Nordmøringer - ett sært folkeslag?

Started by MrK, December 07, 2006, 15:47:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MrK

I dagens VG kunne en lese noe orginalt - historien blir ikke dårligere av at det skjedde på Værnes i Hockeyland!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=164799

jeg ler meg ihjel[:D][:D][:D]

finnes det mennesker som kler orange
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

SirOlsen

Hehe, det var nordmøringen sin det! [:)]

Man skal jo ha med seg noe hjemmekoselig på tur i tilfelle hjemlengselen blir for stor! [:D]

MARCHING ON TOGETHER!
-SirOlsen-

Budda

Hehe, trudde det var bare sunnmøringer som gjorde noe slikt, men nordmøringer er vist samme ulla...
Endre

Gunnien

morsom sak..[:o)][:o)]  men må være måte på å være skeptisk til fremmende lands drikkevarer[:p]

SirOlsen

quote:
Originally posted by Gunnien

morsom sak..[:o)][:o)]  men må være måte på å være skeptisk til fremmende lands drikkevarer[:p]

haha, ja tryggest med det man har laget sjæl, jah! [:D]

Juleønske: R-R får Norsk tastatur til dataen sin! [8)]
-SirOlsen-

Klausen

quote:
Originally posted by Budda

Hehe, trudde det var bare sunnmøringer som gjorde noe slikt, men nordmøringer er vist samme ulla...

Ja, for sunnmøringer og hjemmebrent er jo en klisje alle har hørt om...[:o)]

Bye

Trønder i Bergen!

SirOlsen

quote:
Originally posted by Lexmark

Erre ikke romsdalinger da?

Den slenger jeg meg med på! [:)], er ikke romsdalinger det da?! [:p] hehe

-SirOlsen-

Budda

quote:
Originally posted by Klausen

Ja, for sunnmøringer og hjemmebrent er jo en klisje alle har hørt om...[:o)]

Var vel heller at sunnmøringer er gnien jeg tenkte på. Når du prøver å ta med deg 3 liter hjemmebrent til syden så er du så gjerrig som jeg bare trudde Sunnmøringer kunne være. Men jeg tok vist feil...

Endre

Erik_

Hele Møre og Romsdal er sære synes nå jeg.

Tre byer med innbyggere som generelt ikke takler trynet av hverandre. Øy- og landbrukssamfunn rundt om i M/R er heller ikke glad i disse bydelene eller hverandre. Til nød kan man være på lag til sine medborgere hvis det er snakk om Nordmøring vs Romsdaling vs Sunnmøring. Når jeg tenker meg om så er det rart at det ikke er krig i fylket...

Kanskje fordi vi forenes på festene. Og finner ut at det er noen greie folk rundt om allikevel.

Nordmøring og sær til de grader selv. Men jeg hadde aldri tatt med meg tre liter hjemmebrent til syden. Tre liter sprit tilbake fra syden derimot...

Det er det som er med nordmøringer. Det er forskjell på folk også der. Men sære er vi hele gjengen. [:)]

SirOlsen

Kan jo hende han var av det smarte slaget da.. at han tok med 3 liter hb til syden for å bytte til seg 10 liter å ta med seg tilbake [:p]

Men det får vi vel aldri svar på... hehe

-SirOlsen-

riksen

Jeg bor sammen med ei fra Kristiansund og jeg ække fra Molde for å si det sånn. Hele byen flagger og pynter seg hver gang Molde taper, så det blir mange "17mai" i regnvær.

SlappChappy
Legenden Leffe Nordli

Erik_

quote:
Originally posted by Øisten forkynner

Kan jo hende han var av det smarte slaget da.. at han tok med 3 liter h.b til syden for å bytte til seg 10 liter å ta med seg tilbake. [:p]

Tre liter Håkon Berger, for så å komme tilbake med 10 liter Håkon Berger?

Ja, jeg vet Håkon er glad i de edle dråper... og han er fullt kapabel til å få i seg sju ekstra liter på kun kort tid hvis han ønsker det. Men hadde det ikke vært enklere å ta det hjemme i stua?

Du er ikke tilfeldigvis den kristiansunderen Øisten?

Dette er jo som tatt ut fra: http://www.luscos.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6627 [8D][:D]

SirOlsen

quote:
Originally posted by Enrique

Tre liter Håkon Berger, for så å komme tilbake med 10 liter Håkon Berger?

Ja, jeg vet Håkon er glad i de edle dråper... og han er fullt kapabel til å få i seg sju ekstra liter på kun kort tid hvis han ønsker det. Men hadde det ikke vært enklere å ta det hjemme i stua?

Du er ikke tilfeldigvis den kristiansunderen Øisten?

Dette er jo som tatt ut fra: http://www.luscos.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6627 [8D][:D]

Ã...j.... nei det har vi ik-ikke sett! [:D]
Og forøvrig har jeg gjort meg til Harry-mann i og med Svinesund og Strømstad er omtrent nærmeste nabo! [:)]

-SirOlsen-

MrK

quote:
Originally posted by riksen

Jeg bor sammen med ei fra Kristiansund og jeg ække fra Molde for å si det sånn. Hele byen flagger og pynter seg hver gang Molde taper, så det blir mange "17mai" i regnvær.

SlappChappy

............artig plass, rare dialekter og folk. Misunnelsen er stor og evnene deretter.........den var dypere enn meningen!

"finnes det overhodet mennesker som kler orange?"

lojosang

Det er jo festlig med folk som tolker all kritikk som misunnelse [:P]

Janteloven ble skrevet for Moldensere [:D]

*Sukk* Og jeg som hadde lova meg selv å holde meg unna denne tråden.

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Budda

quote:
Originally posted by lojosang

Rettelse: Janteloven ble skrevet for Sunnmøringer. Finnes ikke noen som har større tanker om seg selv enn Sunnmøringer. Spesiellt sunnmøringer fra Ã...lesund.
Endre

MrK

quote:
Originally posted by lojosang

Det er jo festlig med folk som tolker all kritikk som misunnelse [:P]

*Sukk* Og jeg som hadde lova meg selv å holde meg unna denne tråden.

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]

Konstaterer at du ikke greide det ja - når det gjelder Jantelov så lurer jeg på hva den har med dette  å gjøre?
Saken omhandlet en lettere forvirret Nordmøring som tok m heimebrent til Syden ( prøvde). Når så dette i tillegg skjedde i Nord Trøndelag(Værnes) og Nordmøre grenser til STrøndelag så er storyen fullkommen.

I et fylke med bitter fogderi strid så er det relativt morsomt å se hva folk fra 3. verden foretar seg når de skal ut i den store verden(les Syden)
At sunnmøringer angivelig skal være sparsomme er opplest og vedtatt at folk ifra 3.verden(Nordmøringer) som ikke vet normen for spesiellt mye. At de opptrer som bønder er heller ikke overraskende - det var egentlig godt å få det bekreftet!
[:D]

RuneR

quote:
Originally posted by MrK

....
Saken omhandlet en lettere forvirret Nordmøring som tok m heimebrent til Syden ( prøvde). Når så dette i tillegg skjedde i Nord Trøndelag(Værnes) og Nordmøre grenser til STrøndelag så er storyen fullkommen.

I et fylke med bitter fogderi strid så er det relativt morsomt å se hva folk fra 3. verden foretar seg når de skal ut i den store verden(les Syden)
At sunnmøringer angivelig skal være sparsomme er opplest og vedtatt at folk ifra 3.verden(Nordmøringer) som ikke vet normen for spesiellt mye. At de opptrer som bønder er heller ikke overraskende - det var egentlig godt å få det bekreftet!

....og heretter er det vel ikke mange som lurer på hvorfor vi Nordmøringer ikke liker Romsdalinger....

`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Rune B. Reitan
Medlemssekretær i LUSCOS
mob. +47 92410603
reitan@leedsunited.no                              Member of "The Peterborough Eight"

Sverre

Jeg hare da sett romsdalinger ute i den store verden også. Det er ikke mye de har å være stolte over.

Sten

Jeg sier som Hallstein Bronskimlet (D.A.Y)

Slepp ljosen inn i dimme natt.
Rykjvole fram i vrengde serkar.
Hurkje for ho.
Vært mettnad for tvo
laugråmen att inst ve Hallingskarvet.

Ytterligere kommentarer bør vel være overflødelige, eller hva?! :)

Sten
Sten

JanT

Nå må vi skille snørr og bart her.
Jeg er selv romsdaling, men ikke f** om jeg vil
bli assosiert med det å være molding(som er den lokale betegnelsen på moldensere).[}:)]

Jan Tore, luscos 1119
Jan Tore, luscos 1119

MrK

quote:
Originally posted by JanT

Nå må vi skille snørr og bart her.
bli assosiert med det å være molding(som er den lokale betegnelsen på moldensere).[}:)]

Jan Tore, luscos 1119

Slapp av ingen gjør det [:D]
Levende bygder anbefales å kjøre fort igjennom[:D]

arneg

bli assosiert med det å være molding(som er den lokale betegnelsen på moldensere).

Du er muligens frening;) Ellers så er det jo slik at drikkevanene på nordmøre er litt trøndersk mens sunnmøringene er preget av mange bedehus.  Romsdalinger hva er det?

JanT

quote:
Originally posted by arneg

bli assosiert med det å være molding(som er den lokale betegnelsen på moldensere).

Du er muligens frening;) Ellers så er det jo slik at drikkevanene på nordmøre er litt trøndersk mens sunnmøringene er preget av mange bedehus.  Romsdalinger hva er det?

Du he hælt rætt, I e frening ja.[:D]

Jan Tore, luscos 1119
Jan Tore, luscos 1119

MrK

quote:
Originally posted by JanT

quote:
Originally posted by arneg

Du he hælt rætt, I e frening ja.[:D]

Jan Tore, luscos 1119

Artig - Bølgen & Moi er en restaurant mens Bølgen har norges minste pol

stor hilsen fra Molde vest[:D]

Budda

quote:
Originally posted by RuneR

...og heretter er det vel ikke mange som lurer på hvorfor vi Nordmøringer ikke liker Romsdalinger....

`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Har ikke noe mot nordmøringer. Mange hyggelig folk der. Er sunnmøringer fra Ã...lesund jeg har noe i mot. Grunnen til det er mottagelsen jeg får når jeg er i Ã...lesund. Sier dette fordi det virker som det er en oppfatning av at alle moldensere hater nordmøringer. Et slikt hat har vi bare til ålesundere og bartefolk  [:)]
Endre

h.b

Nordmøringer er og blir Fiskere hele gjengen

SirOlsen

h.b: men du er glad i oss for det! [:D]

-SirOlsen-

MrK

quote:
Originally posted by RuneR

...og heretter er det vel ikke mange som lurer på hvorfor vi Nordmøringer ikke liker Romsdalinger....

`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Du får hilse når du passerer meg i byen da:-)