Skrevet av Emne: Whisky-anbefalinger  (Lest 23284 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Einar

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #60 på: April 22, 2006, 05:34:20 »
Der fikk jeg kveldens whisky-skvett i varnghalsen gitt, Jon.

Sleeem gutt!
 

Jon R

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #61 på: April 22, 2006, 06:21:04 »
quote:
Originally posted by Einar

Der fikk jeg kveldens whisky-skvett i varnghalsen gitt, Jon.

Sleeem gutt!



Hvor sitter egentlig denne type hals, Einar? Finner den ikke i anatomi boka mi. [:0]

Jon R.
Jon R.

Lids

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #62 på: Juli 12, 2006, 06:11:00 »
Drakk Laphroaig for første gang her forleden da jeg besøkte Bar Boca på Grünerløkka.

Startet med en Tallisker 10 år, og så en Springbank 10 år (mulig det var to av sistnevnte), og så mannet jeg meg opp og bestilte en Laphroaig Quarter Cask . Laphroaig som skal være verdens vondeste whisky (eller verdens beste) - den som smaker hest og kjerre, tang og tare, den som river deg i nese og drøvel, og som smaker vondt i kjeften 24-timer etter at du har drukket den. Joda, denne bestilte kompisen min og jeg. Gjett om vi gruet oss... Damen bak disken anbefalte noe dråper vann til, men vi takket pent nei - ville jo ikke "ødelegge" noe.

Vi førte begge to glasset opp til nesen, trakk noen lange nesedrag og fikk bekreftet det vi trodde. Den luktet helt for j... Vi nikket til hverandre og førte så glasset opp til munnen - og supet i oss forferdeligheten (dog ikke alt i en sup).



Og vet dere hva, den smakte bare helt fantastisk. [:)]


Thomas
« Siste redigering: Juli 12, 2006, 06:38:26 av Lids »
Thomas

HåvardK

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #63 på: Juli 12, 2006, 15:14:37 »
Ikke for å legge noen demper på din begeistring, Thomas - men den utgaven du drakk(Quarter Cask)er nok en smule mildere enn "originalen". Allikevel umiskjennelig Laphroig, og en glimrende dram. Har vært lit vanskelig å finn på polet, men registrerer at den nå er dukket opp i flere hyller. Et godt kjøp etter norkse priser.

Når vi først er inne på anbefalinger, vil jeg slå et slag for Caol Ila 18 år, som koster usle kr 469,- på polet. RIktignok fra bestillingslisten, men dette er en tilnærmet fullendt skotsk maltwhisky, som forener malt, røyk, fatsmak, salt på en utrolig balansert måte.

Lids

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #64 på: Juli 12, 2006, 16:04:05 »
Og hva er "originalen"?



Thomas
Thomas

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #65 på: Juli 12, 2006, 16:10:55 »
Velkommen i 'klubben' Thomas! Og når du har kjøpt din aller første flaske m Laphroaig - for det må du vel etter dette (?) - innrullere deg i Friends of Laphroaig for å få ditt eget lille landstykke på Islay! Jeg fikk min torvflekk for fire år sia, og har vært over der en gang for å hente min årlige leie - en hel flaske (5cl) Laphroaig 10 yrs!!

HåvardK - enig med deg ang Caol Isla 18, som nå også fins i en distillers edition - lagret på (av alle ting) muskatellfat! Sjekk omtale her: http://www.onlymalts.com/v2/art.php?id=112




midjo

Friend of Laphroaig

http://www.laphroaig.com
« Siste redigering: Juli 12, 2006, 16:11:34 av midjo »
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

HåvardK

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #66 på: Juli 12, 2006, 21:47:40 »
quote:
Originally posted by Lids

Og hva er "originalen"?



Thomas


Jeg sikter til standartapningen, som er lagret i 10 år. Ganske enkelt fordi det er vanlig å referere til denne når en omtaler Laphroig(og for så vidt også andre brennevinsmerker). Den anbefales også på det sterkeste.

Lids

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #67 på: Juli 13, 2006, 00:00:38 »
quote:
Originally posted by midjo

Velkommen i 'klubben' Thomas! Og når du har kjøpt din aller første flaske m Laphroaig - for det må du vel etter dette (?) - innrullere deg i Friends of Laphroaig for å få ditt eget lille landstykke på Islay! Jeg fikk min torvflekk for fire år sia, og har vært over der en gang for å hente min årlige leie - en hel flaske (5cl) Laphroaig 10 yrs!!

