Main Menu

Fantasy-tråden

Started by Dennis, October 20, 2006, 01:16:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dennis

Er svoren fan av omtrent alt som har sverd og fiktive verdener!

Selvsagt blir JRR Tolkien en gud i min litteratur. Hans enorme verden Arda, hvor Hobbiten, Ringenes Herre og ikke minst Silmarillion, utspiller seg. Fantastisk! Og filmene var ikke mye verre...

Liker også Robert Jordans enorme Tidshjulet til tross for at bøkene ble veldig langdragne midt i serien.

George RR Martins middelalderinspirerte A Song Of Ice And Fire er også ekstremt bra. Karakterene har utrolig mange lag og er giftige som slanger.

Videre leser jeg nå Eragon, som snart kommer på film. Boken er spennende nok, til tross for at den unge forfatteren går i nybegynnerfeil. Nå skal jeg ikke kalle meg forfatter, men likevel. Hverken landskap eller karakterer er særlig dype her, men spennende er det likevel!

Har noen anbefalelser innenfor fantasy-genren?
Liker sverd og store slag og ikke altfor mye 'synlig' magi. Ringenes Herre har en passelig mengde magi. Er sikkert der jeg veier opp alt imot og.

Hva med Den Mørke Materien?

Proud to be LEEDS!
Verdens hardeste yrke: Leeds-supporter
Marching on together!

Budda

Er stor fan av Tolkien. Har lest alt han har skrevet. Kjøpte forresten her om dagen noen fine eksemplarer av Ringenes Herre og Hobbiten. Anbefales hvis du planer planer om å lese bøkene en del ganger. Er litt dyr da. Koster rundt 1500.

Når det gjelder anbefalinger Mr Kaizer, så er jeg ikke så bevanderet i fantasy sjangeren desverre. Har konsentrert meg mest om Tolkien. Ellers så leste jeg nylig CS Lewis sine Narnia bøker og likte de godt.  har også hørt at Terry Goodkind sine bøker skal være bra.
Endre

Dennis

quote:
Originally posted by Budda

Er stor fan av Tolkien. Har lest alt han har skrevet. Kjøpte forresten her om dagen noen fine eksemplarer av Ringenes Herre og Hobbiten. Anbefales hvis du planer planer om å lese bøkene en del ganger. Er litt dyr da. Koster rundt 1500.

Når det gjelder anbefalinger Mr Kaizer, så er jeg ikke så bevanderet i fantasy sjangeren desverre. Har konsentrert meg mest om Tolkien. Ellers så leste jeg nylig CS Lewis sine Narnia bøker og likte de godt.  har også hørt at Terry Goodkind sine bøker skal være bra.

Godt å høre at det er flere av oss Tolkien-fantaster. Det ble liksom stuerent med Ringenes Herre rett etter den første filmen, så ble det nerdete. Så filmene har vel på en måte ødelagt litt [:p] Men jeg liker de veldig godt da!

Ringenes Herre eller Hobbiten leser jeg en gang i året minst, så eksklusive utgaver er klart noe jeg ville investert i!

Har ikke lest disse tunge bøkene om History of Middle-earth. Neste år kommer visstnok også Children of Hurin, som har tatt Christopher Tolkien ca 30 år å redigere. Enorm innsats Tolkien sr gjorde med arbeidet sitt. Helt fantastisk!

Liker også godt at Tolkien mente RH var for kort og at den bare var toppen av isfjellet for han.
Og når man leser Silmarillion, skjønner man det. Det er jo en bibel!

PS. Alvestad? kult! [:)]

Proud to be LEEDS!
Marching on together!

Budda

quote:
Originally posted by Mr Kaizer
[

PS. Alvestad? kult! [:)]

Proud to be LEEDS!
[/quote]

Hehe, ikke sant [:)]. Navner kommer fra et område som er kjent for å ha mye alvedans over myrene. Altså tåke som ligner på personer som beveger seg over myrene
Endre

Dennis

quote:

Hehe, ikke sant [:)]. Navner kommer fra et område som er kjent for å ha mye alvedans over myrene. Altså tåke som ligner på personer som beveger seg over myrene

Hørtes ut som Norge på sitt absolutt mest trolske og beste! Sett no te Viljam, Tom og Alfred?? [:p]

T-to-to-tog du'an?

Proud to be LEEDS!
Marching on together!

lojosang

De var stein sist jeg så dem.

Er også Tolkien-frelst, men begynner å bli noen år siden sist jeg leste bøkene.
Jobbet meg gjennom Silmarillion på engelsk på ungdomsskolen. Den var ikke kommet på norsk ennå. Det var et sant lite hælvete. Tungt språk for en stakkars åttendeklassing.

Jeg vil anbefale Robin Hobb.
http://www.robinhobb.com/books-main.html

Særlig de tre første bøkene. Les resten om de tre første faller i smak.

Ellers liker jeg gjerne fantasy med mye humor.
Terry Pratchetts Discworld-bøker er super underholdning. Til tider hylende morsomt. Reaper Man, Lord's and Ladies, Interesting Times, Feet of Clay og Soul Music er blant de bedre. Small Gods kanskje den beste, med satire over religion og religionskriger.

Og Good Omens, skrevet av Neil Gaiman og Terry Pratchett sammen er også en fantastisk morsom bok.

"Eg harkje lett så møkje si Mammå fekk pattene i rullå"

-Ken Bates
- Leif Olav

Budda

quote:
! Sett no te Viljam, Tom og Alfred?? [:p]

T-to-to-tog du'an?

Proud to be LEEDS!

Hehe, tok den ja. Synes forresten at det var kult at Peter Jackson tok de med i ringenes brorskap. Er vel i extended version at de går forbi de forsteinede trollene.

Endre

Dennis

quote:

quote:
! Sett no te Viljam, Tom og Alfred?? [:p]

T-to-to-tog du'an?

Proud to be LEEDS!

Hehe, tok den ja. Synes forresten at det var kult at Peter Jackson tok de med i ringenes brorskap. Er vel i extended version at de går forbi de forsteinede trollene.

Helt klart at han lyttet til detaljene! En enormt god regissør! Til tross for 'feilene' som at Frodo og Sam blir tatt med te Osgiliath osv, er filmen enormt bra!

Uansett, håper PJ tar på seg Hobbiten (som er nære et ok for filmatisering nå!) Hvis ikke som regissør, i alle fall som manusforfatter og produsent! Stemningen er NØDT å være lik Ringenes Herre, ellers blir det rart.
Ian McKellen vil svært gjerne være Gandalf igjen! I tillegg ville PJ, om han skal lage filmene (han vil lage to) helst ha med både Legolas og Saruman i bi-roller. Elrond vil jo, i tillegg til Gollum også være med fra RH.
Dessuten hadde det vært enormt stilig å sett John Rhys Davies som Beorn! Mannen er jo stor og brei...

Proud to be LEEDS!
Marching on together!

MooCow

Sorry boys, King e kången !

Dennis

quote:
Originally posted by MooCow

Det var DIN mening [:p]

Proud to be LEEDS!
Marching on together!

MooCow

He he [:D] Stemme [:p]

Keleis gjennomskua du meg ?[8)]

quote:

quote:
Originally posted by MooCow

Det var DIN mening [:p]

Proud to be LEEDS!

Budda

quote:

Helt klart at han lyttet til detaljene! En enormt god regissør! Til tross for 'feilene' som at Frodo og Sam blir tatt med te Osgiliath osv, er filmen enormt bra!

Uansett, håper PJ tar på seg Hobbiten (som er nære et ok for filmatisering nå!) Hvis ikke som regissør, i alle fall som manusforfatter og produsent! Stemningen er NØDT å være lik Ringenes Herre, ellers blir det rart.
Ian McKellen vil svært gjerne være Gandalf igjen! I tillegg ville PJ, om han skal lage filmene (han vil lage to) helst ha med både Legolas og Saruman i bi-roller. Elrond vil jo, i tillegg til Gollum også være med fra RH.
Dessuten hadde det vært enormt stilig å sett John Rhys Davies som Beorn! Mannen er jo stor og brei...

Proud to be LEEDS!

Grunnen til at han tok med de til Osgiliath var for å få med byen i filmen på en naturlig måte. Hvis ikke Frodo og Sam hadde blitt tatt med dit så ville det bært vanskelig å fått med byen i filmen. Og det ville ha vært synd synes jeg.

Håper Peter Jackson tar regien for Hobbiten og at man får med flest mulig av casten til Ringenes Herre. Ville ha vært rart med en annen i rollen som Gandalf. Et dilemma vil være Bilbo. Ian Holm begynner å dra på årene og han skal jo være en relativt ung hobbit. John Rhys Davies som Beorn kan være et godt alternativ. Eneste problemet kan være at folk tenker på Gimli når man hører stemmen. Men det er viktig at den personen som skal spille Beorn har en mørk og mektig stemme. Uansett så gleder jeg meg til en filmatisering av Hobbiten!!!
Endre

Dennis

Ja, jeg så det på extended. Det var vel også delvis for ikke å undergrave Ringens makt ved at Faramir nekter å bruke den, slik som i boka. I filmen ville nok denne 'ombestemmelsen' tatt for kort tid, og med problemet Osgiliath, slo de vel to fluer i en smekk.

Enig med stemmen til John Rhys Davies som Beorn, men de kan jo sikkert forvrenge den, slik som de gjorde med stemmen han lånte til Treskjegg...

Uansett, en Hobbit-film ville selvsagt bli konge med PJ ved roret!

Proud to be LEEDS!
Marching on together!

Dennis

Marching on together!

Budda

quote:

Videre leser jeg nå Eragon, som snart kommer på film. Boken er spennende nok, til tross for at den unge forfatteren går i nybegynnerfeil. Nå skal jeg ikke kalle meg forfatter, men likevel. Hverken landskap eller karakterer er særlig dype her, men spennende er det likevel!

Er nettopp ferdig med Eragon. Likte boken godt og den var lett å lese. Kan si meg litt enig i at beskrivelsene av karakterene og landskapet ikke like grundig som for eksempel Tolkien. Men til hans forsvar så var han jo bare en ungdom da han skrev boka. Man kan også se klare likhetstegn til Ringenes Herre og til og med Star Wars.

Men når det er sagt så likte jeg boka og gleder meg stort til filmen. Etter det så skal jeg begynne på Eldest. Gleder meg! Dine tanker MR Kaizer?
Endre

Dennis

Joda, jeg er alltid klar for en fantasy-bok! Er også ferdig med Eragon og den var underholdende den. Problemet syns jeg, som sagt, var at boka ikke var beskrivende og tung nok, for å bruke slike ord. Klart, han var ung da han skreiv den og jeg håper Den Eldste blir bedre.

Det positive og negative med å ha lest Ringenes Herre\Silmarillion er vel at alle fantasy-bøker veies opp mot de(n). [:D]

For tiden leser jeg bok to av A Song of Ice and Fire og jeg anbefaler deg sterkt å lese de. Den første boka heter A Game of Thrones. Helt sykt intrikate greier!

Edit : Og til Eragon-filmen ja! Joda, jeg gleder meg jeg! Eneste jeg ikke liker helt, er at Jeremy Irons er med. Han er sikkert en fantastisk skuespiller, men jeg liker ikke fyren. Rett og slett! Han er også for ung til å være Brom i mine øyne.

Fant forresten denne i dag... Som jeg håper PJ ombestemmer seg! [:)]
http://www.theonering.net/perl/newsview/8/1165850624

Proud to be LEEDS!
Marching on together!

Budda

Eragon er ikke akkurat grensesprengende, men likevel grei underholding. Eldest boka er i allefall tykkere hvis det er en positiv ting [:)]  

Håper at New Line og Peter Jackson blir enige. Har ikke trua på en ny regissør og team skal skape et nytt Middle Earth. Krysser fingrene for PJ... Har virkelig lyst å se en film av Hobbiten.

Hva handler A Song of Ica and Fire om da? Hvilke arter (i mangel av et bedre ord) finnes i bøkene osv

Vet du om The Dark Tower bøkene til Stephen King er noe bra?

Er enig med deg om Irons. Synes han virker for ung og pusslete. Ser for meg en som er litt eldre og "sliten" hvis du skjønner hva jeg mener. En Beorn light på en måte
Endre

Dennis

A Song of Ice and Fire er vel en slags middelalder-fortelling. Intriger, store slag, ære og slike ting er viktig for historien. Det er ingen ond vs god makt, men alle karakterer har veldig mange lag. Ingen er kun onde, ingen er kun snille. Og det mest uventede skjer. Hovedkarakterer dør, folk som du hater når de kommer, blir du fly forbanna når de forrædes av en annen jævel osv.

Bøkene er rett og slett utrolig godt skrevet og de har omtrent ingen kjedelige deler, ettersom hver karakter har sine kapitler. Absolutt verdt et forsøk!

Fantasyen, i form av magi og slik, er litt fraværende i de første bøkene. En som er litt lenger en meg, har sagt at det kommer, men jeg synes uansett bøkene er utrolig bra! De har det meste. Som jeg sa, store slag, uventede vendinger, puling og banning. Det meste! :P

The Dark Tower har jeg begynt på. Den første delen er veldig snål. En revolvermann i en slags blanding av Clint Eastwood-western og en bok skrevet av vår norske fantasyforfatter (Bull Hansen??) Litt spesiell for min smak, i alle fall nå!

Proud to be LEEDS!
Marching on together!

Budda

Så foresten noen klipp fra filmen på yahoo. Blant annet et klipp der Eragon og Saphira kjemper mot Durza på det som så ut som en drage! Hva er det for noe? Håper de ikke tar for mye frihet og beveger seg bort fra boken. Nest nederste på denne siden: http://movies.yahoo.com/movie/1808715990/trailer
Endre

Dennis

Galbatorix er jo også med i filmen, noe han ikke er i boka! Greit nok, de kan lage til en samtale mellom han og hans tjenere, feks, men likevel, det er ikke i tråd med boka.

Proud to be LEEDS!
Marching on together!

R - R

quote:

Håper at New Line og Peter Jackson blir enige. Har ikke trua på en ny regissør og team skal skape et nytt Middle Earth. Krysser fingrene for PJ... Har virkelig lyst å se en film av Hobbiten.

Slik det ser ut no kjem ikkje Peter Jackson til å lage Hobbiten. Hobbiten blir nok produsert uansett sidan New Line sit på rettane til filmen. Meinar å ha lest at dei mistar rettane til den om ikkje så lenge, så det er sjolvsagt i deira interesse å få laga filmen.

- Rune

1. omgang: Southampton 3 Leeds 0
2. omgang: Southampton 3 Leeds 4
[:D]

Job Done Preston, *******
- Rune

Budda

Er litt komplisert denne saken her. Tingen er at New Line har rettighetene til å produsere filmen, mens MGM har rettighetene til å distribuere filmen. MGM har sagt at de bare ser for seg Peter Jackson til å lage denne filmen. Så jeg tviler på at New Line bare kjører i gang med denne filmen uten å ha med seg MGM. Så det er godt mulig at filmen ikke det hele tatt blir laget av New Line og da kommer PJ garantert inn i bildet igjen. Er også en stor sjanse av New Line å ta hvis de kjører på uten PJ og Weta da den fort kan floppe. Ikke fordi at ingen andre  kan gjøre jobben, men fordi det er så tett opp til Ringenes Herre filmene. Kan ikke se for meg en annen Middle Earth enn den PJ og Weta skapte. Så jeg er fortsatt opptimistisk på at PJ skal lage Hobbiten
Endre

Dennis

Det er også rykter om at WETA allerede lager kostymer og props...

Samt at alle filmene og prosjektene til at PJ blir lagt på is...

Klart, det virker ikke som det blir han akkurat nå. Men at han melder seg ut av Hobbiten-filmen, kan også være det samme som å gi produsentene en tupp i ræva slik at han faktisk blir tilbudt jobben nå, i stedet for å gå rundt grøten. Han la ut, i et intervju om en av hans andre filmer, om planene hans for Hobbiten-filmen. At han ville lage to, ta med Sarumann og Legolas, lage en scene ut av utdrivningen av Sauron fra Dol Goldur og hans gjen\hjemkomst til Mordor osv. At han har løst å lage filmen i utgangspunktet, det tviler jeg ikke et sekund på!

Han sa forresten også at rettstvisten mellom New Line og han, pga royalties eller hva det var, ikke har noe å si for en eventuell Hobbiten-film. Godt å høre!

Proud to be LEEDS!
Marching on together!

Budda

quote:

Det er også rykter om at WETA allerede lager kostymer og props...

Samt at alle filmene og prosjektene til at PJ blir lagt på is...

Klart, det virker ikke som det blir han akkurat nå. Men at han melder seg ut av Hobbiten-filmen, kan også være det samme som å gi produsentene en tupp i ræva slik at han faktisk blir tilbudt jobben nå, i stedet for å gå rundt grøten. Han la ut, i et intervju om en av hans andre filmer, om planene hans for Hobbiten-filmen. At han ville lage to, ta med Sarumann og Legolas, lage en scene ut av utdrivningen av Sauron fra Dol Goldur og hans gjen\hjemkomst til Mordor osv. At han har løst å lage filmen i utgangspunktet, det tviler jeg ikke et sekund på!

Han sa forresten også at rettstvisten mellom New Line og han, pga royalties eller hva det var, ikke har noe å si for en eventuell Hobbiten-film. Godt å høre!

Proud to be LEEDS!

Høres kult ut. Jo flere filmer jo bedre. Men var Legolas med på udrivning av Sauron. Var det ikke det White Council? Legolas er jo sønnen til Thranduil som er lederen av skogalvene i Mirkwood. Så de var vel kanskje med på å drive han ut av Mirkwood?
Endre

Dennis

Beklager...

Jeg mente at han ønsket å lage en scene ut av utdrivningen av Sauron. Dette er som du sier, Det Hvite Rådets verk. Her kan jo selvsagt Sarumann dukke opp, til tross for at han ikke er med i Hobbiten direkte. Legolas kan være en naturlig figur i Thranduils borg, i Myrkskog. Det beste hadde vært om han hadde en lignende cameo-rolle, uten dialog for eksempel! Legolas og Sarumann vil altså dukke opp i to forskjellige deler av filmen. Jeg bare håper han ikke drar inn feks Arwen og Galadriel, for det vil være å dra historien for langt liksom.

