Kamp: vs. Tottenham @Elland Road, lørdag 4.10.25 kl 13:30 på Viaplay

Started by Asbjørn, September 30, 2025, 10:38:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Josch

Quote from: Myhre10 on October 04, 2025, 16:11:24
Quote from: Josch on October 04, 2025, 16:05:36
Quote from: Fredhans on October 04, 2025, 15:47:25Usikker på hva som skal til for at dette laget skal ta poeng fremover, når de ikke klarer å ta noe særlig poeng hjemme så skal det bli en tøffsesong🤔

Jeg tror det koker ned til om vi klarer å score på hjemmebane. Jevnt spill er vel og bra, men ikke nok. Det ligger i kortene at det blir mye uavgjort og noen tap hjemme. Vi ser tendensen. Da sloss vi på nedre halvdel. Spurs var et knepp bedre overalt: Spillere, taktikk, coach, benk osv.

Vi skal ha veldig bra forsvar for å kompensere vår måltørke.

6 mål på 3 siste er vel kanskje ikke måltørke 🤔 Men vi må ha veldig bra angrep for å kompensere for feilene som blir gjort i forsvar

Jeg tror fortsatt vi scorer for lite på hjemmebane. Hittil er fasiten 1-0-2-1. Fire mål. Det blir mye uavgjort på ER denne sesongen.

leedslife

Quote from: Dylan on October 04, 2025, 17:16:58
Quote from: leedslife on October 04, 2025, 16:53:22Fullstendig uenig i at det ikke er sprut og vilje hos Leeds.
Vinner flest dueller og løper mest.
Tricky bortekamp for Spurs.
Fysisk svært krevende. Kollektivt sterk defensiv gjennomføring fra dem.
Leeds blir etterkvart bare farlige når vi slår høyt.
Igjen, så har vi nada fra benk. Farke må jo gjøre systemendring.
Harrison, Nmcheka, Justin og Tanaka er ok hvis vi trenger intensitet og kapasitet, men langt, langt unna med ball mot en slik motstand.
Altså, Palinha er en verdensklasse spiller.
Det er jo ikke Swift eller Mowatt de skal opp mot.

Må ta med oss at vi slipper motstander til veldig lite også får vi håpe 11eren holder seg skadefri.
Vi får langt bedre svar i neste to.
Enig med Stian vedr struktur etc inntakt.
Veldig viktig tross at vi har møtt relativt god motstand første 7. bare Wolves vi konkurrerrer med på samme premisser og det ble en komfortabel borteseier.
Tenker vi får gode muligheter i posession og på kontra i neste borte mot Burnley.

Også er det så klart livsviktig for Farke og Leeds at de kampene vippes i vår favør.
Taper man dem så vil man få gode argumenter mot spillere, trenere, system og overgangsvindu.
Quote from: leedslife on October 04, 2025, 16:53:22Fullstendig uenig i at det ikke er sprut og vilje hos Leeds.
Vinner flest dueller og løper mest.
Tricky bortekamp for Spurs.
Fysisk svært krevende. Kollektivt sterk defensiv gjennomføring fra dem.
Leeds blir etterkvart bare farlige når vi slår høyt.
Igjen, så har vi nada fra benk. Farke må jo gjøre systemendring.
Harrison, Nmcheka, Justin og Tanaka er ok hvis vi trenger intensitet og kapasitet, men langt, langt unna med ball mot en slik motstand.
Altså, Palinha er en verdensklasse spiller.
Det er jo ikke Swift eller Mowatt de skal opp mot.

Må ta med oss at vi slipper motstander til veldig lite også får vi håpe 11eren holder seg skadefri.
Vi får langt bedre svar i neste to.
Enig med Stian vedr struktur etc inntakt.
Veldig viktig tross at vi har møtt relativt god motstand første 7. bare Wolves vi konkurrerrer med på samme premisser og det ble en komfortabel borteseier.
Tenker vi får gode muligheter i posession og på kontra i neste borte mot Burnley.

Også er det så klart livsviktig for Farke og Leeds at de kampene vippes i vår favør.
Taper man dem så vil man få gode argumenter mot spillere, trenere, system og overgangsvindu.
Takk for denne. Heldigvis så jeg kampen og kan danne meg et inntrykk ut fra det. Så ille som det virke som ut i fra innleggene synes jeg ikke det var. Hvis dette var topp mot bunn må jeg si jeg ikke ser så helsvart på det når vi skal møte de på vårt eget nivå. Og Struijk synes jeg faktisk var mer uheldig enn dårlig, og DCL gjorde manns jobb med press og som oppspillspunkt. Og nok en gang; hvem er det man tenker skal erstatte Farke og gjøre at vi vinner slike kamper?
Kan godt mulig man kan lokke inn tilsvarende trener(e) som tar over pga klubben i seg selv med dens størrelse og kraft.
Men det er neppe noen trener der ute som objektivt mener at denne Leeds 11éren eller stallen skal ta poeng borte mot Arsenal eller overkjøre Spurs på eget gress.
Du så jo sist vi drev med stolleken. Da trodde flere Pochettino var et alternaitiv, men realiteten gav oss Gracia og Big Sam.
To stk som har brukt sesongene siden i podcaststudioer og reist jorden rundt på foredrag.

