Skrevet av Emne: Tema: Den store spillestil-tråden!  (Lest 181403 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

R - R

Sv: Spillestil
« Svar #90 på: Juli 29, 2010, 07:30:10 »
Vi ser fleire og fleire lag, spesielt blant topplaga i Europa, har skifta til ein 4-3-3 formasjon. I det minste kan det vere lurt å ha spelt inn denne formasjonen til f.eks vanskelege bortekampar eller til kampar der vi har behov for å ligge litt meir kompakt.

Som B-m har eg også tru på Johnson. Vi må hugse på at i Leeds har han heile tida spelt ute av posisjon. Han er eigentleg ein sentral midtbanespelar, ikkje kant/venstreback som vi har brukt han som. Mange etterspør ein spelar med tæl i på midten, og eg meinar Johnson kan vere eit slikt alternativ. Johnson er ein røslig kar, som kan bite godt frå seg i duellane. No som vi har fått inn fleire kantar det siste halvåret (Sam og Gradel), kan vi endeleg bruke Johnson i hans eigentlege posisjon, og der trur eg han vil blomstre. I tillegg har jo han ein god venstrefot, som vi bla. såg mot Brann, der han frå 35-40m hamra ballen i tverrliggaren.
- Rune

MrK

Sv: Spillestil
« Svar #91 på: Juli 29, 2010, 10:24:51 »
Bradley bør inn sentralt da han har et tungt skudd samt at han ikke viker i duellene. Vi trenger mer fart sentralt bak da våre midtstoppere ikke har all verden av fart. Hele laget "lider" av lite fart og de evt nye signeringer - sentral linjen - bør ha fart. Ellers var det mye positivt å se tirsdag og jeg håper på en god sesong og følger SGs målsetting om Top 10 og det er lov å håpe på mer!
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

Dennis

Sv: Spillestil
« Svar #92 på: Juli 29, 2010, 17:10:22 »
Liker også godt 4-3-3-spillestilen og etterlyste den under den elendige perioden etter at Poyet forlot skuta til det han da trodde var grønnere grass.

Liten tvil om at formasjonen (og det som hører med den) er mer moderne og tilpasset dagens fotball - på toppnivå. Chelsea, Inter, Barcelona, Nederland, Spania og Tyskland spiller alle versjoner av taktikker med en enkelt spiss.

Det er derimot litt for enkelt kun 'å bestille' 4-3-3 og forvente gull og pokaler umiddelbart. Det er en grunn til at det er de beste lagene i verden som har størst suksess med formasjonen; de har spillermateriellet til det. Det krever enorm løpsstyrke i vinger og indreløpere, samt en tilnærmet komplett spisstype. Har vi det (sett i lys av nivået)? Luciano Becchio har gjort sine saker meget godt i pre season, men det er treningskamper og nivået blir noe annet når Derby, Nottingham og de andre skal nedsables.

Vil formasjonen lykkes eller blir vi taktisk rundspilt? Så vidt jeg vet (arrester meg gjerne) er engelskmenn født og foret med trygge 4-4-2 fra barnsben av og de fleste lagene i ligaen stiller vel fortsatt i en slik form? (Husker med gru da Leeds skulle teste 5-3-2 etter å ha hentet Rio Ferdinand!)

Som sagt har jeg sansen for formasjonen og synes den 'har lettere' for å bli en dynamisk spillestil, kontra 4-4-2 hvor det ofte blir satte roller. Liker den spesielt fordi den legger opp til (kontra tradisjonelle 4-4-2) at man har en mann ekstra i midtbaneleddet defensivt og en mann ekstra i angrepet offensivt. Utover dette fem på midten defensivt og tre i anpgrep offensivt, er det 'enklere' for en av de tre på midten, f.eks. en utpreget box-spiller eller indreløper, å komme inn i motstanders felt, uten å skape ubalanse og fare for kontring i mot. Får man med seg backene fremover kan det fremstå riktig så angrepssvillig, selv om det prinsipielt er 4-5-1.

Ser også for meg at Bradley Johnson vil komme langt mer til sin rett i denne formasjonen og ikke minst sentralt i banen hvor det ser ut til at han dyrkes nå. Han har et tungt skudd og en enorm hodestyrke som Leeds bør kunne dra nytte av på innlegg fra kant. Det samme gjelder Kilkenney som liker å møte ballen dypt; vi vil fortsatt ha to sentrale spillere foran han. Husker også med spesielt David Healy, at det er viktig å ha spillere i en naturlig posisjon.

Det gjenstår selvsagt å se hvordan Leeds stiller når sesongen sparkes i gang, men jeg meget positiv til tendensene fra Simon Grayson. Ikke nettopp fordi 4-5-1/4-3-3 prøves ut, men fordi Grayson går tilbake til det jeg har etterlyst flere ganger; variasjon i spill og strategi i forhold til motstander. Dette fungerte ypperlig våren 2009, men var fraværende i fjor.

Det ideelle ville være om Leeds kan mønstre et lag som kan spille på flere strenger.
  
« Siste redigering: Juli 29, 2010, 17:12:19 av Mr Kaizer »
Marching on together!

Sander

Sv: Spillestil
« Svar #93 på: August 01, 2010, 01:22:27 »
Kan det tenkes Grayson har hatt 4-3-3 i hodet fra før sommeren? Vi skriker (jeg med) etter en hurtig spiss og en sjef på midten. Men, en hurtig spiss trengs vel ikke i en offensiv  4-3-3, som det virker til vi skal teste ut i år.

Jeg mener - Becchio/Paynter, to sterke angripere med knallhard innsats i 90 minutter? Ved siden av har vi gjennombruddshissige Somma (Gradel) og tekniske Grella. Trenger vi egentlig flere? Ja, hadde vært fantastisk å kunne spille alle typer fotball, men om vi ikke kan garantere en god spiss fast plass, da kommer han heller ikke, og vil Grayson kunne garantere en slik spiller fast plass nå?

Etter å ha sett kampene mot Brann og Wolves live, håper jeg vi kjører på med denne taktikken. Jeg tror vi kan slå Derby hjemme med et relativt kjedelig og vanlig 4-4-2 opplegg fra i fjor, men borte mot Nottingham helga etter har vi ikke nubb. Etter å ha sett hvordan midtbanen vår presset og var oppi motstandernes spillere hele tida i dag, er jeg svært optimistisk til de tre som var utpå der. Men jeg vil gjerne se enda en til som kan gå til hardere, dessuten gjør det ingenting med litt ekstra kamp om plassene.

Kantene er det ingenting å si på så lenge Snodgrass ikke er ute lenge (venter svar). Vi har sterk konkurranse der! Hvordan løser Grayson denne? Rotasjon kan være greit i harde perioder. Alle har bevist noe i pre-season.

Til og med forsvaret var i store perioder trygge i dag, selv om Jarvis løp fra stopperne et par ganger. Men vi kan vel ikke forvente en plettfri kamp? Selv de beste lagene får sjanser imot.

Har fulgt godt med på keeperne i år faktisk. Sa til brodern da Schmeichel ble signert, at han burde være back-upen til Higgs denne sesongen, og etter treningskampene mener jeg fortsatt det samme (sammendrag mellom to kamper og høydepunkter). Mener ikke Schmeichel har gjort seg bort, men syns han heller kan komme inn seinere. Virker litt for tent i enkelte situasjoner. Higgs er tryggere der bak (og som noen sa), skaper det trygghet bakfra, noe vi trenger!


Ser frem til helga! Veldig spent!!
« Siste redigering: August 01, 2010, 01:24:15 av Sander »
 

Jebediah

  • Gjest
Sv: Spillestil
« Svar #94 på: August 01, 2010, 04:15:42 »
Jeg synes Leeds burde spille 4.4.2 eller 3.4.3 


Per-Stian

Sv: Spillestil
« Svar #95 på: August 01, 2010, 12:42:41 »
Slik ståa er no trur eg vi kan vere godt tent med 4-3-3. Sam, Becchio og Gradel er skapt for den. Dessutan trur eg både Johnson og Howson passar perfekt som indreløparar. Eg er derimot særs usikker på om Kilkenny vil fungere i den defensive posisjonen. Skulle likt å ha sett Paul Scharner i den rolla.

I Gradel sitt fråvær ser eg gjerne at vi hentar Martyn Waghorn inn på lån. Han vil passe perfekt i den rolla!

Ja til 4-3-3 inntil det motsatte er bevist!


auren

Sv: Spillestil
« Svar #96 på: August 01, 2010, 12:46:23 »
I 4-3-3 spiller Gradel på den ene kanten, i 4-4-2 spiller han på topp med Becchio. Den kombinasjonen funket bra i slutten av forrige sesong. Gradel er hurtig og teknisk, og får han litt mer goalgetter-instinkt så har vi faktisk erstatteren for Beckford i stallen allerede.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

DenHviteYeboah

Sv: Spillestil
« Svar #97 på: August 01, 2010, 13:10:47 »
Jeg synes Leeds burde spille 4.4.2 eller 3.4.3 


3 mann i forsvar...?livsfarlig med Naylor som er treig.Tror vi MÃ… ha 4 bak!
4-4-2 eller 4-3-3 :)

p0ndus

  • Gjest
Sv: Spillestil
« Svar #98 på: August 01, 2010, 14:19:49 »
Spillestil, Leeds bør spille kreativ offesiv fotball med god defensiv sikring. Verre er det ikke.
Om man spiller 9-0-1 , 1-0-9 eller 5-0-5 er helt uinteressant så lenge man oppfyller kravene til spill ovenfor. Dernest bør vi vinne flere kamper enn vi taper, da rykker vi ganske sikkert ikke ned. MOT.

auren

Sv: Spillestil
« Svar #99 på: Desember 16, 2010, 15:35:41 »
Leeds har hatt suksess med 4-3-3 de siste kampene, eller har vi egentlig det? Mot Palace så lå vi under i 4-3-3, men etter at vi byttet til 4-4-2 så scoret vi to mål og vant kampen. Det samme skjedde mot Burnley. En elendig førsteomgang i 4-3-3 ble fulgt opp av en strålende andreomgang i 4-4-2. Burde vi starte i 4-4-2 mot QPR?

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Tom S

Sv: Spillestil
« Svar #100 på: Desember 16, 2010, 16:18:02 »
Leeds har hatt suksess med 4-3-3 de siste kampene, eller har vi egentlig det? Mot Palace så lå vi under i 4-3-3, men etter at vi byttet til 4-4-2 så scoret vi to mål og vant kampen. Det samme skjedde mot Burnley. En elendig førsteomgang i 4-3-3 ble fulgt opp av en strålende andreomgang i 4-4-2. Burde vi starte i 4-4-2 mot QPR?

auren



Har sittet og tenkt de samme tankene.
Eg haller mot å starte i ein 442, spesielt siden det er på ER.

COME ON LEEDS !!

Rudi G.

  • Gjest
Sv: Spillestil
« Svar #101 på: Desember 16, 2010, 16:29:38 »
Leeds har hatt suksess med 4-3-3 de siste kampene, eller har vi egentlig det? Mot Palace så lå vi under i 4-3-3, men etter at vi byttet til 4-4-2 så scoret vi to mål og vant kampen. Det samme skjedde mot Burnley. En elendig førsteomgang i 4-3-3 ble fulgt opp av en strålende andreomgang i 4-4-2. Burde vi starte i 4-4-2 mot QPR?

auren



Har sittet og tenkt de samme tankene.
Eg haller mot å starte i ein 442, spesielt siden det er på ER.



Håper og tror vi starter i en 4-2-3-1 formasjon!

Woody

Sv: Spillestil
« Svar #102 på: Desember 16, 2010, 16:35:39 »

4-2-3-1 er ein spennande formasjon Rudi G,men er laget drilla nok i den formasjon til å kjøre den mot qpr?
LIFE IS LEEDS

Rudi G.

  • Gjest
Sv: Spillestil
« Svar #103 på: Desember 16, 2010, 16:50:47 »

4-2-3-1 er ein spennande formasjon Rudi G,men er laget drilla nok i den formasjon til å kjøre den mot qpr?

Startet i hvertfall i den formasjonen mot CP, men tok ikke lange tiden før forandringene kom. Jeg ønsker to spillere litt dypt på midten for å kompensere for svakheten vår akkurat der!

Woody

Sv: Spillestil
« Svar #104 på: Desember 16, 2010, 17:41:01 »

4-2-3-1 er ein spennande formasjon Rudi G,men er laget drilla nok i den formasjon til å kjøre den mot qpr?

Startet i hvertfall i den formasjonen mot CP, men tok ikke lange tiden før forandringene kom. Jeg ønsker to spillere litt dypt på midten for å kompensere for svakheten vår akkurat der!

Enig i det,og trur at vi kjem bedre ut av kampen til meir offensive vi er
LIFE IS LEEDS

Tom S

Sv: Spillestil
« Svar #105 på: Desember 16, 2010, 18:56:08 »
Leeds har hatt suksess med 4-3-3 de siste kampene, eller har vi egentlig det? Mot Palace så lå vi under i 4-3-3, men etter at vi byttet til 4-4-2 så scoret vi to mål og vant kampen. Det samme skjedde mot Burnley. En elendig førsteomgang i 4-3-3 ble fulgt opp av en strålende andreomgang i 4-4-2. Burde vi starte i 4-4-2 mot QPR?

auren



Har sittet og tenkt de samme tankene.
Eg haller mot å starte i ein 442, spesielt siden det er på ER.



Håper og tror vi starter i en 4-2-3-1 formasjon!

Greit nok, men det er jo med den formasjonen vi har startet de siste kampene med, for så å endre til 442 når det ikkje fungerer.
På ER bør vi styre kampene og ha to spisser på bana.
Det vil nok bli "enklere" for Larry å køyre 442 NÃ…R ankeret er handla inn ;)
COME ON LEEDS !!

Rudi G.

  • Gjest
Sv: Spillestil
« Svar #106 på: Desember 16, 2010, 21:00:15 »
Leeds har hatt suksess med 4-3-3 de siste kampene, eller har vi egentlig det? Mot Palace så lå vi under i 4-3-3, men etter at vi byttet til 4-4-2 så scoret vi to mål og vant kampen. Det samme skjedde mot Burnley. En elendig førsteomgang i 4-3-3 ble fulgt opp av en strålende andreomgang i 4-4-2. Burde vi starte i 4-4-2 mot QPR?

auren



Har sittet og tenkt de samme tankene.
Eg haller mot å starte i ein 442, spesielt siden det er på ER.



Håper og tror vi starter i en 4-2-3-1 formasjon!

Greit nok, men det er jo med den formasjonen vi har startet de siste kampene med, for så å endre til 442 når det ikkje fungerer.
På ER bør vi styre kampene og ha to spisser på bana.
Det vil nok bli "enklere" for Larry å køyre 442 NÃ…R ankeret er handla inn ;)

Jeg har også alltid værten 4-4-2 mann, men jeg ser at 4-2-3-1 er så mye mer fleksibelt en 4-4-2 og har hellt mer og mer over til det systemet.

Må også si at jeg liker litt måten Martin Andresen og Engen spiller på når de har ballen i det offensive ballbesittende spillet. De kjører opp en midstopper sentralt på midtbanen og får med det overtall der og kan legge ytterligere press på forsvaret til motstanderlaget!

B-m

Sv: Spillestil
« Svar #107 på: Desember 16, 2010, 22:32:32 »
4-2-3-1 er jo formasjonen vi har kjørt nå med 8 kamper uten tap!!

---------------------------
who killed Trondheimwhite?

Rudi G.

  • Gjest
Sv: Spillestil
« Svar #108 på: Desember 16, 2010, 22:34:49 »
4-2-3-1 er jo formasjonen vi har kjørt nå med 8 kamper uten tap!!



En sannhet med kraftige modifikasjoner!

Sleivind

Sv: Spillestil
« Svar #109 på: Desember 16, 2010, 22:50:28 »
4-2-3-1 er jo formasjonen vi har kjørt nå med 8 kamper uten tap!!



En sannhet med kraftige modifikasjoner!

Tja, YEP er nå ikke helt enig.

"Employing a 4-2-3-1 formation, United's true intentions are underlined by the two supposed holding midfielders, Bradley Johnson and Neil Kilkenny, being among the most attack-minded players at the club."

Men det er nå ikke så mye som skal til før dette blir en tilnærmet 4-4-2. Gradel litt lenger frem og Howson litt lenger tilbake, og vips, vi spiller i en 4-4-2 formasjon.

Masinga

Sv: Spillestil
« Svar #110 på: Desember 17, 2010, 10:51:35 »
Den tyske spillestilen er mest effektiv!
http://www.youtube.com/watch?v=nhfh6A_cP_U



Jada, jeg vet at denne er gammel....
Masinga, medl.nr. 1250

auren

Sv: Spillestil
« Svar #111 på: Februar 06, 2011, 16:57:56 »
Interessant artikkel om spillestilen:

http://www.thescratchingshed.com/2011/02/4-4-2-v-4-5-1-what-is-leeds-best-formation/

Får vi et rivjern på midten tror jeg 4-4-2 er vår beste formasjon. Da får vi utnyttet både Becchio og Somma!

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

auren

Sv: Spillestil
« Svar #112 på: September 13, 2011, 19:36:39 »
Synes denne tråden er verdt en ny "gjennomgang". Vi har vel stort sett mønstret 4-4-2 så langt denne sesongen, med varierende hell. Mot Soton spilte vi vel 4-2-3-1 og ble overkjørt. Spillemessig har vi vært stort sett svært gode i 4-4-2. Men vi har en utfordring: Howson er best i 4-2-3-1. Og så lenge han er vår kaptein så er han første mann ned på blokka når laget tas ut. Jeg tror vår beste midtbaneduo blir Clayton / Varynen. Og hvis vi skal fortsette i 4-4-2, hvor skal da Howson spille? Kanskje han blir skyvet ut på vingen? Alternativt så må vi spille 4-2-3-1, men da kan ikke McCormack spille spiss og blir dermed plassert på vingen. Jeg tror Grayson kommer til å bytte mellom de ulike formasjonene utover i sesongen, så da blir det spennende å se hvem han velger sentralt på midtbanen.

Jeg tror faktisk denne formasjonen og dette laget kanskje er det beste å mønstre:

Lonergan - Lees, Kisnorbo, O'Dea, White - Howson, Varynen, Clayton, Snodgrass - McCormack, Becchio

Howson får på den måten rollen som Bowyer hadde i sin tid. Hva synes folket?


auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Jon R

Sv: Spillestil
« Svar #113 på: September 13, 2011, 19:55:25 »

Jeg tror faktisk denne formasjonen og dette laget kanskje er det beste å mønstre:

Lonergan - Lees, Kisnorbo, O'Dea, White - Howson, Varynen, Clayton, Snodgrass - McCormack, Becchio

Howson får på den måten rollen som Bowyer hadde i sin tid. Hva synes folket?


auren


Strachan- Bowyer - Howson.... Vi kan kalle det indreløpere eller box  to box spillere...

Jeg er 100 % enig i hvert ord du skriver. Savner dog en offensiv høyre back av typen Sterland, Kelly, Mills som kan gjøre denne type midtbanerolle mer effektiv. Er ikke så sikker på at Lees har de samme egenskapene som sine mer berømte forgjengere. 
Jon R.

auren

Sv: Spillestil
« Svar #114 på: September 13, 2011, 19:59:52 »

Jeg tror faktisk denne formasjonen og dette laget kanskje er det beste å mønstre:

Lonergan - Lees, Kisnorbo, O'Dea, White - Howson, Varynen, Clayton, Snodgrass - McCormack, Becchio

Howson får på den måten rollen som Bowyer hadde i sin tid. Hva synes folket?


auren


Strachan- Bowyer - Howson.... Vi kan kalle det indreløpere eller box  to box spillere...

Jeg er 100 % enig i hvert ord du skriver. Savner dog en offensiv høyre back av typen Sterland, Kelly, Mills som kan gjøre denne type midtbanerolle mer effektiv. Er ikke så sikker på at Lees har de samme egenskapene som sine mer berømte forgjengere. 

Enig. Vi trenger i grunnen to nye backer, og så plasserer vi Lees i midtforsvaret. Lichaj og Pugh kunne nok gjort sakene bra på begge backer, men synd at førstnevnte ble skadet da han visstnok var på vei til Leeds. White er jo absolutt god nok offansivt, men tviler sterkt på hans defansive kvaliteter. Parker blir aldri fit igjen, mens Taylor bare er barnet (men er du god nok er du ung nok  ;)).

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

p0ndus

  • Gjest
Sv: Spillestil
« Svar #115 på: September 13, 2011, 21:25:44 »
Ketchup på skjorta, sennep i ...., sirup i beina, panikk mellom øra. Det må strammes opp defensivt ellers må be om ny resept på hjertemedisin.

Rudi G.

  • Gjest
Sv: Spillestil
« Svar #116 på: September 13, 2011, 21:34:43 »

Jeg tror faktisk denne formasjonen og dette laget kanskje er det beste å mønstre:

Lonergan - Lees, Kisnorbo, O'Dea, White - Howson, Varynen, Clayton, Snodgrass - McCormack, Becchio

Howson får på den måten rollen som Bowyer hadde i sin tid. Hva synes folket?


auren


Strachan- Bowyer - Howson.... Vi kan kalle det indreløpere eller box  to box spillere...

Jeg er 100 % enig i hvert ord du skriver. Savner dog en offensiv høyre back av typen Sterland, Kelly, Mills som kan gjøre denne type midtbanerolle mer effektiv. Er ikke så sikker på at Lees har de samme egenskapene som sine mer berømte forgjengere. 

Enig med dere begge!

fjellhaugen

Sv: Spillestil
« Svar #117 på: September 13, 2011, 22:09:17 »
stort sett enig med auren her, MEN;

er skeptisk til å kjøre sentrale spillere på kanten.
går jo også mot larrys filosofi med kjappe, tekniske vinger som kan utforder både på ut og innsiden av backene.

johnny boy hadde vel også en del kamper på kanten tidligere uten videre suksess om jeg ikke er HELT på jordet?
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

DaGa

Sv: Spillestil
« Svar #118 på: September 13, 2011, 22:52:54 »

johnny boy hadde vel også en del kamper på kanten tidligere uten videre suksess om jeg ikke er HELT på jordet?

3. januar 2010! 3. januar 2010! :P
We all LOVE LEEDS!

auren

Sv: Spillestil
« Svar #119 på: September 14, 2011, 08:09:07 »
Har tenkt litt i natt på formasjoner  :D Selv om dette er en formasjon som vi ikke har spilt med tidligere, så passer det spillerne våre:


-----------------------------------  Lonergan  ------------------------------------

------------  Lees  ---------------  Kisnorbo  --------------  O'Dea  -------------

----------------------  Clayton  ----------------  Väyrynen  ----------------------

--- Snodgrass  ------------------  Howson  --------------------------  White  ---

----------------------  McCormack  ------------  Becchio  ------------------------


Altså en 3-5-2 formasjon. Men med de samme spillerne kan vi også fort bekle en 4-4-2 formasjon og en 4-2-3-1 formasjon.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.