Skrevet av Emne: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff  (Lest 69428 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« på: August 23, 2007, 20:08:45 »
Tar med litt info om noen utenomsportlige forhold som kan være greie å ha i bakhodet i noen diskusjoner:

Lønnstak

Leeds United har et lønnstak som innebærer at klubbens spillerlønninger må være mindre enn 60% av klubbens inntekter. Dette er et standard pålegg alle klubber som har vært i admin må forholde seg til - og gjelder den første sesongen etter at man har kommet ut av admin.
 
Grei bakgrunnsinformasjon å ha når en diskuterer transfervirksomheten i Leeds. (Vi kan jo gjette hvordan dette regnestykket så ut før Healy og de høytlønte gutta forsvant ut…)

Kilde: Leeds siste hjemmeprogram, Football League sitt regelverk

Rettssaken med skattefuten (HMRC)

Denne saken er berammet til første uka av september, men det er i utgangspunktet KPMG som sitter på tiltalebenken og ikke Leeds United. Den prosedyremessige biten av saken ser ut til å være noe grumsete, så at Leeds blir blandet inn er sannsynlig, men saken dreier seg i hovedsak om prosessen KPMG kjørte som administrator i Leeds.  Den engelske avisen Daily Express ble tvunget til å trykke et dementi – når avisen vinklet dette som en rettssak mot Leeds Utd.

Kilde: Info på diverse Leeds diskusjonsfora, Daily Express -papirutgaven. (Svært vanskelig å finne sikre kilder om akkurat denne saken, så her har jeg i stor grad vært nødt til å forholde meg til annenhåndsinfo).

Poengstraffen

Som vi også har vært innom på dette forumet tidligere, Boston satte seg selv i en lignende adminsituasjon som Leeds mot slutten av forrige sesong, og ble utsatt for samme prosess fra HMRC som Leeds. Boston fikk ikke poengstraff – de ble derimot flyttet ned en divisjon, og ble altså straffet langt hardere for ’samme forseelse’.

Dette kan være grei informasjon å ha med seg om noen fortsatt tror at poengstraffen i hovedsak var en straff av Bates. (At ledelsen i Boston i ettertid er dømt for økonomisk kriminalitet er jo også litt interessant. Om en først skal relatere saken til Bates og Leeds – gir jo dette  fortolkningsmuligheter i  flere retninger....)

Kilde: Rapportert på mange nettsteder, for eksempel denne: http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/football/teams/b/boston_united/6738469.stm
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

flynn

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #1 på: August 23, 2007, 21:35:39 »
Interessante opplysninger midjo! Flott at du ikke bare tar deg tid til å finne ut slikt, men at du også deler det med oss!

flynn

Ferre

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #2 på: August 23, 2007, 21:39:38 »
quote:
Originally posted by flynn

Interessante opplysninger midjo! Flott at du ikke bare tar deg tid til å finne ut slikt, men at du også deler det med oss!

flynn



(2)

-WE'LL BE BACK-

soumoh

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #3 på: August 23, 2007, 23:27:35 »
(3)
quote:
Originally posted by Ferre

quote:
Originally posted by flynn

Interessante opplysninger midjo! Flott at du ikke bare tar deg tid til å finne ut slikt, men at du også deler det med oss!

flynn



(2)

-WE'LL BE BACK-



We'll be back.
We'll be back.

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #4 på: August 24, 2007, 02:35:32 »
Meget interessant og nyttig å vite. Jeg er en av dem som tror vi ble straffet værst og hardest i verden!
Yeboahs vitne

Sleivind

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #5 på: August 24, 2007, 03:03:21 »
Sånn hypotetisk sett, kan en anke av straffen vi fikk, gjøre at straffen blir omgjort til en straff som er enda verre? Noe alla Boston sin straff? Eller er det helt utelukkende?

Runar

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #6 på: August 24, 2007, 03:11:48 »
ja..fordi serien har begynt.
 

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #7 på: August 24, 2007, 03:41:18 »
quote:
Originally posted by Sleivind

Sånn hypotetisk sett, kan en anke av straffen vi fikk, gjøre at straffen blir omgjort til en straff som er enda verre? Noe alla Boston sin straff? Eller er det helt utelukkende?



I teorien JA - i praksis NEI.

Disse fotballforbundene opererer innenfor sine egne lover og regler, hvor en stor grad av skjønn og politikk er inne i bildet når avgjørelser tas. Utelukker derfor ikke at denne anken kan medføre et eller annet faenskap for Leeds sin del, men sanksjoner som påvirker terminlista (f.eks. nedflytting til League Two) tror jeg er helt utelukket.

Håper vel snarere at anken setter et sterkere lys på det prinsipielle i denne saken (dvs reguleringen av forholdet mellom HMRC og fotballkreditorer i slike saker), og at dette kan gi endringer i det regelverk eller praksis som de engelske fotballforbundene følger.

So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

lojosang

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #8 på: August 24, 2007, 10:15:48 »
Hovedproblemet er vel at de faktisk til dels opererer utenfor sine egne lover og regler også.
Forvirrende smørje.

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28975
  • Total likes: 2659
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #9 på: August 24, 2007, 15:49:56 »
quote:
Originally posted by lojosang04:15:48  



Stod du opp ekstra tidlig i dag, Leif? [:0]




Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free
silhouetted by the sea

B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Per-Stian

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #10 på: August 24, 2007, 16:02:24 »
Godt å få litt klarheit i sakar og ting, Midjo. Visste absolutt ikkje at dette lønnstaket er pålagt klubbar i L1, men meget forståeleg.

Eksempelet ditt om Boston får meg faktisk til å seie meg nøgd med utfallet vårt. 15 minuspoeng er uansett hardt, men vi hentar dei snart inn att[:)]

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #11 på: August 24, 2007, 16:14:46 »
quote:
Originally posted by Asbjørn

quote:
Originally posted by lojosang04:15:48  



Stod du opp ekstra tidlig i dag, Leif? [:0]



Overrasket over at Lojo i det hele tatt har klart å formulere forståelige setninger, om han har tilbragt natta med maltwhiskylauget i Trondheim....[:)]
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

lojosang

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #12 på: August 24, 2007, 16:29:34 »
quote:
Originally posted by midjo

quote:
Originally posted by Asbjørn

quote:
Originally posted by lojosang04:15:48  



Stod du opp ekstra tidlig i dag, Leif? [:0]



Overrasket over at Lojo i det hele tatt har klart å formulere forståelige setninger, om han har tilbragt natta med maltwhiskylauget i Trondheim....[:)]



Jeg syns jo A-mennesker ligger og drar seg til langt på dag. [8D]

Nei, men blant akademikere kan fyllerør virke rett så fornuftig og intelektuelt. [:D]
Dessuten hjalp det godt med en fottur fra Three Lions til Lerkendal. Studentenes første skikkelige torsdag etter ferien hadde jo tømt sentrum for taksier.

Forresten syns jeg det er rimelig hårreisende at måten Bostons ekstranedrykk ble fikset på var å skvise ut et ekstra lag i ligaen de ble satt ned i. De burde jo latt et annet lag rykke opp til Boston's plass heller.

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Killa

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #13 på: August 24, 2007, 18:15:26 »
Til dere som er bedre informert enn meg:
Hvor stor er egentlig sjansen for at denne famøse poengstraffen kan bli redusert eller strøket? Bates appellerer jo til FA for å få gjort noe med den, men finnes det en reell sjanse? Og når kan man regne med å få et svar?
Personlig tviler jeg meget sterkt på om det har noe for seg å anke til FA, kan FA rent juridisk sett overstyre avgjørelsen fra The Football League?
Dette temaet er helt sikkert berørt i andre tråder på dette forumet, men jeg har ikke hatt tid til å lese gjennom alt....

Go Leeds, vi gruser skogens gutter i mårra!!!

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #14 på: August 24, 2007, 20:43:13 »
quote:
Originally posted by Killa

Hvor stor er egentlig sjansen for at denne famøse poengstraffen kan bli redusert eller strøket? Bates appellerer jo til FA for å få gjort noe med den, men finnes det en reell sjanse? Og når kan man regne med å få et svar?
Personlig tviler jeg meget sterkt på om det har noe for seg å anke til FA, kan FA rent juridisk sett overstyre avgjørelsen fra The Football League?



Jeg tror hele denne ankesaken til FA er helt fåfengt, og bare kommer til å generere 'støy'. FA og FL er litt 'gutteklubben kjekk og grei', som i bunn og grunn gjør hva de vil, og tildels opererer på siden av ordinære juridiske rammer.

Tror det skal svært mye til for at FA overstyrer FL, men FA er første obligatoriske steg i en slik ankeprosess, og jeg tror Bates kommer til å ta denne saken videre til UEFA når FA har avslått anken.

Hva UEFA i sin tur mener om denne saken er mer interessant, men jeg tror ikke UEFA har myndighet til stort mer enn å gi FA/FL en liten pekefinger - om de finner at FA/FL har gjort noesomhelst galt her.
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Killa

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #15 på: August 24, 2007, 21:10:33 »
quote:
Originally posted by midjo

quote:
Originally posted by Killa

Hvor stor er egentlig sjansen for at denne famøse poengstraffen kan bli redusert eller strøket? Bates appellerer jo til FA for å få gjort noe med den, men finnes det en reell sjanse? Og når kan man regne med å få et svar?
Personlig tviler jeg meget sterkt på om det har noe for seg å anke til FA, kan FA rent juridisk sett overstyre avgjørelsen fra The Football League?



