Skrevet av Emne: Kamp: Leeds vs Ipswich @ Elland Road lørdag 23/12 - 2023 kl 13:30 ViaSport 1  (Lest 5818 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Cherry

Glimrende gjennomført kamp, og i dag også kudos til Farke for å rullere troppen.
Vi er ett godt lag, særlig når vi møter spillende lag som Ipswich.
God inngang til jula dette her ;D

Andersen

Fantastisk kamp av gutta våres i dag ! Ipswich hadde ikke noe å komme med i dag , bortsett fra et stolpeskudd som spratt gæærne veien for traktor gutta ! Sluttresultatet kunne like gjerne vært 6 - 0 når dommeren blåste av kampen . 2 treff i tverrliggeren + 4 mål mot Ipswich er meget solid seier. Ipswich treneren så jo sjokkert ut da dommeren blåste for pause . 2 omg var totalt dominerende av Leeds med det 4 målet ac Piroe. MOT:

TK20

Har en litt dårlig følelse. Vi har truffet dårlig form på et dårlig tidspunkt. Fornøyd med ett poeng, tror jeg.

Hvis vi vinner og er det klart beste laget blir jeg imponert og optimistisk.

Jeg ble imponert og er nå optimistisk!

pedro

I dag var det rett og slett ren maktdemonstrasjon! Koste meg 90+ kun høg puls grunnet glimrende spill for en gang skyld 8)
Leedsomaniac

ar9

Er ikke veldig glad i ketchup,men elsker effekten!! God jul!
+1


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hallgeir *

Dette må vel være den best helhetlige gjennomførte kampen denne sesongen. I flere kamper har vi vært gode i en omgang og deler av den andre, men i dag kontrollerte Leeds kampen "all the way". Ipswich hadde null cornere, ingen skudd på mål. Ifølge statistikk fra Vg live var ballbesittelse 55-45 fordel Leeds, men det virket som en større dominans.

Mye tyder på at Leeds' spillestil funker mye bedre mot gode og spillende lag enn de lagene som parkerer bussen foran 16-meteren. Ros til forsvaret for omtrent feilfri gjennomføring.

Man kan fort føle seg overmodig etter en sånn kamp, men bring on Preston NE. Tror vi skal kontrollere den kampen inn til tre nye poeng.
Super Leeds since 1968

palle

Ifølge statistikk fra Vg live var ballbesittelse 55-45 fordel Leeds, men det virket som en større dominans.
.

Stusset også over den, mener kommentator sa det var 80/20 i favør United i en periode i andre omgang.

Ifølge VG var det også kun 4 skudd på mål i løpet av kampen. Det tyder på god uttelling  :D
...ooo, vi vandrar saman...

Hallgeir *

Ifølge statistikk fra Vg live var ballbesittelse 55-45 fordel Leeds, men det virket som en større dominans.
.

Stusset også over den, mener kommentator sa det var 80/20 i favør United i en periode i andre omgang.

Ifølge VG var det også kun 4 skudd på mål i løpet av kampen. Det tyder på god uttelling  :D

Tror nok at det stemmer med antall skudd på mål. Vi hadde to i tverrliggeren som ikke teller med. Kan ikke huske noen redninger ellers av Ipswich-keeperen.

Ja, effektiviteten var fantastisk bra i denne kampen. Endelig løsnet det.  8)
Super Leeds since 1968

Lucas the Kop Cat

Ble kampen i reprise på meg i dag. Imponert over motoren til Summerville og hårsveisen til Spence i tillegg til alt det andre som allerede til fulle er nevnt her i kamptråden.

Sent fra min LE2113 via Tapatalk


raggen

Kortfattet idag: PERFEKT GJENNOMFØRT KAMP AV HELE LAGET!!!!!
Forever Leeds United!!!!!!!!

Hallgeir *

Ble kampen i reprise på meg i dag. Imponert over motoren til Summerville og hårsveisen til Spence i tillegg til alt det andre som allerede til fulle er nevnt her i kamptråden.

Sent fra min LE2113 via Tapatalk

Skal også spandere på meg den kampen i reprise, kanskje ikke på julaften, men ...
Super Leeds since 1968

PetterH

Meslier 5 - Sjokkerende med beina. Langt under hva som kreves.
Gray 8 - Strålende, full kontroll.
Rodon 8 - Rydder opp der det kreves.
Struijk 7 - Uryddig med ball før pause, ikke plaget etter.
Spence 8 - Spiller seg mer og mer inn.
Ampadu 9 - Eide midtbanen.
Kamara 8 - Bites yer legs.
James 6 - Uryddig.
Summerville 8 - Helt vill når han setter fart.
Rutter 8 - Er en maskin fysisk.
Piroe 8 - God både med og uten ball.
Gnonto 6 - Holdt ballen i laget, ikke kamp for han siste delen.
Gruev 7 - Tok styringa sentralt.
Firpo 6 - Kontrollerte sin side.
Bamford 6 - Lite å jobbe med.
Joseph 6 - Samme som Bamford.

Farke 8 - Traff godt, hadde marginer, og vant kampen sentralt i banen.

Engelsk kommentator 10 - Helt fantastisk å høre på.

Synes Gnoto viser klasse, flink å se løsninger. Gode pasninger …håper han blir i Leeds. Godt å se Gruev få litt spilletid.

Alt i alt så var det bare 1 lag på banen.

God Jul

Veldig enig .
Om han ikke skapte så mye fremover som normalt , så viser han en nå
mer ‘voksen side ‘ av seg selv som spiller. Han får nok enda mere spilletid etterhvert..
God Jul ja 😊


Hallgeir *

Anthony altså ikke funnet god nok for benken, hvis det ikke feiler han noe da. Drar han tilbake til sørkysten i januar tro?

auren

Anthony ble syk på fredag, leser jeg på YEP.
Super Leeds since 1968

Milou

Ifølge statistikk fra Vg live var ballbesittelse 55-45 fordel Leeds, men det virket som en større dominans.
.

Stusset også over den, mener kommentator sa det var 80/20 i favør United i en periode i andre omgang.

Ifølge VG var det også kun 4 skudd på mål i løpet av kampen. Det tyder på god uttelling  :D
Dette var eit tema på Squareball etter at ein lyttar kommenterte at ingen av målvaktene hadde ein einaste redning i kampen. Dei kom imidlertid heilt rett fram til at Ipswich-keeperen redda Piroe sin heading før Struijk satte ballen i mål. Sånn sett må også Leeds hatt 5 skot på mål. Squareball-gutta meinte også at keeper hadde redda eit av skota vi hadde i tverrliggar i andre omgang, men det trur eg faktisk ikkje stemmer.

Sent from my SM-S906U using Tapatalk


Dennis

Ifølge statistikk fra Vg live var ballbesittelse 55-45 fordel Leeds, men det virket som en større dominans.
.

Stusset også over den, mener kommentator sa det var 80/20 i favør United i en periode i andre omgang.

Ifølge VG var det også kun 4 skudd på mål i løpet av kampen. Det tyder på god uttelling  :D
Dette var eit tema på Squareball etter at ein lyttar kommenterte at ingen av målvaktene hadde ein einaste redning i kampen. Dei kom imidlertid heilt rett fram til at Ipswich-keeperen redda Piroe sin heading før Struijk satte ballen i mål. Sånn sett må også Leeds hatt 5 skot på mål. Squareball-gutta meinte også at keeper hadde redda eit av skota vi hadde i tverrliggar i andre omgang, men det trur eg faktisk ikkje stemmer.

Sent from my SM-S906U using Tapatalk

Jeg lurer på om det ikke var en øøørliten touch fra keeper på Piroes tverrliggerskudd. Kan være jeg husker feil, men om det er tilfelle så var det i alle fall så vidt det var.
Marching on together!

stian

Jeg satt også og så litt på statistikken etter kampen. Statistikken for ballinnehav må være feil. Sofascore rapporterer også 55-45, og jeg tipper alle henter disse dataene fra samme sted. Når det rapporteres at Leeds hadde kun 80 flere pasninger enn Ipswich så kan ikke det være mulig, sånn som 2. omgang så ut. Sånne målinger har veil feilkilder som alle andre målinger.

Men en ting som var litt interessant var at det var løsnet en del skudd utenfor 16, og det er vi ikke så vant til. Det virket som særlig Archie Gray hadde fått beskjed om å prøve seg, eller i alle fall valgte å prøve seg. Nå kom det ikke noe ut av det, men skudd fra backene må vel være noe å fortsette med? Byram har et tungt skudd og de høyrebeinte venstrebackene har alle muligheter til å skjære inn. Om ikke annet så skaper skuddtrusselen rom for andre når noen må ut og blokke.

Spår mål fra distanse mot Preston!

Kato

1,82 i XG på oss syns jeg hørtes lite ut. 0,12 på Ipswich selv med et stangskudd.
 

auren

1,82 i XG på oss syns jeg hørtes lite ut. 0,12 på Ipswich selv med et stangskudd.

Forstår på Bjosse at denne statistikken bygger på hvor på banen avslutningen kommer fra. Selv om Ipswich var nære på ved et stangskudd, kom det fra et skudd utenfor 16-meteren, og da er det sjelden slike skudd går i mål. Vi hadde dog ett straffespark (som vel er 0,75 kanskje?) og en heading fra 2 meter på åpent mål fra Struijk som bør være minst det samme. I tillegg hadde vi et selvmål som helt sikkert rater veldig lavt, samt et skudd fra 12-14 meter fra Piroe. De to skuddene i tverra kom fra skrått hold (Piroe) og rundt 16 meter fra Rutter. Bjosse kan sikkert utdype en del mer her.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

auren

Her er statistikken fra Fotmob. Struijk sitt mål rater altså opp mot 0,84 (hadde vi andre sjanser på dødball?) og straffesparket 0,78. Det vil si at selvmålet kanskje bare gir 0,06. Kun 0,23 i andre omgang synes kanskje litt lavt med ett mål og to i tverra, men ingen av disse "sjansene" var store sett ut i fra hvor avslutningene ble tatt.





auren


Sent from my iPhone using Tapatalk
« Siste redigering: Desember 25, 2023, 12:31:44 av auren »
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

auren

Interessant. Jeg kan klikke på alle avslutningene på Fotmob-appen og se xG for alle avslutningene:

Piroe sin heading som keeper redder gav 0,29
Struijk sitt mål gav 0,78
Davis sitt selvmål gav ingenting (N/A)
Chaplin sitt stangskudd gav 0,03
Summerville sin straffe gav 0,79
Piroe sitt skudd i tverra gav 0,06
Piroe sitt mål gav 0,09
Rutter sitt skudd i tverra gav 0,07


auren



"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Kato

Interessant. Jeg kan klikke på alle avslutningene på Fotmob-appen og se xG for alle avslutningene:

Piroe sin heading som keeper redder gav 0,29
Struijk sitt mål gav 0,78
Davis sitt selvmål gav ingenting (N/A)
Chaplin sitt stangskudd gav 0,03
Summerville sin straffe gav 0,79
Piroe sitt skudd i tverra gav 0,06
Piroe sitt mål gav 0,09
Rutter sitt skudd i tverra gav 0,07


auren


Altså at Struijl skal score på den der 78 av 100 ganger har jeg ganske dårlig tro på. Mer 98.
 

auren

Interessant. Jeg kan klikke på alle avslutningene på Fotmob-appen og se xG for alle avslutningene:

Piroe sin heading som keeper redder gav 0,29
Struijk sitt mål gav 0,78
Davis sitt selvmål gav ingenting (N/A)
Chaplin sitt stangskudd gav 0,03
Summerville sin straffe gav 0,79
Piroe sitt skudd i tverra gav 0,06
Piroe sitt mål gav 0,09
Rutter sitt skudd i tverra gav 0,07


auren


Altså at Struijl skal score på den der 78 av 100 ganger har jeg ganske dårlig tro på. Mer 98.

Her må vel også Bjosse komme inn. Usikker på om statistikken legger til grunn for avslutning fra to meter på åpent mål, eller rett og slett at en fri hodeduell fra to meter, går inn 78/100 ganger uavhengig av hvor keeper befinner seg.

auren

"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

stian

Interessant. Jeg kan klikke på alle avslutningene på Fotmob-appen og se xG for alle avslutningene:

Piroe sin heading som keeper redder gav 0,29
Struijk sitt mål gav 0,78
Davis sitt selvmål gav ingenting (N/A)
Chaplin sitt stangskudd gav 0,03
Summerville sin straffe gav 0,79
Piroe sitt skudd i tverra gav 0,06
Piroe sitt mål gav 0,09
Rutter sitt skudd i tverra gav 0,07


auren


Altså at Struijl skal score på den der 78 av 100 ganger har jeg ganske dårlig tro på. Mer 98.

Her må vel også Bjosse komme inn. Usikker på om statistikken legger til grunn for avslutning fra to meter på åpent mål, eller rett og slett at en fri hodeduell fra to meter, går inn 78/100 ganger uavhengig av hvor keeper befinner seg.

auren

Et stort spørsmål hvordan denne typen statistikk blir til. I gamle dager hadde Opta & co tre (!) personer på de kampene de dekket. Nå gjetter jeg på at det er AI-basert, altså at bildene fra kamper sammenlignes med data fra et enormt antall tidligere kamper og situasjoner. Da er i så fall XG en prediksjon basert på logistisk regresjon (mål/ikke mål) ut fra hvor mye situasjonen ligner på andre situasjoner som ga mål/ ikke mål. Hvis det er sånn, må det være en masse parametere som algoritmen ikke kan forstå - hvem er det som får sjansen, er spilleren i balanse, riktig/feil fot, skru i ballen, baneforhold…

Utrolig mye kult i statistikk og prediksjon, men det er heldigvis MASSE igjen som er opp til kvalitativ fotballforståelse :)

Bjosse77

1,82 i XG på oss syns jeg hørtes lite ut. 0,12 på Ipswich selv med et stangskudd.

Forstår på Bjosse at denne statistikken bygger på hvor på banen avslutningen kommer fra. Selv om Ipswich var nære på ved et stangskudd, kom det fra et skudd utenfor 16-meteren, og da er det sjelden slike skudd går i mål. Vi hadde dog ett straffespark (som vel er 0,75 kanskje?) og en heading fra 2 meter på åpent mål fra Struijk som bør være minst det samme. I tillegg hadde vi et selvmål som helt sikkert rater veldig lavt, samt et skudd fra 12-14 meter fra Piroe. De to skuddene i tverra kom fra skrått hold (Piroe) og rundt 16 meter fra Rutter. Bjosse kan sikkert utdype en del mer her.

auren

Selvmålet teller ikke inn i det hele tatt. Hadde det vært en "deflection" hadde det vært boe annet, men et innlegg som motspiller toucher upresset er ikke en sjanse. Så 0,0 i xG på den, heller ikke skudd på mål. Så 4 skudd på mål med en redning er korrekt.

Straffe 0,79.

Avslutning fra utenfor 16m er sjelden mål. Ca. 1 av 30 skudd, de fleste går ikke en gang på mål. Skuddet var heller ikke bra nok, selv om det ender i stolpe, Meslier var 4mm unna ball, hadde den hatt retning mål hadde han reddet. Headinga til Struijk er ca. straffe, det er andre spillere der og xG skapes på historikk. Dvs at 1 sv 5 så heades den i stolpe, keeper, spretter av osv. Rutter har svidd større sjanse enn den der i år.
 "Gir 0,3 selv om den treffer stolpe". Hvor skuddet treffer har null å.si på xG.
Skudd i stolpe/tverrligger gir selvfølgelig også 0,0 i xg on target.

Bjosse77

Interessant. Jeg kan klikke på alle avslutningene på Fotmob-appen og se xG for alle avslutningene:

Piroe sin heading som keeper redder gav 0,29
Struijk sitt mål gav 0,78
Davis sitt selvmål gav ingenting (N/A)
Chaplin sitt stangskudd gav 0,03
Summerville sin straffe gav 0,79
Piroe sitt skudd i tverra gav 0,06
Piroe sitt mål gav 0,09
Rutter sitt skudd i tverra gav 0,07


auren


- hvem er det som får sjansen, er spilleren i balanse, riktig/feil fot, skru i ballen, baneforhold…

Utrolig mye kult i statistikk og prediksjon, men det er heldigvis MASSE igjen som er opp til kvalitativ fotballforståelse :)
Hvem som får sjansen? Nei, Cooper eller Haaland, det regnes fra snitt. Noen spillere er.gode avsluttere og overpresterer xG som Haaland og Son. Bamford før comebacket i fjor underpresterte litt da vi rykket opp og leverte som forventet i 1. PL året.
Spiller i balanse? Tviler på at det teller, men retningen spiller har, eller om han står stille teller. Sidelengs bevegelse midt foran mål f.eks. gir lavere xG da det er vanskeligere å avslutte godt.
Riktig/feil fot teller.
Skru? Nei, den måler størrelsen på sjansen, ikke på avslutningen. Det er egne parametre, hvor bl.a. skru, fart og treffpunkt er med.

Nesten alle straffer som er innenfor stengene har har høyere xG on target enn de har xG.

« Siste redigering: Desember 25, 2023, 15:47:45 av Bjosse77 »

stian

Interessant. Jeg kan klikke på alle avslutningene på Fotmob-appen og se xG for alle avslutningene:

Piroe sin heading som keeper redder gav 0,29
Struijk sitt mål gav 0,78
Davis sitt selvmål gav ingenting (N/A)
Chaplin sitt stangskudd gav 0,03
Summerville sin straffe gav 0,79
Piroe sitt skudd i tverra gav 0,06
Piroe sitt mål gav 0,09
Rutter sitt skudd i tverra gav 0,07


auren


- hvem er det som får sjansen, er spilleren i balanse, riktig/feil fot, skru i ballen, baneforhold…

