Skrevet av Emne: Wise smeller til!  (Lest 2418 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

auren

Wise smeller til!
« på: April 10, 2007, 18:58:25 »
http://www.leedsunited.com/page/NewsroomDetail/0,,10273~1008752,00.html

Han har jo helt rett! Vi gjør FOR mange personlige feil. Burde kanskje begynt å drille på dette litt tidligere, eller er dette en konsekvens av enda en ny forsvarsrekke?

auren

Leeds
Till
I
Die!
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Karl Hot Shot

Re: Wise smeller til!
« Svar #1 på: April 10, 2007, 19:20:51 »
Jeg synes det er et langt større problem at noen av spillerne rett og slett er utrente. De orker jo ikke å løpe. [:(]
 

Trygve

  • Gjest
Re: Wise smeller til!
« Svar #2 på: April 10, 2007, 19:23:23 »
Tok det 8 mnd. og finne feilen, dette må ha vært en skikkelig nøtt :)

morvar

Re: Wise smeller til!
« Svar #3 på: April 10, 2007, 20:06:24 »
Mon tro om ikke manageren har gjort noen feil også? Vet ikke om surmaga kritikk ut til media er det rette.

Greit å kritisere spillerne, men jeg syns han bør holde det mer internt. Forsvare (eller i alle fall ikke kritisere) spillerne utad, og heller gi dem en viss overhaling internt! Kan skape litt lojalitet hos spillerne..

Og i tillegg så må han for guds skyld drille forsvaret mer. Er så dritt lei av at han (rett nok) skylder på personlige feil. Hva gjøres på treningsfeltet egentlig? Forsvarsorganisering skulle vært høyere prioritert - mange utgaver av forsvarsfireren skulle bare undertreke behoved enda mer... Dette er en trener/manager jobb! Kritikken mener jeg bare slår tilbake på ham selv..
« Siste redigering: April 10, 2007, 20:11:28 av morvar »
 

auren

Re: Wise smeller til!
« Svar #4 på: April 10, 2007, 20:12:35 »
Enig i det morvar. Har ikke lest tidligere en så stor utskjelling fra Wise. Burde nok moderert seg litt, dog han har fullstendig rett i det han sier. Men her blir nok enkelte spillere uthengt i media. Blir lett for oss å se hvilke spillere han mener når vi får se bildene fra kampen. Slikt skal tas internt!

auren

Leeds
Till
I
Die!
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Jon R

Re: Wise smeller til!
« Svar #5 på: April 10, 2007, 20:40:33 »
Vi opplevde tilsvarende utblåsninger fra Blackwell etter kampen mot QPR i august, en drøy måned før han fikk sparken. Dette er en utblåsning fra en hardt presset manage! Wise har valgt å bringe inn spillere som gjennomgående er utrente og uten matchtrening, og har brukt alt for lang tid på å "sette" en forsvarsfirer. Både mot Preston og Plymouth så vi eksempler på en hasardiøs offside taktikk, som ikke virket skikkelig innarbeidet. I tillegg har vi spillere med åpenbart dårlig fysikk. En spiller som Thompson kan jo knapt nok løpe skikkelig! Jeg synes det er uforståelig at ikke unge Howson (eller Gylfi for den saks skyld) prioriteres istedet for. Man høster som man sår, Dennis Wise! [B)]

Jon R.
Jon R.

flynn

Re: Wise smeller til!
« Svar #6 på: April 10, 2007, 21:02:00 »
Også enig i at tiden ikke akkurat er moden for utskjelling av enkeltspillere via media. Men om man først skal igang med å fordele skyld synes jeg faktisk at angriperne bør ta sin del av dette. Selv med en til tider hasardiøs offsidetaktikk og enkelte personlige feil bak på banen har vi egentlig ikke sluppet inn fryktelig mange mål den siste tiden. Derimot har det vært sløst enormt med sjanser, senest mot Colchester hørtes det ut som om Douglas, Kandol og Healy alle nærmest bommet for åpent mål i første omgang.  
Dessuten synes jeg lagledelsen må ta ansvaret selv for at laget slipper seg bakpå og blir feige etter å ha tatt ledelsen. Dette har gjentatt seg så mange ganger at det må ha sammenheng med coachinga av laget. Jeg misliker sterkt det å ta ut angripere og sette inn ekstra forsvarere de siste minuttene slik man var i ferd med å gjøre også sist, før utligningen kom. Dette gir egne spillere indirekte beskjed om å gi opp alle offensive ambisjoner, og motstanderne får blod på tann gjennom å etablere trykk mot vårt bakre ledd. Stol heller på at det laget som leder kampen etter 75-80 minutter er kapable til å føre kampen helt inn sier nå jeg, og bytt heller inn friske bein som kan jage på topp og unngå at motstanderne i ro og fred får pepre boksen vår med innlegg.

