Skrevet av Emne: To år med Ken Bates.  (Lest 3754 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

veteranen

  • Gjest
To år med Ken Bates.
« på: Januar 21, 2007, 17:46:47 »
I dag er det to år siden Ken Bates tok kontroll over Leeds, og jeg tenkte det kunne være interessant å se litt på hvordan han har formet klubben etter at han kom inn.


Hvis jeg hadde vært eier av en fotballklubb, så ville jeg ha stilt meg følgende spørsmål: Hvilke mennesker/grupper er det som har interesse av at det går godt for klubben, og som jeg derfor bør gå i dialog med, lytte til og vise oppriktig vilje til å samarbeide med? Jo, svaret vil blitt: Supporterene, lokale myndigheter/næringsliv og de lokale media. La oss så se på hvordan Bates har forholdt seg til disse gruppene.

Bates og supporterene:
Katastrofe! Bates har fra første stund lagt seg på en konfrontasjonslinje. Solide økninger av billettpriser og kamp mot supporterklubben. Bates vil ha fullstendig kontroll på alt, og nøler ikke med å bruke skitne midler for å knekke de som våger å sette seg opp mot ham.

Bates og lokale myndigheter/næringsliv:
Bates har snakket mye om å ruste opp Elland Road og å få mer aktivitet i området rundt stadion. Her er jeg enig med ham. Men dette vil være et så stort prosjekt at her må både myndigheter og store investorer inn i bildet. Samarbeid blir et nøkkelord her, og derfor stiller jeg meg tvilende til at Bates er rette mann til å dra dette i land...

Bates og de lokale media:
Nok en katastrofe! Det begynte med Radio Aire. Dette var jo stasjonen som mange lyttet til når Leeds spilte kamper. Bates ble intervjuet av RA våren 2005 - og det gikk selvfølgelig helt galt! Han likte ikke spørsmålene som ble stilt, og brukte mesteparten av tiden til å "sort out" intervjueren. Deretter forlangte han et så stort beløp av radiokanalen for overføring av kampene, at han viste at de ikke var var villig til å betale. Dermed var de ute, og Bates fikk mer kontroll på hva som ble formidlet fra Elland Road.

Så var det Yorkshire Evening Post. De skrev en artikkel, som Bates ikke likte, etter at Blackwell fikk fyken. Dermed var helvete i gang! Nå er de også utestengt fra Elland Road. Helt utrolig!  

Da kan vi vel slå fast at i forhold til to av disse tre helt avgjørende samarbeidsgruppene, har Bates vært en katastrofe. Jo lenger han får styre, jo mer vil klubben komme til å ligne på Bates selv. Vi kommer altså til utvikle oss til å bli en mer og mer ufordragelig og usympatisk klubb, totalt blottet for sosiale antenner. Ansettelsen av Wise, denne primitive vitsen av en manager, er et ikke uvesentlig skritt i fullførelsen av den "visjonen".

Kommer vi til å rykke ned i år? Jeg aner ikke. Og ærlig talt, jeg ser ikke på det som det største problemet heller. Hvis det er et nedrykk (eller tre!) som må til for å bli kvitt Bates og hans tåpelige undersåtter, så velger jeg selvsagt det!

Alt jeg ønsker nå er at Leeds skal bli drevet av mennesker som har et snev av respekt for de som et hjerte for klubben. Akkurat nå ser dette ut til å være altfor mye å forlange.
Dessverre.

Ps: Siden jeg har lyst til å avslutte dette kritiske innlegg på en positiv og godhjertet måte, så ønsker jeg å sende mine hjerteligste gratulasjoner til Promo, som kanskje er den største Bates-tilhengeren her inne, på hans 47 års-dag! [:)]
« Siste redigering: Januar 21, 2007, 17:49:03 av veteranen »

HåvardK

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #1 på: Januar 21, 2007, 18:20:33 »
Jeg har jo i det lengste håpet(mer enn trodd)at dette ville snu, og at de bildene vi har fått av Bates og Wise var temmelig unyanserte. Dessverre tror jeg du har helt rett i dine dystre profetier.

Sverre

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #2 på: Januar 21, 2007, 18:31:23 »
Ja nå var det sannelig på tide at du kom tilbake på forumet, Vet. [:)]  Som vanlig er du klar og konsis i språkbruken, og treffer den berømte spikeren presis på hodet. Deler alle dine tanker om både Bates og Wise.

Kan også oppfordre til å lese "Ratticus" i siste "Newsletter" som er lagt ut som egen sak på forsiden. Tankene til Bates er ikke helt up-to-date når det gjelder hvordan man bygger opp en stor-klubb.  Spesielt ille blir det når man antyder at stor-klubber som Reading, Oxford (!), Derby, Coventry og Bolton er klubber som vi må se nærmere til...

