Rykter: Spillere inn og spillere ut, del 29. Foran januarvinduet 2026

Started by Asbjørn, September 22, 2025, 12:29:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

Cannavaro

Dette vinduet var som jeg tenkte ihvertfall ; èn lånespiller inn, og noe til U-lag, Harrison ut. Minimalt med rokkeringer. Farke har tidligere uttalt at januar vinduet er vanskelig.
Det er uansett ikke vanskelig for oss fansen å se at vi kunne trengt forsterkninger, når det ikke skjer så må vi bare forholde oss til fakta ; vi har ca 4 kamper hvor vi ikke er i nærheten av å ta poeng, det er spilt 24 kamper. Farke har vist oss at han kan endre på formasjon, og gjøre bytter som kan være logisk underveis i kampene. Han stoler på spillermateriellet sitt gitt de økonomiske rammene han har. Personlig er jeg egentlig glad for at vi ikke handlet inn Strand Larsen til en giga sum.  Da får vi bruke det vi har og utvikle oss videre med det. Flere spillere har hatt en oppblomstring denne sesongen. Det startet grumsete, men etterhvert kom bl.a Bijol inn i varmen med 3 stoppere bak. Ampadu er den naturlige lederen på midtbanen, DCL fikk en god periode med viktige scoringer for oss, og Aaronsson har også fått vise hva som bor i ham. Uansett så mener jeg det er mer uforløst potensial her ; Gabbi har hatt uflyt i noen kamper, men han er en offensiv kraft når han spiller, Bogle har mer å gå på, Tanaka og Stach bør kunne utvikles mer. Justin er en allround type som kan gjøre en jobb. Struijk har gjort flere gode kamper, også Rodon såklart. Jeg er usikker på Gruev, Bournauw, Okafor - Gnonto får lite spilletid og Longstaff blir bare en arbeidsmaur på midten. Keeperne våre har åpenbare problem.  Noen spillere kunne shippes ut for å få nye inn såklart, men da må det komme bud også.  Piroe er en Championship spiller, ikke god nok for en hel PL-sesong. Vi skulle så gjerne hatt mer PL-materiale i spillergruppa.  Vi må nå stole på Farke at han gjør en god jobb med den spillergruppa som er til rådighet.

Tross alt bor det noe i laget, det er vist i flere kamper - vi har gledet oss stort over seirene som er kommet, samt nesten seire også. Vi kan tross alt gjøre det vanskelig for mange lag i PL, og vi vil fortsatt ta hjem 3-poengere - selv uten noe særlig ny-signeringer i dette vinduet.  Jeg mister ihvertfall ikke trua og har fortsatt en overbevisning i meg at denne spillergruppa skal klare å holde seg unna de 3 nederste plassene når vi skriver 25.mai.
MFLU - Miracles For Leeds United

Asbjørn

Quote from: Cannavaro on February 02, 2026, 22:41:54Dette vinduet var som jeg tenkte ihvertfall ; èn lånespiller inn, og noe til U-lag, Harrison ut. Minimalt med rokkeringer. Farke har tidligere uttalt at januar vinduet er vanskelig.

Flott oppsummert, heile greia :)

Det eneste som uroer (meg) er om DCL blir ute over tid. Tror ikke Nmecha klarer å ta rollen hans. Så da må evt Farke ut og justere planene, vi må spille annerledes. Det tror jeg han har innabords men det gjenstår å se.

Heldigvis har vi seks poeng på West Ham, og flere lag rundt vår poengsum. Klarer vi å spille som vi har gjort siden midten av desember (med et par unntak) så skal vi sanke greit med poeng, nok til å klare oss - tror jeg.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Cannavaro

Helt enig Asbjørn.
Glemte å nevne skader ; vi er sårbare for skader på nøkkelspillere, særlig Calvert Lewin som har bidratt så mye som oppspillspunkt og målscorer. Ampadu og Rodon har også vært ute, og vi har klart oss tålelig. Derimot skader på nøkkelspillere samtidig kan bli krevende.
MFLU - Miracles For Leeds United

Kato

Jeg er sjeleglad for at vi ikke kjøpte JSL. Mye bedre å spare de pengene til sommeren. Kan ikke tro han ville vært forskjellen på om vi skulle berge oss.

Kjempeskeptisk til at vi ikke henta ny keeper. Det kan sende oss ned. Jeg ser ikke bort fra at Meslier står denne sesongen.

Gordon McUseless

Quote from: Kato on February 02, 2026, 23:02:57Jeg er sjeleglad for at vi ikke kjøpte JSL. Mye bedre å spare de pengene til sommeren. Kan ikke tro han ville vært forskjellen på om vi skulle berge oss.

Han kunne blitt det om DCL blir skadet. Og rykker vi ned koster det mye mer enn JSL. Men fasiten får vi nå aldri vite.

leedslife

Er jo en sterk prestasjon om vi holder oss ser man det opp mot penger brukt på spillere i disse to vinduene.
Til og med Burnley har brukt mer penger enn oss.
WH opp mot det dobbelte og Forest over det dobbelte.

Nok en fjær i hatten til lagbyggeren Farke. Det serveres  ikke voldsomt fra 49ers, men det er nok nøkternt og smart.
Og et klart bilde på at vi sammen med Burnley kanskje har klart minst ressurser, muligheter og trekkraft i ligaen pr nå.

Total market value også nederst med Burnley og Wolves.
Det blir nok utfordringer til sommeren igjen.

Litt skremmende at vi blir fullstendig priset ut mot konkurrerende klubber i kampen om nedrehalvdel spillere.
Stiller meg også tvilsom til om Wilson feks er en handel vi i det hele tatt kan være med på i sommer. Vil tro det toget har gått med den økonomiske rammen det innebærer.
Tipper det blir en ny ferd i Bundesliga og lignende ligaer.
 Så skal man ta med at det har vist seg vellykket. Fikk inn en veldig god spiller i Stach og bidragene tll Bornauw, Gruev og Nmecha har vel også vært langt over hva man kan forvente opp til nå.

På den andre siden så er det ikke mange caser med høy salgsverdi. Ampadu og Rodon utvilsomt, men selger du en av dem så faller også korthuset.
Gnonto kan vel fortsatt generere en OK overgangssum og så klart Gray, men bortsett fra det så er det vel få om noen som går over 20-25mill - som altså er som lommerusk i denne ligaen når man ser det opp mot omsetningene i markedet siste året, da spesielt på caser i offensive posisjoner.
Vil tro en av de mest brennhete overgangene vil være Cresswell tilbake til PL. Heldigvis får vi en liten del av den kaken.

Asbjørn

Tell me  Tell me

Dylan

auren

Quote from: jaho on February 02, 2026, 16:14:22
Quote from: Asbjørn on February 02, 2026, 15:43:01Hèlt stille er det jo ikke for Leeds da.

YEP melder at 'Farke on the move' mens Pete O'Rouke melder at vi har snappet Fletcher fra Manchester United.

Excl: Leeds United have raided rivals Manchester United to sign highly-rated attacking midfielder Edward Ibrovic-Fletcher in a permanent deal. #LUFC #MUFC #DeadlineDay

Mht Farke er det jo bare delvis riktig, for sønnen (på atten) heter ikke Farke men Luis Engelns, og går altså fra Paderborn til Hoffenheim

Ibrovic-Fletcher på 17 år er Leeds-født faktisk. U-spiller for Serbia. I tilfelle en for fremtiden.

Ble denne spilleren signert i går?

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Asbjørn

Tell me  Tell me

Dylan

leedslife

Quote from: Asbjørn on Today at 08:12:11...overgangen til SCR fra PSR (basert på omsetning) vil jo uansett forandre vilkårene her.

https://www.skysports.com/football/news/11095/13473576/premier-league-clubs-approve-new-squad-cost-ratio-rules-to-replace-psr-but-vote-against-a-proposal-that-could-have-introduced-a-salary-cap
Nå er det sikkert mange her inne som har bedre kontroll på SCR/SSR enn meg, men jeg prøver å skjønne hva dette faktisk betyr for klubber som oss og Burnley feks.

Blir dette en sikkerhetsline  eller en tvangstrøye for oss?

Slik jeg leser det, blir vi mer skadelidende fordi vi i praksis ikke kan strekke oss like langt som klubber med høyere inntekter. SCR handler jo ikke om totaldrift over tre år slik PSR gjorde, men om hvor stor andel av inntektene vi bruker på troppskostnader – og det må vi holde kontroll på sesong for sesong.

Og det viktigste her: agenthonorarer teller også i troppskost under SCR (i tillegg til lønn og overgangsamortisering). Det gjør at noen typer avtaler blir mye vanskeligere å få plass til.

Ta for eksempel en ny kontrakt for Ampadu: hvis han skal ha et lønnshopp, så går det rett inn i SCR-regnestykket. Da mister vi litt handlingsrom – og det kan fort bety at vi må kompensere med salg, lavere lønn andre steder, eller at vi må være mer forsiktige i overgangsvinduene.
For og konkretisere - du har altså en uerstattelig spiller for Leeds basert på de siste 3 sesongene og du har ingen i stallen som er i nærheten av den kvaliteten verken i form av ferdigheter eller som leder. Du har heller ingen spillere i yngre rekker som kan fase ut den kvaliteten på lengre sikt.

Og free transfers er ikke nødvendigvis like gunstig lengre? Hvis vi henter en ny type DCL på free transfer, så flytter kostnaden seg ofte fra overgangssum til høyere lønn, sign-on, bonuser og agentpakke – og alt dette presser direkte på squad cost-taket. Det kan derfor være at en free transfer i praksis blir like krevende (eller mer krevende) å få plass til enn en vanlig kjøpsovergang med lavere lønn.

I Wilson-typen overgang (28 år, ute etter siste store kontrakt) ser jeg for meg at totalpakken ofte blir tung: høyere lønn, mer upfront penger og høyere agentkrav. Da er den kanskje ikke like attraktiv under SCR som den ser ut på papiret som free transfer.

Mens Nmecha-typen free  kan være en veldig god avtale for oss – nettopp fordi totalpakka er nøktern og vi slipper amortisering av overgangssum.
Lavt agenthonorar, lønn og kontraktslengde?

Sånn sett virker det som dette blir mer sammensatt enn før: en dyr overgang kan være helt ok så lenge lønn og agenthonorar er kontrollert (typisk signeringer fra andre ligaer). Men en spiller der du både har høy fee, høy lønn og stort agenthonorar blir vanskelig å få plass til uten at du selger først eller kutter andre steder.

Og jeg tipper januarvinduet blir enda tøffere: overlevelses-premien gjør at både lønn og agentkrav går opp, og du ender ofte med mindre gunstige avtalestrukturer. Når alt dette teller direkte inn i SCR, blir det mindre rom for haste-signeringer uten at det slår rett tilbake på handlingsrommet.

En låneavtale med eksempelvis Trafford vil være helt fullstendig urealistisk hvis vi ligger i nærheten av SCR margin med mindre da City dekker alt av lønn og øvrige økonomiske kostnader?
Lønn, lånefee, bonuser,  agenthonorar etc
Eksempelvis ser jeg de dekker nærmest alt vedr Kalvin og SU, men dette er neppe vanlig prosedyre for dem.
Det har jo vært ekstraordinære summer involvert vedr Delap, McAtee etc de siste årene.

Er dette riktig?

Og til slutt. Hvorfor selger vi Cresswell når vi vet at dette nye regelverket kommer på plass?
Det var jo en case som virkelig var verdifull?
Billig i Squad cost og et salg kunne økt renevue basen bigtime?

Investere i akademi er vel selve essensen for og på sikt kunne maksimalisere under dette regelverket?
Spesielt for Leeds med den historien.

På den andre siden så må jo en avtale som ble inngått med Ramazani være direkte skadelidende på handlingsrommet vårt?
En spiller som kanskje pr nå man kan stille spmtegn rundt om er god nok for topp CC fotball. Verdien er halvert og han sitter på en høy CC lønn og har 3 år igjen av kontrakten. Det ligger vel heller ingen garanti for at Leeds ikke må dekke gode deler av utgifter med neste låneopphold.
Samme eksempel kan jo brukes vedr Perri - bare at man knepper det opp fra en CC økonomiske type pakke til PL - 50/60k i uka, kontrakt som strekker seg til 2029, ekl fee, agenthonarer, men vil tro mtp overgangssum så er de betydelige.

En eller flere av Harrison, James, Gnonto, Piroe, Strujik, bør man vel virkelig se på om man kan flytte på til sommeren? Så vil jeg tro det eneste vi får ut av Perri og Ramazani er ugunstige låneavtaler ut.
Meslier frigjør jo marginer da kontrakten går ut til sommeren.
Mens det er vel i utgangspunktet ingen grunn til og flytte på Gruev og Tanaka da den totalepakken er veldig gunstig og de har også vist seg at de kan bidra som backup på dette nivået.

For meg virker det mildt sagt veldig utfordrende og sitte med dette puslespillet for Leeds del.

Frykten er jo at det i tradisjonen tro blir en av Rodon, Ampadu, Bogle, Brenden istedefor de nevnt over - og da vil det jo være nærmest umulig og etablere dette i Premier League. Eller spørsmålet er hvor lenge vi kan klare og overprestere på premisser der vi er mest skadelidende opp mot konkurrenter og regelverk.
Simulerer man dette i  gjennomføringer og tall så ligger vi midt på tabellen med feks Brighton, Bmouth, Fulham, men poengfangsten er rett over nedrykk og ytterst små marginer om vi vil stå eller ikke i divisjonen.

Vi, Sunderland og Burnley ligger vel helt nederst setter man opp PL tabellen etter SCR-kapasitet. (Turnover  x 85% av SCR tak).
Basert på ren turnover ligger vi vel i en klynge med Bmouth, Brentford, Forest, Fulham, Palace. Alle klubber som har klart og etablere seg i divisjonen - men det ligger en lagg her, det er en større differanse opp mot lagverdi og videresalgspotensial.
Men som Asbjørn skriver vedr stadionutbygging så er det jo et godt tegn i et større perspektiv.
Men det betyr jo utvilsomt et-par vinduer til med smalhans og klubben er jo på ingen måte klar for trenerbytter eller trener(e) som krever større økonimske pakker.

Kato

Må jo si det er sjokkerende å se Kalvin Phillips utlånt til laget som er nr 17 i Championship. Er ikke lenge siden man så han sammen med Declan Rice på den sentrale midtbanen til England. Du verden.

Asbjørn

Quote from: leedslife on Today at 09:05:24Nå er det sikkert mange her inne som har bedre kontroll på SCR/SSR enn meg, men jeg prøver å skjønne hva dette faktisk betyr for klubber som oss og Burnley feks.

Dette er virkelig ikkje mitt område, men har i alle fall lest at den kommende stadionutbyggingen vår vil være gunstig for oss mht dette regnskapet. Plutselig vil vi være på Topp Åtte på kampomsetning.
Tell me  Tell me

Dylan

Killa

Quote from: Asbjørn on Today at 10:22:03
Quote from: leedslife on Today at 09:05:24Nå er det sikkert mange her inne som har bedre kontroll på SCR/SSR enn meg, men jeg prøver å skjønne hva dette faktisk betyr for klubber som oss og Burnley feks.

Dette er virkelig ikkje mitt område, men har i alle fall lest at den kommende stadionutbyggingen vår vil være gunstig for oss mht dette regnskapet. Plutselig vil vi være på Topp Åtte på kampomsetning.

Når var det spaden skulle i jorda på utbygging av ER igjen...?

Asbjørn

Quote from: Killa on Today at 12:20:01Når var det spaden skulle i jorda på utbygging av ER igjen...?
Ved sesongslutt :)

Major construction work to expand Elland Road to a 53,000 capacity is scheduled to begin at the end of the current season in May 2026. While major construction starts then, preliminary works in and around the West Stand car park were set to begin around September 2025. The stadium will remain operational throughout the redevelopment.
Tell me  Tell me

Dylan

NT

Så er DeadlineDay passert, og man sitter tilbake for å kåre vinnere og tapere av vinduet. Noen steder hagler kritikken over udugelige fotball-ledere, andre takker
høyere makter over spillere de er kvitt eller fått, og sikkert også de som i grådighetens tegn fikk det slikt de ønsket. Ett kynisk spill man bare må akseptere er
en del av galskapen, ødeleggende eller utviklende ???

JSL er sikkert en vinner på mange områder, så skal han virkelig også håndtere det press som nå ligger der på han,  skyte Palace ut av en utsatt tabellposisjon. Håper for
hans del at han lykkes, men Palace sin opptreden i dette vindu er sjokkerende lavmål med hvordan klubber og spillere blir til de grader trukket inn i deres forhandlinger
og strategier.  Ikke bare må de trekke salget av Mateta tilbake og få han på operasjonsbordet i stedet, men de topper kvelden med å ofre Dwight McNeil. Han er først
invitert inn i varmen av Palace, før de deretter trekker seg unna  ( ref.papirtrøbbel/over deadline ?? )  og pulveriserer spillerens forventning.

Selv om mange vil si at dette er spillet du er en del av, så er det vel til dels også å herje med individet oppi dette.  I det bildet så beskriver kjæresten til DMN deadline day slik de opplevde det ( klikk på innlegg for større bilde og pil )

https://x.com/EvertonNewsFeed/status/2018586767901720675/photo/1

Killa

Quote from: Asbjørn on Today at 12:29:17
Quote from: Killa on Today at 12:20:01Når var det spaden skulle i jorda på utbygging av ER igjen...?
Ved sesongslutt :)

Major construction work to expand Elland Road to a 53,000 capacity is scheduled to begin at the end of the current season in May 2026. While major construction starts then, preliminary works in and around the West Stand car park were set to begin around September 2025. The stadium will remain operational throughout the redevelopment.

Takk Asbjørn. Bra noen har oversikten her.. :D