flynn

berlin

Re: Wise smeller til!
« Svar #7 på: April 10, 2007, 22:16:35 »
quote:
Originally posted by Jon R

Vi opplevde tilsvarende utblåsninger fra Blackwell etter kampen mot QPR i august, en drøy måned før han fikk sparken. Dette er en utblåsning fra en hardt presset manage! Wise har valgt å bringe inn spillere som gjennomgående er utrente og uten matchtrening, og har brukt alt for lang tid på å "sette" en forsvarsfirer. Både mot Preston og Plymouth så vi eksempler på en hasardiøs offside taktikk, som ikke virket skikkelig innarbeidet. I tillegg har vi spillere med åpenbart dårlig fysikk. En spiller som Thompson kan jo knapt nok løpe skikkelig! Jeg synes det er uforståelig at ikke unge Howson (eller Gylfi for den saks skyld) prioriteres istedet for. Man høster som man sår, Dennis Wise! [B)]



Jon R.




Personlig synes keg Thommo var best av alle mot Plymouth,
og hørtes ut til å komme bra fra det i Colch-kampen også.
Så lenge vi har et par andre som løper og løper, så tror jeg det bare er bra at Thommo brukes som "en slags playmaker".
Han kan slå geniale pasninger og frispark, hvilket ikke er Douglas styrke i hvertfall.

Ønsker meg Lewis, Thommo, Kish og Howson på mb mot Burnley.


HåvardK

Re: Wise smeller til!
« Svar #8 på: April 10, 2007, 22:58:00 »
Hvis dette blir midtbanen er det ihvertfall offensiv satsing. Og det er jo forsåvidt på sin plass, all den tid bare tre poeng er godkjent.

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Re: Wise smeller til!
« Svar #9 på: April 11, 2007, 04:09:49 »
Det kommer aldri noe godt ut av offentlig kritikk av egne spillere, det må skje på kammerset! Generelle ord og vendinger om selve kampen osv. ja det er greit, men enkeltspillere får en ta internt. Mange managere har godt i denne fella, også DOL brant seg på det i sin tid.
Yeboahs vitne

oak-tjome

Re: Wise smeller til!
« Svar #10 på: April 11, 2007, 04:37:55 »
quote:
Originally posted by HåvardK

Hvis dette blir midtbanen er det ihvertfall offensiv satsing. Og det er jo forsåvidt på sin plass, all den tid bare tre poeng er godkjent.



ja det er bare å satse offensivt, vi må vinne resterende kampene for å stå, så enkelt er det!!!!
 

RoarG

Re: Wise smeller til!
« Svar #11 på: April 11, 2007, 15:29:09 »
Så ikke kampene mot Plymouth og Colchester, men hvis det stemmer at Wise feiger ut med å forsvare 1-0 5-10 min. før slutt er dette ikke bra. Leeds' angripere burde vært mer enn gode nok til å putte 2,3 og 4 mål. Og gitt det dårlige forsvaret vårt er det det de må gjøre. I de 4 siste kampene er det kun seire som er godt nok. Wise: tren avslutninger så det ryker etter, og spar oss for utskjelling av enekeltspillere i pressen. Synes ikke Wise står uten ansvar akkurat, da det er på treningene grunnlaget legges, og de er det Wise/Poyet som bestyrer. Coaching av laget under kamp har også mye å si, og dersom Wise slapper av på offensiven mot slutten betyr det bare at motstanderne bare får ny giv på slutten til å sette Leeds' altfor vankelmodige forsvar under press. Angrep er det beste forsvar.

Change is the constant that cannot be changed.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

auren

Re: Wise smeller til!
« Svar #12 på: April 11, 2007, 17:05:58 »
Hmmm... flere måter å se slike ting på:

1) Laget vårt faller bakover selv om Wise prøver å få de til å angripe. Han ser derfor ingen løsning enn å sette på en ny forsvarer for å tette igjen. En typisk psykologisk utvikling av en kamp er at laget som ligger under vil presse på slutten av kampen.

2) Wise ber faktisk spillerne om å legge seg bakpå.

3) Wise foretar et defansivt bytte og forteller indirekte at spillerne må forsvare seg til seier.

Alternativ 1 vil jeg tro er mest sannsynlig, hvor alternativ 3 også er sannsynlig. Alternativ 2 ser jeg ikke på som veldig sannsynlig.