Slutter meg forøvrig til hilsningen til Promo - Gratulerer med dagen!
« Siste redigering: Januar 21, 2007, 18:32:23 av Sverre »
 

B-m

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #3 på: Januar 21, 2007, 19:01:16 »
Begynner å mislike denne Bates nå!

Grattis Promo! 47 er ingen alder! :D
---------------------------
who killed Trondheimwhite?

Eriksen55

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #4 på: Januar 22, 2007, 19:06:05 »
kunne lese i match programmet nå på lørdag i kampen mot wba. Bates er den eneste av direktørene i leeds som ikke har tatt ut en eneste kr i lønn, noe alle andre har gjort, enkelte enorme summer. Han forklarte lønns strukturen, ang betale lønn til spillere som vi ikke har lenger, når det tar slutt.Forklarte salget av killa, hvor mye leeds satt igjen med etter salget når skattene og de som skulle ha penger var betalt, ikke så mye igjen. De skyldte noen kreditorer penger, noe man er nødvendig og betale. Salget av hulse, hans klubb før leeds skulle ha en del, skatter og avgifter.. tror nok ikke ting er så a4 som folk skal ha det til, noe jeg også kanskje har trodd. men tror ikke det er så lett å være sjef i leeds som enkelte skal ha det til. Han har en mission, det er at leeds skal tilbake i toppen, kan ta litt lenger tid enn han trodde når han fikk oversikt over alt av papirer. MEN, han skal klare det, og den gang leeds er tilbake er det med ren rygg, sunn økonomi og ikke et luftslott der vi er gode i 2 sesonger og krediotrene finner noe mer snusk og vi blir inhentet av fortiden. som han skrev, jeg er ikke dum slik mange påstår bare fordi dem ikke for en spiller de vil ha, eller at jeg selger en de liker..det er bare sånn det må være. det er ingen oppriktige oppkjøpere av klubben heller slik det har versert rykter om. det var noe av det bates skrev, kan jo diskuterers om det er sant eller ikke..men det vet jo ingen av oss og sånn det ser ut så må det jo ha et visst snev av sannhet..om ikke alt, desverre.

pale

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #5 på: Januar 22, 2007, 19:10:54 »
quote:
krediotrene


Er det kredidiotene du mener[;)]

Ja, det er klart vi er blakke, men det er vel ingen grunn til å legge seg ut med egne supportere og den lokale pressen av den grunn?

Nei, jeg håper på en ny eier som viser respekt for andre mennesker, og gjerne en manager som har det samme...

Jon R

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #6 på: Januar 22, 2007, 19:17:28 »
Bates skriver det som passer han best, og er trolig helt uten skrupler når det gjelder å "tøye" sannheten til sin fordel. Hans "redegjørelse" for driften av LUSCOS på lederplass i match-program før jul, er et typisk eksempel på det. Målet var utvilsomt å sverte LUSCOS` ledelse, som ikke har danset etter hans pipe. Skatter og avgifter er noe vi alle må forholde oss til, men det er vanskelig å forstå at situasjonen liksom skal være så rosenrød (økonomisk sett) til sommeren, mens vi bare noen mnd før må selge våre beste spillere for å sikre fortsatt drift. [xx(]

Forøvrig svært så gledelig at veteranen fant motivasjon til å skrive litt på forumet vårt igjen. [:)]

Jon R.
« Siste redigering: Januar 22, 2007, 19:20:55 av Jon R »
Jon R.

Eriksen55

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #7 på: Januar 22, 2007, 21:38:21 »
til jon.. hvor har du all infoen din fra? at bates juger om tall ol, noe må du jo vite. For meg er det viktigere å ha en direktør som rydder opp all dritten andre har laget,om det koster noen år nede i divisjonene får så være, bedre det enn en klubb som ikke eksisterer lenger, eller en klubb som kommer med et nytt navn fordi Leeds united er slått konkurs!

han er kontroversiell, det er vi enige om..men kan jo være akkurat det leeds trenger akkurat nå! han har en plan, og den vil han fullføre uansett å smertefullt det vil være for oss, som igjen fører til at vi diskuterer sånne ting, frustrasjon. Men vil du ha tilbake en ridsdale sjef som klarer å finansiere alt av spillerkjøp ved å trylle og mikse samt ta ut eventyr lønn fra leeds, eller en sjef som bates som faktisk er realistisk og vil klubbens beste uten å ta en krone for det og i tilegg få så mye dritt fra folk som ikke aner hvor deep in the shit leeds er?

bare spør jeg :)

Jon R

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #8 på: Januar 22, 2007, 22:39:08 »
Jeg sier ikke at Bates direkte juger om tall. Jeg sier at han trolig forteller en "sannhet" som nok har flere sider enn hva Bates prøver å gi inntrykk av. Hvis du leter litt i andre Bates tråder her på OEF, eller foretar en rask Google, vil du finne at mannen har beveget seg i en økonomisk gråsone i årtier og det har alltid vært en tsunami av rykter og spekulasjoner i kjølevannet av forretningsvirksomheten hans. Ingen røk uten ild vet du, Eriksen.  Hans diktatoriske og kompromissløse stil overfor selve livsgrunnlaget til et ethvert fotballag- supporterne- sier meg at denne mannen har dårlige utviklede sosiale antenner, og kanskje varig svekkede sjelsevner. Det er med andre ord all grunn til¨å være skeptisk. [;)]

Noen ny Ridsdale vil jeg naurligvis ikke ha. [:)]

Kanskje heller noe midt i mellom? [:p]


Jon R.
« Siste redigering: Januar 22, 2007, 22:42:07 av Jon R »
Jon R.

ragnar

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #9 på: Januar 22, 2007, 22:45:43 »
Noen med litt penger på bok og noen som kan det å drifte en fotballklubb på en god måte. ;-9

*Champions of CCC 06/07*
*In El Loco we trust!*

Jon R

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #10 på: Januar 23, 2007, 00:18:43 »
Forøvrig ryktes det at det er 10 mill £ Leeds skal ha fra Chelsea for Taiwo og Woods, ikke 4 mill £. Dette hvis spillerne når spesielle utviklingsmål vel og merke. Litt merkelig at disse pengene bare forsvinner i det stor sluket, sammen med pengene vi fikk for Hulse og kilgallon. Hvordan skulle vi klart oss hvis ikke Chelsea hadde hentet to av våre beste jr spillere "ulovlig" ? [8)]

http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=116&Group=Fotball+%2D+Engelsk&ThreadID=1150585&Thread=Verdens%20dyreste%20juniorlag%20knust%20av%20amat%F8rer%21%21

Jon R.
« Siste redigering: Januar 23, 2007, 00:20:24 av Jon R »
Jon R.

Masinga

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #11 på: Januar 23, 2007, 00:58:37 »
Det sies at da Ken Bates var styreformann i Chelsea hadde han hengt et skilt i lobbyen med følgende tekst: "The Romans did not build an empire by organising meetings. They did it by killing anyone who got in their way."

Dette er selve livsmottoet for Bates. Ingenting har forandret seg i Leeds United. Det mangler bare at Gerd-Liv Valla blir adm.dir.

Masinga, medl.nr. 1250
Masinga, medl.nr. 1250

veteranen

  • Gjest
Re: To år med Ken Bates.
« Svar #12 på: Januar 23, 2007, 02:05:22 »
Til eriksen55: Jeg må innrømme at jeg er ganske lei av å høre/lese det som Bates sier og skriver. Jeg er, når sant skal sies, møkka lei hele fyren!

Jeg husker også at Bates etter play-off finalen uttalte følgende: "Fra og med nå kan vi ikke lenger unnskylde oss gammel elendighet skapt av andre." Vel, dette gjelder tydeligvis ikke ham selv!

I realiteten var det også økonomi-snakk som felte Blackwell. Da Blackwell gikk med på å selge Hulse, trodde han at han skulle få bruke pengene til å styrke laget på andre plasser. Der tok han feil. Bates fortalte da Blackwell at det hadde dukket opp gamle regninger, og at han derfor ikke kunne få bruke så mye penger som han hadde blitt forespeilet. I ettertid angrer sikkert Blackwell på at han ikke gjorde det han burde gjort: tatt sin frakk og gått! Men Blackwell var lojal langt inn i idiotien, og valgte å bli. Ja, Blackwell valgte ikke bare å bli, han tok også på seg en helt ny arbeidsoppgave: klubbens økonomiske pressetalsmann. Med Blackwells noe begrensede formidligsevne, måtte dette gå galt. Derfor fikk Blackwell sparken.

Til Jon: Hvor pengene etter spillersalgene har tatt veien? Tja, si det. Tør jeg foreslå et eiendomselskap med base på Jomfruøyene..? De har jo kjøpt et gammel ærverdig fotballanlegg i West-Yorkshire, og sånt no koster jo penger. Men dette er jo en god investering for de som egentlig står bak dette selskapet. Først får de solide leieinntekter fra den klubben som spiller der, og seinere kan de selge anlegget til klubben, med god fortjeneste. [;)]
« Siste redigering: Januar 23, 2007, 02:18:25 av veteranen »

h.b

  • Gjest
Re: To år med Ken Bates.
« Svar #13 på: Januar 23, 2007, 02:11:57 »
All intekt kan vel egentlig fordeles til dette stråselskapet. Dette selskapet blir bare rikere og rikere. Gjelda til Leeds United vil fremdeles være skyhøy.Bates kan da etter å ha sylta klubben for penger slå Leeds United konkurs, eller selge klubben i forvissing om at det vil da komme nye eiere på banen og ta over Leeds United. De nye eierne må da enten kjøpe tilbake Elland Road for en høy sum eller leie banen for en høy pris.
Uansett så er dette en vinn vinn situasjon for Bates.


