Tippeligaen 2008

Started by Per-Stian, November 02, 2007, 14:05:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Kickthemdown

"Tromsø blir jeg ikke helt kloke på. De har både styrker og svakheter som gjør de veldig vanskelig å plassere. Sliter på backene og er avhengig av at spissene finner formen"

Sliter og sliter på backene. På venstreback har TIL hentet U21 landslagsspilleren Kevin Larsen, mens de har Hans Ã...ge Yndestad i back-up. På høyre blir det nok etterhvert en kamp mellom Tom Høgli og Martin Knudsen. Bra nok spillere det :) I midten er det vel vanskelig å finne en bedre duo enn Reggi og Koppinen ;)

I fjor hadde TIL 2 spisser (Rush og Målskred) i år har de 4. Rush, Målskred, Adriano Munoz og Huusko. Meget bra :)

Eneste svakheten jeg ser er at det ikke finnes en høyrekant i laget. Martin Knudsen har blitt brukt der men han funker heller dårlig i den posisjonen.

Alta-White

arneg

Quote from: h.b on March 18, 2008, 23:04:46
Sålange Enga vinner serien , så driter jeg lang masrj i resten av tabellen. Tror faktisk de gjør det

Støttes, gull i serien og en byderbyseier hadde smakt.  Passer meg egentlig bra at mange avskriver VIF.  Det positive så langt i vinter er at det offensive fungerer meget bra.  Spissene står i kø for å spille og putte mål.   forsvarsrekka er jeg ikke nervøs for.  Der er det masse kvalitet og rutine.  På midten har Martin Andresen hatt en vinter uten skader.  Det bruker å være et godt forhåndsvarsel.  Litt fornøyelig å se rundt om hvor lavt de verdsetter Hæstad.  Den type ballvinner er utrolig viktig for et lag.  Gleder meg sinnsykt til denne sesongen.

Asbjørn

...og "ekspertene" fortsetter å si sin mening (jeg har ingenting imot dem jeg, bare artig å se hvordan de vurderer ting)

Vill vest i tippeligaen

Aldri før har det vært vanskelige å plukke ut én gullfavoritt. Vestlands-lagene Brann og Viking er likevel de som oftest går igjen hos ekspertene.
LARS HOJEM KVAM
lkv@dagbladet.no

Dagbladet snakket i går med et utvalg fotballkjennere. Og konklusjonene er både entydige og utydelige på en gang: 

Det har knapt vært vanskeligere å spå Tippeligaen enn i 2008.

Alle er samstemte om at tabelltipset kan deles i tre - de som kan ta medalje, de som havner i midtsjiktet, og de som trues av nedrykk. Det er også rimelig stor enighet om hvilke lag som havner i hver kategori.

- Helt åpent
- Det er veldig vanskelig. Jeg har seks mulige gullkandidater, sier TV 2-kommentator Øyvind Alsaker.

Han sier dermed det samme som kompanjong Nils Johan Semb sa til NTB på mandag. Den tidligere landslagssjefen mente Brann, Viking, Lillestrøm og Rosenborg var de øverste favorittene, med Vålerenga og Stabæk rett bak.

- Jeg tipper det står mellom Brann, Viking og Lillestrøm. Dem imellom er det helt åpent - en skade eller et nytt kjøp kan snu alt på hodet, sier Alsaker.

- I bunnen ser det ut som de nyopprykkede (Bodø/Glimt, HamKam, Molde) ligger dårlig an. Særlig Glimt. Men jeg ser fort at lag som Strømsgodset og Aalesund også kan få trøbbel, for de er aldri slik at alle de nyopprykkede havner på de tre nederste plassene.

Tror på Viking
Også TV 3s ekspertkommentator Vidar Davidsen, leder av NFFs topptrenerkomité, sliter med å skille «topp 6» fra hverandre.

- Men kanskje er Viking den som peker seg mest ut. De har styrket laget, og blir en kraftig utfordrer. RBK er definitivt bedre enn i fjor, mens jeg er mer usikker på Brann, sier Davidsen, som tror HamKam ligger best an av de tre nyopprykkede i kampen for å unngå degradering.

NRKs Arne Scheie tror Brann, Rosenborg og Viking er de tre mest opplagte gullkandidatene, med Vålerenga, Stabæk og Lillestrøm rett bak.

