Tippeligaen 2008

Started by Per-Stian, November 02, 2007, 14:05:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

lojosang

Quote from: ollan on February 29, 2008, 13:33:37
Ingen ting hadde vært berde enn at Brann forsvarer gullet fra 2007 ::)

Jo, det meste! Klubber i rødt har INGENTING på toppen av tabeller å gjøre!  >:(

;D
- Leif Olav

Per-Stian

HELSINGBORG - RBK 1-2: Yssouf Koné scoret det avgjørende målet da han fikk ballen tre meter fra svenskenes mål etter flott forarbeid av Christer Basma.

Vinnermålet kom et snaut kvarter før slutt.

Rosenborg ledet 1-0 på Olympia Stadion i Helsingborg etter første omgang, takket være Steffen Iversens mål bare ti minutter ut i kampen.

Henrik Larsson utlignet til 1-1 etter en times spill, ifølge adressa.no, som fulgte kampen direkte.

Både Rosenborg og Helsingborg sesongåpner helgen 30. mars. Helsingborg møter GIF Sundsvall på bortebane når Allsvenskan starter, mens Rosenborg åpner med hjemmekamp mot Lyn 31. mars.

Rosenborgs lag: Rune Jarstein - Christer Basma, Bjørn Tore Kvarme, Alejandro Lago, Roy Miller - Albert Berbatovci, Juska Savolainen, Didier Konan Ya, Øyvind Storflor - Steffen Iversen, Yssouf Koné. Innbyttere: Andreas Nordvik, Alexander Lund Hansen, Jo Sondre Aas, John Pelu, Fredrik Stoor.

isak

Quote from: lojosang on March 01, 2008, 14:00:14

;D
Så sant, så sant! Klubba i kvitt derimot!

lojosang

Quote from: isak on March 02, 2008, 14:15:51

;D

Joda, men det går nok dessverre mange år til FK Haugesund kjemper i toppen av Tippeligaen.  ;D
- Leif Olav

Lars E

Eller Kopervik Idrettslag.. Enda vi har noe stort på gang her på Karmøy.. ;)
Forever Leeds

isak

Quote from: lojosang on March 02, 2008, 23:51:53
Quote from: isak on March 02, 2008, 14:15:51

;D

Joda, men det går nok dessverre mange år til FK Haugesund kjemper i toppen av Tippeligaen.  ;D
Eller Sogndal og desverre huff :'( :'( 11mill i minus............

kjelvi

Quote from: TSO on January 29, 2008, 02:04:09
Endelig er Molde tilbake i Tippeligaen!

Gleder meg på fylkets lillebrors vegne.
Redd likevel at Røkkes små skal slite i år.
[Hvor er det blitt av MrK forresten...]

Ellers tror jeg - endelig - at AaFK kan få en brukbar sesong. Så langt ser tingene brillefine ut.
Stabil midt på treet....!?!

berlin

Jeg er så heldig(?) at jeg ikke har noe norsk lag som jeg følger. Det betyr at jeg i noen grad kan ta ferie når det er pause i England, skjønt pause og pause, det var en nervepirrende og frustrerende Leeds-sommer i 2007. Tør nesten ikke tenke på om jeg skulle vært f.eks START-supporter i tillegg. Hadde vel fått diagnose som utbrent pga "fotball-fanatisme", kanskje den første trygdede fotballsupportern i Norge, som hadde skapt presendens for en lang rekke lignende saker, he-he

"Nei, det er så fint atte." Gløtter litt på tabell og resultater i blant, men ellers er sommeren en eneste lang "yoga-meditasjon". 

Dennis

Tør vi ta en liten pre-evaluering og tips før sesongen 2008?

Viking - De har handlet for flere titalls millioner kroner, men jeg tror det vil lønne seg. Joachim Austnes, Martin Fillo og Andrius Velicka er alle (på papiret) klare forsterkninger. Tommy Høiland og innlånte Jørgen Horn vil bidra til bredde, samt at alt tyder på at målgarantisten Peter Ijeh blir i Stavanger. Siddisene er min gullfavoritt i år, som i fjor!

