Sesongen 2025/26 Premier League

Started by GaryMac, April 21, 2025, 20:30:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Asbjørn

Fire kamper spilt, det er 10,5% av sesongen det. Ennå for tidlig å trekke konklusjoner. Men siden vi har slitt med å score mål...

Vi er ikke de eneste!

Aston Villa har ingen scoringer på fire kamper, vi har ett og Wolves har to.
Deretter begynner det å bli folksomt:
Newcastle og Fulham har tre, seks lag har fire scoringer.
Da har eg altså listet opp 11 av ligaens 20 lag. I snitt ett mål pr kamp ned til 0,25 for vår del...
De ni andre lagene fordeler seg på tre lag med fem mål, ett på seks, to lag på åtte og tre lag på ni.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

ingve1960

Denne pl runden hvar det 10 lag som ikke  skåra mål..

pedro

Quote from: Asbjørn on September 14, 2025, 20:22:47Fire kamper spilt, det er 10,5% av sesongen det. Ennå for tidlig å trekke konklusjoner. Men siden vi har slitt med å score mål...

Vi er ikke de eneste!

Aston Villa har ingen scoringer på fire kamper, vi har ett og Wolves har to.
Deretter begynner det å bli folksomt:
Newcastle og Fulham har tre, seks lag har fire scoringer.
Da har eg altså listet opp 11 av ligaens 20 lag. I snitt ett mål pr kamp ned til 0,25 for vår del...
De ni andre lagene fordeler seg på tre lag med fem mål, ett på seks, to lag på åtte og tre lag på ni.

Vi scora vel ett av Fullhams tre?
Leedsomaniac

Asbjørn

Quote from: pedro on September 15, 2025, 10:18:35Vi scora vel ett av Fullhams tre?
Vi var i alle fall sist på ballen på deres siste...
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Sånn at det er sagt:
In 96-97, George Graham's Leeds scored a measly 28 goals and comfortably survived in 11th. Their top scorers were Brian Deane and Lee Sharpe on five goals apiece. It shows it can be done, but is that what fans can expect from the eight months ahead? #lufc

https://x.com/BerenCross/status/1967583744346276100
Tell me  Tell me

Dylan

Blank_File

Quote from: Asbjørn on September 15, 2025, 16:05:09Sånn at det er sagt:
In 96-97, George Graham's Leeds scored a measly 28 goals and comfortably survived in 11th. Their top scorers were Brian Deane and Lee Sharpe on five goals apiece. It shows it can be done, but is that what fans can expect from the eight months ahead? #lufc

Situasjonen kan ikke helt sammenlignes etter min mening. Vi blir nødt til å akseptere denne tilnærmingen nå, selv om det er drit kjedelig. Så må vi sakte men sikkert bygge på med bedre stall og håpe at vi ikke rykker ned og må to steg tilbake igjen.

Josch

Quote from: Blank_File on September 15, 2025, 16:41:55
Quote from: Asbjørn on September 15, 2025, 16:05:09Sånn at det er sagt:

Situasjonen kan ikke helt sammenlignes etter min mening. Vi blir nødt til å akseptere denne tilnærmingen nå, selv om det er drit kjedelig. Så må vi sakte men sikkert bygge på med bedre stall og håpe at vi ikke rykker ned og må to steg tilbake igjen.

Vi var aldri helt trygge i den sesongen. Plassen ble sikret få kamper før slutt. 6 poeng fra nedrykk, selv om 11. plass ser pent ut. 11 seire og 13 uavgjort. Graham vraket Yeboah. Spissene var Deane/Rush.

Reaney

Tror noen her på Forumet på 11 seire og 13 uavgjort denne sesongen?

auren

Quote from: Reaney on September 15, 2025, 18:00:28Tror noen her på Forumet på 11 seire og 13 uavgjort denne sesongen?

Tror jeg neppe. Men jeg tror vi vil bli tøffe å slå hjemme. Kanskje denne rekka der?

7-5-7

Og borte:

3-3-13

Totalt:

10-8-20 som gir 38 poeng og forhåpentligvis PL-spill i 2026/27.

Sammenligningen med Graham-sesongen var vel at man kan oppnå bra med poeng selv om man scorer lite mål.

1-6 i målforskjell på de 4 første kampene og nesten ingen klare sjanser skapt er dog ganske så alarmerende.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

auren

Vi har altså spilt 4 kamper. 1 kamp mot Arsenal som alle forventet at vi skulle tape. Og tre andre kamper som alle har vært jevnspilte. Her har vi vunnet en, spilt en uavgjort og tapt en. Fortsetter det slik har jeg troen.

Hvis vi tenker vi får 1-1-1 i snitt mot lag utenfor topp 6 (1,33 poeng pr kamp) ender vi på ca. 35 poeng. Da trenger vi 3-5 poeng mot topp 6 for å være "sikre". Topp 6 denne sesongen er kanskje Liverpool, Arsenal, Chelsea, Manchester City, Tottenham og Newcastle? Her har vi allerede klart 1 poeng mot Newcastle.

Neste kamp blir en nøkkelkamp og kan ha mye å si for selvtilliten ihvertfall for fansens vedkommende:

3 poeng mot Wolves og humøret er på topp og "alle" tror vi skal holde oss.
1 poeng og ting er status quo.
Tap og 0 poeng og "alle" tror vi rykker ned.

Etter kampen mot Wolves venter tre hjemmekamper og en bortekamp de neste 4. Hjemme mot Bmouth og Tottenham, borte mot Burnley og hjemme mot West Ham. Her forventes minimum 6. 8 poeng eller bedre er strålende. 5 eller lavere ikke godt nok.

auren

Asbjørn

Quote from: auren on September 15, 2025, 18:22:34Vi har altså spilt 4 kamper. 1 kamp mot Arsenal som alle forventet at vi skulle tape. Og tre andre kamper som alle har vært jevnspilte. Her har vi vunnet en, spilt en uavgjort og tapt en. Fortsetter det slik har jeg troen.

Hvis vi tenker vi får 1-1-1 i snitt mot lag utenfor topp 6 (1,33 poeng pr kamp) ender vi på ca. 35 poeng. Da trenger vi 3-5 poeng mot topp 6 for å være "sikre". Topp 6 denne sesongen er kanskje Liverpool, Arsenal, Chelsea, Manchester City, Tottenham og Newcastle? Her har vi allerede klart 1 poeng mot Newcastle.

Neste kamp blir en nøkkelkamp og kan ha mye å si for selvtilliten ihvertfall for fansens vedkommende:

Etter kampen mot Wolves venter tre hjemmekamper og en bortekamp de neste 4. Hjemme mot Bmouth og Tottenham, borte mot Burnley og hjemme mot West Ham. Her forventes minimum 6. 8 poeng eller bedre er strålende. 5 eller lavere ikke godt nok.

auren

Tror du treffer bra med det du skriver her.

Men tror også at om scoringstørken vedvarer vil eierne være villige til å splash the cash på målscorer/assist-konge i januarvinduet.

Da vil det være grunn til å ha troen på litt bedre poengfangst i de 18 siste kampene (om disse kommer inn tidlig i vinduet).
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Leeds-skribentene mener Farke gambler - og vandrer på en tynn line...

Isaac Johnson (Leeds-Live)
"I can't expect something from a player that he's not capable to deliver"
Daniel Farke gave a frank assessment of the attacking state of play post-Fulham
His comments are honest, brutal - and a bit of a gamble. Not every player reacts the same. #lufc
https://x.com/isaacjohnsonLL/status/1967580091095155159

Beren Cross (The Athletic)
Farke's messaging on the wingers is intriguing, if not precarious. Repeating 2023 write-offs of their abilities. At best, he's going to foster a siege mentality. At worst, he's crushing confidence. He's trying to manage expectations, but it's dicey. #lufc
https://x.com/BerenCross/status/1967629233997414528

Tell me  Tell me

Dylan

HåvardK

Quote from: Asbjørn on September 15, 2025, 18:36:03
Quote from: auren on September 15, 2025, 18:22:34Vi har altså spilt 4 kamper. 1 kamp mot Arsenal som alle forventet at vi skulle tape. Og tre andre kamper som alle har vært jevnspilte. Her har vi vunnet en, spilt en uavgjort og tapt en. Fortsetter det slik har jeg troen.

auren

Tror du treffer bra med det du skriver her.

Men tror også at om scoringstørken vedvarer vil eierne være villige til å splash the cash på målscorer/assist-konge i januarvinduet.

Da vil det være grunn til å ha troen på litt bedre poengfangst i de 18 siste kampene (om disse kommer inn tidlig i vinduet).
Og vi er på'n igjen. Hvorfor i huleste skal vi seriøst tro på at vi plutselig er i posisjon til å kjøpe en toppspiss i januar? Det har ALDRI skjedd tidligere.

Asbjørn

Quote from: HåvardK on September 15, 2025, 22:02:11Og vi er på'n igjen. Hvorfor i huleste skal vi seriøst tro på at vi plutselig er i posisjon til å kjøpe en toppspiss i januar? Det har ALDRI skjedd tidligere.

Hehe, mine håp strekker seg ikke til 'toppspiss' - får vi noen som scorer på sjansene våre er jeg fornøyd. :D 
Tell me  Tell me

Dylan

HåvardK

Quote from: Asbjørn on September 15, 2025, 22:11:18
Quote from: HåvardK on September 15, 2025, 22:02:11Og vi er på'n igjen. Hvorfor i huleste skal vi seriøst tro på at vi plutselig er i posisjon til å kjøpe en toppspiss i januar? Det har ALDRI skjedd tidligere.

Hehe, mine håp strekker seg ikke til 'toppspiss' - får vi noen som scorer på sjansene våre er jeg fornøyd. :D 
Syns ikke vi kan kritisere spissene våre for å ikke score på sjansene. Vi skaper jo ikke sjanser.

Asbjørn

Quote from: HåvardK on September 16, 2025, 07:33:07Syns ikke vi kan kritisere spissene våre for å ikke score på sjansene. Vi skaper jo ikke sjanser.
Egentlig har du et kjempepoeng der.

Men heldigvis er vi ikke aleine om å slite innledningsvis med dette. Tre lag har dårligere xG:
An xG of 3.7 is quite low for four games, but it is interesting to note that West Ham United, Aston Villa and Wolves - United's next opponents - have a lower return. Villa have yet to score but West Ham have netted four times and Wolves, twice.
(Leeds-Live)
Tell me  Tell me

Dylan

Reaney

For å sette sesongen vår i perspektiv så tapte Sheffield W. 0-1 hjemme mot Grimsby i ligacupen.

ingve1960

Skaper ikke sjangser sies det, ja det er ikke noe sjangsebonansa men det er så at selv om shot off ikke kunne blitt mål så kan off target være like godt spill og stor sjanse som on target og vis vi ser stats livscore så har vi mer on off i 3 av kampene..

Everton 10-4
Newcastle 7-5
Fulham 6-5.
Jeg tror dette løsner når gutta få spille mer sammen, vi har tross alt 6 nye utespillere.

Mot

Asbjørn

Livet tidlig i sesongen :D

This league's insane. One minute your flirting with the bottom 3, a win later and your 2 points off a champions league place 😀⚽️
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Quote from: Asbjørn on August 30, 2025, 21:26:56Vi må sammenligne litt:
Div Leeds 2022/23      3 kamper 2-1-0  7-3 7 poeng  3.plass
Bielsa Leeds 2020/21  3 kamper 2-0-1  8-7 6 poeng  7.plass
Farke Leeds 2025/26    3 kamper 1-1-1  1-5  4 poeng 12.plass
Bielsa Leeds 2021/22    3 kamper 0-2-1  4-8 2 poeng 15.plass
Farke Norwich 2019/20  3 kamper 1-0-2  6-8 3 poeng 17.plass
Farke Norwich 2021/22  3 kamper 0-0-3  1-9 0 poeng 20.plass

Valgte å rangere etter plassering og ikke poeng...
Vi er pr nå nr 10 men vil nok falle en del når hele runden er spilt.

Det er altså nedrykkssesongen vår som leder etter tre runder, mens Farkes to Norwichsesonger allerede er nederst.
Virker som farkes Leedssesong legger seg på tredjeplass etter tre runder, gett.
Fem runder spilt og vi må sammenligne Bielsa-Leeds og Farke-Norwich med årets Farke-utgave:

Div Leeds 2022/23      5 kamper 2-2-1  8-5 8 poeng  7.plass
Bielsa Leeds 2020/21  5 kamper 2-1-2  9-9 7 poeng  12.plass
Farke Leeds 2025/26    5 kamper 2-1-2  4-7  7 poeng  11.plass (foreløpig)
Farke Norwich 2019/20 5 kamper 2-0-3  9-12 6 poeng 13.plass
Bielsa Leeds 2021/22    5 kamper 0-3-2  5-12 3 poeng 17.plass
Farke Norwich 2021/22 5 kamper 0-0-5  2-14 0 poeng 20.plass

Her er det mye interessant å sammenligne - årets utgave er foreløpig ajour poengmessig med da Bielsa sikret 9.plassen (og poenget bak da vi rykket ned...) :o

Det er allerede et klart skille mellom Farkes to Norwich-sesonger og Bielsas andre sesong (da vi altså nesten rykket ned). Da stod vi med 0 og 3 poeng etter fem runder.

OG kontrast til de tre andre sesongene da vi hadde 7 og 8 poeng etter fem runder. Likefullt rykket vi ned med mannskapet som foreløpig leder denne interntabellen...

Men det mest interessante er jo at vi ligger likt med da vi endte på niendeplass. :)

Og nå skal vi ha to hjemmekamper på rappen...
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Det e fortsatt early days men det virker jo som de nyopprykkede lagene klarer seg godt denne sesongen. Ingen av de ligger på nedrykksplass, Burnley/Leeds sågar i midtsjiktet på tabellen as we speak. Nå har Sunderland utlignet mot Villa med 10 mann og står med 8 poeng. 19 poeng til sammen på de tre lagene etter fem runder - i fjor hadde de samlet sju poeng på samme tidspunkt.
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Leeds er altså bare tre poeng fra andreplassen i øyeblikket - og det er det bare Arsenal som kan gjøre noe med (denne runden). :o
Tell me  Tell me

Dylan

Reaney

Jonny Cooper på X:
Leeds United remain unbeaten when a Dominic (Matteo, Poleon & Calvert-Lewin) has scored: 9 games, 8 wins and 1 draw at the San Siro. #lufc

Reaney

Fra samme mann:
Leeds United have won 37 of the 55 matches Ethan Ampadu has started as captain, the best win ratio (67%) of any player to captain #lufc more than five times in the club's history.

Hawley

Quote from: Reaney on September 22, 2025, 10:07:18Jonny Cooper på X:
Leeds United remain unbeaten when a Dominic (Matteo, Poleon & Calvert-Lewin) has scored: 9 games, 8 wins and 1 draw at the San Siro. #lufc

Flere enn meg som er møkklei denne typen meningsløs statistikk

Lucas the Kop Cat

Quote from: Hawley on September 22, 2025, 11:16:25

Kanskje ikke så "nyttig", mer fascinert over at noen holder oversikt over slikt.

Sent fra min LE2113 via Tapatalk

Hawley

Quote from: Lucas the Kop Cat on September 22, 2025, 11:20:30
Quote from: Hawley on September 22, 2025, 11:16:25

Kanskje ikke så "nyttig", mer fascinert over at noen holder oversikt over slikt.

Sent fra min LE2113 via Tapatalk

Den norske kommentatoren på lørdag bombanderte oss også med slik meningsløs statistikk. Litt grumpy-old-man her nå, men det er bare sånt som irriterer meg.

Asbjørn

Nå har vi altså sju poeng etter fem kamper. Vi kan altså tape de to kommende hjemmekampene og likevel være ajour med ett poeng pr kamp, som gir 38 poeng og stor sannsynlighet for overlevelse.

Likevel tror jeg det er lurt å skaffe seg et forsprang på dette skjemaet. De to hjemmekampene er på en måte mot kvalifisert motstand, mot nr 3 og 4 på tabellen. Likevel tror jeg ikke de fleste ville ansett Bournemouth som den vanskeligste motstanderen på Elland Road. Og Tottenham er ...ustabile.
Såå, jeg har håp om flere poeng i løpet av de to kampene. Bonuspoeng. :)
Tell me  Tell me

Dylan

auren

Quote from: Asbjørn on September 22, 2025, 12:12:54Nå har vi altså sju poeng etter fem kamper. Vi kan altså tape de to kommende hjemmekampene og likevel være ajour med ett poeng pr kamp, som gir 38 poeng og stor sannsynlighet for overlevelse.

Likevel tror jeg det er lurt å skaffe seg et forsprang på dette skjemaet. De to hjemmekampene er på en måte mot kvalifisert motstand, mot nr 3 og 4 på tabellen. Likevel tror jeg ikke de fleste ville ansett Bournemouth som den vanskeligste motstanderen på Elland Road. Og Tottenham er ...ustabile.
Såå, jeg har håp om flere poeng i løpet av de to kampene. Bonuspoeng. :)

Enig. Her bør vi ta poeng for å ha flere å gå på etterhvert. 3 poeng på disse to kampene er absolutt godkjent. Antar at to poeng (altså to uavgjorte) også er tilfredsstillende. To vanskelige kamper mot to lag som har startet sesongen godt. Spent på hvordan vi står i disse kampene.

auren