« Siste redigering: Januar 23, 2007, 02:20:14 av h.b »

GeirO

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #14 på: Januar 23, 2007, 13:40:00 »
Alle diktatorer uten innsynsmuligheter for andre vekker kriminelle mistanker fra min side!
MOT

Leeds04

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #15 på: Januar 23, 2007, 14:07:55 »
Synes enkelte her inne går for langt! Tilstanden var ikke akkurat stabil da han tok over. Sykt mye penger har lekket ut av klubben på gamle spillere. Er økonomien ok til sommeren bør vi være fornøyde med jobben. Først da kan vi begynne så smått å klage.

Her snakker han ut til den sure mobben;

Ken Bates has admitted moaning Leeds fans tempt him to walk away from Elland Road, leaving the Championship strugglers in the hands of a "chancer".

He also revealed United had paid £15.9million in wages to former players, agents’ fees and pay-offs to former managers since he took over two years ago.

The majority has been spent on subsidising the wages of stars like striker Robbie Fowler and defender Danny Mills after they were sold.

He said: "Finance is the core of the problem at this club. I am often told the city of Leeds needs and deserves a successful Premiership football club. Mostly hot air from people who do not put their money where their mouth is.

"When I hear the moans and groans, it would be easy to say eff off to the lot of you and take the advice of some so-called fan to return to Monte Carlo.

"Believe me, if I did that you would have no club — there are no rich investors, just chancers. However, I will complete the task and we will succeed in due course."

Bates revealed Leeds have paid £5m to the taxman in the past two years with another £2.6m due before 2008.

Although the wage bill has fallen by £1m from £13.4m last year, the club are paying £1.6m a year to rent Elland Road and their training ground.

Payments to former players come to an end this summer.

Leeds manager Dennis Wise has been reported to the FA for shoving West Bromwich’s Diomansy Kamara.

Wise snapped as the Senegalese leisurely left the pitch when substituted late in Leeds’ 3-2 defeat on Saturday.

The FA will consider referee Neil Swarbrick’s account and video evidence before deciding whether to charge Wise, who said after the match: "I don’t know why I did it, but everyone was fed up with him."

http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/sport/football.html?in_article_id=430699&in_page_id=1779

"Why settle for more, when you can settle for less"
"Why settle for more, when you can settle for less"

Peter7

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #16 på: Januar 23, 2007, 18:43:11 »
Ett spørsmål: HVA ER ALTERNATIVET TIL KB?

Til et realistisk svar på dette kommer opp må vi holde ut med gammer'n.

***
Crainey 4 Scotland!
Vi skulle aldri ha solgt Terry Cooper til Middlesboro'

Masinga

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #17 på: Januar 23, 2007, 19:10:17 »
Jeg skjønner ikke hvorfor det spørres etter alternativet til Ken Bates. Det kan jo ikke vi her på forumet vite. De færreste av oss kan vel kjøpe en fotballklubb. Men det kan jo hende at f.eks. Røkke er innom av og til...

Alternativet til Bates er en annen med penger. Helst noen med følelser for Leeds United og ser mulighter.

Da må Bates i tilfelle være villig til å selge og helst til en riktig pris. Helst bør en potensiell kjøper få hele oversikten på stoda i klubben. Det fikk antagelig ikke Bates av Krasner. Og det vil sikkert gjenta seg når Bates en gang selger.

Masinga, medl.nr. 1250
Masinga, medl.nr. 1250

SirOlsen

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #18 på: Januar 23, 2007, 19:22:20 »
Gud så sliten og lei jeg er av å følge klubben min med Ken Bates ved roret :/
-SirOlsen-

ragnar

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #19 på: Januar 23, 2007, 19:25:09 »
Bates selger om det kommer inn en som virkelig er villig til å betale Bates en slump penger for klubben. Bates er da en forettningsmann.

Når det er sagt så har han jo røpet litt "interesante" tall. Nåværende lønnsbudsjett er på ca £12,4m og vil i løpet av sommeren ble redusert med ca 50%. Mener å ha lest at det blir halvert. Uannsett er jo gjennomgangsmelodien at lønnsbudsjettet blir kraftig redusert. Ned mot £6m om de optimisktiske tallene slår inn. Da vil økonomien bli betydlig bedret.

Men om dette stemmer vil jo tiden vise.

