Skrevet av Emne: Puber og restauranter i Leeds  (Lest 13944 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

h.b

  • Gjest
Puber og restauranter i Leeds
« på: August 10, 2007, 21:08:46 »
Synes vi kan ha en liten hvem liker/hvor går vi hen for drikke/spisse når vi er i Leeds
Sjappa til Peter the Comercial inn skal ikke være med i denne kåring. Det er urettferdig mot andre.
Pub
1)Whitelock
2)Husker ikke navnet på den , men ligger/lå 30 meter nedenfor La Comida. Ikke den som lå på andre siden av La Comida

Spise
Har egentlig inget stamsted nå, ettersom La Comida er lagt ned



Ã… være Leeds supporter er verdens hardeste og dårligst betalte yrke. 0 kroner i lønn og en 24 timers arbeidsdag

Sverre

Re: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #1 på: August 10, 2007, 22:45:50 »
quote:
Originally posted by h.b

Synes vi kan ha en liten hvem liker/hvor går vi hen for drikke/spisse når vi er i Leeds
Sjappa til Peter the Comercial inn skal ikke være med i denne kåring. Det er urettferdig mot andre.
Pub
1)Whitelock
2)Husker ikke navnet på den , men ligger/lå 30 meter nedenfor La Comida. Ikke den som lå på andre siden av La Comida

Spise
Har egentlig inget stamsted nå, ettersom La Comida er lagt ned



Ã… være Leeds supporter er verdens hardeste og dårligst betalte yrke. 0 kroner i lønn og en 24 timers arbeidsdag




Prince of Wales - glimrende lokalpub med 'live' musikk.
 

h.b

  • Gjest
Re: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #2 på: August 10, 2007, 22:49:28 »
Helt korrekt Sverre. En glimrende pub.Har et lite rykte på seg til å være litt hardbarked. Ikke skjønner jeg hvorfor, men ryktet er der. Har aldri hatt problemer der



Ã… være Leeds supporter er verdens hardeste og dårligst betalte yrke. 0 kroner i lønn og en 24 timers arbeidsdag

ToreLA

Re: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #3 på: August 10, 2007, 23:08:59 »
McDonalds var bra sist jeg var i Leeds. Ihvertfall litt bra. Til og være McDonalds.




Robert H.

Re: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #4 på: August 11, 2007, 15:22:29 »
Prince of Wales er et kongested!

Husker Petter Alexandersen hadde halsbrann en formiddag etter at vi to hadde hatt en litt sen kveld på byen. Vi stakk innom Prince of Wales for å ta et slag biljard og Petter spurte om han kunne få et glass melk...? Svaret var legendarisk: "Love, this is a pub, not a f**king dairy!"

Ellers liker også jeg Whitelocks, her har de etter min mening en av byens beste fish & chips. Ellers er min favorittpub Scarborough Hotel hvor utvalget av real ales er stort.
« Siste redigering: August 11, 2007, 20:44:05 av Robert H. »

h.b

  • Gjest
Re: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #5 på: August 11, 2007, 20:47:06 »
Kan ikke si navnet på favorittpuben(husker ikke navnet).Ligger i gaten over whitelock. En herlig pub som oser av tradisjon. Ikke så mange som kjenner til denne puben tror jeg. De gangene jeg er innom så er det stort sett Engelskmenn der. Så kvelden starter rolig på denne pub, før turen går til Whitelock og videre til La Comida med dertil besøk senere på Prince of Wales. Men nå så blir det jo ikke mere på La Comida. Derfor blir det nok en tur innom Marriot og hilser på kjente før turen går til Prince of Wales



Ã… være Leeds supporter er verdens hardeste og dårligst betalte yrke. 0 kroner i lønn og en 24 timers arbeidsdag
« Siste redigering: August 11, 2007, 20:48:54 av h.b »

Kjell Skjerven

Re: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #6 på: August 11, 2007, 23:46:35 »
the Ship kanskje...?

Side before self,every time.
Side before self,every time.

Robin

Re: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #7 på: August 13, 2007, 06:38:16 »
Spencer´s mitt emot La Comida kanske?
 

asLeeds

Re: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #8 på: August 14, 2007, 21:56:07 »
auda..har ikkje fått med meg at La Comida er nedlagt,trist.
ka med Vince no då,skal han starte noke nytt??
ka er no da samlingspunkt for oss norske når me er i byen?
synest alltid det er triveligt å ta 1 pils med andre Luscos`er!!!

ASLEEDS 4389
DALHEIM WHITES

Leeeeeeeeeeeeds

Re: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #9 på: August 14, 2007, 22:33:54 »
Hadde heller ikke fått med meg at Vince hadde sluttet. Er det noen som vet hva han skal gjøre fremover. Tilbake til Valencia?

HI MY NAME IS LEEDS
http://www.ranablad.no/sport/article2876597.ece
HI MY NAME IS LEEDS, AND WHY NOT. THE BEST TEAM IN THE WORLD

Torgeir

Re: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #10 på: August 14, 2007, 23:07:27 »
Vince skal fortsatt bo i Leeds. Har jo kjerring som jobber der.

Han åpner nok ikke noe nytt sted. Noe av grunnen for at han solgte er helsa. Blir nok mange turer til spania for Vincente etterhvert.....

"I`m hard but fair-like Leeds United"

"We will be back"

Torgeir

"I`m hard but fair-like Leeds United"

"We will be back"

Torgeir


janove

Re: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #11 på: August 14, 2007, 23:09:53 »
Han har tatt ut sin pensjon og kommer til å være mye i Valencia.
I dag er det meningen at de nye eierne åpner dørene på La Comida.
Dersom det ikke er gjort noe i natt, er det ikke foretatt noen form for oppussing!
Det blir jo mulig å gå innom der, men det blir nok ikke det samme som tidligere.

SveinArve

Re: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #12 på: August 22, 2007, 20:53:14 »
It's been mentioned on here a few times, but on Saturday had it confirmed that the SC have taken the lease on the Peacock. Our branch Chairman told us before the game, and I asked a barmaid at the Peacock after if she knew owt and she said it was true.

Apparently only SC members with photo id will be allowed in on matchday, not sure if this is going to endear the SC to the LUFC public at all

------------------------------
CCC - here we come

http://www.godoyil.no
------------------------------
Proud member of LUSCOS

http://www.skarbovikfotball.blogspot.com

Øystein E

Re: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #13 på: ſeptember 03, 2007, 21:05:40 »
Ole Morten viste meg en trivelig pub som het ett eller annet med "trumpet". den ligger i en
sidegate til venstre når man går opp forbi whitelocks,pachorse og the ship.
 

Tom S

Sv: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #14 på: Oktober 01, 2008, 09:06:41 »
COME ON LEEDS !!

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Sv: Re: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #15 på: Oktober 01, 2008, 11:46:48 »
Ole Morten viste meg en trivelig pub som het ett eller annet med "trumpet". den ligger i en
sidegate til venstre når man går opp forbi whitelocks,pachorse og the ship.

Sidegate? The Horse And Trumpet ligger på The Headrow, som er en av hovedgatene i Leeds.  :)

Gikk for å være en litt 'rough' pub tidligere, men ser ut til å ha blitt bedre i den senere tid:
http://www.pubutopia.com/pubs/L/Leeds/Horse%20&%20Trumpet/
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

berlin

Sv: Re: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #16 på: Oktober 01, 2008, 13:56:16 »
Ole Morten viste meg en trivelig pub som het ett eller annet med "trumpet". den ligger i en
sidegate til venstre når man går opp forbi whitelocks,pachorse og the ship.

Sidegate? The Horse And Trumpet ligger på The Headrow, som er en av hovedgatene i Leeds.  :)

Gikk for å være en litt 'rough' pub tidligere, men ser ut til å ha blitt bedre i den senere tid:
http://www.pubutopia.com/pubs/L/Leeds/Horse%20&%20Trumpet/

En stund siden jeg har vært der, men flere lokale sjeler sa at man fikk den beste Tetleys-pinten der,
og det var også min vurdering 2-3 år tilbake. Det var helt klart et "Tetleys-house", og har de opprettholdt kompetansen, så smaker Tetleys fortsatt utmerket der.

berlin

Sv: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #17 på: Oktober 01, 2008, 14:12:53 »
Har akkurat motatt siste utgave av "bibelen" og følgende puber i Leeds er listet i GBG 2009:

LEEDS CITY:
- Mr Foley's Cask Ale House, 159 The Headrow
- North Bar, 24 New Briggate
- Palace, Kirkgate
- Scarborough Hotel, Bishopsgate Street
- Templar, 2 Templar Street

- Town Hall Tavern, 17 Westgate
- Victoria Familiy and Commercial, 28 Great George Street
- Whitelocks, Turks Head Yard, Off Briggate

LEEDS (NORTH):
- Arcadia Ale & Winebar, 23 Arndale Centre, Otley Road, Headingley
- Reliance, 76-78 North Street

De i bold var bra når jeg besøkte de, og er det antagelig fortsatt. Det betyr ikke at de andre er dårligere, men jeg kan ikke huske å ha besøkt de ( noen kan ha skiftet navn )

For uinvidde: Vanlig lager-beer (eks: Carlsberg, Stella, Carling) er ikke det som teller her,
det er hovedsaklig cask-ale (håndpumpet), evt. tap-beer (fatøl) av engelsk type. Men du får vanligvis lager dersom det er det du foretrekker. Også atmosfæren er vektlagt, så det er ingen dum ide å følge denne listen, om puben har en sentral plass i din Leeds-opplevelse, utover å få i seg mest mulig alkohol på kortest mulig tid.  :)



McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Sv: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #18 på: Oktober 01, 2008, 21:15:34 »
Har akkurat motatt siste utgave av "bibelen" og følgende puber i Leeds er listet i GBG 2009:

LEEDS CITY:
- Mr Foley's Cask Ale House, 159 The Headrow
- North Bar, 24 New Briggate
- Palace, Kirkgate
- Scarborough Hotel, Bishopsgate Street
- Templar, 2 Templar Street

- Town Hall Tavern, 17 Westgate
- Victoria Familiy and Commercial, 28 Great George Street
- Whitelocks, Turks Head Yard, Off Briggate

LEEDS (NORTH):
- Arcadia Ale & Winebar, 23 Arndale Centre, Otley Road, Headingley
- Reliance, 76-78 North Street

De i bold var bra når jeg besøkte de, og er det antagelig fortsatt. Det betyr ikke at de andre er dårligere, men jeg kan ikke huske å ha besøkt de ( noen kan ha skiftet navn )

For uinvidde: Vanlig lager-beer (eks: Carlsberg, Stella, Carling) er ikke det som teller her,
det er hovedsaklig cask-ale (håndpumpet), evt. tap-beer (fatøl) av engelsk type. Men du får vanligvis lager dersom det er det du foretrekker. Også atmosfæren er vektlagt, så det er ingen dum ide å følge denne listen, om puben har en sentral plass i din Leeds-opplevelse, utover å få i seg mest mulig alkohol på kortest mulig tid.  :)


Godt utgangspunkt for et par pubcrawls det der!!  ;D


LEEDS CITY:
- Mr Foley's Cask Ale House, 159 The Headrow

Et av mine faste stoppesteder. Stort og luftig sted over tre etasjer - med sentral beliggenhet på sydsida av City Hall. De har skiftet navn flere ganger (Baroque, Dr.Okells). Kan være mye folk og mye støy.

- North Bar, 24 New Briggate

Ingen tradisjonell pub, men en bar i litt mer kontinental stil. Har aldri vært innom, men de har visstnok et enormt utvalg av øl. Ungt miljø

- Palace, Kirkgate

Leeds beste - og ålreit uteservering...  :)

- Scarbrough Hotel, Bishopsgate Street

Kjenner vel alle til, i og med at det ligger rett foran jernbanestasjonen - og midt i hotellstrøket...

