Skrevet av Emne: Bates må bort!  (Lest 4402 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

veteranen

  • Gjest
Re: Bates må bort!
« Svar #30 på: Oktober 17, 2006, 22:32:26 »
Økonomi er ikke mitt fagfelt, så derfor slenger jeg ut noen spørsmål og håper at det finnes noen her inne som føler seg kompetent til svare:

*Hvor mye penger måtte Bates legge på bordet da han overtok klubben?
*Hvor mye gjeld hadde klubben da Bates overtok?
*Hvor mye gjeld har klubben nå?
*Hvem er det som har nedbetalt gjeld etter at Bates overtok, er det Bates selv eller er det klubben?
*Og er det egentlig Bates som alene eier klubben, eller er han en frontfigur for andre? Promo skrev jo for en tid tilbake noe om et slags konsordium med base i Sveits...

Det finnes jo folk på dette forumet som jobber med økonomi, og jeg regner med at det vil være en smal sak for disse å besvare mine enkle og muligens litt enfoldige spørsmål. [:)]
« Siste redigering: Oktober 17, 2006, 22:33:12 av veteranen »

SirOlsen

Re: Bates må bort!
« Svar #31 på: Oktober 17, 2006, 22:38:24 »
Dette som veteranen sier skulle jeg og veldig gjerne hatt noe svar på...

MARCHING ON TOGETHER!
-SirOlsen-

auren

Re: Bates må bort!
« Svar #32 på: Oktober 17, 2006, 23:04:57 »
"I predict a riot"

En glitrende sang som passer tilstanden i Leeds for tiden.

"Radebes gamle klubb" var kanskje forut for sin tid?

auren

Leeds
Till
I
Die!
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Sverre

Re: Bates må bort!
« Svar #33 på: Oktober 17, 2006, 23:04:58 »
quote:
Originally posted by veteranen

Økonomi er ikke mitt fagfelt, så derfor slenger jeg ut noen spørsmål og håper at det finnes noen her inne som føler seg kompetent til svare:

*Hvor mye penger måtte Bates legge på bordet da han overtok klubben?
*Hvor mye gjeld hadde klubben da Bates overtok?
*Hvor mye gjeld har klubben nå?
*Hvem er det som har nedbetalt gjeld etter at Bates overtok, er det Bates selv eller er det klubben?
*Og er det egentlig Bates som alene eier klubben, eller er han en frontfigur for andre? Promo skrev jo for en tid tilbake noe om et slags konsordium med base i Sveits...

Det finnes jo folk på dette forumet som jobber med økonomi, og jeg regner med at det vil være en smal sak for disse å besvare mine enkle og muligens litt enfoldige spørsmål. [:)]



Ja, her finner vi vel essensen i det de aller aller fleste Leeds-supportere i verden lurer på.  Noen smal sak å svare på dette, er det imidlertid langt ifra.  Jeg tror egentlig sunn fornuft - og gode kunnskaper om mennesker - kan svare på nesten like mye som et diplom-økonomi-studie i denne saken.  Jeg tror kun to, tre eller fire personer kan svare på dette.  Ken Bates selv, muligens Shaun Harvey, og muligens Jayne McGuinness og Yvonne Todd.  Ryktene, derimot, de går heftig om både det ene og det andre, men så lenge Leeds United nå er under Ken Bates' eie, og det ikke eksisterer noen informasjonsplikt, blir det hele som å tippe på lotto-rekka en lørdag kveld.

*  Jeg tror at Bates betalte et sted rundt £ 5 mill. for klubben da han tok over, men dette er ikke bekreftet hverken fra kjøper eller selger.  Videre hevdes det fra England at det eksisterte/eksisterer diverse klausuler og betingelser omkring dette beløpet.

*  Gjelden da han overtok mener jeg å huske var et sted rundt £ 50 - 60 mill.  Korriger meg gjerne, dersom noen har andre mere konkrete beløp.

*  Gjelden akkurat nå er det de samme 2-3-4 personene som sitter med nøkkelen til, men det er vel fortsatt - såvidt jeg vet - slik at et eventuelt opprykk vil koste Leeds United dyrt overfor gamle lånegivere.  Mener å ha lest at det ville kostet klubben omlag £ 27 mill. frem til 2025 ved opprykk.  (To stk. enkeltstående beløp + £ 500.000 pr. sesong sier ryktene). Ingen fra Leeds United har vel noensinne bekreftet disse beløpene.  Kanskje kan dette også være litt av årsaken til at Bates ikke hadde det helt store hastverket med å rykke opp snarest, slik alle andre gjerne ville... Jeg vet heller ikke om disse beløpene skyves frem i tid, eller om avtalen med de gamle lånegiverne opphører i 2025?

*  Jeg tror - poengterer tror - ikke at det er direkte nedbetalt mye av den langsiktige gjelden, men kanskje £ 1 - 2 mill. siden Bates overtok.  Kanskje er det de £ 500.000 pr. sesong som har blitt nedbetalt?  Klubbens kortsiktige gjeld har trolig også blitt redusert en del i løpet av de snart to årene Mr. Bates har drevet klubben.

*  Såvidt jeg vet er det Bates og kona som sammen eier klubben, muligens via et selskap i fastlands-Europa, kanskje var det Sveits.

I det hele tatt er det svært vanskelig å få innsyn i noe som helst under klubbens nye regime, og trolig vil dette ikke bli lettere før klubben eventuelt kommer på børsen igjen, med dertil tilhørende informasjonsplikt.