DEBATT: Forsvaret

Started by jarle, January 21, 2007, 00:31:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

veteranen

Quote from: Jon R on March 28, 2010, 00:48:03
Det så utvilsomt sånn ut idag ihvertfall. Kan være nøkkelen til at vi haler dette i land allikevel.  :)
Enig.
Norwich kan umulig ha kommet til så få avslutninger og målsjanser mange ganger denne sesongen.

Here we go again

Ikke for å helle bensin på bålet, men har ikke nettopp Norwich avgjort mange kamper nettopp i sluttminuttene slik som i dag denne sesongen?

Dennis

Quote from: Here we go again on March 28, 2010, 00:57:21
Ikke for å helle bensin på bålet, men har ikke nettopp Norwich avgjort mange kamper nettopp i sluttminuttene slik som i dag denne sesongen?

Godt poeng dette, men Norwich og Huddersfield har flest scoringer på hjemmebane med sine 43, så det kan ikke bare være slike sene avgjørelser. Norwich hadde vel omtrent kun den ene sjansen i dag? At vi har like få (eller en mindre?) er en ting, men Norwich var enten meget feige i dag, eller så var Leeds fullt på høyde med de.
Marching on together!

Here we go again

Quote from: Mr Kaizer on March 28, 2010, 00:59:31
Godt poeng dette, men Norwich og Huddersfield har flest scoringer på hjemmebane med sine 43, så det kan ikke bare være slike sene avgjørelser. Norwich hadde vel omtrent kun den ene sjansen i dag? At vi har like få (eller en mindre?) er en ting, men Norwich var enten meget feige i dag, eller så var Leeds fullt på høyde med de.

Får håpe det siste du skriver stemmer da.  Men det vil jo vise seg til helgen igjen ;)

Evig Pint

Det var to veldig jevne lag idag, som må sees på som positivt for vår del med tanke på poengsankingen etter nyttår.

Deilig å få Higgs tilbake, føler meg alltid tryggere med han bak der.

En god keeper kan faktisk organisere vekk mange farlige sjangser. En personlig erfaring fra laget mitt der jeg spiller (2. div) :  i flere år hadde vi en utrent, hverken spesielt høy eller spenstig keeper. Men han hadde "det i kjeften" og i hodet (rutine). Når han sto i mål ble det ofte null baklengs, uansett motstander. Det var faktisk vanlig at han ikke trengte å slenge seg mer enn et par ganger iløpet av en kamp. Dette i motsetning til når vi brukte en ung og lovende keeper bak (som i tillegg til å slippe inn et par, gjerne også vartet opp med et par klasseredninger).

Ingen tvil om at vår rutinerte keepers dirigering bakfra var en ekstremt trygghet for forsvaret, i tillegg til at det løste mange situasjoner FØR det ble farlig. Tror denne sammenligningen også kan brukes om Leeds sin keepersituasjon idag.

Higgs har i tillegg en fordel på Ankergren når det gjelder feltarbeidet.

Collins virket da også brukende, tror vi heller skal bekymre oss for hvordan vi kan skåre litt flere mål. For jeg tror vi kommer til å holde 0'en eller slippe inn kun 1 mål i minst 7 av de siste 8 i år (ja vi skal ikke i playoff, det snudde i dag. Direkte opprykk, ingen tvil :)). Men skal det bli poeng og opprykk må vi helt klart bli farligere offansivt!
Marching on together

sviper

Quote from: Evig Pint on March 28, 2010, 01:17:33
Det var to veldig jevne lag idag, som må sees på som positivt for vår del med tanke på poengsankingen etter nyttår.

Deilig å få Higgs tilbake, føler meg alltid tryggere med han bak der.