Utrolig mye kult i statistikk og prediksjon, men det er heldigvis MASSE igjen som er opp til kvalitativ fotballforståelse :)
Hvem som får sjansen? Nei, Cooper eller Haaland, det regnes fra snitt. Noen spillere er.gode avsluttere og overpresterer xG som Haaland og Son. Bamford før comebacket i fjor underpresterte litt da vi rykket opp og leverte som forventet i 1. PL året.
Spiller i balanse? Tviler på at det teller, men retningen spiller har, eller om han står stille teller. Sidelengs bevegelse midt foran mål f.eks. gir lavere xG da det er vanskeligere å avslutte godt.
Riktig/feil fot teller.
Skru? Nei, den måler størrelsen på sjansen, ikke på avslutningen. Det er egne parametre, hvor bl.a. skru, fart og treffpunkt er med.

Nesten alle straffer som er innenfor stengene har har høyere xG on target enn de har xG.

Det var akkurat det som var midt poeng - gjennomsnittsverdier vil aldri fange opp sånt, derav avviket mellom statistikken og bildet vi sitter igjen med fra kampen.

Dennis

Interessant. Jeg kan klikke på alle avslutningene på Fotmob-appen og se xG for alle avslutningene:

Piroe sin heading som keeper redder gav 0,29
Struijk sitt mål gav 0,78
Davis sitt selvmål gav ingenting (N/A)
Chaplin sitt stangskudd gav 0,03
Summerville sin straffe gav 0,79
Piroe sitt skudd i tverra gav 0,06
Piroe sitt mål gav 0,09
Rutter sitt skudd i tverra gav 0,07


auren


- hvem er det som får sjansen, er spilleren i balanse, riktig/feil fot, skru i ballen, baneforhold…

Utrolig mye kult i statistikk og prediksjon, men det er heldigvis MASSE igjen som er opp til kvalitativ fotballforståelse :)
Hvem som får sjansen? Nei, Cooper eller Haaland, det regnes fra snitt. Noen spillere er.gode avsluttere og overpresterer xG som Haaland og Son. Bamford før comebacket i fjor underpresterte litt da vi rykket opp og leverte som forventet i 1. PL året.
Spiller i balanse? Tviler på at det teller, men retningen spiller har, eller om han står stille teller. Sidelengs bevegelse midt foran mål f.eks. gir lavere xG da det er vanskeligere å avslutte godt.
Riktig/feil fot teller.
Skru? Nei, den måler størrelsen på sjansen, ikke på avslutningen. Det er egne parametre, hvor bl.a. skru, fart og treffpunkt er med.

Nesten alle straffer som er innenfor stengene har har høyere xG on target enn de har xG.

Det var akkurat det som var midt poeng - gjennomsnittsverdier vil aldri fange opp sånt, derav avviket mellom statistikken og bildet vi sitter igjen med fra kampen.

Jeg er glad i tall selv, men som professoren jeg hadde i statistikk og metode sa, er det viktig å se både sammenhenger og bak tallene.

Eksempelvis Meslier mot Huddersfield: Redder et ufarlig skudd fra 25 meter og slipper inn alene mot keeper like etter. Klarer xG her å fange opp at det er Meslier som tabber seg ut og forærer ballen til Huddersfield spissen?

Samtidig får han betalt for verdensklasseredningen mot Leicester, men statistikken over "forventet redning vs avslutning på mål" forteller isolert sett ikke noe om timingen.     I den dataen er det samme om det skjer på 5-0 eller 1-0 og overtid, realiteten er noe annet. Ikke minst mentalt.

Tabba mot Huddersfield betød null og niks, Banks-spranget mot Leicester enormt mye. Meslier har hatt noen meget godt timede redninger i år. Åpenbart teller det mer enn tre feilpasninger uten konsekvens mot Ipswich.

Et annet moment fra lørdag var James. Scorer neppe godt i noen børs med svakere avslutninger og generelt spill, men det er ikke vanskelig å se hans bidrag i å holde nøkkelspilleren Davis på defensiven. En av ligaens tre assistkonger før runden fikk knapt krysset midtstreken og mye av grunnen til det var James bakromsløp, samt defensive arbeidsmoral.
« Siste redigering: Desember 25, 2023, 20:39:59 av Dennis »
Marching on together!

palle

Ser at ingen av våre havnet på rundens lag på Sky sports.  ::)

Bedre lykke neste gang, si.

PS: Flere som så finta til Glenn på 30:29?
« Siste redigering: Desember 26, 2023, 00:37:15 av palle »
...ooo, vi vandrar saman...