- Templar, 2 Templar Street

Har ikke prøvd denne.

- Town Hall Tavern, 17 Westgate

Prøvde denne for første gang på min forrige tur. Ligger litt avsides - noen kvartaler vest for Mr Foleys - og byr på et godt utvalg av real ales fra Timothy Taylors. Koselig nyoppusset pub, men med mange lokale fylliker akkurat den kvelden jeg var der.

- Victoria Familiy and Commercial, 28 Great George Street
- Whitelocks, Turks Head Yard, Off Briggate


Begge disse to er tradisjonsrike perler som byr på suveren atmosfære og godt øl, men veldig fulle av folk på kveldstid.

Regner med at LEEDS SOUTH også er representert i Good Beer Guide 2009, og her må ivhertfall følgende to nevnes:

The Grove Inn, Back Row, Holbeck
Cross Keys, 107 Water Lane, Holbeck

Begge ligger på sydsida av elva, på veien mot Elland Road. The Grove er av den skikkelig brune og nedslitte typen, mens Cross Keys er i den andre enden av skalaen - og framstår som en litt uformell gastropub med kreativ matmeny.

So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

arne armoen

Sv: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #19 på: Oktober 08, 2008, 23:50:29 »
Hva med The Dry Dock? Eksisterer den ? Er det det samma som The Ship?
D e itjnå som kjæm tå sæ sjøl!!

Therese

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 724
  • Total likes: 0
  • Jeg husker den dagen da Leeds slo Manu, jeg.
    • MSN Messenger - leggernikkeut@hotmail.com
    • Vis profil
    • http://terratveit.blogspot.com/
Sv: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #20 på: Oktober 08, 2008, 23:51:39 »
Når jeg skal spisse pleier jeg å dra på det lokale biblioteket. :D :D
Years after the Chernobyl accident and am I the only one that’s disappointed? Still no superheroes.

Svend Anders

Sv: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #21 på: Oktober 14, 2008, 22:20:34 »
Midjo er jo på god vei - men jeg sender oppfordringen til dere alle:

Jeg tar gjerne imot gode bidrag fra dere til vår spise- og drikkested-spalte i medlemsbladet. Vi startet med dette i siste nummer (Bibis), og det kommer en ny i kommende utgave. Men jeg kan ikke skrive alle i det uendelige, og dere har samlet sett LANGT flere opplevelser å berette om enn undertegnede.

Om noen skulle føle seg fristet til å skrive noen ord om restaurant, pub eller bar de har besøkt i Leeds - send meg en epost på svend@leedsunited.no - bruk gjerne siste artikkel som "mal", men det er åpent for variasjoner!

SA

Kickthemdown


berlin

Sv: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #23 på: Oktober 18, 2008, 00:54:35 »
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=538577

Spørs om han da er blitt inspirert av filmene "Delicatessen", forvørig en knallbra film,
eller filmene om Hannibal Lecter.  :o ::)

mail2rj

Sv: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #24 på: Oktober 31, 2010, 12:58:58 »
Gjenoppliver herved denne, da jeg reiser over for første gang snart. Erfaringer mottas med takk!

ØBS

Sv: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #25 på: Oktober 31, 2010, 22:50:46 »
Skal du på pub kun for å drikke er jo saken grei, men nå begynner flere å tilby andre ting også, spesielt underholdning.

Scarbrough pub (ofte kalt bare Taps) ved foten av Leeds City Station er nok stampub for flere norske Leeds-supportere enn undertegnede.  Jeg snakket med Stevie (fast ansatt i baren og musikk-freak) sist gang jeg var der, og han kunne bekrefte ryktene om at de har tenkt å begynne med live musikk.  Det gjenstår selvfølgelig å se, men da har du både den og Prince of Wales som er 25 meter lenger bort som kan tilby dette.  POW er noe upålitelig hva åpningstider og frekvensen på band som opptrer angår.