Jeg tror hele denne ankesaken til FA er helt fåfengt, og bare kommer til å generere 'støy'. FA og FL er litt 'gutteklubben kjekk og grei', som i bunn og grunn gjør hva de vil, og tildels opererer på siden av ordinære juridiske rammer.

Tror det skal svært mye til for at FA overstyrer FL, men FA er første obligatoriske steg i en slik ankeprosess, og jeg tror Bates kommer til å ta denne saken videre til UEFA når FA har avslått anken.

Hva UEFA i sin tur mener om denne saken er mer interessant, men jeg tror ikke UEFA har myndighet til stort mer enn å gi FA/FL en liten pekefinger - om de finner at FA/FL har gjort noesomhelst galt her.



Ja dette med "gutteklubb" har jeg også en følelse av, og jeg tror Leeds er og blir det store mobbeofferet som alle i "gutteklubben" elsker å mobbe....

Men vi skal vise dem - skal vi ikke?
Regner med det blir noen lange masker når vi vinner hele dritten og rykker opp i mai, hehe......



McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #16 på: August 27, 2007, 19:15:02 »
Ad poengstraffen: Ikke at det bringer inn så mye nytt, men fint å se at kredible fotballkommentatorer i seriøse aviser setter det riktige fokuset på Leeds sin sak.

Dette er skrevet av velrennomerte Martin Samuel i The Times:

August 26, 2007
The debate: were Leeds unfairly punished?

With each passing week, the Football League’s decision to dock Leeds United 15 points appears less impressive. The club, now bottom of the table with minus six points, have achieved results in their first three matches that would have placed them top on goal difference. If Leeds broke league rules, punishment should have been administered by an independent body. The idea that 71 vested interests, the chairmen of the other clubs, sat around the table giving the thumbs up or thumbs down to such a draconian penalty is entirely flawed.

Lord Mawhinney, the chairman, has political ambitions within football, but cannot expect to be taken seriously after this. No voter in his room was free from motive, even aside from any personal animosity towards Ken Bates, the Leeds chairman. What the club’s 23 rivals in Coca-Cola League One would gain is obvious, but those in League Two may have fancied the additional revenue of Leeds’s travelling support if their team dropped again, while Championship chairmen can do without another potentially big player jostling for Barclays Premier League status. The few that felt moved to back Leeds may have feared one day being caught by the same net.

Say what you like about the Premier League, but the controversial Carlos Tévez hearing was conducted by independent parties, with no potential for gain from the final decision. We may not agree with the outcome or the reasoning behind it, but we must acknowledge the basic integrity of the process. Leeds, meanwhile, have been stitched up by an alliance of self-interest and, out of an attempt to uphold standards, the Football League has contrived to lose credibility by tainting its competition before the start.

 
http://timesonline.typepad.com/thegame/2007/08/the-debate-were.html#more
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

KeyserSoze

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #17 på: August 27, 2007, 19:48:13 »
Vanskelig å være uenig i det Martin Samuel påpeker der..
 

espenm

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #18 på: August 27, 2007, 20:19:55 »
Finnes det overhodet noe sjanse i havet for at den poengstraffen blir gjort mildere?
Jeg vet at anken ble avvist.

Espen
 

KeyserSoze

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #19 på: August 27, 2007, 21:21:30 »
Det finnes vel en sjanse for at FA eller evt UEFA overprøver dette, men tror ikke vi skal budsjettere med det...
 

Killa

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #20 på: August 27, 2007, 22:07:02 »
quote:
Originally posted by KeyserSoze

Det finnes vel en sjanse for at FA eller evt UEFA overprøver dette, men tror ikke vi skal budsjettere med det...



Nei vi budsjetterer ikke med det nei. Vi er Leeds United, klubben hvis motgang fra alle hold savner sidestykke i moderne fotballhistorie.
Men det er vel likevel lov til å nære et ørlite håp om at denne idiotiske avgjørelsen tatt av et inhabilt og halvkorrupt organ kanskje blir sett på med andre øyne av en annen instans? F.eks UEFA?

Jon R

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #21 på: August 27, 2007, 23:19:26 »
The football league hadde muligens en god sak, men det blir stadig mer åpenbart at de dreit skikkelig på draget ved å dra de andre klubbene inn som "hjelp", til å avgjøre ankesaken ift de minus 15.
Hvis det finnes noen form for rettsikkerhet innenfor dette systemet, bør hele saken forkastes og Leeds tilkjennes de 15 poengene som de har mistet. -10 poeng i mai,nedrykk og en langt på vei ødelagt pre-season bør være straff nok. [xx(]

Jon R, 100 % inhabil.
« Siste redigering: August 27, 2007, 23:20:08 av Jon R »
Jon R.

espenm

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #22 på: August 28, 2007, 14:14:46 »
Nedrykket klarte vi å spille på oss selv, og de -10 minus var en straff for å gå inn i økonomisk administrasjon. de 2 tingene er sånn sett greie nok. Men de 15 var en straff for at vi ikke hadde fulgt reglene i henhold til administrasjon.
Synes egentlig at en form for straff er på sin plass men synes 15 poeng er vanvidd.
Hvor mange poeng ble West Ham truet med for Tevez saken? 5 eller 6 poeng?