T Frank som stadig blir hyllet (og med rette) vant jo kamper med Brentford på akkurat samme måte i PL som vi prøver på nå.
De endte vel på 13-14 plass et sted i sin første sesong. De tapte vel mot flesteparten av topplagene, men sanket trutt og godt med poeng mot de semre lagene om jeg husker riktig.
Det er jo ikke helt utenkelig at Leeds kan konkurrere om en slik plassering hvis vi holder oss unna skader og har litt flyt.

Ellers enig vedr Strujik. Kollektivt er det jo for svakt av hele den venstresiden når man kommer 1v1 mot Strujik ved de anledningene.
Men det er jo også veldig utur som du sier. To deflections.
Kjedelige for Leeds er jo at Spurs setter de sjansene, mens vi med DCL desverre setter de over mål.
Så kan man jo diskutere hva som er utur/uflaks og hva som går på kvalitet og feks konsentrasjon i avgjørende momenter i en kamp.
Jeg tror nok som nedre halvdel lag at den trenden vil gå mot oss ila sesongen.
(eks målene i mot siste 4 kamper)

flynn

Det var da voldsomt til svartmaling fra en del av dere. Tottenham er i alle fall et øvre halvdel lag. Vi er vel så gode som dem i dag, og taper på marginer og litt utur. Isolert sett mener jeg dette var en helt ok, til og med ganske god kamp av oss. Det som selvsagt bekymrer er at det tegner seg et mønster der vi får dårlige betalt i form av poeng enn spill og sjanser skulle tilsi. Det må nesten snu, ellers blir det tungt. Tror på 4 eller 6 poeng på de neste to, og da er vi meget godt i gang denne sesongen!

flynn

leedslife

Igjen litt ukonsentrert av Stach i dag ved en del tilfeller.
Setter medspillere i vanskelig situasjoner og som potensielt blir matchsvgjørene.
Må være mulig og luke vekk.
Mindrr innflytelse i posession og opp mot makkerene sentralt sett opp mot per-season og første 5 ligakamper.
Håper det løsner i de to neste. Et midtbaneledd alene når han har flyt.

kjella

Skjønner jeg er i mindretall. Eneste forventning til sesongen i år var at vi skulle klamre oss fast i PL og kanskje se konturene av at vi bygger noe positivt. Dagens kamp bekreftet det for meg - vi er absolutt med hele veien slik jeg ser det. Som vi egentlig har vært i alle kamper ex Arsenal. Litt uflaks og mest udyktighet i avslutninger pluss dårlig involveringer av Darlow/Struijk ved baklengsmålene trekker selvfølgelig ned. Håper på å nå 40 poeng. Det ville være en kjempesuksess i min verden. Å unngå tap bort mot Burnley om 14 dager blir viktig.

stian

Quote from: ar9 on October 04, 2025, 15:30:22Der vi har Aronsen har de Kudus.
Der vi har Strujik har de vd Heuvel.
Det er kvalitets forskjell, men vi kan fortsatt ta poeng på ren vilje og innsats.

Og de er regjerende mester i Europa League og spiller i CL, mens vi er regjerende mester i Championship og har lave odds på å rykke ned.

Kvalitetsforskjellen på nøkkelspillere er helt reell, og vi får ikke rekruttert den kvaliteten enda. Vi er der vi er, og det eneste som betyr noe denne sesongen er å ha tre lag bak oss på tabellen. Med det vi har å spille på, har vi sett sterke ut så langt. For meg har også Farke gjort en solid jobb så langt i sesongen.

auren

DCL med bom på 5 ganske feite sjanser siste to hjemmekamper. Men; se 1-1 målet igjen, sjekk den ballen han klarer å legge igjen til Aaronson. Kvalitet! Og så rager han sykt, sykt høyt på Piroe sin sjanse på slutten. Hadde vært en fantastisk assist. Fortsatt rusten, men gir oss en helt annen dimensjon på topp enn Piroe og Nmecha. Måtte han holde seg skadefri! 🤞🏻

Ja, Tottenham hadde en del skadde spillere, men vi hadde både James og Gnonto ute, og hadde lite kvalitet offensivt å sette inn. I tillegg var vår førstekeeper Perri ute.

Og så litt malurt til slutt: vi har vel nå tapt 10 av de siste 12 early kick offs. Det er jo helt utrolig! Mener de sa 9 av 11 før kampen...

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Milou

Quote from: kjella on October 04, 2025, 18:47:50Skjønner jeg er i mindretall. Eneste forventning til sesongen i år var at vi skulle klamre oss fast i PL og kanskje se konturene av at vi bygger noe positivt. Dagens kamp bekreftet det for meg - vi er absolutt med hele veien slik jeg ser det. Som vi egentlig har vært i alle kamper ex Arsenal. Litt uflaks og mest udyktighet i avslutninger pluss dårlig involveringer av Darlow/Struijk ved baklengsmålene trekker selvfølgelig ned. Håper på å nå 40 poeng. Det ville være en kjempesuksess i min verden. Å unngå tap bort mot Burnley om 14 dager blir viktig.

Eg er ikkje så sikker på at du er i mindretal, kjella. Det er berre det at når vi taper, så kjem alle sytepavane fram. For min del fann eg også mykje positivt vi kan ta med oss frå dagens kamp.

Eg ser Farke seier at vi var det beste laget i dag, og ein kan til ein viss grad forsvare ein slik uttalelse på bakgrunn av laginnsats og at vi vel skapte minst like mange sjansar som Tottenham. At det likevel er eit relativt stort gap når det gjeld individuelle ferdigheiter mellom Leeds og Tottenham spelarane bør ikkje overraska nokon, og Tottenham fortente på den bakgrunn å vinne.

Det vil ta mange år å bygge klubben å bygge seg opp til eiy nivå der vi kan forvente å konkurrere med dei beste PL-klubbane om å signere dei beste spelarane, med unntak av eit og anna lukketreff som Raphina. Med dette som bakgrunn, blir der muleg å sjå kampen i dag eit mykje meir positivt lys.

Hallgeir *

Statistikktallene fra kampen viser mye positivt. Leeds er best på de fleste parametere. Etter å ha sett de kampene som er spilt, er det noe som slår meg. I de fleste av kampene har laget falt litt sammen på slutten. Vi har måttet forsvare oss mer enn vi har klart å angripe motstanderen. Unntaket er kanskje Everton-kampen? (ser bort fra kampen mot Arsenal)

Er det kun tilfeldigheter? Håper det ikke blir en trend framover.
Super Leeds since 1968

Reaney

Har orket og sett seiersmålet til Tottenham på nytt. Mulig at noen er inne på det, men balltapet til Gudmundsson er så svakt at jeg finner ikke ord. Vår nye venstreback har altså klart helt på egen hånd å bidra til 2 av våre tap med tabber som ikke hører hjemme på dette nivået. 2 tapte poeng, eller sagt på en annen måte. 3 poeng til motstanderen og 0 poeng til oss mot henholdsvis Fulham og Tottenham. Svensk media er på saken.

https://www.fotbollskanalen.se/england/gudmundssons-misstag-straffade-leeds-mot-spurs/

https://fotbolldirekt.se/internationellt/gudmundsson-olycklig-infor-landslagssamlingen/

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/lwp1qG/gudmundsson-olycklig-nar-leeds-forlorade-mot-tottenham

Hallgeir *

Quote from: Reaney on October 04, 2025, 21:10:39Har orket og sett seiersmålet til Tottenham på nytt. Mulig at noen er inne på det, men balltapet til Gudmundsson er så svakt at jeg finner ikke ord. Vår nye venstreback har altså klart helt på egen hånd å bidra til 2 av våre tap med tabber som ikke hører hjemme på dette nivået. 2 tapte poeng, eller sagt på en annen måte. 3 poeng til motstanderen og 0 poeng til oss mot henholdsvis Fulham og Tottenham. Svensk media er på saken.

https://www.fotbollskanalen.se/england/gudmundssons-misstag-straffade-leeds-mot-spurs/

https://fotbolldirekt.se/internationellt/gudmundsson-olycklig-infor-landslagssamlingen/

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/lwp1qG/gudmundsson-olycklig-nar-leeds-forlorade-mot-tottenham

Et par uheldige situasjoner som har kostet oss poeng, ja, men uansett tror jeg vi har kjøpt en meget god spiller til en lav pris. Tror dette blir bra når vi ser på sesongen totalt til slutt.
Super Leeds since 1968

rd1

Vi kommer til å tape en god del kamper denne sesongen og det er bare å stålsette seg..

Aronsson er kjapp i beina, men ser ut som en G-16 spiller. Hadde vi hentet inn en høyreving hadde vi tatt poeng i dag..?

Struik.. er bare ikke god nok. Vi hentet inn to midtstoppere i sommere og ingen er bedre?

Knalltøft å holde seg, mye bra på overgangsmarket. Håper ikke manglende høyreving og midtstopper feller oss.

(DCL er helt perfekt om vi har 2 vinger som putter 30 mål til sammen. Vi har en?)
"Who needs Cantona??"

leedslife

Før dagens kamp så er det ikke enkelt for Farke med de ressursene han har til rådighet og benke noen fra den 11éren vi har spilt med i de siste kampene.
8 poeng på 6 spilte før Spurs. Legger man tilside Leedsbrillene så har man i tillegg fått dårlig betalt i poeng opp mot prestasjoner, legger man til et edruelig blikk på prestasjonene pluss statistikk.
Jeg lurer på om vi ligger ca midt på tabellen på antall skudd på eget mål. Noe som bekrefter det faktum at Leeds er et lag det er vanskelig og bryte ned og skape clear-cut sjanser mot. (så langt)

Jeg er nødvendivis ikke Strujik sin største beundrer jeg, men tenker det er litt enkelt at han alene er skylden for at vi taper poeng.

I posession var det jo ikke veldig gode skussmål vedr Bijol heller fra Italia av de rapportene jeg leste. Selv om det så klart er helt andre krav i posisjon og med ball i det italienske tansettet.
Man må vel heller snu på det og stille seg spm rundt integreringen og kvaliteten til Bijol hvis han ikke har klart og spille ut en såpass svak spiller som Strujik (som det virker som han er for enkelte).