HåvardK - enig med deg ang Caol Isla 18, som nå også fins i en distillers edition - lagret på (av alle ting) muskatellfat! Sjekk omtale her: http://www.onlymalts.com/v2/art.php?id=112




midjo

Friend of Laphroaig

http://www.laphroaig.com




Har allerede anskaffet meg en flaske Laphroaig 10 YO, meldt meg inn i "klubben" - og med det eier av et lite stykke land jeg også. [:)]



Thomas
Thomas

HåvardK

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #68 på: Juli 13, 2006, 02:02:11 »
Gratulerer, Thomas. Må vel se å få meldt meg inn, jeg også. Spørsmålet er hva som skal til for å overgå Laphroig 10 YO. Kan opplyse om at cask strength-utgaven på 59% er å få kjøpt på tax-free. Da snakker vi brennevin, altså.

Ser at du er en stor tilhenger av Talisker, noe som er meget forståelig. En av de ypperste merkene også etter min mening. For andre gode alternativ til røykfylt maltwhisky kan jo både Ardbeg og ikke minst Lagavulin anbefales. Men du kjenner kanskje til disse fra før?
« Siste redigering: Juli 13, 2006, 02:09:32 av HÃ¥vardK »

Sten

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #69 på: Juli 13, 2006, 03:23:04 »
quote:
Spørsmålet er hva som skal til for å overgå Laphroig 10 YO.



Sett deg i skauen en tørr og fin sensommerkveld. Tenn på alt kratt og busk i tre mils omkrets. Drikk Laphroaigen mens det brenner. Sørg for å sitte i lovart.

Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman
Sten

Lids

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #70 på: Juli 13, 2006, 04:56:23 »
quote:
Originally posted by HåvardK

Gratulerer, Thomas. Må vel se å få meldt meg inn, jeg også. Spørsmålet er hva som skal til for å overgå Laphroig 10 YO. Kan opplyse om at cask strength-utgaven på 59% er å få kjøpt på tax-free. Da snakker vi brennevin, altså.

Ser at du er en stor tilhenger av Talisker, noe som er meget forståelig. En av de ypperste merkene også etter min mening. For andre gode alternativ til røykfylt maltwhisky kan jo både Ardbeg og ikke minst Lagavulin anbefales. Men du kjenner kanskje til disse fra før?



Takk Håvard, og takk for tips.

Jeg er stor tilhenger av Tallisker, ja - og har smakt Ardberg ved en del anledninger, meget got. Lagavulin derimot kan jeg ikke erindre å ha smakt, så den får jeg ha til gode. [:p]

Thomas
Thomas

Lids

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #71 på: Juli 13, 2006, 04:59:53 »
En ting til - når jeg drikker maltwhisky i Danmark, får jeg den ofte servert i smale tulipanformede stetteglass. Disse har jeg imidlertid ikke klart å spore opp i Norge. Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i/kjøpt disse?

Thomas
Thomas

HåvardK

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #72 på: Juli 13, 2006, 17:02:49 »
Her i Trondheim selges det en ganske rimelig variant av slike glass hos C I Pedersen A/S, mens andre glasshandlere har dyrere utgaver av denne typen. Gjør både smaks- og duft opplevelsen enda bedre, og bør finnes på barer med respekt for seg selv. Funker jo også for både cognac og annet brennevin hvor smak og aroma spiller en viss rolle.

boegval

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #73 på: Juli 21, 2006, 17:42:12 »
Jeg slet lenge med å finne sånne glass til cognac.
Fant til slutt her: http://www.larsen-cognac.com/index.php?id=39&gr=shop Om du klarer å drikke whisky fra glass merket med Larsen da [:)]



quote:
Originally posted by Lids

En ting til - når jeg drikker maltwhisky i Danmark, får jeg den ofte servert i smale tulipanformede stetteglass. Disse har jeg imidlertid ikke klart å spore opp i Norge. Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i/kjøpt disse?

Thomas



Boegval

Lids

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #74 på: Juli 22, 2006, 02:16:42 »
Det går desverre ikke, må være blanke. [:)]


quote:
Originally posted by boegval

Jeg slet lenge med å finne sånne glass til cognac.
Fant til slutt her: http://www.larsen-cognac.com/index.php?id=39&gr=shop Om du klarer å drikke whisky fra glass merket med Larsen da [:)]



quote:
Originally posted by Lids

En ting til - når jeg drikker maltwhisky i Danmark, får jeg den ofte servert i smale tulipanformede stetteglass. Disse har jeg imidlertid ikke klart å spore opp i Norge. Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i/kjøpt disse?

Thomas



Boegval





Thomas
Thomas

Stewart Harvey

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #75 på: August 13, 2006, 00:45:16 »
Ute etter en litt annen whiskyanbefaling.

Tenkte å prøve å koble sammen Leeds-tur og en bitteliten whiskyrunde i oktober.
Har noen reist fra Glasgow til/fra Cambeltown og/eller Islay? Er det mulig å gjøre turen ved hjelp av buss, tog og ferge på 3-4 dager.

Eventuelt forslag til whiskyprodusenter å sjekke ut i disse områdene.
 

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #76 på: August 13, 2006, 06:22:38 »
Hei Stewart,

Var på rundtur der for noen år sia - en STORARTET tur med mye å se og oppleve. KAn skrive litt om det i morgen (rekker det ikke nå) - om ingen kommer meg i forkjøpet!


midjo

Friend of Laphroaig

http://www.vgb.no/12101/
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Lids

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #77 på: August 13, 2006, 06:33:17 »
I kveld var jeg ute og spiste en bedre middag med gode venner. Til dessert bestilte de fleste is og kaffe & cognac, jeg bestilte 1 Oban 14 YO, og så en Laphroigh 10 YO. [:)]

Slainte!

Thomas
« Siste redigering: August 13, 2006, 06:45:08 av Lids »
Thomas

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #78 på: August 13, 2006, 20:08:10 »
quote:
Originally posted by Stewart Harvey

Ute etter en litt annen whiskyanbefaling.

Tenkte å prøve å koble sammen Leeds-tur og en bitteliten whiskyrunde i oktober.
Har noen reist fra Glasgow til/fra Cambeltown og/eller Islay? Er det mulig å gjøre turen ved hjelp av buss, tog og ferge på 3-4 dager.

Eventuelt forslag til whiskyprodusenter å sjekke ut i disse områdene.




Islay MÃ… bare besøkes!!

Gjennomførte en slik tur i mai 2003, og rakk over både Arran (Arran Brewery, Arran Distillery), Campbeltown (Springbank) og alle sju distillerier på Islay i løpet av 3-4 dager.

Vi leide bil i Glasgow, og om du har mulighet til dette vil jeg absolutt anbefale det. Vi møtte imidlertid folk som hadde reist til Islay med off.kommunikasjon fra fastlandet, så dette lar seg gjøre, men kan kreve noe mer planlegging. Det går også rutefly (små propellfly) mellom Islay og Glasgow, om du ønsker å gjøre det enkelt. Mulig det også går direktebusser mellom Glasgow og Islay, som inkluderer ferjeoverfartene, men det må du nesten sjekke på relevante websider...

Det som er et must på en slik tur er å få med seg de tre distilleriene på sydkysten av Islay – Laphroaig, Lagavullin og Ardbeg. Alle tilbyr omvisning på anlegget – med smaksprøver, alle ligger idyllisk til ved kysten (masse fotomuligheter om det er din greie) – og det er gangavstand (vel…) mellom de. Ardbeg har et flott besøkssenter med restaurant/bar – og  er også raus med smaksprøvene, så her går det fort noen timer!!

De fleste overnattingssteder ligger i Bowmore midt på øya, og om du evt overnatter der – ligger Bowmore-distilleriet midt i sentrum av byen. Bruichladdich, Caol Isla og Bunnahabhain, som ligger nord på øya kan du skippe med mindre du er spesielt interessert.

Med mindre du er fullstendig Springbankaddict, ville jeg ikke benyttet tid i Campbeltown, derimot er Arran verdt et besøk. Arran Distillery er av de nyeste i Skottland, og er et kompakt lite anlegg som har lagt opp mye for besøkende. Artig liten omvisning med smaksprøver og stor butikk hvor du bl.a. kan tappe din egen whisky!

Jura (øya nordøst for Islay) og særlig Oban (på fastlandet nord for Jura) kan evt også være verdt et besøk

Noen ting å være obs på:
•   Mange av distilleriene er kun åpne mandag-fredag. Sjekk websidene deres for åpningstider.
•   Enten du kjører bil eller reiser med buss, er du avhengig av flere ferjer som går relativt sjelden så planlegg reiseruta godt før du reiser over. Du får ’google’ litt for så sjekke buss- og ferjetider. Har lagt ved noen linker under som kan være til hjelp.
•   Det er begrenset overnattingskapasitet på Islay, så bestill i så god tid som mulig.

http://www.scotland-inverness.co.uk/islay.htm
http://www.visitscottishheartlands.com/areas/argyll/kintyre.cfm
http://www.calmac.co.uk/islay
http://www.scottishholidays.net/visit/scotland-tour-argyll-isleofislay.html




midjo

Friend of Laphroaig

http://www.vgb.no/12101/
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

lojosang

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #79 på: August 14, 2006, 19:39:39 »
Fordelen med Springbank er at de gjør ALT selv. Inkludert malting av korn,  og tapping, så man kan få se hele prosessen.

Jeg har ikke vært på Islay selv, men kan fortelle at det IKKE går direktebuss. Men det går buss til fergekaien på Kennacraig, og denne korresponderer med fergene. En gang i uka går det også ferge fra Oban (tror det er onsdagene). Og til Oban kan man komme med tog.

Med mindre dere er fryktelig spreke, og har tenkt å sykle er leiebil et must på Islay. Det går en lokal postbuss, men ikke spesielt ofte.

Ellers kan dere få mange tips på http://www.nmwl.no/
Let litt på forumet, eller registrer dere og be om råd og tips.

Jokke for LUSCOS!
- Leif Olav

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28909
  • Total likes: 2642
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #80 på: August 14, 2006, 23:22:24 »
quote:
Originally posted by midjo
Vi leide bil i Glasgow, og om du har mulighet til dette vil jeg absolutt anbefale det.
....
 Alle tilbyr omvisning på anlegget – med smaksprøver,


Kjøre bil samt smaksprøver, en glitrende kombinasjon som selvfølgelig sponses av Trygg Trafikk... [:)]




He saw an animal leavin' a muddy trail
Real dirty face and a curly tail
He wasn't too small and he wasn't too big
"Ah, think I'll call it a pig"

B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #81 på: August 15, 2006, 02:20:57 »
quote:
Originally posted by Asbjørn

quote:
Originally posted by midjo
Vi leide bil i Glasgow, og om du har mulighet til dette vil jeg absolutt anbefale det.
....
 Alle tilbyr omvisning på anlegget – med smaksprøver,


Kjøre bil samt smaksprøver, en glitrende kombinasjon som selvfølgelig sponses av Trygg Trafikk... [:)]




Alt er så mye greiere når en kan kjøre på venstre siden av veien, Asbjørn.[:)]
« Siste redigering: August 15, 2006, 20:23:45 av midjo »
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

lojosang

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #82 på: August 15, 2006, 20:07:42 »
quote:
Originally posted by Asbjørn

quote:
Originally posted by midjo
Vi leide bil i Glasgow, og om du har mulighet til dette vil jeg absolutt anbefale det.
....
 Alle tilbyr omvisning på anlegget – med smaksprøver,


Kjøre bil samt smaksprøver, en glitrende kombinasjon som selvfølgelig sponses av Trygg Trafikk... [:)]




He saw an animal leavin' a muddy trail
Real dirty face and a curly tail
He wasn't too small and he wasn't too big
"Ah, think I'll call it a pig"

B.Dylan



Bytt på å "styre båten", en hver dag, og ta med masse småflasker, eller apotekets urinprøveglass, så sjåføren kan få med seg sin smaksprøve til hotellet etterpå. Eller hjem.

Jokke for LUSCOS!
- Leif Olav

HåvardK

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #83 på: August 16, 2006, 04:01:31 »
quote:
Originally posted by lojosang

quote:
Originally posted by Asbjørn

quote:
Originally posted by midjo
Vi leide bil i Glasgow, og om du har mulighet til dette vil jeg absolutt anbefale det.
....
 Alle tilbyr omvisning på anlegget – med smaksprøver,


Kjøre bil samt smaksprøver, en glitrende kombinasjon som selvfølgelig sponses av Trygg Trafikk... [:)]




He saw an animal leavin' a muddy trail
Real dirty face and a curly tail
He wasn't too small and he wasn't too big
"Ah, think I'll call it a pig"

B.Dylan



Bytt på å "styre båten", en hver dag, og ta med masse småflasker, eller apotekets urinprøveglass, så sjåføren kan få med seg sin smaksprøve til hotellet etterpå. Eller hjem.

Jokke for LUSCOS!


Her foretrekker jeg ubrukte eksemplarer, men hver sin smak, altså.

lojosang

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #84 på: August 16, 2006, 16:29:20 »
Man får gjøre som man vil.

Jokke for LUSCOS!
- Leif Olav

Sten

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #85 på: November 03, 2006, 21:49:04 »
Noen som har forsøkt denne?

http://www.bevmo.com/productinfo.asp?area=home&seref=froogle&pf_id=00000057982

Ja, jeg vet det er Bourbon.... :)

Sten
Sten

SirOlsen

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #86 på: November 04, 2006, 07:59:15 »
Whiskey... æsj! [:p]

MARCHING ON TOGETHER!
-SirOlsen-

HåvardK

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #87 på: November 04, 2006, 15:40:36 »
quote:
Originally posted by Øisten forkynner

Whiskey... æsj! [:p]

MARCHING ON TOGETHER!


Du liker ikke irsk whisky, altså?[}:)]

Lids

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #88 på: November 25, 2006, 17:26:12 »
For spesielt interesserte [:)]

Dear all,
 
I hope this letter finds you well. The Winter gales have come early this year - we have had horizontal rain from the Atlantic for the last 4 days. The seaweed is already piled high against warehouse No. 1 - still, I mustn't complain, the salty air definitely improves the maturation.  I will of course be writing my Christmas letter to you in December, but I thought I should tell you about your new Online Friends shop before Christmas.
 
Over the year, many of you have written to me with new suggestions for your shop, others who have come to Islay asked whether some of the items from the shop we have here  could also be put online. Well I do listen - so we have!
 
Now you can buy our Fleeces, Rugby shirts, Polo Shirts and Caps in both our alternative company colour - Black - as well as the usual Laphroaig Green. I have to say, most of the guys up here prefer the black, as anyone who has been up here recently will have noticed. We have also made our embroidered Glenmuir woolen jumpers available too - we need them with the present weather!
 
Caroline (those who have been to the distillery will have met Caroline, without whom nothing would ever happen on time) also wanted something special for the ladies.  So there is now a lady fit tee shirt in black. For the boys I notice that there has always been many requests for ties, so we have made 2 available in different colours. The tie is pure silk and the first design is my work tie in black. The second is the official "Friends of Laphroaig" tie in Laphroaig green - very posh!
 
We do like to support our local community and source from Islay when we can (like our local potter who makes your water jugs). We now have a range of locally-made scented soaps specially wrapped in "grain sack" material exclusively for Laphroaig. There are lots of other items so I suggest you have a browse around the site.  Do remember to view the shop in your "Friends" section as you get a discount on everything. As I write, we have stock of all items, but I cannot get any new supplies before Christmas so it will have to be "first come first served".

We are at present helping to raise money for a local project to provide an all-weather sports pitch for our Port Ellen community. I have decided to donate 50p for every Friend of Laphroaig who shops on our website this Christmas.  I hope you approve.

Talking of Christmas, Caroline has selected a beautiful new gift-wrapping paper for those of you who are sending presents. I have put a photograph up to show you what it looks like. I know many of you like to send the box gift set of a bottle of 10 year old and 2 Glencairn crystal glasses.  You can now also select Quarter Cask (my personal favourite), Cask Strength or 15 year old to go with the engraved glasses. Like last Christmas, I am offering one of the glasses in the set free (i.e. £5 off).
 
Last Post.
Please note that last post for non-European friends is the 6th December. For Europe it is the 11th Dec and 17th for the UK.
 
I hope you enjoy the shop and do send in any other suggestions. I will write soon and tell you all the distillery news (we have just replaced a still, but thats another story!) Hope your weather is better than ours.
 
Slainthe
John Campbell







Friends of Laphroaig web site

To access the private Friends of Laphroaig web site, use the link below:
http://www.laphroaig.com/friends


Thomas
« Siste redigering: November 25, 2006, 17:26:44 av Lids »
Thomas

RoarG

Re: Whisky-anbefalinger
« Svar #89 på: Februar 01, 2007, 00:53:52 »
Flott tråd dette her. Er vel ikke så dreven i whiskysmakingen, men av de singlemaltmerkene jeg har testet er merkene fra Islay de beste. Laphroig 10 year, som fåes på polet er favoritten til nå, men hverken Lagavulin eller Ardbeg har noen grunn til å være flaue akkurat. Nydelig, nydelig & nydelig er karakteristikken man kan gi alle sammen. Dessverre bor vi i landet med den rike Staten og de fattige menneskene, så regulær whiskykonsum blir ikke lett å få til. Ikke er det Pol der jeg bor heller (nærmeste er Førde) så de blir sjelden man får dyrke denne hobbyen.
En bok som jeg anbefaler er "Maltwhisky - Håndbok" skrevet av Michael Jackson (nei ikke Wacko Jacko), utgitt på Gyldendal forlag. Min utgave er fra 2000. Vet ikke om det har kommet noen senere utgave. I denne boken står det om historie, hvordan drikken lages osv, men det er presentasjonen av de ulike merkene som selvfølgelig tar mesteparten av plassen. Hele 116 merker/destillirier blir presentert, og forfatteren tar for seg mange tapninger. Obligatorisk i enhver whiskyelskers bibliotek.

Change is the constant that cannot be changed.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020