Main Menu

Fantasy-tråden

Started by Dennis, October 20, 2006, 01:16:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dennis

Har lest den første av Andreas Bull Hansens serie, den om klippefolket og Fuglemannen. Bra den, men jeg kom liksom ikke helt i gang.

Robert Jordans Tidshjulet er enormt bra, helt til han begynner å dra ut bøkene, angivelig for å tjene mere penger. Shannara kom jeg aldri i gang med, men som jeg har sagt tidligere, jeg anbefaler A Song of Ice and Fire av George RR Martin på det sterkeste!

Proud to be LEEDS!
Verdens hardeste yrke: Leeds-supporter
Marching on together!

Budda

Har ikke lest noe av Bull Hansen. Grunnen er vel at jeg liker å lese på engelsk når jeg leser bøker. Synes det er litt kjedelig å lese på norsk. Bøkene er sikkert gode de, men det er en del andre bøker som jeg kommer til å lese før de.
Endre

Dennis

quote:
Originally posted by Budda

Har ikke lest noe av Bull Hansen. Grunnen er vel at jeg liker å lese på engelsk når jeg leser bøker. Synes det er litt kjedelig å lese på norsk. Bøkene er sikkert gode de, men det er en del andre bøker som jeg kommer til å lese før de.

Nok en gang : A Song of Ice and Fire, av George RR Martin.

Proud to be LEEDS!
Marching on together!

Budda

Hehe, det er greit. Skal gi A Song if Ica and Fire en sjanse når jeg får tid... Nå har jeg begynnt på Eldest
Endre

lojosang

For min del går dety mye i Wodehouse for tiden, og det er jo feil sjanger.
Har Thud! av Pratchett liggende på vent.

Har også sansen for Bernhard Knight. Han setter ikke akkurat jorden i bevegelse med sine litterære ferdigheter, men det er underholdende nok. En slags kriminalromaner plassert i Devon i midten av nittitallet. 1190-tallet, altså.

Har også lest de seks første Shannara-bøkene. Grei underholdning. I hvert fall i 16-årsalderen, da jeg leste dem. Syns den andre serien til Brooks om han advokaten som kjøper en fantasy-verden er vel så interessante. Sikert fordi de har mer humor.

Og da vender vi jo kjapt tilbake til Pratchett. Small Gods, Interesting Times, Reaper Man, alt som har med Granny Weatherwax, Night Watch-bøkene. Fantastisk lektyre fra perm til perm.

Og så har vi Robin Hobb. Særlig første og tredje trilogien.

Men det er mulig jeg bare gjentar meg selv her.

Så vil jeg til slutt si det (delvis) med Christoffer Schau: Hobbiten uten Beorn er som et esel uten stråhatt: En umulighet.

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Dennis

Var på Eragon i går og syns det var en skuffende film! Hadde ikke store forhåpninger etter lunken kritikk, men syns likevel den var dårlig.

Robert Carlyle var god, det skal han ha, Eragon fyren virka veldig nybegynner, altfor mange klisjeer ('To ride the sky or die', hva var det??) og det var liksom ingen ramme rundt filmen. Du fikk ikke inntrykk at det bodde folk i landet utenom de vi fulgte. Dessuten var jeg skuffa over både ra'zakene og urgalene. Virka som en altfor hastig produksjon!

Proud to be LEEDS!
Marching on together!

Budda

Yes, da er jeg ferdig med Eldest... Synes at Eldest er en bedre bok en Eragon. Kan sikkert ha noe med at Paolini har modnest og fått nyttig erfaring fra å skrive den første boka. Synes Eldest er mer grundig og man får en dypere innsigt i karakterene. Selv om det ikke er noen  revolusjonerende bok, så er den spennende og verdt å lese... Trur du vil like denne bedre enn Eragon Mr Kaizer... Skal i allefall bli spennende når den siste boken i Inheritance trilogien kommer

Endre

Dennis

Budda: Høres bra ut, jeg skal få lest den! Vurderer, til tross for at den nok er bedre på originalspråket, å vente til den kommer på norsk. Leste Eragon på norsk, så synes det blir rart å gå over til engelsk, men vi får se...

Ja, du er ferdig med Eldest...hmm...... Song of Ice and Fire, then? :) :) :)

- Dennis
Marching on together!

Budda

Vil absolutt anbefale deg Dennis ril å lese den på engelsk. Alltid ting som vil bli tapt når man oversetter. Prøver alltid å lese bøkene på orginalspråket.  

Muligens at jeg leser Song of Ice and Fire. Enten den eller Pullman sine Dark Material... Alltid tid til å lese bøker i jula

Må også prøve å komme meg på kino og se Eragon selv om den ikke er så bra.

