Skrevet av Emne: Leeds United by the numbers  (Lest 6872 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

leedslife

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #30 på: August 23, 2022, 11:05:04 »
To kommentarer til statistikken ovenfor etter Chelsea-kampen, jeg så den bare engang i reprise.

1. For meg vanskelig å forstå at Raheem Sterlings etter 40 sekunder ikke er en stor målsjanse, den største etter mitt syn. Uavhengig av om fireren er skjerm, er dette etter mitt syn en meget stor målsjanse. Veldig svakt av Sterling å misse med så mye plass i hjørnet.

2. Liten kommentar til Mesliers 3/19 av de lange til medspiller. Altfor mange av disse (i alle kamper), slås mot lille Daniel James på høyre kant eller ikke veldig mye større Jack Harrison på andre siden. Statistikken svekkes jo minst like mye av at det er småtasser som skal vinne disse duellene, enn at det er kvaliteten til Meslier som er for dårlig. Lee Chapman på topp og Meslier hadde hatt langt bedre uttelling på pasningene.

Ellers spennende å lese.
Enig. Enorm sjanse. Han har 3 i den første omgangen. Den ene blir mål og er en bra avslutning det. To andre er svakt av Sterling - avslutningen på offside målet er god, men mangelen på fotballintelligens før (som skaper offside) er stryk.
Møter du en målscorer som ligger på 20 pluss hver sesong som en storklubb BØR ha så ville han slitt med nattesøvnen over det der.
Men igjen, Sterling.. Det er hva du får med han ser man tilbake ellers i karrieren.

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #31 på: August 23, 2022, 13:41:55 »
To kommentarer til statistikken ovenfor etter Chelsea-kampen, jeg så den bare engang i reprise.

1. For meg vanskelig å forstå at Raheem Sterlings etter 40 sekunder ikke er en stor målsjanse, den største etter mitt syn. Uavhengig av om fireren er skjerm, er dette etter mitt syn en meget stor målsjanse. Veldig svakt av Sterling å misse med så mye plass i hjørnet.

2. Liten kommentar til Mesliers 3/19 av de lange til medspiller. Altfor mange av disse (i alle kamper), slås mot lille Daniel James på høyre kant eller ikke veldig mye større Jack Harrison på andre siden. Statistikken svekkes jo minst like mye av at det er småtasser som skal vinne disse duellene, enn at det er kvaliteten til Meslier som er for dårlig. Lee Chapman på topp og Meslier hadde hatt langt bedre uttelling på pasningene.

Ellers spennende å lese.
Enig. Enorm sjanse. Han har 3 i den første omgangen. Den ene blir mål og er en bra avslutning det. To andre er svakt av Sterling - avslutningen på offside målet er god, men mangelen på fotballintelligens før (som skaper offside) er stryk.
Møter du en målscorer som ligger på 20 pluss hver sesong som en storklubb BØR ha så ville han slitt med nattesøvnen over det der.
Men igjen, Sterling.. Det er hva du får med han ser man tilbake ellers i karrieren.
Dette er hva som skjer når man leser mye statistikk. Man skjønner at det er langt vanskeligere å score enn man tror.
Llorente har en like stor på corner i 29
Sjansen til Mount, som Meslier redder i 21. minutt er omtrent dobbelt så stor. Det handler om hans retning, ørlite nærmere mål og en spiller mindre i veien etter hva jeg ser. Sterling sin sjanse gjentas også av cucurella i 48 (laaangt utenfor), en variant av Harrison i 4. minutt som er nærmere mål, men skarpere vinkel. Hvis dette hadde vært en så stor sjanse, altså at statistikken tar feil, hvorfor finner jeg da så mange brente, lignende eller til og med bedre sjanser. Og komme utenfor etablert forsvarslinje i stor fart sidelengs er ikke spesielt høy scoringsrate. Corner/dødball statistikken ble det også stilt store spørsmål ved, men tok ikke lang tid å vise statistikk på.

Det er forresten 18 skudd i boks i kampen, hvorav 3 er mål. Rodrigo sin er den eneste som ikke er kloss hold gedigent stor. Altså 1 av 16 skudd i boks som ikke er point blank. Altså 6,25%

ManUtd-Liverpool, 29 skudd, 23 i boks, 3 mål, ene er alene med keeper (Rashford) de to andre vesentlig nærmere enn Sterling
West HU _BHA, 23 (droppe straffe) skudd, 16 i boks, 1 mål (alene med keeper på kontring).
Newcastle - ManCity 33 skudd, 24 skudd i boks, 5 mål av disse, 4 av de vesentlig nærmere mål.
Spurs - Wolves 31 skudd, 17 i boks, 1 mål fra 3m, på corner
CPalace - Villa, 30 skudd, 26 i boks, 4 mål, hvorav 2 er point blank, mens de 2 siste er fra ca Sterling avstand. De kommer dog mer rett mot mål med færre spillere mellom. dette er kampen som hittil gir best uttelling på "lignende" sjanser.

De aller, aller fleste sjanser er langt mindre enn vi tror. Dette er meget selektivt utvalg, men gir iaf en pekepinn på dette. Viktig å komme seg nærmere mål, samt få forsvaret ut av balanse.
Jeg bestemmer heller ikke statistikken, jeg bare videreformidler. Men følg med på slike sjanser, tipper de oftere enn ikke er utenfor mål, til og med.

Helt enig angående Meslier. Lite hodespillere høyt i banen blant våre og en del er rene risikofrie utspill. Jeg håper likevel vi får en liten forbedring.

Takk for engasjement.

leedslife

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #32 på: August 23, 2022, 14:39:28 »
To kommentarer til statistikken ovenfor etter Chelsea-kampen, jeg så den bare engang i reprise.

1. For meg vanskelig å forstå at Raheem Sterlings etter 40 sekunder ikke er en stor målsjanse, den største etter mitt syn. Uavhengig av om fireren er skjerm, er dette etter mitt syn en meget stor målsjanse. Veldig svakt av Sterling å misse med så mye plass i hjørnet.

2. Liten kommentar til Mesliers 3/19 av de lange til medspiller. Altfor mange av disse (i alle kamper), slås mot lille Daniel James på høyre kant eller ikke veldig mye større Jack Harrison på andre siden. Statistikken svekkes jo minst like mye av at det er småtasser som skal vinne disse duellene, enn at det er kvaliteten til Meslier som er for dårlig. Lee Chapman på topp og Meslier hadde hatt langt bedre uttelling på pasningene.

Ellers spennende å lese.
Enig. Enorm sjanse. Han har 3 i den første omgangen. Den ene blir mål og er en bra avslutning det. To andre er svakt av Sterling - avslutningen på offside målet er god, men mangelen på fotballintelligens før (som skaper offside) er stryk.
Møter du en målscorer som ligger på 20 pluss hver sesong som en storklubb BØR ha så ville han slitt med nattesøvnen over det der.
Men igjen, Sterling.. Det er hva du får med han ser man tilbake ellers i karrieren.
Dette er hva som skjer når man leser mye statistikk. Man skjønner at det er langt vanskeligere å score enn man tror.
Llorente har en like stor på corner i 29
Sjansen til Mount, som Meslier redder i 21. minutt er omtrent dobbelt så stor. Det handler om hans retning, ørlite nærmere mål og en spiller mindre i veien etter hva jeg ser. Sterling sin sjanse gjentas også av cucurella i 48 (laaangt utenfor), en variant av Harrison i 4. minutt som er nærmere mål, men skarpere vinkel. Hvis dette hadde vært en så stor sjanse, altså at statistikken tar feil, hvorfor finner jeg da så mange brente, lignende eller til og med bedre sjanser. Og komme utenfor etablert forsvarslinje i stor fart sidelengs er ikke spesielt høy scoringsrate. Corner/dødball statistikken ble det også stilt store spørsmål ved, men tok ikke lang tid å vise statistikk på.

Det er forresten 18 skudd i boks i kampen, hvorav 3 er mål. Rodrigo sin er den eneste som ikke er kloss hold gedigent stor. Altså 1 av 16 skudd i boks som ikke er point blank. Altså 6,25%

ManUtd-Liverpool, 29 skudd, 23 i boks, 3 mål, ene er alene med keeper (Rashford) de to andre vesentlig nærmere enn Sterling
West HU _BHA, 23 (droppe straffe) skudd, 16 i boks, 1 mål (alene med keeper på kontring).
Newcastle - ManCity 33 skudd, 24 skudd i boks, 5 mål av disse, 4 av de vesentlig nærmere mål.
Spurs - Wolves 31 skudd, 17 i boks, 1 mål fra 3m, på corner
CPalace - Villa, 30 skudd, 26 i boks, 4 mål, hvorav 2 er point blank, mens de 2 siste er fra ca Sterling avstand. De kommer dog mer rett mot mål med færre spillere mellom. dette er kampen som hittil gir best uttelling på "lignende" sjanser.

De aller, aller fleste sjanser er langt mindre enn vi tror. Dette er meget selektivt utvalg, men gir iaf en pekepinn på dette. Viktig å komme seg nærmere mål, samt få forsvaret ut av balanse.
Jeg bestemmer heller ikke statistikken, jeg bare videreformidler. Men følg med på slike sjanser, tipper de oftere enn ikke er utenfor mål, til og med.

Helt enig angående Meslier. Lite hodespillere høyt i banen blant våre og en del er rene risikofrie utspill. Jeg håper likevel vi får en liten forbedring.

Takk for engasjement.
Statistikk plukker vel ikke opp ballens hastighet, skruen i ballen osv osv? Altså rent situasjonsbetinget uforutsette ting som kan påvirkes av personlige feil som feilposisjonering  hos motstander eller andre faktorer som man ikke nødvendigvis plukker opp med mindre man er aktiv i situasjonen selv hvis du skjønner hva jeg mener. Er vel også vanskelig å linke opp statistikk i slike typer nøkkelsituasjoner mot spillerenes egenskaper? I dette tilfelle Sterlings avslutningsegenskaper. Det blir vel feil å sammenligne spillere og i dette tilfelle angripere på samme grunnlag? Som kjent uten å ha brukt statistikk på det så er han jo UHYRE flink til å finne de rommene og skjære inn i motstanderens boks som det.
Ifht målsjansen hans så er det jo to mann som blir dratt av. Slik jeg ser det så er sterling i god balanse og åpningen som er ved Meslier venstre side er relativt stor tar man distanse fra mål og vinkel/ståsted skuddet blir avfyrt.
Hva gjelder Cucurellas sjanse. Hvis det er den jeg husker så er det og en stor sjanse, men teoretisk kan det jo være en skru i den ballen eller at spilleren er ute av balanse som gjør at den sklir av foten?
Jeg synes dette er veldig interessant Bjosse. Det er ikke ment som noe kritikk. Mer åpenhet for en diskusjon rundt det. Synes det er en interessant tematikken ettersom fotball i moderne tid bærer så utrolig preg av statistikk og analyser rundt både det på banen og alt rundt.
« Siste redigering: August 23, 2022, 14:41:02 av leedslife »

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #33 på: August 24, 2022, 09:55:16 »
Statistikk plukker vel ikke opp ballens hastighet, skruen i ballen osv osv? Altså rent situasjonsbetinget uforutsette ting som kan påvirkes av personlige feil som feilposisjonering  hos motstander eller andre faktorer som man ikke nødvendigvis plukker opp med mindre man er aktiv i situasjonen selv hvis du skjønner hva jeg mener. Er vel også vanskelig å linke opp statistikk i slike typer nøkkelsituasjoner mot spillerenes egenskaper? I dette tilfelle Sterlings avslutningsegenskaper. Det blir vel feil å sammenligne spillere og i dette tilfelle angripere på samme grunnlag? Som kjent uten å ha brukt statistikk på det så er han jo UHYRE flink til å finne de rommene og skjære inn i motstanderens boks som det.
Sjansen måles i utgangspunktet på hvordan situasjonen er i skuddøyeblikket. Inkludert bevegelsen til spilleren, men uten å ta hensyn til hvem som avslutter. Det finnes spillere som konstant overpresterer sin xG, og noen underpresterer.
Son er typisk overpresterer, som betyr at han er over gjennomsnittet god avslutter. 21/22 23 mål på 15,8xg, og året før 17 mål på 9,74 xG. Sterling derimot, er ikke en sånn. Han underpresterer litt, men ikke mer enn at jeg vil si han er en gjennomsnittlig god avslutter. Forrige sesong har han 13 mål på 14,41 xg og året før 10 mål på 11,08 xG.
Det finnes også statistikk som registrerer parametrene du spør etter, med fart, plassering, skru osv. mest for å måle kvaliteten på avslutningen og keeperen. Denne avslutningen går dog utenfor og ender opp med 0,0xG, så det blir meningsløst i dette tilfellet.

Ifht målsjansen hans så er det jo to mann som blir dratt av. Slik jeg ser det så er sterling i god balanse og åpningen som er ved Meslier venstre side er relativt stor tar man distanse fra mål og vinkel/ståsted skuddet blir avfyrt.
Hva gjelder Cucurellas sjanse. Hvis det er den jeg husker så er det og en stor sjanse, men teoretisk kan det jo være en skru i den ballen eller at spilleren er ute av balanse som gjør at den sklir av foten?
Cucurellas sjanse er akkurat like stor, uten å ta hensyn til hvem den kommer fra. Den kælkes laaangt utenfor. Argumentet mitt er at dette er ikke spesielt store sjanser, noen av de.
Hvordan vil du/dere rangere disse tre sjansene, og hvorfor? Da tenker jeg vurdering i avslutningsøyeblikket, ikke hvor skuddet ender.

a) Sterling 1. minutt, (som ender utenfor til Mesliers venstre)
b) Mount 21. minutt, (Meslier redder nede til venstre)
c) Cucurella  48. minutt (over og utenfor til høyre)

Jeg synes dette er veldig interessant Bjosse. Det er ikke ment som noe kritikk. Mer åpenhet for en diskusjon rundt det. Synes det er en interessant tematikken ettersom fotball i moderne tid bærer så utrolig preg av statistikk og analyser rundt både det på banen og alt rundt.
Jeg tar overhodet ikke dette som kritikk. Jeg liker engasjement, og det er hele poenget med tråden. Diskutere situasjoner og fotball med base i statistikken. SÅ jeg er veldig glad for alt engasjement og alle diskusjoner rundt dette. Jeg er mer glad i fotball enn noen gang og vil lære mer. Jeg holder med Vålerenga og er f.eks. ikke spesielt fan av Oldrup Jensen. Syns ikke han holder nivået. Det blir veldig comfirmation biased, da statistikken sier noe helt annet.

Digresjon: Haaland i år, 2,49 xG og 3 mål, 21/22 hadde han 22 mål på 18,47 xG og sesongen 20/21 hadde han 27 mål på 23,84 xG. Vi tenker sikkert at han burde ligget enda høyere selv om dette er ganske bra. Samtidig kan man grave dypere og se at han har veldig god xG i.f.t. antall avslutninger som igjen forteller oss at han er god til å komme seg i gode posisjoner.


leedslife

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #34 på: August 24, 2022, 10:49:49 »
Statistikk plukker vel ikke opp ballens hastighet, skruen i ballen osv osv? Altså rent situasjonsbetinget uforutsette ting som kan påvirkes av personlige feil som feilposisjonering  hos motstander eller andre faktorer som man ikke nødvendigvis plukker opp med mindre man er aktiv i situasjonen selv hvis du skjønner hva jeg mener. Er vel også vanskelig å linke opp statistikk i slike typer nøkkelsituasjoner mot spillerenes egenskaper? I dette tilfelle Sterlings avslutningsegenskaper. Det blir vel feil å sammenligne spillere og i dette tilfelle angripere på samme grunnlag? Som kjent uten å ha brukt statistikk på det så er han jo UHYRE flink til å finne de rommene og skjære inn i motstanderens boks som det.
Sjansen måles i utgangspunktet på hvordan situasjonen er i skuddøyeblikket. Inkludert bevegelsen til spilleren, men uten å ta hensyn til hvem som avslutter. Det finnes spillere som konstant overpresterer sin xG, og noen underpresterer.
Son er typisk overpresterer, som betyr at han er over gjennomsnittet god avslutter. 21/22 23 mål på 15,8xg, og året før 17 mål på 9,74 xG. Sterling derimot, er ikke en sånn. Han underpresterer litt, men ikke mer enn at jeg vil si han er en gjennomsnittlig god avslutter. Forrige sesong har han 13 mål på 14,41 xg og året før 10 mål på 11,08 xG.
Det finnes også statistikk som registrerer parametrene du spør etter, med fart, plassering, skru osv. mest for å måle kvaliteten på avslutningen og keeperen. Denne avslutningen går dog utenfor og ender opp med 0,0xG, så det blir meningsløst i dette tilfellet.

Ifht målsjansen hans så er det jo to mann som blir dratt av. Slik jeg ser det så er sterling i god balanse og åpningen som er ved Meslier venstre side er relativt stor tar man distanse fra mål og vinkel/ståsted skuddet blir avfyrt.
Hva gjelder Cucurellas sjanse. Hvis det er den jeg husker så er det og en stor sjanse, men teoretisk kan det jo være en skru i den ballen eller at spilleren er ute av balanse som gjør at den sklir av foten?
Cucurellas sjanse er akkurat like stor, uten å ta hensyn til hvem den kommer fra. Den kælkes laaangt utenfor. Argumentet mitt er at dette er ikke spesielt store sjanser, noen av de.
Hvordan vil du/dere rangere disse tre sjansene, og hvorfor? Da tenker jeg vurdering i avslutningsøyeblikket, ikke hvor skuddet ender.

a) Sterling 1. minutt, (som ender utenfor til Mesliers venstre)
b) Mount 21. minutt, (Meslier redder nede til venstre)
c) Cucurella  48. minutt (over og utenfor til høyre)

Jeg synes dette er veldig interessant Bjosse. Det er ikke ment som noe kritikk. Mer åpenhet for en diskusjon rundt det. Synes det er en interessant tematikken ettersom fotball i moderne tid bærer så utrolig preg av statistikk og analyser rundt både det på banen og alt rundt.
Jeg tar overhodet ikke dette som kritikk. Jeg liker engasjement, og det er hele poenget med tråden. Diskutere situasjoner og fotball med base i statistikken. SÅ jeg er veldig glad for alt engasjement og alle diskusjoner rundt dette. Jeg er mer glad i fotball enn noen gang og vil lære mer. Jeg holder med Vålerenga og er f.eks. ikke spesielt fan av Oldrup Jensen. Syns ikke han holder nivået. Det blir veldig comfirmation biased, da statistikken sier noe helt annet.

Digresjon: Haaland i år, 2,49 xG og 3 mål, 21/22 hadde han 22 mål på 18,47 xG og sesongen 20/21 hadde han 27 mål på 23,84 xG. Vi tenker sikkert at han burde ligget enda høyere selv om dette er ganske bra. Samtidig kan man grave dypere og se at han har veldig god xG i.f.t. antall avslutninger som igjen forteller oss at han er god til å komme seg i gode posisjoner.
Dette var voldsomt sterkt levert. Jeg har ikke mye å tillegge dette da det var veldig nøyaktige og grundige svar. Mest av alt veldig, veldig interessant.
Det eneste der jeg har noe å tilføye er spørsmålet du stiller vedr sjansene og hvordan vi ser dem.
Cucurella feks har jo ikke scoret veldig mange mål i sitt liv. 6 mål på 153 kamper etter et raskt søk. Det betyr jo at han enten ikke kommer i så mange gode avslutningsposisjoner eller at han rett og slett ikke har egenskaper gode nok i tilsvarende situasjoner. Og akkurat dette er jo det som er interessant del av diskusjonen, men også iht forberedelser, spillesystem og utførelse på banen.

Før jeg gir min mening på de tre scoringssituasjonene så er litt av innlegget ment som et forsvar på Tuchels uttalelser etter kampen.
Dette med at de løper mindre enn oss, vil det mindre eller har hatt ugunstig forberedelse inn mot kamp må Tuchel og Chelsea ta på sin kappe.
Det å motivere sine egne spillere til 100 prosent innsats og være best i det man kan være best på som gjelder engasjement, innsats og vilje ligger hos kampleder. Så der får han stryk karakter fra meg.
Men går man inn på det han sa om de første 20 så er jeg litt enig. Det er jo ingen tvil om at de sjansene vi fikk mot oss der er svakheter med dette systemet og vi har fått ganske mange målsjanser/mål mot oss fordi vi har fått brudd i mot og vært i ubalanse. personlig synes jeg også det har vært en greie over lang tid at vi gir for mye rom i kanalene mellom stopper og back.
Dette er Sterling bla utrolig god på å finne og når du som ledende angriper (virker det som) i en klubb som konkurrerer om å bli best i landet og best i Europa så må slike sjanser settes. Marginene er små i fotball, selv når Leeds v Chelsea møtes. Da må kvalitetene som skal skille en toppspiss mot en middelmådig spiss skinne gjennom. Samme kan man si om de to første målene de slapp inn. Keeperprestasjonen på 1-0 og hvordan de forsvarer dødballen er jo og alt for enkelt. Selv om personlige og kollektive feil selv vil skje de antatt beste så er summen av dem for stor i en kamp som forrige helg. Spesielt for et lag som skal ta poeng i så og si samtlige kamper ila en sesong for å nå sine uttalte målsetninger.
 
Nå har jeg ikke dratt opp kampen igjen så jeg bruker bare min egen hukommelse her:

a) Sterling 1. minutt, (som ender utenfor til Mesliers venstre)
Her drar han seg innover og er i god fart. Vi er i ubalanse etter at Rasmus står feil i posisjon, noe som fører til 4 mot 4 og våre flyttes ut av posisjoner. Vi  evner ikke deale med frekvensen til Sterling og har egentlig to mann som febrilsk prøver å blokke skudd. Han passerer dem enkelt og kommet  seg godt innenfor 16, nogenlunde i sentral posisjon, god balanse og har egentlig fri sikt på Mesliers venstre hjørnet  i og med at Havertz blokker ut ene stopperen vår og Sterling setter den utenfor, faktisk. Posisjon, balanse og sikt er ikke så ulikt offsidescoringen til Sterling. Du skal nesten bare sjanse som keeper skal du ta det der. Ifht denne bommen da, ser man Tuchels reaksjon så river han nesten av seg capsen i frustrasjon. Uten at man skal legge for mye vekt i det. Han er en nokså animert trener. Jeg rangerer denne som stor og størst av disse 3. Jeg vil faktisk gå så langt å si at det er direkte svakt av Sterling og en tydelig trend på hvorfor ting ble som de ble i City. Om det er kognitive begrensninger som gjør at han ikke klarer å ta den delen av spillet sitt videre eller om det er selvtilitt vet ikke jeg, men noe er det her ihvertfall.
Offsidescoringen er nogenlunde lik. Men da er det brudd, men det skjer på høyresiden vår. Da er vi 3 mot 3. Den setter han, men som jeg skrev i et tidligere innlegg. Han skal ha for den avslutningen og hvordan han drar av Koch (litt for enkelt), men at han ikke er mer overvåken og på i situasjonen som skaper offside stiller jeg meg store spørsmålstegn ved. Igjen så må vi forsvare oss fordi vi er i ubalanse. Struktur er borte og rollehaverne må inn å gjøre andre oppgaver enn hva de egentlig skal.

b) Mount 21. minutt, (Meslier redder nede til venstre)
Denne er helt grei synes jeg. Vi er i balanse, vi er i overtall selv om de sender frem 3 og vi støter greit. For Mounts del så mister han endel kraft og rytme når han klikker den fra høyre til venstre og skyter. For all del bra av Mount, men det er vel større sjanse for at noe slik går inn hvis man får en deflection i Rocha og keeper har gått til feil side. Dette er en sjanse og et angrepsmønster vi må regne med å få mot oss ila en fotballkamp og jeg synes vi som et kollektiv står riktig og individuelt gjør det vi skal mot angripende lag. Vi snerper inn mulighetene til Mount ved løpene rundt han og presser en avslutning over på hans svakeste fot tross av at dette gir dem corner.

c) Cucurella  48. minutt (over og utenfor til høyre)
Isolert sett en klart stor sjanse mener jeg. Tar man ikke hensyn til andre faktorer så får han en trilleball ut og kan avslutte innenfor 16 meter med en James bak seg som ikke rekker opp å forstyrre han.
Det som gjør vanskelighetsgraden her som jeg har vært innepå er jo ballen som kommer. Den kommer med skru noe som gjør at han må endre på tilløpet og det ender vel med en svak avslutning som drar av foten og ender til Mesliers høyre side et stykke utenfor mål. (et hjørne der vi har en mann ved stolpen)
Her ville jo kanskje en klinisk avslutter, hvis man tar utgangspunkt i at Cucurella er det motsatte, satt den ballen i samme hjørnet som den kom fra siden der er åpningen størst og Meslier forflytter seg naturlignok over fra den posisjonen.
Jeg har en mistanke at en gammel helt, Alioski, ville satt den med et knallhardt vristtreff fordi han hadde oppfattet ballets bane raskere fordi han oftere har vært i slike situasjoner, mens for Cucurellas del så er det et aspekt av spillet som han kanskje ikke er så familiær og trygg med. Nå holder jo ikke dette alene til at med Alioski hadde dette vært mål. Kanskje mest interessant i et større bilde hva gjelder lagsammensetninger. Offensive styrker versus defensive styrker ut fra system man vil spille og hva som blir mest effektivt i et kollektiv hvis du skjønner hva jeg ener.
Jeg ville nok rangert denne over Mounts, men bak Sterlings. Det finnes og mer likheter i Sterling og Cucurellas. Begge ganger har noe uforutsett skjedd og laget vårt er i ubalanse. Som feks at en mann er dratt av. Det betyr jo at vi agerer annerledes enn hvis vi har kontroll på situasjonen slik vi har på Mounts sjanse.
Teknisk er nok Sterlings enklest. Selve utførelsen av skuddet.

Og for å legge på en siste ting uten at det er veldig relevant til tråden her, men mest for kampplanen til Chelsea og uttalelsene og frustrasjonen til Tuchel.
Garantert at han har stresset frem viktigheten av å få det første målet innenfor de første 20 minuttene på Elland Road for spillerne. Det skapte de, men kvaliteten var der ikke. Er jo nettopp disse tingene Pep har vært så tydelig på når man har kommet inn i garderoben og sett de ulike City dokumentarene.
Skal du være bli best så må kvaliteten vise seg i nokkelsituasjoner som det (mentale aspektet). Poeng kontra ikke poeng blir fort veldig utslagsgivende når du fra knapt har noe å gå på i kampen om tittelen.
Tuchel og Chelsea er fult klar over mekanismene på Elland Road og hva som skjer med laget vårt hvis man ender bakpå i slike kamper fra start.
Hvordan kampen utviklet seg må være blytungt for et motstanderlag enten det er Chelsea eller om det Wigan.
Heldigvis for oss ente denne kampen i en forsoning mellom Marsch, klubb og supportere. Hadde Chelsea kvelt kampen de første 20 minuttene så hadde du ikke bare fått et nervøst Leeds mannskap utpå der som hadde begynt å huske igjen lignende resultater fra forrige sesonger, men mest sannsynlig litt støy fra tribunen, eller ulike grupperinger om du vil hva gjelder vår amerikanske venn. Hypotetisk det siste der, men man skal ikke undervurdere baksidene av et fult Elland Road. Vi har sett nok eksempler på lag som knekker den koden der og historisk sett har vi sett nok Leeds lag som har gått inn i sitt eget skall når slike ting skjer.
Nå kan vel dette linkes opp mot at lagene vi har hatt til disposisjon i moderne tid heller ikke har hatt den erfaringen pga hvor klubben selv har befunnet seg i tiår , naturligvis.
Dette er jo også en vesentlig faktor vi må få på plass skal vi klatre oss blandt de beste på sikt og gjøre Elland Road til et sted der vi tar styringen og vi tar 3 poeng jevnt over. Sånn sett var Wolves kampen og ikke minst denne et langt, langt steg i riktig retning selv om sesongen fortsatt er ung og fotballens mekanismer enda ikke har satt seg ordentlig.
« Siste redigering: August 24, 2022, 14:31:54 av leedslife »

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #35 på: August 30, 2022, 13:09:11 »
Brighton and Hove Albion - Leeds United 1-0

Ballbesittelse 43%-57%

Pasninger til medspiller
250(71%) - 359(76%)

xG første omgang 0,90 - 0,07
xG andre omgang 1,12 - 1,77
xG totalt 2,02 - 1,84

skudd
totalt 13-10
i boks 11-7
på mål 4-2

Alt i alt en ganske god kamp av Leeds og en kamp som kunne gått alle veier på tross av sesongens svakeste 1. omgang. Brighton er blant de lagene som har prestert best, så godkjent prestasjon. Men desverre ender det med 0 poeng. Sinisterra har kampens desidert største sjanse, en sjanse han bare trenger å få (venstre)foten bak, så er den inne. Dette er en sjanse som tikker inn større enn straffe, og det er kostbart når man misser sånne mot Brighton.

Meslier har 3 redninger og Xg on target på 1,35 og overpresterer således igjen. 24 av 34 (71%) pasninger treffer medspiller, og kun 3 av 13(23%) langballer. 6 tilbakevinninger. Middels+ av Meslier, som ser ut til å være på fin kurs til en langt bedre sesong enn forrige, og det gleder. Erfaringen bygges og han er knallgod i 1 mot 1.

Llorente er vel vår bestemann, og hadde flest pasininger i kampen med 59 av 76 (78%). En god sjanse på corner, dessverre svak avslutning. 3 av 12 langballer, 2 av 2 taklinger og hele 14 tilbakevinninger. Vinner totalt 4 av 7 dueller.

Rodrigo hadde en middels kamp, færrest touch av alle med 40, som er vanlig for spiss. 5 avslutninger hvor 3 er i boks og en totatl xG på 0,28 og vinner faktisk 2 av 5 på hodet.

Aaronson hadde flest driblinger i kampen, med 4 av 4 vellykkede og hadde høyest presisjon på pasningene med 90% eller 18/20. Bra for en offensiv spiller. Ellers ingen kjempekamp, egentlig, blir litt lite involvert, men med gode involveringer!

Kan gi en nevnelse til Struijk bare fordi han har vært nevnt mye i denne tråden. Årets svakeste kamp av den nå 23 år gamle venstreback stopperen. Fått orden på pasningsspillet med 28/34, spiller ingen langpasninger riktig, 0 av 2 forsøk, ett skudd på mål og 5 tilbakevinninger. Vinner kun 2 av 5 bakkedueller og 1 av 3 i lufta, samt gult kort gjør dette til en middels- forestilling av Pascal.

Personlig synes jeg James viser at han har store problemer med å håndtere nivået og leverer sjelden/aldri over middels. Lite involvert og lykkes ikke med de få tingene han forsøker. James må på fotballskole og lære basisferdigheter. Både øyetest (som sikkert har blitt min confirmation bias) og tall forteller meg at han bør langt bak i rekkene for spilletid. Bak Sinisterra, Bamford, Gelhardt, Klich, Greenwood, Summerville og Forshaw som alle satt på benken.

Honourable mention til Klich som virker å ha funnet sin plass i laget. 35 minutter, 15/21 pasninger (71%), skaper 2 sjanser, lykkes med 2/3 taklinger og har 5 tilbakevinninger. Godt innhopp!

Neste post blir hyggeligere lesning, med noe lav sample size så  forteller alle tall meg at Leeds United er et ganske godt lag i år.
« Siste redigering: August 30, 2022, 13:14:53 av Bjosse77 »

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #36 på: September 02, 2022, 20:56:37 »
Leeds - Everton 1-1

LA oss se da, hva rørte seg bak? Everton gjorde alt de kunne for ikke å røre seg, og dommeren synes det var greit, så slapp han å løpe selv også....

Xg
1,01 - 1,00
0,06 - 0,36 første omgang
0,95 - 0,64 andre omgang

Ballbesittelse 69-31
Pasninger 535(83%)-203(70%)

Skudd
14-7
5-2 på mål
10-3 i boks

Vi har 302 pasninger til medspiller inne på Evertons banehalvdel, som er 100 pasninger mer enn Everton har i hele kampen. Dette burde vi fått mer ut av.

Dueller:
70-53 totalt (57%-43%)
46-41 bakkedueller
24-12 luftdueller

Meslier
Grei kamp igjen, kun en redning og en innsluppen. XGOT 0,41 og han underpresterer dermed litt, samtidig er dette en veldig liten samplesize. Likevel gleder jeg meg til Meslier faktisk er en matchvinner, det skjer ikke ofte. Pasningsspillet er også ganske ræv, med 12/21 til medspiller og 0 av 7 langpasninger. Denne gangen prøvde jeg å telle hvor mange upressede langpasninger han slå feil, og det er vel 4-5 av de som kommer noenlunde upresset og rett i ingenmannsland. 1 boksing, 1 sweeper og 2 interceptions.

Struijk
går fra forsvarets verste sist kamp, til banens beste denne gang og leverer over forventning som venstreback så langt. Pasningspillet er meget bra for tiden med 73/82(89%). Skaper 1 sjanse. Leverer 2 driblinger, 1 av 3 nøyaktige crossere og 4 av 4 taklinger. Det menes mye om spillere som må takle mye, men han vinner de i det minste. 2 klareringer, 10 tilbakevinninger. Duellene hans er ganske solid, som vanlig, med 7/12 på bakken og 2/2 i lufta.

Harrison
Meget svak kamp. På tross av at han er veldig mye involvert så lykkes nesten ingenting. sesongens klart svakeste prestasjon herfra. Skaper riktignok 2 sjanser, har 2 avslutninger og skaper XG involvement på totalt 0,36. Lykkes med 2 av 9 driblinger, 2 av 13 innlegg, mister ballen 6 ganger, vinner kun 5 av 20 bakkedueller og taper begge i lufta. 6 tilbakevinninger.

Sinisterra
Meget flott debut, kronet med scoring.25/29 og 86% treff med pasningene, skaper 1 sjanse og har en total xg involvement på 0,44. Scoringer er for øvrig skudd fra utenfor 16 mot balanse og klokker inn til 3% ish. 43 touch, lykkes med 2 av 5 driblinger. Vinner 4 av 7 bakkedueller. Litt lite involvert, men spilte bare 64 minutt. Spennende spiller.

Ellers gikk Lllorente fra bestemann bak mot Brighton, til svakeste nå, med en feil som førte til mål og gult kort for å krone. Kristensen med sin beste kamp IGJEN. Godt å se. Solid midtbane, med unntak av Harrison. Rart å ta av Gelhardt, som på tross av 2 skudd, har kampens beste xG. Vinner 2 av 5 hodedueller med sine kompakte 179cm.

Syns vi burde avgjort dette, og dømmingen er vel det verste jeg har sett for Leeds i år. Helt jævlig. Belønner i tillegg uthaling.

Og hva er det jeg ikke skjønner, hvorfor er det ikke rødt kort når han sparker Meslier? Jeg skjønner jo at det ikke skal vøre det, siden ingen sier det, men hvorfor er det ikke rødt?

leedslife

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #37 på: September 02, 2022, 21:44:11 »
Leeds - Everton 1-1

LA oss se da, hva rørte seg bak? Everton gjorde alt de kunne for ikke å røre seg, og dommeren synes det var greit, så slapp han å løpe selv også....

Xg
1,01 - 1,00
0,06 - 0,36 første omgang
0,95 - 0,64 andre omgang

Ballbesittelse 69-31
Pasninger 535(83%)-203(70%)

Skudd
14-7
5-2 på mål
10-3 i boks

Vi har 302 pasninger til medspiller inne på Evertons banehalvdel, som er 100 pasninger mer enn Everton har i hele kampen. Dette burde vi fått mer ut av.

Dueller:
70-53 totalt (57%-43%)
46-41 bakkedueller
24-12 luftdueller

Meslier
Grei kamp igjen, kun en redning og en innsluppen. XGOT 0,41 og han underpresterer dermed litt, samtidig er dette en veldig liten samplesize. Likevel gleder jeg meg til Meslier faktisk er en matchvinner, det skjer ikke ofte. Pasningsspillet er også ganske ræv, med 12/21 til medspiller og 0 av 7 langpasninger. Denne gangen prøvde jeg å telle hvor mange upressede langpasninger han slå feil, og det er vel 4-5 av de som kommer noenlunde upresset og rett i ingenmannsland. 1 boksing, 1 sweeper og 2 interceptions.

Struijk
går fra forsvarets verste sist kamp, til banens beste denne gang og leverer over forventning som venstreback så langt. Pasningspillet er meget bra for tiden med 73/82(89%). Skaper 1 sjanse. Leverer 2 driblinger, 1 av 3 nøyaktige crossere og 4 av 4 taklinger. Det menes mye om spillere som må takle mye, men han vinner de i det minste. 2 klareringer, 10 tilbakevinninger. Duellene hans er ganske solid, som vanlig, med 7/12 på bakken og 2/2 i lufta.

Harrison
Meget svak kamp. På tross av at han er veldig mye involvert så lykkes nesten ingenting. sesongens klart svakeste prestasjon herfra. Skaper riktignok 2 sjanser, har 2 avslutninger og skaper XG involvement på totalt 0,36. Lykkes med 2 av 9 driblinger, 2 av 13 innlegg, mister ballen 6 ganger, vinner kun 5 av 20 bakkedueller og taper begge i lufta. 6 tilbakevinninger.

Sinisterra
Meget flott debut, kronet med scoring.25/29 og 86% treff med pasningene, skaper 1 sjanse og har en total xg involvement på 0,44. Scoringer er for øvrig skudd fra utenfor 16 mot balanse og klokker inn til 3% ish. 43 touch, lykkes med 2 av 5 driblinger. Vinner 4 av 7 bakkedueller. Litt lite involvert, men spilte bare 64 minutt. Spennende spiller.

Ellers gikk Lllorente fra bestemann bak mot Brighton, til svakeste nå, med en feil som førte til mål og gult kort for å krone. Kristensen med sin beste kamp IGJEN. Godt å se. Solid midtbane, med unntak av Harrison. Rart å ta av Gelhardt, som på tross av 2 skudd, har kampens beste xG. Vinner 2 av 5 hodedueller med sine kompakte 179cm.

Syns vi burde avgjort dette, og dømmingen er vel det verste jeg har sett for Leeds i år. Helt jævlig. Belønner i tillegg uthaling.

Og hva er det jeg ikke skjønner, hvorfor er det ikke rødt kort når han sparker Meslier? Jeg skjønner jo at det ikke skal vøre det, siden ingen sier det, men hvorfor er det ikke rødt?
De 4 du hever ut her blir viktige mot Brentford. Tenker først og fremst sidene våre der det har vært litt ujevne prestasjoner - da spesielt høyre.
Venstresiden vår generelt denne sesongen har jo vært veldig god selv om enkelte mål i mot har vel kommet på denne siden.
Harrison har startet veldig godt. Samme med Strujik. Viktig at de gjenskaper det nivået de stort sett har vist denne sesongen utover sesongen. Så blir det interessant med høyresiden. Sinisterra har jo vist seg frem i de siste 3 han. To scoringer og en rimelig stor sjanse mot Brighton som du beskrev i forrige oppsummering. Rasmus synes jeg og var god forrige kamp. Han kom seg voldsomt i andre omgang. Han hadde noen dueller med Gordon han kom seirende ut av til god respons fra publikum. Ellers er vel "redningen" på strek god og ha med seg videre. Han kommer han tror jeg. Få til basicen og komme seirende ut av de fysiske 1v1 duellene så vil han nok gradvis få mestringsfølelse og mer trygghet i posisjonen. Spørsmålet er hvor god er han. Av kamper for Leeds og DK så synes jeg han ser noe begrenset ut som fotballspiller, men for all del fight og vilje kan ta deg langt det. Ellers hvordan så byttene ut mot Everton, effekten av dem? Noe statistikk på det? Gelharts sjanser kommer vel etter Klich kommer inn? Eller bommer jeg her? Vi kunne jo potensielt fått en kjempe mulighet til scoring når vi bryter, Everton er i ubalanse, men Harrison velger skudd istedenfor å spille fri en Bamford som legger seg smart ut i blindsonen til Everton stopperen. Var rusten Bamford, men tror han blir helt utrolig viktig. Er så mye med tilstedeværelsen og temperamentet der som man bare ser effekten av med en gang han er utpå.
Jeg synes vi igjen fadet litt ut i andre omgang etterhvert. Klart det koster jo mye. I tillegg gjør jo Everton taktiske endringer og vi sliter litt med å omstille oss, men er  litt bekymret for at man ser litt samme tendenser som tidligere. Sjansen til han høyrebacken til Everton er en god mulighet. Synes også vi er litt på hæla og ved 1-2 anledninger blir spilt litt rundt inne i egen boks igjen.
Men vi får jo det kampbildet vi absolutt ikke vil ha. Et kampbildet vi behersker veldig dårlig. Jeg synes scoringen i mot blir for enkel igjen, men vi skal ha for at vi kommer tilbake i kampen og at vi som borte mot Brighton hever oss etter en svak 1 omgang.
 Dommeren hadde jo også dessverre store mangler. Det var ikke hans kveld, mildt sagt.

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #38 på: September 04, 2022, 15:32:26 »
De 4 du hever ut her blir viktige mot Brentford. Tenker først og fremst sidene våre der det har vært litt ujevne prestasjoner - da spesielt høyre.
Venstresiden vår generelt denne sesongen har jo vært veldig god selv om enkelte mål i mot har vel kommet på denne siden.
Harrison har startet veldig godt. Samme med Strujik. Viktig at de gjenskaper det nivået de stort sett har vist denne sesongen utover sesongen. Så blir det interessant med høyresiden. Sinisterra har jo vist seg frem i de siste 3 han. To scoringer og en rimelig stor sjanse mot Brighton som du beskrev i forrige oppsummering. Rasmus synes jeg og var god forrige kamp. Han kom seg voldsomt i andre omgang. Han hadde noen dueller med Gordon han kom seirende ut av til god respons fra publikum. Ellers er vel "redningen" på strek god og ha med seg videre. Han kommer han tror jeg. Få til basicen og komme seirende ut av de fysiske 1v1 duellene så vil han nok gradvis få mestringsfølelse og mer trygghet i posisjonen. Spørsmålet er hvor god er han. Av kamper for Leeds og DK så synes jeg han ser noe begrenset ut som fotballspiller, men for all del fight og vilje kan ta deg langt det. Ellers hvordan så byttene ut mot Everton, effekten av dem? Noe statistikk på det? Gelharts sjanser kommer vel etter Klich kommer inn? Eller bommer jeg her? Vi kunne jo potensielt fått en kjempe mulighet til scoring når vi bryter, Everton er i ubalanse, men Harrison velger skudd istedenfor å spille fri en Bamford som legger seg smart ut i blindsonen til Everton stopperen. Var rusten Bamford, men tror han blir helt utrolig viktig. Er så mye med tilstedeværelsen og temperamentet der som man bare ser effekten av med en gang han er utpå.
Jeg synes vi igjen fadet litt ut i andre omgang etterhvert. Klart det koster jo mye. I tillegg gjør jo Everton taktiske endringer og vi sliter litt med å omstille oss, men er  litt bekymret for at man ser litt samme tendenser som tidligere. Sjansen til han høyrebacken til Everton er en god mulighet. Synes også vi er litt på hæla og ved 1-2 anledninger blir spilt litt rundt inne i egen boks igjen.
Men vi får jo det kampbildet vi absolutt ikke vil ha. Et kampbildet vi behersker veldig dårlig. Jeg synes scoringen i mot blir for enkel igjen, men vi skal ha for at vi kommer tilbake i kampen og at vi som borte mot Brighton hever oss etter en svak 1 omgang.
 Dommeren hadde jo også dessverre store mangler. Det var ikke hans kveld, mildt sagt.

Jeg må i så fall notere bedre underveis, ikke alltid det er så enkelt. Det jeg kan si, er at innhoppene til Klich har bidratt positivt hver eneste gang, samme med Ayling i går. Jeg har også funnet sider med gode press statistikker, men de tar jeg i oppsummeringene, som jeg tenker å ta ish kvartveis (kamp 9 eller 10) evt. i landslagspausen FØR runde 9. Da tenker jeg å få med expected points, litt om hvordan laget presterer på forskjellige områder og kanskje litt om enkeltspilleres press osv.

Vi må slutte å slippe inn først, spille litt safere i starten av kampene. Vi er ofte veldig gode når vi scorer først, av mange årsaker, men noe må handle om at vi kan kontre i stedet for å kontres på. Jeg sitter med mye fra kampen i går, men venter til den har sunket inn og flere får postet MoM, selv om jeg tviler på at statistikkene påvirker det i særlig grad.  Det jeg kan si er at stopperne og keeperen ikke gjorde oss noen tjenester.

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #39 på: September 05, 2022, 10:34:31 »
Brentford - Leeds by the numbers

5-2 og vi taper stygt. Hva skjedde? Hvor godt spilte vi? Leverte Leeds overhodet en kamp vi har positive ting å ta med?

Mål teller mest, og effektivitet begge veier handler også om kvalitet og tilfeldigheter. Ikke la noen tro at tilfeldigheter ikke spiller noen rolle i fotball.

Expected Goals
2,43-1,92 (straffe utgjør 0,78, så uten den hadde Brentford 1,65)
1,10-0,38 første omgang
1,33-1,54 andre omgang
1,40-1,57 åpent spill
0,24-0,35 dødball (ikke medregnet straffe)

Skudd
14-17
8-6 på mål
10-9 i boks

Ballbesittelse
31% - 69%
Pasninger
218(65%) - 488(82%)

Dueller
63-59
46-48 på bakken
17-11 i lufta

Det er altså ingenting som tilsier et stortap. Egentlig en jevn kamp, målt i sjanser/xg, som kunne bikket begge veier. Samtidig har vi et solid overtak i ballbesittelse og spiller nesten ball i hatt med dem på bortebane. Vi burde fått mye mer ut av denne kampen, burde hatt større overtak i sjanser og således scoringer. Desverre preges kampen av mange individuelle feil, dårlig og inkonsekvent dømming, brenning av kjempesjanser (Bamford på åpen) og lykketreff fra Brentford. Det var bare den dagen. Ja vel? La meg først kikke litt på de 3 spillerne, pluss en innbytter, som leverte til godkjent+. Resten var fra forferdelig til under pari.

Sinisterra
Flott kamp, kronet med mål. Er herlig vågal og får også en scoring. Lager straffe, en 70/30 situasjon som dommeren ser godt og lar gå. VAR rommet overtaler han til slutt, det er skuffende at dommeren ikke står på sitt. 59 spilte, 1 mål, 2 skudd på mål, 3/4 driblinger og 28/31 pasninger. Vinner i tillegg 6/10 dueller på bakken og 1/4 i lufta.

Tyler Adams
Lille store Adams, som jeg virkelig liker. Skaper flest sjanser i kampen med 4 og har flest pasninger i kampen med 78 (av 90 og 87%). 107 touch, 13(!) tilbakevinninger, lykkes med 4 av 7 taklinger. Vinner 7/11 bakkedueller og 1/2 i lufta. God kamp.

Marc Roca
Kanskje vår beste spiller denne kampen? Har ingen direkte svake kamper og ser ut til å bidra mer offensivt også. 6 avslutninger, selv om 3 er litt i overkant optimistiske langskudd, kronet med mål! Var meget nær scoring bare minuttet før han scorte. Skaper 1 sjanse. 0,66 xG on target. 48/58 (83%) treff på pasninger, lykkes med 2/4 driblinger og leverer 3/4 langballer. Litt mangelfullt i duellspillet med bare 2/6. 7 tilbakevinninger.

Vi ser at våre to dype midtbanespillere begynner å sette seg, samspill og arbeidsfordeling er god og de offensive bidragene øker. Begge ganske stødig i pasningsspillet også.

Luke Ayling
Fantastisk inntreden etter langt avbrekk. Tilfører mye progressive play, altså spill der vi får ballen kjapt høyere i banen. Ayling er av de aller beste i PL på dette, også denne kampen. HAr en målgivende, 1 dårlig skudd, 8/12 pasninger, lykkes med 3/4 driblinger, treffer med 3/3 crossballer og sin ene langpasning. Vinner 5/7 dueller. Vanvittig innhopp og det oser selvtillit og lyst.

Kjapp oppsummering av resterende spillere:
Llorente en feil som direkte første til mål. Er feilplassert, uryddig og helt ute. Veldig svak
Koch vært god i år, også helt ute i dag, taper dueller, er på etterskudd og lager frispark. Veldig svak
Meslier Underpresterer ganske mye, bommer på klareringer, tuller med pasninger. Jeg vet at Meslier alltid unnskyldes både på forumet her og av fansen generelt fordi det er så utakknemlig når forsvaret suger. Men en keeper som fremstår så uryddig kan også være årsaken til at forsvaret er rævva. Tygg litt på det. Har egentlig løftet seg sammenlignet med i fjor, men her var det ganske ille. Svak
Struijk Ikke på nivået vi har sett ham hittil i år. Lykkes ikke med nesten noenting. Svak
Drameh vår beste forsvarer av de 4 som starter. 20 år og lite erfaring, men klarer seg helt greit. Vinner dueller, plasserer seg bra og treffer medspiller. Middels+
Harrison Ikke på sitt beste. Middels
Aaronson Heller ikke helt stabil. Får ikke helt til presset i dag ogblir litt halvveis, men er god i pasningsspillet når han er involvert. Middels
Gelhardt Mitt store håp og en personlig favoritt,,men desverre lite i dag. Taper dueller og er lite involvert. Lykkes ikke. Svak

Ikke vår dag, som i all hovedsak skyldes våre viktigste forsvarere, nemlig midtstopperne og keeper. Blir litt synlig når alle misser samtidig. I tillegg scorer Toney på direkte frispark, de får en billig straffe, Mbeumo scorer i keeperhjørnet og ingen vil ha det gule som kan avverge scoringen på åpent. Bamford kroner dagen med å skyte så dårlig på åpent mål at ballen er lenger unna mål når den bryter dødlinja enn når han skyter.  Spillemessig gode, scorer målene våre, men rett og slett kødder det til. Dommeren og VAR er også forferdelige.

*EDIT* Altså, vi skaper bra med sjanser men lager mye frispark rundt egen 16 og lider av mange individuelle feil. Positivt er høy ballbesittelse og sjanser skapt.
« Siste redigering: September 05, 2022, 14:53:56 av Bjosse77 »

leedslife

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #40 på: September 05, 2022, 12:39:31 »
Tre nye mål i mot med sjanser innenfor 16.
Før denne kampen har vel alle målene og de store sjansene kommet fra godt inni egen 16?

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #41 på: September 05, 2022, 12:47:52 »
Tre nye mål i mot med sjanser innenfor 16.
Før denne kampen har vel alle målene og de store sjansene kommet fra godt inni egen 16?
Det stemmer. Vi har bare sluppet inn fra inne i boks. Store sjanser eksisterer for så vidt nesten ikke fra utenfor 16, unntaket er vel Toney målet i helgen, der keeper er vekk.

leedslife

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #42 på: September 05, 2022, 13:00:03 »
Tre nye mål i mot med sjanser innenfor 16.
Før denne kampen har vel alle målene og de store sjansene kommet fra godt inni egen 16?
Det stemmer. Vi har bare sluppet inn fra inne i boks. Store sjanser eksisterer for så vidt nesten ikke fra utenfor 16, unntaket er vel Toney målet i helgen, der keeper er vekk.
Hva med hvordan lagdelene agerer? Hvor mye store sjanser slipper vi til i boks kontra klarer å presse motstander til skudd utenfor 16?

Synes vi under Marsch har vært svake her. Motstander er ofte i liketall eller flertall på sjansene/scoringene , vi er ofte i ubalanse, vi gir vekk rom og tid, samarbeidet hvordan og hvem som går i press er tvilsomt og helt ærlig synes jeg dette er en gjenganger fra i våres. Kanalene mellom stoppere og backer samt forsvar og s midtbane har vært utydelig.
Dette er bare hva jeg (tror jeg) har observert.
Feks mener jeg at flere av sesongens scoringer i mot har likheter med de vi slapp inn mot italienerne i siste kamp for pre-season. Et svakt fotballag som så klart gav oss mulighet til å bruke kampen som en trening i å fokusere på det offensive aspektet med systemet, men alikavel urovekkende at man ikke får justert det ifht lagdeler flere uker senere.


Vedr lørdagen.
Hvordan vi gir vekk frispark rundt boks er jo først og fremst farligst når vi møter motstandere med spisskompetanse her som feks Ward Prowse.  Nå viser vel mekanismene i fotball og hvor små marginene her at det ikke er lov å opptre slik vi gjorde i situasjonen som førte til disse mulighetene?
Visste ikke Toney var god her, men desverre traff han. Nesten to ganger.
« Siste redigering: September 05, 2022, 13:07:19 av leedslife »

HåvardK

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #43 på: September 05, 2022, 13:15:34 »
Har nettopp sett extended highlights. Oppstillingen av muren på 2-0 var mildt sagt svak. Ellers følger jeg leedslife langt på vei (nok en gang). Defensiv markering virker tilfeldig, og jeg syns ofte jeg ser at to spillere fra oss går i samme duell, som på 3-1. Vi snakker her om to midtstoppere som har mange år på baken. Tviler på at noen av de er aktuelle for VM hvis de fortsetter slik.

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #44 på: September 05, 2022, 15:10:51 »
Jeg skal granske statistikkene rundt det defensive spillet litt mer senere, men det jeg kan si er at vi ofte sideforskyver for mye. Når keeper spiller ut på venstresiden så tetter vi kjapt rommet rundt spilleren og gjør det vanskelig for ham å spille seg videre. Dette lyktes mot Chelsea. Mot Brentford som er kjent for gode analyser så ser det ut til at når venstresiden får ballen, så vet de at presset kommer og spiller ballen hurtig oppover og utover på motsatt side og vi blir halsende etter. MEN de lykkes ikke egentlig ikke spesielt godt, de mister possession veldig mange ganger og har store problemer med å holde ballen i laget. Problemet er individuelle feil fra oss og at de får god uttelling på små sjanser.

Vi har dog ett problem, det er at dette er en spillestil som fungerer best når vi ikke ligger under. Når vi ligger under kan motstander spille med lav risiko og fylle på godt i sikringsposisjoner, samt kontre hurtig på motsatt hvis sjansen byr seg. Men når vi tar ledelsen så er det meget tøft å ta nok risiko. Southampton klarer seg likevel fordi vi ikke makter å sette presset godt nok i varmen. Vi trengte mer løpsstyrke når det røyner på.

Vi må spille tryggere i åpningsminuttene. Sette presset lavere eller holde på ballen uten å åpne formasjonene. Være litt Drillo. Så må vi nesten med en bryter slå over til tøffere press og mer aggressivt angrepsspill. Det finnes gamle statistikker på at de verste tidspunktene å slippe inn mål er første 15-20 minuttene, samt rett før pause hvis du er bortelag. Jeg har ikke kilde på dette lenger. Jeg liker press spillet vårt, men det er åpenbart at vi må ha bedre sonestruktur i forsvaret når motstander har ball på vår defensive 1/3 del. Så jeg er enig i en del av det dere sier, samtidig er det ingen spillestil eller spillemønster som kommer gjennom så grove personlige feil. Llorente bør kjenne på benken. Var vel ganske bra de 4 første kampene, men svak mot Everton og helt jævlig mot Brentford.

leedslife

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #45 på: Oktober 03, 2022, 12:16:32 »
Sammendraget fra Villakampen skal bli intr Bjosse.
Mistenker at vi er fullstendig underlegne både som lag hva gjelder stort sett all statistikk og i nøkkelsituasjonene sentralt i banen.
Det begynner vel å bli en rød tråd at xG, store sjanser skapt, store sjanser misset, spill i motstanderens boks tilhører motstanderne.
Blir intr utfallet av neste mot Palace borte. De har også glimtvis vært gode periodevis i kamper, men ganske like oss overall.
Slipper inn endel mål, men scorer også ok med mål. På den andre siden har de hatt et fryktelig tøft kampprogram til nå. Stått bra mot de beste, men ikke evnet å vippe kamper mot jevn motstand i dems favør.
Tror det er en vanskelig oppgave vi har ovenfor oss her.

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #46 på: Oktober 08, 2022, 14:42:03 »
Beklager fraværet av Villa kampen, driver og sjonglerer 2 jobber for tiden og har hatt fulle dager.

Crystal Palace er fort en 5 måls kamp, så vi må makte å score 2 eller 3 for poeng. Jeg skal få en en analyse på Villa kampen,  kanskje jeg rekker begge kampene på mandag.

leedslife

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #47 på: Oktober 09, 2022, 20:52:32 »
Beklager fraværet av Villa kampen, driver og sjonglerer 2 jobber for tiden og har hatt fulle dager.

Crystal Palace er fort en 5 måls kamp, så vi må makte å score 2 eller 3 for poeng. Jeg skal få en en analyse på Villa kampen,  kanskje jeg rekker begge kampene på mandag.

Kan vel si du traff godt her

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #48 på: Oktober 14, 2022, 11:53:31 »
Leeds - Aston Villa by the numbers

Null - Null Bare Tull

xG 0,37 - 2,23
xG 0,21 - 0,76  første omgang
xG 0,16 - 1,47 andre omgang

Ballbesittelse 44% - 56%

Ballbesittelse 61%-39% første omgang

Skudd 6 -19
i boks 4-12
på mål 1-7

Leeds har for øvrig 5 blokkeringer (skudd) og 23 klareringer. Det tyder på at vi forsvarte oss mye.

Illan Meslier
Leeds bestemann. Deilig å se Meslier faktisk være en slags matchvinner. Han var litt mot normalt, med flere dårlige inngripen i feltet og farlige inngripener, men redder alt og er god på å plukke løse baller i feltet med 14 tilbakevinninger. 6 redninger, 16/29 (55%) pasninger til medspiller og 6/19 (32%) langpasninger, noe som er en klar forbedring fra tidligere i år. Bra kamp. Leeds beste. 1,34 xg on target mot seg og overpresterer antall baklengs ganske greit.

Robin Koch
Vår nest beste spiller i dag og er en spiller i god form. 37/49 (76%) pasningstreff som er litt svakt. 1 redning på strek, 1 blokk, 5 klareringer. Vinner 3/4 hodedueller og er stødig og rolig.

