Film om Leeds skaper sinne !

Started by Sheridan, June 03, 2008, 23:53:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

4ever arcticwhite

Har vel ikke helt gjort jobben sin, mannen i VG:

QuoteSkottene var på mange måter kjernen i det Leeds-laget som vant ligaen og nådde finalen i Europacupen under manager Don Revie Han forlot Leeds for å overta det engelske landslaget og overraskende ble erstattet av Clough. De skotske stjernene var folk som Joe Jordan, Asa Hartford, Gordon McQueen, Eddie Gray, Peter Lorimer, Billy Bremner og Frankie Gray.

Hartford var vel på vei til Leeds i 71, men overgangen ble stoppet da Leeds (feilaktig) trodde at han hadde en hjertefeil.
The future's so White I've got to wear shades 8)

pesi

Leeds nådde vel bare finalen i Europacupen en gang  også? i 1975? Ã... det ikke under Don. men under Jimmy Armfield?
15 points who gives a f**k, we're Super Leeds and we're going up!

Asbjørn

Quote from: 4ever on June 04, 2008, 08:14:21

Hartford var vel på vei til Leeds i 71, men overgangen ble stoppet da Leeds (feilaktig) trodde at han hadde en hjertefeil.
..Asa Hartford spilte vel knapt en tippekamp han, uten at den norske kommentatoren fikk nevnt at Asa "hadde hull i hjertet" (sick) før han kom med Leeds-historien. Og så var det den engelske sidekommentatoren da, som under en VM-kamp fastslo at "Asa var en helhjertet spiller"  ;D
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Jeg har full forståelse for at spillerne på den tiden ikke syntes at denne fremstillingen bør fremstå "som den sanne versjonen".
Men når Peter slår fast:
QuotePeter Lorimer, også han skotsk landslagsmann, sier han ikke har annet enn gode minner fra Bremner:

- Billy var ingen skurk i noe av det som hendte. Jeg husker Billy som en stor kaptein for Leeds og for Skottland og en lykkelig familiemann; det er den Billy Bremner jeg kjenner. Han var en god venn, sier Lorimer, og legger til:
- Dette er resultatet av noens frie diktning, og ingen av dem var faktisk til stede. Dette er folk fra utsiden som har gjort seg opp en mening om hvordan det var i den aktuelle perioden.

...blir det hele litt rart, når man tenker på hvordan han selv fremstilte Billy i boken sin. (Peter Lorimer: Leeds And Scotland Hero)

Jeg vil egentlig anta at det er dén som er bakgrunnen for forfatterens fremstilling av "intrigemaker-Billy"
Men jeg forstår at Peter vil ha frem et mer "balansert bilde" av hvem Billy var (på godt og vondt).
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Quote from: 4ever on June 04, 2008, 08:14:21
Har vel ikke helt gjort jobben sin, mannen i VG:

QuoteSkottene var på mange måter kjernen i det Leeds-laget som vant ligaen og nådde finalen i Europacupen under manager Don Revie Han forlot Leeds for å overta det engelske landslaget og overraskende ble erstattet av Clough. De skotske stjernene var folk som Joe Jordan, Asa Hartford, Gordon McQueen, Eddie Gray, Peter Lorimer, Billy Bremner og Frankie Gray.

...stakkars VG-mannen har vel bare kjørt times online-reportasjen gjennom et oversettelsesprogram før  han kreditterte seg selv som forfatter han  :)

...bildet fra Times Online som påstår at mannen i grønt er Asa
Leeds’s Scottish stars Joe Jordan, Asa Hartford, Gordon McQueen, Eddie Gray, Peter Lorimer, Billy Bremner and Frankie Gray

I virkeligheten er det vel David Stewart... (syns ikke det lligner veldig på Harvey...)
Tell me  Tell me

Dylan

fmtj

Yeboahs vitne

Thomas

Quote from: pesi on June 04, 2008, 08:24:42
Leeds nådde vel bare finalen i Europacupen en gang  også? i 1975? Ã... det ikke under Don. men under Jimmy Armfield?