Jeg tror på ingen måte Farke føler han sitter veldig trygt som coach for Leeds i PL.
Hadde det vært åpenlyst for han og teamet at Bijol inn i 11éren hadde økt sjansene betraktelig for flere poeng så er jeg hundre prosent sikker på at han hadde spilt han fra start. Det kan jo ikke være tvil om at Leeds er inneforstått med at dette blir et 38 kampers helvete som mest sannsynlig vil gå ned til små marginer om overlevelse eller ikke.

Et annet argument er jo flere av fringespillerne siste sesongene som Gelhart, Schmidt, Ramazani etc som også har vært en gjenganger for kritikk vedr plass i start 11ér/bytter.
De er jo ikke i nærheten av og sette preg på klubbene de er utlånt i og det er jo på nivå langt under det Leeds konkurrer på hver uke.

Må legge til for min egen del at jeg likte veldig godt det jeg så av Bijol mot Sheff Wed, men det var perioder i spesielt første omgang der han virket relativt shaky i forhold til posisjonering, relasjonsspill og ikke minst tempo.

Så kan man jo argumentere for at Rodon og Ampadu har fungert klart best som stopperduo  siste to sesongene i CC.
Men jeg kan ikke se for meg at han under noen omstendigheter tør og ta Ampadu ut fra den sittende rollen sentralt og heller bruke Tanaka i den treeren.
Det tror jeg kunne fått store konsekvenser for dette laget.

Jeg tror han har innsett at han ikke kan bruke Piroe til og lede linja på dette nivået.
Jeg tror også han innså mot Arsenal at man ikke kan belage seg på Tanaka og Gruev sentralt - spesielt uten Ampadu.
Det fungerte tidvis dårlig i CC uten kapteinen ved siden av dem og det var fullstendig sjanseløst på høyeste nivå.

Etter og tatt en titt på lista så er det altså Burnley (B), WH (H), Brighton (B), Forest( B), Villa (H) før Desember.

Viktige kamper, men også overkommelig motstand med tanke på hva som er vist av lagene så langt i sesong. Det vil jo være naturlig at det vil tvinge seg fram bytter hvis man ikke klarer og vippe flere av disse oppgjørene i vår favør.
De to første er jo ekstremt avgjørende for den første halvdelen av sesongen.

Burnley skal til Villa Park i morgen og WH skal opp mot Brentford før dem møter oss.

HåvardK

Skal prøve å komme med noen edruelige betraktninger etter kampen i går. Visst ble det tap, men vi var jaggu nære poeng mot laget som nå ligger som nummer to på tabellen. Det er fortsatt ting å rette på, men å skulle skyte på Farke ut fra prestasjonene i det siste er rett og slett skivebom. Her er noen punkter som han gjør riktig (i hvert fall i kampen i går):
- Han setter opp en midtbane som frustrerer og vil frustrere alle motstanderlag i verden med fysikken, innsatsen og entusiasmen de besitter. Ikke teknisk briljant, kanskje - men så er det Leeds, og ikke Man City, Liverpool eller for den del Barca eller PSG vi snakker om. For noen kjøp Stach og Longstaff er!
- Han bytter tidligere enn før, selv om alternativene på benk er begrenset - noe Farke ikke kan lastes for
- Han har skaffet oss en lynrask OG fysisk knallsterk ving med X-faktor. Jeg var veldig undrende til å bytte Largie med Okafor, men ser nå at han gir oss en dimensjon som vi trenger.
- Han har skaffet oss en spiss som vinner hodedueller, holder på ballen, går på smarte løp både i retur og i boksen. Riktignok er uttellinga alt for dårlig, men da må andre steppe opp. Uansett er det styret/eierne som ikke har sørget for en goalgetter, ikke Farke.
- Mot slutten legger han opp til tre bak, og vi presser et CL-lag kraftig de siste 15 min. Vi spiller med tre spisser, og smarte Piroe, som dessverre aldri vinner en duell og derfor er uaktuell for en startellever, kunne fort ha skaffet oss et fortjent poeng.
- Han ser ut til å ha funnet ut av hvordan han kan bruke Aaronson på best mulig måte, til tross for han tydelige svakheter.

Jeg var kritisk til Farke i hele fjor, og fryktet at hans manglende evne til å omstille seg ville bli hans bane i PL. Nå virker han å ha funnet en oppskrift som vil gi oss tilstrekkelig med poeng til å berge plassen med god margin. Detaljene rundt f eks dødballtrener svarer han godt ut - det er jo tydelig at vi har trent på dette, selv om vi ikke har gode nok innleggsføtter når vi må bruke en potensiell avslutter til å ta cornere og frispark. Igjen ting som eierne må ta ansvar for, delvis sammen med skader på to gode vinger samtidig. Nå framstår han som en klok og taktisk sterk manager som får ut potensialet i en begrenset tropp med klare svakheter. Ingen tvil om at f eks Struijk aldri hadde spilt PL hvis det fantes bedre alternativer, men jeg føler meg ikke trygg på Bijoul som erstatter ut fra det han viste i ligacupkampen. La oss håpe at han har mer å by på.

Myhre10

Quote from: GeirO on October 04, 2025, 15:14:02Synd vi skal rote oss ned i nedrykksstriden allerede. Selv om vi scorer et mål. Et poeng er for lite.

