Skrevet av Emne: Ang. Arne Scheies beste tippekamp.  (Lest 3344 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

trondt

Ang. Arne Scheies beste tippekamp.
« på: Februar 04, 2008, 09:59:34 »
Har en litt artig historie ang. Arne Ball. Dette skjedde rundt årtusenskiftet og internett hadde endel hull når det gjaldt informasjon ang. fotball. Jeg lurte litt på når Leeds ble vist for første gang i tippekamp, og hvem kontakter man ang. slikt ? Selvfølgelig kontakter man oraklet i NRK. En rask e-post med håp om et svar ble avendt. Regnet med at Arne får en mengde slike henvendelser så et svar tilbake i løpet ev noen dager var det jeg håpet på.    Det går så ca. en halvtime så ringer telefonen med ukjent oslonr. Samtalen gikk omtrent som følger:
-"Ja, det er Trond"
-"Er dette Trond Teigen, Leeds og Strømsgodset supporter ?"
-"Jaaaa" (litt usikker nå, denne stemmen har jeg hørt før, er det noen som kødder med meg ?)
-"God dag det er Arne Scheie som ringer"
-"Ja goddag, he-he"(fortsatt litt usikker, men det varte ikke lenge)
Og så var vi igang, Arne kunne fortelle at disse opplysningene hadde han ikke på jobben, men hjemme hadde han dette i kronologisk rekkefølge og han skulle sjekke og ringe meg tilbake.
Arne ringte tilbake dagen etter og kunne fortelle at Leeds ble vist første gang 21. mars 1970, motstander var Wolves og kampen gikk på Molineux og Leeds vant 2-1 (tippekamp nr. 9). Arne leste så opp lagoppstillingen og vi var begge enige om at dette var navn vi fikk klump i halsen av.
Så kommer vi til det Arne kalte den beste kampen han hadde sett med disse gutta, kampen mot Arsenal 25. mars 1972. Leeds rundspilte Arsenal og lot de knapt låne ballen og vant 3-0 i tippekamp nr. 35.
Dette kunne jeg med hilsen fra Arne Scheie si at er en av de aller beste fotballkamper han hadde sett,
dette med spesiell tanke på de av mine venner som er Gunners-fans.
Rett etter at disse samtalene fant sted så kom jo boka "En fin dag for fotball" ut. Det er en bok om tippekampenes
historie av Arne Scheie og Olav Viksmo Slettan (Leeds-fan) og denne kan anbefales til alle som vil friske opp
minnene fra en herlig tid. I denne boka rangerer Arne Leeds` 4-5 kamp mot Liverpool foran 3-0 kampen mot Arsenal, men jeg har det ihvertfall muntlig fra sjefen sjøl at det å rundspille Arsenal er artig å både se og kommentere.
For oss hardt prøvede Leedsfans er det vel bare å håpe at de dagene kan komme tilbake.

Dennis

Sv: Ang. Arne Scheies beste tippekamp.
« Svar #1 på: Februar 04, 2008, 10:12:13 »
Flott historie!  :D

Som du sier, Arne Scheie får sikkert tonnevis av slike forespørsler, men jeg har inntrykk av at han er åpen mot dem og at det er noe han rett og slett setter pris på.

Har en kamerat som for en fem-seks år siden var på et vorspiel der de diskuterte hvilke spillere som hadde hat-trick for to eller flere lag i Premier League. Ingen av dem hadde svaret, så de kontaktet Arne Scheie. (Dette var sent en lørdag kveld.)
Scheie hadde vært blid og hyggelig i telefonen og sagt "det var jammen et godt spørsmål," men at han trengte tid på å svare. De ringte han opp seinere og fikk da svaret.

 :)
Marching on together!

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Ang. Arne Scheies beste tippekamp.
« Svar #2 på: Februar 04, 2008, 10:38:41 »
Fin historie og en trøst i disse harde tider!
Yeboahs vitne

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28909
  • Total likes: 2641
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Ang. Arne Scheies beste tippekamp.
« Svar #3 på: Februar 04, 2008, 10:54:34 »
Flott historie!  :D

Som du sier, Arne Scheie får sikkert tonnevis av slike forespørsler, men jeg har inntrykk av at han er åpen mot dem og at det er noe han rett og slett setter pris på.

Har en kamerat som for en fem-seks år siden var på et vorspiel der de diskuterte hvilke spillere som hadde hat-trick for to eller flere lag i Premier League. Ingen av dem hadde svaret, så de kontaktet Arne Scheie. (Dette var sent en lørdag kveld.)
Scheie hadde vært blid og hyggelig i telefonen og sagt "det var jammen et godt spørsmål," men at han trengte tid på å svare. De ringte han opp seinere og fikk da svaret.

 :)

...si meg, hvor mange av oss hadde taklet slikt på en like "ydmyk" og serviceinnstilt måte?

Det é´r bare å ta av seg hatten til Jon, atter en gang
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Lars E

Sv: Ang. Arne Scheies beste tippekamp.
« Svar #4 på: Februar 04, 2008, 12:15:44 »
Fantastisk historie..

Arne er en god mann :)
Forever Leeds

75 SOLLI

Sv: Ang. Arne Scheies beste tippekamp.
« Svar #5 på: Februar 04, 2008, 13:01:35 »
Jeg synes Luton Vs Oxford er en klassisk tippekamp.
8063 tilskuere på Kenilworth Road fikk med seg en stor 7-4 seier til Luton.
Kampen ble kommentert av Sølve Grotmol på NRK den 6.februar 1988

Dette er mitt livs beste tippekamp!

berlin

Sv: Ang. Arne Scheies beste tippekamp.
« Svar #6 på: Februar 04, 2008, 13:45:05 »
Jeg synes Luton Vs Oxford er en klassisk tippekamp.
8063 tilskuere på Kenilworth Road fikk med seg en stor 7-4 seier til Luton.
Kampen ble kommentert av Sølve Grotmol på NRK den 6.februar 1988

Dette er mitt livs beste tippekamp!

Det ble jo noen mål da i alle fall, og med Sølve som kommentator. Jo, jeg kan forestille meg at det var 2 gode timer foran skjermen.  :)

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28909
  • Total likes: 2641
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Ang. Arne Scheies beste tippekamp.
« Svar #7 på: Februar 04, 2008, 17:33:06 »
Det ble jo noen mål da i alle fall, og med Sølve som kommentator. Jo, jeg kan forestille meg at det var 2 gode timer foran skjermen:)

Jeg tror ikke jeg trenger å kommentere den der  ;D

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Masinga

Sv: Ang. Arne Scheies beste tippekamp.
« Svar #8 på: Februar 04, 2008, 17:57:23 »
Jeg synes Luton Vs Oxford er en klassisk tippekamp.
8063 tilskuere på Kenilworth Road fikk med seg en stor 7-4 seier til Luton.
Kampen ble kommentert av Sølve Grotmol på NRK den 6.februar 1988

Dette er mitt livs beste tippekamp!

Det ble jo noen mål da i alle fall, og med Sølve som kommentator. Jo, jeg kan forestille meg at det var 2 gode timer foran skjermen.  :)
Det hører med til historien at det var Sølves debut som kommentator fra England. Han trodde vel ikke sine egne øyne. Det var i alle fall uforglemmelige 2 timer.

Her er forresten en link til Arne Scheies verste fall i hoppbakken. http://www.nrksport.no/hopp/1.4538048

Tydelig at Scheie driver med flere rangeringer.
Masinga, medl.nr. 1250

Geir Magne

Sv: Ang. Arne Scheies beste tippekamp.
« Svar #9 på: Februar 04, 2008, 22:03:19 »
Jeg vil nevne at i 4-5 tapet mot Pool hadde Lee Chapman en heading i mål feilaktig annulert for angrep på keeper. Lee var først på ballen med hodet og scoringen skulle vært godkjent og sluttresultatet 5-5.
Kampen i 72 mot Gunners er det første jeg husker av Leeds United, og etter den dagen var jeg supporter. Arsenal var knapt borti ballen i første omgang, og det sto 3-0 til pause. Ingen mål i andre omgang. Ingen var bedre enn Super-Leeds på den tiden!
Happy days are here again, it's official from Number 10!

Jon R

Sv: Ang. Arne Scheies beste tippekamp.
« Svar #10 på: Februar 04, 2008, 22:09:16 »
Jeg vil nevne at i 4-5 tapet mot Pool hadde Lee Chapman en heading i mål feilaktig annulert for angrep på keeper. Lee var først på ballen med hodet og scoringen skulle vært godkjent og sluttresultatet 5-5.

Den annuleringen kom ganske tidlig i annen omgang, på stillingen 0-4 eller 1-4, og var neppe avgjørende for utfallet.  :)
Jon R.

Geir Magne

Sv: Ang. Arne Scheies beste tippekamp.
« Svar #11 på: Februar 05, 2008, 21:38:01 »
...men hadde den blitt godkjent og de andre målene kommet som de gjorde HADDE det blitt 5-5 !
Happy days are here again, it's official from Number 10!

Promotion 2010

Sv: Ang. Arne Scheies beste tippekamp.
« Svar #12 på: Februar 05, 2008, 22:01:53 »
...men hadde den blitt godkjent og de andre målene kommet som de gjorde HADDE det blitt 5-5 !

...og hadde ikke John Barnes skåret på den ene kontringen L'pool hadde i andre omgang, så hadde vi vunnet 5-4. DA hadde det vært en klassiker!

 ;D
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Sheridan

Sv: Ang. Arne Scheies beste tippekamp.
« Svar #13 på: Februar 06, 2008, 11:40:39 »
Minnerik kamp.
Var første dag i Miletæret på Ã…segarden i Harstad.
Skulle egentlig vært på omvisning i byen sammen med resten av gjengen.
Men fikk med meg kampen  :)

Og vannhullene fant jeg alikevel....  ;D