Blir litt feil å kritisere Wise når man ikke har hørt taktikken han har forespeilet spillerne eller har hørt han under kampen.

auren

Leeds
Till
I
Die!
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

nellejr

Re: Wise smeller til!
« Svar #13 på: April 12, 2007, 15:32:31 »
Synes Wise får alt for mye pes for den jobben han har gjort foreløpig. DEt Wise har tatt tak i er moral og innsats, og her synes jeg han har lyktes bra. Det er en helt annen glød i spillerne nå enn tidligere i sesongen. Det virker også som om samholdet i laget er mye bedre. Det er godt å se den gleden som spillerne har når laget scorer.

Go Wise



Nellejr

"To build a team doesnt have to take a long time. To build a club does."   Claudio Ranieri
Warnock dagen etter at QPR røyk mot Blackburn i FA cupen
Diouf er verre enn ei kloakkrotte.
Om jeg ville vurdert å signere han? Jeg ville ikke en gang snakket med han, avslutter Warnock

RoarG

Re: Wise smeller til!
« Svar #14 på: April 12, 2007, 16:24:19 »
I det siste har jeg sett de TV-sendte oppgjørene mot Sheff.Wed.,QPR,Luton og Preston. I de to sistnevnte var kamputviklingen mot slutten foruroligende, og seirene mot Luton og Preston var på bare ett mål. Det virker som Leeds forsvarer seg etter det jeg vil kalle "kjemp-til-siste-mann-og-mæl-ballen-så-langt-vekk-fra-straffefeltet-vårt-som-overhodet-mulig"-metoden. Noe organisert angrepsspill har man ikke hatt på dette stadiet av kampene. Denne taktikken (?) medfører at iniativet blir mer eller mindre gitt bort til motstanderne, og hvor godt taktikken lykkes avhenger mer av hvor flinke enkeltspillere er til å posisjonere seg riktig slik at de kan avklare ut fra feltet. Altså, liten grad av defensiv organisering, og taktikkens vellykkethet avhenger mer av enkeltspilleres prestasjoner enn at man følger noen bestemt plan (annet enn å overleve, da). Denne taktikken er svært sårbar for personlige feil, da en spiller som mislykkes med en avklaring ofte kan ende med å gi motstanderne en gylden mulighet, og vedkommende blir "syndebukk", og den samme gamle visa om at "det var personlige feil som felte oss igjen" får enda et nytt vers. Og her kommer jeg til poenget: Leeds må gjøre følgende:
1). I fotball, som i all krig, gjelder følgende tese: Ikke gi fra seg iniativet. Det betyr å fortsette med og angripe.
2). Skal man forsvare seg, så gjør det organisert, f.eks. med organisert lavt press, og kanskje benytte seg av en gylden kontringsmulighet. I denne fasen bør lagledelsen bytte inn en rask og uthvilt spiss, om en slik finnes blant innbytterne.
Her er det viktig at spillerne behersker possessionfotball, da de kan passe ballen seg i mellom, slik at motstanderne blir halsende etter for å jage ballen. Et lag uten ball kan ikke score på deg! En primitiv måk & mæl-fotball ("fotballtennis") medfører bare at ballen ustanselig blir lempet inn mot Leeds' straffefelt.
Konklusjon: spill på oppgaver - ikke konsekvens, da dette medfører nervøsitet, og nervøsitet medfører "personlige feil". De "personlige feilene" kommer som konsekvens av passivt spill, og det er trenernes jobb å få organisert lagspillet slik at disse "feilene" ikke oppstår.

Change is the constant that cannot be changed.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

flynn

Re: Wise smeller til!
« Svar #15 på: April 12, 2007, 16:27:36 »
Fullstendig enig Roar, well put!

flynn

auren

Re: Wise smeller til!
« Svar #16 på: April 13, 2007, 03:19:33 »
Jeg er forsåvidt enig i det i teorien RoarG. Men du glemmer det som skjer i praksis. Når et lag tar ledelsen blir man automatisk mer fokusert på å forsvare seg enn å angripe, mens motstanderen blir med ett veldig fokusert på å utligne og dermed angripe for "full hals". Jeg vil absolutt tro at viljen til å angripe er større hos det laget som ligger under, enn det som leder. Uansett om man terper på trening og legger taktikk at når man tar ledelsen - ja da skal man fortsette å angripe og få flere mål.
En annen faktor som kommer inn er at Leeds i de senere kampene har hatt kniven på strupen. Et baklengsmål er sååå skjebnesvangert at man automatisk vil tenke på å forsvare seg mer enn å angripe når man tar ledelsen. Det er nok enklere å tenke offansivt hvis man ikke spiller med de såkalte høye skuldrene.

Kan forresten aldri tenke meg at Wise har dette som taktikk. At hvis vi tar ledelsen så legg alle mann i forsvar. Kanskje han er noe dum, men så dum er han ikke. Er ganske sikker på at den tendensen vi har sett i de siste kampene kommer som et utslag av disse faktorene jeg har nevnt over.
Og hva gjør en manager da? Når han ser laget sitt automatisk legge seg i forsvar og mæker ballen ut så fort man får mulighet. Og når han brøler på sidelinjen at man må stå høyere på banen, og det faen meg ikke hjelper. Sette på en rask spiss som kaaaanskje kan nå en 45,72 meters klarering og avgjøre kampen, eller sette på en duellsterk forsvarsspiller til?

Tror enkelte undervurderer Wise en smule...

auren

Leeds
Till
I
Die!
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

RoarG

Re: Wise smeller til!
« Svar #17 på: April 13, 2007, 17:31:30 »
Jeg har ikke noe vanskeligheter med å forstå det psykologiske aspektet når utsatte lag tar ledelsen i kamper, men treneren må være den første til å fremheve...nei innprente hva laget hans faktisk kan utrette av gode ting, fremfor å fremheve de grufulle konsekvensene av å slippe inn mål. Som jeg skrev i et tidligere innlegg: Leeds har folk i fremre ledd som normalt bør kunne score mål, både i spill og på dødball (Healy, Cresswell, Blake, Lewis). Dessverre er det altfor få potensielle målscorere på laget, som kan avlaste angriperne våre. Synes spesielt at midtbanen bidrar med lite farligheter og mål. Wise må få flere spillere med fremover på banen, og gjerne skyte fra distanse (Douglas, Kishishev, Richardson). Nå har vel midtbanen dessverre vært "under ombygging" hele denne sesongen. Nicholls ble umiddelbart skadd, og kom ikke opp mot sitt beste før han ønsket seg bort. Bakke ble solgt, Gylfi og Derry har vært skadd. Det har nok ført til et lite forutsigbart offensivt spillemønster, samtidig som man ikke har avlastet (et ikke altfor robust) forsvaret heller. Dette har nok fått enkeltes innsats i forsvaret som å fremstå som svake, særlig gjelder det backene våre. Sullivan sto kanskje i kamper han ikke burde. Skal vi berge plassen vi få flere poeng enn Barnsley, og da må det angripes, og ikke "feiges ut" mot slutten.

Change is the constant that cannot be changed.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

auren

Re: Wise smeller til!
« Svar #18 på: April 13, 2007, 20:19:35 »
quote:
Originally posted by RoarG

Jeg har ikke noe vanskeligheter med å forstå det psykologiske aspektet når utsatte lag tar ledelsen i kamper, men treneren må være den første til å fremheve...nei innprente hva laget hans faktisk kan utrette av gode ting, fremfor å fremheve de grufulle konsekvensene av å slippe inn mål.
Som jeg skrev i et tidligere innlegg: Leeds har folk i fremre ledd som normalt bør kunne score mål, både i spill og på dødball (Healy, Cresswell, Blake, Lewis). Dessverre er det altfor få potensielle målscorere på laget, som kan avlaste angriperne våre. Synes spesielt at midtbanen bidrar med lite farligheter og mål. Wise må få flere spillere med fremover på banen, og gjerne skyte fra distanse (Douglas, Kishishev, Richardson). Nå har vel midtbanen dessverre vært "under ombygging" hele denne sesongen. Nicholls ble umiddelbart skadd, og kom ikke opp mot sitt beste før han ønsket seg bort. Bakke ble solgt, Gylfi og Derry har vært skadd. Det har nok ført til et lite forutsigbart offensivt spillemønster, samtidig som man ikke har avlastet (et ikke altfor robust) forsvaret heller. Dette har nok fått enkeltes innsats i forsvaret som å fremstå som svake, særlig gjelder det backene våre. Sullivan sto kanskje i kamper han ikke burde. Skal vi berge plassen vi få flere poeng enn Barnsley, og da må det angripes, og ikke "feiges ut" mot slutten.

Change is the constant that cannot be changed.



Har du informasjon om at det er dette som er taktikken til Wise? Ã… legge seg bakpå så snart man har tatt ledelsen? At han fokuserer på konsekvensen av å slippe inn mål?

auren

Leeds
Till
I
Die!
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.