Vi er 1 poeng nærmere Europacupspill enn nedrykk 😉

Kato

Det er vel mange lag som nesten har tatt poeng, og rykket ned med glans. Vi spiller ikke om heder og ære, xg, eller possession. Vi spiller om poeng. Og det første vi må gjøre er å mure igjen den venstresiden bak. Eller så går vi rett ned. Klasseforskjell på Rodon og Struijk. Hvis Bijol eller Borneauw ikke er bedre enn Struijk så har de kjøpt spillere i blinde i sommer. Venstre stopper burde vært pri 2 etter spiss. Hvis ikke Farke ser de problemene så vil det sende han selv ut porten før han aner.

HåvardK

Quote from: Kato on October 05, 2025, 21:12:34Det er vel mange lag som nesten har tatt poeng, og rykket ned med glans. Vi spiller ikke om heder og ære, xg, eller possession. Vi spiller om poeng. Og det første vi må gjøre er å mure igjen den venstresiden bak. Eller så går vi rett ned. Klasseforskjell på Rodon og Struijk. Hvis Bijol eller Borneauw ikke er bedre enn Struijk så har de kjøpt spillere i blinde i sommer. Venstre stopper burde vært pri 2 etter spiss. Hvis ikke Farke ser de problemene så vil det sende han selv ut porten før han aner.
For det første: Hvorfor skal Farke få fyken fordi eierne ikke evner å styrke laget?
For det andre: Vi spiller om 17.plassen. Så langt er vi over skjema. Da er det greit å se på annen statistikk enn tabellen alene.

ragnar

Quote from: HåvardK on October 05, 2025, 22:40:57
Quote from: Kato on October 05, 2025, 21:12:34Det er vel mange lag som nesten har tatt poeng, og rykket ned med glans. Vi spiller ikke om heder og ære, xg, eller possession. Vi spiller om poeng. Og det første vi må gjøre er å mure igjen den venstresiden bak. Eller så går vi rett ned. Klasseforskjell på Rodon og Struijk. Hvis Bijol eller Borneauw ikke er bedre enn Struijk så har de kjøpt spillere i blinde i sommer. Venstre stopper burde vært pri 2 etter spiss. Hvis ikke Farke ser de problemene så vil det sende han selv ut porten før han aner.
For det første: Hvorfor skal Farke få fyken fordi eierne ikke evner å styrke laget?
For det andre: Vi spiller om 17.plassen. Så langt er vi over skjema. Da er det greit å se på annen statistikk enn tabellen alene.

1. eierne sparker som regel treneren uavhengig om hvem som har skylden. De tar ihvertfall ikke skylden selv og lar det sportslige apparatet fortsette. Farke har jo allerede vært oppe til evaluering, om det ikke bare en en fjør som ble til 5 høns, så tror ikke han har særlig mye å gå på når det først butter imot. Foreløpig er vi jo i rute til å kunne klare å holde oss som du sier.
2. enig. ;)
*In El Loco we trust!*

leedslife

Helt enig.
Og innlegget over har jeg lest flere ganger - det var et veldig godt innlegg. La det komme flere av dem.

1.Støtter deg på at det er eierskapet som skal stå ansvarlig for det første.
Det er klart at de har hatt økonomiske spilleregler og et tidligere eierskap som sikkert har gjort overgangslogistikken mildt sagt utfordrende for dem, men de har altså tappet klubben for nesten alt av talent siste 2 sesongene.
Ja, det er en robust stall der majoriteten av spillerne er rundt 25-30, men det er få kronjuveler i den stallen. Det er fortsatt mangler - noe Farke har vært tydelig på.
Det er jo ingen oppegående sportssjef i verdens mest ufordrende liga som for alvor mener at bredden og kvaliteten i denne Leeds stallen er god nok hvis man er uheldig og får skader på Rodon, Ampadu, Okafor og DCL. Det er et hav ned i kvalitet til de som utfordrer de posisjonene.
Det kan jo heller ikke være tvil om at du har et trenerteam som nærmest står i sjakkmatt på Lørdag når kampen er 1-1 og vi trenger individuelle, offensive kvaliteter for og vippe kampen i vår favør.
Du så det samme mot Bmouth i runden før.

Jeg tror heller man skal fokusere på prestasjonskulturen Farke og teamet har bygget tross utfordringer ved spillerlogistikk.
Endring av system og et lag som på få måneder har blitt vanskelig og bryte ned på øverste nivå bør jo i større grad tale for at Farke og teamet er kompetente hva gjelder det taktiske aspektet.
Som du, Milou og flere andre har vært inne på. Prosjektet trenger tid og vi er nok 3-4 overgangsvinduer i fra og kunne tiltrekke oss gode nok spillere.

Også til slutt. Strujik er vel på topp 5 listen over samtlige spillere i denne stallen med flest kamper i PL.
Det forteller endel.
I en klubb med få referanser på dette nivået så er det naturlig at trenerteamet henvender seg til dem som faktisk har kamper i ligaen.

Josch

Vi er likt med skjema.

For å være på trygg grunn bør vi ligge på 10-14 plass gjennom sesongen. Poengmessig bør vi være minst 6-7 poeng over 18. plassen når sesongen er godt i gang. Det er for tidlig å trekke konklusjon ennå.