*Champions of CCC 06/07*
*In El Loco we trust!*

Erik_

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #20 på: Januar 23, 2007, 19:26:39 »
Steve Parkin med sitt konsortium er vel det mest reelle alternativet i dag. Så kommer gjøgleren-Sainsbury på en tvilsom andre plass. Hvor realistisk er det at en av disse tar over etter Bates... liten vil jeg tro.

Denne "problemstillingen" må vi nok uansett vente til i sommer med å få en avklaring på.

GeirO

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #21 på: Januar 23, 2007, 23:48:50 »
Synes det er merkelig at det er så "mange" som støtter Bates.

At han engang i tiden reddet Leeds er faktisk ikke ensbetydende at han skal få lov til å skalte og valte med klubben, bare for å tjene penger. For det er vel ingen som er i tvil om at det er hans primære mål?

Tror det er så enkelt at han må holde ting hemmelig for at ingen ser hva han gjør med pengestrømmen.
MOT

Milou

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #22 på: Januar 24, 2007, 01:57:30 »
Det er kun to innlegg i denne tråden som er verdt å lesa: Veteranen sitt første innlegg, som er den mest saklege kritikken mot Bates eg har lese, og eriksen sitt "motinnlegg". Resten av innlegga er bygd på spekulasjonar og tildels ondsinna rykte. Det er ingen tvil om at Bates er interessert å tena pengar på Leeds, men at det skal vera så mange andre måtar å gjera dette på enn å gjera Leeds til ein suksess-klubb nok ein gang, har eg vanskar for å forstå.

At Bates som person er kontroversiell og kan mangla sosiale antenner stemmer nok, men det er ingen tvil om at det var behov for ein opprydningsmann etter år med vanstyre. Det kan heller ikkje vera noko tvil om at Bates har tilført Leeds langt meir økonomisk enn han har fått tilbake så langt.

Bates sin omgang med supportarar har vore kritisert, men så vidt eg har lese både her og andre plassar er det langt frå alle supportarar som har vore einige med leiinga i supporterklubben (tenker no på den lokale i Leeds). Supportarane (dvs. supporter-representantane) kan skulda seg sjøl om forholdet ikkje er det beste, etter at dei publiserte eit fortruleg møte med Bates på internett. Når det gjeld veteranen sin kritikk av Bates sin handtering av Blackwell, er eg einig i dette, om fakta stemmer.

veteranen

  • Gjest
Re: To år med Ken Bates.
« Svar #23 på: Januar 25, 2007, 05:29:50 »

La meg først understreke et par ting: Jeg går ikke rundt og tror at Bates har en hemmelig agenda som går ut på at han vil ødelegge Leeds. Men samtidig mener jeg at måten han opptrer på er svært ødeleggende for klubben.

Jeg har heller ikke noen beviser for at Bates er involvert i selskapet som nå eier Elland Road, men jeg mener at det finnes noen indisier som peker i den retning.

For det første: Det virker som at klubben ikke vil ha noe snakk om dette eierskiftet. Bates uttaler seg jo stadig vekk høylytt om alt mulig, men i dette tilfellet holder han helt kjeft. Dette svekker ikke akkurat mistanken om at han er involvert.

For det andre: Det har versert forskjellige tidspunkter for når dette eierskiftet skal ha foregått, men i følge klubben selv skal dette ha skjedd for ca 15 måneder siden. Hvis vi ser på klubbens transferaktivitet i løpet av denne tiden, så vil vi se at vi har solgt for mye mer enn vi har kjøpt for - selv om Bates sier noe annet! Så kan vi lure på hva de pengene har gått til...

For det tredje: Bates stadige snakk om hoteller og lignende rundt Elland Road, pluss hans historie i Chelsea, peker også i den retning som jeg her snakker om. Vi bør huske på at det var Matthew Hardings penger som gjorde Chelsea til en toppklubb på nittitallet, mens Bates låste seg helt på stadionutbygging og faciliteter for fiffen. I Leeds finnes det ingen Harding, som ved å bruke penger på å styrke laget, var en balanserende motvekt overfor Bates. Det hjelper lite å gå rundt med storslåtte stadionplaner, hvis man samtidig sulteforer klubben nedover i ligasystemet.

Leeds United er, pga av at vi ikke eier verken stadion eller treningsannlegg, pr i dag ikke verd mer enn verdien på spillerstallen - pluss gjelden vi har. Klubben i seg selv er altså ikke verd en dritt! Eller rettere sagt, med den spillerstallen og den gjelden vi har er vi "verd" utrolig mye dritt! Pengene og den mulige fortjenesten ligger i stadionannlegget og tomten rundt Elland Road. Derfor tror jeg at det er her Bates nå posisjonerer seg. Så gjenstår det å se om den posisjoneringen kommer klubben til gode. Jeg har mine tvil.

rd1

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #24 på: Januar 25, 2007, 18:58:45 »
Vi er sannsynligvis veldig nær konkurs.. Sier dette fordi;
- Vi har et lønnstak på 6.000 pund pr uke
- Pengene fra salgene av killa og hulse ble aldri reinvestert i nye spillere
- Dersom det hadde vært slik at vi alle Ex-trener/spillerlønninger forsvant til sommeren, må det ha vært mulig å investere nytt nå.