Midt imellom disse to finner du Spencer's som er temmelig bra på sport.  Har tilbragt noen ettermiddager der når det har vært interessante ting å følge med på.  På dagtid sender de ufattelig mye hestesport/veddeløp om du er opptatt av denslags.  Jeg personlig synes hest er pølse...

Videre har The Grove (på vei til Lorimer's) også musikk, men de kan tilby dette nesten hver dag i alle genre.  Gå fra Scarbrough, under plattformen Leeds City Station hviler på, forbi skyskraperen (også kjent som "pipa" da den likner på pipa på et skip) og ta neste gate til høyre.  Et koselig sted som har masse små rom slik at du kan få litt intimfølelse om du er i en liten gruppe som reier sammen.  Konsertlokalet er innerst etter å ha passert disse små rommene.  Dart har de også.

En av de mest bisarre adkomstmulighetene til et hotell jeg har vært borti finner du på veien til The Grove.  Midt under denne undergangen stasjonen hviler på går det en tunnel inn til høyre, om du går denne helt inn finner du inngangen til dette hotellet på venstre side.  På veien vil du høre mye rare lyder bl.a. vann som renner (noen av kanalarmene går under her), men ikke la deg affisere av det.  Jeg vet det ikke kan se ut som at det ligger noe eksklusivt hotell der, men det gjør det.  Ã˜verst i bygningen vil du finne noe som tilsvarer Sky Bar på Oslo Plaza, en bar som har utsikt over hele byen.  Men dette er et noe mer jålete "børsta stål" sted der du må bestille drikke av servitørene som kommer til bordene.  Går du videre forbi dette hotellet inn i noe som kan minne om en bakgård er det flere utesteder med bra uteservering og live musikk på kveldene. En av scenene bandene spiller på er i 2. etasje, mens publikum kan stå i første og se opp på de som spiller.  Litt originalt.

Av de fire "smug-pubene" i Upper Briggate (jeg lister de opp ovenfra og ned), alle ligger på høyre hånd om du går gågata ned i den retningen) The Ship, Angel Inn, The Packhorse og Whitelock's.  Packhorse har nå begynt med musikk i helgene, og har utmerkede små-måltider om du trenger en liten snack ved siden av øldrikkingen.

The Duck and Drake i Kirkgate (gå fra markedet/Corn Exchange mot busstasjonen, du har det på venstre side rett før jernbanebroen) har masse bra band, og er noe mer rocka.

Hoagy's finner du om du går fra busstasjonen og forbi markedet på nedsiden, på andre siden av parkeringsplassen nederst i Eastgate (som er forlengelsen av Headrow).  De har musikk fredager og lørdager, samt quiz på mandager mener jeg.

Nevnte Scarbrough, samt The Palace (forbi Corn Exchange helt nederst i Kirkgate rett etter kirka om du kommer fra sentrum) og The Vic (Great George Street bak rådhuset) er alle på lista over "Classic pubs of Britain".  De har felles meny og stil.  Palace har også quiz to dager i uka (tror det er søndag og tirsdag eller onsdag).  På disse tre kan du også plukke opp et kort og samle stempler fra de øvrige pubene ellers i GBR som står på lista.  Det er visst noe eksklusive T-skjorter og annet stæsj du da har tilgang på.

Om du våger å forsere gatekrysset utenfor Palace og ta gate nr. 2 til venstre for Etap hotel  (står du rett utenfor Palace hovedinng. ser du rett på det) finner du også en pub som tilbyr musikk, jeg bare husker ikke helt hva den heter.  Den ligger tvers overfor Agrah, indisk restaurant og har oppe lenger enn de andre trad. pubene i sentrum om du ikke føler deg ferdig med inntaket rundt midnatt.

Ellers finner du også de helt typiske bulene som kun har øl og plenty av det.  The Wrens finner du om du går opp Briggate, krysser Headrow og fortsetter videre (da skifter gata navn til New Briggate) ca. 200 m., og du har den på hjørnet ved neste veikryss på venstre side.  