Noe jeg gleder meg til, om det blir PJ, er hvordan Saurons skikkelse vil se ut. Mest sannsynlig vil han vel ligne skikkelsen fra prologen av Fellowship..., men det er ikke sikkert. I Atter en Konge, da Aragorn kjemper mot et grottetroll, var det jo opprinnelig Sauron i sin sanne form (engelaktig) han sloss mot! PJ angret og turte ikke ha med Sauron likevel, så han ble erstattet med et troll, som sagt.

Proud to be LEEDS!
Marching on together!

Budda

Hadde vært  kult å få med utdrivelsen av Sauron. Vet ikke helt hvordan de skal på flettet det inn i Hobbiten da Sauron ikke har noen naturlig rolle i filmen hvis man skal følge boken. Men hadde vært artig å fått det med. Legolas kunne jo også ha vært med i Battle of five armies. Står ikke nevnt noe om det i boka, men da han var sønnen til Thranduil så det logisk at han var med i kampen. PJ vil vell ha med flest mulig personer fra Ringenes Herre som mulig.
Endre

Dennis

Helt klart! Mye som kan flettes inn!

Klare karakterer fra RH : Bilbo, Elrond, Gandalf, Gollum.
Mulige karakterer fra RH : Sarumann, Legolas, Sauron.
Folk jeg håper ikke blir med : Galadriel, Celeborn, Arwen, Boromir, Aragorn (feks at en av disse ersatter Bard)
Folk jeg håper ikke blir kuttet : Bard, noen av dvergene, Beorn, ørnene.

Og jeg må slutte å tenke på Legolas som kun ungfålan i Hobbiten, for han var jo ca 2.940 år mot 3.000 i Ringenes Herre! [:D]

Femhærerslaget kan virkelig bli en højdare! Dverger, alver, menn, Gandalf, Bilbo, Thorin osv i samme slaget. Jeez! [:)]

Proud to be LEEDS!
Marching on together!

Budda

De må for all del ikke fjerne Bard eller Beorn. Beorn er en av mine favoritt karakterer. Så tegnefilmen av Hobbiten her om dagen som var nokså forferdelig. Hadde ikke med Beorn og Gollum så ut som en frosk. Likevel så er det vært å ta en titt på.
Femhærerslaget kommer til å bli rått. Blir artig å se en hel hær med dverger...  Gleder meg også til Gwaihir og resten av ørnene.
Endre

Dennis

Håper heller ikke at Beorn kuttes, men han kan veldig fort lide samme skjebne som Tom Bombadil. En av mine favoritter fra RH! Han passer på en og samme tid inn og ikke inn i boka, og han er genial! Beorn er litt samme typen som Tom, han har ingenting å si for historien dessverre, derfor kan han nok være en av de som må kuttes, i alle fall om de holder seg til kun en film.

Når jeg skreiv det, kan jeg heller ikke tenke meg noen lage en film om Midgard, uten Peter Jackson som regissør. Han laget en unik stemning i RHfilmene, sammen med et fantastisk team. Jeg håper det blir han, eller ingen film!

Som du sier, en hær av dverger. I can't wait! Håper også de lager tussekongen, og ikke bare en gjeng med orker.

Proud to be LEEDS!
Marching on together!

Ronald

Dette gikk fra fantasy-bøker til drømmen/marerittet om en ev. Hobbiten film. Personlig ser eg fram til å få Hobbiten på lerret.
;EN, tilbake til fantasy bøkene.
Akkurat dette temaet er eg litt bevandra i (unnskyld viss det virket blærete)
Tolkien er eneren så til min forskrekkelse at eg har alt mellom himmel og jord fra hans egne verk til bøker om hans verden og Encyclopedia til you name it.
Så tok eg en titt i de andre hyllene, oioioi noen meter med fantasy litt.
R. Jordan Tidshjulet (alle på engelsk)Bra men noe langdryge.
T. Brooks Shannara bøkene. Bra, greit med avslutende historier.

Men det som forundrer meg er at ikke flere nevner Andreas Bull Hansen.
Fra "Syv historier fra vestskogen" til "Tazka Kora" . Det er en fantastisk skildring. Det er å anbefale. Dette er en reise i tid og rom mot fjerne horisonter som det bør være mulig å lage en flott film om.

Man tuktes av den man elsker :-)

http://www.myspace.com/ronnythefingal