Alle kampene har egentlig endt innenfor "forventet", sagt litt enkelt. Uavgjort og tap hjemme for Bournemouth og Spurs er egentlig ikke helt overraskende, der vi ikke var sjanseløse. Og seier mot Wolves og Everton, nokså fortjent. Om vi klarer en V-U-T på 10-11-17 til slutt så ender vi opp med 41 poeng. Da unngår man som oftest nedrykk. Det betyr en seier ca hver 4. kamp og mye uavgjort. Med dagens 2-2-3 ligger vi an til det (snart 1/5 spilt). Av det vi har sett hittil så tror jeg  vi matcher de fleste av lagene som nå befester seg på nedre halvdel, under plass 10. Tabellen begynner å "sette seg" og lag som N'castle, Villa og ManU klatrer til øvre halvdel, som forventet.

Det blir jevne kamper, som mot  Bournemouth / Spurs der vi taper de kamper vi er litt for dårlige eller marginer går vår vei der vi fortjener det (Everton). Seier/ tap mot spillets gang vil også forekomme.

Bielsas suksess-sesong 20/21 skyldes få uavgjorte kamper der vi enten vant eller tapte (mange 3-poengere, særlig borte). Det vil ikke skje nå. Vi scorer for lite. Vi bør regne 2-4 borteseire (normalt for lag på nedre halvdel) og resten hjemmeseire (7-8 stk) for at dette skal gå bra. Men seirene bør komme ca hver 4. kamp i snitt, som nå.

Farke får kun sparken hvis vi er farlig nær nedrykk når tabellen har satt seg i høst. Er man innblandet i nedrykk vil dette spre seg i hele klubben, og er utrolig negativt. Da kan et nytt fjes snu en trend. Jeg mener han har vist at han har et defensivt opplegg som holder ganske bra. Jeg er usikker på om han har "valgt" å ikke kjøpe en bedre stopper enn Struijk eller om man rett og slett måtte prioritere blant de £ 90 mill som er brukt. Hvem skulle man i så fall ikke kjøpt for å få en meget god stopper? Bijol kostet bare £15m og kan derfor ikke være supergod, iflg prisen.

Farke er jo "manager" og har trolig vært med å velge spillere som var tilgjengelig, men han bestemmer ikke budsjettet. Men Farke tar ut laget hver kamp, og velger å la Bijol ikke spille. Her er han ansvarlig.

Hawley

Quote from: Josch on October 06, 2025, 15:03:30

Vi er likt med skjema.

For å være på trygg grunn bør vi ligge på 10-14 plass gjennom sesongen. Poengmessig bør vi være minst 6-7 poeng over 18. plassen når sesongen er godt i gang. Det er for tidlig å trekke konklusjon ennå.

Alle kampene har egentlig endt innenfor "forventet", sagt litt enkelt. Uavgjort og tap hjemme for Bournemouth og Spurs er egentlig ikke helt overraskende, der vi ikke var sjanseløse. Og seier mot Wolves og Everton, nokså fortjent. Om vi klarer en V-U-T på 10-11-17 til slutt så ender vi opp med 41 poeng. Da unngår man som oftest nedrykk. Det betyr en seier ca hver 4. kamp og mye uavgjort. Med dagens 2-2-3 ligger vi an til det (snart 1/5 spilt). Av det vi har sett hittil så tror jeg  vi matcher de fleste av lagene som nå befester seg på nedre halvdel, under plass 10. Tabellen begynner å "sette seg" og lag som N'castle, Villa og ManU klatrer til øvre halvdel, som forventet.

Det blir jevne kamper, som mot  Bournemouth / Spurs der vi taper de kamper vi er litt for dårlige eller marginer går vår vei der vi fortjener det (Everton). Seier/ tap mot spillets gang vil også forekomme.

Bielsas suksess-sesong 20/21 skyldes få uavgjorte kamper der vi enten vant eller tapte (mange 3-poengere, særlig borte). Det vil ikke skje nå. Vi scorer for lite. Vi bør regne 2-4 borteseire (normalt for lag på nedre halvdel) og resten hjemmeseire (7-8 stk) for at dette skal gå bra. Men seirene bør komme ca hver 4. kamp i snitt, som nå.

Farke får kun sparken hvis vi er farlig nær nedrykk når tabellen har satt seg i høst. Er man innblandet i nedrykk vil dette spre seg i hele klubben, og er utrolig negativt. Da kan et nytt fjes snu en trend. Jeg mener han har vist at han har et defensivt opplegg som holder ganske bra. Jeg er usikker på om han har "valgt" å ikke kjøpe en bedre stopper enn Struijk eller om man rett og slett måtte prioritere blant de £ 90 mill som er brukt. Hvem skulle man i så fall ikke kjøpt for å få en meget god stopper? Bijol kostet bare £15m og kan derfor ikke være supergod, iflg prisen.

Farke er jo "manager" og har trolig vært med å velge spillere som var tilgjengelig, men han bestemmer ikke budsjettet. Men Farke tar ut laget hver kamp, og velger å la Bijol ikke spille. Her er han ansvarlig.

