Flisespikkertråden

Started by Promotion 2010, November 24, 2005, 23:34:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HåvardK

quote:
Originally posted by Promotion 07

Hvorfor sier man egentlig at Blackwell fikk sparken, og ikke at han ble sparket. Hvorfor heter det egentlig han ble sparket, og ikke han ble sparket ut.

Mener man da ut av døren, ut av klubben eller ut av fotballen?

Ikke vet jeg, men jeg håper på det siste!


Dette ble så avansert at jeg måtte ha hjelp av Edith!


Til første spørsmål: Her omtales antagelig et fremkomstmiddel på vinters tid i områder som til tider kan være snø- og isbelagt.
Til andre spørsmål: Det er mulig å bli sparket UTEN å bli sparket ut. Uteer det faktisk ikke uvanlig å bli sparket - gjerne i forbindelse med fotballkamper.
Til tredje spørsmål: Her finnes det ikke noe vanntett svar. Alle de tre alternativene du nevner, kan være like sannsynlige.

Men: Hvorfor snakker en om "vanntette svar"?

Promotion 2010

quote:
Originally posted by HåvardK

quote:
Originally posted by Promotion 07

Hvorfor sier man egentlig at Blackwell fikk sparken, og ikke at han ble sparket. Hvorfor heter det egentlig han ble sparket, og ikke han ble sparket ut.

Mener man da ut av døren, ut av klubben eller ut av fotballen?

Ikke vet jeg, men jeg håper på det siste!


Dette ble så avansert at jeg måtte ha hjelp av Edith!


Til første spørsmål: Her omtales antagelig et fremkomstmiddel på vinters tid i områder som til tider kan være snø- og isbelagt.
Til andre spørsmål: Det er mulig å bli sparket UTEN å bli sparket ut. Uteer det faktisk ikke uvanlig å bli sparket - gjerne i forbindelse med fotballkamper.
Til tredje spørsmål: Her finnes det ikke noe vanntett svar. Alle de tre alternativene du nevner, kan være like sannsynlige.

Men: Hvorfor snakker en om "vanntette svar"?


Hva gjør egentlig et Ur med tee i midten???
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

HåvardK

Beklager skrivefeilen. Det skal selvsagt være utear. Og da skulle det vel være greit? Altså en tåre med en kronglete bane på sin vei mot bakkenivå.

Sten

Du mener en tåre som reiser langs en kronglete bane på sin vei mot bakkenivå?

Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman
Sten

HåvardK

Selvsagt mener jeg det. At det er mulig å være så upresis!

Men altså: Hva mener en egentlig med "vanntett" i ordkombinasjonen "et vantett alibi"?

Sten

En annen ting: hvorvidt tåren er på vei mot bakkenivå, er vel strengt tatt avhengig av hvor den tårefellende befinner seg? Er han eller hun f.eks ombord i et fly, eller for den saks skyld en romferge, vil vel tårens ferd stanse mot det første ugjennomtrengelige, faste materialet -i mitt eksempel enten flyets gulv, eller romfergens gulv, vegger eller tak?

Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman
Sten

lojosang

Med unntak av romfergen vil tåren likevel være på vei mot bakkenivå intill den knuses og absorberes av det underlag den måtte treffe. Hvorvidt så er tilfelle i romfergen vil jo bero på hvor i rymden denne befinner seg.

"Eg harkje lett så møkje si Mammå fekk pattene i rullå"

-Ken Bates
- Leif Olav

Sten

Den vil vel snarere være på vei mot jordens magnetiske senter (eller et annet magnetisk senter dersom et slikt skulle være nærmere tåren enn jordens), inntil den faktisk ble stoppet av bakken eller en annen fysisk hindring. Slik sett er bakken, og bakkens nivå, irrelevant i forhold til tårens bevegelse for alle andre enn de som befinner seg både på bakken og i tårens nærhet ved tidspunktet av historiens faktuelle... øh... handling.

Det er derfor denne flisespikkerens mening at ordet bakkenivå ikke er objektivt hjemmehørende i argumentet eller setningen, og derfor må dette strengt bemerkes og påpekes i denne, DÃ...G så fantastiske flisespikkertråden vår.

Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman
Sten

Svend Anders

Følgende brev ble sendt til Bosch i 2004 fra undertegnede:

Jeg skriver med entusiasme til dere i BOSCH angående et av deres populære vaffeljern (TWA 30). Som den vaffelelskeren jeg er, fikk jeg et splitter nytt vaffeljern av familien da jeg sist høst flyttet til England for å studere.

Da jeg bladde gjennom Bruksanvisningen til deres vaffeljern, kom jeg over en del som gjaldt selve stekingen av vaflene, under kapittelet ”fylle på deig”. Sitat: ”Det er best å fylle på nedre stekeflate….” forteller manualen. Som erfaren vaffelmaker har det vært en tradisjon å steke vaflene nettopp slik som beskrevet, men siden Bruksanvisningen åpnet for andre alternativer, bestemte jeg meg for å prøve dette nærmere ut.

Som vedlagte bilder viser, er det fullt mulig å steke vafler også ved å helle røren på øvre stekeflate (selvsagt med vaffeljernet snudd opp ned). Det er dog enkelte minussider ved denne måten å steke på, derfor foreslår jeg herved følgende forbedringer ved fremtidige vafflejern.

1) Kontroll-lampe som vises på både over- og underside av vaffeljernet â€" slik at man slipper å bøye seg ned/velte jernet tilbake for å se om den lyser eller ei.
2) Håndtak med feste på øvre og nedre del av vaffeljernet (mange har dette fra før på vaffeljern og kanskje spesielt sandwichjern) â€" slik at man ikke må finne egne måter å lukke opp på når det ligger opp ned.

Det finnes nokså sikkert flere måter å utvikle dette på enn de to nevnte, men disse to står for meg som særskilte oppgaver som eventuelt bør prioriteres ved nye jern. Jeg stiller også et spørsmålstegn ved noe av stekingen opp ned. Er det normalt at det legger deg noe damp på undersiden (altså oversiden når den er snudd opp ned) når man steker, både på vanlig og opp-ned-måten?

Håper dette kan besvares, og hører gjerne fra dere i henhold til forslagene nevnt ovenfor. Jeg kommer uansett til å fortsette å bruke BOSCH vaffeljern, enten det er TWA 30 eller andre, nye varianter.

Vennlig hilsen,
Svend Anders Karlsen-Moum
(sign.)


-------------------

Må bare si jeg er SVÆRT skuffet over aldri å ha fått noe svar. Det skal sies at jeg sendte dette fra min adrese i Leeds den gangen, så om de svarte mer enn fire måneder senere, sitter det trolig en kamerunsk, indisk, italiensk eller bergensk student på samme hybel i dag med et noe uforklarlig brev som redegjør for bruksmåtene av et vaffeljern.

Har noen av dere vanlige vaffelmakere forøvrig noen kommentar i sakens anledning?

PS! Bildene som ble vedlagt har jeg dessverre ikke digitalt lenger.

Svend Anders

http://www.svendanders.com
Følges på:
www.twitter.com/svendleeds
www.twitter.com/svendanders

lojosang

Hva magnetisme har med dette å gjøre er meg noe uklart. Hva et magnetisk senter er, likeså. Er det punktet midt mellom magnetens norpol og sydpol? Eller siktet du rett og slett til jordens gravitasjonelle senter? I så fall er du heldig. De fleste kastede eller utskutte objekter vil nemlig falle mot dette. Dessverre bommer man i snitt med omtrent 6378 km, grunnet bakke, nevnt i tiligere innlegg i denne tråden.

"Eg harkje lett så møkje si Mammå fekk pattene i rullå"

-Ken Bates
- Leif Olav

Sten

Gravitasjonskrefter vil påvirke tåren, totalt uavhengig av om det er tale om å involvere noen bakke eller ikke. Det var det som var mitt poeng.

EDIT: Altså: Dersom f.eks et vaffeljern type TWA 30 fra Bosch faller mot en magnetisk senter, som f.eks det du finner midt inne i planeten jorden, så vil det kun falle mot jorden dersom det ikke påvirkes av f.eks kinetisk energi, friksjon eller magnetisk kraft fra et annet magnetfelt, før det når planeten. Med andre ord; holder du en jævlig svær magnet, som er sterkere enn jordens magnetfelt, 10 km over et vaffeljern type TWA 30 fra Bosch, som befinner seg f.eks 10 km over bakkenivå, og slipper det, vil vaffeljernet (type TWA 30 fra Bosch) falle mot den svære magneten -ikke jorden (og dens bakkenivå)! Verre er det ikke!

Forøvrig mener jeg at det ikke er noe vits med faste returpapirpunkter, dersom man skal drive og flytte på dem!  ;)

Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman
Sten

Sten

Presisering:

Det er mulig at andre vaffeljern vil oppføre seg annerledes enn type TWA 30 fra Bosch -dette vet ikke vitenskapen noe om på det nåværende tidspunkt. Iallefall førte søk på nettet ikke frem i skrivende stund. http://www.google.com/search?&q=gravitasjon+TWA+30+Bosch

Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman
Sten

Svend Anders

Takket være piks' magnetisk fengslende redegjørelse kan jeg nå forstå hvorfor Bosch valgte å åpne for vaffelsteking også på øvre stekeflate.

Jeg mistenker DOG at mitt brev kan ha gått tapt, nettopp fordi ordningen med faste returpapirpunkter ikke ble innført tidlig nok i Bosch-konsernet (det har de nok gjort nå, tenker jeg, ja!).

Men kan økt vaffelsteking på noen måte bidra til å oppheve denne (mis-) magnetiseringen? Vaflene mine vil i alle fall by på hjertevarme, ja i det minste varme vaffelhjerter.

Svend

http://www.svendanders.com
Følges på:
www.twitter.com/svendleeds
www.twitter.com/svendanders

lojosang

Vel, siden det her tales om et vaffelJERN vil det muligens kunne påvirkes av en svær magnetsom du sier. Men tårer er ikke videre magnetiske. Og den magnetiske kraften til jordkloden er ikke mye å skryte av. Skjønt en kompassnål klarer de da å svinge litt på.



"Eg harkje lett så møkje si Mammå fekk pattene i rullå"

-Ken Bates
- Leif Olav

Asbjørn

quote:
Originally posted by lojosang

Men tårer er ikke videre magnetiske.

Jeg reagerer på at du skriver at tårer ikke er videre magnetiske!!![:0]

Kan man tenke seg noe mer magnetisk enn en yppig 23årig gammel studine som står i vinduet (iført sine lekreste tights...) med tåresprengte øyne mens hun ser nettopp deg forlate åstedet etter et par-timers heftig opptreden???

Det er da du vet at dette er lykken!

Din viten om at du skal retunere til samme adresse om mindre enn 24 timer for nok en heftig seanse med samme fruentimmer - ja, det ér et magnetisk øyeblikk!

Hvorvidt denne samme tåredryppende seanse lar seg kombinere med samvittighetsfull vaffelsteking med  BOSCH vaffeljern type TWA 30 er neimen ikke lett å si...

Men en kan jo drømme...



I ain't lookin' to compete with you, beat or cheat or mistreat you
Simplify you, classify you, deny, defy or crucify you
All I really want to do, is baby, be friends with you
B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

HåvardK

quote:
Originally posted by lojosang

Vel, siden det her tales om et vaffelJERN vil det muligens kunne påvirkes av en svær magnetsom du sier. Men tårer er ikke videre magnetiske. Og den magnetiske kraften til jordkloden er ikke mye å skryte av. Skjønt en kompassnål klarer de da å svinge litt på.



"Eg harkje lett så møkje si Mammå fekk pattene i rullå"

-Ken Bates


En fengslende diskusjon, dette. Og nå er det altså innført en ny størrelse: en magnetsom. Kanskje lojo kan være så vennlig å redegjøre for hva dette er?

lojosang

Jeg hadde ventet at dette skulle komme. Det var kun ment som en illustrasjon på tiltrekningen mellom to enheter med masse i et ellers tomt rom. Disse følger Newtons universelle gravitasjonslov. Legemer med masse tiltrekkes av hverandre. Om interessen og pågangen blir voldsom kan jeg nok grave nevnte lov fram fra hukommelsen.

Ellers er det med sjokkert forferdelse jeg leser at Asbjørn er framme med "magneten" sin i "seanser" som får yppige unge studiner til å ty til tårene!

"Eg harkje lett så møkje si Mammå fekk pattene i rullå"

-Ken Bates
- Leif Olav

lojosang

Forresten, brunost har noen på vaflene sie. Brunost inneholder mye jern. Jern er magnetisk. Brunost er til å grine av. Særlig på vafler. Er det dette du tenker på, Piks? Personlig har jeg problemer med å tenkepå annet enn den stakkars studinen og "magneten" til Asbjørn.

"Eg harkje lett så møkje si Mammå fekk pattene i rullå"

-Ken Bates
- Leif Olav

Sten

Mye å ta tak i her. Jeg nøyer meg med å konstatere at av ting man kan ha på vafler, kan man nevne syltetøy, smør, sukker og ost. Av ting som ikke er lov å ha på vafler kan nevnes: PØLSER!?!?!?!?! AARGGGGGGGGHHH!!!!!!! PØLSER?!?!?!


Ellers må jeg be om å komme tilbake senere og ta tak i Lojosangs fritenkning rundt disse splitter nye, artige begrepene "Newtons universelle gravitasjonslov", og "legemer med masse". Hva blir det neste? "En magnetsom masse", kanskje? Nå drar vi til byen Gud glemte -Grimstad, for å høre på Knut Nærum, og se FK Arendal grisebanke Jerv.

Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman
Sten

HåvardK

quote:
Originally posted by pikselator

Mye å ta tak i her. Jeg nøyer meg med å konstatere at av ting man kan ha på vafler, kan man nevne syltetøy, smør, sukker og ost. Av ting som ikke er lov å ha på vafler kan nevnes: PØLSER!?!?!?!?! AARGGGGGGGGHHH!!!!!!! PØLSER?!?!?!


Ellers må jeg be om å komme tilbake senere og ta tak i Lojosangs fritenkning rundt disse splitter nye, artige begrepene "Newtons universelle gravitasjonslov", og "legemer med masse". Hva blir det neste? "En magnetsom masse", kanskje? Nå drar vi til byen Gud glemte -Grimstad, for å høre på Knut Nærum, og se FK Arendal grisebanke Jerv.
Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman


En av to holder vanligvis - men ikke i denne tråden.

Jon R

quote:
Nå drar vi til byen Gud glemte -Grimstad, for å høre på Knut Nærum, og se FK Arendal grisebanke Jerv.




Har jeg nevnt at jeg bor i samme borettslag som Knut Nærum? [8D]

Jon R.
Jon R.

lojosang

Namedropper! [:D]

Jeg så Nils Arne Eggen på Rema på Elgseter for fire og et halvt år siden.
Og Pål Bang Hansen stod utafor Hotell Britannia for to år siden.
Teller det? [:D]

"Eg harkje lett så møkje si Mammå fekk pattene i rullå"

-Ken Bates
- Leif Olav

Sten

"utafor"?

Sten (Your Friendly Forum Groundsman)
Sten

h.b


Lids

småfuglane udafor glaset

Thomas
Thomas

Sten

Hallo! Dette er FLISESPIKKERTRÃ...DEN asså!



Sten (Your Friendly Forum Groundsman)
Sten

Lids

Det er ikkje alle som he småfugla udenfor glaset, eg he ikkje.

Thomas
Thomas

Asbjørn

quote:
- Vi må ha inn en trener som respekterer grunnverdiene klubben står for, og da kan han hete både Tom og Oddvar Nordlie for meg, sier Fjørtoft.



Disse journalistene... får jo ingenting til riktig!!! [B)]

...men jeg tipper det er en del på www.luscos.com som heller ikke ser hvilken blemme som ble gjort på dette glimrende JÃ...F-sitatet [:)]




Dear landlord!
Please don't dismiss my case
I'm not about to argue
I'm not about to move to no other place
Now, each of us has his own special gift
And you know this was meant to be true
And if you don't underestimate me
I won't underestimate you

B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Sten

Ja, nettopp. For hvordan kan han hete både Tom og Oddvar Nordli?

"Vi må ha inn en trener som respekterer grunnverdiene klubben står for, og da spiller det ingen rolle om han heter Tom eller Oddvar Nordlie, sier Fjørtoft."

Høres bedre ut...


Sten
Sten

Asbjørn

#89
quote:
Originally posted by Sten

Ja, nettopp. For hvordan kan han hete både Tom og Oddvar Nordli?

"Vi må ha inn en trener som respekterer grunnverdiene klubben står for, og da spiller det ingen rolle om han heter Tom eller Oddvar Nordlie, sier Fjørtoft."

Høres bedre ut...


Sten


Jojo... men denne Oddvar kjenner iallefall ikke jeg til.
Men det used to be a sprinter (som senere ble statsminister i et eller annet miniland) som het Odvar Norli...



Dear landlord!
Please don't dismiss my case
I'm not about to argue
I'm not about to move to no other place
Now, each of us has his own special gift
And you know this was meant to be true
And if you don't underestimate me
I won't underestimate you

B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan