Fineste og styggeste dialekter i Norge?

Started by B-m, May 11, 2010, 19:44:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Therese

Ingen tvil om at grenlandsdialekta ern finaste! Vi sjarmerer folk i senk me den! ;) Ellers elsker jeg bergensdialekt.. mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm ;D
Years after the Chernobyl accident and am I the only one that’s disappointed? Still no superheroes.

lojosang

Quote from: Therese on May 18, 2010, 22:26:03
Ingen tvil om at grenlandsdialekta ern finaste! Vi sjarmerer folk i senk me den! ;) Ellers elsker jeg bergensdialekt.. mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm ;D

Tydeligere kan vel ikke det skrikende behovet for satsing på psykriatrien illustreres!  ;D
- Leif Olav

Therese

Hehe. Ettersom jeg jobber i psykiatrien nå velger jeg å IKKE kommentere det der!
Years after the Chernobyl accident and am I the only one that’s disappointed? Still no superheroes.

p0ndus

Ref tidligere tilbakemeldinger fra Therese så tror jeg like lite på dette som på at GAMBI er 12 år. :-\ :-\ :-\ :-\

Erik_

p0ndus

He-he GAMBI du er en artig kar(gutt), for meg kan du gjerne være 12år  så mye du orker, kanskje det er skuddår det er snakk om !. Uansett Newcastle, har en artig fan i deg.  Om du skulle være 12 år så har du et veldig utviklet språk ja.

euphor9

Quote from: Gambi on May 19, 2010, 20:03:11
Quote from: p0ndus on May 19, 2010, 18:35:11
Ref tidligere tilbakemeldinger fra Therese så tror jeg like lite på dette som på at GAMBI er 12 år. :-\ :-\ :-\ :-\

Men jeg er 12. :) Faktisk sant. Hvor mye tror du jeg er? Smigrende at folk synes jeg skriver så bra at de tror jeg er eldre enn 12.

Gambi?    Er ikke du litt for ofte her?   Hvorfor menge deg med oss?   We are Leeds!     Men for all del,for min del så må du gjerne bli Leeds supporter.   Så mye som du er her så begynner jeg å stille spørsmål om du kanskje ikke er sikker på hvilket lag du holder med? ;)

Tilbake til topicen:     Damer fra Haugesund snakker virkelig sexy,morsomt når noen fra Haugesund sier  " Ke klåkko?"

lojosang

Klåkko? Ikkje i Haugesund, nei. Muligens på Utsira. Ellers må du nok nordøve te Hordaland for å finna O-endingen. Sveio midt i leio. Bømlo. Stord.

Kaeu derimot. Eller ka e u e Haugesundsk og omgensk for Ke klokko. Eventuelt ke klåkkå.
- Leif Olav

lojosang

Er det behovet for satsing på psykriatrien du ikke tror på, eller er det at det finnes mennesker der ute som uten tortur eller genetiksgeografiske ulemper hevder å like bergensdialekten?  :D
- Leif Olav

isak

Quote from: hobberst on May 17, 2010, 23:20:00
Quote from: pesi on May 17, 2010, 02:59:55
di så faen kje lige stavanger dialektå kan komme her, så ska me se kem så e råast ;)

koffår kom der ingen tøffe vikinger fra østlandet? for det hørres så dumt ut me "kommigen a gutta nå tar vi dem" heheh
NÃ... TAR ME DI!!

Nå tar me di? Synest det er bedre med: Nå tæge me di!!
No tek me daiii!  ;D

Therese

Vil du utdype dette?

Per-Stian

Her fins det nok like mange svar som det fins forumdeltakarar. Hugsar ikkje kven som gjennomførte og publiserte ei større opinionsmåling for ei god tid tilbake, men då vart strynedialekten kåra til Noregs finaste. Eg er nokså einig i dette, men vil også trekkje fram førdedialekten - min eigen - som veldig fin :D

Mi topp tre liste:
1. Førde
2. Stryn
3. Hamarøy

Mi botnliste:
98. Østfold (Fredrikstad/Halden/Sarpsborg)
99. Arendal
100. Bergen

Hobben

Quote from: Blank_File on May 17, 2010, 23:30:34
Quote from: hobberst on May 17, 2010, 23:16:37
Quote from: Gambi on May 11, 2010, 19:54:56
Den verste dialekten er Siddis dialekten(Stavanger, Bryne, Sandnes) Nasty! Peneste er Oslo dialekt <3

Siddis dialekten er i Stavanger og Sandnes. Bryne er JÆRSK, og det er finere en Siddis spårk. På Bryne snakker de JÆRSK, og ikke siddis!!

At jærsk er "finere" enn siddis faktisk... Tidenes påstand! :D Jærsk er den desidert mest brautne dialekten i landet!

Ingen tvil om at jærsk er det mest brautne dialekten i landet, men det er fortsatt finere en siddis-dialekten.

DAOE SAOE MÆ RAOE AOE!:)
Rogaland Whites

Mats-

1. Ranværing
2. Fredrikstad omeng eller nå slikt inngrodd (hysterisk morsomt de som er brei, blir like uskyldig som teletubbies)

B-m

Quote from: Per-Stian on May 21, 2010, 23:19:39

Mi topp tre liste:
1. Førde
2. Stryn
3. Hamarøy

Jeg antar det ikke er Hamarøy i Nordland du sikter til her P-S?
---------------------------
who killed Trondheimwhite?

Runar

Her vil jeg på stå at det er stor forskjell på om det er jenter eller gutter som snakker. I forhold til sogndalsk så er det jo helt meningsløst å høre på når Tore Andre Flo snakker, men når det er Tone Damli så høres jo det betydelig bedre ut.

Alt som er lengre nord enn Sogndal høres ikke ut i det hele tatt. Jo lenger nord jo værre

berlin

Alle dialekter er fine. De tynnes kraftig ut, og mange synes det er synd. Språkforskere derimot,
har et ganske avslappet forhold til det: De hevder at språk uansett endrer seg over tid, at det så og si er naturlig. Endringene er mer dramatiske i vår tid pga den teknologiske utviklingen, men de har alltid endret seg. Hos utvandrede norsk-amerikanere fant man lenge ord og uttrykk som folengst var forsvunnet fra dialekter i Norge, mye av dette er forsvunnet, også gjennom 1900-tallet og ikke bare de seneste to tiår.

Har alltid vært begeistret for dialketer, ingen tvil om at det er identitetskapende, og håper ikke vi snakker engelsk innen 50 år. Kan vi håpe på en motvekt?

Hallingdøler (som jeg er, nærmere bestemt Hemsedøl) er blant de som har store dialektaksjoner i gang. Av en eller annen grunn, ser det ut til at hallingdølene har større problemer med å holde på dialekten sin, enn hva jeg opplever vestlendinger og de nordligste fylkene klarer.

Vel vel, "kankji anne enn klaga", som me si i Hemsedal. (Ironisk uttrykk)

Dette var dagens språkytring fra berlin.

p0ndus

Sitat fra: p0ndus på Mai 19, 2010, 18:35:11
Ref tidligere tilbakemeldinger fra Therese så tror jeg like lite på dette som på at GAMBI er 12 år.   

Vil du utdype dette?

Utdype hva?. Psykiatri. Dersom du arbeider innenfor den sektoren så håper jeg da inderlig at jeg slipper og utdype dette for deg.  :-\ :-\.

Therese

jeg refererte til "tidligere innlegg fra Therese", men jeg ser nå at du kanskje mente det om bergensdialekta og ikke andre innlegg? :P

Tom S

Quote from: Runar on May 27, 2010, 12:38:22
Her vil jeg på stå at det er stor forskjell på om det er jenter eller gutter som snakker. I forhold til sogndalsk så er det jo helt meningsløst å høre på når Tore Andre Flo snakker, men når det er Tone Damli så høres jo det betydelig bedre ut.

Alt som er lengre nord enn Sogndal høres ikke ut i det hele tatt. Jo lenger nord jo værre

TA Flo har då aldri snakka "sogndalsk", utan at det faktum gjer at "sogndalsk" vert betre å høyre på.
COME ON LEEDS !!

Hallgeir *

Ta vare på dialekten din, for det norske språk holder (delvis) på å gå i dass. Mange, og ikke lenger bare unger) begynner 90% av setningene med ordet AT. (!)  ???

Det er mye som gir meg vond smak i munnen, og jeg kunne nevnt flere ting. La meg bare slutte med ord som "sjosken" (kiosken), "sjylling" (kylling) osv..osv.. Jeg får nervøse rykninger når jeg hører sånt. Huff og huff!
Super Leeds since 1968

B-m

Quote from: hallghel on May 27, 2010, 22:56:20
Ta vare på dialekten din, for det norske språk holder (delvis) på å gå i dass. Mange, og ikke lenger bare unger) begynner 90% av setningene med ordet AT. (!)  ???

Det er mye som gir meg vond smak i munnen, og jeg kunne nevnt flere ting. La meg bare slutte med ord som "sjosken" (kiosken), "sjylling" (kylling) osv..osv.. Jeg får nervøse rykninger når jeg hører sånt. Huff og huff!

Du bekymrer deg for mye Hallgeir!  :D Men e enig at det e litt små-ille!

Klar for fjelltur til sommeren?
---------------------------
who killed Trondheimwhite?

Hallgeir *

Quote from: B-m on May 27, 2010, 23:31:23
Quote from: hallghel on May 27, 2010, 22:56:20

Du bekymrer deg for mye Hallgeir!  :D Men e enig at det e litt små-ille!

Klar for fjelltur til sommeren?

Synes det er ille, men har ikke mistet nattesøvnen ennå!  :)  Joda, jeg er godt igang med fjellturene.  8)
Super Leeds since 1968