Main Menu

Fantasy-tråden

Started by Dennis, October 20, 2006, 01:16:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Budda

quote:
Originally posted by Mr Kaizer

Har akkurat, i påvente av den neste utgaven av A Song of Ice and Fire, bestilt boka Assassin's Apprentice som er første del av The Farseer Trilogy, skrevet av Robin Hobb. Har noen lest denne trilogien? Får utrolig mye skryt rundt om på nettet! Det finnes forresten tre trilogier av Hobb, skrevet rundt denne verden. Den ene handler om de samme personene, mens den siste er satt i samme verden, med nye karakterer.

Skal også straks i gang med Den Eldste. Hvordan ligger du forresten ann i Song of Ice and Fire, Budda? Begynt på A Clash of Kings? [:)]

Har desverre ikke kommet i gang. Må vel bestille den så jeg ikke glemmer helt hva som skjedde i den forrige.

Har ikke lest noe av Robin Hobb. Og får min del så får det vente litt. Tre mursteiner fra Martin ligger høyest på lista [:)]
Endre

lojosang

quote:

Har akkurat, i påvente av den neste utgaven av A Song of Ice and Fire, bestilt boka Assassin's Apprentice som er første del av The Farseer Trilogy, skrevet av Robin Hobb. Har noen lest denne trilogien? Får utrolig mye skryt rundt om på nettet! Det finnes forresten tre trilogier av Hobb, skrevet rundt denne verden. Den ene handler om de samme personene, mens den siste er satt i samme verden, med nye karakterer.

EDIT: Ser jo at godeste lojosang har lest det Robin Hobb har skrevet. Kunne du forklart meg hvordan den er lojo? Finnes det noen forfatter de kan sammenlignes med? Tar meg i å lese en fantasy-serie\bok og så bli utrolig skuffa over et element i boka. (Damn you, Tolkien!)

Jeg syns Hobbs bøker er glimrende. Særlig Farseer-trilogiene. Har hørt noen klage litt over at det er en god del elendighet og motgang ute og går i disse bøkene, særlig i den andre trilogien.

Etter min mening er Hobbs fremste styrke karakterene. Hennes verden er ikke på langt nær like detaljrik og episk som Tolkiens, men jeg tok meg i intenst hat av slemmingene i bøkene, blant annet.

Kommer ikke i farten på noen å sammenligne med. Har vel kanskje ikke lest nok forskjellige fantasy-forfattere til å gjøre meg opp en mening der.

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Dennis

Har akkurat kommet i gang med Den Eldste! Blir spennende å se om den tar seg noe opp i fra Eragon, da Budda! [:)]

- Dennis
Marching on together!

Budda

quote:

Har akkurat kommet i gang med Den Eldste! Blir spennende å se om den tar seg noe opp i fra Eragon, da Budda! [:)]

- Dennis

Du er det ja. Synes den var bedre enn Eragon og til tider underholdende , men noe mesterverk er det jo ikke.

Har forresten begynt på Clash of Kings etter jeg ble ferdig med Papillon. Den anbefales selv om det ikke er fantasy [:)]
Endre

Dennis

16. september døde forfatteren av Tidshjulet ROBERT JORDAN etter lang tids sykdom. Leste dette først i dag og det er trist ettersom han aldri fikk avslutt sin til tider glimrende serie om Rand al'Thor og alle de andre.

Hvil i fred...

- Dennis

Hva er poenget med kort corner? [}:)]
Marching on together!

Milou

Oppdaga nettopp denne tråden og som Fantasy-entusiast var det mykje interessant her. Kjenner ikkje  til Song of ice&fire, og skal sjekka ut denne snarast. Viss den kjem på HBO snart, er det på tide å få lese bøkene først. Robin Hobb er også ein forfattar som eg ikkje har lese før, som verkar interessant ut frå det som står her.

Det er imidilertid to namn som eg saknar i denne tråden (med forbehald av at eg ikkje har lese alle inlegga veldig detaljert). Neil Gaiman er riktignok nevnt som medforfattar av den fantastisk morsomme Good Omens, men det han har skrive på eige hand er absolutt verdt å få med seg. Det aller beste er teikneserien Sandman, som etter mi meining er det beste som finns både på fantasi-fronten og teikneseriemediet. Men også romanane hans er god lesnad, og Stardust er jo no også filmaktuell. Dei tidlegare romanane som Neverwhere og den nevnte Stardust er skrive mest for eit litt yngre publikum, og har ein humoristisk vri, men kan godt lesast av voksne.

Den andre som eg saknar er Tad Williams. For dei som ikkje kjenner han, anbefalar eg å starta med War of the Flowers, mest fordi dette er den einaste av dei enkeltsåande bøkene eg har lese. Trilogien, Memory, Sorrow, and Thorn og Firlogien(?) Otherland er fantastisk lesnad, men er begge store verk, som kan vera vel lange for mange. Otherland er forøvrig ein mix av SciFi og Fantasy.

Budda

Det ser lysere og lysere for at Peter Jackson vil bli innvolvert i Hobbiten. New Line og Peter Jackson er på talefot igjen etter dommen i rettsaken.

Ian McKellen har også sagt seg villig til å spille Gandalf.

Det som er litt usikkert er hvilken rolle Jackson skal ha. Slik som jeg har forstått det så er det to "hoved" alternativer. Den ene med Jackson som regissør og den andre som produsent med Sam Raimi som regissør. Jeg håper på det første.

Uansett så er det meget bra at det beveger seg mot en løsning. Gleder meg utrolig til en filmatisering av Hobbiten. 

Her er noen linker:

http://www.theonering.net/torwp/2007/10/18/sam-raimi-dishes-talks-the-hobbit/

http://www.theonering.net/torwp/2007/10/19/raimi-up-for-hobbit-if-pj-produces/
Endre

Dennis

Sam Raimi har flere ganger i det siste avvist Hobbiten som "PJs film." Han sa seg tidligere interessert, men mer enn hintet til at det var dersom PJ ikke var aktuell. Sam Raimi har spennende filmer som Evil Dead på samvittigheten, men jeg vil svært gjerne unngå en Spider-Hobbit. Det skal sies at jeg syns Spider-man filmene er dårlige, da.
Marching on together!

Budda

Quote from: Mr Kaizer on October 22, 2007, 18:21:39
Sam Raimi har flere ganger i det siste avvist Hobbiten som "PJs film." Han sa seg tidligere interessert, men mer enn hintet til at det var dersom PJ ikke var aktuell. Sam Raimi har spennende filmer som Evil Dead på samvittigheten, men jeg vil svært gjerne unngå en Spider-Hobbit. Det skal sies at jeg syns Spider-man filmene er dårlige, da.

Liker egentlig Raimi da jeg er stor fan av Evil Dead-filmene og Spider Man-filmene er grei underholdning. Har sikkert nevnt det før i denne tråden, men trur Jackson har hentet litt inspirasjon fra slagscenene fra Army of Darkness. Så selv om Raimi kan gjøre en god jobb så vil det bli litt rart uten Jackson. Har ikke lyst på en annen tolkning av Tolkiens Middle-earth enn den Peter Jackson og Weta har kommet med. Så jeg krysser fingrene for Jackson
Endre

Dennis

Akkurat! Jeg har ikke den minste tvil om at det vil bli en bra film, også med en annen regissør enn Peter Jackson. Det er derimot stemningen fra Ringenes Herre-filmene som må videreføres. PJ jobber jo tett sammen Weta Workshop og har gjort de store. Det blir ikke lett å overta den jobben. Dessuten er det noe med bilder, kameraføring og slikt som vil bli annerledes selvsagt.
Marching on together!

Budda

Er det noen som har lest Northern Lights eller noen av de andre bøkene til Pullman? Filmen Golden Compass kommer jo ut snart og jeg lurer på om det er verdt å lese disse bøkene?
Endre

Dennis

Quote from: Budda on November 07, 2007, 15:07:05
Er det noen som har lest Northern Lights eller noen av de andre bøkene til Pullman? Filmen Golden Compass kommer jo ut snart og jeg lurer på om det er verdt å lese disse bøkene?

Som jeg har skrivi tidligere her, hadde jeg Det Gyldne Kompass (norsk versjon, lest av Trond Espen Seim) på lydbok. De første kapitlene er uhyre kjedelige, så jeg slutta å høre ganske så fort. De er derimot velkjente og høster god kritikk, så de tar seg nok opp. De er vel helst klassifisert som barne- og ungdomsbøker, så jeg er usikker på hvor det ligger. Tror også bøkene er mer final fantasy-aktige, enn middelalderske, som tradisjonell fantasy.
Marching on together!

Budda

Quote from: Mr Kaizer on November 08, 2007, 17:06:14

Som jeg har skrivi tidligere her, hadde jeg Det Gyldne Kompass (norsk versjon, lest av Trond Espen Seim) på lydbok. De første kapitlene er uhyre kjedelige, så jeg slutta å høre ganske så fort. De er derimot velkjente og høster god kritikk, så de tar seg nok opp. De er vel helst klassifisert som barne- og ungdomsbøker, så jeg er usikker på hvor det ligger. Tror også bøkene er mer final fantasy-aktige, enn middelalderske, som tradisjonell fantasy.

Hehe, my bad. Denne tråden er blitt så stor at det er vanskelig å holde styr på alt som har blitt skrevet  ;)

De er nok uansett mer spennende enn alle faglitteraturen jeg er nødt til å lese  :(
Får gi de en sjanse i jula
Endre

Dennis

La akkurat fra meg Hurins barn etter å ha lest den, den siste uka. Boka handler om Turin, som er en av de få mennesker som blir høyt æret og rangert blant alvene. Det hviler en forbannelse over Turins familie, som Morgoth la over faren, Hurin, og som gjemsøker Turin gjennom hans liv.

Den samme historien finnes i Silmarillion, mens i en mye kortere og mindre detaljert versjon. Denne boka er skrevet på samme måte som Silmarillion - med stort tidsspenn og forholdsvis lite dialog - og er nok kun Turin-historien i full bokform, kontra kapittelet i Silmarillion. Den fungerer derimot utmerket og den stive prisen (400,-) for 250 blad, rettferdiggjøres til de grader - i tillegg har Alan Lee bidratt med flotte blyansketsjer og fantastiske malerier. Anbefales! 
Marching on together!

Budda

Quote from: Mr Kaizer on November 28, 2007, 15:54:54
La akkurat fra meg Hurins barn etter å ha lest den, den siste uka. Boka handler om Turin, som er en av de få mennesker som blir høyt æret og rangert blant alvene. Det hviler en forbannelse over Turins familie, som Morgoth la over faren, Hurin, og som gjemsøker Turin gjennom hans liv.

Den samme historien finnes i Silmarillion, mens i en mye kortere og mindre detaljert versjon. Denne boka er skrevet på samme måte som Silmarillion - med stort tidsspenn og forholdsvis lite dialog - og er nok kun Turin-historien i full bokform, kontra kapittelet i Silmarillion. Den fungerer derimot utmerket og den stive prisen (400,-) for 250 blad, rettferdiggjøres til de grader - i tillegg har Alan Lee bidratt med flotte blyansketsjer og fantastiske malerier. Anbefales! 

Har ikke lest den norske oversettelsen, men leste orginalen i sommer og var meget fornøyd. 400 kr? Du skulle ha lest den på engelsk så hadde du fått den til cirka 180 kr  ;)
Endre

Dennis

Ja, skulle nok gjort det!  ;)
Marching on together!

lojosang

Norske førsteutgaver er jo priset skyhøyt. Det er ulempen med å være et forholdsvis lite språk. Lønna til oversettere (eller forfattere ved originale norske bøker) må dekkes inn over ganske få bøker. En engelskspråklig bok har liksom et litt større potensielt publikum. Noe Jostein Gaarder fant ut når han ble oversatt.  :)

Har boken (på engelsk) stående i hylla, men har ikke kommet så langt som å lese den ennå.

Akkurat nå holder jeg på med Thud! av Pratchett. Lenge siden forrige gang jeg leste Pratchett nå, noe som er bra, da jeg tok overdose for en del år siden. Kommer ikke over hvor lettleste og underholdende hans bøker er. Thud! er intet unntak.
- Leif Olav

Sten

Quote from: lojosang on November 28, 2007, 17:33:18
... noe som er bra, da jeg tok overdose for en del år siden. Kommer ikke over hvor lettleste og underholdende hans bøker er. Thud! er intet unntak.

Dette forklarer jo endel, Lojo!
Sten

B-m

Quote from: Sten on November 28, 2007, 18:04:50
... noe som er bra, da jeg tok overdose for en del år siden. Kommer ikke over hvor lettleste og underholdende hans bøker er. Thud! er intet unntak.

forklarer alt !  :D
---------------------------
who killed Trondheimwhite?

Budda

Norske førsteutgaver er jo priset skyhøyt. Det er ulempen med å være et forholdsvis lite språk. Lønna til oversettere (eller forfattere ved originale norske bøker) må dekkes inn over ganske få bøker. En engelskspråklig bok har liksom et litt større potensielt publikum. Noe Jostein Gaarder fant ut når han ble oversatt.  :)

Har boken (på engelsk) stående i hylla, men har ikke kommet så langt som å lese den ennå.

Akkurat nå holder jeg på med Thud! av Pratchett. Lenge siden forrige gang jeg leste Pratchett nå, noe som er bra, da jeg tok overdose for en del år siden. Kommer ikke over hvor lettleste og underholdende hans bøker er. Thud! er intet unntak.

Hehe, såpass ja. Har ikke lest Pratchett, men burde kanskje gi han en sjans i jula. Noen spesielle bøker du anbefaler da?
Endre

lojosang

Quote from: B-m on November 28, 2007, 18:50:46
Quote from: Sten on November 28, 2007, 18:04:50

forklarer alt !  :D

Så snart jeg kommer på en slagferdig kommentar får dere høre fra meg.
Slomåkar!
- Leif Olav

lojosang

Quote from: Budda on November 29, 2007, 00:15:03

Hehe, såpass ja. Har ikke lest Pratchett, men burde kanskje gi han en sjans i jula. Noen spesielle bøker du anbefaler da?

Unngår du de aller første bøkene i seiren er du egentlig relativt trygg.
Favorittboka er muligens Small Gods, med mild religionskritikk og satire over religionskriger.
Reaper Man er også artig. Døden slutter og tar seg jobb som gårdsgutt.

Tror kanskje den beste metoden å velge ut sin første Discworld-bok etter er å velge hvilke hovedpersoner man syns høres mest tiltalende ut, og så plukke opp første boka i den serien.

Av hovedpersoner har vi:
Rincewind, verdens mest udugelige magiker som har skrevet Wizzard på hatten sin sånn at ingen skal kunne ta feil. Hans eneste noenlunde gode egenskaper er å overlevelse, samt ekstremt korte sprinter. Bøkene reddes ofte av birollenes dialoger. Magikerne på Unseen University er sprø som kavringer alle som en.

Heksene Granny Weatherwax, Nanny Ogg og hun tredje og fjerde. Granny Weatherwax er den dyktigste heksa på skiva, men sliter litt med lysten til å begynne med kakling og pepperkakehus i ny og ne. Nanny Ogg har jobba seg gjennom et lass med ektemenn, og har haugevis med sønner. Ved siden av The Night Watch-bøkene mine favoritter. I hvert fall en av bøkene (Lords and Ladies) inneholder referanser til Shakespeare.

The Night Watch. I de første bøkene består The Night Watch av fire personer: Captain Vimes som er hjernen i troppen og som kan finne veien hjem i blinde så lenge han kjenner brosteinene gjennom sålene på støvlene sine, Nobby Nobbs som står bak store mengder av de mindre tyveriene i byen og som har skriftlig sertifikat på at han er et menneske, Carrott som er en dverg på over seks fot og Colon som er noe vanskelig å gi merkelapp på stående fot. I de senere bøkene vokser antallet en smule. Husker ingen dårlige Night Watch-bøker. Ofte elementer av kriminalroman her. Og til tider fantastisk dialog og absurde hendelser, som en vampyr som vil anmelde drap da han ble spiddet på en blyant på jobb i blyantfabrikken.

Death. Og hans utvidede familie. Døden er en atropomorf manifestasjon, men adopterer et barn som skulle dødd i en ulykke. Susan Sto Helit er resultatet av et giftemål mellom dødens læregutt og hans adoptivdatter. Døden prøver å bli mer menneskelig, og har som mål å prøve å forstå menneskene. Mye av humoren i disse bøkene ligger i de mislykkede forsøkene på dette. Plottene er stort sett av overnaturlig karakter. Verdens undergang og sånt.

Så har vi også bøker hvor hovedpersonene ikke er noen av disse. Small Gods og Pyramids er de jeg kommer på i farten. Tror fortsatt jeg holder fast ved at Small Gods er en fin plass å begynne.
- Leif Olav

Dennis

Sam Raimi har uttalt at han tror Peter Jackson er i samtaler med New Line om Hobbiten.
Marching on together!

Budda

Quote from: Mr Kaizer on November 30, 2007, 13:17:53
Sam Raimi har uttalt at han tror Peter Jackson er i samtaler med New Line om Hobbiten.

Good news! Gleder meg sykt til en filmatisering av Hobbiten. Med Peter Jackson og Weta så kan det umulig gå galt. Skal også mye til når du har et så godt materiale å jobbe ut i fra og da
Endre

Dennis

Terry Pratchett har fått Alzheimers. Leste dette på tv2-teksten. Likevel håper han å skrive et par bøker til, før sykdommen eventuelt blir for sterkt. Triste nyheter, spesielt da Pratchett kun er 59 år.
Marching on together!

Budda

Da er det bekreftet, Jackson blir involvert i Hobbiten!  Om han blir regissør, er ikke sikkert. Han skal uansett være kreativt innvolvert i begge filmene som Executive Producer.

http://www.theonering.net/torwp/2007/12/18/28150-peter-jackson-and-new-line-cinema-join-with-mgm-to-produce-%e2%80%9cthe-hobbit%e2%80%9d/

Dette blir knall!
Endre

Dennis

Så det også sent i går!

Gode nyheter var og enda bedre blir det bekreftet at det blir to filmer! Regner med julefilm i 2010 og 2011. Executive producer er en stor rolle i filmskaping og når man ser på filmer laget av Jerry Bruckheimer (uten sammenligning med PJ, forøvrig) er det faktisk produsenten som får mest oppmerksomhet Tipper nok uansett at PJ blir tett involvert i både manus, produsering og regi også!
Marching on together!

Budda

Er nettopp ferdig med Orcs (Tre bøker samlet i ett) av Stan Nicholls. Likte den veldig godt og har fått ett  nytt syn på orker  :) Noen som har lest den?
Endre

Dennis

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/01/28/525173.html

Da var regissøren klar!

Jeg må si jeg er litt lettet over at det ikke ble Spider-Raimi. Evil Dead var konge, men Spider-man noe stort møl.

Regissøren er meget dyktig, tross at Blade 2 er en av de dårligste filmene jeg har sett. Pans Labyrint er visuellt veldig flott, tross at den er litt "vanskelig" for min del. Gleder meg!

Fint at PJ skal overvære manusskrivingen også!  :)
Marching on together!

Budda

Jepp, er vel sikkert da.

Er også litt glad for at det ikke ble Raimi. Selv om Evil Dead-filmene er geniale, så liker jeg ikke arbeidet hans i Spiderman 2,3 noe særlig. Litt for mange klisjeer for min smak

Har trua på Del Toro. Har sett Pans Labyrint og Hellboy og likte de veldig godt. Han virker heller ikke så kommers som Raimi, og det er bra. Så med litt hjelp fra PJ, så kan disse filmene bli meget bra. Blir nesten litt imponert hvis de greier å lage en dårlig film ut i fra et så godt materiale.
Endre