En god keeper kan faktisk organisere vekk mange farlige sjangser. En personlig erfaring fra laget mitt der jeg spiller (2. div) :  i flere år hadde vi en utrent, hverken spesielt høy eller spenstig keeper. Men han hadde "det i kjeften" og i hodet (rutine). Når han sto i mål ble det ofte null baklengs, uansett motstander. Det var faktisk vanlig at han ikke trengte å slenge seg mer enn et par ganger iløpet av en kamp. Dette i motsetning til når vi brukte en ung og lovende keeper bak (som i tillegg til å slippe inn et par, gjerne også vartet opp med et par klasseredninger).

Ingen tvil om at vår rutinerte keepers dirigering bakfra var en ekstremt trygghet for forsvaret, i tillegg til at det løste mange situasjoner FØR det ble farlig. Tror denne sammenligningen også kan brukes om Leeds sin keepersituasjon idag.

Higgs har i tillegg en fordel på Ankergren når det gjelder feltarbeidet.

Collins virket da også brukende, tror vi heller skal bekymre oss for hvordan vi kan skåre litt flere mål. For jeg tror vi kommer til å holde 0'en eller slippe inn kun 1 mål i minst 7 av de siste 8 i år (ja vi skal ikke i playoff, det snudde i dag. Direkte opprykk, ingen tvil :)). Men skal det bli poeng og opprykk må vi helt klart bli farligere offansivt!
deilig å se at det litt positivitet så tett etter et tap.
enig i at forsvaret vårt var veldig bra,huges hadde vel et par drypp tidlig i kampen men spilte seg stadig bedre(bedre enn på lenge)Collins var litt lite innvolvert til tider syns jeg,men kansje han bare er usedvanlig god til å plasere seg,tror nok og han spilte på det sikre og at vi får se mer til han utover våren.god signering tror jeg
Har ellers et par arsenal venner som mener vi har gjort en god deal med Sanches Watt,god offansiv spiller som kansje kan vere Jokeren vår,de lurer på hvilken posisjon han er tiltenkt,det lurer vel vi litt på og
LIFE IS LEEDS

fjellhaugen

bedret kanskje, men ikke godt nok så lenge vi spiller med en høyreback med fotballnivå med ein pepsimax flaske  :P

hughes må ut portene på ER. Han er en spiller som kan bekle flere posisjoner, det er bare det at han ikke er god nok på noen av disse posisjonene :'( :'(
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

auren

Selvsagt alt for tidlig til å konkludere enda. Jeg synes det må ta med et par aspekter til i gårsdagens kamp. Et godt forsvar starter fra midtbanen - og i går var midtbanen meget godt organisert og mer balansert ift kampen på ER i høst. Her hadde tydeligvis Grayson lært. I tillegg ble jeg langt i fra imponert over Norwich. Jeg tror nok de fikk 3 poeng på en dårlig dag. Enkelte av feilpasningene de vartet opp med, spesielt i første omgang, var horrible. Men så kan man selvsagt spørre seg om det var Leeds som gjorde Norwich så dårlige. Jeg tror også en nervøsitet spilte inn, samt at ingen av lagene ville tape denne kampen.

Det mest skremmende for tiden er mangel på sjanser og scoringer. Nå har vi spilt tre kamper på rad uten nettkjenning. Vi ha "kun" sluppet inn 4 mål, og i høst ville vi fått langt mer enn 0 poeng med bare 4 innslupne mål på 3 kamper (for å sette det på spissen).

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Cherry

-angrepet er nå plutselig en liten "verkebyll"!!
-håper virkelig at denne Watt kan være som Gradel når han var
kun innleid........giftig i hvert innbytte!! Vi trenger mål for å vinne kamper!

-Swindon igjen nå....puh!  Litt nærmere innfarkt kjenner jeg.
må det løsne med store ketchupflasker til helgen...... :o

B-m

Den største utfordringen for meg neste sesong er forsvaret.

