Sesongen 2024/2025 Championship

Started by NT, June 26, 2024, 10:17:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Dennis

Quote from: Hawley on March 31, 2025, 10:59:15Helt enig i mye av det Dennis skriver her. Vi har kommet i en meget vanskelig situasjon vedr keeperplassen. Men det er som det sies, vi trenger ikke en topp-keeper de siste kampene, men en helt medium keeper som ikke gjør feil. Meslier er tynnslitt og kommer til å gjøre flere blundere - garantert. Lagkameratene stoler heller ikke på han. Det 2. målet til Swansea viser heller ikke stort keeperspill og det har vært mange av de i år også. Det er jo ikke tabber, men langt fra umulig å ta. Han har liksom ikke gitt oss noe i år, derfor er det helt uforståelig at vi ikke gikk for en alternativ løsning i januar.

Men alt handler ikke om keeper. Vi har også falt 10% i prestasjon all-over og det er nok til at vi sliter big-time. Det må til en samling i bånn. Jeg er også villig til å vurdere Gnonto som spiss sjøl om det ikke virker som løsningen. Joseph har vi vel sett nok av og Piroe avgjør ikke kamper....og Gelhardt...han ble sendt på utlån han, gitt

Michael hos The Square Ball nevnte det søndag. Sheff Utd har ikke sett spesielt gode ut i de kampene han har sett, men de har evnen til å "grinde" ut seire. Det virker ikke Leeds å ha. For all del, Leeds har vært best i veldig, veldig mange kamper denne sesongen og over tid vil det skaffe poeng.

Å ha evnen til å vinne kamper på dårlige dager er derimot veldig nyttig å ha i verktøykassa. Der virker vi å mangle en del. Vi har heller ikke spillertyper å sette inn, dersom lag ligger dypt mot slutten av kampene. Jeg tenker da en Matt Smith- eller Kieffer Moore-lignende spiller man kan pumpe innlegg og lange baller på om mostander rir på ett poeng eller ettmålsledelse. Det vil selvsagt ikke fungere hver gang, men det kan gi noen ekstra poeng over en sesong (se Rothwell/Struijk for noen kamper sida).
Marching on together!

Hawley

Ja, ideelt sett burde vi hatt en Duncan Ferguson-type og satt inn. En skikkelig slugger som skaper kaos når motstander parkerer bussen...men det har jo med spillerlogistikk å gjøre, det også

Dylan

Quote from: Hawley on March 30, 2025, 16:47:27Fortsatt fullstendig sjokkerende at Meslier står i mål for oss. Der ligger nøkkelen og det store problemet. Vi ville hatt en klar og trygg ledelse nå med en god keeper. Det hadde også skapt trygghet for laget. Orker ikke høre på de som forsvarer han
Jeg har vel vært en av de som har forsvart Meslier, først og fremst for det jeg mener er en del usaklig kritikk (ikke alle baklengs er keepertabber!). Men jeg er enig i at begeret er fullt nå. Tabben mot Swansea der han mister et enkelt innlegg (corner?) i føttene på en motspiller er illustrerende for det jeg mener er hovedproblemet; han er helt fraværende i feltet. Dette er baller som keepere i 3-4.divisjon lett er ute og plukker. Usikkerhet i feltet sprer seg i laget, og skaper i tillegg frustrasjon!! Og så er jeg overrasket over at dette ikke er blitt bedre i løpet av alle de årene han har vært i England. Jeg gir ikke full score til våre keepertrenere, her burde det vært mulig å fått til noe mer.

Josch

Det gjøres mye rart av Meslier som ikke blir mål også. Feltarbeid og utspark som blir feil. Darlow hadde sikkert stått mer hvis dette var to jevne keepere, men at han ikke byttes inn tyder på Meslier er marginalt bedre, iflg Farke.

Man får ikke gjort noe med dette nå. Meslier er trolig det beste vi har. Burde fått inn en ny keeper i januar, men spist er spist.

Trist for Meslier hvis han gjør flere tabber nå, i innspurten. Håper han slipper det.

Hawley

Spørsmålet er jo om han har psyke til å takle dette enorme presset Leeds har på seg nå? Kanskje det tross alt er bedre m Darlow sjøl om han ikke er en toppkeeper han heller. Kan jo ødelegge Meslier totalt hvis han fortsetter å gjøre tabber. Kanskje han selv ønsker og benkes, egentlig...slippe presset

Reaney

Leeds United have only won 28% of their April fixtures in the last 10 years.

Buddy

Quote from: Reaney on April 02, 2025, 16:19:41Leeds United have only won 28% of their April fixtures in the last 10 years.
Da blir det i år en usedvanlig aprilmåned :)

GeirO

Quote from: Reaney on April 02, 2025, 16:19:41Leeds United have only won 28% of their April fixtures in the last 10 years.
Er mai enda verre?
MOT

jaho

Isolert sett er vel 13-8-1 etter tapet mot Blackburn 30.nov. ikke så hakkende gale, selv om jeg som mange andre både er skuffet over både spillet og alle de uavgjorte kampene i det siste. Men vi er fortsatt vanskelige å slå. Så vi får håpe vi finner tilbake til godspillet som har preget brorparten av de 22 siste kampene.  ;)  :)

Asbjørn

Plutselig er VI i førersetet igjen.

Dessverre frykter eg at det ikke nødvendigvis vil forbli slik hele veien inn (twists and turns), men med fem kamper igjen er dette det klubbene skal gjennom.

Neste kamp er alltid den verste...

Reaney har et poeng med at dette blir vår tredje kamp på åtte dager - vi har ofte slitt i et slikt scenario. Vi vet at James neppe blir klar...

Men vi er hjemme.

Sheffield U har nå to tap på rappen, de klarte ikke å slå tilbake etter forrige tap. Og vi er nå på den tiden av sesongen at det knapt spiller noen rolle hvor laget er på tabellen så lenge de har noe å spille for...

Preston er i ingenmannsland...

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Vi kunne ikke bedt om et - på papiret - enklere program. Vi vet at mot slutten av sesongen er det enda mindre normalitet enn det er til vanlig i denne serien, men bordet er dekket og det er bare å forsyne seg.

Preston kan bli tøft, da de som regel er et knoklete lag. Kvalitetsmessig skal det derimot være stor forskjell og de er i ingenmannsland. Det blir ikke play off. Nedrykksstrid er de ikke direkte involvert i og selv om det ikke er mange poeng ned, er det en del lag mellom. Det skal litt til før de virkelig er trua.

Oxford har QPR hjemme i aften. Jeg holder med universitetslaget, for vinner de den er det ute av den verste kampen mot nedrykk da vi gjester dem. Bakdelen er selvsagt at de i så fall er i god form, men jeg tror likevel et større poenggap ned er å foretrekke enn et lag med ryggen mot veggen.

Så kommer nøkkelkampen, hjemme mot Stoke. En meget god skuddstopper og et lag nede i sumpa, men der møter de to andre hverandre og vi får bonuspoeng uansett - om vi selv gjør jobben.

Håper og tror at vi i de to siste møter et lag som gjør seg klar for play off og at Plymouth er nede da vi reiser dit. Bakdelen er at det vel alltid er en slags kontrakt mellom fans og lag at man gir sitt ypperste i siste hjemmekamp, uansett skjebne.

Ellers er det utrolig jevnt. Ta bort Sheff Utds poengtrekk og alle tre laga har altså plukket 85 poeng etter 41 kamper. Sheff Utd har flest seire, Burnley færrest tap og innslupne og Leeds har scoret flest og klart best målforskjell. Ikke stort som skiller med andre ord.
Marching on together!

Blank_File

Er det ikke slik at Preston har forsøkt å spille ball i det siste?

Dennis

Quote from: Blank_File on April 09, 2025, 11:52:48Er det ikke slik at Preston har forsøkt å spille ball i det siste?

Må innrømme at jeg i farta hadde glemt at det var Hecky som trente de. I mitt hode var det Alex Neil enda, men han er jo hos Mølleveggen. En match laget i himmelen, for øvrig.

Om Preston prøver å trille ball, mener jeg det kun er en fordel for oss.
Marching on together!

Asbjørn

4 seire på våre fem siste garanterer oss altså for opprykk (om ikke Burnley henter de ni plussmålene vi har...).