Fiorentina fikk 17 poeng straff for matchrigging i Italia, en langt styggere affære.

Men man blir ikke riktig frisk før man har hatt det riktig ille. :)
 

martind

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #23 på: August 28, 2007, 14:35:31 »
Når man ser de straffene de Inatlienske lagen fikk så er det jo vannvittig at Leeds skal straffes med først -10 og nedrykk, samt masse skandaler, og så starte sesongen med -15. Helt utrolig. Tror FL har det gøy med å mobbe laget vårt og koser seg med straffen...

men vi skal bevise de at de ikke kan ødelegge den klubben vi alle elsker!

We are going up!
MOT!! We are Leeds!

h.b

  • Gjest
Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #24 på: August 28, 2007, 14:52:22 »
Når man ser på at Asker i kvinnefotball ble nedflyttet 1 divisjon fordi de ikke hadde økonomien på plass så er denne -15 poengs straffen Leeds fikk faktisk mild i forhold. La oss slippe å samenligne oss med andre land.
Leeds fikk denne straffen fordi klubben ikke kom gjennom denne adm uten denne CVA i orden. Leeds ble straffet mindre enn Boston som ble flyttet ned 1 div.
Jeg tror faktisk at Leeds ble værende i L 1 nettopp fordi det var Leeds United som var inne i dette bildet. Hadde det vært en mindre klubb tror jeg denne klubben hadde blitt nedflyttet 1 div.Hadde det samtidig vært Manu som hadde fått denne straffen, så hadde vi Leeds fans sagt at dette var helt riktig. Nei la oss ta denne straffen som menn i oppreist stilling. Vi rykker opp og kan da si at vi lot oss ikke knekke



Ã… være Leeds supporter er verdens hardeste og dårligst betalte yrke. 0 kroner i lønn og en 24 timers arbeidsdag
« Siste redigering: August 28, 2007, 14:56:57 av h.b »

Robert H.

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #25 på: August 28, 2007, 15:01:24 »
Hverken italienske lag eller Asker spiller i Football League tror jeg...

h.b

  • Gjest
Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #26 på: August 28, 2007, 15:15:51 »
Det er riktig Robert, men de fleste her inne sammenligner dette med det som skjedde i Italia. Det blir feil. Og Asker tok jeg med som et poeng på at man ikke skal sammenligne med andre lands praksis



Ã… være Leeds supporter er verdens hardeste og dårligst betalte yrke. 0 kroner i lønn og en 24 timers arbeidsdag

Geir W

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #27 på: August 28, 2007, 15:58:49 »
Straffen i seg selv på -15p skal vi ta som menn, og det er akkurat det vi gjør!! Poenget er hele gjennomføringen av prosessen!! Hadde ett NØYTRALT panel/utvalg kommet frem til samme dom er det "greit", men når vi skal dømmes av lag vi konkurerer mot så blir det TOTALT feil.
Denne saken tror jeg vi uansett ikke er ferdig med før den ligger på bordet til UEFA evt FIFA, uten at nødvendigvis det bør endre utfallet!!

Sydhagen

Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #28 på: September 17, 2007, 19:49:40 »
noe nytt i denne saken?  noen som har litt inside info?
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Informasjon: Lønnstak, rettssak, poengstraff
« Svar #29 på: September 17, 2007, 20:15:55 »
Har ikke inside info, men kan ihvertfall oppdatere med det som er siste status:

Lønnstak:
Klubben har et lønnstak på totalt £6 mill pund iår, og ligger antakeligvis godt innenfor det nå. Det var Svend-Anders som kom med denne infoen i en annen tråd for litt siden - så dette er vel noe han har fra sine kilder i UK.

Rettssak:
HMRC trakk tilbake denne saken, et par dager før den skulle opp i retten i begynnelsen av september.

Poengstraff:
Klubben har ikke levert inn noen direkte anke på selve poengstraffen, men har bedt FA undersøke prosessene og grunnlaget poengstraffen ble ilagt på (inkl prosessen med at de andre 71 klubbene skulle stemme over poengstraffen etc). Dette ihht til det Ken Bates har uttalt i intervjuer bl.a. i Yorkshire Radio. Hva som skjer internt i FA i denne saken er ikke godt å vite.


-----------------------------------

http://www.vgb.no/12101
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....