Naylor er 33 år gammel og kom i fra bunnlaget Ipwsich i the championship for 1 1/2 sesong siden, hvor han ikke var god nok. Var mye plaget med skader denne sesongen og pre-season. Vil dette bedre seg? Neppe. Naylor var ikke VELDIG god siste halvdel av sesongen, og viste tegn på at han begynner å dra på årene. Jeg tror ikke Naylor er i stand til noe mer enn som back-up neste sesong. Maks 20 kamper fra start.

Kisnorbo(29 år) har vært enorm denne sesongen, men også han er et stort usikkerhetsmoment til neste sesong. Ryktes å være tilbake i oktober/november. Ser for meg at han blir rushet og skadet på ny. Har hatt store problemer med knærne før, og en spiller uten pre-season er ikke noe å stole på. Om vi er heldige er kisnorbo tilbake i form senest januar/februar. Har en litt sneaky feeling at vi ikke blir å få se Kisnorbo spille mer (legge opp).. watch this space.

Bromby (30 år) er en ok Championshipspiller, og slik det ser ut nå så blir han fast i midtforsvaret. Tror han vil gjøre sakene greit, men ikke noe mer enn det. Har ingen ekstremferdigheter og er en typisk allrounder, og han ville bare vært backup i de fleste toppklubber i CCC. God å ha uansett siden han presterer like bra som back som midtstopper.

Hughes(32) tror jeg vil spille mange kamper fra backplass neste sesong, og tror at han vil være en av våre bedre forsvarsspillere neste sesong, som i år. Har vært kaptein på Norwich i championship noen sesonger- hvor han spilte sentral midtbane- og tror han vil prestere bra i de fleste posisjoner i ccc. Men heller ikke Hughes har ingen ekstremferdigheter (bortsett fra roen sin).

Parker(22) er god nok championship men også en veldig skadeforfulgt spiller. Noen som vet når han er tilbake?

Michalík(26), vil Championship passe han bedre? Gjorde sakene veldig bra for oss da vi var i Championship, men har vært svak denne sesongen. Vil han bli solgt?
Håper at vi beholder han, vil han 'come good' om han får tillit og selvtillit? Grei å ha som en squad-spiller uansett.

Crowe(31)? Ikke noe annet enn backup.

Unggutter? Lees?

Synes forsvaret vårt minner litt for mye om Gregan/Butler/Killgallon/Foxe/Heath/Frazer sesongen vi rykket ned fra Championship, og ingen tvil om at vi hadde holdt oss oppe om vi hadde hatt et litt bedre forsvar.

Poenget, vi trenger MINST 1 midtstopper, helst 2, og 1 stk fullback med klasse. Tror og håper at Grayson tenker på dette, men synes det er for lite prat om det. Virker som om nr.1 priotering er spiss.... håper ikke Grayson fokuserer for mye på dette.

Innspill?
---------------------------
who killed Trondheimwhite?

Evig Pint

Jeg håper Grayson fokuserer på ny spiss, men også to nye midstoppere og minst en ny back. Håper også han fokuserer på ein midtbane. Da nærmer vi oss noe  :)
Marching on together

Kato

Enig i bekymringen din over forsvaret. Uenig i vurderingen av Bromby og Hughes. Begge bør ikke være noe mer enn squadplayers.

veteranen

Enig i det meste av det du her skriver, B-m - og helt enig med Kato i hans tilleggsbemerkninger.
Min "enkle" konklusjon: Det bør hentes inn en ny backfirer!

tobn på tur

Quote from: Evig Pint on June 07, 2010, 22:47:04
Jeg håper Grayson fokuserer på ny spiss, men også to nye midstoppere og minst en ny back. Håper også han fokuserer på ein midtbane. Da nærmer vi oss noe  :)
Ett nytt lag med andre ord

Blank_File

Det var alt annet enn ekstrem ro over Hughes da han ble rundingsbøye de første 20 på White Hart Lane! :D

Promotion 2010

Quote from: Blank_File on June 08, 2010, 00:56:05
Det var alt annet enn ekstrem ro over Hughes da han ble rundingsbøye de første 20 på White Hart Lane! :D