Jeg tror vi fortsatt bygger opp gjeld og ikke har råd til å betale lønninger til X-spillere. Alle penger som kommer inn går til kreditorene.

"Who needs Cantona??"
"Who needs Cantona??"

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Re: To år med Ken Bates.
« Svar #25 på: Januar 25, 2007, 20:56:41 »


quote:
Originally posted by GeirO

Alle diktatorer uten innsynsmuligheter for andre vekker kriminelle mistanker fra min side!



Det er ikke kriminelt å ha mistanker- [;)]
Yeboahs vitne

Papi

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #26 på: Januar 25, 2007, 20:57:49 »
Sitat
Originally posted by rd1

Vi er sannsynligvis veldig nær konkurs.. Sier dette fordi;
- Vi har et lønnstak på 6.000 pund pr uke
- Pengene fra salgene av killa og hulse ble aldri reinvestert i nye spillere
- Dersom det hadde vært slik at vi alle Ex-trener/spillerlønninger forsvant til sommeren, må det ha vært mulig å investere nytt nå.

Jeg tror vi fortsatt bygger opp gjeld og ikke har råd til å betale lønninger til X-spillere. Alle penger som kommer inn går til kreditorene.

Når x spillere og trenere må lønnes frem til sommeren, vil fortsatt klubben ha store utgifter frem til det.

Sjølv om Leeds nå har fått økonomien i orden, så er nok ikkje bankane superklare til å låne ut nye millioner til klubben med det første. Ikkje lett å få lån når ein sliter med og betale avdragene






As I Walk trough the shadow of the valley of death I will fear no evil....
As I Walk Through The Shadow Of The Valley Of Death, I Will Fear No Evil

Jon R

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #27 på: Januar 25, 2007, 21:29:50 »
Spekulasjonene går naturligvis i England også. Fra teamtalk:

Leeds Utd - Comment kevin g (Leeds United fan): "...I have another concern regarding our well documented financial mess. It has been generally taken for granted that at the end of this season, we would be finished paying wages of ex players and managers and according to Blackwell before he was sacked, we would then be in a very strong financial position. However, that is assuming we have managed to keep up with these payments. I for one would'nt mind betting this probably is'nt the case, and will find ourselves making all sorts of payments for a good many seasons to come. This could also partly explain Blackwell saying the true state of the clubs finances will be known some day. Why can't Bates make a statement giving an exact date of when the club will be profitable again. At least after that other clubs poaching our players would realise they would have to pay the full value of the player. But then again, maybe Bates does'nt want us to know how long this mess will continue in case the club loses support..."

Post your own comment on this story


Jon R.
« Siste redigering: Januar 25, 2007, 21:30:26 av Jon R »
Jon R.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28908
  • Total likes: 2639
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Re: To år med Ken Bates.
« Svar #28 på: Januar 26, 2007, 05:39:29 »
quote:
Originally posted by Jon R

Spekulasjonene går naturligvis i England også. Fra teamtalk:


Post your own comment on this story


Hehe, gått over til engelsk i det siste? [:)]
...du øver gjerne til denne lite omtalte turnéen din... [:)]

For øvrig tillegger jeg ikke Kenneth "onde hensikter" i overtakelsen sin... det er bare det at noen av beslutningene hans blir så hårreisende feil...

Men siden veteranen er en kløpper på stjernetegn, en kan da håpe at han i det minste skyter en gullfugl eller to på sine eldre dager...

Det hadde i det minste Leeds fortjent... [B)]






Well, I've been to the mountain and I've been in the wind
I've been in and out of happyness
I have dined with kings, I've been offered wings
And I've never been too impressed

B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

kjelvi

Re: To år med Ken Bates.
« Svar #29 på: Februar 22, 2007, 07:30:09 »
Gammel artikkel ja - publisert for nøyaktig en måned siden.
Men er snakker Bates om 'alt'.
I tillegg ekstra interessant når det har gått ytterligere en måned og vi har ett bein i Division 1.....

Pride in job puts Bates in mood to succeed



Ken Bates will tomorrow celebrate his second anniversary in charge of Leeds United. Here, he outlines exclusively to Richard Sutcliffe what hurdles have been overcome and what the future holds for the Elland Road club.

"TURBULENT and tumultuous."
That is Ken Bates's reply when asked, by the Yorkshire Post, how he would best sum up his first two years in charge of Leeds United.
Relaxing on the sofa in his luxury city centre flat, the United chairman then stops for a couple of seconds before adding: "I can't think of any other 't's', to be honest. Terrifying isn't quite right. Though, I do admit it has been a bigger job than I thought."
It is a revealing insight into just what state the Elland Road club were in when Bates assumed control from Gerald Krasner's board on January 21, 2005.
Bored with watching Soccer Saturday on Sky in his Monaco home and pining for a return to the game that had been a major part of his life through spells at Oldham, Wigan and, most famously of all, Chelsea, he was ready for a new challenge. And what a challenge it has been.
The legacy of the Peter Ridsdale "spend, spend, spend" era has hung over Leeds like a giant, dark cloud with payments to former players, managers, agents and the taxman set to top a staggering £20m when the final arrears to the Inland Revenue are settled in 2008.
Despite such onerous commitments, Leeds still managed to spend more on transfers than most Championship clubs last season with the recruitment of Richard Cresswell, Rob Hulse and Robbie Blake totalling more than £3m.
The investment almost paid off with Kevin Blackwell's United side coming within a whisker of earning a Premiership return only to slump to an embarrassing defeat to Watford in the play-off final. The hangover from the Cardiff debacle continued into this season and, by September, Blackwell was gone with United second bottom in the Championship.
Fast forward four months and Dennis Wise is now in charge, but the league position has not changed. Crucially, however, United's 22nd post-war manager can, courtesy of the transfer window, finally select a team he considers more his own than that of his predecessor.
Bates and Wise go back a long way, the pair first linking up in the summer of 1991 when Chelsea signed the Wimbledon midfielder. A firm and lasting friendship was struck up immediately.
'Batesy' and 'Wisey' – there is none of the usual 'Mr Chairman' or 'Gaffer' talk between these two – were reunited at Elland Road in October and the pair are intent on preserving United's proud record of never having been out of the top two divisions.
The Leeds chairman said: "Dennis has built what is effectively a new team with, crucially, a new attitude.
"His basic problem from day one, and he is not an excuse maker, is that the players were not fit enough. Some of the players also had an attitude problem, which Dennis tackled straight away.
"The dressing room is key; you only have to look at how Brian Clough lasted just 44 days at Leeds to see how powerful players can be.
"He had to break up the cabal. Some responded and some didn't. Those who didn't have gone. Dennis has brought some good players in. This fella Flo, for a tall player he has amazing ball control. He can hold it up and play it off. I think he will make a big impact."
When pressed on United's alarming position in the Championship, six points adrift of fourth-bottom Hull City, Bates's reply is instant.
"I can tell you Dennis is certain we will stay up – it will be the biggest shock of his life if Leeds get relegated. I think we will stay up, too.
"A couple of teams are sinking and Dennis is working on three players now. But the clubs involved don't want to let them go, even if they lose them in the summer."
Should United preserve their Championship status, there is every reason to suggest that the club can finally look to the future rather than peering wistfully at the past.
The draining burden of having to pay a host of former players and managers will have ended, while the £25,000 per week wages of Gary Kelly, the last remnant of the Ridsdale era, will finally be off the books.
The former Republic of Ireland international is also due to collect a huge 'loyalty' bonus at the end of this season when his five-year deal expires, the awarding of which Bates finds hard to understand.
"With the contract Kelly has got, there is no question he would ever have left anyway. It is so good. So, why should Leeds have put a loyalty bonus in as well?"
Bates added: "I was at Chelsea when Ridsdale was in the middle of his spending spree; he actually had six international strikers. I remember saying, not to him because no one could talk to him, why does any club need six? How can they keep them happy?
"If you buy a guy, he wants to play. You need competition to keep them on their toes and deal with injuries or suspensions, but Leeds went way past that.
"We have had to pay for that. But I still get letters saying 'why didn't you buy Matteo?' What with? These same people then complain the prices are too high. Where is the money supposed to come from?"
At a club such as Leeds where one man's desire to "live the dream" almost resulted in oblivion, the topic of money will inevitably dominate debate.
Bates said: "Last November, I said 'Okay, we are still not where we should be because, as a football club, certain things take time to work through. So, from December 1 to July 31, which is 34 weeks, we have to save £100,000 a week. Every week'.
"This was due to gates being down, commercial operations being down and wages staying the same. That is what fans forget. The upshot was budgeted income was down so we had to cut expenses.
"That is why Shaun (Harvey, chief executive) is on a second round of paying off players."
"Leeds is an expensive club to run. Just look at the ground, everyone went ape-s*it when we shut the upper-tier of the East Stand.
"But the fact is we saved a huge amount of money on stewarding, cleaning, electricity., probably in the region of £150,000 to £200,000 per year. Then there is the liability insurance coming down, and so on.
"I had letters saying 'I have sat in that seat for years and want to keep doing so'. But the reality is does that supporter want to sit in another seat or have no seat at all because there is no club?"
At the age of 75, it is a wonder Bates still has the appetite for the huge job that has been required, and will no doubt continue to be required, to bring stability to a club such as Leeds.
"The simple fact is I love a challenge and am proud to be the chairman of Leeds United."

BATES ON . . .
* Potential investors . . .
"I am very happy to talk to anyone interested in investing. But most people are time-wasters and chancers. Leeds have had too many in the past.
"That is why Leeds has such a bad reputation, no credible person will invest in Leeds because of all the chancers and time-wasters that have passed through."
Sheffield United . . .
* "I am a big fan of Sheffield United at the moment as we will get somewhere near £500,000 if they stay up (through the Matthew Kilgallon and Rob Hulse transfers).
"Of that, around £100,000 will have go to West Brom (who Leeds bought Hulse from), but I still enjoy it when I see they have won a game in the Premiership."
* Getting the staff involved . . .
"I sent a letter round to all the staff saying there was a £1,000 prize for who came up with the best idea for saving money.
"There were some great ideas, so we split it four ways.
"It might have been things like 'why do we get the office cleaned every day?' or 'why do we have fresh flowers all the time?' It saved us £12,000 per year."
* Gerald Krasner's board . . .
"There have been a lot of surprises to deal with but we are getting to the end now. I believe if the Krasner group had really worked at it, they would not have needed to sell it to me.
"They spent all their time running around looking for short-term gain, ignoring the long-term pain. I have had to buy back the programme, the internet and LUTV from Sky.
"Thank God I came in when I did, because they were about to sell the catering for £800,000.
"That would have been a total ******* disaster. Now, everything comes to us. The food is now the best in Leeds and that is why our banqueting business is growing so fast."
* Cost-cutting . . .
"Krasner and (Trevor) Birch did their cost-cutting, as did David Richmond and Geoffrey Richmond.
"But there were still basic things going on such as sending all our post out first class. It never gets there the next day, so why bother? It sounds a silly thing, but it all adds up."
* Budgeting for the season . . .
"Our average gate is 19,500, but we budgeted for 22,000. I think we were entitled to expect a small increase after reaching the play-off final.
"What was encouraging is we took the same season ticket money as last year. We have to recognise the fact that 'x' number of people will support Leeds through and through. Others won't. And that is the budget we have to work to."
* Key to the future . . .
"People might say 'Bates is always banging on about this and that', but the only way a medium-sized club is to prosper – and at the moment let's not hide and say Leeds is a big club, it was and people still think it should be – is to bring revenue in outside of home games.
"How much do the people of Leeds and the city of Leeds want a football club?"

Plans to transform Elland Road on hold
ELLAND ROAD is the only place for us.....
So says a line in one of the many anthems dating back to the Seventies that are still sung by Leeds United fans today and it is Ken Bates's avowed intention to turn the area into a home-from-home for all the city in the future.
Buying back Elland Road is near the top of the club's wish list just a couple or so years after it was sold to Manchester businessman Jacob Adler as the reality of relegation from the Premiership began to bite.
Then chairman Gerald Krasner negotiated an £8.5m sale, which included a
25-year lease that can be extended for an additional quarter of a century, plus a buy-back provision.
Leeds's home was subsequently sold to Teak Trading Corporation, a company based in the British Virgin Islands, in 2005, but the club's lease and buy-back clause was unaffected.
Bates said: "We will get it back in due course, that is not a problem. It is just a question of priorities.
"Once we buy it back, we will have the stadium land and I would like to see the area developed. I first had the idea at Oldham 54 years ago, I did it in a small way at Wigan and then I did it again successfully at Chelsea – though people did slag me off at the time.
"But West Ham, Oxford, Reading, Bolton and Coventry have all done it since, while clubs such as Sheffield United are planning to do it.
"They all have or want leisure complexes at their stadiums." Bates points to the Chelsea Village where he replaced one of the most notorious terraces in football with a luxury hotel, restaurants and bars.
Leeds is crying out for an arena, with the lack of such an entertainment venue being the one chink in the city's claim to be a modern, go-ahead 24-hour city. Bates has already revealed that the future could include relocating the club shop and constructing two hotels in its place to add to the Billy's Bar pub built last year.
He said: "We want to be involved because Elland Road should be the focal point of any development. I want those developments going on Leeds United's land because we want to have those profits.
"We don't want some London-based property developer taking all the rent and profits back to London.
"The trouble with the council is they do not know what they want to do with the land.
"The matter is on-going, but we are making sure we are in the talks because, long term, we have to generate lots more money on the 340 days we don't play a home game."

Kilde: http://www.luscos.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7524&whichpage=2
« Siste redigering: Februar 22, 2007, 07:35:25 av kjelvi »