Tilbake til den puben jeg ikke husker navnet på ved Agrah: Fortsetter du fra den i retning markedet, videre under viadukten/jernbanelinja, tar første til høyre opp York Road og går helt opp til svingen der det er en murvegg det står "Leeds United A.F.C." på (brukt som kulisse i filmen "The Damned United") ligger det en pub som heter The Hope.  Et skikkelig respatex-sted som jeg mener serverer klassisk pubmat uten at jeg kan kvalitetssikre dette.  Biljard har de også.  Bussene til The White Rose Branch pleier å gå herfra når de skal på borteturer.

The Horse and Trumpet ligger i Headrow (gå Briggate oppover til gågata slutter, ta så til venstre og gå til du finner det på venstre hånd ikke mange meterne oppi gata.  De har meget bra mat til å være pub, og torsdager har de "curry-night" med spesialpriser.  Generelt meget billig mat uansett.  På veien går du også forbi The Vine som ofte har karaoke og Three Legs som er en Isle of Man pub.

Jeg kan nevne i fleng flere i strøket rundt Corn Exchange, men de er noen sørgelige kapitler de fleste av dem.  The Royal Oak kan kanskje være et morsomt bekjentskap (på vei til Duck and Drake, venstre side).  Du må ut i bakgården for å pisse, men ikke ta med din forlovede dit med planer om å fri der.

Vil du ha en skikkelig utfordring som utfyller "pub-crawl" aktiviteten (se neste avsnitt), kan du jo prøve deg på "The Otley Run".  Har du bekjente som studerer i Leeds kan du sikkert få med deg noen av disse, samt noen tur-kumpaner vil jeg tro.  Den starter på Woody's Ale House oppe i Headingley ved universitetet, og har ca. 21 stoppesteder før den ender på The Walkabout øverst i Park Row tror jeg det er.  Men du må holde ut alle de 21 pubene...  Løpet er unnfanget av studentmiljøet i Leeds.

Til slutt vil jeg komme med en advarsel:  The Duncan som ligger på høyre hånd om du går fra Marriott til Corn Exchange må du styre unna.  Leeds' kanskje absolutt verste sted som fortsatt lukter sigarettrøyk selv om det har vært røykeforbud i flere år, blandet med diverse toalett-lukter.  Om du er interessert i sporten "Pub-Crawling" og har tenkt å fylle lista di med kryss på samtlige (regelen tilsier at du MÃ… ha konsumert minst en pint på hver for å få godkjent besøk og kan krysse av på lista), er kun denne unntaket.  Den har to innganger og du får den godkjent ved å gå inn den ene, gjennom puben,  og ut den andre.  Det får være måte på hvordan folk skal måtte plages bare fordi de driver seriøs idrett...

Det er mange jeg fortsatt ikke har nevnt (som Adelphi, Old Red Lion, O'Neill's, Walkabout, Aire, The Northern Monkey og en drøss med andre), men litt utfordninger må du jo ha, så de får du finne selv...

Riktig god tur...
« Siste redigering: November 02, 2010, 23:11:38 av ØBS »
LUSCOS-hilsen
ØBS

Woody

Sv: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #26 på: November 02, 2010, 23:24:09 »
Skal du på pub kun for å drikke er jo saken grei, men nå begynner flere å tilby andre ting også, spesielt underholdning.

Scarbrough pub (ofte kalt bare Taps) ved foten av Leeds City Station er nok stampub for flere norske Leeds-supportere enn undertegnede.  Jeg snakket med Stevie (fast ansatt i baren og musikk-freak) sist gang jeg var der, og han kunne bekrefte ryktene om at de har tenkt å begynne med live musikk.  Det gjenstår selvfølgelig å se, men da har du både den og Prince of Wales som er 25 meter lenger bort som kan tilby dette.  POW er noe upålitelig hva åpningstider og frekvensen på band som opptrer angår.

Midt imellom disse to finner du Spencer's som er temmelig bra på sport.  Har tilbragt noen ettermiddager der når det har vært interessante ting å følge med på.  På dagtid sender de ufattelig mye hestesport/veddeløp om du er opptatt av denslags.  Jeg personlig synes hest er pølse...

Videre har The Grove (på vei til Lorimer's) også musikk, men de kan tilby dette nesten hver dag i alle genre.  Gå fra Scarbrough, under plattformen Leeds City Station hviler på, forbi skyskraperen (også kjent som "pipa" da den likner på pipa på et skip) og ta neste gate til høyre.  Et koselig sted som har masse små rom slik at du kan få litt intimfølelse om du er i en liten gruppe som reier sammen.  Konsertlokalet er innerst etter å ha passert disse små rommene.  Dart har de også.

En av de mest bisarre adkomstmulighetene til et hotell jeg har vært borti finner du på veien til The Grove.  Midt under denne undergangen stasjonen hviler på går det en tunnel inn til høyre, om du går denne helt inn finner du inngangen til dette hotellet på venstre side.  På veien vil du høre mye rare lyder bl.a. vann som renner (noen av kanalarmene går under her), men ikke la deg affisere av det.  Jeg vet det ikke kan se ut som at det ligger noe eksklusivt hotell der, men det gjør det.  Ã˜verst i bygningen vil du finne noe som tilsvarer Sky Bar på Oslo Plaza, en bar som har utsikt over hele byen.  Men dette er et noe mer jålete "børsta stål" sted der du må bestille drikke av servitørene som kommer til bordene.  Går du videre forbi dette hotellet inn i noe som kan minne om en bakgård er det flere utesteder med bra uteservering og live musikk på kveldene. En av scenene bandene spiller på er i 2. etasje, mens publikum kan stå i første og se opp på de som spiller.  Litt originalt.

Av de fire "smug-pubene" i Upper Briggate (jeg lister de opp ovenfra og ned), alle ligger på høyre hånd om du går gågata ned i den retningen) The Ship, Angel Inn, The Packhorse og Whitelock's.  Packhorse har nå begynt med musikk i helgene, og har utmerkede små-måltider om du trenger en liten snack ved siden av øldrikkingen.

The Duck and Drake i Kirkgate (gå fra markedet/Corn Exchange mot busstasjonen, du har det på venstre side rett før jernbanebroen) har masse bra band, og er noe mer rocka.

Hoagy's finner du om du går fra busstasjonen og forbi markedet på nedsiden, på andre siden av parkeringsplassen nederst i Eastgate (som er forlengelsen av Headrow).  De har musikk fredager og lørdager, samt quiz på mandager mener jeg.

Nevnte Scarbrough, samt The Palace (forbi Corn Exchange helt nederst i Kirkgate rett etter kirka om du kommer fra sentrum) og The Vic (Great George Street bak rådhuset) er alle på lista over "Classic pubs of Britain".  De har felles meny og stil.  Palace har også quiz to dager i uka (tror det er søndag og tirsdag eller onsdag).  På disse tre kan du også plukke opp et kort og samle stempler fra de øvrige pubene ellers i GBR som står på lista.  Det er visst noe eksklusive T-skjorter og annet stæsj du da har tilgang på.

Om du våger å forsere gatekrysset utenfor Palace og ta gate nr. 2 til venstre for Etap hotel  (står du rett utenfor Palace hovedinng. ser du rett på det) finner du også en pub som tilbyr musikk, jeg bare husker ikke helt hva den heter.  Den ligger tvers overfor Agrah, indisk restaurant og har oppe lenger enn de andre trad. pubene i sentrum om du ikke føler deg ferdig med inntaket rundt midnatt.

Ellers finner du også de helt typiske bulene som kun har øl og plenty av det.  The Wrens finner du om du går opp Briggate, krysser Headrow og fortsetter videre (da skifter gata navn til New Briggate) ca. 200 m., og du har den på hjørnet ved neste veikryss på venstre side.  

Tilbake til den puben jeg ikke husker navnet på ved Agrah: Fortsetter du fra den i retning markedet, videre under viadukten/jernbanelinja, tar første til høyre opp York Road og går helt opp til svingen der det er en murvegg det står "Leeds United A.F.C." på (brukt som kulisse i filmen "The Damned United") ligger det en pub som heter The Hope.  Et skikkelig respatex-sted som jeg mener serverer klassisk pubmat uten at jeg kan kvalitetssikre dette.  Biljard har de også.  Bussene til The White Rose Branch pleier å gå herfra når de skal på borteturer.