Håper du husker Aidy Whites opptreden som kjegle borte mot Southampton også.  :D

Håper Connolly kommer og dekker høyrebacken, så får vi kanskje inn en venstreback også etterhvert. Neppe Harte, men kanskje en som både har fart og passe med erfaring! Parker er neppe klar før ut i september...
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

samadhi

Er redd vi aldri får se Ben Parker spille seg til fast plass på Leeds igjen. Hadde en brukbar sesong i 2008/09, der han begynte dårlig men spilte seg etterhvert opp. Nå har han vært borte i over en sesong og det siste var vel at han går glipp av pre-season i sommer. Er heller ikke veldig ung lenger, og frykter at han aldri klarer å komme seg opp på det nivået som trengs i CCC.

Vi får håpe Aidy White klarer å ta steget denne sesongen. Har vært lovende unggutt i 3 sesonger og da mener jeg han snart bør få mer spilletid dersom det er noe å satse på.
marching on together,
derudaf forever...

TK20

Synes du er for snill med Bromby og Hughes. Bromby var veldig opp og ned i fjor, men iblant viste han at han kan spille god fotball på stopperplass. Var allikevel for ustabil.

Hughes synes jeg var ræva i hele fjor, og kan ikke bli noe annet enn en squadplayer skal vi klare tiendeplass eller bedre. Min mening.

Forsvaret vårt er helt klart vårt svakeste ledd.

Runar

Forsvaret vårt er ikke bunnsolid og med Kirsnobo ute de første månedene trengs det forsterkninger. Bromby tror jeg kan konkurrere i Championship. Naylor tror jeg ikke har det nivået inne som vi forventer og da må det inn en ny spiller.

Backene har heller ikke visst seg som kvalitetspillere i forrige sesong. Crowe har slitt med en skade gjennom hele sesongen og det er mulig at han har et ekstra nivå inne når han blir kvitt denne skaden. Men forløpig kan jeg ikke helt se det for meg ved å studere karrieren hans.
Parker som skulle få sitt virkelige gjennombrudd i 09/10 etter en bra pre season der han endelig var et klart førstevalg.  Ble som kjent skadet, og igjen vil det være usikkerhet rundt han. Han blir 23 i løpet av høsten og ingenting er bedre enn om han tar nivået direkte, men jeg føler meg ikke trygg på den siden heller. Johnson kan være et bra venstreback alternativ, alt er bedre enn Hughes.

Evig Pint

Quote from: tobn på tur on June 08, 2010, 00:22:41
Quote from: Evig Pint on June 07, 2010, 22:47:04
Ett nytt lag med andre ord

Vi må erstatte Doyle, Beckford. Vi må midlertidig erstatte Kisnobro. Og vi må forsterke i tillegg. Eller synes du vi bare skal kjøre på med laget vi har nå? Lykke til.
Marching on together

tobn på tur

Absolutt ikke, bare la til en kommentar om et det ikke er langt unna ett nytt lag. Såklart bør vi forsterke og erstatte i de fleste ledd, hvis vi skal kjempe neste sesong, men vi må ikke. Når det er sagt, så ser jeg som forsvaret som viktigste ledd å forsterke pdd.

Masinga

Helt uenig med trådstarter.

Midtbanen er det svakeste leddet og har vært det lenge. Når ikke det fungerer, vil det alltid komme til syne i forsvar som i angrep.
Masinga, medl.nr. 1250

Sydhagen

Quote from: Masinga on June 08, 2010, 12:48:44

Midtbanen er det svakeste leddet og har vært det lenge. Når ikke det fungerer, vil det alltid komme til syne i forsvar som i angrep.

enig!
tror det defensive faller på plass viss vi får inn et midtbaneanker av kvalitet...og da mener jeg noen som er en del bedre enn Doyle...
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