Hawley

Lurer på hva Bijol tenker. Han har jo ikke fått ett minutt en gang. Minner mistenkelig om Schmidt i fjor

Russel_Doig

Spot on! Struijk er sikkert en grei kar men om Bijol ikkje spiller neste så er han et bomkjøp! Ser dønn solid ut når han varmer opp nedenfor på John Charles Stand! 🤓

Siste 3 målene vi har sluppet inn kunne Struijk ha hindret! Og, by the way, Darlow også! Perri skal også sjølsagt inn igjen!

auren

Quote from: Russel_Doig on October 06, 2025, 17:43:24

Siste 3 målene vi har sluppet inn kunne Struijk ha hindret! Og, by the way, Darlow også! Perri skal også sjølsagt inn igjen!

Jakten på evig syndebukk er i gang. Litt lei dette "Struijk-hatet". Jeg ser det annerledes, selv om Pascal har vært involvert i målene, mener jeg det er feil å gi hovedskylden til ham på disse tre.

2-2 mot Bmouth - Tanaka må ta på seg hovedskylden. Mister ballen for lett og lager frispark.
0-1 mot Spurs - Longstaff mister ball / bør klarere, Ampadu passiv.
1-2 mot Spurs - Gudmundsson bommer på ballen og Kudus får fritt leide.

Jeg er forsåvidt enig i at Struijk er et av våre svakere punkt. Bijol er jeg tvilsom til er riktig mann. Frykter han er for treig og uvøren i spillestilen til å bli en habil PL-stopper.

auren

Kato

Quote from: auren on October 06, 2025, 17:52:17

Jakten på evig syndebukk er i gang. Litt lei dette "Struijk-hatet". Jeg ser det annerledes, selv om Pascal har vært involvert i målene, mener jeg det er feil å gi hovedskylden til ham på disse tre.

2-2 mot Bmouth - Tanaka må ta på seg hovedskylden. Mister ballen for lett og lager frispark.

Jeg er forsåvidt enig i at Struijk er et av våre svakere punkt. Bijol er jeg tvilsom til er riktig mann. Frykter han er for treig og uvøren i spillestilen til å bli en habil PL-stopper.

auren

Man trenger ikke å hate en spiller fordi man mener han ikke er god nok. Jeg mener tempoet til Struijk er langt unna Premier-League nivå . Jeg mener styrkene i lufta har forsvunnet helt denne sesongen. Mens Rodon både scorer og er i enden av masse offensivt, og vinner det meste defensivt, har Struijk en helt motsatt trend. Taper masse i lufta, og lørdag ble han til og med visegutt mot Tel hos Tottenham i lufta. Involvert i masse baklengs gjør ikke saken bedre. Med ball har han alltid irritert meg med bare å ta trygge valg, og aller mest hjemover. Ikke blitt noe bedre i høst på det feltet. Klart weakest-link hos oss. Syns det er sjokkerende at mange lukker øynene for de voldsomme tempoproblemene.

Jeg hater ikke Struijk, jeg synes bare han ikke er i nærheten av å være god nok. En vesentlig forskjell på de to.

auren

Quote from: Kato on October 06, 2025, 18:38:36
Quote from: auren on October 06, 2025, 17:52:17

auren

Man trenger ikke å hate en spiller fordi man mener han ikke er god nok. Jeg mener tempoet til Struijk er langt unna Premier-League nivå . Jeg mener styrkene i lufta har forsvunnet helt denne sesongen. Mens Rodon både scorer og er i enden av masse offensivt, og vinner det meste defensivt, har Struijk en helt motsatt trend. Taper masse i lufta, og lørdag ble han til og med visegutt mot Tel hos Tottenham i lufta. Involvert i masse baklengs gjør ikke saken bedre. Med ball har han alltid irritert meg med bare å ta trygge valg, og aller mest hjemover. Ikke blitt noe bedre i høst på det feltet. Klart weakest-link hos oss. Syns det er sjokkerende at mange lukker øynene for de voldsomme tempoproblemene.

Jeg hater ikke Struijk, jeg synes bare han ikke er i nærheten av å være god nok. En vesentlig forskjell på de to.

Skrev "hater" i gåseøyne. Og vet selvsagt at ingen ekte Leedfans hater noen Leedsspillere. Men litt lei av at det alltid er en Leedsspiller som er huggestabbe. Og så synes jeg ikke Pascal var direkte dårlig i disse tre baklengsmålene, her burde jo andre spillere "tas".   

Synes du i dette innlegget svarer godt for deg kato. Og jeg er stort sett enig. God nok for Championship, men bør ikke være et førstevalg i PL. Bijol har vel også tempoproblemer, og virket litt ukomfortabel mot uglene i cupen. Den beste komboen er kanskje Ampadu og Rodon, men Ampadu er ikke sterk nok i lufta og kanskje heller ikke i kroppen mot fysisk robuste PL-spisser. Husker han ble enkelt "skubbet" bort på et baklengs som stopper i fjor.

Vi får se om Farke nå endrer noe på laget mot Burnley. Jeg tviler sterkt på at Struijk blir forvist til benken. Må nok en skade til, eller at han spiller noen horrible matcher...

auren

lowfields

Quote from: auren on October 04, 2025, 19:14:43DCL med bom på 5 ganske feite sjanser siste to hjemmekamper. Men; se 1-1 målet igjen, sjekk den ballen han klarer å legge igjen til Aaronson. Kvalitet! Og så rager han sykt, sykt høyt på Piroe sin sjanse på slutten. Hadde vært en fantastisk assist. Fortsatt rusten, men gir oss en helt annen dimensjon på topp enn Piroe og Nmecha. Måtte han holde seg skadefri! 🤞🏻

Ja, Tottenham hadde en del skadde spillere, men vi hadde både James og Gnonto ute, og hadde lite kvalitet offensivt å sette inn. I tillegg var vår førstekeeper Perri ute.

Og så litt malurt til slutt: vi har vel nå tapt 10 av de siste 12 early kick offs. Det er jo helt utrolig! Mener de sa 9 av 11 før kampen...

auren
Hadde denne kampen blitt spilt fredag kveld, hadde vi ikke tapt.
Savnet litt at våre spillere ikke mer/oftere prøvde å fyre opp temperaturen på banen. I hjemmekamper skal vi lage litt helvete - det fyrer opp publikum og påvirker dommeren.
"Welcome to, arguably, the noisiest ground in England"

Hawley

Jeg tror Ampadu er vår beste stopper ved siden av Rodon, jfr fjoråret. Helt annet nivå i PL, men han hadde klart seg meget godt. Han er viktig som defensiv midtbane også, så det er et vanskelig valg. Tanaka sliter jo litt mer i PL, ser det ut som.

Struijk har ikke vært dårlig, synes jeg, men mest litt uheldig. Gudmundsson har jo mere vært direkte skyld i baklengsmålene, med den vanvittige scoringen mot Fulham, men også den klønete innsatsen før det 2. målet mot Spurs - ikke bra! Hva m å prøve Justin eller Harrison på backen

Tom

Quote from: Hawley on October 06, 2025, 20:53:45Jeg tror Ampadu er vår beste stopper ved siden av Rodon, jfr fjoråret. Helt annet nivå i PL, men han hadde klart seg meget godt. Han er viktig som defensiv midtbane også, så det er et vanskelig valg. Tanaka sliter jo litt mer i PL, ser det ut som.

Struijk har ikke vært dårlig, synes jeg, men mest litt uheldig. Gudmundsson har jo mere vært direkte skyld i baklengsmålene, med den vanvittige scoringen mot Fulham, men også den klønete innsatsen før det 2. målet mot Spurs - ikke bra! Hva m å prøve Justin eller Harrison på backen

Synes også Ampadu er en klart bedre stopper enn Struijk. Men tror han er for viktig på midtbanen til at han flyttes bak, vi har ingen som kan ta hans plass der. Når det er sagt så er det når Stuijk har blitt skadet de to siste sesongene og Ampadu har blitt flyttet bak at Leeds virkelig har begynt å vise resultater. Faktum er vel at vi er for tynt besatt både i midtforsvaret og på midtbanen. Hvis det er slik at ikke Bijol er god nok til å starte så må Leeds kjøpe ny stopper i januar. Evt kjøpe ny midtbanespiller og flytte Ampadu ned. Tror ikke Gruev/Tanaka holder nivået som kreves i PL.

Når det gjelder Gudmundsson så synes jeg han har vært meget god. Her tror jeg vi mer kan si at han har vært uheldig i de to situasjonene. Mot Fulham satt jeg klar med 3 poenger til han før han scoret selvmålet. Synes han er god teknisk, har bra fysikk og har også tempo nok. Synes ikke det bør være diskusjon om hans plass på laget(enn så lenge).

Tom S

Quote from: Tom on October 07, 2025, 10:32:00
Quote from: Hawley on October 06, 2025, 20:53:45Jeg tror Ampadu er vår beste stopper ved siden av Rodon, jfr fjoråret. Helt annet nivå i PL, men han hadde klart seg meget godt. Han er viktig som defensiv midtbane også, så det er et vanskelig valg. Tanaka sliter jo litt mer i PL, ser det ut som.

Synes også Ampadu er en klart bedre stopper enn Struijk. Men tror han er for viktig på midtbanen til at han flyttes bak, vi har ingen som kan ta hans plass der. Når det er sagt så er det når Stuijk har blitt skadet de to siste sesongene og Ampadu har blitt flyttet bak at Leeds virkelig har begynt å vise resultater. Faktum er vel at vi er for tynt besatt både i midtforsvaret og på midtbanen. Hvis det er slik at ikke Bijol er god nok til å starte så må Leeds kjøpe ny stopper i januar. Evt kjøpe ny midtbanespiller og flytte Ampadu ned. Tror ikke Gruev/Tanaka holder nivået som kreves i PL.

Når det gjelder Gudmundsson så synes jeg han har vært meget god. Her tror jeg vi mer kan si at han har vært uheldig i de to situasjonene. Mot Fulham satt jeg klar med 3 poenger til han før han scoret selvmålet. Synes han er god teknisk, har bra fysikk og har også tempo nok. Synes ikke det bør være diskusjon om hans plass på laget(enn så lenge).

Regner med Bijol var kjøpt inn av en grunn, tipper han starter mot Burnley.
COME ON LEEDS !!