Kamp vs Everton @Hill Dickinson St. mandag 26.1.26 kl 21 på Viasport

Started by Asbjørn, January 21, 2026, 11:35:42

Previous topic - Next topic

ingve1960, TK20, Moaning on together, NT, rd1 (+ 1 Hidden) and 12 Guests are viewing this topic.

Hawley

Taktisk var vi helt grusomme i 2.omgang.Fatter ikke av vi ikke bytter når ingenting fungerer, eller gjør formasjonsendring

Cherry

Veldig bra 1.omgang, full kontroll.
Liten formasjonsendring av Moyes i pause, gjør at vi mister midtbanen- og blir liggende altfor lavt i 2.omgang.
Merkelig at det ikke ble satt inn friske bein før 85. minutter, da Tanaka i byttet tidligere ble løpende i mellom og ikke tilførte noe. Svak omgang, og synd at Farke ikke kan lære i kamper som dette da flere ikke presterer utover omgangen.

Vi skulle jo ha avgjort denne i 1. omgang - med 10-4 i avslutninger.

Kato

Tanaka en gigantisk skuffelse, burde jo selvsagt hindret innlegget på scoringen. Usikker på om han har Premier League i fysikk og duellspill. Cornerne til Longstaff på slutten helt under båten. Heller ikke han har vært god i noen innhopp. Farke i klassisk søvnpositur altfor lenge. De beste managerne hadde bytta før utligningen, mens vi gjør det 10 minutter etter. Borneauw god utenom scoringen. Bogle overraskende lite med fremover utover i kampen. Ampadu alltid god.

Dylan

Quote from: Cherry on January 26, 2026, 23:04:18Veldig bra 1.omgang, full kontroll.
Liten formasjonsendring av Moyes i pause, gjør at vi mister midtbanen- og blir liggende altfor lavt i 2.omgang.
Merkelig at det ikke ble satt inn friske bein før 85. minutter, da Tanaka i byttet tidligere ble løpende i mellom og ikke tilførte noe. Svak omgang, og synd at Farke ikke kan lære i kamper som dette da flere ikke presterer utover omgangen.

Farke er genierklært, så er han sein til å bytte, og er plutselig en komplett idiot.... Ikke lett å være manager i Leeds, fungerer nok bedre fra sofaen.

TK20

Quote from: Dylan on January 26, 2026, 23:08:29
Quote from: Cherry on January 26, 2026, 23:04:18Veldig bra 1.omgang, full kontroll.

Farke er genierklært, så er han sein til å bytte, og er plutselig en komplett idiot.... Ikke lett å være manager i Leeds, fungerer nok bedre fra sofaen.

Neida. Ingen seriøse som mener han er en idiot. Men litt kritikk må vi tåle umiddelbart etter en skuffende 2. omgang.

Cherry

Langt fra idiot, leste du det?  Men NÅR han er så sen med å få inn friske bein så er det lov å kritisere i dag....eller?

Asbjørn

Quote from: Dylan on January 26, 2026, 23:08:29Farke er genierklært, så er han sein til å bytte, og er plutselig en komplett idiot.... Ikke lett å være manager i Leeds, fungerer nok bedre fra sofaen.
Hehe, Akkurat dette Farke snakket om i Times-intervjuet. Akkurat slik er Leedsfansen, ingen middle ground  :D
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Cannavaro

Ja vi skal være fornøyd med ett poeng her. Andre omgang må vi egentlig glemme fortest mulig. Det er merkelig at vi fremstår så svake da, men merker meg helt klart at ballpresset er borte, duellspillet er svakt og vi virker lite interessert i å jage ball egentlig. Dette er mentalt og at vi leder 1-0. Everton står med initiativet for ballinnehav i hele omgangen utenom siste 5-8 min. Dette er kollektivt og at ingen står frem og tar virkelig ansvar, det var mye slurv i pasningsspillet også. En veldig veldig svak omgang, og stod i sterk kontrast med det vi presterte i den første omgangen. Det er klart skuffende at vi fremstår sånn, men poenget vi får med oss er trøsten.
MFLU - Miracles For Leeds United

rd1

Alt i alt ok med 1 poeng. Everton har ingen sjanser før 1-1, så smeller de en i tverra..

Kanskje byttene skulle kommet før, muligens Longstaff istede for Tanaka?

Uansett, syntes det var glimt av noe med Buonanotte.
"Who needs Cantona??"

leedslife

Problemet var jo at vi ikke hadde noe særlig godt mottrekk på Dewsbury Hall. Første omgang var de statiske, mens i andre omgang ble de langt mer bevegelig og doblet opp i rommene til Stach/Bogle , JJ/Brenden.

Men spør du en Everton supporter er han neppe veldig overbevist av en andre omgangen. De skapte jo knapt sjanser og i majoriteten av omgangen slet de med og bryte ned Leeds.

Jeg synes dog Longstaff burde vært inne istedefor Tanaka. Men det er jo enkelt og mene i ettertid. Var jo ikke det beste innhoppet på et viktig tidspunkt i kampen.

Men jeg er enig med de som mener at kampen var der for the taking. Everton var svake og det vil nok om noen uker vise seg som enklere og kunne tatt 3 poeng enn her enn borte mot Chelsea og Villa.

2 hjemmekamper nå. I tillegg så er jo Palace og inn i denne smørja. De spiller ihvertfall en viktig rolle. De har vel både Forest , Wolves og Burnley de neste ukene.

Hawley

Hadde Calvert satt 2-0, som han burde, så hadde vi vunnet, men, men

Hawley

Quote from: Cannavaro on January 26, 2026, 23:15:02Ja vi skal være fornøyd med ett poeng her. Andre omgang må vi egentlig glemme fortest mulig. Det er merkelig at vi fremstår så svake da, men merker meg helt klart at ballpresset er borte, duellspillet er svakt og vi virker lite interessert i å jage ball egentlig. Dette er mentalt og at vi leder 1-0. Everton står med initiativet for ballinnehav i hele omgangen utenom siste 5-8 min. Dette er kollektivt og at ingen står frem og tar virkelig ansvar, det var mye slurv i pasningsspillet også. En veldig veldig svak omgang, og stod i sterk kontrast med det vi presterte i den første omgangen. Det er klart skuffende at vi fremstår sånn, men poenget vi får med oss er trøsten.
Veldig enig i dette!

Dylan

Quote from: Cherry on January 26, 2026, 23:12:09

Langt fra idiot, leste du det?  Men NÅR han er så sen med å få inn friske bein så er det lov å kritisere i dag....eller?
Joda, absolutt lov å være kritisk. Jeg syntes vi egentlig hadde bra kontroll, og Everton skapte lite i åpent spill. Så fikk de målet, full trykk på tribunen, vi blir pressa bakover. Ikke ulikt det som skjer på alle baner når hjemmelaget er i dytten og jager mål. Er ikke så sikker på at tidligere bytter ville endret så mye på kampbildet siste 20-25 min, fram til da tenkte jeg dette ville gå veien. Men jeg er altså sofa-manager. Gleder meg til Arsenal, da er det vi som skal jage med fullt trykk på tribunen!

Blank_File

Etter å ha sett på oppsummeringen av kampen, så er det eneste jeg stiller meg kritisk til at byttene kommer for seint. Vi har dobbel xG ift Everton gjennom kampen og når vi gisper for at ballen går i tverra på et skudd fra sekstenmeteren (som egentlig var det eneste andre ordentlig de skapte utenom målet i andre omgang), så er det svært lav sjanse for å score fra det holdet. Det som gikk inn var svært høy kvalitet av Barry og vanskelig å laste Leeds for. Tanaka kunne vel vært bedre i presset på innlegget, greit nok.

Vi var nærmere å vinne enn Everton. Det er svært bra på bortebane. Så var jeg selvfølgelig også glad for at vi beholdt poenget akkurat da fløyta gikk.

Jeg er mest fornøyd med at vi så sjeldent spiller dårlige kamper. Det er dårlige perioder i noen kamper, men jevnt over leverer vi veldig bra og jeg tror dette skal holde til å bli i divisjonen, uansett om West Ham får en vedvarende boost.

auren

Quote from: Cannavaro on January 26, 2026, 23:15:02Andre omgang må vi egentlig glemme fortest mulig. Det er merkelig at vi fremstår så svake da.

Jeg opplevde det som et lite skremmeskudd. Ble Leeds «funnet litt ut av» i andre omgang, tenkte jeg. Vi har fremstått ekstremt solide i 3-5-2 / 3-4-3 / 5-4-1 siden andre omgang mot City, men dette var den svakeste omgangen vi har levert etter formasjonsendringen. Jeg tror ikke det er tilfeldig at det skjer etter at motstanderen velger å justere formasjonen sin for å matche vår.

De beste lagene vil nok neppe gjøre dette (Arsenal neste, for eksempel), men jeg tipper Forest raskt kommer til Elland Road med en tilsvarende tilnærming.

Krysser fingrene for at vi fortsatt kan levere i denne formasjonen, samtidig som vi evner å variere med 4-3-3 eller 4-2-3-1 når det ikke fungerer – slik som mot Liverpool.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Blank_File

Quote from: auren on January 26, 2026, 23:50:27
Quote from: Cannavaro on January 26, 2026, 23:15:02Andre omgang må vi egentlig glemme fortest mulig. Det er merkelig at vi fremstår så svake da.

Jeg opplevde det som et lite skremmeskudd. Ble Leeds «funnet litt ut av» i andre omgang, tenkte jeg. Vi har fremstått ekstremt solide i 3-5-2 / 3-4-3 / 5-4-1 siden andre omgang mot City, men dette var den svakeste omgangen vi har levert etter formasjonsendringen. Jeg tror ikke det er tilfeldig at det skjer etter at motstanderen velger å justere formasjonen sin for å matche vår.

De beste lagene vil nok neppe gjøre dette (Arsenal neste, for eksempel), men jeg tipper Forest raskt kommer til Elland Road med en tilsvarende tilnærming.

Krysser fingrene for at vi fortsatt kan levere i denne formasjonen, samtidig som vi evner å variere med 4-3-3 eller 4-2-3-1 når det ikke fungerer – slik som mot Liverpool.

auren
Jeg tror heller vi var tilfreds med resultatet og tingenes tilstand, og satset på å forsvare oss til en seier ved å legge med ei lav blokk. Det var ganske nær å lykkes, men jeg syns det var snodig at det ikke ble gjort bytter før som i større grad kunne sørge for at vi kunne kontre med 2-3 spillere når sjansen bød seg.

auren

Quote from: Blank_File on January 26, 2026, 23:48:39Etter å ha sett på oppsummeringen av kampen, så er det eneste jeg stiller meg kritisk til at byttene kommer for seint. Vi har dobbel xG ift Everton gjennom kampen og hvis når vi gisper for at ballen går i tverra på et skudd fra sekstenmeteren (som egentlig var det eneste andre ordentlig de skapte utenom målet i andre omgang), så er det svært lav sjanse for å score fra det holdet. Det som gikk inn var svært høy kvalitet av Barry og vanskelig å laste Leeds for. Tanaka kunne vel vært bedre i presset på innlegget, greit nok.

Vi var nærmere å vinne enn Everton. Det er svært bra på bortebane. Så var jeg selvfølgelig også glad for at vi beholdt poenget akkurat da fløyta gikk.

Jeg er mest fornøyd med at vi så sjeldent spiller dårlige kamper. Det er dårlige perioder i noen kamper, men jevnt over leverer vi veldig bra og jeg tror dette skal holde til å bli i divisjonen, uansett om West Ham får en vedvarende boost.

Everton hadde også en gedigen sjanse på 0–1 som Darlow reddet mesterlig. I tillegg skapte de en farlig situasjon som ble svært godt blokkert av Bornauw – den så jeg egentlig i mål som selvmål. Tar man med at det fra rundt det 55. minutt og frem til scoringen i det 75. (pluss noen minutter etter) i praksis var enveiskjøring, riktignok uten mange store sjanser, var det ikke akkurat noe å rope hurra for.

Synd at Farke ikke hadde mot til å forsøke et trippelbytte og en formasjonsendring rundt det 65. minutt. Men, men – etterpåklokskap er jo den eksakte vitenskapen.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Blank_File

Quote from: auren on January 26, 2026, 23:56:35
Quote from: Blank_File on January 26, 2026, 23:48:39Etter å ha sett på oppsummeringen av kampen, så er det eneste jeg stiller meg kritisk til at byttene kommer for seint. Vi har dobbel xG ift Everton gjennom kampen og hvis når vi gisper for at ballen går i tverra på et skudd fra sekstenmeteren (som egentlig var det eneste andre ordentlig de skapte utenom målet i andre omgang), så er det svært lav sjanse for å score fra det holdet. Det som gikk inn var svært høy kvalitet av Barry og vanskelig å laste Leeds for. Tanaka kunne vel vært bedre i presset på innlegget, greit nok.

Everton hadde også en gedigen sjanse på 0–1 som Darlow reddet mesterlig. I tillegg skapte de en farlig situasjon som ble svært godt blokkert av Bornauw – den så jeg egentlig i mål som selvmål. Tar man med at det fra rundt det 55. minutt og frem til scoringen i det 75. (pluss noen minutter etter) i praksis var enveiskjøring, riktignok uten mange store sjanser, var det ikke akkurat noe å rope hurra for.

Synd at Farke ikke hadde mot til å forsøke et trippelbytte og en formasjonsendring rundt det 65. minutt. Men, men – etterpåklokskap er jo den eksakte vitenskapen.

auren
Det er rett den den curleren som Darlow reddet, men den hadde blitt blåst for offside tror jeg. Dessuten var det også et kunststykke av et skudd fra en vanskelig posisjon med en forsvarsspiller tett oppi seg. Everton endte på 0,6Xg. Det er knakende bra fra vår side, spør du meg.

Reaney

Vi har en seier (september mot jumbolaget) på 12 bortekamper. Farke skryter av mange av prestasjonene på bortebane, men ser ut til å glemme at prisen for å ikke vinne borte er laber poengfangst, og gjør at vi er tredje sist i bortetabellen.

kjella

Godt bortepoeng dette. Pussig at vi kan dominere så voldsomt i 1. omgang og bli kjørt over i 2. omgang. Sjelden jeg har sett tydligere «a game of two halves». Gleder meg til Longstaff blir ordentlig matchfit. Og Stach holder i 90. Tanaka. gjør dessverre litt for mange feil. Selv om jeg er svak for han. 1 poeng nærmere de 39 jeg tror vi må ha. 4 seire på hjemmebane. Og 1 poeng fra Arsenal⚽️. Synes laget vokser / og at «bomkjøpene» Justin og Belgieren virkelig står frem. Og Aaronsen har vist god moral
Med å «stå i det» og komme styrket ut. Tror på 4 poeng på 2 neste hjemme. Så oversikt over tabell siste 10 kamper / der var vi høyt oppe med 361 og 15 poeng. Sterkt.

Gordon McUseless

At Tanaka ikke gjorde sin beste kamp tror jeg også må ses i lys at han er kamprusten. Har bare fått små minutter her og der og han er en som trenger selvtillit og en en streak med kamper før vi får sett han på det nivået vi har sett før.

raggen

sier bare litt om hvor langt vi er kommet når en er litt skuffa over 1 poeng borte mot Everton. god 1 omgang men forferdelig 2 omgang hvor farke "igjen" bytter veldig veldig seint. har sett endringer i det taktiske fra farke etter city kampen men her burde han vært mere taktisk og sett "kampen" tidligere og da kunne vi kanskje stått med 3 poeng
Forever Leeds United!!!!!!!!

leedslife

Leeds have now dropped 15 points from winning positions in the Premier League this season, only Bournemouth have dropped more (18).

@lufcdata

Leeds United have lost just one of their last 10 Premier League games — but they have drawn six in that period.

....

@theathletic

Et tegn på at vi trenger mer kvalitet inn.

leedslife

Only been two occasions this season Everton have faced 10+ shots in the first half of a match. #lufc

12 - versus Leeds at Elland Road in August
10 - versus Leeds at the Hill Dickinson tonight

@jcooper

Imagine saying at the start of December that across the next 10 Premier League games, Leeds would have the joint fewest defeats. Remarkable run from where we were. #lufc

leedslife

Håper Longstaff går inn i 11éren nå. Bra karakter. Gestikulerer og kommuniserer. Søker hele tiden ball. Så smart i posisjoneringen.
Gruev har hatt en veldig god sesong, men synes ikke han hang så godt med etter Dewsbury Hall kom inn i går.
Samme mot ManU da Leeds hadde problemer med og få kontroll sentralt - som for meg er et enda bedre eksempel på en kamp der motstander nullet oss ut taktisk.

Synes argentineren og så ganske pigg ut. Så ut som han får fotball til og være enkelt.
Vi kan trenge det i posession. Brenden går seg litt for mye inn i trøbbel når vi blir for lave.
Han hadde en enestående første omgang. Men godt vi har kommet der at vi har litt ulike valgmuligheter igjen.

Kato

Quote from: leedslife on Today at 07:41:52Håper Longstaff går inn i 11éren nå. Bra karakter. Gestikulerer og kommuniserer. Søker hele tiden ball. Så smart i posisjoneringen.
Gruev har hatt en veldig god sesong, men synes ikke han hang så godt med etter Dewsbury Hall kom inn i går.
Samme mot ManU da Leeds hadde problemer med og få kontroll sentralt - som for meg er et enda bedre eksempel på en kamp der motstander nullet oss ut taktisk.

Synes argentineren og så ganske pigg ut. Så ut som han får fotball til og være enkelt.
Vi kan trenge det i posession. Brenden går seg litt for mye inn i trøbbel når vi blir for lave.
Han hadde en enestående første omgang. Men godt vi har kommet der at vi har litt ulike valgmuligheter igjen.

Egentlig helt uenig angående Longstaff. Syns han har sett veldig tung ut etter skadeavbrekket. Ikke påvirket kampene i det hele tatt. Hadde vel vår største sjanse i andre omgang med et dårlig valg der han burde tatt ballen med seg istedenfor å blåse den opp på tribunen på direkten. To svake cornere da han overtok for Stach. Jeg har ikke sett noe som tilsier at han bør inn i elleveren. Har nå 4 kamper på benk etter skade.

Hawley

Quote from: leedslife on Today at 07:20:44Leeds have now dropped 15 points from winning positions in the Premier League this season, only Bournemouth have dropped more (18).

@lufcdata

Leeds United have lost just one of their last 10 Premier League games — but they have drawn six in that period.

....

@theathletic

Dette er essensielt. For mange uavgjorte kamepr gjør at vi fortsatt er forankret i bunn av tabellen. Det skal bare litt til, så hadde vi fort vekk hatt 8-10 poeng mer. Vi trenger litt mere kvalitet. Får håpe vi får landet en spiss snart.

leedslife

Quote from: Kato on Today at 08:45:34
Quote from: leedslife on Today at 07:41:52Håper Longstaff går inn i 11éren nå. Bra karakter. Gestikulerer og kommuniserer. Søker hele tiden ball. Så smart i posisjoneringen.

Egentlig helt uenig angående Longstaff. Syns han har sett veldig tung ut etter skadeavbrekket. Ikke påvirket kampene i det hele tatt. Hadde vel vår største sjanse i andre omgang med et dårlig valg der han burde tatt ballen med seg istedenfor å blåse den opp på tribunen på direkten. To svake cornere da han overtok for Stach. Jeg har ikke sett noe som tilsier at han bør inn i elleveren. Har nå 4 kamper på benk etter skade.
Det er jo avhengig at han er matchfit.
Han må jo spilles inn. Han har vært ute siden midten av November.
Tanaka har som jeg påpekte før sesongen vært milevis unna dette nivået.
Gruev har vært OK, men synes han kommer litt til kort enkelte ganger.
Synes midtbanen vår slet mot Manu og i andre omgangen i går.
Vi må løse det - for lag har mest sannsynlig plukket det opp allerede.

Vi møter en ekstremt tricky sentrallinje neste kampene - Arsenal, Forest, Chelsea etc.
Ødegaard, Rice, Palmer, Enzo, Morgan Gibbs White, Anderson er så godt som du får det i denne divisjonen. Livsfarlige i de rommene Dewsbury Hall søkte i går.

leedslife

Quote from: Hawley on Today at 08:54:19
Quote from: leedslife on Today at 07:20:44Leeds have now dropped 15 points from winning positions in the Premier League this season, only Bournemouth have dropped more (18).

@lufcdata

Leeds United have lost just one of their last 10 Premier League games — but they have drawn six in that period.

....

@theathletic

Dette er essensielt. For mange uavgjorte kamepr gjør at vi fortsatt er forankret i bunn av tabellen. Det skal bare litt til, så hadde vi fort vekk hatt 8-10 poeng mer. Vi trenger litt mere kvalitet. Får håpe vi får landet en spiss snart.

Inn med JSL så har vi gode alternativer og en helt annen kvalitet fra benk.
Spesielt offensivt der vi har vært short med James ute hele sesongen og Okafor som virker som trenger litt mer tid.

Asbjørn

Quote from: auren on January 26, 2026, 23:50:27Jeg opplevde det som et lite skremmeskudd. Ble Leeds «funnet litt ut av» i andre omgang, tenkte jeg. Vi har fremstått ekstremt solide i 3-5-2 / 3-4-3 / 5-4-1 siden andre omgang mot City, men dette var den svakeste omgangen vi har levert etter formasjonsendringen. Jeg tror ikke det er tilfeldig at det skjer etter at motstanderen velger å justere formasjonen sin for å matche vår.

auren

Denne er jo alltids interessant.  Ifølge Isaac Johnson var det vel mer 'mann-til-mann'-forsvaret mer enn formasjonen som utgjorde forskjellen for Evertons andreomgang.

Tipper vi finner ut av det hjemme.

Egentlig ser eg på Arsenal som litt lakmustesten for om vi klarer å dominere mot ALLE på hjemmebane...

Everton looked there for the taking, though when the hosts went man for man at half time, Leeds looked restricted and there was no real outball with Dominic Calvert-Lewin isolated. It means the wait goes on - not that Farke portrayed a man who was overly bothered by this.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan