjerring på akkurat de siden de ble nevnt). Takk så langt!

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2608
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #2 på: August 01, 2022, 10:41:26 »
Takk, Bjosse. :)

Nothing beats facts.
Samtidig kan 'fakta' også brukes litt for ...blindt noen ganger.

Ta eksempelet Illan Meslier. I tillegg til faktaene her presentert om ham hadde han (vel) divisjonens høyeste antall redninger (eller bortimot i alle fall - hehe, dette tar jeg fra husken...). Og mange av problemene han fikk i fanget arvet han jo fra situasjoner oppstått fra midtbanen vår og bakover - men det var hans statistikker det gikk ut over :o

Så jeg betviler ikke statistikkenes tale, men han er nok divisjonens mest talentfulle unge keeper, okke som. :o

(Uansett, kjør statistikkene, de er på sitt vis fakta, og uansett et glimrende utgangspunkt for diskusjoner!)

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

flynn

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #3 på: August 01, 2022, 10:46:45 »
Enig med sistnevnte taler; dette var en fin gjennomgang og en del interessante observasjoner! Jeg er også skeptisk til at tallene yter Meslier rettferdighet forrige sesong. Minner om at dette forumet totalt sett ga ham flest poeng i vår MoM / Årets spiller kåring, uten at det nødvendigvis er fasit det heller.
Jeg har også blitt interessert i "fenomenet" xG (Expected goals). I mange kamper jeg ser prøver jeg å følge med på hva store sjanser utgjør i den offisielle xG-statistikken, og mange ganger synes jeg statistikken ikke forteller sannheten, selv om det over tid nok gir et ganske riktig bilde av lag som overpresterer eller underpresterer basert på sjanseskapingen sin. Husker en del kamper i fjor, der jeg med mine objektive (?) briller anså at Leeds skapte store sjanser, men der xG var forbløffende lav. Hvordan foregår egentlig dette? Jeg ser for meg et tellekorps som gis opplæring sentralt og som deretter følger med på kampene og bestemmer xG for hver eneste sjanse som skapes. I så fall kan det fort bli som med spillerbørs og andre subjektive måleparametre; at ulike "dommere" gir ulike resultater. Og dersom de samme folkene brukes for å dekke de samme lagene så kan også statistikken lyve i det lengre perspektivet. Jo da, jeg vet at Opta bruker maskinlæringsalgoritmer til å finne ut av modellene som skal brukes for å regne ut xG. Men. jeg tviler på at det er maskiner som analyserer kampene live og bedømmer xG for hver eneste situasjon. Om noen kjenner til hvordan dette faktisk foregår så er i alle fall jeg nysgjerrig!
Uansett, keep up the good work, og kjør gjerne på med mer interessant tallmateriale!

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #4 på: August 01, 2022, 12:55:13 »
Takk, hyggelig at flere liker å lese litt om statistikk.

Kan ta litt om Meslier først. Han er garantert talentfull, han overpresterte xG i mot veldig mye i 20/21 som jeg også skrev. Han var egentlig helt ok, og til og med bra i enkelte kamper i fjor, men den siste GODE kampen (tatt kun fra husken) var mot CP i desember. Mener han også var god mot Wolves. Angående antall redninger er det også slik at enkelte er enkle, og redningsprosent er således mer interessant. Den var ikke bra. Meslier hadde bare bittelitt flere redninger enn Raya i Wolves f.eks., men slapp inn mye mer. Jeg går ut av statistikken litt og tør å mene at dette handler det mentale. Et stort antall skudd i mot fører i blant til voldsomme baklengstall, og dette kan fort sette seg litt mentalt. Du slipper inn 5, du slipper inn 4, kanskje er bare det ene målet noe du kunne stoppet, og tvilen kommer snikende og han spiller uten selvtillit. Slike ting pleier å gå over enten med jobb eller med en kjemperedning. Eller med å ha forsvars spillere man kjenner ut og inn. En god start i år, og vi kan se en annen utgave igjen. De rare tingene er at distributon også var en del svakere, og det kan ikke bare pasningsleggeren ta skylda for.

Kan prøve å forklare litt rundt xG senere, samt komme med spillerstatistikk på enkelte interessante spillere. Struijk har litt lignende tall og prestasjoner som Meslier. Jeg har digre filer med data samlet i alle mulige rare steder, men har ofte sett på de spillerne jeg selv synes burde fått mer tillit (som Gelhardt, og det backes av tallene) eller spillere som fansen mener mye om.

Takk for feedback. Statistikk lyver ikke, samtidig, spesielt i fotball, så forteller det ikke hele sannheten.

leedslife

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #5 på: August 01, 2022, 16:34:17 »
Dette var vanvittig å komme tilbake til etter en dag på sjøen.
Kom gjerne med mer av dette Bjosse77.

peacock

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #6 på: August 01, 2022, 16:41:57 »
Fint å få bekreftet at Meslier kostet oss en del poeng forrige sesong. Et stort talent, ja, men også veldig uferdig. Under Bielsa var det nok et "krav" at ballen skulle settes i spill langs bakken, noe som nok gjorde unge Meslier til dels forvirret. Han forstod ikke at i pressede tilfeller bare en ting er rett; kælk ballen langt pokker i vold!
Han slapp vel også inn noen unødvendige fra lang avstand.

Men, la oss håpe at "barnesykdommene" er over, og at han får en strålende sesong! :)

ar9

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #7 på: August 01, 2022, 18:17:32 »
Håper ihvertfall vi slipper å se ballen trilles i de bakre ledd x ant ganger før Meslier gir den bort på egen banehalvdel. Her må det vel finnes bedre løsninger.

Ang det aller første innlegget så ble jeg litt nysgjerrig vedr dødballutellingen. 2% hørtes lavt ut.
Regner man da inn alle dødballer? Altså selv de fra egen banehalvdel samt innkast? Eller kun de fra «letzte drittel» som vel er det som er interresant?


Sent from my iPhone using Tapatalk

stian

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #8 på: August 01, 2022, 18:25:04 »
Takk for interessant innlegg! Jeg vet ikke hvordan evalueringen av en sesong foregår, men jeg håper at statistikk både på enkeltspilleres prestasjoner, kombinasjoner av spillere (relasjoner) og på laget som helhet. Det forteller ikke hele bildet, men statistikk kan også bidra til å utfordre etablerte sannheter og trekke frem sammenhenger som man ellers går glipp av.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2608
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #9 på: August 01, 2022, 18:53:18 »
Fint å få bekreftet at Meslier kostet oss en del poeng forrige sesong. Et stort talent, ja, men også veldig uferdig. Under Bielsa var det nok et "krav" at ballen skulle settes i spill langs bakken, noe som nok gjorde unge Meslier til dels forvirret. Han forstod ikke at i pressede tilfeller bare en ting er rett; kælk ballen langt pokker i vold!
Han slapp vel også inn noen unødvendige fra lang avstand.

Men, la oss håpe at "barnesykdommene" er over, og at han får en strålende sesong! :)

Kom over denne på twitter og tenkte på innlegget ditt :D

Leeds United - Tactics Board
@LeedsTactics
One player who’s tactically shifted significantly this summer is Meslier.

From a small sample size he’s clearly been instructed to “get rid” IF he feels there is no easy short option. This is a huge shift from times where he would take a player on rather than go long. #lufc
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #10 på: August 02, 2022, 09:58:43 »
Håper ihvertfall vi slipper å se ballen trilles i de bakre ledd x ant ganger før Meslier gir den bort på egen banehalvdel. Her må det vel finnes bedre løsninger.