Endre

Budda

Så nettopp Eragon fimen. Virkelig dårlig!! Filmen er egentlig en montasje av actionscener og den har alt for få dialogscener. De burde tatt seg tid til karakterbygging. Dialogene var også nokså dårlige. Det var jo klisjeer etter klisjeer.

En annen ting som irriterte meg var hvor lite de følgte boka. Hvor i helvete var de ingen dverger i Farthen Dur??? Det var jo en dvergeby!!! Hvorfor var ikke Arya en alv? Kuttet også bort den scenen i boken jeg gledet meg mest til. Nemlig da Arya og Saphira knuste safiren som gjorde at Eragon dreper Durza (de som har lest boken vet hva jeg snakker om). Det hadde vært en mye bedre løsningog kunne sett kult ut på film.

Synes også de fleste skuespillerne skuffet. Unge Speleers, Irons og Malkovich var dårlig. Det eneste som jeg synes var bra med filmen var Carlyle sin tolkning av Durza og de de visuelle effektene. Synes de gjorde en god jobb med Saphira.

Så oppsummert var det en film som skuffet stort. Den hadde potensiale,  men leverte ikke varene. Jeg trur de hadde kommet bedre ut av det hvis de hadde fulgt boka mer og hatt en bedre regissør.
Endre

lojosang

Hvor dårlig snakker vi her? På nivå med D&D-filmen?

- Leif Olav

Budda

Den er ikke fullt så dårlig, men det ikke så langt unna. Spesialleffektene, carlyle og enkelte kulte scener redder den litt. Kunne ha vært en god fantasy film, men regissøren og de som har skrevet manus ødelagte filmen
Endre

Dennis

Legg til 10... 20... 30 år

- Dennis
Marching on together!

Budda

Hehe, de er jo steika lik... Bates skulle bare hatt litt mer rufsete hår
Endre

lojosang

SKUMMELT!

- Leif Olav

Dennis

Budda : Begynt på A Song of Ice and Fire ennå? Har sjelden blitt så provosert (og til tider trist) av fiksjon! [:p]

- Dennis
Marching on together!

Budda

quote:
Originally posted by Mr Kaizer

Budda : Begynt på A Song of Ice and Fire ennå? Har sjelden blitt så provosert (og til tider trist) av fiksjon! [:p]

- Dennis

Nei, har ikke det. Fikk en Deluxe Edition av The Hobbit til jul, så jeg begynte å lese den på nytt (Blir vel femte gangen [:I]). Lover at jeg skal begynne på de bøkene snart [:)]. Hva med deg? Begynt på Eldest?
Endre

Dennis

Nei har ikke det gitt! Er helt hekta på Song of... for tida!

- Dennis
Marching on together!

stefan

R.A.Salvatores "Forgotten Realms" er veldig bra. Lettlest og uderholdende. Karakterer som er lett å bli engasjert i. Vet ikke om de er oversatt til norsk ennå, men språket er veldig lett.

Blue Machine
"Lyrisk Blåveis" EP
www.myspace.com/barebluemachine
www.tenforken.com

"Always carry a flagon of Whisky in case of snakebite and furthermore always carry a small snake." W.C Fields

Budda

quote:
Originally posted by Mr Kaizer

Nei har ikke det gitt! Er helt hekta på Song of... for tida!

- Dennis

Ja, da har jeg akkurat bestilt A Game of Thrones. Da får vi se om jeg kommer til å dele den samme begeistring for serien som du  [:)]
Endre

Dennis

quote:
Originally posted by Budda
Ja, da har jeg akkurat bestilt A Game of Thrones. Da får vi se om jeg kommer til å dele den samme begeistring for serien som du  [:)]

Flotters! En veldig spennende bok, som det skjer sinnsykt mye rart i. Starten er litt spesiell, en prolog som ikke direkte er knyttet til starten av boka. Så gi den noen kapitler - alle kapitler har navnet til en karakter, ikke kapittel 1, 2 osv - før du legger den fra deg.

Som sagt, boka har banning, puling, dreping... det meste! [:p]

- Dennis
Marching on together!

Dennis

quote:
Originally posted by stefan

R.A.Salvatores "Forgotten Realms" er veldig bra. Lettlest og uderholdende. Karakterer som er lett å bli engasjert i. Vet ikke om de er oversatt til norsk ennå, men språket er veldig lett.

Har lest en av disse bøkene. Tror det var bok I av trilogien Icewind Dale. Den var artig nok og ganske lettlest, og karakteren Drizzt Do'Urden har vel også sin egen trilogi i Dark Elf? Uansett er den enkel og grei, men synes ikke den byr på virkelig godsaker.

Har lest et sted at Salvatore har gitt ut, eller i det minste begynt på sin egen visjon nå, da Forgotten Realms-bøkene hans er skrevet på kontrakt.

- Dennis
Marching on together!

Dennis

Budda: Veit ikke om du har startet å lese på Song of Ice and Fire ennå, men på George RR Martins offisielle side, melder han at seriemesteren HBO har kjøpt rettighetene til å lage serie av bøkene. Planen er èn sesong pr bok! [:D]  [:D]  [:D]

- Dennis
Marching on together!

Budda

Har bare startet så vidt på boka. Kult at de lager tv-serie av bøkene. Skal bli artig å se hvordan tv-formatet vil funke sammenlignet med film. Uansett så blir det artig med mer fantasy på tv-skjermen. Har du foresten lest noe av Temeraire bøkene? Peter Jackson sitter vel på de rettighetene...
Endre

Dennis

Nei, det har jeg ikke! Visste at han og dama sitter på rettighetene, men ikke fått med meg noe. George RR Martin var kontant på at han ikke ville ha filmer, fordi de ville utelate mye av bøkene. Jeg synes det var lurt!

Forresten, Sam Raimi (Spider-man og mer kult EVIL DEAD-regissøren) nevnes som aktuell til Hobbiten filmen. MGM vil fortsatt ha PJ derimot. New Line vil ha to filmer

- Dennis
Marching on together!

Budda

Sam Raimi er kanskje ikke det dårligste alternativet, men er litt skeptisk. Redd for at det kan bli et hasteprosjekt. Når det er sagt, så trur jeg også PJ var litt inspirert av Raimi hvis du ser på borg sekvensen i Army of Darkness. Raimi kunne sikkert gjort en grei jobb han, men kan ikke se for meg noen andre enn PJ og Weta så kort tid etter LOTR. Kan fort bli en flopp...

Hvis du ikke har sett traileren til 300, så bør du ta en titt. Gleder meg stort til den filmen.
Endre

Dennis

Jeg er ikke redd for at filmen blir dårlig nesten uansett, men stemningen PJ og WETA lagde i RH, kan fort bli fraværende i Hobbiten, dersom en annen blir regissør

- Dennis
Marching on together!

Budda

Er kommet et stykke ut i A Game of Thrones. Må si at boken er ganske fengende. Den er også ganske provoserende til tider. Med det mener jeg innslagene av tvangsekteskap, voldtekt, incest, pedofili med mer. Det kan vel forsvares ut i fra at det var nokså normalt i den tiden han prøver å beskrive.

Har ikke fått lest ferdig boka enda, men den er nokså lettlest, så det tar vel ikke så lang tid.

Hvor mange bøker er det i A Song of Ice and Fire Dennis? Er den fjerde den siste?
Endre

Dennis

Ja, boka er absolutt både fengende og provoserende! Det er enormt mange vrier som man på ingen måte kunne se komme! Hovedkarakterer dør, mens bastardunger dukker opp både her og der. Ja, det spørs om ikke alle de syke tingene han skriver om var vanligere på den tiden, men mannen har uansett et ganske tvisted sinn, tydeligvis! Men det er veldig spennende og jeg lover deg; når du er i slutten av bok en (og har begynt å få litt organisering på alle familiene osv) så kan du ikke få nok!

Bok fire er den siste som har kommet, men det er planlagt sju. Bok fem kommer visstnok i våres. Serien til HBO - dersom den blir laget - er nok langt unna, men uansett spennende om det lages! Martin ville jo ikke ha den massive historien sin på film, men han likte ideen om en sesong per bok, derfor bet han på HBOs tilbud. Jeg gleder meg!

Håper og tror ikke bok 5, 6 og 7 blir like trøttende melkekuer som Robert Jordans Tidshjulet etterhvert har blitt!

Bare fortsett å les, Budda! Det blir mer og mer spennede\provoserende\trist\ekkelt\moro!

- Dennis
Marching on together!

Budda

Innspillingen av Pullmans Golden Compass er i gang og noe av det vil bli spilt inn i Norge:

http://www.filmweb.no/filmnytt/article125449.ece

Filmen får et budsjett på 150 millioner dollar og har med skuespillere som Nicole Kidman, Daniel Craig og Eva Green.

Har ikke lest noe av His Dark Materials selv, men er jo alltid artig med noen nye fantasy filmer. Er vel en trilogi, så hvis den første filmen blir en suksess, så blir det vel to til.

Her er noen bilder fra filmen:

http://www.imdb.com/title/tt0385752/photogallery

Endre