Kamp: Leeds vs Luton Town @Elland Road, onsdag 27.11 2024 kl. 20:45 på LUTV

Started by auren, November 25, 2024, 17:42:15

Previous topic - Next topic

Lucas the Kop Cat and 2 Guests are viewing this topic.

TK20

Quote from: Asbjørn on November 28, 2024, 10:16:52
Quote from: Reaney on November 28, 2024, 09:03:24Byram er ikke en bedre fotballspiller enn Firpo men muligens et bedre valg. Det begrunner jeg i at Firpo er en humørspiller, som på tross av stigende formkurve har en aura av negativitet rundt seg. Synes fyren til tider virker direkte "sur". Det viser seg i antall kort (7 gule kort på 14 kamper denne sesongen) og hendelsen mot Millwall som førte til suspensjonen. I tillegg har fyren hatt " uflaks" eller vært klønete i situasjoner som har kostet oss 3 poeng (det siste er nok mer i tidligere sesonger). Men for all del. Firpo har vært god i år med ett mål og tre assists. Det er en positiv stemning og et momentum i laget nå som gjør at vi topper tabellen. Plutselig ser Leeds United ut som vinnere. Da trenger vi vinnerskaller og "togetherness". Jeg er usikker på Firpos bidrag her.
Du har flere poenger her.
Men opp i det hele har vi en Byram som ikke tåler to kamper i uka (om en skal ta det Farke sier bokstavelig), og at Firpo i Championship får brukt best sine styrker (det offensive bidraget).
Men det er flott å ha begge tilgjengelig.
Håper at Schmidt kan melde seg på også...

Dette er jo klassisk fotballsupporterdiskusjon da. Noen ganger er formen opp, ned, noen er skadet, noen er suspendert. Over en hel sesong er det viktig å ha flere spillere i samme posisjon, og det er ikke alltid man kan fastslå hvem som egentliger den beste spilleren.

Firpo har vært god i 2024 og Byram har også veldig gode kamper. Hvis vi skulle spilt opprykksfinale til lørdag ville jeg startet Byram. For et par uker siden hadde jeg valgt Firpo.

Det er Farke sin jobb å holde de ulike spillerne matchfit og fornøyde slik at de kan prestere når de kommer innpå. Og jeg synes det virker som vi har grei rotasjon i laget enn så lenge. Akkurat nå er det vel bare nummer 10 som ikke har blitt rotert noe særlig. Her bør Farke snart vurdere å hvile Aaronson som virker litt huff and puff og lite sluttprodukt for tiden.

Kato

Quote from: TK20 on November 28, 2024, 10:29:10
Quote from: Asbjørn on November 28, 2024, 10:16:52
Quote from: Reaney on November 28, 2024, 09:03:24Byram er ikke en bedre fotballspiller enn Firpo men muligens et bedre valg. Det begrunner jeg i at Firpo er en humørspiller, som på tross av stigende formkurve har en aura av negativitet rundt seg. Synes fyren til tider virker direkte "sur". Det viser seg i antall kort (7 gule kort på 14 kamper denne sesongen) og hendelsen mot Millwall som førte til suspensjonen. I tillegg har fyren hatt " uflaks" eller vært klønete i situasjoner som har kostet oss 3 poeng (det siste er nok mer i tidligere sesonger). Men for all del. Firpo har vært god i år med ett mål og tre assists. Det er en positiv stemning og et momentum i laget nå som gjør at vi topper tabellen. Plutselig ser Leeds United ut som vinnere. Da trenger vi vinnerskaller og "togetherness". Jeg er usikker på Firpos bidrag her.
Du har flere poenger her.
Men opp i det hele har vi en Byram som ikke tåler to kamper i uka (om en skal ta det Farke sier bokstavelig), og at Firpo i Championship får brukt best sine styrker (det offensive bidraget).
Men det er flott å ha begge tilgjengelig.
Håper at Schmidt kan melde seg på også...

Dette er jo klassisk fotballsupporterdiskusjon da. Noen ganger er formen opp, ned, noen er skadet, noen er suspendert. Over en hel sesong er det viktig å ha flere spillere i samme posisjon, og det er ikke alltid man kan fastslå hvem som egentliger den beste spilleren.

Firpo har vært god i 2024 og Byram har også veldig gode kamper. Hvis vi skulle spilt opprykksfinale til lørdag ville jeg startet Byram. For et par uker siden hadde jeg valgt Firpo.