Ang det aller første innlegget så ble jeg litt nysgjerrig vedr dødballutellingen. 2% hørtes lavt ut.
Regner man da inn alle dødballer? Altså selv de fra egen banehalvdel samt innkast? Eller kun de fra «letzte drittel» som vel er det som er interresant?
Veldig glad for at det endres på taktiske føringer for Meslier. Det reduserer trolig stressnivået og presset og skaper forhåpentligvis en keeper på opptur igjen og nærmere, gjerne forbi, 20/21 nivå

Det som telles er dødball på offensiv halvdel, minus innkast og straffe.
Eksempel. Ward-Prowse tok 200 cornere i fjor og 48 traff medspiller, altså 24%. Liverpool og Man City scorte faktisk hele 15 mål hver på corner. Året var for øvrig et rekordår for cornermål i PL. Matip hadde flest avslutninger med 28, men Gabriel tok ny PL rekord med 5 corner mål på sine 18 avslutninger. Liverpool hadde 281 cornere (7,4/kamp) og 15 mål, som er 5,3%. City hadde 15 mål på 312 cornere som er 4,8%.

Totalt 146 mål på 3952 cornere, som er 3,7% eller litt over 1 scoring pr. 30 cornere. Det er flere og flere lag som fokuserer mer på dødball, så dette er litt økende. Andre typer dødball er mindre effektivt, uten at jeg sitter på tall akkurat nå. Cornere er uansett et godt tallgrunnlag, da alle tas fra samme sted. Leeds fikk 4,4 cornere, og ga bort 4,7 cornere pr. kamp. Husker jeg feil når jeg påstår at Llorente er vår bestemann med 3 mål på corner?

Brentford er jo analyse lag nr. 1, og lærte at det er masse å hente på dødball. De scorte 16 mål(!) på det i fjor, kun bak City og Liverpool. Vi scorte 10, som er under middels. Til gjengjeld slapp vi inn 3. flest med 18 baklengs, bak Leicester og Everton med hhv. 20 og 22. Brentford slapp inn 13, som er helt middels. City slapp inn ETT!! (mot Villa). City scorte 7 mål på dødball utenom corner, og Liverpool kun 4.
 



Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #11 på: August 07, 2022, 16:23:02 »
Leeds - Wolverhampton 2-1
Det betyr at vi vant den aller viktigste statistikken. Mål.
Men var det fortjent? Expected goals sier 0,8 -1,84 og ballbesittelse 40-60, så nei tenker dere? Feil, denne kampen er et stjerneeksempel på når xg lyver. Med fare for å ha glemt noen Wolves hendelser.
Målet til Aaronson (deilig Drillo-scoring) er et selvmål, så dette registreres ikke på xG. Likevel er dette en 71% sjanse, noe jeg vet fordi jeg kikket på statistikken før det ble registrert selvmål. I tillegg hadde vi en sjanse hvor Harrison pisker en ball bak forsvaret der både Bamford på bakerste og Rodrigo i midten er en skostørrelse unna avslutning. Dette er i praksis en dobbel 70%. Dermed er vår xG i realiteten bedre enn Wolves, hvis jeg ikke misser noe. Possesion var stort sett ganske jevn med unntak av tiden 45-65 der Wolves har over 80%! Likevel er vi faktisk litt bedre enn dem de siste 30 minuttene.
Meslier har 5 redninger, og overpresterer sin xG on target med 0,3. Målet han slipper inn er griseflaks for Wolves, så lite å gjøre med den. Hans distribution er ganske dårlig på den negative siden, positivt er (som vanlig) sweepingen. Meslier har en utrolig evne til å rykke korrekt ut i feltet og er utrolig modig. I tillegg er han, også som vanlig, god i feltet. Totalt sett en kamp litt på pluss siden.

Harrison er banens klart beste spiller, han skaper 7!!!! (hvorav 2 regnes som store) sjanser, har en målgivende, skaffer 4 frispark, lykkes med 2/4 driblinger, 4/7 crossballer og 3/4 lange pasninger. Mister ballen 4 ganger, men har 9 tilbakevinninger. Han vinner 47% av duellene, som er bra av en angriper.

Bamford sin header er vår beste avslutning på mål som ikke er scoring, Rodrigo sin scoring er i utgangspunktet ikke så stor sjanse, men han lurer keeperen fullstendig.

Struijk og Koch har 3 vellykkede taklinger hver, Adams har 2.

Å måle pasningspresisjon er jeg ikke så glad i, for de defensive spillerne er alltid best, siden de ofte slår enkle pasninger. Harrison er best av de offensive. Progressive passes er jeg mer glad, men har ikke klart å oppdrive denne statistikken. Progressive play pleide å være Ayling og Raphinha.

En isolert sett brukbar kamp, men hvis Wolves er like dårlig som i fjor, så burde vi prestert bedre. Bortsett fra en overpresterende keeper, så var de det dårligste laget som ikke rykket ned. Men ser ut som vi begynner å få taket på dem.

Overrasket over hvor lite poeng Harrison har i MoM avstemningen, det kan være en liten konklusjon fra meg. :-)
« Siste redigering: August 07, 2022, 16:27:12 av Bjosse77 »

auren

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #12 på: August 09, 2022, 09:55:39 »
Leeds - Wolverhampton 2-1
Det betyr at vi vant den aller viktigste statistikken. Mål.
Men var det fortjent? Expected goals sier 0,8 -1,84 og ballbesittelse 40-60, så nei tenker dere? Feil, denne kampen er et stjerneeksempel på når xg lyver. Med fare for å ha glemt noen Wolves hendelser.
Målet til Aaronson (deilig Drillo-scoring) er et selvmål, så dette registreres ikke på xG. Likevel er dette en 71% sjanse, noe jeg vet fordi jeg kikket på statistikken før det ble registrert selvmål. I tillegg hadde vi en sjanse hvor Harrison pisker en ball bak forsvaret der både Bamford på bakerste og Rodrigo i midten er en skostørrelse unna avslutning. Dette er i praksis en dobbel 70%. Dermed er vår xG i realiteten bedre enn Wolves, hvis jeg ikke misser noe. Possesion var stort sett ganske jevn med unntak av tiden 45-65 der Wolves har over 80%! Likevel er vi faktisk litt bedre enn dem de siste 30 minuttene.
Meslier har 5 redninger, og overpresterer sin xG on target med 0,3. Målet han slipper inn er griseflaks for Wolves, så lite å gjøre med den. Hans distribution er ganske dårlig på den negative siden, positivt er (som vanlig) sweepingen. Meslier har en utrolig evne til å rykke korrekt ut i feltet og er utrolig modig. I tillegg er han, også som vanlig, god i feltet. Totalt sett en kamp litt på pluss siden.

Harrison er banens klart beste spiller, han skaper 7!!!! (hvorav 2 regnes som store) sjanser, har en målgivende, skaffer 4 frispark, lykkes med 2/4 driblinger, 4/7 crossballer og 3/4 lange pasninger. Mister ballen 4 ganger, men har 9 tilbakevinninger. Han vinner 47% av duellene, som er bra av en angriper.

Bamford sin header er vår beste avslutning på mål som ikke er scoring, Rodrigo sin scoring er i utgangspunktet ikke så stor sjanse, men han lurer keeperen fullstendig.

Struijk og Koch har 3 vellykkede taklinger hver, Adams har 2.

Å måle pasningspresisjon er jeg ikke så glad i, for de defensive spillerne er alltid best, siden de ofte slår enkle pasninger. Harrison er best av de offensive. Progressive passes er jeg mer glad, men har ikke klart å oppdrive denne statistikken. Progressive play pleide å være Ayling og Raphinha.