Var jo i finalen i cupvinnercupen i 73 da - mot AC Milan. Det endte like surt som to år senere mot BM.

Dennis

Det er nesten sånn at jeg håper denne filmen glir forbi i glemselen!

Utrolig trist om blant andre Billy Bremner - en av de største i Leeds' historie - skal fremstå som en mytterist, grunnet såkalt 'kunstnerisk frihet'.  >:(

På den andre siden driter jeg i grunn i hvordan vi blir oppfattet av supportere av andre lag. De er jo ikke særlig opplyst, likevel.
Marching on together!

berlin

Jeg ser frem til denne filmen, som ikke er en dokumentar. Jeg ser ikke bort fra at den kan bidra positivt ift Leeds United som "kultfenomen", som jeg forøvrig synes er helt ok. Hadde vært morsomt om moteopptatt ungdom hadde gått rundt i Leeds-tøy uten å ane noe særlig om laget.

Tom S

Quote from: berlin on June 04, 2008, 21:19:03
Jeg ser frem til denne filmen, som ikke er en dokumentar. Jeg ser ikke bort fra at den kan bidra positivt ift Leeds United som "kultfenomen", som jeg forøvrig synes er helt ok. Hadde vært morsomt om moteopptatt ungdom hadde gått rundt i Leeds-tøy uten å ane noe særlig om laget.

Tja....  :-\
COME ON LEEDS !!

Geir Magne

Billy Bremner var en stor kaptein for Leeds United. Privat likte han en fest og overnattet gjerne på hotell i Leeds etter en rangel i stedet for å dra hjem til kona. Det får nå være så. Det eneste jeg vil anklage ham for fotballmessig er at han ble misunnelig på Jonny Giles da Manny Cussins bød  Giles player-manager jobben i 74 etter at Revie overtok England. Billy ringte styreformann Cussins og spurte hvorfor det ikke var ham selv som ble tilbudt managerjobben. Manny ble usikker på om det var feil å oppnevne Giles, og Giles selv ble forbannet og takket nei til jobben, dessverre. Dermed endte det med Clough som manager, og vi vet alle hvilken katastrofe det var. Selv om Leeds-laget var preget av samhold, var mange av spillerne sterke personligheter. Vi har nok ikke hørt om alt i de forskjellige biografiene heltene våre har utgitt. De har vært lojale mot hverandre i ettertid.
Happy days are here again, it's official from Number 10!

berlin

Quote from: Tom S on June 04, 2008, 21:38:53
Quote from: berlin on June 04, 2008, 21:19:03

Tja....  :-\

He,he, hadde ventet meg mye tvilende kommentarer til det, ikke nødvendigvis fra deg Tom, men antagelig fra ganske mange, inkl. meg (scizo ya know). Som en kjent manager i en forhatt klubb en gang sa: "Noen mener fotball er et spill på liv og død, men det er langt viktigere enn som så". Ergo: Ikke kødd med fakta, ikke skap en vrangbilde av min klubb etc.

Men så tenkte jeg: f**k den gamle stoltheten, det begynner virkelig å bli gamle dager, og hvis man skal lage en kul fotballfilm, som selv ikke fotballelskerer vil se, hvorfor kan ikke Leeds krydre den, delvis med vrangbilder av personer, men what the heck - det er sikkert flere som digger Monty Pyton, avdøde Kirkvaag etc, jeg gjør og har ikke tenkt å være en snurt selvopptatt Leeds-patriot, jeg håper denne filmen blir skikkelig kul, like kul som boka, og at folk går mann av huse for å se den. I know I will.

Kan bli digg, for det er ingen tvil om at boka er det, i allefall den engelske versjonen.
Men det er minst 3 ting som er digg i denne boka:
-Cloughie
-Leeds United
-Derby County

Enkeltpersoner er med i bildet, vesentlig spillere, men ingen spesiell. Bremner, tja. Vil si at Giles kom dårligere ut, og han er jo da ute av bildet. Nix, jeg tror fokuset vi være på de ovennevnte ( 2 klubber + en mann) + muligens disse latterlige styrene da, men de er det jo ingen som bryr seg om.