The Horse and Trumpet ligger i Headrow (gå Briggate oppover til gågata slutter, ta så til venstre og gå til du finner det på venstre hånd ikke mange meterne oppi gata.  De har meget bra mat til å være pub, og torsdager har de "curry-night" med spesialpriser.  Generelt meget billig mat uansett.  På veien går du også forbi The Vine som ofte har karaoke og Three Legs som er en Isle of Man pub.

Jeg kan nevne i fleng flere i strøket rundt Corn Exchange, men de er noen sørgelige kapitler de fleste av dem.  The Royal Oak kan kanskje være et morsomt bekjentskap (på vei til Duck and Drake, venstre side).  Du må ut i bakgården for å pisse, men ikke ta med din forlovede dit med planer om å fri der.

Vil du ha en skikkelig utfordring som utfyller "pub-crawl" aktiviteten (se neste avsnitt), kan du jo prøve deg på "The Otley Run".  Har du bekjente som studerer i Leeds kan du sikkert få med deg noen av disse, samt noen tur-kumpaner vil jeg tro.  Den starter på Woody's Ale House oppe i Headingley ved universitetet, og har ca. 21 stoppesteder før den ender på The Walkabout øverst i Park Row tror jeg det er.  Men du må holde ut alle de 21 pubene...  Løpet er unnfanget av studentmiljøet i Leeds.

Til slutt vil jeg komme med en advarsel:  The Duncan som ligger på høyre hånd om du går fra Marriott til Corn Exchange må du styre unna.  Leeds' kanskje absolutt verste sted som fortsatt lukter sigarettrøyk selv om det har vært røykeforbud i flere år, blandet med diverse toalett-lukter.  Om du er interessert i sporten "Pub-Crawling" og har tenkt å fylle lista di med kryss på samtlige (regelen tilsier at du MÃ… ha konsumert minst en pint på hver for å få godkjent besøk og kan krysse av på lista), er kun denne unntaket.  Den har to innganger og du får den godkjent ved å gå inn den ene, gjennom puben,  og ut den andre.  Det får være måte på hvordan folk skal måtte plages bare fordi de driver seriøs idrett...

Det er mange jeg fortsatt ikke har nevnt (som Adelphi, Old Red Lion, O'Neill's, Walkabout, Aire, The Northern Monkey og en drøss med andre), men litt utfordninger må du jo ha, så de får du finne selv...

Riktig god tur...

Det skulle vel oppsumere det meste fra ein som har litt over middels med turar til Leeds
LIFE IS LEEDS

mail2rj

Sv: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #27 på: November 02, 2010, 23:33:20 »
Hjertelig takk til onkel reisende ØBS!:) dette burde jo nesten bli sticky...?

lojosang

Sv: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #28 på: November 03, 2010, 00:05:21 »
Veldig bra svar fra ØBS, ja. Hvis noen nå kan supplere lista med hvilke av disse pubene som har håndpumper og hvilke bryggerier de pumper ut gjennom disse er lista nærmest komplett, og jeg kan begynne å forberede tur over nyttår en gang.  ;D
- Leif Olav

ØBS

Sv: Puber og restauranter i Leeds
« Svar #29 på: November 03, 2010, 01:03:07 »
Både Scarbrough og The Vic (heter egentlig The Victoria Hotel og ble bygget og åpnet i 1880-årene mener jeg å huske, for å ta imot og dekke det økende behovet for overnattingsplasser da tinghuset/rettsbygningen sto ferdig) har et stort utvalg av lokale "ales" fra mikrobryggerier i distriktet.  De fleste er på håndpumper.

The Grove er også verd et besøk for den som liker akkurat denne øltypen eller ikke er redd for å prøve noe nytt...
LUSCOS-hilsen
ØBS