En isolert sett brukbar kamp, men hvis Wolves er like dårlig som i fjor, så burde vi prestert bedre. Bortsett fra en overpresterende keeper, så var de det dårligste laget som ikke rykket ned. Men ser ut som vi begynner å få taket på dem.

Overrasket over hvor lite poeng Harrison har i MoM avstemningen, det kan være en liten konklusjon fra meg. :-)

Du refererer til 70 %-sjanser. Vil det si at ca. 7/10 slike innlegg som Bamford slo til Aaronson blir det mål av?

Når det gjelder dobbelsjansen til Rodrigo og Bamford, blir vel det feil å si dobbel 70 % ettersom de ikke nådde ballen og fikk avsluttet?

Harrison er gjerne en unsung hero. Selv om han har vært vår nest beste målscorer i PL er det fortsatt en del som vil selge ham.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Kato

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #13 på: August 09, 2022, 10:23:33 »
Er jo mange måter å tenke på når man setter en børs etter kamp. Jeg er ganske sikker på at vi hadde tapt kampen lørdag om Dendocker hadde scoret 10 sekunder før pause (og ihvertfall når jeg så hvordan vi så ut etter pause). Redningen til Meslier der var fantastisk, og trolig helt matchavgjørende. Altså forskjellen på seier og tap. Det vil jo statistikk aldri si noe om, viktigheten av akkurat den redningen på det tidspunktet. I statistikk vil jo en slik redning på 4-0 fire minutter på overtid bety like mye.

I min måte å sette børs på vil den situasjonen være betydningsfull, da det får enormt mye å si for kamputfallet.

Jeg er ellers uenig i vurderingen av Meslier etter jul. Han sto bak et lag som omtrent var i oppløsning ift defensiv organisering, det var mer eller mindre null hjelp å få. At vi slipper inn mest mål, og han likevel er keeperen med flest redninger i PL, sier jo alt om hvor galt det var en periode. Mye å gå på i distribusjon, men basert på alder et vanvittig potensiale. Kan ikke tenke meg Klaesson er i nærheten av kvalitetene til Meslier.

leedslife

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #14 på: August 09, 2022, 11:43:35 »
Er jo mange måter å tenke på når man setter en børs etter kamp. Jeg er ganske sikker på at vi hadde tapt kampen lørdag om Dendocker hadde scoret 10 sekunder før pause (og ihvertfall når jeg så hvordan vi så ut etter pause). Redningen til Meslier der var fantastisk, og trolig helt matchavgjørende. Altså forskjellen på seier og tap. Det vil jo statistikk aldri si noe om, viktigheten av akkurat den redningen på det tidspunktet. I statistikk vil jo en slik redning på 4-0 fire minutter på overtid bety like mye.

I min måte å sette børs på vil den situasjonen være betydningsfull, da det får enormt mye å si for kamputfallet.

Jeg er ellers uenig i vurderingen av Meslier etter jul. Han sto bak et lag som omtrent var i oppløsning ift defensiv organisering, det var mer eller mindre null hjelp å få. At vi slipper inn mest mål, og han likevel er keeperen med flest redninger i PL, sier jo alt om hvor galt det var en periode. Mye å gå på i distribusjon, men basert på alder et vanvittig potensiale. Kan ikke tenke meg Klaesson er i nærheten av kvalitetene til Meslier.
Helt enig det du skriver der.
På den andre siden for Harrisons tilfelle kan jo faktisk statistikk over være en god ryggdekning for å argumentere for en god kamp og en viktig spiller i dette laget.
Er nok fort å se seg lei på enkeltspillere og i Harrisons tilfelle turn,turn,turn eller mangel på å heve blikket. Men sist kamp stemte ikke det.
For min del var det ihvertfall stor forskjell fra da jeg så kampen med et-par øl og med harehjertet klokka 16 på Lørdag, enn da jeg i ro og mak så reprisen morgenen etter.

Også er vi jo faktisk heldig at en person er villig til å bruke så mye av fritiden sin på å supplere forumet her med statistikk.
Setter voldsomt pris på det Bjosse77
« Siste redigering: August 09, 2022, 11:50:25 av leedslife »

Cerberos67

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #15 på: August 09, 2022, 14:23:13 »
Også er vi jo faktisk heldig at en person er villig til å bruke så mye av fritiden sin på å supplere forumet her med statistikk.
Setter voldsomt pris på det Bjosse77

Helt enig. Flotte og interessante bidrag.

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #16 på: August 11, 2022, 21:28:15 »
Du refererer til 70 %-sjanser. Vil det si at ca. 7/10 slike innlegg som Bamford slo til Aaronson blir det mål av?

Når det gjelder dobbelsjansen til Rodrigo og Bamford, blir vel det feil å si dobbel 70 % ettersom de ikke nådde ballen og fikk avsluttet?

Harrison er gjerne en unsung hero. Selv om han har vært vår nest beste målscorer i PL er det fortsatt en del som vil selge ham.

auren
En avslutning derfra med spillerne i de posisjonene de er npår avslutningen kommer er 71%, altså 7 av 10 ganger. Straffe er litt høyere med 79%.
det du skriver om dobbelsjansen er selvfølgelig riktig. Den registreres som 0%, men derfor skriver jeg i praksis 70%. Det er kun mine egne påstander, vel og merke. Jeg bare mener at slike sjanser ikke registreres på xG.
Er jo mange måter å tenke på når man setter en børs etter kamp. Jeg er ganske sikker på at vi hadde tapt kampen lørdag om Dendocker hadde scoret 10 sekunder før pause (og ihvertfall når jeg så hvordan vi så ut etter pause). Redningen til Meslier der var fantastisk, og trolig helt matchavgjørende. Altså forskjellen på seier og tap. Det vil jo statistikk aldri si noe om, viktigheten av akkurat den redningen på det tidspunktet. I statistikk vil jo en slik redning på 4-0 fire minutter på overtid bety like mye.

I min måte å sette børs på vil den situasjonen være betydningsfull, da det får enormt mye å si for kamputfallet.

Jeg er ellers uenig i vurderingen av Meslier etter jul. Han sto bak et lag som omtrent var i oppløsning ift defensiv organisering, det var mer eller mindre null hjelp å få. At vi slipper inn mest mål, og han likevel er keeperen med flest redninger i PL, sier jo alt om hvor galt det var en periode. Mye å gå på i distribusjon, men basert på alder et vanvittig potensiale. Kan ikke tenke meg Klaesson er i nærheten av kvalitetene til Meslier.
Dette er selvfølgelig helt riktig, men samtidig skaper det en butterfly effect. Alt hadde vært annerledes etterpå, kanskje hadde vi hatt vår livs omgang og vunnet 7-2. Hadde den første sjansen deres ikke flakset i mål kunne vi kanskje parkert kampen i første omgang eller gått på rævva.

Bra du er uenig, ellers blir diskusjoner kjedelig. Meslier etter jul var rævva, både hva jeg syntes jeg så selv, og hva tallene sier. Han var på nest siste plass i PL på alle statistikker, og det meste av det kom etter CPalace kampen. Han var mye dårligere på alt, enn han hadde vært frem til da. Så mye bedre ut i åpningskampen forrige helg. Wolves keeperen hadde på et tidspunkt (sen-april) f.eks. likt antall redninger, men 10 færre baklengs.

 Han hadde også 5 redninger mot Wolves, 3 av de var 1-2% sjanser, de 2 siste vesentlig mer. Men selv på sitt svakeste forrige sesong var han god i feltet, og på sweeping. Følg med på hvordan han rykker ut, han har en syk timing for en så ung keeper. Jeg tror ikke Klaesson er bedre enn Meslier, men han burde likevel vært brukt 2-3 kamper.

Takk for hyggelige ord. Skal prøve å få tid til til litt før-matchen stats også, men det må ligge litt.
« Siste redigering: August 11, 2022, 21:35:22 av Bjosse77 »

leedslife

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #17 på: August 12, 2022, 08:29:12 »
Du refererer til 70 %-sjanser. Vil det si at ca. 7/10 slike innlegg som Bamford slo til Aaronson blir det mål av?

Når det gjelder dobbelsjansen til Rodrigo og Bamford, blir vel det feil å si dobbel 70 % ettersom de ikke nådde ballen og fikk avsluttet?

Harrison er gjerne en unsung hero. Selv om han har vært vår nest beste målscorer i PL er det fortsatt en del som vil selge ham.

auren
En avslutning derfra med spillerne i de posisjonene de er npår avslutningen kommer er 71%, altså 7 av 10 ganger. Straffe er litt høyere med 79%.
det du skriver om dobbelsjansen er selvfølgelig riktig. Den registreres som 0%, men derfor skriver jeg i praksis 70%. Det er kun mine egne påstander, vel og merke. Jeg bare mener at slike sjanser ikke registreres på xG.
Er jo mange måter å tenke på når man setter en børs etter kamp. Jeg er ganske sikker på at vi hadde tapt kampen lørdag om Dendocker hadde scoret 10 sekunder før pause (og ihvertfall når jeg så hvordan vi så ut etter pause). Redningen til Meslier der var fantastisk, og trolig helt matchavgjørende. Altså forskjellen på seier og tap. Det vil jo statistikk aldri si noe om, viktigheten av akkurat den redningen på det tidspunktet. I statistikk vil jo en slik redning på 4-0 fire minutter på overtid bety like mye.

I min måte å sette børs på vil den situasjonen være betydningsfull, da det får enormt mye å si for kamputfallet.

Jeg er ellers uenig i vurderingen av Meslier etter jul. Han sto bak et lag som omtrent var i oppløsning ift defensiv organisering, det var mer eller mindre null hjelp å få. At vi slipper inn mest mål, og han likevel er keeperen med flest redninger i PL, sier jo alt om hvor galt det var en periode. Mye å gå på i distribusjon, men basert på alder et vanvittig potensiale. Kan ikke tenke meg Klaesson er i nærheten av kvalitetene til Meslier.
Dette er selvfølgelig helt riktig, men samtidig skaper det en butterfly effect. Alt hadde vært annerledes etterpå, kanskje hadde vi hatt vår livs omgang og vunnet 7-2. Hadde den første sjansen deres ikke flakset i mål kunne vi kanskje parkert kampen i første omgang eller gått på rævva.

Bra du er uenig, ellers blir diskusjoner kjedelig. Meslier etter jul var rævva, både hva jeg syntes jeg så selv, og hva tallene sier. Han var på nest siste plass i PL på alle statistikker, og det meste av det kom etter CPalace kampen. Han var mye dårligere på alt, enn han hadde vært frem til da. Så mye bedre ut i åpningskampen forrige helg. Wolves keeperen hadde på et tidspunkt (sen-april) f.eks. likt antall redninger, men 10 færre baklengs.

 Han hadde også 5 redninger mot Wolves, 3 av de var 1-2% sjanser, de 2 siste vesentlig mer. Men selv på sitt svakeste forrige sesong var han god i feltet, og på sweeping. Følg med på hvordan han rykker ut, han har en syk timing for en så ung keeper. Jeg tror ikke Klaesson er bedre enn Meslier, men han burde likevel vært brukt 2-3 kamper.

Takk for hyggelige ord. Skal prøve å få tid til til litt før-matchen stats også, men det må ligge litt.
Første sjansen dems flakset i mål skriver du. Og i forrige innlegg skriver du at det er griseflaks.
Da tenker du på selve avslutningen?
Jeg er jo enig i at timingen og den tekniske utførelsen fra Podence og måten ballbanen går er flaks. Han treffer ikke rent og den går tverrligger og inn.
Men tar du vekk selve utførelsen ved scoringen så er det jo alt for svakt av oss det første målet.
Det er jo to enkle feil av først Llorente som mister ball høyt i banen pga en inngripen preget av nærmest panikk ser det ut som også er det en duell mellom Rasmus og Neto som han litt for enkelt blir skubbet vekk. Det gjør jo at vi er i total ubalanse. Neto kunne jo faktisk spilt korenaereren igjennom alene med Meslier hadde han løftet blikket i det han har vunnet ballen enkelt fra Rasmus.
Mulighet nr 2 Neto hadde var jo selve oppspillet til scoringen. Legg over på koreaneren som står helt alene og kan serve Podence som kommer løpene fra dypet helt alene til 11 meter og skyter på mål. Llorente kommer haltende etter og Strujik oppfatter det ikke tidsnok.
I min bok er jo det en stor, stor sjanse og et klassisk eksempel på at hvis man ikke får luket vekk sånne personlige feil så blir man enkelt straffet på dette nivået.
De hadde en lignende situasjon før pause der det kommer et legg fra Neto, vi er i balanse, men Koch og Llorente evner ikke være tette nok på de to Wolves spillerne (Podence og Ledoncker) i feltet, så en enkel vegg settes opp og vips er sistnevnte helt alene med Meslier (Situasjonen Kato beskriver).

Det samme var vi på Rasmus takling som siste mann.
Da har vi begge stopperne våre som går opp i koreaneren. Han holder ballen med to stoppere (Koch og Llorente i samme situasjon) bak seg og slipper perfekt Nouri gjennom, et løp midtbanen vår ikke evner å reagere på. Heldigvis reagerer Rasmus tidlig her  og avverger mest sannsynlig et mål.
Jeg er skeptisk til strukturen og organiseringen bak. Jeg er også usikker på konstellasjonen og de ulike rollehaverne ut fra det jeg så på slutten av fjoråret, pre-season og åpningskampen.
Det er åpenbare svakheter i det defensive som jeg er redd langt bedre motstand enn Wolves (og kanskje Saints) kommer til å utnytte grovt hvis Marsch ikke gjør noe.

Når sant skal sies så får du heller ikke en større mulighet enn Bamfords heading. For en ball av Harrison. At en profilert spiss på snart 30 år ikke setter den i kassa er for meg et mysterium.
Og hva gjelder 2-1 målet vårt så mener jeg som jeg skrev på kamptråd at av og til handler det om timing og tålmodighet (kudos til Greenwood).
Man kan ikke alltid bare gå, gå og det skal gjøres i høyest mulig hastighet i lengderetning.
Faktisk evne å spille på bevegelsen til Klich der er en stor egenskap.
Samme med å evne å ta stinget ut av kampen og klare å diktere spillet, spesielt på hjemmebane.
Håper på sikt Rocha er den mannen og klarer å ha den innflytelsen. Det var kanskje det vi manglet mest under Bielsa før alle skadene.
Må også legge til at jeg tror vi kommer til å potensielt kunne score mye mål og bli et mareritt for flere motstandere.
Konjunkturene av presspillet vårt og ettertrykket er jo helt enormt. Kan ikke være mange middelhavsfarere, hvis vi kan kalle oss det, som har et slikt nivå. Har du noe stats på presspillet kollektivt versus de andre lagene med lik tilnærming fra åpningskampen, Bjosse77?
Og individuelt? Hadde vært morsomt å sett mer spesifikk stats på Brenden og Harrison bla annet.
Mye av den type stats er intr for betydeligheten dem har i systemet vi vil beherske.
« Siste redigering: August 12, 2022, 09:34:03 av leedslife »

Eriksen55

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #18 på: August 12, 2022, 09:01:44 »
Du refererer til 70 %-sjanser. Vil det si at ca. 7/10 slike innlegg som Bamford slo til Aaronson blir det mål av?

Når det gjelder dobbelsjansen til Rodrigo og Bamford, blir vel det feil å si dobbel 70 % ettersom de ikke nådde ballen og fikk avsluttet?

Harrison er gjerne en unsung hero. Selv om han har vært vår nest beste målscorer i PL er det fortsatt en del som vil selge ham.

auren
En avslutning derfra med spillerne i de posisjonene de er npår avslutningen kommer er 71%, altså 7 av 10 ganger. Straffe er litt høyere med 79%.
det du skriver om dobbelsjansen er selvfølgelig riktig. Den registreres som 0%, men derfor skriver jeg i praksis 70%. Det er kun mine egne påstander, vel og merke. Jeg bare mener at slike sjanser ikke registreres på xG.
Er jo mange måter å tenke på når man setter en børs etter kamp. Jeg er ganske sikker på at vi hadde tapt kampen lørdag om Dendocker hadde scoret 10 sekunder før pause (og ihvertfall når jeg så hvordan vi så ut etter pause). Redningen til Meslier der var fantastisk, og trolig helt matchavgjørende. Altså forskjellen på seier og tap. Det vil jo statistikk aldri si noe om, viktigheten av akkurat den redningen på det tidspunktet. I statistikk vil jo en slik redning på 4-0 fire minutter på overtid bety like mye.

I min måte å sette børs på vil den situasjonen være betydningsfull, da det får enormt mye å si for kamputfallet.

Jeg er ellers uenig i vurderingen av Meslier etter jul. Han sto bak et lag som omtrent var i oppløsning ift defensiv organisering, det var mer eller mindre null hjelp å få. At vi slipper inn mest mål, og han likevel er keeperen med flest redninger i PL, sier jo alt om hvor galt det var en periode. Mye å gå på i distribusjon, men basert på alder et vanvittig potensiale. Kan ikke tenke meg Klaesson er i nærheten av kvalitetene til Meslier.
Dette er selvfølgelig helt riktig, men samtidig skaper det en butterfly effect. Alt hadde vært annerledes etterpå, kanskje hadde vi hatt vår livs omgang og vunnet 7-2. Hadde den første sjansen deres ikke flakset i mål kunne vi kanskje parkert kampen i første omgang eller gått på rævva.

Bra du er uenig, ellers blir diskusjoner kjedelig. Meslier etter jul var rævva, både hva jeg syntes jeg så selv, og hva tallene sier. Han var på nest siste plass i PL på alle statistikker, og det meste av det kom etter CPalace kampen. Han var mye dårligere på alt, enn han hadde vært frem til da. Så mye bedre ut i åpningskampen forrige helg. Wolves keeperen hadde på et tidspunkt (sen-april) f.eks. likt antall redninger, men 10 færre baklengs.

 Han hadde også 5 redninger mot Wolves, 3 av de var 1-2% sjanser, de 2 siste vesentlig mer. Men selv på sitt svakeste forrige sesong var han god i feltet, og på sweeping. Følg med på hvordan han rykker ut, han har en syk timing for en så ung keeper. Jeg tror ikke Klaesson er bedre enn Meslier, men han burde likevel vært brukt 2-3 kamper.

Takk for hyggelige ord. Skal prøve å få tid til til litt før-matchen stats også, men det må ligge litt.

Her er jeg enig med Kato. Veldig fint og interessant med statistikk og setter pris på at du deler det her inne, men statistikk tar ikke hensyn til alle faktorer og forteller ikke hele sannheten.

At Meslier kunne stått bedre etter jul er nok alle enige om. For det første hadde han nok dårligst arbeidsvilkår av samtlige keepere i PL. Full oppløsning foran, veldig lite hjelp. Det påvirker en keepers prestasjoner. Det tar ikke statistikken høyde for. I tillegg var det frustrasjon i gruppa for at det ikke ble forandringer når vi var full lekk bakover. Alt sånn påvirker Og viktigst av alt er nok at selvtilliten til Meslier fikk seg en knekk. Det er så mange faktorer som påvirker. Han ble ikke plutselig en dårlig keeper etter jul selv om statistikken viser det.

Angående Harrison nå mot Wolves. Endte med en assist - Men assisten var et resultat av at han startet den sedvanlige tråklingen inn i et trangt område med mange spillere, men heldigvis mistet han ballen til Rodrigo. Da viser statsen en assist i stedet for balltap/mislykket dribling. Jeg syntes Harrison var helt ok sist, men gjør for mye feilvalg til at det blir det helt store. Sånne ting vises heller ikke i statistikker.

Pøs på videre med stats - Veldig interessant

 :)

ibster

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #19 på: August 12, 2022, 09:32:27 »
Gøy å lese innleggene dine Bjosse! Ståu påo! Hvor henter du data fra?

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #20 på: August 13, 2022, 14:13:17 »

Her er jeg enig med Kato. Veldig fint og interessant med statistikk og setter pris på at du deler det her inne, men statistikk tar ikke hensyn til alle faktorer og forteller ikke hele sannheten.

At Meslier kunne stått bedre etter jul er nok alle enige om. For det første hadde han nok dårligst arbeidsvilkår av samtlige keepere i PL. Full oppløsning foran, veldig lite hjelp. Det påvirker en keepers prestasjoner. Det tar ikke statistikken høyde for. I tillegg var det frustrasjon i gruppa for at det ikke ble forandringer når vi var full lekk bakover. Alt sånn påvirker Og viktigst av alt er nok at selvtilliten til Meslier fikk seg en knekk. Det er så mange faktorer som påvirker. Han ble ikke plutselig en dårlig keeper etter jul selv om statistikken viser det.

Angående Harrison nå mot Wolves. Endte med en assist - Men assisten var et resultat av at han startet den sedvanlige tråklingen inn i et trangt område med mange spillere, men heldigvis mistet han ballen til Rodrigo. Da viser statsen en assist i stedet for balltap/mislykket dribling. Jeg syntes Harrison var helt ok sist, men gjør for mye feilvalg til at det blir det helt store. Sånne ting vises heller ikke i statistikker.

Pøs på videre med stats - Veldig interessant

 :)
Jeg mener en del rundt Meslier sin nedgang etter jul i min første post, mye av det samme som du skriver. Det statistikken forteller oss er at han var vesentlig svakere enn i sine første 18mnd i PL. Statistikken forteller ikke hvorfor.

Vi ser oss også litt blinde på en statistikk som antall redninger, som egentlig ikke sier så mye. Omtrent like mye som at du har 100 mynter. Altså alt fra 50,- til 2000,- Redningsprosent sier mer, men statistikk alene forteller aldri hele sannheten, som jeg påstår mange ganger i tråden. Likevel forteller statistikk mye mer enn synsing. Vi ser ofte hva vi vil se. De fleste fans har bestemt seg for at Meslier er bra og Cooper rævva, f.eks. og finner alltid bevisene for det. Samtidig er det umulig å se og huske særlig mer enn hva 2-3 spillere bidrar med pr. kamp, så et en person skal sette børs er bare tull. Se hvor mye børsene spriker blant "eksperter" også, fra avis til avis.

Harrison hadde en bra kamp. Tråkler seg mye fast, men jobber mye og forsøker mye. En spiller som oftere tar initiativ, får dårligere stats også, da alt er mer krevende høyere i banen. Hadde ikke han forsøkt og forsøkt, så hadde vi ikke fått målet. Det er også han som skaper de to største sjansene vi ikke scorer på.

Gelhardt er en type som både fansen elsker og mener burde spilt mer, og som blir backet av stas. Han hadde bedre XGi enn Raphinha. Dog litt svakere enn Bamford, selv om jeg tror det kun handler om erfaring og utvikling. Personlig tror jeg potensialet hans er skyhøyt. Typ Kane.

Stats henter jeg overalt. Fra skrevne steder på nettet, mye fra Appen FotMob (anbefales for å følge kamper og lag etc.) og en side jeg abonnerer på i perioder som jeg ikke husker navnet på akkurat nå. Jeg lagrer en del info både fra hukommelse fra Podcaster og annet i egne excel filer. De er ikke supernyttige, da de er rotete foreløpig, men dataene er da der. Men mye googling på forskjellige ting, og "graving" i infosider. Fotmob har mye data om enkeltspillere og lag.

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #21 på: August 17, 2022, 10:56:56 »
Her må jeg innrømme at jeg ikke så kampen i sin helhet, men har fått sett det meste i etterkant. Dette må dere bare tilgi meg, for det vil trolig påvirke noe.

Southampton - Leeds by the numbers

Vi vinner dessverre ikke den viktigste statistikken, mål. 2-2

Ballbesittelse 43%- 57%

Expected goals 1,22 -1,93. Expected goals regnes ut fra stedet og situasjonen skuddet går fra, ikke hvor avslutningen faktisk ender opp.
Derfor er Meslier unnskyldt, siden Southamptons avslutninger ender ut i XG on target på 2,15 og Meslier overpresterer således marginalt. Jeg tenkte først han burde tatt den siste, men kanskje ikke. Det første opptrer han meget bra på, og redder først, men forsvaret vårt er såpass på hæla at Aribon rekker å avslutte på ny.

Jeg nevner Meslier fordi det har blitt snakket mye om ham fra både min side og andres. Godkjent til Meslier, kanskje vi får en 20/21 utgave av ham i år, gjerne litt bedre enn det også.

Banens beste er Rodrigo. Hoved-driveren er selvfølgelig 2 mål  og det er en fryd når han har disse korte eksplosjonene i mellom motstandere. Herlig frekk spiller når alt klaffer som nå. Har en expected goal involvement på 1,8, 3/4 skudd på mål, 25/31 pasninger (som er bra på en såpass fremskutt spiller). Noe svak i bakkedueller med 1/5 men brukbar i lufta med 3/6 komisk nok. Rodrigo er også delt først av alle spillere i PL i antall avslutninger.

Jack Harrison er også virkelig i slaget, den spilleren som har skapt mest sjanser i PL så langt, med 11 hvorav 3 regnes som store (også best). Ny assist, 26/28 (93%) på pasninger, 2/3 driblinger, 2/6 crossballer og mistet ballen 3 ganger. Defensivt vunnet 1 takling og 5 tilbakevinninger. Meget god form så langt.

Ellers, Pascal Struijk er tilbake. Var vår nest beste duellspiller, marginalt bak Cooper, i opprykksåret og hadde generelt gode stats. I fjor hadde han i likhet med Meslier en svakere sesong på nesten alle målbare områder. 6/6 taklinger, 6/8 bakkedueller og 7/9 luftdueller. Alle 3 var kampens beste prestasjoner. Det er fremdeles noe å gå på i pasningsspillet.

Skulle gjerne oppdatert med litt mer rene match stats, men har ikke tid akkurat nå.

auren

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #22 på: August 17, 2022, 14:14:26 »
Her må jeg innrømme at jeg ikke så kampen i sin helhet, men har fått sett det meste i etterkant. Dette må dere bare tilgi meg, for det vil trolig påvirke noe.

Southampton - Leeds by the numbers

Vi vinner dessverre ikke den viktigste statistikken, mål. 2-2

Ballbesittelse 43%- 57%

Expected goals 1,22 -1,93. Expected goals regnes ut fra stedet og situasjonen skuddet går fra, ikke hvor avslutningen faktisk ender opp.
Derfor er Meslier unnskyldt, siden Southamptons avslutninger ender ut i XG on target på 2,15 og Meslier overpresterer således marginalt. Jeg tenkte først han burde tatt den siste, men kanskje ikke. Det første opptrer han meget bra på, og redder først, men forsvaret vårt er såpass på hæla at Aribon rekker å avslutte på ny.

Jeg nevner Meslier fordi det har blitt snakket mye om ham fra både min side og andres. Godkjent til Meslier, kanskje vi får en 20/21 utgave av ham i år, gjerne litt bedre enn det også.

Banens beste er Rodrigo. Hoved-driveren er selvfølgelig 2 mål  og det er en fryd når han har disse korte eksplosjonene i mellom motstandere. Herlig frekk spiller når alt klaffer som nå. Har en expected goal involvement på 1,8, 3/4 skudd på mål, 25/31 pasninger (som er bra på en såpass fremskutt spiller). Noe svak i bakkedueller med 1/5 men brukbar i lufta med 3/6 komisk nok. Rodrigo er også delt først av alle spillere i PL i antall avslutninger.

Jack Harrison er også virkelig i slaget, den spilleren som har skapt mest sjanser i PL så langt, med 11 hvorav 3 regnes som store (også best). Ny assist, 26/28 (93%) på pasninger, 2/3 driblinger, 2/6 crossballer og mistet ballen 3 ganger. Defensivt vunnet 1 takling og 5 tilbakevinninger. Meget god form så langt.

Ellers, Pascal Struijk er tilbake. Var vår nest beste duellspiller, marginalt bak Cooper, i opprykksåret og hadde generelt gode stats. I fjor hadde han i likhet med Meslier en svakere sesong på nesten alle målbare områder. 6/6 taklinger, 6/8 bakkedueller og 7/9 luftdueller. Alle 3 var kampens beste prestasjoner. Det er fremdeles noe å gå på i pasningsspillet.

Skulle gjerne oppdatert med litt mer rene match stats, men har ikke tid akkurat nå.

Betryggende lesing etter at jeg gav nettopp Rodrigo, Harrison og Struijk poengene i MOM-tråden  ;D

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

HåvardK

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #23 på: August 17, 2022, 16:04:33 »
Her må jeg innrømme at jeg ikke så kampen i sin helhet, men har fått sett det meste i etterkant. Dette må dere bare tilgi meg, for det vil trolig påvirke noe.

Southampton - Leeds by the numbers

Vi vinner dessverre ikke den viktigste statistikken, mål. 2-2

Ballbesittelse 43%- 57%

Expected goals 1,22 -1,93. Expected goals regnes ut fra stedet og situasjonen skuddet går fra, ikke hvor avslutningen faktisk ender opp.
Derfor er Meslier unnskyldt, siden Southamptons avslutninger ender ut i XG on target på 2,15 og Meslier overpresterer således marginalt. Jeg tenkte først han burde tatt den siste, men kanskje ikke. Det første opptrer han meget bra på, og redder først, men forsvaret vårt er såpass på hæla at Aribon rekker å avslutte på ny.

Jeg nevner Meslier fordi det har blitt snakket mye om ham fra både min side og andres. Godkjent til Meslier, kanskje vi får en 20/21 utgave av ham i år, gjerne litt bedre enn det også.

Banens beste er Rodrigo. Hoved-driveren er selvfølgelig 2 mål  og det er en fryd når han har disse korte eksplosjonene i mellom motstandere. Herlig frekk spiller når alt klaffer som nå. Har en expected goal involvement på 1,8, 3/4 skudd på mål, 25/31 pasninger (som er bra på en såpass fremskutt spiller). Noe svak i bakkedueller med 1/5 men brukbar i lufta med 3/6 komisk nok. Rodrigo er også delt først av alle spillere i PL i antall avslutninger.

Jack Harrison er også virkelig i slaget, den spilleren som har skapt mest sjanser i PL så langt, med 11 hvorav 3 regnes som store (også best). Ny assist, 26/28 (93%) på pasninger, 2/3 driblinger, 2/6 crossballer og mistet ballen 3 ganger. Defensivt vunnet 1 takling og 5 tilbakevinninger. Meget god form så langt.

Ellers, Pascal Struijk er tilbake. Var vår nest beste duellspiller, marginalt bak Cooper, i opprykksåret og hadde generelt gode stats. I fjor hadde han i likhet med Meslier en svakere sesong på nesten alle målbare områder. 6/6 taklinger, 6/8 bakkedueller og 7/9 luftdueller. Alle 3 var kampens beste prestasjoner. Det er fremdeles noe å gå på i pasningsspillet.

Skulle gjerne oppdatert med litt mer rene match stats, men har ikke tid akkurat nå.
Så kampen i reprise i går, og merket meg også hvor solid Pascal fremsto defensivt. Ut fra mitt ståsted har han enda viktige steg å ta offensivt, selv om han fikk en glitrende assist.

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #24 på: August 17, 2022, 20:44:03 »
Så kampen i reprise i går, og merket meg også hvor solid Pascal fremsto defensivt. Ut fra mitt ståsted har han enda viktige steg å ta offensivt, selv om han fikk en glitrende assist.

Enig, og statsen backer hva du sier. Det er en del å gå på offensivt, men periodevis har også pasningsspillet hans vært bra.

Men hva tenker vi om Mesliers inngripen på siste målet? Den kommer fort, men nær kroppen. Den slår også høyt ut på xg on target.

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #25 på: August 22, 2022, 15:57:12 »
Leeds - Chelsea by the numbers

Vi vant den viktigste statistikken 3-0

Som vanlig skal jeg grave i tall og denne gangen har jeg sett kampen i sin helhet 2 ganger og tatt masse notater underveis, slik at jeg skal presentere litt pausestats og også MINE vurderinger av spillerne, i hovedsak basert på statistikk for å unngå confirmation bias (altså at vi ser hva vi ser etter).

Ballbesittelse 39% - 61%

xG 2,22 - 0,88
Skudd 12-14 (på mål 6-3, i boks 9-9)
Store sjanser 3-0

Taklinger 14-10
Hodedueller 58-72
bakkedueller 48-51
Gule 0-2
Rød 0-1

Pasninger til medspiller 227 (71%) - 405 (82%)
Fortjent seier i høyeste grad. Scoringen til Aaronson slår gedigent ut på xG, og er på mange måter en tabbe, men den kommer fordi vi setter et kollektivt press. En på forumet hadde en kommentar om Aaronson, "pressmaskin fra helvete". Meget treffende, skulle gjerne funnet pressing stats. Jeg tror jeg har funnet en side som jeg må abonnere på. Det ser vi litt på til neste match.

Tuchel snakker om at Chelsea kjører starten av kampen og har uflaks som ikke scorer på sine store sjanser, mens vi scorer på personlige feil og halvsjanser. Enten skjønner han ikke hva som faktisk er en stor sjanse, eller så prøver han å redde egen bommert med floskler. Sannheten er at Chelsea har mye ball, men produserer svært lite. En avslutning fra 14m utenfor etablert forsvarslinje (som Sterlings par sjanser), er mål 1 av 20, eller 5%. Redningen til Meslier  på skuddet til Mount er en stor sjanse, Chelseas desidert største, men bare en 10%. Sånn avslutningen går er den en xg on target på 0,26. Altså scoring 1 av 4. Bra jobb av Meslier der.

Ellers var pausestatsen som følger:
mål 2-0
xg 1,3 - 0,38 !!
Possesion 41% - 59%
skudd 8-5 (på mål 5-1, i boks 6-5)
 Å påstå at de var det beste laget, stemmer egentlig ikke hverken i første omgang eller andre omgang. Enten må Tuchel skjønne hvor store sjanser er, eller som engelskmennene sier, "give his head a shake!".

Ellers hørte jeg på Athletic at Leeds løp kollektivt 6km mer i 1. omgang og over 4km mer i 2, omgang. Running stats er også noe jeg ønsker å få tak i. Fordelene med å løpe mye i fotball kan ikke undervurderes. Selvfølgelig kan man bli "lurt" til å løpe, omtrent som Drillostilen, hvor han nesten lot motstandere løpe seg i hjel de første 20. De viktigste minuttene å holde tett. Men løpingen vår denne gangen var for å skape overtall, og for å skape press på ballfører. Når Mendy får ballen, ser han ingen umiddelbare pasningsalternativ og prøver å kjøpe noen sekunders tid, tiden man ikke får av "pressmaskinen fra helvete".

Gleder meg til fortsettelsen. Det klikka fullstendig for meg når Harrison satte 3-0 og jeg skjønte at hvis det blir flere scoringer, så blir det til oss.

Vurderinger av Spillerne. Starter først med de jeg har fulget ekstra med tidligere i tråden, nemlig spillere som leverte 20/21 og ikke leverte 21/22.

Meslier
Beste kamp på i hvert fall 8 mnd, kanskje mer. Ekstra morsomt at en av hans aller dårligste kamper (i følge meg) var i tilsvarende oppgjør i fjor, 11/05 hjemme mot Chelsea (0-3 tap). Den gang hadde han 0 redninger, 3 innslupne, distribusjon som en blind, etc.
Nå hadde han 3 redninger, 0 innslupne og overpresterer da selvfølgelig xGOT med 0,61. 1 sweeper redning, 6 tilbakevinninger og generelt veldig trygg. Spiller uten risiko i pasningsspillet og kælker heller ballen bort og vekk når chelsea står høyt. fremdeles ganske svak distribusjon, 15 av 31 til medspiller, og kun 3 av 19 langballer til medspiller. Dette skyldes nok at mange av de er rene spark høyt og langt uten mening, men likevel litt svakt. Hodestyrken i laget vårt er også ganske svak på topp. Likevel ser vi en Meslier som er på nivå med 20/21 og hans klart beste kamp siden kanskje så langt tilbake som Brighton og CPalace i november i fjor. Hadde et par brukbare kamper i april også. Pussig nok lite poeng i rundens MoM kåring på forumet, men det henger trolig sammen med at veldig mange spillere presterer veldig godt og vi scorer 3 mål. Men... HAN HAR SMULTRING MOT CHELSKI!

Harrison
Som mot Wolves banens beste, og vår topp 2 performer hittil i år. skaper ikke så mange sjanser i denne kampen, men den ene han skaper ender i mål (dødball Rodrigo) og scorer i tillegg 1. Han har flest vellykkede driblinger i kampen med 4, xgi (assist+mål) på 0,64 og xg on target med 1,0.
50 berøringer, 4/4 driblinger, 1/7 crossballer og mister ballen bare 1 gang. kun 14/27 pasninger treffer medspillere som er svakt selv så fremskutt. 6 av missene er crossball som generelt slår lavt ut, og mye dårlig pasninger sent i kampen. Trolig sliten og kunn nok blitt byttet litt før.

Struijk
God kamp av Struijk igjen, men meget annerledes enn siste tids stats. Flest vellykkede taklinger i kampen med 3, og 100% treff med pasninger!
26/26 pasninger, skaper 1 sjanse, 2 av 3 driblinger vellykket, 2 klareringer med hodet, 2 tilbakevinninger, men driblet forbi 2 ganger. duellspillet har vært hans store styrke, men denne gangen misset han mye. vinner 8 av 13 på bakken og 0 av 4 på hodet.

Llorente
Vi har godt, solid stopperspill denne kampen. Treffer på 24 av 30 pqasninger (80%), en avslutning på hodet fra corner, misser på sin ene dribling og treffer på 2 av 3 langpasninger. Vinner 2 av 2 taklinger, 3 klareringer, stjeler ballen 2 ganger og 5 tilbakevinninger. 2 av 3 bakkedueller og 3 av 5 i lufta.

Koch
Meget god kamp også her, treffer på 21 av 31 pasninger (68%) som er noe svakt. 1 av 9 langpasninger som forklarer dette litt mer.
kun 1 av 4 taklinger lykkes, 1 klarering på hodet, stjeler ballen 2 ganger og har 7 tilbakevinninger! Driblet forbi 1 gang. 4/5 bakkedueller,0/2 på hodet.

Kristensen
Starter litt svakt, men som flere har bemerket, spiller seg kraftig opp og har fin selvtillit etter hvert. 27/37 pasninger (73%), 2 av 4 langpasninger inni der. Mislykkes med 2 driblinger, men mister likevel ikke ballen. Vinner 2/2 taklinger. Duellspillet må forbedres 3/8 bakkedueller og 0/2 i lufta. 2 tilbakevinninger og stjålet ball 2 ganger. Men alt i alt bra kamp, presser mye, blir passert bare en gang og selv om han taper mye dueller ender det med regressiv pasning (altså går ikke ballen fremover likevel)

Adams
Meget solid opptreden, veldig god 1 mot 1 defensivt og utrolig kjapp i beina og reaksjonen. 34/41 pasninger (83%), skaper 2 sjanser, vinner 1/4 taklinger, 3 stjålet ball og 5 tilbakevinninger. Vinner 6 av 10 bakkedueller og taper sin ene på hodet. Skaffet 2 frispark.

Roca
Ikke like god som Adams, men ok kamp. 16/20 pasninger (80%), 1 dribling, blir driblet 2 ganger, vinner 6/10 bakkedueller og vinner sin ene på hodet. Ble felt 3 ganger

Aaronson
Pressmaskinen fra helvete! 1 scoring bare pga at presset til laget, og ikke minst hans, sitter!  18/26 pasninger (69%), skaper 2 sjanser, Xgi 1,07, xg on target 1,05. lykkes med 1/4 driblinger og 1/2 crossballer. Mister ball 2 ganger. Vinner kun 4/1010 bakkedueller. For en kamp uansett, og hvor mye løper og presser denne mannen? Ettermin mening vårt mest spennende kjøp!

Rodrigo
Ny kjempekamp, hva pokker har de gitt han? 5 skudd, 1 mål og 1 assist. Skaper 1 sjanse som blir mål. Vinner utrolig nok 4 av 10 luftdueller (1 scoring). Er ikke en duellspiller, men supre bevegelser og ser rommene som finnes i forsvaret. Er trolig satt i laget en sesong alle trodde han nesten skulle være ferdig.

James
Vår svakeste spiller. Både hva jeg trolr jeg ser, men også ellers. Dette var et bomkjøp spør du meg. Riktignok involvert i scoringer. Det er hans håpløse pasning som blir snappet opp og til slutt presset i mål og finner også bakrommet som skaper vårt siste mål. Så noe er der. 1 langskudd, 0,27 xgi, 6/12 pasninger, skaper 1 sjanse (som blir mål), 1 av 3 innlegg, mister ball 1 gang. Vinner 3/4 bakkedueller og taper alle 3 på hodet.
Hovedproblemet er lite involveringer, ofte dårlig timing og sliter med ballmottak og tilslag.

Ble en fryktelig lang post og ingen spillerbørs. Ikke så god på spillerbørs, men jeg har satt mine poeng i MoM tråden.

Er det mer statistikk? Jaaaaada, skal prøve å finne en stabil kilde til pressing stats og løping. Jeg bare vet at vi var det laget som tillot motstanderne færrest pasninger på egen banehalvdel i kampen mot Wolves. Altså laget som presset mest i runde 1. Jeg ønsker dog å finne litt mer detaljer rundt dette.

Jeg kommer neppe til å poste så mye om enkeltspillere. Meslier forblir nok, og 2-3 spillere som utmerker seg. Er bare i en ordentlig seiersrus!

Gleder meg til neste kamp!

MOT

Eriksen55

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #26 på: August 22, 2022, 17:00:21 »
Helt nydelig 🤩

Det bekrefter også mine antagelser om at Adams traff på mange pasninger. Kun Strujik bedre.

Burde justere i mom tråden du da Johnnyj ;)
« Siste redigering: August 22, 2022, 17:02:06 av Eriksen55 »

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2608
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #27 på: August 22, 2022, 17:02:15 »
Dette var pre game rapporten til Sky, men den inneholder plenty med statistikker
- alle lags løpsdistanse i de første rundene
- snittalderen på lagenes startellevere
- team sprints per game
- Leedsspillernes distanse pr kamp hittil, antall sprinter samt toppfart
- osv...


https://www.skysports.com/football/news/11715/12673642/jesse-marsch-leeds-manager-exclusive-interview-ahead-of-hosting-chelsea-in-premier-league-clash-live-on-sky-sports
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Kato

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #28 på: August 23, 2022, 08:51:40 »
To kommentarer til statistikken ovenfor etter Chelsea-kampen, jeg så den bare engang i reprise.

1. For meg vanskelig å forstå at Raheem Sterlings etter 40 sekunder ikke er en stor målsjanse, den største etter mitt syn. Uavhengig av om fireren er skjerm, er dette etter mitt syn en meget stor målsjanse. Veldig svakt av Sterling å misse med så mye plass i hjørnet.

2. Liten kommentar til Mesliers 3/19 av de lange til medspiller. Altfor mange av disse (i alle kamper), slås mot lille Daniel James på høyre kant eller ikke veldig mye større Jack Harrison på andre siden. Statistikken svekkes jo minst like mye av at det er småtasser som skal vinne disse duellene, enn at det er kvaliteten til Meslier som er for dårlig. Lee Chapman på topp og Meslier hadde hatt langt bedre uttelling på pasningene.

Ellers spennende å lese.

HåvardK

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #29 på: August 23, 2022, 10:25:08 »
To kommentarer til statistikken ovenfor etter Chelsea-kampen, jeg så den bare engang i reprise.

1. For meg vanskelig å forstå at Raheem Sterlings etter 40 sekunder ikke er en stor målsjanse, den største etter mitt syn. Uavhengig av om fireren er skjerm, er dette etter mitt syn en meget stor målsjanse. Veldig svakt av Sterling å misse med så mye plass i hjørnet.

2. Liten kommentar til Mesliers 3/19 av de lange til medspiller. Altfor mange av disse (i alle kamper), slås mot lille Daniel James på høyre kant eller ikke veldig mye større Jack Harrison på andre siden. Statistikken svekkes jo minst like mye av at det er småtasser som skal vinne disse duellene, enn at det er kvaliteten til Meslier som er for dårlig. Lee Chapman på topp og Meslier hadde hatt langt bedre uttelling på pasningene.

Ellers spennende å lese.
1. Så også kampen i reprise i går, og er helt enig her. Stor, stor sjanse - men ikke overrasket over at Sterling bommer.

2. Godt poeng, men det er også en del utspill som ikke er i nærheten av noen i hvitt. Her har Meslier fortsatt en del å gå på. Heldigvis er han ikke instruert til alltid å prøve å slå kort lenger.

En annen ting jeg merket meg på reprisen, var at Rodrigo flere ganger fant rom mellom stopperne til Chelski hvor han ville ha vært alene med keeper dersom pasningen hadde kommet. Greenwood hadde et slikt pasningsforsøk som ble snappet opp. Hvis midtbanespillerne våre blir enda mer oppmerksom på dette, blir vi faktisk enda farligere offensivt.