Liam Cooper
Siden han var tilbake på laget for Llorente så setter jeg han på agendaen i dag. 39/49 (80%) treff på pasninger. 8 klareringer, 4 tilbakevinninger. Taper sin ene bakkeduell, men vinner 4/6 på hodet. Laget et frispark. Alt i alt litt over middels.

De 4 offensive spillerne leverte ganske svakt, mye fordi de får lov å nesten kveste Aaronson gang etter gang uten at det blir gule kort.
Det er meget sjelden jeg hører kommentatorene snakke så mye om dommeren, og dette var begredelig. Hvorfor han lar gult kort etter gult kort være tilsnakk for Villa, mens f.eks. Sinisterra først får gult for en knapp berøring, og så for å blokkere et frispark. Ser ikke ut som han husker det første kortet overhode, og er på vei vekk etter å ha gitt nummer 2. Likhet for loven tilsier tilsnakk. Vi fortjente ikke poenget sånn egentlig, ikke til slutt, men heldigvis belønnes ikke møkk oppførsel og dårlig dommer med 3p.

Nå må vi klarne skallene våre, spille fotball og ikke la oss affisere av dårlig dømming og lag som forsøker å dra oss ut av stilen. Vi må begynne å bruke Klich i sånne kamper, han er vår drittsekk ved behov og har lært seg balansen opp mot fryktelige dommere.

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #49 på: Oktober 23, 2022, 15:28:46 »
Beklager at jeg ikke rukket å henge med. Går rett på Leicester her nå.

Leicester - Leeds by the numbers

2-0 og kjempetrøbbel

xG
0,79 - 1,33

0,48-0,27 1. omgang
0,31-1,06 2. omgang

Ballbesittelse
47-53

5-14 skudd
1-2 på mål
4-7 i boks

Vi taper altså denne 2-0, med ett skudd på mål i mot. Så dårlig er vi om dagen. Straffe scorer vi ikke på, men selvmål, det fikser vi!

Liam Cooper
Leeds bestemann, for andre kamp på rad etter en svak kamp mot Crystal Palace. 36/48 (86%) pasninger til medspiller selv om det er enkle pasninger, skaper 1 sjanse, 2 avslutninger og den ene i god posisjon. Vinner 2/2 taklinger, 2 blokkeringer, stjeler ballen 3 ganger og 3 tilbakevinninger. Vinner 3/3 bakkedueller og 2/3 på hodet. Cooper er tilbake! Fikk ett frispark og lagde INGEN. Fra Arsenal kampen: vinner 1/1 takling, 4 stjålet ball og 6 tilbakevinninger. 3/3 bakkedueller og 4/5 luftdueller. Lager også denne kampen 0 frispark!

Illan Meslier
Har i takt med laget blitt verre enn sesongåpningen, og ny svak kamp. 0 redninger (3 mot Arsenal), 0,28 xg on target i mot. Det positive er feltarbeidet hans, og at pasnings spillet har vist bedring. 32/35 her, og 7/10 langpasninger treffer medspiller. 4/12 mot Arsenal.

Jeg kommer sterkere tilbake med mer statistikk heretter. Ellers godkjent+ i denne kampen til Aaronson (3 driblinger, får 5 frispark, skaper 2 sjanser), Adams og Kristensen. Våre verste menn er Koch, selvfølgelig, Firpo og Roca.

*Nå glipper Ayling+Meslier igjen en enkel ball mot Fulham. Benk ham og la han tenke litt, så han er skjerpet når VM er over.*


leedslife

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #50 på: Oktober 24, 2022, 17:32:45 »
Beklager at jeg ikke rukket å henge med. Går rett på Leicester her nå.

Leicester - Leeds by the numbers

2-0 og kjempetrøbbel

xG
0,79 - 1,33

0,48-0,27 1. omgang
0,31-1,06 2. omgang

Ballbesittelse
47-53

5-14 skudd
1-2 på mål
4-7 i boks

Vi taper altså denne 2-0, med ett skudd på mål i mot. Så dårlig er vi om dagen. Straffe scorer vi ikke på, men selvmål, det fikser vi!

Liam Cooper
Leeds bestemann, for andre kamp på rad etter en svak kamp mot Crystal Palace. 36/48 (86%) pasninger til medspiller selv om det er enkle pasninger, skaper 1 sjanse, 2 avslutninger og den ene i god posisjon. Vinner 2/2 taklinger, 2 blokkeringer, stjeler ballen 3 ganger og 3 tilbakevinninger. Vinner 3/3 bakkedueller og 2/3 på hodet. Cooper er tilbake! Fikk ett frispark og lagde INGEN. Fra Arsenal kampen: vinner 1/1 takling, 4 stjålet ball og 6 tilbakevinninger. 3/3 bakkedueller og 4/5 luftdueller. Lager også denne kampen 0 frispark!

Illan Meslier
Har i takt med laget blitt verre enn sesongåpningen, og ny svak kamp. 0 redninger (3 mot Arsenal), 0,28 xg on target i mot. Det positive er feltarbeidet hans, og at pasnings spillet har vist bedring. 32/35 her, og 7/10 langpasninger treffer medspiller. 4/12 mot Arsenal.

Jeg kommer sterkere tilbake med mer statistikk heretter. Ellers godkjent+ i denne kampen til Aaronson (3 driblinger, får 5 frispark, skaper 2 sjanser), Adams og Kristensen. Våre verste menn er Koch, selvfølgelig, Firpo og Roca.

*Nå glipper Ayling+Meslier igjen en enkel ball mot Fulham. Benk ham og la han tenke litt, så han er skjerpet når VM er over.*
Takk Bjosse.

Ang Meslier. Spm er vel om Klaesson er klar for dette?
Begynner å bygge seg opp og akkurat på keeperfronten har man jo sett enkelte virkelig miste seg selv i et slikt klima tidligere.
Det er en veldig utsatt pos på banen

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #51 på: Oktober 30, 2022, 15:48:28 »
Takk Bjosse.

Ang Meslier. Spm er vel om Klaesson er klar for dette?
Begynner å bygge seg opp og akkurat på keeperfronten har man jo sett enkelte virkelig miste seg selv i et slikt klima tidligere.
Det er en veldig utsatt pos på banen
Nei, sannsynligvis ikke. Men Meslier var PLs dårligste keeper (sammen med Foster og Krul) forrige sesong, og har vært noe bedre i år. Likevel tror jeg en kamp eller to på benken hadde fått ham til å kjenne at det er reell kamp også for ham. Han virker til å ha mistet reaksjonsevnen og har vært svak også mot Fulham.

Nå poster jeg altfor sent, for han var matchvinner mot Liverpool. Kanskje han kom over kneika uten å benkes litt. Vi får se, nå er jeg i det minste optimist på hans vegne igjen.

Eriksen55

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #52 på: Oktober 30, 2022, 16:17:22 »
Takk Bjosse.

Ang Meslier. Spm er vel om Klaesson er klar for dette?
Begynner å bygge seg opp og akkurat på keeperfronten har man jo sett enkelte virkelig miste seg selv i et slikt klima tidligere.
Det er en veldig utsatt pos på banen
Nei, sannsynligvis ikke. Men Meslier var PLs dårligste keeper (sammen med Foster og Krul) forrige sesong, og har vært noe bedre i år. Likevel tror jeg en kamp eller to på benken hadde fått ham til å kjenne at det er reell kamp også for ham. Han virker til å ha mistet reaksjonsevnen og har vært svak også mot Fulham.

Nå poster jeg altfor sent, for han var matchvinner mot Liverpool. Kanskje han kom over kneika uten å benkes litt. Vi får se, nå er jeg i det minste optimist på hans vegne igjen.

Statistikk er vel og bra, men den kan tolkes i mange forskjellige retninger.

Meslier er en bra keeper. Det bør det ikke være noen tvil om. I fjor stod han bak tidenes dårligste forsvar i PL. Han ble bombadert med skudd. Hadde Ederson og Meslier byttet lag før fjorårsrsongen hadde Ederson også hvert av de svakeste, mens Meslier mest sannsynlig hadde hvert mye høyere.

Statistikken som forteller distribusjon for lange baller er helt meningsløs. For at han skal få positive tall må Rodrigo vinne hodeduellen mot motstanderne.

Statistikken tar ikke hensyn til trafikk foran keeper, sikt eller deflection. Avstand skuddet kommer fra er også en faktor som påvirker.

Meslier er en knallgod keeper. Skal han være god så må de foran også fungere. På samme måte som at de foran må kunne stole på han bak.
Men han gjør som alle andre keepere noen små og store tabber i blant. Når du får 178 flere skudd på deg en de fleste andre keepere så økes også tabbekvoten..


leedslife

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #53 på: Oktober 30, 2022, 18:10:53 »
Takk Bjosse.

Ang Meslier. Spm er vel om Klaesson er klar for dette?
Begynner å bygge seg opp og akkurat på keeperfronten har man jo sett enkelte virkelig miste seg selv i et slikt klima tidligere.
Det er en veldig utsatt pos på banen
Nei, sannsynligvis ikke. Men Meslier var PLs dårligste keeper (sammen med Foster og Krul) forrige sesong, og har vært noe bedre i år. Likevel tror jeg en kamp eller to på benken hadde fått ham til å kjenne at det er reell kamp også for ham. Han virker til å ha mistet reaksjonsevnen og har vært svak også mot Fulham.

Nå poster jeg altfor sent, for han var matchvinner mot Liverpool. Kanskje han kom over kneika uten å benkes litt. Vi får se, nå er jeg i det minste optimist på hans vegne igjen.
Jeg hadde jo egentlig glemt han Robles. Har gått meg litt hus forbi den overgangen.
Men er jo nærliggende å tro at grunnen til at de hentet han var vel for å gi keeperteamet mer tyngde i form av erfaring og sikkert en veldig god sparringspartner teknisk, taktisk og mentalt. Han har et-par kamper og år på toppnivå.
Når jeg tenker meg om så var vel forsterkning av keeperteamet noe som kom ganske tidlig på agendaen etter fjorårssesongen. Hay var vel tidlig på den om jeg husker riktig.
Men over til noe annet. Har du noen ok nettsider for hvor mange meter lag legger ned kollektivt og individuelt ila kamper?

leedslife

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #54 på: Oktober 30, 2022, 20:05:11 »
Takk Bjosse.

Ang Meslier. Spm er vel om Klaesson er klar for dette?
Begynner å bygge seg opp og akkurat på keeperfronten har man jo sett enkelte virkelig miste seg selv i et slikt klima tidligere.
Det er en veldig utsatt pos på banen
Nei, sannsynligvis ikke. Men Meslier var PLs dårligste keeper (sammen med Foster og Krul) forrige sesong, og har vært noe bedre i år. Likevel tror jeg en kamp eller to på benken hadde fått ham til å kjenne at det er reell kamp også for ham. Han virker til å ha mistet reaksjonsevnen og har vært svak også mot Fulham.

Nå poster jeg altfor sent, for han var matchvinner mot Liverpool. Kanskje han kom over kneika uten å benkes litt. Vi får se, nå er jeg i det minste optimist på hans vegne igjen.

Statistikk er vel og bra, men den kan tolkes i mange forskjellige retninger.

Meslier er en bra keeper. Det bør det ikke være noen tvil om. I fjor stod han bak tidenes dårligste forsvar i PL. Han ble bombadert med skudd. Hadde Ederson og Meslier byttet lag før fjorårsrsongen hadde Ederson også hvert av de svakeste, mens Meslier mest sannsynlig hadde hvert mye høyere.

Statistikken som forteller distribusjon for lange baller er helt meningsløs. For at han skal få positive tall må Rodrigo vinne hodeduellen mot motstanderne.

Statistikken tar ikke hensyn til trafikk foran keeper, sikt eller deflection. Avstand skuddet kommer fra er også en faktor som påvirker.