Petter-Andre ser på det (men bommer mht at 11 poeng er nok, hans første eksempel viser at vi trenger 12 for en garanti):

5 BIG matches to go for #lufc

Leeds and Burnley can get max 100 points. SheffU max 98. If sheffU get max 98, Burnley can only get 97, if Burnley get max 100 SheffU get 95. If they draw Burnley max 98 and SheffU max get 96. Leeds therefore only need 11 more points from last 5.

https://x.com/petter_andre/status/1909932751823814927
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Quote from: Asbjørn on March 16, 2025, 22:31:24En stund siden vi har kjørt Farke/Bielsa-tabellen nå:
38 kamper:
2023/24 25-7-6  70-28 (pluss 42) 82 poeng
2024/25 23-11-4  76-25 (pluss 51) 80 poeng
2018/19 22-7-9  63-39 (pluss 24) 73 poeng
2019/20 21-8-9  56-32 (pluss 24) 71 poeng
Tre kamper siden vi kjørte Farke/Bielsa-tabellen nå:
Farke I    2023/24  26-8-7  76-33  (pluss 43)  86 poeng
Farke II  2024/25  24-13-4  80-28  (pluss 52)  85 poeng
Bielsa I  2018/19  24-7-10  68-42  (pluss 26)  79 poeng
Bielsa II  2019/20  23-9-9  63-34  (pluss 29)  78 poeng

Farke I avsluttet med 1-1-3  (5-10)
Bielsa II avsluttet med 5-0-0 (14-1)
Bielsa I avsluttet med 1-1-3  (5-8)

Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Quote from: Asbjørn on April 09, 2025, 23:51:26
Quote from: Asbjørn on March 16, 2025, 22:31:24En stund siden vi har kjørt Farke/Bielsa-tabellen nå:
38 kamper:
2023/24 25-7-6  70-28 (pluss 42) 82 poeng
2024/25 23-11-4  76-25 (pluss 51) 80 poeng
2018/19 22-7-9  63-39 (pluss 24) 73 poeng
2019/20 21-8-9  56-32 (pluss 24) 71 poeng
Tre kamper siden vi kjørte Farke/Bielsa-tabellen nå:
Farke I    2023/24  26-8-7  76-33  (pluss 43)  86 poeng
Farke II  2024/25  24-13-4  80-28  (pluss 52)  85 poeng
Bielsa I  2018/19  24-7-10  68-42  (pluss 26)  79 poeng
Bielsa II  2019/20  23-9-9  63-34  (pluss 29)  78 poeng

Farke I avsluttet med 1-1-3  (5-10)

Om Farke II følger Bielsa II (slik som I), så blir dette bra :)

Nå er ikke jeg overtroisk på verken dette, tidligkamper eller Leeds og cup/play off, men en annen ting som er litt artig er hvordan seriegull til Liverpool og ligatittel for Leeds i divisjonen samsvarte i 1990 og 2020 - som det var mye prat om sist.

Kommer aldri til å feire pokal til Liverpool, men om historien gjentar seg så tar jeg den.
Marching on together!

Reaney

Asbjørn

Quote from: Asbjørn on April 09, 2025, 23:51:26Farke I avsluttet med 1-1-3  (5-10)
Om Farke II denne sesongen avslutter med 1-1-3 (89 poeng) må vi nok via playoff.
4-0-1 skal altså være nok for oss iom at Burnley og Sheffield U skal møtes.

Men eg tar gjerne 5-0-0 bare for å roe nervene. :)
Tell me  Tell me

Dylan

Cherry

Artig og følge sidene på dette temaet her, maaaaange emosjonelle kommentarer - skrevet både i "drittsinne" og når vi flyr på en sky.. ;D .
Nå er vi DER igjen, på topp - og kamp programmet inn bør være overkommelig for troppen vår.
Utrolig bra å se Bamford såpass PÅ i de 2 siste innhoppene, han kan faktisk bli vår "joker" - og skape både sjanser for andre og score ett par mål siste 5 kamper.  Det hadde vært SÅÅÅ fortjent!

Daniel: jeg har go` magefølelse, behold Darlow i mål og gjør bytter fra 60` hvis ting ikke fungerer - så går dette veldig bra tilslutt!

Killa

Blir utrolig spennende denne innspurten ja - nesten så man får lyst til å gå i hi for så å våkne igjen etter 46. serierunde...
Når det er sagt kunne jeg tenkt meg å se Bamford fra start - enten som direkte erstatning for Piroe eller at man plukker  ut en formsvak og sliten Aaronson og trekker Piroe ned. Lord Pat holder neppe mer enn max 45-60 minutter men de innhoppene han har hatt har vært såpass lovende at det kanskje er verdt et forsøk. Ikke at jeg tror DF kommer til å gjøre det.
Og enig i at vi gjerne beholder Darlow i mål, han har sett ganske så bra ut de to kampene han har stått synes jeg.

Dennis

Quote from: Reaney on April 10, 2025, 10:50:28Og 1964

Ja, stemmer!