Brann - Regjerende mester, men går en tøffere sesong i møte. Blir i år laget 'alle' ønsker å slå og har mistet sin hovmester og lagfører. Usikker på om Eirik Bakke vil kle den rollen like godt. Mye kvalitet i en bred stall, men har de siste årene vært et annet lag med og uten Martin Andresen. Lønnskrangling utover i sesongen? Kan ha gjort seg selv en bjørnetjeneste ved å beholde Erik Huseklepp for enhver pris.

Rosenborg - Som alltid en medaljekandidat på papiret og jeg kommer ikke utenom de i år heller. Har en førsteellever av stor kvalitet, men stallen er for tynn, spesielt i forsvar. Har dog noen spennende nykommere i Jarstein og spesielt Demidov, som både bidrar med fart og ungdommelighet i et veldig rutinepreget forsvar. Har et superpar på topp i Iversen og Kone, mens Ciljan og Tettey nok vil bli markant bedre og mer rutinert i år. Er en gullkandidat, som alltid.

Lillestrøm - Har vist muskler på overgangsmarkedet ved å hente en visekaptein og en kaptein i Vidar Riseth og John Anders Bjørkøy. Har også lenge snust på Alanzinho, men han går ikke til Ã...råsen, skal vi tro Fjørtoft. Likevel et sterkt og slagkraftig lag, med en stor personlighet i Tom Nordlie. Tror likevel det er litt mange kokker på Ã...råsen og at Nordlie kan bli litt vel krevende over tid.

Stabæk - Skadefri og med 'de fire store' i form, så er Stabæk det beste angrepslaget i Tippeligaen. Er dog svært avhengige av at disse spillerne leverer og er meget utsatt for skader. Var i fjor svært heldige med å unngå dem, grunnet godt arbeid, men sikkert også en god porsjon flaks. Tror nok skadene vil gjøre seg mer gjeldende i år og jeg tror Stabæk har sjans på medalje, men ikke gullet de ønsker.

Vålerenga - Spennende nysatsning i Oslo-klubben. Usikker på hva Martin Andresen står for som trener, men stallen lukter det kvalitet av. Har mistet Grindheim, men mange nye har kommet inn. Spennende at klubben ønsker å bygges opp av lokale spillere og Fellah, Roberts og Abdellaouih(?) fra Skeid er folk jeg håper å se på banen mye. Trur 2008 uansett blir for tidlig for gull i hovedstaden.

Tromsø tror jeg vil være solide, som i fjor. Koppinen er en god forsterkning, mens Lars Iver Strand blir tung å miste. Likevel, 5-7 plass tror jeg de kan kjempe om. Fredrikstad ville jeg faktisk involvert i medaljekampen, men salget av kaptein Bjørkøy gir et meget dårlig signal om hvor hardt de satser. Kanskje spiller Tarik E seg inn i landslagsdiskusjonen? Ã...lesund vil nok unngå nedrykksstriden etter en god forsesong. Dessuten er Johan Arneng en meget solid forsterkning, og til tross for at Austnes har forsvunnet, tror jeg Ã...lesund ender på 8-10 plass.

Nedrykk

Ettersom det kun er ett lag som går ned denne sesongen, blir nok nedrykksplassen enda mer fokusert på enn tidligere. Selv tror jeg de nyopprykkede lagene; Molde, Bodø/Glimt og Ham-Kam vil vake rundt denne plassen, i lag med Strømsgodset. Om ikke Lyn slutter å selge de spillerne med talent i klubben, kan de også fort havne helt ned mot bunnen av tabellen. Holder en liten knapp på Molde eller Bodø/Glimt ned, men det blir uansett meget spennende.
Marching on together!

Asbjørn

Min situasjonsrapport ca 3 uker før kick off:

Jeg har tidligere nevnt at det ligger an til tidenes tetteste tittelfight av Tippeligaen (jaja, den har ikke såå lang historie under det navnet nei...). 6 lag mente jeg var fullt kapable til å stille i den striden.

Stabæk
har i for liten grad evnet å styrke stallen sin, dessuten forsvinner kanskje Alanzinho til  sommeren..(?) De makter ikke for fjerde år på rad å komme seg gjennom hele sesongen så og si uten skader på nøkkelspillere, så farvel til dem.