Meslier er en knallgod keeper. Skal han være god så må de foran også fungere. På samme måte som at de foran må kunne stole på han bak.
Men han gjør som alle andre keepere noen små og store tabber i blant. Når du får 178 flere skudd på deg en de fleste andre keepere så økes også tabbekvoten..
Jeg tenker først og fremst at bruk av data/statistikk er et viktig verktøy for å danne seg et mer riktig bilde av hvordan en spiller presterer. Med mindre man sitter med penn og papir og følger en enkelt spiller gjennom hele kampen er det jo nesten umulig å få med seg positive og negative bidrag i helhet.
Er jo dette som er hovedårsaken til publikasjonen av moneyball (bruk av sabermetrics) i 03 og dens oppblomstring i første omgang rundt Baseball, men i moderne tid fotball ved Alkmar, Lpool, Brentford bla. Alle disse klubbene har jo bommet på spillere og hatt spillere som har tabbet seg ut og underprestert, men dataen skal jo gi deg et bredere og mer oversiktlig bilde som skal gi deg et fortrinn mot konkurrentene hvis du klarer å bruke det riktig. Ik Start under "Start en drøm" er jo et dårlig eksempel. Big data skulle føre dem til topps i Norge. Veldig mye uforutsette ting som dukket opp og generelt liten erfaring og kunnskap om å drive fotballklubb. Vi så jo alle hvordan det gikk. Verken profesjonelt eller privat gav det gode resultater.
Nå er det ingen her inne meg bekjent som er sportsanalytikere, men jeg har fortsatt tro på at det er et nyttig verktøy om du er fotballekspert eller bare vanlig supporter som har meninger om kamper og individuelle prestasjoner. Da så klart med et bredt bilde av hvordan klubben din i utgangspunktet vil spille og hvordan motstanderen din ønsker å spille. For iht eksempelet ditt kan man jo snu på flisa og sagt at sjansene hadde økt betraktelig for færre sjanser i mot med feks Ederson i mål hos oss (under Bielsa) fordi han er en bedre distributør av ball og at kanskje Meslier ikke har de samme kvalitetene, noe som ville gjort han til et svakt ledd i et City lag som ser på sin keeper som ekstremt viktig i frispillingsfasen.
Med dette så mener jeg at et større bilde med data er veldig nyttefult. Et utdrag her og der som man ofte ser på Twitter feks kan jo danne et feilaktig bilde. Som privatperson har man jo mange tilgjengelig nettsider som går bredt på statistikk og analyse. Man kan også sitte på de sammen plattformene som sportsdirektører, scooter etc som wyscouot og sportsanalysis.
Er kanskje ikke så kritisk til Meslier som Bjosse, men nå bruker nok han mer tid på dette enn meg. Synes Meslier er bra og man må jo ha et lite forbehold om at han er veldig ung og Leeds karrieren har jo også vært en læringsfase.
Og heldigvis vil det aldri erstatte følelser. For gud å trist fotballen hadde vært om man ikke kunne sittet rundt lunsjbordet dagen etter kamp og hatt mange forskjellige meninger om både laget og spillere.
Du kan jo tenke selv å nitrist dette forumet hadde blitt hvis du ikke hadde levert dine poster med optimisme og utfordret oss andre forumdeltagere  vedr spillerkjøp, formasjon, 11ér etc.
Som et eks på dette mener jeg jo at de lokale journalistene i Liverpool som gir Thiago 5 i går har rett. Ikke de fleste statistikksider som gir han 8.
Fordi Liverpool var svake ut fra sin standard og sine ambisjoner. De kan ikke gi han 8 fordi "pakka" må inneholde langt mer enn bare tekniske stats.
Prestasjonen individuelt var veldig god, men over alle Thiagos og Liverpools kamper var det average.
Og dette er magien mener jeg da.
Og der har du magien mener jeg.
og grunnen til at jeg svarte på noe du ikke spurte meg om er for å trigge et svar fra Bjosse. Tar jo uker og måneder mellom hver gang han svarer her inne :-)
« Siste redigering: Oktober 30, 2022, 20:31:30 av leedslife »

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #55 på: Oktober 30, 2022, 21:43:17 »
Statistikk er vel og bra, men den kan tolkes i mange forskjellige retninger.

Meslier er en bra keeper. Det bør det ikke være noen tvil om. I fjor stod han bak tidenes dårligste forsvar i PL. Han ble bombadert med skudd. Hadde Ederson og Meslier byttet lag før fjorårsrsongen hadde Ederson også hvert av de svakeste, mens Meslier mest sannsynlig hadde hvert mye høyere.
Det er feil, det var dårligere forsvar selv i fjor. F.eks. var Wolves etter 33 serierunder omtrent på samme nivå som oss, men hadde 10 færre innslupne. Alt i hovedsak på overprestering av Jose Sa. I år er vi bedre enn f.eks. Liverpool, men de har en veldig god keeper. Meslier er god. Kan være god. Var god opprykksåret og overpresterte noe i redninger. Var helt forferdelig i forrige sesong. I år er han litt av hvert, men bedre enn i fjor. Veldig god mot Liverpool, veldig svak mot Fulham. Alt i alt er han omtrent midt på treet i PL, som er godt forbedret.

Sitat
Statistikken som forteller distribusjon for lange baller er helt meningsløs. For at han skal få positive tall må Rodrigo vinne hodeduellen mot motstanderne.
Antall redninger er meningsløs. På lange pasninger er han sakte, men sikkert i bedring. Unntatt mot Liverpool.

Sitat
Statistikken tar ikke hensyn til trafikk foran keeper, sikt eller deflection. Avstand skuddet kommer fra er også en faktor som påvirker.
Den tar i høyeste grad hensyn til alle ovennevnte faktorer, og mye mer. Avstand er jo helt klart en stor faktor, som jeg har nevnt mange ganger i denne tråden når det gjelder sjanser.

Sitat
Meslier er en knallgod keeper. Skal han være god så må de foran også fungere. På samme måte som at de foran må kunne stole på han bak.
Men han gjør som alle andre keepere noen små og store tabber i blant. Når du får 178 flere skudd på deg en de fleste andre keepere så økes også tabbekvoten..

Knallgod er å ta i. God for alderen, og har bra toppnivå. Keeperen påvirker stress i forsvaret mer enn motsatt. Antall skudd i mot betyr lite for statistikken, da de måles i redningsprosent, overprestering av xG i mot osv. Bare fans som teller redninger og tror at det betyr god keeper.
« Siste redigering: Oktober 30, 2022, 21:46:12 av Bjosse77 »

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #56 på: Oktober 30, 2022, 22:02:41 »
Jeg tenker først og fremst at bruk av data/statistikk er et viktig verktøy for å danne seg et mer riktig bilde av hvordan en spiller presterer. Med mindre man sitter med penn og papir og følger en enkelt spiller gjennom hele kampen er det jo nesten umulig å få med seg positive og negative bidrag i helhet.
Korrekt. Det er nesten umulig å klare det, spesielt mtp. confirmation bias. Vi ser det vi ønsker å se. Statistikk har åpnet mine øyne vesentlig ift . dette. Det, samt psykologien rundt og bruken av statistikk. Dette er hvorfor fanbasen alltid synes Meslier spiller bra, mens de alltid synes Cooper svak. Vel, de som vil at det skal være slik. Hvem har feilen når Meslier ruser ut og Cooper presset av en raskere Salah må heade ballen ut over linja og håpe det holder? Meslier eller Cooper? Dette har 85% av alle du spør bestemt seg for lenge før situasjonen oppstår, og den bekrefter det de allerede har bestemt seg for.


Sitat
Er kanskje ikke så kritisk til Meslier som Bjosse, men nå bruker nok han mer tid på dette enn meg. Synes Meslier er bra og man må jo ha et lite forbehold om at han er veldig ung og Leeds karrieren har jo også vært en læringsfase.
Jeg er da ikke kritisk til Meslier. Jeg er realist til hans prestasjoner. Prisen for en ung keeper er ustabilitet. Det som forundrer meg med Meslier er at han er nær toppen av PL i feltarbeidet og "sweeper" bra. Dette er gjerne eldre keeperes vorse. Reaksjonen, shot-stopping, kommer ofte først i karrieren og resten læres og utvikles. Her er Meslier meget svak. Han er merkelig passiv, og klarer ikke reagere. Er nærsynet dårlig? Ser ut som han skjønner hva som skjer litt for sent. Jeg tror det handler om enten selvtillit eller kanskje at han er så sikker på plassen at han i blant faser litt ut av fokus. Jeg vet ikke, men rart er det.

Sitat
Og heldigvis vil det aldri erstatte følelser. For gud å trist fotballen hadde vært om man ikke kunne sittet rundt lunsjbordet dagen etter kamp og hatt mange forskjellige meninger om både laget og spillere.
Du kan jo tenke selv å nitrist dette forumet hadde blitt hvis du ikke hadde levert dine poster med optimisme og utfordret oss andre forumdeltagere  vedr spillerkjøp, formasjon, 11ér etc.
Som et eks på dette mener jeg jo at de lokale journalistene i Liverpool som gir Thiago 5 i går har rett. Ikke de fleste statistikksider som gir han 8.
Fordi Liverpool var svake ut fra sin standard og sine ambisjoner. De kan ikke gi han 8 fordi "pakka" må inneholde langt mer enn bare tekniske stats.
Prestasjonen individuelt var veldig god, men over alle Thiagos og Liverpools kamper var det average.
Og dette er magien mener jeg da.
Og der har du magien mener jeg.
og grunnen til at jeg svarte på noe du ikke spurte meg om er for å trigge et svar fra Bjosse. Tar jo uker og måneder mellom hver gang han svarer her inne :-)

Godt reflektert og veldig enig. Samtidig har alle mine timer med nitidig lesing og studier av taktikk og statistikk gjort at jeg skjønner mye mer av hva som FAKTISK foregår enn hva jeg gjorde for bare 2 år siden.

Jeg har 2 jobber akkurat nå, og sjonglerer disse i en overgangsperiode. Jeg kommer OFTERE tilbake. :-D

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #57 på: Oktober 30, 2022, 22:29:48 »
Leeds - Fulham by the numbers

Vi taper kampen 2-3, hvordan burde den gått?

xG
1,71 -1,85

0,76-0,98 første omgang
0,95-0,87 andre omgang

Ballbesittelse
57-43

Skudd:
14-11
9-10 i boks

xG on target 2,52-2,15

Våre beste spillere:
Aaronson
Vært et knallkjøp og vokser seg inn i PL til gangs. Skaper 7 sjanser hvorav 2 store, 25/30 (83%) treff på pasninger og 1 skudd. Eneste negative er at vi bruker han for lite, men meget skapende og løper og er med overalt.

Summerville
Jeg liker det jeg ser, veldig lovende spiller som leverer bra. 1 mål, 10/11 pasninger, meget god avslutning. er bitteliten, men vinner like mye dueller som han taper.

Ellers godkjent til Roca, Rodrigo og Sinisterra.

Våre svakeste er Meslier og Ayling. Forsvarsrekka er svak, samme med Harrison og Greenwood.

Meslier
Årets svakeste kamp, 1 redning i dag og 0 sist. xg on target i mot er 2,15 så her underpresterer han. Brukbar distribusjon i dag med 18/24 korte og 3/9 lange. Igjen, som sist, så misser han en redning i keeperhjørnet han står i. Armene beveger seg etter at ballen er forbi. Hva er dette? Dette gjelder Mitrovic scoring i 26. Ser det er mye kritikk på markeringen, berettiget nok, men når vi presser han ut dit for å avslutte så skal det være enten miss eller keepermat. De to andre må vi gi litt slækk på. Mye rør, og de 5 bakerste var i dag fryktelig svake.

Alt i alt en kamp vi kunne fått noe fra, spesielt hvis vi trener litt på hva vi skal gjøre når vi leder. Virker som det er viktig å stresse mest mulig, jage oss opp og hvert fall ikke roe ned en stund og ligge og kontre litt. Mye selvtillits problemer i dette laget også, gjemmer oss litt unna og vil ikke ta ansvar.

Innser at jeg burde postet denne FØR Liverpool kampen, men da sparer jeg mer kritikk mot kampledelse og rare valg.

Eriksen55

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #58 på: Oktober 31, 2022, 11:15:52 »
Leeds - Fulham by the numbers

Vi taper kampen 2-3, hvordan burde den gått?

xG
1,71 -1,85

0,76-0,98 første omgang
0,95-0,87 andre omgang

Ballbesittelse
57-43

Skudd:
14-11
9-10 i boks

xG on target 2,52-2,15

Våre beste spillere:
Aaronson
Vært et knallkjøp og vokser seg inn i PL til gangs. Skaper 7 sjanser hvorav 2 store, 25/30 (83%) treff på pasninger og 1 skudd. Eneste negative er at vi bruker han for lite, men meget skapende og løper og er med overalt.

Summerville
Jeg liker det jeg ser, veldig lovende spiller som leverer bra. 1 mål, 10/11 pasninger, meget god avslutning. er bitteliten, men vinner like mye dueller som han taper.

Ellers godkjent til Roca, Rodrigo og Sinisterra.

Våre svakeste er Meslier og Ayling. Forsvarsrekka er svak, samme med Harrison og Greenwood.

Meslier
Årets svakeste kamp, 1 redning i dag og 0 sist. xg on target i mot er 2,15 så her underpresterer han. Brukbar distribusjon i dag med 18/24 korte og 3/9 lange. Igjen, som sist, så misser han en redning i keeperhjørnet han står i. Armene beveger seg etter at ballen er forbi. Hva er dette? Dette gjelder Mitrovic scoring i 26. Ser det er mye kritikk på markeringen, berettiget nok, men når vi presser han ut dit for å avslutte så skal det være enten miss eller keepermat. De to andre må vi gi litt slækk på. Mye rør, og de 5 bakerste var i dag fryktelig svake.

Alt i alt en kamp vi kunne fått noe fra, spesielt hvis vi trener litt på hva vi skal gjøre når vi leder. Virker som det er viktig å stresse mest mulig, jage oss opp og hvert fall ikke roe ned en stund og ligge og kontre litt. Mye selvtillits problemer i dette laget også, gjemmer oss litt unna og vil ikke ta ansvar.

Innser at jeg burde postet denne FØR Liverpool kampen, men da sparer jeg mer kritikk mot kampledelse og rare valg.

Det målet til Mitrovic er et fint eksempel - Helt isolert sett så er dette en heading Meslier bør ta. Det sier helt sikkert alle statistikker. Heading fra den posisjonen osv. Men det statistikken ikke tar hensyn til er at Meslier må være forberedt på feks stuss bakover i feltet og andre ting som kan dukke opp. Alle keepere på det nivået tar den ballen hvis de vet at headingen kommer inn på første stolpe. Men ja, det første som slo meg var at den kunne vært avverget.

Jeg mener ikke å kverulere, men jeg syntes sånne statistikker ikke sier noe om helheten. Det er et verktøy, men det forteller ikke hele sannheten om prestasjonene.

Når Sterling sin tidlige sjanse mot oss ikke kvalifiserer som mer en halveis middels sjanse så viser det at det er enormt sprik mellom teori og praksis.

En siste ting. Så du kommenterte i mom tråden at Meslier BB selv om han ikke treff noen medspillere. Ble usikker, så jeg sjekket med å spole raskt gjennom kampen. Det stemte det du sa. Ingen lange utspill traff en Leedsspiller. Så er spørsmålet om det er Meslier sin skyld? Hadde du fjernet alle motspillerne så hadde han truffet 8 av 10 ganger. Nesten alle utspillene landet akkurat der en Leedsspiller var, men ingen av Leedsspillerne klarte å vinne duellen. Gnonto i hodeduell mot Gomez, Aaronsen og Rodrigo tapte alle mot Van D. Da registrerer statistikken at Meslier ikke treffer en medspiller. Selv ikke verden beste pasningsspiller klarer å få Gnonto eller Rodrigo til å vinne en hodeduell mot Van D. Hadde Leeds hatt Mitrovic på topp så hadde treffprosenten til Meslier økt drastisk - Da sier det seg selv at statistikken ikke kan legges til grunn for alt.

Så skal det sies at Meslier har noe å gå på med ballen i beina. Men vi ser feilpasninger fra utespillerne hele tiden. Konsekvensen er verre når Meslier misser. Men kan det forventes at han skal treffe så mye oftere enn utespillerne?

Mye statistikk er gøy og veldig interessant. Jeg finner mye glede i den jobben du legger ned. Men noe statistikk er også verdiløst, i mitt enkle store hode :)

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #59 på: Oktober 31, 2022, 12:47:49 »

Det målet til Mitrovic er et fint eksempel - Helt isolert sett så er dette en heading Meslier bør ta. Det sier helt sikkert alle statistikker. Heading fra den posisjonen osv. Men det statistikken ikke tar hensyn til er at Meslier må være forberedt på feks stuss bakover i feltet og andre ting som kan dukke opp. Alle keepere på det nivået tar den ballen hvis de vet at headingen kommer inn på første stolpe. Men ja, det første som slo meg var at den kunne vært avverget.
Det er mer hva jeg selv mener, enn hva statistikken sier. Det var en typisk Morten Bakke manøver (hvis du husker han), være ufokusert og slippe en enkel  ball i keeperhjørnet. Dette er et fint eksempel på confirmation bias, vi ser det vi vil. Du mener det er lov å slippe inn den der, jeg mener det er håpløst. Statistikken sier at den bør reddes. Likevel er ingenting 100%. Men hvis forventningene til en keeper ikke er høyere enn at den er grei, da skjønner jeg all kreditten Meslier får. Jeg liker å diskutere fotball og statistikk, men du får meg aldri med på at den der er greit nok. Han slapp inn en lignende mot Arsenal også. Får ballen omtrent i henda, men klarer ikke bevege seg før ballen er i mål.


Sitat
Jeg mener ikke å kverulere, men jeg syntes sånne statistikker ikke sier noe om helheten. Det er et verktøy, men det forteller ikke hele sannheten om prestasjonene.
Jeg håper du mener å diskutere, ellers blir det et kjedelig forum, og meget kjedelig for meg å publisere all denne statistikken. Så vennligst fortsett!

Sitat
Når Sterling sin tidlige sjanse mot oss ikke kvalifiserer som mer en halveis middels sjanse så viser det at det er enormt sprik mellom teori og praksis.
Vel, hvis du leser svaret mitt på den, så viste vel heller en kjapp sjekk at det er godt samsvar mellom hva statistikken sier og virkeligheten, KUN basert på avslutninger fra den runden i de andre kampene. Som jeg også har nevnt før, de aller fleste sjanser og avslutninger er langt mindre farlige enn vi tenker. Det er en grunn til at det er ca 30 avslutninger hver kamp, og under 3 mål.

Sitat
En siste ting. Så du kommenterte i mom tråden at Meslier BB selv om han ikke treff noen medspillere. Ble usikker, så jeg sjekket med å spole raskt gjennom kampen. Det stemte det du sa. Ingen lange utspill traff en Leedsspiller. Så er spørsmålet om det er Meslier sin skyld? Hadde du fjernet alle motspillerne så hadde han truffet 8 av 10 ganger. Nesten alle utspillene landet akkurat der en Leedsspiller var, men ingen av Leedsspillerne klarte å vinne duellen. Gnonto i hodeduell mot Gomez, Aaronsen og Rodrigo tapte alle mot Van D. Da registrerer statistikken at Meslier ikke treffer en medspiller. Selv ikke verden beste pasningsspiller klarer å få Gnonto eller Rodrigo til å vinne en hodeduell mot Van D. Hadde Leeds hatt Mitrovic på topp så hadde treffprosenten til Meslier økt drastisk - Da sier det seg selv at statistikken ikke kan legges til grunn for alt.
Nei, jeg synes ikke det er Meslier sin skyld, jeg tror det handler om taktikk og å redusere risiko. Liverpool liker å presse høyt og straffer oss hardt historisk sett. Når Meslier banker langt har vi kanskje 50/50 på andreballen da de står med mange høyt. Jeg tror det reduserer stressnivået i forsvaret også, at alle VET at Meslier bare banker unna. Dette klarte ikke Liverpool og Klopp justere underveis heller, men fortsatte å ha laget høyt. Hadde jeg ment dette var hans skyld hadde jeg neppe gitt ham banens beste, selv om han kanskje hadde forsvart det uansett.

Sitat
Så skal det sies at Meslier har noe å gå på med ballen i beina. Men vi ser feilpasninger fra utespillerne hele tiden. Konsekvensen er verre når Meslier misser. Men kan det forventes at han skal treffe så mye oftere enn utespillerne?
Personlig synes jeg Meslier er ganske god både i ballmottak og i avleveringene. I tillegg viser statistikken en viss progresjon, med unntak av Liverpool. Jeg er dog glad for at han ikke skal spille kort uansett hvor høyt motstanderne står som under Bielsa. Nå har han en 2/1 fordeling kort og langt. Under Bielsa slo han aldri langt. Dette gjør oss mindre fotutsigbare og gjør at motstanderne enten må trekke folk eller risikere trøbbel.

Mens vi først snakker om Meslier er han også ganske på å time utrusningene sine. Jeg synes også han er ganske god en mot en, da den enormt lange kroppen sprer seg hurtig så dekker han godt. Bare skum gjennom Liverpool så ser du hva jeg mener. Han har riktignok en feilvurdering der han og Cooper nok feilvurderer Salah litt, men det er meget sjelden han er på bærtur. Meslier er også, som tidligere nevnt, også god i feltet. Mener han var blant de 5 beste i sesongen 21/22.

Sitat
Mye statistikk er gøy og veldig interessant. Jeg finner mye glede i den jobben du legger ned. Men noe statistikk er også verdiløst, i mitt enkle store hode :)
Takk, hyggelig at du synes det, og takk for at du er med å lager liv og diskusjon. Ikke slutt med det. Noe statistikk er verdiløs, men statistikk lyver sjelden.

En liten sidetrack. Vålerenga slet voldsomt i sesongåpningen, visstnok defensivt iflg. både fans og "eksperter". Jeg sitter med mye statistikk også med Vålerenga, for det er min norske klubb. Statistikkene fortalte meg en annen historie og det samme gjorde mitt etter hvert statistisk trente øye. Kjetil Haug, keeperen, var problemet. Defensivt så tallene bra ut. Oh lo and behold, Kjetil Haug ble solgt, Vålerenga slapp inn mye færre mål og plukket mye mer poeng. Statistisk sett leverte Vålerenga omtrent som før, bortsett fra vesentlig bedre keeper. Ekspertene snakker om form, og at forsvaret endelig fungerer. Form er en ting, men selvtilliten ble bedre og laget produserte etter hvert flere sjanser(litt flere iaf) og slapp til noe færre. Hadde noen brukt statistikk utenfra, kunne de da plukket opp dette problemet?

For de som elsker Kjetil Haug så får jeg skyte inn at han var ganske god i 2021 sesongen og leverte over forventet.

Jeg kommer med statistikk oppsummering for Leeds fra sesongen så langt når vi trer inn i VM pausen. Mye materiale som må gjennomgås og samles.

@Leedslife Glemte å svare på sp.målet om løps statistikk. Nei, jeg har ingen kilde på dette lenger, jeg skal forsøke å finne igjen. Hadde en jeg brukte før, men den er borte for lengst. Men jeg så på Twitter at Aaronson satte ny PL rekord for året mot Liverpool med nesten 14km.
« Siste redigering: Oktober 31, 2022, 12:55:32 av Bjosse77 »