B-m

Quote from: Masinga on June 08, 2010, 12:48:44

Med Snoddy, Kilkenny og Howson vil jeg ikke si det. Vi er ute etter et defensivt anker, og skaffer Grayson oss det har vi en god midtbane for Championship.
Personlig er jeg en stor fan av Howson, og er ikke enig i den massive kritikken han fikk siste del av sesongen. Typisk Leeds med syndebukker. Hvordan man kan slakte en 21 årig midtbanemann så hinsides er for meg helt uvirkelig. Mot Scum og Tottenham var Howson veldig god, og hadde det ikke vært for jonnyboy ville vi ikke ha avansert i cupen (to fantastiske assists). Howson snudde også kampen mot Bristol Rovers, og skal ha stor ære for opprykket(og ikke bare pga Brstolkampen og målet). Kilkenny og Snoddy er også to spillere som passer bedre for Championship. Det sies at man får noe bedre tid på ball i denme divisjonen og hvor teknikk og overblikk er viktigere enn fysikk og taklinger. Har sett mye Championship fotball denne sesongen og er tildels enig i det.

Når det kommer til mine kommentarer om Hughes og Bromby. Jeg håper selvfølgelig at vi skaffer oss nye og bedre spillere. Men ser for meg at det fort kan bli disse to som blir fast. Spesielt med tanke på at de som regel holder seg skadefri og er de "fiteste" forsvarsspillerene vi har per dags dato. Det ryktes forresten om at Hughes er den best trente spilleren i klubben sammen med Howson.
---------------------------
who killed Trondheimwhite?

sportcarl1

jag tycker vi har ett klart godkännt mittfält, är mer osäker på försvaret, jag har BristolRmålet på näthinnan där hela backlinjen gjorde bort sig,

Kato

er helt katastrofe. Og denne Collins (som flere av oss har vært veldig skeptisk til), har vi betalt penger for. Grusom med og uten ball, er jo ingenting bedre enn Michalik.

Vi kan ikke spille med to stoppere med slik mangel på fart.

Når vi står høyt med indreløperne i 4-3-3, blir det altfor mye plass bak midtbanen vår. Derby kommer gang på gang rettvendt mot en firer uten fart og solid mangel på posisjonering (det gjelder backene også).

Vi må stå mye høyere med bakre firer (mindre strekk), men det tør de ikke med sin mangel på fart.

Defensivt har vi vært veldig svake. Liten struktur, lite forflytning opp-ned og i side, i tillegg veldig temposvakt.

Stiller meg også undrende til en liten lett spiller som Kilkenny i ankerposisjon. Blir overløpt. Her trengs en spillertype som John Obi Mikel.

Hilsen Bekymret

Leedsulf

Helt enig, vi kunne like gjerne kjøpt Harte da ryktene gikk om det. Skjønner heller ikke at ikke Bruce kan forsvare en plass i dette midtforsvaret.
Blir flaggdag her i heimen når Paddy returnerer.

GeirO

Interessant at vi har en garantert god midtstopper, Kisnorbo.
Så har vi fire middelmådigheter som kjemper om den andre plassen: Naylor, Collins, Bromby og Bruce.
MOT

jarle

HVis ikke Bruce er bedre enn Naylor eller Collins hvorfor kjøpe han når Bromby og Mikkelikk er på samme nivå som de 2 første...

janesoer

Ufattelig skuffende, men var det overraskende at Naylor/Collins var latterlig dårlige.
For de som så kampen på Brann-stadion, en kamp som vi dominerte fullstendig, så skapte Brann flere 100% sjanser pga. elendig stopperspill.

Fikk en følelse av at det var livsfarlig hver gang Derby nærmet seg vår 16 meter.
Stopperne rygget og stod nesten oppå hverandre.
Collins var en regelrett katastrofe, Connolly og Bessone var også meget svake i denne kampen.

Synes det er nesten komisk å snakke om å havne i toppen med dette forsvaret.