Trekning VM-kvalik 2010

Started by berlin, November 25, 2007, 15:53:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

berlin

kjelvi

ønsker så mange britiske lag som mulig.....

berlin

vi kan bare få 2 da, England fra nivået over og Wales fra nivået under. Men det hadde vært digg det, spes england.

Lids

Egil Olsen og Irak fikk en rimelig vanskelig gruppe. Møter Australia, Kina og Qatar, lykke til. ::)
Thomas

kjelvi

Quote from: Lids on November 25, 2007, 16:33:53
Egil Olsen og Irak fikk en rimelig vanskelig gruppe. Møter Australia, Kina og Qatar, lykke til. ::)
"Kunne ikke blitt så mye værre" (E.O.)

berlin

Norge kommer i gruppe med island og makedonia, i den eneste gruppen med kun 5 lag.

berlin

Per-Stian

Gruppe 1:
Portugal
Sverige
Danmark
Ungarn
Albania
Malta

Gruppe 2:
Hellas
Israel
Sveits
Moldova
Latvia
Luxembourg

Gruppe 3:
Tsjekkia
Polen
Nord-Irland
Slovakia
Slovenia
San Marino

Gruppe 4:
Tyskland
Russland
Finland
Wales
Aserbajdsjan
Liechtenstein

Gruppe 5:
Spania
Tyrkia
Belgia
Bosnia-Hercegovina
Armenia
Estland

Gruppe 6:
Kroatia
England
Ukraina
Hviterussland
Kasakhstan
Andorra

Gruppe 7:
Frankrike
Romania
Serbia
Litauen
Østerrike
Færøyene

Gruppe 8:
Italia
Bulgaria
Irland
Kypros
Georgia
Montenegro

Gruppe 9:
Nederland
Skottland
NORGE
Makedonia
Island

Lids

Nederland
Skottland
NORGE
Makedonia
Island
Thomas

berlin

bra gruppe. utg.pkt en kamp mellom oss og skottland om 2.plassen.

Svend Anders

Nederland og Skotland er ok synes jeg fra de to nivåene.

Makedonia og Island skal være "barnemat" dersom vi skal ha noe i VM å gjøre.

Men det blir en lang vei å gå til VM uansett. Vi vinner neppe gruppa (?) og da må ikke bli dårligste to'er, og evt være heldig med trekningen for kvalikkspillet blant to'erne.

SA
Følges på:
www.twitter.com/svendleeds
www.twitter.com/svendanders

Per-Stian

Eg er meget nøgd med trekninga :D Blir spennande med nye oppgjer mot Skottland. Og Island har vi ikkje møtt ofte.

Per-Stian

Sverige og Danmark kom nok ein gong i same gruppe. Dei må snart bli lei kvarandre.

Sheridan

Kan merke jeg bryr meg fint lite om landslaget for tiden...

Lids

Gruppa var knall den, uten noen dårlige lag - men skulle gjerne hatt med et "møkkalag" også.
Thomas

Robert

Synes egentlig ikke gruppen var så bra.
Skottland gjorde det veldig bra i EM-kvalikken, Nederland skal vel vinne dette greit.
Tror, med litt flaks, at Norge tar en 3. plass.

Makedonia slo jo Krotia 4 dager før Krotia slo England om jeg ikke tar helt feil?
Island er et godt lag, for å være så dårlig seedet. Har jo om ikke annet Gudjohnsen som kan avgjøre..

Men men, spennende blir det nå uansett :)

Edit: Når det er sagt, så er det jo ikke lett uansett, å ta seg videre.
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

RoarG

OK gruppe. Skottene mener visstnok at "Norway and Macedonia is crap". Så fint med litt god gammeldags, selvgod britisk undervurdering fra et landslag det har vært like spennende å se de siste årene som å se maling tørke.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

berlin

I Norges gruppe med 5 lag vil alle kamper telle, dersom vi ender som nr 2.

I de resterende 8 gruppene, vil de 2 kampene som er blitt spilt mot det laget som til slutt ender sist, ikke telle ( bli trekt fra ).
Den dårligste to-er'en poengmessig får ikke spille kvalik-kamp om en av de siste 4 plassene fra Europa. Hva som skjer ved poenglikhet, vet jeg ikke.

Dennis

Quote from: RoarG on November 25, 2007, 18:25:45
OK gruppe. Skottene mener visstnok at "Norway and Macedonia is crap". Så fint med litt god gammeldags, selvgod britisk undervurdering fra et landslag det har vært like spennende å se de siste årene som å se maling tørke.

Det beste britiske laget de siste par årene har vært Nord-Irland.  ;)

Forøvrig helt enig. Dessuten har den norske "spillestilen" som jeg er jævli lei av å høre om, fornyet seg veldig de siste årene. Langpasningene er ikke like fremtredende, vi har bedre teknikere og likevel beholdt presshøyde og overgangene.
Marching on together!

Dennis

Trur faktisk dette er noe av det enklere man kunne få, på papiret. Det er likevel kun på papiret ting er enkle og gruppevinneren må ha både god flaks og mye dyktighet for å gå videre, uansett gruppemotstandere.

Favoritten: Uten tvil Nederland. Landet har flest fotballtradisjoner i aller høyeste grad, samt flest store fotballnavn. Likevel, Nederland overbeviste ikke meg i EM-kvalifisering og gjorde vel omtrent kun det de måtte. Uansett en kjempefavoritt til å ta den direkte VM-plassen, men taper nok minst et par kamper.

Outsidere: Norge og Skottland. Norge, som også Skottland viste i denne kvaliken, er i stand til å ta poeng mot de fleste og er gjerne også best mot bedre lag. Det viste vi blant annet mot Hellas, som til slutt vant gruppa suverent, som vi minst fortjente 4 poeng mot, men måtte ta til takke med ett. Igjen dummer vi oss gjerne ut mot de lagene vi bør slå. Dette grunnes nok mye i Norges spillestil, som gjerne er kontringsbasert, men som har bedret seg. Føler at Norge burde kunne hamle opp med samtlige lag i gruppen, på en god dag. Skottland rir på en stor medgangsbølge, men feilet i innspurten. Tapet mot Georgia var svært stygt og jeg tror nok Skottland ble litt overvurdert, uten at laget skal avskrives i det hele tatt. Seieren i Frankrike var enorm. En outsider til andreplassen!

Jokerne: Island og Makedonia. Jeg velger å kalle disse to lagene jokere, fordi jeg tror neppe de blir kasteballer. De kan ta poeng - og slå - forhåndsfavorittene i hvilken som helst kamp og dermed ødelegge. Det er her Norge må ta 12 poeng (minst 9-10) dersom VM-plass skal være oppnåelig. En av de tre "store" vil nok feile her og jeg håper ikke det blir Norge. Begge land er i utvikling rent spillemessig, men skal ikke ha noe i VM å gjøre - ennå.

Alt i alt føler jeg at Norge, med Ciljan og Tettey og kanskje også Tarik litt mer moden, bør kunne slå godt fra seg! Nederland er og blir favoritt, noe som neppe er verken dårlig for Norge og Skottland og heller ikke supert for Nederland. Mange nasjoner trenger en annen favoritt til å "presse" seg i prestasjoner. En kald høstkveld på Island, Ullevaal eller i nord-Skottland er nok ikke nederlendernes ønskescenario, mens en duggvåt bane i Nederland kan blir manges bane. Spennede blir det, men jeg tror Norge kniper minst 2.plass og jeg tror også vi vil kjempe hardt om 1.plassen!

Dette grunner jeg med spillere som Ciljan Skjelbred, Tettey, Tarik, Ruud, m.fl, som knakker på Ã...ges dør. Når han blir tøff nok til å slippe dårlige veteraner og satse på ungt mot, tror jeg dette kan bli bra!
Marching on together!

Sydhagen

synes dette var en kongegruppe!  :)  og bare ett "kjedelig" lag ifra østeuropa heldigvis(makedonia)  :)
blir spennende oppgjør mot nederland, skottland og island. og kampen borte mot makedonia blir en slitekamp for å få en gåll eller to.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

berlin

eh....bortsett fra hjemmekampen mot Bosnia, var det ikke mot de "lette" lagene Norge tapte kvaliken. 2 poeng av 12 mulige mot Tyrkia og Hellas gjorde at vi ble nummer 3. Hadde vi slått Bosnia hjemme hadde vi vært i EM kan man si, men det kan også Tyrkia si.

Gruppen er jo super, og kommer vi ikke til VM kan vi i hvertfall ikke skylde på trekningen, d.v.s blir vi nr 2 må vi antagelig også være heldig med trekningen.

Ellers lukter det mer uavgjortkamper i denne gruppa, enn tilfellet var ii EM-kvaliken. Og jeg frykter hjemmekampene, jeg synes det fortsatt er sånn at vi presterer bedre når det ikke forventes at vi skal presse.

Men, who knows, det er lenge til, og kanskje kommer de unge enda sterkere om et år, og forsterker vår evne til å variere spillet.

Dennis

Quote from: berlin on November 26, 2007, 17:51:12
eh....bortsett fra hjemmekampen mot Bosnia, var det ikke mot de "lette" lagene Norge tapte kvaliken. 2 poeng av 12 mulige mot Tyrkia og Hellas gjorde at vi ble nummer 3. Hadde vi slått Bosnia hjemme hadde vi vært i EM kan man si, men det kan også Tyrkia si.

Ja, jeg er enig, men jeg tenkte litt historisk sett. Da er det gjerne mot "møkkalagene" vi gjør oss bort. Tenker da på forrige gang med Hviterussland og snøkrigen i Moldova feks.
Marching on together!

Wexler

Etter at Ã...ge Hareide har prestert å ikke klare EM kvalifiseringen mot kvalifiseringens enkleste gruppe, er det med forundring at han mener vi skal kvalifisere oss til VM.

Vi skal slå Scotland og Nederland sier han.

For å se litt på realitetene :
Scotland vant over oss siste gang på Ullevål, og er veldig sterke på hjemmebane. I tillegg et Glasgow Rangers og Celtic i sterk fremgang.
Ytterligere noen toppspillere i Celtic og Blackburn samt andre PL klubber.

Nederland har vi kun vunnet mot 1 gang på hjemmebane når Drillos var på sitt beste. Ellers har det stort sett vært uklassingssifre når vi en sjelden gang har møttes.
Det året Start var klar for CL spill som nr. 2 i serien, tapte de klart på hjemmebane mot Ajax.
Nederland er i et generasjonskifte nå, og vil garantert stille med et nytt sterkt mannskap i 2010. 
I tillegg passer ikke spillestilen oss så veldig godt. Tekniske gode og raske kantspillere, med flere spillere som kan avgjøre kamper på skuddferdigheter.
Bommel bl.a.

Island har i motsetning til Norge mellom 15 -20 spillere i gode ligaer i Europa. Til forskjell har vel vi kun 4 (Riise, Gamst, Carew, Nevland). Braathen og Myhre spiller jo ikke for sine klubber.

Et annet moment er at Nederland og Scotland vil ha fordel av fullt seriespill på senvinteren i motsetning til oss.

Min konklusjon er at Hareide ikke helt har skjønt hvor vanskelig dette blir.

Dette blir vanskeligere enn å gå til EM !     

Dennis

Island har omtrent 100 proffer, mens Norge har kun noen få. Dette kan spores til kostnader, da Norge også i løpet av nittitallet hadde ekstremt mange proffer rundt om. Islandske spillere er langt på nær dominerende i sine ligaer og spiller ofte i lavere divisjoner. Island er et lag vi skal slå - uten tvil - men det er på papiret og de kan selvsagt skape problemer for oss og andre.

Men å se på Island kun på proffene, blir feil.
Marching on together!

berlin

Quote from: Wexler on November 27, 2007, 09:57:24
Etter at Ã...ge Hareide har prestert å ikke klare EM kvalifiseringen mot kvalifiseringens enkleste gruppe, er det med forundring at han mener vi skal kvalifisere oss til VM.

Vi skal slå Scotland og Nederland sier han.

Min konklusjon er at Hareide ikke helt har skjønt hvor vanskelig dette blir.

Dette blir vanskeligere enn å gå til EM !     

Høres bra ut, spør du meg. Hvis han hadde uttalt at dette blir veeeeldig vanskelig, så kunne han tatt hatten sin og gått.

Han må jo ha tro på at vi kan vinne, og klart vi kan, selv om gruppen hadde vært vanskeligere. Vi har klart det før, når vi egentlig ikke skulle klare det.

Ã... lede et lag handler jo ikke om å være pur realist. Hareide har def. skjønt begge deler: Det blir tøffe og jevne kamper, men fullt mulig.
Hvordan ha velger å ordlegges seg til pressen, avhenger av tid og situasjon. Akkurat nå er det ikke særlig lurt å legge vekt på realisten i seg selv, nå skal det bygges, både tro, selvtilliit og fotballkvaliteter.

Per-Stian

Trur Hareide hadde sagt opp jobben dersom laget ikkje viste noko teikn til framgang, men sidan privatkampen og triumfen mot Argentina har det eigentleg gått nokså bra. Reint spelemessig har vi iallfall vist prov på eit breiare register og fleire nye spelarar har stått fram. Eg syns det er fornuftig av han å halde fram mot VM i 2010 på bakgrunn av at pila peikar oppover.

Skottland og Nederland er sterke motstandarar på papiret, men eg trur absolutt vi har gode sjansar til minimum tre poeng mot skottane og kanskje ein uavgjort mot Nederland. Det kan halde til andreplass og VM-deltaking. Island og Makedonia skal og bør vi slå, heime som borte.

Det som er sikkert er at det endå er lenge til kvalifiseringa byrjar, og mykje kan endre seg. Opdal, Hangeland, Tettey, Skjelbred, Tarek og fleire vil forhåpentlegvis halde fram utviklinga og styrke sjansane våre i framtida.

Dennis

Har Alec McLeish sluttet i Skottland for å ta over Birmingham??
Marching on together!

Per-Stian

Quote from: Mr Kaizer on November 27, 2007, 19:42:04
Har Alec McLeish sluttet i Skottland for å ta over Birmingham??

Det er vel ikkje bekrefta at han tek over B'ham, men rykta fortel det ja. Litt merkeleg, syns eg. Men bra for Norge? Macca McAllister er visstnok favoritt til å ta over jobben etter McLeish.

Masinga

Masinga, medl.nr. 1250