Det er Farke sin jobb å holde de ulike spillerne matchfit og fornøyde slik at de kan prestere når de kommer innpå. Og jeg synes det virker som vi har grei rotasjon i laget enn så lenge. Akkurat nå er det vel bare nummer 10 som ikke har blitt rotert noe særlig. Her bør Farke snart vurdere å hvile Aaronson som virker litt huff and puff og lite sluttprodukt for tiden.

Jeg likte veldig godt hvor spillbar Byram var i går da han gled opp i korridor (Tanaka ned, Struijk bredt). Firpo kommer mer frem som kant.

Fantasyland

Quote from: Sydhagen on November 28, 2024, 09:22:32
Quote from: Kato on November 28, 2024, 08:42:35
Quote from: auren on November 27, 2024, 23:54:15Ampadu har vært en av våre aller beste spillere siden han ble signet i fjor sommer. Han vil jeg gjerne se i tospann med Tanaka. Rart at du plutselig mener han ikke er god nok for førstelaget, selv om Tanaka og Rothwell har gjort sine saker meget bra. Men pt er jo plassen deres å tape.

En ny spiss hadde vært fint. Synes også vi kunne fått inn en tradisjonell 10-er. Aaronson er en fin, ærlig og hardtarbeidende spiller. Men noen 10-er er han ikke. Synd vi ikke landet Hamer tidligere i sommer.

Godt å få Ramazani tilbake. Han viste virkelig prov på en herlig teknikk og uforutsigbarhet de minuttene han spilte.

Bring on Blackburn!

auren

Overhodet ikke slik at jeg ikke ser han som god nok. Men jeg ser han mest som sittende midtbanespiller, i den posisjonen vi nå har Tanaka. Og han er ikke nære Tanaka i forhold til oversikt, måten han tar på press osv. Og han har heller ikke de offensive kvalitetene til Rothwell. Kombinasjonen vi nå har sentralt, er det beste vi har hatt på årevis. Og ikke er det slik at han skyver ut Rodon/Struijk heller nå. Et luksusproblem, men Ampadu blir 12. mann inntil videre.

Skal han inn blir det Rothwell ut. Og så flyttes Tanaka et hakk frem. Men usikker på om det vil fungere all den tid Tanaka dropper veldig dypt med stopperne bredt og venstreback opp sentralt. Den roen Tanaka har der bak er uvurderlig.

Litt enig med Kato her, men samtidig er Tanaka egentlig en 8'er ut i fra det jeg leste om han fra tiden i Tyskland.
Det kan godt være at Ampadu kommer inn som sittende, og Tanaka blir brukt et steg lenger frem på banen. Jeg tror at det er Rothwell som må vike når Ampadu er fit for fight.

This is it! 😎

leedslife

Firpo har vært divisjonens beste kant i snart ett år. For meg så spiller ikke et rødt kort han ut av diskusjonen og tilbake til start. Men;
kanskje enda mer interessant i den diskusjonen er Woeber.
Gjorde nødvendigvis ikke så mye ut av seg og han kommer inn mot en fullstendig akterutseilt motstander.
Men han har et klokt fotballhodet. Han har en god venstrefot. I tillegg har han over brukbare forsvarsferdigheter på dette nivået.
Synes han kom seg opp i 2-3 gode posisjoner der han pisket ballen inn.
Burde hatt en scoring om Bogle hadde spilt seg han inn i stedefor å skutt selv.
Sjeldent gode spissferdigheter med ball til forsvarer og være og jeg tenker mangler i tempo og posisjonering defensivt bør enkelt kunne kamufleres av et fantastisk kollektiv det neste halvåret.
Ellers synes jeg det Ramarazani gjør mellom linjene er helt fantastisk.
Det er nærmest umulig å plukke opp og vil virkelig trekke motstandere ut av posisjoner utover sesongen.
Også kan du ha gule sko, rosa sko, bøyle i håret og gjøre titalls  cryuff-dragninger hver kamp, men ingen på dette nivået er farligere og mer effektiv i det han gjør enn Dan James.
Helt ubeskrivelig undervurdert.
Tror heller ikke det er tiden til å stille spm ved Brenden.
Tror han trenger de utfordringene han møter i fysikk, tempo og liten tid på ball. Tror han vil komme ut som e ny spiller etter denne sesongen.