- Brann og Rosenborg ser kanskje aller sterkest ut. Nederst er det åpent først og fremst mellom fire lag: De to fra nordvest (Aalesund og Molde), Bodø/Glimt og Strømsgodset.

Usikker på Brann
Hans kanalkollega Karl-Petter Løken sa til aftenbladet.no i går at han holder Lillestrøm som favoritt:

- De slapp inn klart færrest mål i fjor, og det blir enda vanskeligere å score på dem i år. Det er hovedårsaken til at jeg har dem som favoritt.

TV 2s programleder Davy Wathne tror gullet forblir i vest, men i en ny, sulteforet by denne gangen.

- Jeg tror på Viking. De underpresterte i 2006, kom tilbake med stor entusiasme i fjor, og har vært flinke på overgangsmarkedet foran denne sesongen. De virker harmoniske og trygge, sier han.

Wathne mener Bodø/Glimt per i dag ser ut som den mest opplagte bunnkandidaten.

- Hva med Brann?

- Det er enten - eller. Jeg er usikker på om gullet vil virke slik at laget blir kvitt et mangeårig press, eller om det fører til at det blir kvitt sulten og begjæret etter å vinne. Får de en god start, så kan de flyte videre på fjoråret. Men jeg tror
Martin Andresen var langt viktigere for Brann enn folk i klubben liker å innrømme.

- VIF i bunnstriden
Mjølner-trener Ivar Morten Normark tror - som mange andre - at gullet står mellom Brann, Viking og Rosenborg.

- Glimt får det tøft i bunnen, det er jo nærmest opplest og vedtatt. Molde blir også blant de nederste. I tillegg vil jeg nevne ett lag til i bunnen: Vålerenga. Det begrunner jeg med at den prestasjonsgruppa som nå er sammensatt, og det gjelder både trenere og spillere, er såpass fersk at det kan gi seg utslag i begge retninger.

Som en oppveining til Normarks spådom kan vi ta med John Carews ord foran Tippeligaen-2008:

- Jeg tar sjansen på å tippe Vålerenga i år, jeg

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Angående tips, artig å se hva "andre" mener om konkurrentene. I Stabæk har man vurdert motstanderne slik:  :)

http://www.stabaek.no/component/option,com_frontpage/Itemid,1/

Tell me  Tell me

Dylan

kjelvi

Har følgende spådom.
Få bomber!

* Viking, Brann, Lillestrøm og Rosenborg kjemper om Topp 3-plassene.  Viking som den heteste.
* Molde eller Glimt ryker ut!
* Enga får enten en kjempesesong eller tidenes mageplask. Tror ikke Morten Andresen er VIF-sjef når vi kommer til november...
* Eirik Bakke får en kanonsesong for Brann og landslaget sliter i VM-kvaliken som starter til høsten (men vinner på Hamden Park i oktober!).
* Brann vinner cupen!

De viktigste er dog: 
* AaFK holder seg med brukbar stil!
* Skeid rykker opp i Adeccoligaen!
* Stordal 'konstituerer' seg i 5. div. etter nedrykket. Ungguttene ypper seg, men rykker ikke opp.
* 'Skeid United' (Skeid 99.07) får en kanonsesong også i år. Vinner alt og bøtter inn med mål - og gjør trener sprekkferdig av stolthet.

MrK

Quote from: kjelvi on March 20, 2008, 09:34:58
Har følgende spådom.
Få bomber!

* Viking, Brann, Lillestrøm og Rosenborg kjemper om Topp 3-plassene.  Viking som den heteste.
* Molde eller Glimt ryker ut!
* Enga får enten en kjempesesong eller tidenes mageplask. Tror ikke Morten Andresen er VIF-sjef når vi kommer til november...
* Eirik Bakke får en kanonsesong for Brann og landslaget sliter i VM-kvaliken som starter til høsten (men vinner på Hamden Park i oktober!).
* Brann vinner cupen!

De viktigste er dog: 
* AaFK holder seg med brukbar stil!
* Skeid rykker opp i Adeccoligaen!
* Stordal 'konstituerer' seg i 5. div. etter nedrykket. Ungguttene ypper seg, men rykker ikke opp.
* 'Skeid United' (Skeid 99.07) får en kanonsesong også i år. Vinner alt og bøtter inn med mål - og gjør trener sprekkferdig av stolthet.

For det første - god påske. Dernest - jeg gremmes av dine kunnskaper Kjell Bjørn. Skeid som engang i tiden utviklet spillere til gavn for andre klubber er i dead zone da de pt. ikke greier å få tak i kunnskapsrike trenere - fedre er i all hovedsak siste utvei og som regel en dårlig løsning!

1-1 på fergekaia i går - en kamp Molde burde vunnet stort!

Nyopprykka lag har alltid problem - i år intet unntak for BG og Ham Kam - MFK lander 8-10 hvem som vinner er uinteressant men Aafk greier vel å opprettholde sitt snitt i TL - 12,67 som i alle tider har betydd nedrykk!

Gud har talt!

Hvem faen kler orange?
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

Asbjørn

Siden omtrent ingen her inne kjenner til "Orry" tillater jeg meg en liten presentasjon  :)

AaFK'ere betegner ham som deres største talent siden John Arne Riise (og da er ikke lillebror Bjørn Helge & Joakim Austnes glemt). I vinter "sloss" Semb & AaFK-trener Ã...keby om bruken av ham (Sembs G-17-landslag-"misbruk av ham, 3 kamper på 5 dager av en nylig "fit" spiller), men han er altså så viktig for trenerne allerede  :)

Norges nye midtbanegeneral?

Med Stefan Effenberg og Patrick Vieira som forbilder, er det vel kanskje ikke så rart at Peter Orry Larsen har potensiale til å bli Norges nye midtbanegeneral med årene. Men først er det Aalesund som står i fokus, selv om storklubber rundt om i Europa rykker i unggutten.

Peter Orry Larsen er et midtbanetalent litt utenom det vanlige. Som 17-åring hadde han allerede vært på hele fem treningsopphold i Manchester United, før han bestemte seg for å gå til Aalesund fra Skavøypoll sommeren 2006.

- Det har vært noen klubber som har vist interesse, uten at det har påvirket meg. Forrige sesong ble spolert av skader, og jeg føler at jeg har en del å bevise ovenfor meg sjøl, klubben og fansen. Så mitt fokus ligger på mine prestasjoner og utvikling her i AaFK, så får vi ta opp igjen det med andre klubber senere om det skulle bli aktuelt, sier Peter Orry Larsen til NorskeFans.com.

Larsen gikk mye skadet under fjorårssesongen, men har i vinter fått trent godt og også nytt stor tillit hos nytrener Sören Ã...keby. Målsetningen for årets sesong er klar.

- I og med at jeg gikk skada hele fjoråret, og hadde to lyskeoperasjoner var målet før sesongen kort og greit å holde seg skadefri og få en normal sesongoppkjøring. Nå som serien nærmer seg, og lyskene fungerer greit, er målet som alle andre fotballspillere, en plass på laget. Samtidig vil jeg utvikle meg som fotballspiller og ta de stegene som er nødvendig for å en gang bli en toppspiller.

Etter at midtbanegeneral Johan Arneng ankom er det trangt om plassene på AaFKs midtbane, og Orry Larsen er faktisk ikke så ulik svensken. Skal vi tro stortalentets egne beskrivelser i alle fall.

- Jeg er en midtbanespiller med ok fart og fysikk. Basisteknikken føler jeg er ok, men mine styrker er vel blikk og forståelse for spillet.

Og det er vel kanskje ikke så rart at det var midtbanespillere som var idolene i oppveksten.

- Jeg har sett og ser opp til flere ulike idoler. Zinedine Zidane, Stefan Effenberg og Patrick Viera for å nevne noen. Men som person og holdninger, har alltid Ole Gunnar Solskjær vært en personlighet jeg har sett opp til. I dag må jeg vel si at Mathieu Bodmer og Cesc Fabregas er mine yndlingsspillere. Den spilleren jeg er mest lik er vel kanskje Steven Gerrard.

Som en relativt liten klubb er det viktig for AaFK og satse på egne, lokale talenter. Orry Larsen føler at miljøet for unge spillere i jugendbyens stolthet er utmerket.

- I AaFK er miljøet for unge spillere veldig bra! De eldre og mer rutinerte spillerne i gruppa er flinke til og både involvere og ta vare på unggutter som meg sjøl, sier Orry Larsen samtidig som han påpeker at Karl Oskar Fjørtoft og Øystein Weltzien har vært og er hans beste medspillere.

Orry Larsen har vært fast inventar på omtrent alle de aldersbestemte landslagene til nå, og det var også i en landskamp at karrierens hittil største høydepunkt kom.

- Det største høydepunktet er da vi slo Frankrike 2-1 i en privatlandskamp for noen år siden! Utrolig deilig, og minst like ufortjent, avslutter Orry Larsen til NorskeFans.com med et smil.

Peter Orry Larsen
Født: 25. februar 1989
Klubb: Aalesund FK
Tidl. klubber: Skavøypoll
Aktuell: Meget, meget talentfull midtbanespiller som både Manchester United og Celtic har jaktet. Kan få sitt store gjennombrudd i årets sesong.

Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Jeg syns det er utrolig interessant å lese om norske talenter, uansett klubb! Er så lei janteloven og den defensive mentaliteten i norsk fotball der norske klubber og landslaget kun er med 'for å delta' og at vi aldri har sjans til å vinne noe.

Sprøyt!
Marching on together!

Leeds04

Stabæk vinner i år!
Litt bedre stall og bredde i år, selv om de ligger langt unna feks Brann.

I dag rundtspilte de enga i treningskamp og vant 1 - 0. Med 10 mann i over en
omgang. Treningkamp, landskamputtak osv... Stabæk stilte heller ikke med sitt beste mannskap.

1. Stabæk
2. Brann
3. Viking
"Why settle for more, when you can settle for less"

MartinR

Quote from: Leeds04 on March 24, 2008, 22:12:29
Stabæk vinner i år!
Litt bedre stall og bredde i år, selv om de ligger langt unna feks Brann.

I dag rundtspilte de enga i treningskamp og vant 1 - 0. Med 10 mann i over en
omgang. Treningkamp, landskamputtak osv... Stabæk stilte heller ikke med sitt beste mannskap.

1. Stabæk
2. Brann
3. Viking

:o :o :o :o :o
Selvsagt vinner Rosenborg serien i år :)
De har jo Steffen Iversen som rejerer i spiss sammen med Yssouf Koné, Marek Sapara som rejerer i midtbane sammen med Per Ciljan Skjelbred, Fredrik Stoor som rejerer i forsvar sammen med Andreas Nordvik og så har de keeperen Rune Almenning.

Asbjørn

Quote from: MartinR on March 24, 2008, 22:40:19
:o :o :o :o :o
Selvsagt vinner Rosenborg serien i år :)
De har jo Steffen Iversen som rejerer i spiss sammen med Yssouf Koné, Marek Sapara som rejerer i midtbane sammen med Per Ciljan Skjelbred, Fredrik Stoor som rejerer i forsvar sammen med Andreas Nordvik og så har de keeperen Rune Almenning.
Med så mange "rejerere" - hvem blir regent?

(Er det Haral'en i Trondheim også...)

Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

...og da er nettopp Nils Johan Semb ferdig med sin "forhåndsanalyse" av Tippeligaen '08 TV 2 Sport.

På topp? Brann, foran RBK & LSK:

"...for meg er Brann en forholdsvis klar favoritt i en forøvrig rekordjevn tippeliga-tétklynge..."

Det er få som tør å være så klar i uttalelsene foran årets tippeliga. De fleste innluller sine tips med et "...men for øvrig er det så jevnt at alt kan skje..."

Tell me  Tell me

Dylan

hallo sogn

Høyr før seriestart i adeccoligaen på Hallo Sogn (www.nettradio.tk) Laurdag kl 22.

Svend Anders

Så må jeg få reklamere litt for Fotballamagsinet på web, før seriestarten:

http://tv.f-b.no/fotballmagasinet/311-fotballmagasinet-foer-brann-ff.html

Forøvrig med en helt ukjent programleder fra Moum. Tilbakemeldinger (kontstruktive) tas imot med takk.

SA
Følges på:
www.twitter.com/svendleeds
www.twitter.com/svendanders

Torgeir

Quote from: Svend Anders on March 28, 2008, 10:03:06
Så må jeg få reklamere litt for Fotballamagsinet på web, før seriestarten:

http://tv.f-b.no/fotballmagasinet/311-fotballmagasinet-foer-brann-ff.html

Forøvrig med en helt ukjent programleder fra Moum. Tilbakemeldinger (kontstruktive) tas imot med takk.

SA

Flink gutt....

8) 8) 8) 8) 8) 8)
"I`m hard but fair-like Leeds United"

"We will be back"

Torgeir

Budda

Hva med å lage en helt ny tråd til en helt ny sesong?
Endre

ToreLA

God idè! Vi kunne kanskje kalle den Tippeligaen 2008?  ;D

Budda

My bad. Trudde dette var en tråd fra forrige sesong med nytt navn, men det var det ikke. Imponerende å skrive 12 sider før sesongen har begynt. Skulle ikke tru at det var Leeds som var laget til folk :)
Endre

ToreLA

For meg er det Viking som er lag nr èn også.  :)

Budda

Så ved en eventuell kamp mellom Viking og Leeds, så vil du holdt med Viking? Er Moldefan, men ved en kamp mellom de og Leeds, så ville det ikke være tvil på hvem jeg ville heiet på.

Quote from: ToreLA on March 28, 2008, 14:26:08
For meg er det Viking som er lag nr èn også.  :)
Endre

ToreLA

I en kamp mellom Viking og Leeds hadde jeg uten tvil 100% støttet Viking, men det er morsomt å ha Leeds som andrelag.

For meg blir alt mye mer moro når en har laget, spillerne, supporterne og byen helt innpå seg. Jeg får mye større følelser for ting da. Leeds har jeg sett to ganger live. De betydde mye mer for meg da jeg var yngre, men det har dabbet litt av. Kanskje heldigvis, all den tid det går så ufattelig dårlig.  :D

Per-Stian

Quote from: Budda on March 28, 2008, 14:14:57
My bad. Trudde dette var en tråd fra forrige sesong med nytt navn, men det var det ikke. Imponerende å skrive 12 sider før sesongen har begynt. Skulle ikke tru at det var Leeds som var laget til folk :)

Eg starta tråden allereie i november 2007, og mange tykte det var altfor tidleg å byrje å diskutere "neste sesong". Men med 12 sider allereie FØR seriestarten i helga kan vi vel seie at det var på sin plass ;)

Per-Stian

Her er mitt aller siste tabelltips:

1 Viking
2 Rosenborg
3 Brann
4 Vålerenga
5 Lillestrøm
6 Stabæk
7 Tromsø
8 Fredrikstad
9 Aalesund
10 Ham/Kam
11 Lyn
12 Strømsgodset
13 Molde
14 Bodø/Glimt

Webredaktøren

1. Rosenborg
2. Viking
3. Brann
4. Lillestrøm
5. Stabæk
6. Vålerenga
7. Tromsø
8. Fredrikstad
9. Molde
10. Aalesund
11. Lyn
12. Ham-Kam
13. Bodø/Glimt
14. Strømsgodset

Selv er jeg født og oppvokst i Trondheim og hatt sesongkort på Lerkendal tre sesonger på rad, men det er allikevel Leeds United som er mitt lag!

Klausen

Noen som skal på Ullevaal i kveld?

Sydhagen

etter denne helgen kommer tromsø til å trone alene på toppen!  :P
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Robert

Skal til Ullevål i morgen tenker jeg :)

Forrige runde var jo ikke verst.
http://www.youtube.com/watch?v=TF3diQZ09Dg
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

Budda

Quote from: Sydhagen on April 12, 2008, 14:22:56
etter denne helgen kommer tromsø til å trone alene på toppen!  :P

Tromsø nei, Molde knuser de i morra. Sånn er det bra med den saken
Endre

lojosang

Quote from: ZyberZone on April 12, 2008, 17:03:14
Skal til Ullevål i morgen tenker jeg :)

Forrige runde var jo ikke verst.
http://www.youtube.com/watch?v=TF3diQZ09Dg

Nok et eksempel på at fotballsanger skal suge som Elektrolux.
- Leif Olav

Robert

Utrolig skuffet idag. Skulle nesten tro det var Leeds jeg fulgte...  :D
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM