Flisespikkertråden

Started by Promotion 2010, November 24, 2005, 23:34:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Promotion 2010

Her er tråden hvor vi kan rette på hverandre, både ortografisk og faktamessig.
Kanskje det vil være mulig å få noen til å forandre mening, ved å bruke denne tråden flittig!

[:)]

...ordla jeg meg riktig, mon tro?
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Jon R

Vet at dette bare blir noe flisespikkeri, men det hadde vel muligens tatt seg best ut med et spørsmålstegn etter "flittig"? Dette for å synliggjøre en viss ydmykhet stilt overfor en temmelig komplisert problemstilling. [:)]

Jon R.
Jon R.

HåvardK

Jeg ville vel ha utelatt "noe" i din første setning, Jon. Fenomenet flisespikkeri er enten tilstede eller fraværende i ditt utsagn, og trenger derfor ikke å modereres ved hjelp av adverbet "noe".

Lids

Støtter HåvardK i dette, han burde imidlertid skrevet: "Jeg ville vel ha utelatt ordet "noe" i din første setning, Jon".

Thomas [:I]
Thomas

Sten

quote:
Originally posted by Promotion 06

Kanskje det vil være mulig å få noen til å forandre mening, ved å bruke denne tråden flittig!

Det skal vel ikke være komma mellom mening og ved?

Pikselator (AKA Sten) -
Your Friendly Forum Groundsman
Sten

Sten

Dessuten handler vel denne tråden om flisespikkeri, og ikke flisespikkere per se, så navnet bør vel kanskje endres til flisespikkeritråden?

Eller heter det egentlig flisespikking og ikke flisespikkeri? flisespikkasje, kanskje?

Pikselator (AKA Sten) -
Sten

Sten

Beflisningsspikkasje?

Pikselator (AKA Sten) -
Sten

Jon R

Jon R.

h.b

flisespikkeri kjære Jon. Utelate å spørre

HåvardK

quote:
Originally posted by h.b

flisespikkeri kjære Jon. Utelate å spørre

Her snakker vi vel tømmerhogst, og ikke flisespikkeri:

1. Alltid stor bokstav i første ord etter punktum.
2. Når et ord/en frase flyttes fremst i setningen for å sette fokus på dette ordet, påvirker dette tegnsettingen. Det skal derfor være komma etter "flisespikkeri".
3. Jeg forstår din bruk av frasen "utelukke" som et forsøk på imperativ eller bydeform - rent syntaktisk sett. Det er som kjent en egen bøyningsform av verbet, og den riktige formen i dette tilfellet vil være "utelat". Antagelig ingen høyfrekvent frase i skriftlig norsk, men uansett akseptabel både morfologisk og semantisk.
4. Alltid punktum etter en helsetning(her finnes det riktignok unntak, men disse inntreffer ikke her).

h.b

HåvardK

quote:
Originally posted by Lids

Støtter HåvardK i dette, han burde imidlertid skrevet: "Jeg ville vel ha utelatt ordet "noe" i din første setning, Jon".

Thomas [:I]

Et godt innspill, Thomas. Jeg vil imidlertid kommentere tegnsettingen din: Ville ikke bruk av semikolon - alternativt tankestrek - være mer korrekt etter første helsetning? Alternativt kunne du ha brukt punktum. Det ville i tilfelle markere en slags "når det er sagt" - betydning.

Sten

En setning med meningsinnhold eller befalende tone bør starte med et pronomen. Altså, slik: Det bør (eller eventuelt det skal) alltid være stor bokstav i første ord etter punktum.

2. Når et ord/en frase flyttes fremst i setningen for å sette fokus på dette ordet, påvirker dette tegnsettingen. Det skal derfor være komma etter "flisespikkeri".
Bruk gjerne ord som eller istedet for skråstrek, da slike unødige tegn stykker opp teksten og hindrer flytasje i lesningsmønsteret.

3. Jeg forstår din bruk av frasen "utelukke" som et forsøk på imperativ eller bydeform - rent syntaktisk sett. Det er som kjent en egen bøyningsform av verbet, og den riktige formen i dette tilfellet vil være "utelat". Antagelig ingen høyfrekvent frase i skriftlig norsk, men uansett akseptabel både morfologisk og semantisk.

Utelukke er ingen frase; det er et ord.

4. Alltid punktum etter en helsetning(her finnes det riktignok unntak, men disse inntreffer ikke her).
Her er det mye å ta tak i. Jeg nøyer meg med å påpeke at det skal være mellomrom mellom parentes begynner og ordet foran, samt at jeg ber deg om å studere forskjellene i bøyning i frasene her finnes det [...] unntak, og disse inntreffer ikke.

Pikselator (AKA Sten) -
Sten

Jon R

Denne tråden er som en norsklærers våte drøm. [8D]

Jon R.
Jon R.

Sten

quote:

Jeg vil forøvrig gjerne utvide denne tråden slik at vi også kan rette på hverandre også geografisk og demografisk.

Kanskje også fysioterapeutisk og psykopatisk?

Pikselator (AKA Sten) -
Sten

h.b

nei så filosofisk av flisespikkeratorikern

Asbjørn

quote:

Her er en tråd hvor du kan søke råd
...du kan rådsøke en trådsøker som bare, vil lage krøll
Og du vil bli grå hvor du enn kan stå
...før du vil besøke en rådsøker som bare, er helt døll

Det kan være om fakta og det kan bli betrakta
...som no orn'tlig tull som bare en som er riktig full, kan finne på
Mens du er ettertrakta som en elg midt i jakta
...og du ortografisk som en stetopatisk, lege som skriver på
skal tyde det som skrevet står!

I det ovennente er innholdet i den opprinnelige tråden omgjort i lyrisk form. Som vanlig i lyrikk, er forfatteren fri fra både tid & sted, mål & mening. En må nesten anta at vedkommende også så seg fri fra alle vedtatte "normer" når det gjelder lyriske form & farger.

<Men han skal ha for forsøket!

I'm gonna kick the darkness
till it bleeds daylight

B Cockburn
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Jon R

quote:

Her er en tråd hvor du kan søke råd
...du kan rådsøke en trådsøker som bare, vil lage krøll
Og du vil bli grå hvor du enn kan stå
...før du vil besøke en rådsøker som bare, er helt døll

Det kan være om fakta og det kan bli betrakta
...som no orn'tlig tull som bare en som er riktig full, kan finne på
Mens du er ettertrakta som en elg midt i jakta
...og du ortografisk som en stetopatisk, lege som skriver på
skal tyde det som skrevet står!

Bob Dylan? [:)]

Jon R.
Jon R.

Totto

quote:
Originally posted by Jon R

Jon R.

Hvis dette er norsklærer'nes våte drøm, må jeg ta min faste plass som deres mareritt [}:)]

Herved bør SMS- språket innføres...

På dn måtn kan J skr masse md lngt færre boxtv! D R smrt!

Koz & klemz [;)]

Totto

Solamen miseris socios habuisse malorum
Totto

lojosang

quote:
Originally posted by Totto

quote:
Originally posted by Jon R

Jon R.

Hvis dette er norsklærer'nes våte drøm, må jeg ta min faste plass som deres mareritt [}:)]

Herved bør SMS- språket innføres...

På dn måtn kan J skr masse md lngt færre boxtv! D R smrt!

Koz & klemz [;)]

Totto

Helvete har en ekstra varm avkrok for de som skriver SMSisk. Med rødglødende mobiler som alle er fastlåst til Nokia-theme.

Hvorfor er det forresten apostrof i norsklærerne? Er det flisen i din nestes øye du på subtilt vis har lagt inn her?

Jokke for LUSCOS!
- Leif Olav

HåvardK

QuoteOriginally posted by pikselator

En setning med meningsinnhold eller befalende tone bør starte med et pronomen. Altså, slik: Det bør (eller eventuelt det skal) alltid være stor bokstav i første ord etter punktum.

Interessant innspill. Eller rettere: Dette var et interessant innspill. Jeg er imidlertid av den oppfatning at det er anledning til å fravike slike regler som du sikter til i situasjoner som denne. Det har vært og er praksis hos de fleste norsklærere i kongeriket(Norge).

Bruk gjerne ord som eller istedet for skråstrek, da slike unødige tegn stykker opp teksten og hindrer flytasje i lesningsmønsteret.

Her kan jeg langt på vei være enig med deg, piks. Men "flytasje"? Eller altså: Hva med dette ordet flytasje, om  jeg tør spørre?

Javel? Jeg siktet riktignok til ordet "utelat" i h.b´s tekst, mens jeg i kommentaren beklageligvis brukte ordet "utelukke"(det skulle altså ha vært "utelate"). Ut fra min kjennskap til norsk grammatikk kan en frase bestå av ett eller flere ord. I dette tilfellet utgjør ordet "utelate" en frase - helt alene. En verbfrase, for å være mer korrekt.

Her er det mye å ta tak i. Jeg nøyer meg med å påpeke at det skal være mellomrom mellom parentes begynner og ordet foran, samt at jeg ber deg om å studere forskjellene i bøyning i frasene her finnes det [...] unntak, og disse inntreffer ikke.

Denne mellomromsregelen er ny for meg. Er dette virkelig en standard i korrekt skriftlig bokmålsprosa? Og hvorfor ber du meg "studere forskjellene i bøyning" i de nevnte setningene(som altså ikke er fraser)? Jeg benytter en passiv form av verbet i den første setningen, mens jeg i den andre benytter presens. Det skulle da ikke være noe galt i det?  
Derimot ser jeg at jeg gjentar adverbet "her" i andre leddsetning i parentesen, noe som rent stilistisk ikke er bra. Det påpeker du imidlertid ikke.

h.b

nå har jeg endelig skjønt poenget. Takk for alle flisespikkerforklarnger. Selv om spikkinga kunne bli forenklet noe

Sten

quote:
Originally posted by HåvardK

QuoteOriginally posted by pikselator

Interessant innspill. Eller rettere: Dette var et interessant innspill. Jeg er imidlertid av den oppfatning at det er anledning til å fravike slike regler som du sikter til i situasjoner som denne. Det har vært og er praksis hos de fleste norsklærere i kongeriket(Norge).

Her kan jeg langt på vei være enig med deg, piks. Men "flytasje"? Eller altså: Hva med dette ordet flytasje, om  jeg tør spørre?

Javel? Jeg siktet riktignok til ordet "utelat" i h.b´s tekst, mens jeg i kommentaren beklageligvis brukte ordet "utelukke"(det skulle altså ha vært "utelate"). Ut fra min kjennskap til norsk grammatikk kan en frase bestå av ett eller flere ord. I dette tilfellet utgjør ordet "utelate" en frase - helt alene. En verbfrase, for å være mer korrekt.

Denne mellomromsregelen er ny for meg. Er dette virkelig en standard i korrekt skriftlig bokmålsprosa? Og hvorfor ber du meg "studere forskjellene i bøyning" i de nevnte setningene(som altså ikke er fraser)? Jeg benytter en passiv form av verbet i den første setningen, mens jeg i den andre benytter presens. Det skulle da ikke være noe galt i det?  
Derimot ser jeg at jeg gjentar adverbet "her" i andre leddsetning i parentesen, noe som rent stilistisk ikke er bra. Det påpeker du imidlertid ikke.

Alt du påpeker her er bare flisespikkeri..

[:D]

Pikselator (AKA Sten) -
Sten

h.b

Totto

[/quote]

Helvete har en ekstra varm avkrok for de som skriver SMSisk. Med rødglødende mobiler som alle er fastlåst til Nokia-theme.

Hvorfor er det forresten apostrof i norsklærerne? Er det flisen i din nestes øye du på subtilt vis har lagt inn her?

Jokke for LUSCOS!
[/quote]

Etter mange lange tråder med flisespikkende falkeblikk fra den noe spesielle rasen norsklærerne utgjør, fant jeg ut at jeg måtte plassere en apostrof der.

Nå skulle jeg vel kronet det med å skrive "spesielle" med to s'er, men lot være denne gang [;)]

Totto

Totto

Promotion 2010

Ikke for å flisespikke for mye, med du har vel surra veldig mye med quoten din... [:I]
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Totto

quote:

Ikke for å flisespikke for mye, med du har vel surra veldig mye med quoten din... [:I]

Nå skal du passe deg, ellers skal jeg sørge for at noen spikker på flisen din [}:)]

Totto

Totto

GeirO

Spise flicker ????? Mmmmmm...
MOT

h.b

Jon R

Sånn. Her er den. Så god som ny. [8)]

(skjønt, når jeg følger utviklingen i denne tråden, var det nok med god grunn at den stilnet hen og forsvant stille bakover forover i kronologien. [:)])

Jon R.
Jon R.