Kato

Quote from: leedslife on November 28, 2024, 11:14:22Firpo har vært divisjonens beste kant i snart ett år. For meg så spiller ikke et rødt kort han ut av diskusjonen og tilbake til start. Men;
Gjorde nødvendigvis ikke så mye ut av seg og han kommer inn mot en fullstendig akterutseilt motstander.
Men han har et klokt fotballhodet. Han har en god venstrefot. I tillegg har han over brukbare forsvarsferdigheter på dette nivået.
Sjeldent gode spissferdigheter med ball til forsvarer og være og jeg tenker mangler i tempo og posisjonering defensivt bør enkelt kunne kamufleres av et fantastisk kollektiv det neste halvåret.
Det er nærmest umulig å plukke opp og vil virkelig trekke motstandere ut av posisjoner utover sesongen.
Også kan du ha gule sko, rosa sko, bøyle i håret og gjøre titalls  cryuff-dragninger hver kamp, men ingen på dette nivået er farligere og mer effektiv i det han gjør enn Dan James.
Tror han trenger de utfordringene han møter i fysikk, tempo og liten tid på ball. Tror han vil komme ut som e ny spiller etter denne sesongen.

Daniel James har jo fått en ny vår når det skal avsluttes. Lukker ikke øya og brenner til. Spiller til venstre og til høyre. Lobber og styrer. Ser jo ut som en million.

Sydhagen

Quote from: leedslife on November 28, 2024, 11:14:22Firpo har vært divisjonens beste kant i snart ett år. For meg så spiller ikke et rødt kort han ut av diskusjonen og tilbake til start. Men;

Angående Brenden, så synes jeg at han likner veldig på Cry før han fikk gjennombruddet i forrige sesong. Cry surret mye rundt uten noe sluttprodukt. Kan Farke få til det samme med Brenden som han gjorde med Cry?
Man ser at der er et stort potensiale der.

"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Dennis

Defensivt er det store mangler hos Junior, men offensivt på venstrebacken tror jeg ikke man finner veldig mange av samme kvalitet i divisjonen. Så blir det en diskusjon om det veier opp, men vi har i alle fall nå tre backer som kan bidra med forskjellige egenskaper. For å forenkle det veldig syns jeg Firpo er klart best offensivt, Wöber defensivt og Byram er omtrent like god begge veier. Da er det i det minste mulig for Farke å benytte seg av den som står best til motstander.

Jeg er enig i at Firpo ofte ser sutrete ut under kamp og pådrar seg en del unødvendige kort, men at han har en aura av negativitet rundt seg ser jeg ikke helt. Har tvert imot hørt og lest at han er en humørfylt og godt likt type. Hørte også et intervju med han der han ble "konfrontert" med at han faktisk var en av de rutinerte spillerne yngre kunne støtte seg på, en rolle han ikke nødvendigvis følte seg superkomfortabel med selv. Likevel sa han at han var blant de som roper og dirigerer mest, det samme var en annen (jeg ikke husker i farta), mens Rutter "holdt på med sitt". :)

Så lenge Leeds spiller CC er Firpo et kjempebidrag. I Premier League, mot en helt annen offensiv motstand, er historien en litt annen. Kontrakten går jo også ut til sommeren, så det blir spennende å se hva som skjer her. Med en skranten Byram blir det nok uansett - omsider - en ny back på Elland Road uavhengig av om Firpo blir med videre.

Marching on together!

auren

Wöber bør til nøds brukes på backen. For treig og har vel ikke helt teknikken i orden til å spille vingback. Setter Firpo, Byram og Schmidt foran ham i køen. Som venstre stopper får han konkurrere med Ampadu. Pt er Rodon og Struijk urokkelige der.

Kollektivt fungerer vi bra med Aaronson, men når alle er fit ønsker jeg ham pent plassert på benken. Trioen James, Gnonto og Ramazani kunne jeg godt tenkt meg å se over en håndfull kamper sammen. Det lukter krutt, målsjanser og mål. Problemet er hvem som skal spille spiss.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Dennis

Veldig enig det du skriver om Dan James her. For en fantastisk spiller på dette nivået. Har i tillegg tatt store steg både med ball og i avslutningene. Arbeidsmoralen har det aldri vært noe å si på og det kan ikke finnes mange som er farligere i bakrom enn James. Ikke bare er han god offensivt, men jeg syns også han er den av de offensive (i år som i fjor) som gir best arbeidsvilkår til backen bak seg.

Fint innhopp av Ramazani også. Greit at det er avgjort og vi møter en motstander fullstendig blottet for kampvilje, men han gjør en rekke detaljer i går som beviser at treeren bak Piroe/Joseph/Bamford er av høy klasse. Solomon var langt bedre i går (tross to mål mot Swansea) Ramazani og Gnonto har en del av de samme kvalitetene, mens James bidrar med en voldsomt direkte spillestil og målfarlighet. Det presser jo motstander bakover på banen og jeg syns han er fryktelig mye mer effektiv enn Gnonto, som litt for ofte liker å stoppe opp og gå på spilleren fra stillestående. Dessuten går stikkene til Wilf fortere enn hurtigheten i realiteten er, der hvor James løper fra hvem det måtte være.

Ellers er jeg positivt overraska over Aaronson. Han har ikke sin beste form for tida, men han bidrar med noe annet enn de andre. Dype løp og står aldri stille. En viktig brikke, selv om jeg tenker at han i blant også kan starte fra benken. Mot klart svakere motstandere tror jeg Solomon, Ramazani/Gnonto og James kunne rivd de fleste i filler, mens en mer balansert utgave er med Aaronson i midten. Jeg hadde også likt å se et forsøk med Rothwell litt lenger fram når Ampadu er tilbake. Eller en slags dobbel-8er med Tanaka og Rothwell og Ampadu som 6. Uansett, Aaronson har i alle fall utvilsomt kjempet seg inn i laget igjen på alle måter. Dessuten er det nesten fraværende å se han dette ned i enkle dueller, noe som er veldig fint å se.

Blir spennende å se om Wöber får til det samme, eller om det blir en slags cameo-sesong på han. Det beste er selvsagt om han gjør som Aaronson.
Marching on together!

Reaney

Det ryktes om at Byram pådro seg en hamstring skade i går, så da er det godt å ha Firpo tilbake på lørdag.

HåvardK

Lenge siden jeg har kost meg mer med Leeds enn i går kveld. Selv om vi faktisk slapp til Luton på noen sjanser, var jo hovedinntrykket at vi valset over dem med svært underholdende fotball. Makan til offensive kvaliteter må du langt opp i PL for å finne (sa han i et øyeblikk fylt av eufori). Farkeball på sitt aller, aller beste.
Artigst syns jeg det var med Byram. Kan ikke huske å ha sett han bidra mer offensivt enn i går.

leedslife

Quote from: Dennis on November 28, 2024, 11:42:42

Veldig enig det du skriver om Dan James her. For en fantastisk spiller på dette nivået. Har i tillegg tatt store steg både med ball og i avslutningene. Arbeidsmoralen har det aldri vært noe å si på og det kan ikke finnes mange som er farligere i bakrom enn James. Ikke bare er han god offensivt, men jeg syns også han er den av de offensive (i år som i fjor) som gir best arbeidsvilkår til backen bak seg.

Fint innhopp av Ramazani også. Greit at det er avgjort og vi møter en motstander fullstendig blottet for kampvilje, men han gjør en rekke detaljer i går som beviser at treeren bak Piroe/Joseph/Bamford er av høy klasse. Solomon var langt bedre i går (tross to mål mot Swansea) Ramazani og Gnonto har en del av de samme kvalitetene, mens James bidrar med en voldsomt direkte spillestil og målfarlighet. Det presser jo motstander bakover på banen og jeg syns han er fryktelig mye mer effektiv enn Gnonto, som litt for ofte liker å stoppe opp og gå på spilleren fra stillestående. Dessuten går stikkene til Wilf fortere enn hurtigheten i realiteten er, der hvor James løper fra hvem det måtte være.

Ellers er jeg positivt overraska over Aaronson. Han har ikke sin beste form for tida, men han bidrar med noe annet enn de andre. Dype løp og står aldri stille. En viktig brikke, selv om jeg tenker at han i blant også kan starte fra benken. Mot klart svakere motstandere tror jeg Solomon, Ramazani/Gnonto og James kunne rivd de fleste i filler, mens en mer balansert utgave er med Aaronson i midten. Jeg hadde også likt å se et forsøk med Rothwell litt lenger fram når Ampadu er tilbake. Eller en slags dobbel-8er med Tanaka og Rothwell og Ampadu som 6. Uansett, Aaronson har i alle fall utvilsomt kjempet seg inn i laget igjen på alle måter. Dessuten er det nesten fraværende å se han dette ned i enkle dueller, noe som er veldig fint å se.

Blir spennende å se om Wöber får til det samme, eller om det blir en slags cameo-sesong på han. Det beste er selvsagt om han gjør som Aaronson.
Satt med følelsen under kampen i går at Brenden trenger et moment of magic.
Selv om de er ulike spillertyper og har ulike fysiske forutsetninger så opplevde man det samme med Rutter helt i starten i fjor.
Trengte å tilvenne seg medtempo og intensiteten første kampene også løsnet det - men det ble alikavel bare 5-6 mål...
Brenden har jo alt annet du ønsker av en topp elite -utøver på høyeste nivå, men han mangler selvtilitten. Eks der han spiller Gnonto istedefor å avslutte i første omgang i går synes jeg er et tydelig bevis.
Ellers er jeg heller ikke i tvil om at Ampadu går rel fort inn i laget når han er tilbake.
Skal Rothwell spille fast sesongen igjennom som han gjorde for 4-5 sesonger siden i Rovers så er han avhengig av å fungere i flere konstellasjoner. For meg er han litt som Forshaw. En pålitelig og god fotballspiller, men det finnes spillere til og med i CC som er på et høyere nivå enn han.
På langsikt så er det nada sjans for at en duo i Tanaka og Rothwell er sterk nok defensivt i PL.
Så er det utrolig å fort man glemmer. Et ankepunkt gjennom hele fjoråret til spillerene på midtbanen var manglende mål,assist og sjanseskaping. Denne sesongen så er det uten tvil forbedring i posession og større trygghet i å spille på seg press, tre gjennom ledd, men alikavel average+ tall.
Vi kvittet oss med Summerville og Rutter, men vi fikk på et vis mer å spille på med inntoget av Brenden, Ramarazzani, Salomon og ikke minst Bogle - i tillegg til at vi behold James og Gnonto. Så man har flere sterkere kreatører og selve systemet til Farke har satt seg mye mer med Bogle og en Firpo som bare har fortsatt siden fjoråret.
Ellers tror jeg det er helt opplagt at Leeds vil ønske å fase Woeber inn nå utover.
Som Brenden så klart for å utvikle spilleren selv ut fra posisjonene de satt seg selv i mtp fee og kontraktinngåelse noen år tilbake, men også fordi han er en av de bedre casene vi har mtp videreutvikling for nivået opp.
Bra alder. Bevist at han behersker nivået tidligere. Han bekle flere posisjoner. Veldig gode posessionferdigheter til forsvarer å være. Tilhører hovedcoren i et veldig godt landslag.
Har ikke vært hans største fan. Men som med Gnonto så tror jeg han har godt av en sesong på et nivå ned for å akklimatiseres og ikke minst få et solid grunnlag. For det er ferdigheter på topp-topp CC nivå.

Også liker jeg godt dette med han franskmannen.
Rutinen. Stemmen i garderoben.
Man ser kanskje viktigheten av det.
Farke har og vært hissig på å kommunisere dette ut selv om det kanskje ikke er det gøyeste å skrive om for journalister.
Man stilte spm om dette i fjor. Mangel på rutine. Mangel på ledere.
Dette virker som en ny post som Farke har adressert i dette vinduet selv om det først ble realisert pga skadesituasjonen tidlig i sesongen.
Tror ikke man skal kimse av en slik type i en gruppe under et såpass voldsomt press 10 kalendermåneder gjennom ett år.

leedslife

Quote from: Sydhagen on November 28, 2024, 11:24:09

Angående Brenden, så synes jeg at han likner veldig på Cry før han fikk gjennombruddet i forrige sesong. Cry surret mye rundt uten noe sluttprodukt. Kan Farke få til det samme med Brenden som han gjorde med Cry?
Man ser at der er et stort potensiale der.

Her tror jeg du er så spot on man kan komme med det grunnlaget vi har.
har han 3-4 average kamper. jeg ville spilt han og spilt han og spilt han.
potensielt kan du ha en diamant her.
spille "inn" spillere på den måten vil ellers knapt være mulig.
Vi har den muligheten denne sesongen.

Kato

Brenden Aaronson løpte mest i championship i helga. Man skal vel heller ikke undervurdere den jobben han gjør uten ball.

Ift fjorårssesongen mener jeg:

1. Sterkere stall, bedre dekning på stopperplass, sentralt, kanter og backer.
2. Mer samspilt
3. Svakere på topp iom at Bamford ikke er den samme.
4. Sterkere sentralt
5. Svakere ekstremferdighet i fysikken til Rutter.

Spiss i januar er nok.

Dennis

Quote from: HåvardK on November 28, 2024, 12:10:49Lenge siden jeg har kost meg mer med Leeds enn i går kveld. Selv om vi faktisk slapp til Luton på noen sjanser, var jo hovedinntrykket at vi valset over dem med svært underholdende fotball. Makan til offensive kvaliteter må du langt opp i PL for å finne (sa han i et øyeblikk fylt av eufori). Farkeball på sitt aller, aller beste.
Artigst syns jeg det var med Byram. Kan ikke huske å ha sett han bidra mer offensivt enn i går.

Med unntak av Struijks akrobatiske redning på strek, føler jeg meg ganske sikker på at det Luton kom med er grunnet lav konsentrasjon hos Leeds. Det i seg selv er jo selvsagt ikke skryt, men det blir ofte litt rufsete når motstanden er så svak. De beste kampene spiller man gjerne mot bedre motstandere. Så er det flott å se at Meslier er konsentrert når det kommer et par halvfarlige skudd og dette gjennomspillet hvor Bogle/Rodon sover litt. Var vel et par farligheter i første, hvorav den ene enorme, men det er strengt tatt aldri truet - ytterst få kamper hvor en motstander er så overlegen er ligarival. Drøyt å tenke på at det er halvannet år sida Luton gikk opp og Leeds ned. Og Luton var ingen kasteball i PL heller.

Quote from: leedslife on November 28, 2024, 12:29:43Satt med følelsen under kampen i går at Brenden trenger et moment of magic.
Selv om de er ulike spillertyper og har ulike fysiske forutsetninger så opplevde man det samme med Rutter helt i starten i fjor.
Trengte å tilvenne seg medtempo og intensiteten første kampene også løsnet det - men det ble alikavel bare 5-6 mål...
Brenden har jo alt annet du ønsker av en topp elite -utøver på høyeste nivå, men han mangler selvtilitten. Eks der han spiller Gnonto istedefor å avslutte i første omgang i går synes jeg er et tydelig bevis.
Ellers er jeg heller ikke i tvil om at Ampadu går rel fort inn i laget når han er tilbake.
Skal Rothwell spille fast sesongen igjennom som han gjorde for 4-5 sesonger siden i Rovers så er han avhengig av å fungere i flere konstellasjoner. For meg er han litt som Forshaw. En pålitelig og god fotballspiller, men det finnes spillere til og med i CC som er på et høyere nivå enn han.
På langsikt så er det nada sjans for at en duo i Tanaka og Rothwell er sterk nok defensivt i PL.
Så er det utrolig å fort man glemmer. Et ankepunkt gjennom hele fjoråret til spillerene på midtbanen var manglende mål,assist og sjanseskaping. Denne sesongen så er det uten tvil forbedring i posession og større trygghet i å spille på seg press, tre gjennom ledd, men alikavel average+ tall.
Vi kvittet oss med Summerville og Rutter, men vi fikk på et vis mer å spille på med inntoget av Brenden, Ramarazzani, Salomon og ikke minst Bogle - i tillegg til at vi behold James og Gnonto. Så man har flere sterkere kreatører og selve systemet til Farke har satt seg mye mer med Bogle og en Firpo som bare har fortsatt siden fjoråret.
Ellers tror jeg det er helt opplagt at Leeds vil ønske å fase Woeber inn nå utover.
Som Brenden så klart for å utvikle spilleren selv ut fra posisjonene de satt seg selv i mtp fee og kontraktinngåelse noen år tilbake, men også fordi han er en av de bedre casene vi har mtp videreutvikling for nivået opp.
Bra alder. Bevist at han behersker nivået tidligere. Han bekle flere posisjoner. Veldig gode posessionferdigheter til forsvarer å være. Tilhører hovedcoren i et veldig godt landslag.
Har ikke vært hans største fan. Men som med Gnonto så tror jeg han har godt av en sesong på et nivå ned for å akklimatiseres og ikke minst få et solid grunnlag. For det er ferdigheter på topp-topp CC nivå.

Også liker jeg godt dette med han franskmannen.
Rutinen. Stemmen i garderoben.
Man ser kanskje viktigheten av det.
Farke har og vært hissig på å kommunisere dette ut selv om det kanskje ikke er det gøyeste å skrive om for journalister.
Man stilte spm om dette i fjor. Mangel på rutine. Mangel på ledere.
Dette virker som en ny post som Farke har adressert i dette vinduet selv om det først ble realisert pga skadesituasjonen tidlig i sesongen.
Tror ikke man skal kimse av en slik type i en gruppe under et såpass voldsomt press 10 kalendermåneder gjennom ett år.

Syns du tegner et veldig riktig bilde av Rothwell. Jeg syns Adam Forshaw, som var enormt skadeplaget, hadde et godt fotballhode. Han hadde bra ro med ballen, alltid villig til å få den og spille videre og gjorde en ok jobb defensivt som regel. Problemet var fysikken, både i form av nevnte skader og at han "tok for liten plass". Tenker ikke størrelsen, da mange av de beste defensive midtbanespillere gjerne er små terriere, men forflytningsevne og "presence".

Skal ikke overdrive inntoget av Joshua G heller, men jeg tror også det er en smart signering. Han har så vidt jeg vet i alle klubber blitt ansett som en leder og vært kaptein, samt at han har et smittende humør. Litt Sol Bamba-type? Wolfsburg svarte jo på Leeds' X-melding om signeringen: "Take care of our legend". En rutinert midtbanemann som både kan bidra med ro på slutten av kampene, dekning i en skadeplaget posisjon og (sannsynligvis) lederevner i garderoben er lurt. Blir kun sett utenfra herfra, men som en slags forlengning av treneren. Argumenterte selv for dette med manglende rutine i fjor. Nå kan man ha mange kamper i lav alder og et "erfarent hode" om årene mangler, men hadde Leeds gått direkte opp hadde det vært den laveste snittalderen for et direkte opprykk på veldig mange år og det med god margin. Ikke et bevis for mangel på rutine isolert, men ofte en indikasjon. Korttidskontrakt og neppe dyr i drift på Joshua; lav risiko og netto avkastning.

Wöber spilles utvilsomt inn, noe som er smart med tanke på Byrams fysikk og Firpos suspensjoner (og fysikk), samt at han har andre egenskaper enn dominikaneren. Så må jeg innrømme at jeg er skeptisk til godeste Max. Ikke bare grunnet valgene i fjor sommer, men fordi jeg ikke har sett han god siden de aller første kampene han spilte i hvitt. Og da var det mer et friskt pust enn ren klasse. Likevel, han er landlagsspiller for et godt landslag, så han bør inneha kvaliteter på dette nivået.

Ellers skal Bogle også ha skryt. Han begynte som Bambi på isen og tok over for gullgutten Gray, men som han ene podcasteren i Not the Top 20 sa til TSB før sesongstart: Vi vil få en back som ikke er av talentet til Archie og som har mangler defensivt, men som vil være en større offensiv kraft enn de vi hadde i fjor. Så langt ser den påstanden ut til å treffe veldig, veldig godt. Overlappene backer er et must i Farkes system, hvor det så ofte går på kryss og tvers med lav risiko og tempo rundt mostanders felt.

Det er ikke lenge sida vi møtte Millwall borte, men det er ikke mye som skal til før jeg er 99,9% sikker på direkte opprykk igjen. :)
Marching on together!

Dennis

Quote from: Kato on November 28, 2024, 12:53:01Brenden Aaronson løpte mest i championship i helga. Man skal vel heller ikke undervurdere den jobben han gjør uten ball.

Ift fjorårssesongen mener jeg:

1. Sterkere stall, bedre dekning på stopperplass, sentralt, kanter og backer.
2. Mer samspilt
3. Svakere på topp iom at Bamford ikke er den samme.
4. Sterkere sentralt
5. Svakere ekstremferdighet i fysikken til Rutter.

Spiss i januar er nok.

Du nevnte det, Evan Ferguson i januar hadde vært knall. Jeg håper det derimot hadde vært med opsjon i tilfelle, om den så hadde vært relativt høy. Ferguson i CC hadde vært en oppgradering fra dagens spisser, men jeg tror denne stallen går direkte opp med den manglende puslespillbiten på topp.

Piroe har sju og er på en del tredjeplass på tabellen, bak Maja med 10 og Borja Sainz med 14(!), men vi har så voldsomt med offensiv styrke at vi neppe er avhengig av at en enkeltspiller netter 20 engang.

En annen variant kunne selvsagt vært Ferguson (eller en annen) inn som en soleklar 9er og Mateo Joseph på lån ut sesongen et annet sted, men skal jeg tippe så er eneste sjansen for at vi henter en spiss at vi kan ha lån med opsjon på et stort talent/kvalitet eller at det blir skade på både Bamford og en av de andre.

Som ikke betyr at jeg ikke ville tatt mot Evan Ferguson med begge hender på "kun" et lån. Det hadde vært enormt og jeg syns Brighton strengt tatt skylder oss en. :)
Marching on together!

leedslife

Leeds trenger å holde konsentrasjonen oppe. Toppnivået er det ingen i liagen som har. Mest sannsynlig heller ikke like høyt laveste nivå.
Også må vi vise at man har utviklet evnen til å være tålmodige og spille vårt spill uansett hvor lavt motstandereren ligger, destruktivt de spiller eller det oppstår situasjoner som vil stresse oss på tid.
Du har to veldig godt drillet posessionlag i Swansea og Boro som er ustabile, men på gode dager kan spille Leeds ut. Du har kanskje Sheff Utd og 1-2 andre som kan slå Leeds med individuell brillianse. Men de aller fleste lag vil være sjanseløse og ta Leeds på  det eneste som har vist seg effektivt; nemlig ha ballen minst mulig i spill.
Altså. Vi slipper til lite sjanser og i sær lite mål. Og det sier ganske mye. For spiller for spiller er det knapt defensive fibre i laget. Voldsom offensiv kraft, men defensive ferdigheter er egentlig ganske begrenset.

Skal man gjøre noe i et overgangsvindu så blir det til sommeren. Da kan vi snuse på langt bedre caser enn Ferguson.
Mest sannsynlig med en helt annen backing.
Og da er vi endelig i en situasjon der vi sitter OK rigget rundt et forhandlingsbord - det gjør vi på ingen måte i Januar.

auren

Litt forundret over at Meslier-kritikerne ikke nevnte hans hodeløse utrusing på den store sjansen til Luton, som Struijk reddet på streken. Spilleren har jo nesten død vinkel og er i duell med Rodon (?). Likevel kommer Meslier ut. Er vel en større "tabbe" enn baklengsmålet mot Swansea?

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

leedslife

Quote from: auren on November 28, 2024, 13:52:56Litt forundret over at Meslier-kritikerne ikke nevnte hans hodeløse utrusing på den store sjansen til Luton, som Struijk reddet på streken. Spilleren har jo nesten død vinkel og er i duell med Rodon (?). Likevel kommer Meslier ut. Er vel en større "tabbe" enn baklengsmålet mot Swansea?

auren
Var ikke Meslier en av Leeds bedre i går?
Var ihvertfall en veldig god inngripen på slutten på sjansen til Adebayo.

Dennis

Quote from: auren on November 28, 2024, 13:52:56Litt forundret over at Meslier-kritikerne ikke nevnte hans hodeløse utrusing på den store sjansen til Luton, som Struijk reddet på streken. Spilleren har jo nesten død vinkel og er i duell med Rodon (?). Likevel kommer Meslier ut. Er vel en større "tabbe" enn baklengsmålet mot Swansea?

auren

Om det er fordi Meslier roper eller ikke, så ser det ut til at Rodon er i ferd med å parkeres. Kanskje går Meslier ned for tidlig, mulig er også den vinkelen Luton-spilleren ville fått svak nok til at keeper kunne blitt på strek fremfor å gå ut, men her der det brøkdeler for å vurdere. En tabbe syns jeg i alle fall er for strengt, selv om det kan være at en annen vurdering hadde vært det beste alternativet.

Jeg ville heller sagt at det er en meget god avslutning her, fremfor tabbe. Dessuten er kaptein Pascal der for å redde dagen. 8)

https://www.youtube.com/watch?v=hH-FKiSLFR8 (ca 45 sek inn).
Marching on together!

Asbjørn

Dette gir jo vibber tilbake til 'den sekvensen' i nedsablingen av Southampton (7-0) i '72...
https://www.youtube.com/watch?v=8Q-SF7FbYXc&t=22s

Leeds had a sequence of 44 consecutive passes in last night's game against Luton, the third-longest by a Championship team this season. The sequence that involved 10 of the 11 players and lasted for 130 seconds. #lufc

https://x.com/JRCooper26/status/1862125729678270946

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Kontakinte

auren
😀tenkte det samme, klønete utrusing var det. Men samtidig er Rodon merkelig passiv i duellen.

ingve1960

Ikke helt enig at meslier gjør så mye feil,når pass og løp er så langt mener jeg det er naturlig av keeper og komme ut og forstyrre og gjøre målet mindre..

Når det gjelder andre spiller vurdering i tråden er jeg veldig enig,,rotwell/tanaka fantastisk. Følte at rotwell hvar litt for heit og offensiv på innhopp men har knallbra kjemi med tanaka nå begge starter,,tanaka magisk.

Struijk/sam enig med reaney, sam har mye bedre hode enn firpo, overasket hvor god ballteknik og målteft sam har, Struijk trer gjennom sam både kort og langt og skaper farlige angrep..
Struijk har hatt to knallbra kamper,2 og 3sist på flere mål. Får tyn for balltap mot Swansea men vi er nok spillere på rett side til å hindre mål,vis et sånt balltap er gjevngodt med mål ender alle cckamper tosiffret.

Ellers kjekt å se at solomon kommer to landskamper og to for oss gir selvtillit, en skadefri, fit,salomon er kvalitet..

Aaronsen får også litt tyn, ikke enig,.han er ikke taklingsterk men den førsteforsvarerjobben han gjør er formidabel det å hindre mitstander og gjøre førstevalget etter brydd er viktig, sikkert pyton og spille mot..

James/gnonto råsterk duo.

Ellers, Ramazani, er dette en kryssning av summerville raphina og oskar bobb, hel vannvittig, gleder meg.
MOT