Main Menu

Stafettquiz

Started by Sten, July 08, 2007, 16:21:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

riksen

Quote from: HåvardK on November 13, 2007, 09:01:05
Quote from: veteranen on November 12, 2007, 21:27:31
Quote from: Jon R on November 12, 2007, 20:39:28
Burde huske dette, siden kampen gikk på TV3 og vi vant 3-2, etter at Strachan ble matchvinner etter et sololøp fra egen banehalvdel. En av de første direkte sendte kampene jeg så med Leeds etter opprykket faktisk.  ::)

Hvis ikke fjerdemann er blant de jeg har nevnt, må den "mystiske" spilleren være Chris Kamara, som jeg har et eller annet "dårlig" minne om baki harddisken et sted.   ;D

Chris Kamara er riktig svar.

Og kampen mot City var den første TV-sendte etter opprykket. Faktisk var det (som vi også skrev for kort tid siden i denne tråd!) den første TV-sendte (norsk TV) på nærmere ni år..!  :)
Har vel mistet all troverdighet nå - men det demrer faktisk... Jeg tenkte på Noel Blake, som vel ikke ble med oss opp.
Uansett: Husker også at det var den første TV-sendte kampen på mange år - ble bivånet sammen med bl a en meget fyllesyk og nervøs riksen (At jeg var både fyllesjuk og nervøs hørte nok til den årgangen av Riksen, det betyr itillegg at jeg var dobbeltnervøs (inkludert Leedsnerver)  og  jeg slet nok også mer enn Kamara)- og at Kamara slet voldsomt på backen.
Legenden Leffe Nordli

kjelvi

Stripa er publisert på Pondus-tråden (http://www.leedsunited.no/forum/index.php?topic=5107.45).
Men legger den ut også her.
Ser ikke bort fra at noe 'utenforstående' kanskje ser litt slik på de ivrigste her.

Lids

Thomas

veteranen

Inspirert av Pondus, stiller vi nå et nytt spørsmål fra Leeds-nerdenes verden.  :)

I sesongen 80/81 var det en Leeds-spiller som scoret sesongens første mål i toppdivisjonen.
Hva het han?

Jon R

Det var vel den sesongen Alan Curtis scorte to mål i debuten mot Bristol C i åpningskampen på Ashton gate?  :)
Jon R.

kjelvi

Curtis var vel året før. Dette var sesongen han 'sloknet' for godt.
Innbiller meg at det var Paul Hart eller Kevin Hird på straffe mot Villa eller Birmingham???

Jon R

Quote from: kjelvi on November 14, 2007, 20:28:59
Innbiller meg at det var Paul Hart eller Kevin Hird på straffe mot Villa eller Birmingham???

Du har nok rett, kjelvi! Vi tapte 1-2 mot Villa sesongen 80-81 men jeg er rimelig sikker på at var nylig avdøde Byron Stevenson som scorte målet den gangen.  :)
Jon R.

kjelvi

Quote from: Jon R on November 14, 2007, 20:31:13
Vi tapte 1-2 mot Villa sesongen 80-81 men jeg er rimelig sikker på at var nylig avdøde Byron Stevenson som scorte målet den gangen.  :)
Stevenson selvsagt!
Husker ikke klubben, men det var hjemme mot en en eller annen Birmingham-klubb.

veteranen

Det var Stevenson, på straffe, mot Villa, ja.  :)

Jon R

Hadde jeg tenkt meg om litt til før jeg postet hadde jeg naturligvis husket dette. Curtis forsvant jo fra oss etter 80-81 sesongen og regnes idag som en av de store floppene fra den tidperioden.  :)

Skjønt, sluknet og sluknet. Den påstanden bringer meg videre til neste spørsmål. Curtis "sluknet" riktignok i Leeds sammenheng, men han kom grusomt tilbake ved neste korsvei MOT Leeds United. Hvilken sørgelige (fra et Leeds synspunkt) og smått sensasjonelle begivenhet som Curtis var en viktig del av, kan det være jeg tenker på her?  ::)
Jon R.

kjelvi

Quote from: Jon R on November 14, 2007, 21:56:23
Hvilken sørgelige (fra et Leeds synspunkt) og smått sensasjonelle begivenhet som Curtis var en viktig del av, kan det være jeg tenker på her?  ::)
Se nederst på siden: http://www.leedsunited.no/forum/index.php?topic=9069.0

veteranen

I 1995 hentet Howard Wilkinson en ny trener til Leeds. To år seinere forsvant denne treneren til Manchester United.
Hva var hans navn?

Jon R

Jon R.

flynn

Jeg vet svaret nå, men måtte bruke en del kreativ søking så da avslører jeg det ikke. Navnet var meg faktisk totalt ukjent   :-[

flynn

kjelvi

kjelvi

Quote from: veteranen on November 15, 2007, 19:23:25
Quote from: kjelvi on November 15, 2007, 19:19:48
Robin Wray?
Nei.  :-X
Litt av en nøtt.
Ikke Wray, ikke Peter Gunby, ikke Paul Hart, ikke David Williams....

kjelvi

Quote from: kjelvi on November 15, 2007, 19:42:30
Quote from: veteranen on November 15, 2007, 19:23:25
Quote from: kjelvi on November 15, 2007, 19:19:48
Robin Wray?
Nei.  :-X
Litt av en nøtt.
Ikke Wray, ikke Gunby, ikke Paul Hart, ikke David Williams....
Faaaaaan!
Williams selvsagt. Han var innom Scum på vei til hjem til Norwich.
Synest å ha lest at han pensjonerte seg fra Norwich i mai/juni i år, men skulle fortsette som ass. i Welsh F.A.

veteranen

flynn

I overkant my banning her nå. Ingen moderatorer som er våkne ? ??? Vent litt, JonR, er ikke han....

flynn

kjelvi

Ken Bates er ingen nykommer på fotballfronten.
Foruten hans engasjement i Leeds, er hans aktiviteter i Chelsea velkjent.
For de litt mer avanserte er hans tid som chairman i Oldham på 1960-tallet også kjent.

Men i 1981 kjøpte han kontroll i en fjerde klubb, men måtte selge seg ut året etter da kan kjøpte Chelsea for £1.

Hvem er denne fjerde klubben?

Lids

Thomas

kjelvi

Lids

Enkelt for noen, men hvem var Leeds Uniteds første manager?
Thomas

chief

1 4 all and all 4 1

veteranen

Det var Dick Ray som var den første manageren for Leeds United. Han satt noen få måneder i jobben før Fairclough ble hentet til klubben. Ray ble deretter Faircloughs assistent.

Nytt spørsmål:
Sommeren 1993 ble Brian Deane hentet til Leeds som Lee Chapmans erstatter. Men Deane var ikke Wilcos førstevalg. Han forsøkte å hente en annen spiss til klubben, men denne valgte å gå til en annen klubb.

Hva het denne spilleren, hvilken klubb spilte han for, og hvilken klubb valgte han å gå til?

Sheridan

Duncan Ferguson er spilleren (?)
Mener han spilte for en av Dundee klubbene. Tipper United.
Og endte opp i Everton.
Han virket jo på det nærmeste klar for Leeds en periode.

veteranen

Quote from: Sheridan on November 16, 2007, 14:24:52
Og endte opp i Everton.

Det meste var riktig her, Ole.

Ferguson var spilleren. Han spilte for Dundee United. Men klubben han gikk til var Glascow Rangers.

Men oppholdet i Rangers ble mer eller mindre ødelagt på grunn av et overfall på en motspiller, med påfølgende fengselstraff.

Seinere ble han utlånt til Everton, før overgangen ble gjort permanent.
Hadde valget stått mellom Leeds og Everton i 93, så er jeg overbevist om at han hadde valgt Leeds! Så kan vi fundere på om det var synd at vi ikke fikk Ferguson. Han var en langt bedre spiller enn Deane, men han hadde jo som kjent også noen andre "sider"...  :-\

Sheridan

Quote from: veteranen on November 16, 2007, 14:39:09
Quote from: Sheridan on November 16, 2007, 14:24:52
Og endte opp i Everton.

Det meste var riktig her, Ole.

Ferguson var spilleren. Han spilte for Dundee United. Men klubben han gikk til var Glascow Rangers.

Men oppholdet i Rangers ble mer eller mindre ødelagt på grunn av et overfall på en motspiller, med påfølgende fengselstraff.

Seinere ble han utlånt til Everton, før overgangen ble gjort permanent.
Hadde valget stått mellom Leeds og Everton i 93, så er jeg overbevist om at han hadde valgt Leeds! Så kan vi fundere på om det var synd at vi ikke fikk Ferguson. Han var en langt bedre spiller enn Deane, men han hadde jo som kjent også noen andre "sider"...  :-\

Glasgow var det først ja. Stemmer.
Enig, synd vi ikke fikk Fergie den gang.
Tror også han kunne blitt en massiv hit på Elland Road.