VIF vil bruke deler av sesongen til å spille sammen et lag, og ventelig fortsatt slite med å score så mange målene...

RBK har gjerne erstattet avgangene, men har de styrket stallen??? De har iallefall foretatt en tilsynelatende god foryngelse...

Brann trodde jeg skulle sliite med å ta et nytt gull. Men de virker solid, og alle rapporter tyder på at de har fått en klassespiss i Demba.

LSK har bygd videre på noe som allerede før forrige sesong så bra ut. Men så er det den der Nordlie-effekten, er der slitasje så det holder på Ã...råsen? (nei, jeg skriver ikke at det ér, men Nordlie pleier helst å lykkes på et tidlig stadium før "slitasjen" overtar...)

Viking virker utrolig solid i stallen. Men vil det bli "for mye kvalitet" der også, og derav uro fra benken???

I utgangspunktet ville jeg hatt disse seks øverst. Men noen vil skuffe/svikte/få skader/suspensjoner som spiller inn... Jeg tipper at Stabæk blir innhentet bakfra...

....

For jeg syns både TIL og FFK begynner å få bra kvalitet i det de har. Ett av disse vil blande seg inn høyere enn nr 6. Disse tradisjonelt gode hjemmelagene må imidlertid også fungere bedre borte i så fall...

...

Lyn trenger en spiss som scorer, ellers kan det bli tynt/lett... La Manga var ikke all verden...

AaFK har tydeligvis tatt syvmilssteg gjennom vinteren. Men dette har vært på trening. Vil det fungere i "ordentlige kamper"? There is hoping, men langtfra sikkert.

Strømsgodset kan være "over the hill"???  Men Deila har fått skryt for sine tidligere trener-innhopp. Vil han fungere nå som det er alvor???

...og så er det de tre som kom opp fra Addeco. Tviler på at de havner på de tre nederste, ett vil sikkert gjøre det mye bedre enn forventet, men hvem? Hamkam har Erlandsen. Han vil vite å hente en god del dødballmål/-poeng. Kan bli viktig.
MFK har en del gode spillere, men litt avdangs etter hvert??? Og er nivåforskjellen i stallen for stor?
Bodø Glimt, hva med de da, kan de overraske??

Nei, Dennis, i bunn & grunn var ikke dette så ulikt ditt oppsett. Men så jevnt som det ventelig blir, kan tabellene vi setter opp likevel bli vidt forskjellige...

Pr dato blir min:
1. Brann
2. Viking
3. LSK
4. RBK
5. VIF
6. TIL
7. Stabæk
8. FFK
9. AaFK
10. Hamkam
11. Lyn
12. Strømsgodset
13. Molde
14. Bodø Glimt

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Kan jo sette opp min tabell, Asbjørn!  ;)

1 - Viking
2 - Rosenborg
3 - Brann
4 - Lillestrøm
5 - Tromsø
6 - Stabæk
7 - Vålerenga
8 - Fredrikstad
9 - Aalesund
10 - Lyn
11 - Ham-Kam
12 - Strømsgodset
13 - Bodø/Glimt
----------------------
14 - Molde

Trur uansett det blir like spennende som de siste 3-4 sesongene både i topp og bunn. Blir nok tre-fire "bolker" på tabellen, der lagene kan rykke opp og ned flere plasser kun med et par seiere eller tap, selv seint i sesongen. Ser for meg også at det fra 4-5 og ned til 9-10 plass vil skille lite.
Marching on together!

ToreLA

Herlig tippet, Kaizer!  :)

Selv tør jeg ikke verken tippe eller håpe på gull. Samtidig er det jo soleklart at Viking ikke har hatt så store muligheter siden 1991. Stallen virker uhyre solid, og som Asbjørn påpeker, blir det Röslers store utfordring å holde alle spillerne igang. Skulle jeg satt opp et førstelag idag, ville eksempelsvis  dyre investeringer som Austnes og Velicka havnet på benken.

så.... jeg tør ikke jinxe noe med en egen tabell...

Dennis

Quote from: ToreLA on March 12, 2008, 20:25:47
Herlig tippet, Kaizer!  :)

Takk for det!  ;)

Har som sagt før ikke noe spesielt lag i Norge. I fjor holdt jeg mest med Sandefjord på grunn av at byen ligger halvannen mil fra Stokke. I år får jeg vel holde med Viking siden onkel har spilt for dem\dere.  :D
Marching on together!

Dennis

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/spania/article1675079.ece

Fotballkjenneren* og min favorittspeider* Terje Liverød uttaler seg igjen!

Denne gangen er det Per-Mathias Høgmo som får på pungen etter å ha latt Eguren (hentet til Trondheim av geniet* Liverød) gå så og si uprøvd fra klubben. Eguren havnet i Hammarby, før han i vinter har gått på utlån til Villarreal og var på banen i helgens borteseier mot Barcelona.

Greit nok, å la Eguren gå kan selvsagt i etterkant karakteriseres som en stor bom. Likevel, forstår ikke kjernekaren* Terje Liverød at slikt skjer i fotball? Sir Alex Ferguson lot i sin tid John Terry reise tilbake til London uten kontrakt etter prøvespill. Det samme gjorde Tottenham med David Beckham. Feil? Ja, i etterkant, men en sportslig leder kan ikke skjelles ut på det groveste av den grunn.

Jeg vet at media lar ordsmeden* Terje Liverød uttale seg krast for å tjene penger, men jeg er så lei den mannen at jeg trur jeg kan spy!

PS! Syns Henning Berg har et litt vel... feminint utrykk i bakgrunnen der. Tipper han tenker 'You go, girl!'

*sarkasme

Marching on together!

ToreLA

Var det ikke Liverød som mente at disse to argentinerne, som kort til kort på Lyntrening, skulle spille ball i hatt med hele tippeligaen alene?

Asbjørn

Hva sier forresten Viking-istene, er Razak noe å prøve ut (på Nordvestlandet)?

(til dere andre, det er snakk om herr Pin(g)pong)

Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Quote from: ToreLA on March 13, 2008, 23:13:54
Var det ikke Liverød som mente at disse to argentinerne, som kort til kort på Lyntrening, skulle spille ball i hatt med hele tippeligaen alene?

Joda, for 'argentinske fotballspillere er SÃ... mye bedre trent enn de norske'! At de ikke hadde tuppa til en ball på henholdsvis et halvt og ett år hadde lite å si, for norsk fotball er jo ikke mer enn 'på høyde med tredje nivå i Tyskland'!

Jeg ler av Terje Liverød og jeg syns synd på klubbene som faktisk engasjerer han og betaler mannen penger. Han burde nesten ikke fått gå ute blant folk, langt mindre uttale seg i media.
Marching on together!

ToreLA

Quote from: Asbjørn on March 13, 2008, 23:52:54
Hva sier forresten Viking-istene, er Razak noe å prøve ut (på Nordvestlandet)?

(til dere andre, det er snakk om herr Pin(g)pong)

Jeg tror Pimpong kan gjøre det bra om han får tillit. Har jo vist i små glimt hva han kan gjøre, men i altfor små, dessverre. Er nok kommet litt for langt bak i rekkene på Jåttå nå, og det var en klok avgjørelse å selge. Synd egentlig, for Pimpong er en type du ikke kan unngå å like. Krysser fingrene for Pim i AaFK.

Dennis

Noen som vet hvordan sendeskjemaet til TV2 blir denne sesongen?

Har hørt at de skal spille på den gamle Tippekampen fra NRK, med kamp på hovedkanalen klokka fire, lørdager. Ellers sendte de jo hovedkampen klokka åtte søndager i fjor, noe jeg håper de fortsetter med!
Marching on together!

ToreLA

Har ikke hørt noe om "Tippekampen". Blir vel med Adecco det. Tror det blir som ifjor, bortsett fra at Zebra ikke sender en kamp kl 18.00 på søndager. Altså kl 19.00 på lørdagen på TV2 Sport, hovedkamp kl 20.00 på søndagen, kl 19.00 på Zebra på mandagen. Resten av kampene går 18.00på søndagen på TV2 Sport.

Den store skandalen er at Viking ikke er satt opp som TV-kamp i noen av de første 4 rundene!  >:(

Asbjørn

Det er farlig å ta ting for gitt for tidlig, men mange tegn tyder på at AaFK har tatt en del "steg i riktig retning" i vinter. 

Mange henger seg opp i den og den spiller-forsterkningen, men AaFKs kanskje sterkeste kort foran nyesesongen er svenske Søren Ã...keby   i trenerstolen (Ã...keby i Ã...leby som man sier). Han har tatt dobbelt ligagull med Djurgården, for så ikke å lykkes så bra i et par dansk/svenske-klubber etter den tid. Men det kan virke som han får et par ting ut av mannskapet som forgjengeren, ofte overvurderte Hansen, ikke klarte.

VIFs evige unggutt Alexander Mathiesen har imponert i treningskampene, både ute til høyre og på topp der han plukker fruktene rundt Aarøy. Dertil kommer Johan Arneng (også x-VIF) som faktisk også er i ferd med å spille gamle Fjørtoft god igjen...

Venstrebacken skulle visst bli et problem i år, men der har Leedsfans Erlend Holm virkelig vokst med oppgavene. For det er "neste trekk" med Ã...keby, han har fått igang mange dårlige kort fra i fjor. Og ungdommen. X-Lyn, Jonatan Parr (med sunnmørsblod så det holder) har fått tillit, og vokst på den.

Og så  Peter Orry Larsen da, still only 18, vil kanskje være "et av årets funn" i Tippeligaen. Skadeplaget har han ikke fått sjansen før, men nå virker han klar. Anvendelig som han er, kan han komme inn mange plasser, men som regel blir han vel tredjevalget bak Arneng/Fjørtoft.

...og nå har Pimpong kommet og gir Ã...keby alternativer på topp. Det blir vel han og Mathiesen som vil knive om plassen rundt Aarøy.
Et annet "ess" som kanskje kan lokkes frem, er den amerikanske landslagsspillen Pat Noonan. Hittil har han ikke fått vist hva som bor i ham, men det kommer?

Litt presseklipp:

QuoteSatser på talentene

I Aalesund får ungutta sjansen så ofte det lar seg gjøre.

BODØ/GLIMT â€" AALESUND 1-2:

I startoppstillinga til Aalesund i fredagens treningskamp mot Bodø/Glimt var det tre ungdommer som kommer fra lokalmiljøet rundt Aalesund. En av dem var det unge keepertalentet Andreas Lie.

- Hvorfor er det så mange unge som får prøve seg i Aalesund?

- Klubben har ett mål om å få opp en junior hvert år inn i a-stallen og vi føler vi får tillit, sier Lie til Nettavisen.

Stort keepertalent
I kampen mot Bodø/Glimt fikk unggutten tillit fra start, og utførte sine oppgaver utmerket. I tillegg til å være trygg med ballen, hadde han et par redninger det var klasse over. Spesielt var det en redning i første omgang da Glimts venstreving, Trond Olsen, kom alene mot mål, som det luktet klasse av.

Selv om Lie tok vare på muligheten sin, vil det nok bli vanskelig å danke ut amerikanske Adin Brown. Likevel har han troa på å få spille i år, og gjør det han kan for å fortjene en plass i startelleveren.

- Jeg skal gjøre mitt beste, og så får det bli opp til treneren å bestemme om jeg fortjener en plass, sier Lie.

U21-landslaget
Den gode innsatsen til Lie i målet har blitt lagt merke til, og han skal nå representere Norge i privatlandskamp mot Ukraina 26.mars. Der skal han blant annet spille sammen med Alexander Mathiesen, som gjorde en god figur i går.

Lie sier han har hatt en god utvikling i Aalesund. Det er veldig artig å komme på trening, spesielt siden det er flere unge i stallen.

- Siden vi er så mange unge, bidrar det til et mer positivt miljø. Hver dag lærer vi hverandre noe nytt, og det er godt å være flere, sier Lie.

Etter hvert var det fem unggutter inne på banen for Aalesund, etter at Peter Orry Larsen og Øyvind Gram hadde kommet innpå. Spesielt Larsen hadde et meget vellykket innhopp i den halvtimen han fikk spille. Han spilte bra, og det var ikke mange som kunne se at han kun var 18 år ut i fra ferdighetene.

Sammen med Erlend Holm og nevnte Mathiesen kan Aalesund-tilhengerne glede seg dersom disse ungguttene fortsetter sin utvikling.

QuoteEn livsfarlig spissduo

Kombinasjonen Tor Hogne Aarøy og Alexander Mathiesen skapte mye hodebry for Bodø/Glimts forsvarere fredag.

Av: Knut Storvik
Publisert: 16.03.2008 kl. 09:49

- Det er veldig lett å spille attmed en sånn gigant, han tar duellene og jeg springer i bakrom, sier Mathiesen.

Aalesund spilte meget fin angrepsfotball på Aspmyra fredag, og det er mange som kommer til slite med disse to. Når en i tillegg vet at Razak Pimpong skal spille for Aalesund i år, kan det bli veldig mange mål for de oransje.

Hard konkurranse
Avtalen med nevnte Pimpong er i boks, og det skal bli litt av et hodebry for trener Ã...keby å finne den rette kombinasjonen.

- Alexander og Tor passer bra sammen, og de viser helt klart at de fungerer som en spissduo. Pimpong er også en bra bakromsspiller med mye teknikk, så dette blir moro, sier trener Ã...keby.

- Er det aktuelt å starte med alle tre?

- Jeg starter gjerne med fire slike spillere dersom jeg hadde hatt det, ler Ã...keby og vil ikke helt røpe hva planene hans er.

Det er ikke tvil om at forsvarerne i Eliteserien får mye å bryne seg på uansett hvem som starter. Ã...keby fortsetter med å si seg fornøyd med utviklingen til Mathiesen og kombinasjonen mellom han og Aarøy. Han er også happy med at de vet hvordan de skal plassere og springe seg imellom. Det var ikke mange duellene Mathiesen var innblandet i, de var det Aarøy som tok seg av, noe som skapte rom til Mathiesen.

Vil spille mot Vålerenga
Unggutten Mathiesen spilte nok en gang en bra kamp, og viser at han er høyaktuell til første seriekamp. Det skal i hvert fall ikke stå på han.

- Jeg skal gjøre mitt beste på trening og i kamp, så får det bli opp til treneren å vurdere om jeg er god nok, sa Mathiesen.

Etter overgangen fra Vålerenga i fjor har han funnet seg godt til rette på laget, og trives mer for hver dag som går. Første seriekamp er mot nettopp Vålerenga, og han innrømmer at det hadde vært utrolig moro å spille den kampen.

- Rekordgod form
Tor Hogne Aarøy, som også skorte et mål i dag, er fornøyd med å han en rask makker ved siden av seg, men vil ikke tippe på hvem som får starte.

- Fredag fungerte det veldig bra sammen med Alexander, og min egen form er god. Uansett hvem vi starter med vil vi være farlige, sa Aarøy.

Han har puttet jevnt og trutt i hele vinter, og sier at det er resultatet av mye hard og god trening i vinter. Samtidig har han holdt seg helt skadefri, noe som har resultert i at han kanskje aldri har vært i så god form før. Det lover bra når han ikke selv har oversikten over hvor mange mål han har skoret så langt i år.

- Hehe, det burde jeg kanskje ha oversikt over, men jeg tror det er fem mål. Uansett blir garantert flere i serien, kunne Aarøy fortelle.

Tell me  Tell me

Dylan

Per-Stian

Heldigvis ser det ut til å bli ein jamn og uforutsigbar Tippeligasesong. Vil likevel ikkje overraske meg stort om Viking, Brann, RBK og LSK vil kjempe om dei øvste plasseringane. I botnen ser det per dags dato tøft ut for Glimt, Molde, Strømsgodset og Lyn.

Skal levere eit tabellforslag allereie før påske (onsdag) grunna interne reglar på jobben. Blir derfor eit lite sjansespel i og med at mykje kan skje fram til ligastarten.

Her er mitt forslag. Kom gjerne med innvendingar, slik at eg kan vurdere tipsa dåkkas ;)

1 - Viking
2 - Rosenborg
3 - Lillestrøm
4 - Brann
5 - Stabæk
6 - Vålerenga
7 - Tromsø
8 - Aalesund
9 - Ham-Kam
10 - Fredrikstad
11 - Lyn
12 - Strømsgodset
13 - Molde
------------------
14 - Bodø/Glimt

Dennis

Vi er ikke så uenige, Per-Stian!  :)

Per Stians - - - Dennis'
1 - Viking - - - Viking
2 - Rosenborg - - - Rosenborg
3 - Lillestrøm - - - Brann
4 - Brann - - - Lillestrøm
5 - Stabæk - - - Tromsø
6 - Vålerenga - - - Stabæk
7 - Tromsø - - - Vålerenga
8 - Aalesund - - - Fredrikstad
9 - Ham-Kam - - - Aalesund
10 - Fredrikstad - - - Lyn
11 - Lyn - - - Ham-Kam
12 - Strømsgodset - - - Strømsgodset
13 - Molde - - - Bodø/Glimt
------------------
14 - Bodø/Glimt - - - Molde
Marching on together!

ToreLA

Håper at Tromsøs rundspilling av Viking igår skal gi andre lag favorittstempelet. Trives ikke i det hele tatt med at så mange holder Viking høyt! :o

Asbjørn

Nils Johan om toppstriden (han sier mye det samme som andre her har hevdet)  :)

Fire skiller seg ut.

Nils Johan Semb spår tidenes mest åpne tittelrace i eliteserien. Hele seks lag kan ta gullet til høsten.

- Slik jeg ser det er det så mange som har sjansen. Jeg deler dem inn i to puljer, sier Semb til NTB.

Den tidligere landslagssjefen (1998-2003) følger fotballen svært tett som TV 2-kommentator og NFF-ansatt.

- Brann, Viking, Rosenborg og Lillestrøm havner på øverste nivå hos meg. Vålerenga og Stabæk ligger rett bak, vurderer Semb.

Han liker ikke helt resultatene i vinterens treningskamper. - Nå skal man ikke alltid legge for mye i dette, men både Viking og Rosenborg ble utspilt av Sjakhtar Donetsk. Branns 1-6 mot Everton i UEFA-cupen var ikke bra.

Omleggingen til 16 lag fra 2009-sesongen, gjør at én klubb rykker ned i høst.

Semb tror spenningen vil tilspisse seg helt i motsatt ende av tabellen.

Viking er outsider
Slik vurderer han tittelkandidatene (fjorårets plassering i parentes):
- Brann (1) skal forsvare gullet. Det er vel det de er best til i Bergen? Brann har spilt med samme laget lenge og har en innarbeidet stil, men de skal nå fylle rommet etter Martin Andresen.

- Viking (3) er for meg den største outsideren mens mange andre tipper dem på topp. Laget er på papiret bedre enn i fjor, og har bredde i stallen.

- Rosenborg (5) er jeg ikke helt trygg på. Stallen er sterk framover på banen. Erik Hamrén er en trener jeg kjenner, og han er dyktig.

- Lillestrøm (4) er omtrent som i fjor. Kjøpet av John Anders Bjørkøy gir alternativer både på midtbanen og som sideback.

Topp startoppstilling
- Stabæk (2) har en 11-er som står til gull. Men skal de igjen ha flaks med å unngå skader på nøkkelfolk som Daniel Nannskog og Veigar Pall Gunnarsson, i så fall tredje året på rad?

- Vålerenga (7) må spille inn et nytt lag. Det kan gå veldig bra, men kan også ende med sjetteplass. For dem er det også viktig å holde orden på alle som er med i støtteapparatet. Der må rollefordelingen være meget klar.

- Felles for de fire første er at de i stor grad har en innarbeidet stil og spillere som kjenner hverandre godt.

Tell me  Tell me

Dylan

Roy

Brann vinner 8) Sølvet står mellom LSK og RBK. Stabæk får kjempeproblemer i år :o
Stand up and sing for LEEDS UNITED

isak

Quote from: Roy on March 17, 2008, 18:53:41
Brann vinner 8) Sølvet står mellom LSK og RBK. Stabæk får kjempeproblemer i år :o
Brann vinn ikkje! Brann rykke neeeeeed! ;D

Svend Anders

Jeg har ikke finstudert så mange lag, så forslaget mitt i denne omgang er noe halvveis. Jeg tror Viking kan bli supergode i år, de har hentet flere sterke folk og jeg tror Austnes kommer til å herje vilt. Vålerenga har også et sterkt lag, som Brann og Rosenborg. Disse fire er for meg alle svært jevne.

Jeg tror Fredrikstad kan bli årets største overraskelse og vil kjempe helt opp til 5.plassen. De er råsterke hjemme, og i år kommer også borteformen til å heves (to seiere på to sesonger = uforløst potensiale). Troppen er hevet kvalitetsmessig, spissene vil score mer, og ivorianerne vil sette sitt preg på divisjonen langt mer enn ifjor.

Lillestrøm har jeg en dårlig følelse for. Tror Nordli blir for krevende, og je er skeptisk stil flere av spillerne. Henter bl.a. Bjørkøy som ikke er god nok for midtbanen til FFK per vinteren 08 (men blomstrer sikkert i ny klubb). Stabæk får sin "nr 2-sesong" og jeg tror ikke spissparet blir like effektivt (og skadefrie?) i år. Og jeg spår en Bohinen-faktor.

Tromsø blir jeg ikke helt kloke på. De har både styrker og svakheter som gjør de veldig vanskelig å plassere. Sliter på backene og er avhengig av at spissene finner formen. Aalesund, Lyn og Godset føler jeg havner litt i ingenmannsland.
Bodø og HamKam kan jeg se skal ta mange poengene borte, og det samme gjelder forsåvidt Molde - men jeg er usikker på spissene deres også.

Så da blir det:

1 - Viking
2 - Rosenborg
3 - Vålerenga
4 - Brann
5 - Fredrikstad
6 - Lillestrøm
7 - Stabæk
8 - Tromsø
9 - Strømsgodset
10 - Aalesund
11 - Lyn
12 - Molde
13 - Ham-Kam
------------------
14 - Bodø/Glimt
Følges på:
www.twitter.com/svendleeds
www.twitter.com/svendanders

ToreLA

Jeg får vel sette opp en tabell jeg også.

I år tror jeg Rosenborg blir veldig sterke. De kommer til å henge med i toppen frem til sommeren, og dersom Erik Hamrèn får gjort jobben sin, og forsvaret holder mål, noe som jo er høyst usikkert, tror jeg RBK blir vanskelige å stoppe.

Viking har forsterket stallen vesentlig denne vinteren. Spesielt med tanke på at Ijeh blir. Problemet nå blir å komponere det riktige laget. Jeg tror det vil lønne seg å legge opp til to spisser, spesielt på bortebane. Velicka blir bra. Spørsmålstegn på keeperplass og i forsvaret.

Brann blir nok ikke vesentlig svekket av å mangle Andresen, men jeg tror de blir svekket av at de vant serien ifjor. Kanskje er de mettere enn de liker å innrømme. Uansett et bra lag som vil ta mye poeng på Brann stadion uansett. Det holder til tredjeplass.

Ifra denne tettrioen blir det et sprang. Vålerenga, Lillestrøm, Stabæk, Fredrikstad og Tromsø vil gjøre opp om "den siste Royal Cup-plassen". Kanskje blir det Fredrikstad? Jeg tror/håper LSK går på en smell, og er nok redd både Stabæk og Vålerenga vil underprestere neste sesong.

Nedrykk... hm... Mye vanskeligere. Alle tipper Bodø/Glimt. Har egentlig ikke satt meg altfor mye inn i stallene og resultatene til bunnklubbene, så akkurat det blir litt på sparken.

Dermed:

1. Rosenborg
2. Viking
3. Brann
4. Fredrikstad
5. Vålerenga
6. Stabæk
7. Lillestrøm
8. Tromsø
9. Molde
10. FC Lyn
11. Strømsgodset
12. Aalesunds FK
13. HamKam
14. Bodø/glimt

h.b

Sålange Enga vinner serien , så driter jeg lang masrj i resten av tabellen. Tror faktisk de gjør det