Erik_

Gleder meg enormt til denne filmen.

Etter å ha lest boken, sitter jeg ikke akkurat igjen med at Bremner var en skurk på noen måte. Tror dette kan bli en bra film.

berlin

Quote from: Enrique on June 05, 2008, 00:08:54
Gleder meg enormt til denne filmen.

Etter å ha lest boken, sitter jeg ikke akkurat igjen med at Bremner var en skurk på noen måte. Tror dette kan bli en bra film.

Bloody feckin right you are, Enrique!

for å holde meg til bokens språkdrakt!  8)

Erik_

Hehe :)

Tror det blir mange scener med Clough og noen "fag" i munnviken. Forøvrig helt enig med deg i det forrige innlegget ditt, berlin. Om enn noe schizo...

Blank_File

"- Brian Clough greide å bli sparket helt på egenhånd; det hadde ingenting med spillerne å gjøre, sier David David Harvey, tidligere Leeds` og Skottlands keeper, nå postmann på Orkenøyene."

En artig overgang... :P

Tom S

Her er ein liten snutt frå den kommende filmen:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/7466400.stm

Er det rart han rauk etter kort tid?
Synes heller det er rart han fekk sitte så lenge!
http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/7465076.stm
COME ON LEEDS !!

fmtj

Quote from: Tom S on June 24, 2008, 21:56:12
Her er ein liten snutt frå den kommende filmen:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/7466400.stm

Er det rart han rauk etter kort tid?
Synes heller det er rart han fekk sitte så lenge!
http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/7465076.stm

Utrolig idiotisk måte å møte sine "ansatte" på ihvertfall! Ikke rart han forsvant fort nei!
Yeboahs vitne

JanPSyse

Blir gode greier dette.
Boka var veldig bra, så håper bare filmen klarer å følge opp, og gi et ok bilde av BC.
"It's a tremendous honour, I think I'll go have a banana..." -Gordon Strachan-

berlin

Boka gir ikke et veldig sympatisk bilde av BC, men det virker jo også som han aldri fikk en sjanse. Det ble heller ikke gitt noe særlig sympatisk av Leeds-styret eller spillerne, med unntak av Allan Clarke. Antagelig hadde de fleste slitt med å ta over etter "pappa" Revie i 1974.

Rent hypotetisk: Hadde Revie klart å fornye laget? Tja, si det.

BC var en fargerik og suksessrik manager, som jeg hadde sansen for. Både Derby og Forest ble jo rene eventyr, mer eller mindre skapt av denne alkoholiserte, bannende og frittalende herremannen.

Tom S

For de som har abbonement på LUTV og er litt interessert i filmingen av "The Damned United", så ligger det ute ein liten "behind the scenes"-snutt der.
COME ON LEEDS !!

lidsjunaited

Er det sansynlig at denne filmen kan komme på kino i Norge?

h.b

Quote from: lidsjunaited on December 31, 2008, 14:46:05
Er det sansynlig at denne filmen kan komme på kino i Norge?
Tja ikke med Manu sin støtte ihvertfall

Mikkel

Nei. Denne filmen kommer ikke på kino her.

RuneSve

Beklager for å gå litt offtopic her, men jeg har et kort spørsmål.

Fant dette på youtube for en stund siden.
http://www.youtube.com/watch?v=sSNneXE2ujY

Hva slags serie er det, og er det mulig å få tak i serien i sin helhet?

flynn

Tar jeg ikke mye feil er dette sakset fra en film som Sheridan har vært behjelpelig med å kopiere og distrubuere til flere her inne. Send han en personlig melding så kan det jo hende han "pusher" en til deg også  ;)

flynn

Thomas

Det stemmer at dette er fra en film Sheridan har distribuert til folk her inne ja. Så vidt jeg kan se så ligger den faktisk ute i sin helhet på YT.

Sleivind