Quote from: Asbjørn on April 10, 2025, 12:12:46
Quote from: Asbjørn on April 09, 2025, 23:51:26Farke I avsluttet med 1-1-3  (5-10)
Om Farke II denne sesongen avslutter med 1-1-3 (89 poeng) må vi nok via playoff.
4-0-1 skal altså være nok for oss iom at Burnley og Sheffield U skal møtes.

Men eg tar gjerne 5-0-0 bare for å roe nervene. :)

Ja, jeg tenkte absolutt å kopiere Bielsa II ;)
Marching on together!

Hawley

Det er vel ingen tvil om at vi kommer til å beholde Darlow i mål. Ingen grunn til å bytte tilbake! Aaranson blir brukt fordi han løper mer enn noen andre. En viktig egenskap, men det er jo så klart en fordel å få med seg ballen også...innimellom. Uansett, så er det nok de egenskapene Farke setter høyt. Han dekker jo opp en del defensive rom og det er ikke alltid så lett og få med seg når man ser en fotballkamp. Blir litt som med Gruev. Gjør ikke så mye av seg, men er på rett side og dekker rom pga av bevegelighet. Piroe er jo ikke der, liksom

Cerberos67

Quote from: Asbjørn on April 09, 2025, 15:31:034 seire på våre fem siste garanterer oss altså for opprykk (om ikke Burnley henter de ni plussmålene vi har...).

Petter-Andre ser på det (men bommer mht at 11 poeng er nok, hans første eksempel viser at vi trenger 12 for en garanti):

5 BIG matches to go for #lufc

Leeds and Burnley can get max 100 points. SheffU max 98. If sheffU get max 98, Burnley can only get 97, if Burnley get max 100 SheffU get 95. If they draw Burnley max 98 and SheffU max get 96. Leeds therefore only need 11 more points from last 5.

https://x.com/petter_andre/status/1909932751823814927

Håper Burnley tar rotta på SU, da trenger vi faktisk mest sannsynlig kun 10p (3-1-1) på de siste 5 for direkte opprykk, gitt at vi har 27 plussmål å gå på.

Dennis

Quote from: Hawley on April 10, 2025, 13:47:34Det er vel ingen tvil om at vi kommer til å beholde Darlow i mål. Ingen grunn til å bytte tilbake! Aaranson blir brukt fordi han løper mer enn noen andre. En viktig egenskap, men det er jo så klart en fordel å få med seg ballen også...innimellom. Uansett, så er det nok de egenskapene Farke setter høyt. Han dekker jo opp en del defensive rom og det er ikke alltid så lett og få med seg når man ser en fotballkamp. Blir litt som med Gruev. Gjør ikke så mye av seg, men er på rett side og dekker rom pga av bevegelighet. Piroe er jo ikke der, liksom

Enig med deg og det er enkelt å forstå hvorfor Aaronson starter sist. Han var ikke god, men samtidig er det nok mye usynlig han gjør riktig i en sånn kamp.

Mot Preston hjemme og en sentral midtbane som helt sikkert blir Gruev & Tanaka grunnet skadene på Struijk og Rothwell, kan man argumentere for at det er defensiv soliditet nok til at man KUNNE prøvd med Solomon, Gnonto og Ramazani (eller Schmidt) bak Piroe.

Alternativt med Piroe i den rollen og Pat på topp. Som neppe skjer fra start pga skadeopphold.

Jeg er helt sikker på at det blir samme lag som sist med James som unntak og sannsynligvis Gnonto inn, men skulle vi slite med å bryte ned motstander håper jeg Bamford kommer inn relativt tidlig.
Marching on together!

Asbjørn

OPTA update  :o

Opta update 👀👀👀
👊💛💙🇩🇪 #lufc #alaw #mot #leedsunited

https://x.com/DanielFarkeBall/status/1911144913657344319
Tell me  Tell me

Dylan

Blank_File

Quote from: Asbjørn on April 12, 2025, 23:58:47OPTA update  :o

Opta update 👀👀👀

Det er gode tall, men Leeds er gode på å ødelegge slike ting.

Hawley

Quote from: Blank_File on April 13, 2025, 01:35:52

Opta update 👀👀👀

Det er gode tall, men Leeds er gode på å ødelegge slike ting.

Det er såpass ja. Dette er jo mer interessant statistikk, eller sannsynlighet enn om kampen går klokka 13 eller at vi spiller i blå drakter. Enorme tall dette, men det skal jo spelles først

leedslife

Opta update 👀👀👀

Største forskjellen til Leeds er at selv i en formdupp så skaper vi sjanser og scorer mål denne sesongen.
Det er vel bare mot Burnley og Pompey i serien i 2025 at vi ikke har scoret mål. Før det må man vel tilbake til Rovers borte en gang i høst?
I de tre neste møter SU to lag som kjemper for livet. I tillegg skal de til Burnley som absolutt kan close ned et lag på resultat.
En voksen oppgave for Wilder og spillerene.

Asbjørn

Etter statistikken å dømme burde tre av de fire siste kampene være a walk in the park for Leeds.

Slik blir det jo ikkje, det vet vi alle. Men Plymouth, Stoke og Oxford er tre av de fire verste på xG'en i divisjonen for å slippe inn mål
Plymouth Argyle, Stoke City and Oxford United rank first, second and fourth, respectively, for Expected Goals Conceded (xGC) in the Championship this season.

Med 54, 60 og 82 baklengs er de på 13., 19. og 24.plass i baklengsmål...

Plymouth (74.8 xGC), Stoke (66.0 xGC) and Oxford (62.3 xGC) have consistently forfeited some of the most high quality shooting opportunities to their opponents over the course of this season. Coupled with the fact Leeds are by some distance the league's best chance creators with 79.6 xG to their name, it appears on paper at least the Whites will enjoy the lion's share of opportunities in three of their last four.

Leeds defeated Oxford 4-0 and Plymouth 3-0 at Elland Road earlier this season, and were victorious away at Stoke on Boxing Day by a 2-0 scoreline, in what should prove a further boost to Leeds' promotion hopes. Leeds' other remaining opponent Bristol City also failed to find the net in the reverse fixture at Ashton Gate.

United's remaining opponents managed a cumulative 1.3 xG across four matches with Plymouth failing to register a single shot on goal, Bristol City putting up a meagre 0.1 xG during the 0-0 draw against Leeds and Stoke managing just 0.3 xG at the Bet365 Stadium.

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-record-championship-premier-league-plymouth-oxford-stoke-5084766
Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Quote from: Asbjørn on April 16, 2025, 09:26:38Etter statistikken å dømme burde tre av de fire siste kampene være a walk in the park for Leeds.

Slik blir det jo ikkje, det vet vi alle. Men Plymouth, Stoke og Oxford er tre av de fire verste på xG'en i divisjonen for å slippe inn mål
Plymouth Argyle, Stoke City and Oxford United rank first, second and fourth, respectively, for Expected Goals Conceded (xGC) in the Championship this season.

Med 54, 60 og 82 baklengs er de på 13., 19. og 24.plass i baklengsmål...

Plymouth (74.8 xGC), Stoke (66.0 xGC) and Oxford (62.3 xGC) have consistently forfeited some of the most high quality shooting opportunities to their opponents over the course of this season. Coupled with the fact Leeds are by some distance the league's best chance creators with 79.6 xG to their name, it appears on paper at least the Whites will enjoy the lion's share of opportunities in three of their last four.

Leeds defeated Oxford 4-0 and Plymouth 3-0 at Elland Road earlier this season, and were victorious away at Stoke on Boxing Day by a 2-0 scoreline, in what should prove a further boost to Leeds' promotion hopes. Leeds' other remaining opponent Bristol City also failed to find the net in the reverse fixture at Ashton Gate.

United's remaining opponents managed a cumulative 1.3 xG across four matches with Plymouth failing to register a single shot on goal, Bristol City putting up a meagre 0.1 xG during the 0-0 draw against Leeds and Stoke managing just 0.3 xG at the Bet365 Stadium.

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-record-championship-premier-league-plymouth-oxford-stoke-5084766

Stoke (Victor Johansson) og Oxford (Jamie Cumming) ligger på henholdsvis 1. og 3.plass (med Trafford fra Burnley mellom seg) på keepernes versjon av xG-tabellen. Altså "redning i forhold til forventet redning etter skudd". Johansson har +14, mens Oxford har +10. Det betyr uten tvil om at de har gode skuddstoppere, men samtidig kan det være et tegn på at det kommer mange skudd i mot og at de redder en og annen de "ikke skulle tatt". Særlig når man kombinerer dette med tallene du nevner over.

Johansson hadde vært fin å ha i Leeds denne sesongen og en strålende signering til £1 mill (nedrykksklausul fra Rotherham), men vi bør klare å få hull på han til mandag. Når disse lagene slipper til mange store sjanser og Leeds produserer klart flest, er det i alle fall store muligheter på en NORMAL dag.
Marching on together!