Skrevet av Emne: Kamp: vs Burnley, lørdag 19. november kl 13:45 (norsk tid) på Turf Moor.  (Lest 49651 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Hallgeir *

Jeg tråkker igang denne kamptråden siden ingen av "proffene" så langt har gjort det. Så får de heller føye til de vanlige fakta som bør ligge ved en kamptråd.

Dessuten brenner nok Arne etter å komme med sine alltid knallgode trivia om laget som vi skal møte i bortekamp. Mange, med meg, ser fram til å få med seg hans trivia, så da er vi igang....  8)

Jeg fikk plutselig en følelse av at Howson lager mål igjen i denne kampen, etter lang tids måltørke.
« Siste redigering: November 16, 2011, 16:49:36 av hallghel »
Super Leeds since 1968

ArneS




Seriekamp mot Burnley på Turf Moor lørdag 19. november 2011 klokken 13.45.

Overføres på LUTV radio der Eddie Gray er co-kommentator. Eddie selv er viden kjent for sine fotballferdigheter på 60- og 70-tallet. Eddie selv skåret dette fantastiske målet mot Burnley i 1970:
http://www.youtube.com/watch?v=Nkd3HWQu32Q


Sesongen 2010/2011 tok vi 6 poeng mot Burnley

Lørdag 11.12 vant vi 3-2 borte etter en suveren andreomgang:
http://www.leedsunited.no/forum/index.php/topic,15497.0.html
http://www.leedsunited.com/matchreport/20101211/burnley-2-leeds-3_2247678_52209

Lørdag 30.4 seiret vi 1-0 hjemme på Elland Road:
http://www.leedsunited.no/forum/index.php/topic,17797.0.html
http://www.leedsunited.com/matchreport/20110430/leeds-1-burnley-0_2247678_52504


Før det var det et par treningskamper da vi var i ulike divisjoner:

Sommeren 2009 ble det seier 2-1 borte før Burnleys comeback i PL:
http://www.leedsunited.no/forum/index.php/topic,12596.0.html

Sommeren 2007 ble det tap 0-2 borte:
http://www.leedsunited.no/forum/index.php/topic,8674.0.html


Siste seriekamper i sesongen 2006-07 endte med en seier til hvert lag:

Den 14/4 2007 ble det seier 1-0 hjemme:
http://www.leedsunited.com/matchreport/20070414/leeds-1-burnley-0_2247678_34110
http://www.leedsunited.no/forum/index.php/topic,8065.0.html

Den 28/11 2006 ble det tap 1-2 borte:
http://www.leedsunited.com/matchreport/20061128/burnley-2-leeds-1_2247678_34420
http://www.leedsunited.no/forum/index.php/topic,7044.0.html


Litt statistikk fra 1970 frem til i dag:
http://en.goal724.com/Comparison/Default.aspx?id=679843


Eksterne lenker:
http://www.burnleyfootballclub.com/page/Home/0,,10413,00.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Burnley_F.C.


Burnley har skiftet til denne logoen i 2010:

Den 17. mann

asLeeds

Flott ArneS :)


MOT
DALHEIM WHITES

ArneS

B U R N L E Y    T R I V I A  

Burnley   er en by i Lancashire med ca 75.000 innbyggere.  Byen ligger midt i fotballens vugge, like nord for Accrington, og like øst for Blackburn.   Navnet kommer fra Brun Lea, som betyr slette ved elven Brun.
Allerede for 700 år siden var byen et viktig marked i området, men veksten kom på 1800-tallet da Burnley ble en prominent mølleby.
For å sitere Wikipedia, så har Burnley i dag mistet det meste av industrien, og er stort sett en soveby for Manchester og Leeds, og er sannsynligvis mest kjent for fotballaget.

Leeds – Liverpool kanalen går gjennom byen, og bidro til vekst da den kom i 1796.  I 1824 gjennomgikk byen en stor krise da byens eneste bank gikk under, og en påfølgende tørke gjorde at mye av byens arbeidsplasser forsvant.  Dette ble forsterket med en liten nasjonal økonomisk krise i 1825.

Byen vokste videre med tekstilmølle virksomhet, og var på 1880-tallet landets ledende produsent av vever.  I 1910 var det omtrent 99.000 elektriske vever i byen, med drøye 100.000 innbyggere!

I forrige århundre ble industrien gradvis nedtrappet, og byen ble til den sovebyen den er i dag.  Noe industri er det fortsatt, spesielt underleverandører til fly og bil industrien.

Burnley har 1 MP, er 118m over havet, og 48 km fra Irskesjøen.

Burnley har 2 cricketlag, samt Burnley Rugby Club.

Den årlige Burnley Blues Festival er en av de største i sitt slag i UK.

Burnley Express melder at et hus ble påsatt i går kveld.  Ingen kom til skade.

Byens eneste vennskapsby er Vitry-sur –Seine (Frankrike)

Kjente folk fra Burnley:
Ian McKellen (Skuespiller).  Resten av lista er stort sett ukjente for oss ikke-engelske så vidt jeg kan forstå.  Unntaket er Ron Greenwood som ble født i nærheten.


Burnley F.C  (The Clarets) ble stiftet i 1881 som Burnley Rovers, og var en av stifterne av Football League i 1888.  Klengenavnet kommer fra fargen på draktene, som igjen henspeiler på Bordeaux-vin.  
Klubben har vunnet øverste divisjon 2 ganger (1921 og 1960), FA-Cupen 1 gang (1914).  I 1961 ble man utslått i kvartfinalen i Serievinnercupen.  Burnley er 1 av 3 lag som har vunnet alle 4 divisjonene i football league.  De andre to er Preston NE og Wolves.

Burnley har stort sett oppholdt seg på de 2 øverste nivåene, men hadde en traurig periode på 80 og 90-tallet.  Fra 85 til 92 var klubben på 4. nivå, og unngikk så vidt nedrykk til Conference i 1987.   Klubben reddet plassen i siste serierunde da Orient ble slått 2-1 hjemme, og Lincoln Town måtte ta den tunge veien ut av Football League  i stedet.  Så gikk det oppover igjen, og klubben var som vi vet innom PL i sesongen 09/10.
Klubben har hatt base på Turf Moor helt siden 1883.  Dagens stadion har kapasitet på 22.546 tilskuere.  Tilbake i 1911 var kapasiteten 41.000, og denne ble øket til snaue 50.000 i 1914.  Til tross for dette er det bekreftet 54.775 tilskuere i februar 1924 da Huddersfield ble slått i FA-Cupen.
Turf Moor ligger ved Harry Potts Way, bare 54 km fra Elland Road.  Satelittbildet på Google viser en helt brun bane, men jeg gjør regning med at det er lagt gress der siden.
Harry Potts spilte 165 kamper for klubben, og var manager i 14 sesongen, og det var nok til å få gata oppkalt etter seg.

Bradford City er både Burnleys og Leeds’ nærmeste Football League rival geografisk.

Burnley var siste klubb som vant gamle 4. divisjon.

Burnley vant Charity Shield i 1973 etter 1-0 seier over Manchester City.  Det var tydeligvis en lite viktig kamp på den tiden, så både serievinner (Liverpool) og cupvinner (Sunderland) avsto.  Derfor gikk kampen mellom nr to i 1. div (City) og vinner av 2. div (Burnley).

George Beel scoret 178 mål for klubben, derav 35 mål i 1927/28.
Jerry Dawson har 522 kamper.

Største seier (liga) er 9-0 over Darwen i 1892.
Største tap (FA-Cup) er 0-11 mot Darwen i 1885!

Kjøpte Steven Fletcher fra Hibernian for £3 mill i juni 2009.
Solgte samme mann til Wolves et år senere for £6,5 mill.   Tålig bra investering mao.

Kjente spillere som har mer enn 100 kamper for klubben:
Ade Akinbyi, Robbie Blake,  Billy Hamilton,  Adrian Heath,  Leighton James,  Peter Noble
Ellers må det selvsagt bemerkes at Gazza spilte 6 kamper for klubben i 2001-02.

Managere har vært bl.a Martin Buchan, Adrian Heath og Chris Waddle.
Den 17. mann

Tom S

Viasat kliner til å sender denne lørdag 13:45 :)
COME ON LEEDS !!

Tom S

B U R N L E Y    T R I V I A   

Burnley   er en by i Lancashire med ca 75.000 innbyggere.  Byen ligger midt i fotballens vugge, like nord for Accrington, og like øst for Blackburn.   Navnet kommer fra Brun Lea, som betyr slette ved elven Brun.
Allerede for 700 år siden var byen et viktig marked i området, men veksten kom på 1800-tallet da Burnley ble en prominent mølleby.
For å sitere Wikipedia, så har Burnley i dag mistet det meste av industrien, og er stort sett en soveby for Manchester og Leeds, og er sannsynligvis mest kjent for fotballaget.

Leeds – Liverpool kanalen går gjennom byen, og bidro til vekst da den kom i 1796.  I 1824 gjennomgikk byen en stor krise da byens eneste bank gikk under, og en påfølgende tørke gjorde at mye av byens arbeidsplasser forsvant.  Dette ble forsterket med en liten nasjonal økonomisk krise i 1825.

Byen vokste videre med tekstilmølle virksomhet, og var på 1880-tallet landets ledende produsent av vever.  I 1910 var det omtrent 99.000 elektriske vever i byen, med drøye 100.000 innbyggere!

I forrige århundre ble industrien gradvis nedtrappet, og byen ble til den sovebyen den er i dag.  Noe industri er det fortsatt, spesielt underleverandører til fly og bil industrien.

Burnley har 1 MP, er 118m over havet, og 48 km fra Irskesjøen.

Burnley har 2 cricketlag, samt Burnley Rugby Club.

Den årlige Burnley Blues Festival er en av de største i sitt slag i UK.

Burnley Express melder at et hus ble påsatt i går kveld.  Ingen kom til skade.

Byens eneste vennskapsby er Vitry-sur –Seine (Frankrike)

Kjente folk fra Burnley:
Ian McKellen (Skuespiller).  Resten av lista er stort sett ukjente for oss ikke-engelske så vidt jeg kan forstå.  Unntaket er Ron Greenwood som ble født i nærheten.


Burnley F.C  (The Clarets) ble stiftet i 1881 som Burnley Rovers, og var en av stifterne av Football League i 1888.  Klengenavnet kommer fra fargen på draktene, som igjen henspeiler på Bordeaux-vin. 
Klubben har vunnet øverste divisjon 2 ganger (1921 og 1960), FA-Cupen 1 gang (1914).  I 1961 ble man utslått i kvartfinalen i Serievinnercupen.  Burnley er 1 av 3 lag som har vunnet alle 4 divisjonene i football league.  De andre to er Preston NE og Wolves.

Burnley har stort sett oppholdt seg på de 2 øverste nivåene, men hadde en traurig periode på 80 og 90-tallet.  Fra 85 til 92 var klubben på 4. nivå, og unngikk så vidt nedrykk til Conference i 1987.   Klubben reddet plassen i siste serierunde da Orient ble slått 2-1 hjemme, og Lincoln Town måtte ta den tunge veien ut av Football League  i stedet.  Så gikk det oppover igjen, og klubben var som vi vet innom PL i sesongen 09/10.
Klubben har hatt base på Turf Moor helt siden 1883.  Dagens stadion har kapasitet på 22.546 tilskuere.  Tilbake i 1911 var kapasiteten 41.000, og denne ble øket til snaue 50.000 i 1914.  Til tross for dette er det bekreftet 54.775 tilskuere i februar 1924 da Huddersfield ble slått i FA-Cupen.
Turf Moor ligger ved Harry Potts Way, bare 54 km fra Elland Road.  Satelittbildet på Google viser en helt brun bane, men jeg gjør regning med at det er lagt gress der siden.
Harry Potts spilte 165 kamper for klubben, og var manager i 14 sesongen, og det var nok til å få gata oppkalt etter seg.

Bradford City er både Burnleys og Leeds’ nærmeste Football League rival geografisk.

Burnley var siste klubb som vant gamle 4. divisjon.

Burnley vant Charity Shield i 1973 etter 1-0 seier over Manchester City.  Det var tydeligvis en lite viktig kamp på den tiden, så både serievinner (Liverpool) og cupvinner (Sunderland) avsto.  Derfor gikk kampen mellom nr to i 1. div (City) og vinner av 2. div (Burnley).

George Beel scoret 178 mål for klubben, derav 35 mål i 1927/28.
Jerry Dawson har 522 kamper.

Største seier (liga) er 9-0 over Darwen i 1892.
Største tap (FA-Cup) er 0-11 mot Darwen i 1885!

Kjøpte Steven Fletcher fra Hibernian for £3 mill i juni 2009.
Solgte samme mann til Wolves et år senere for £6,5 mill.   Tålig bra investering mao.

Kjente spillere som har mer enn 100 kamper for klubben:
Ade Akinbyi, Robbie Blake,  Billy Hamilton,  Adrian Heath,  Leighton James,  Peter Noble
Ellers må det selvsagt bemerkes at Gazza spilte 6 kamper for klubben i 2001-02.

Managere har vært bl.a Martin Buchan, Adrian Heath og Chris Waddle.


Kan slenge på at Førdianeren Rune Vindheim (no trener for Fana) fekk 10 kamper for Burnley tilbake i 98-99.
COME ON LEEDS !!

Tom S

Forøvrig går eg for ein easy seier :)
COME ON LEEDS !!

RoarG

Burnley er i bra form for tiden. Håper på et nytt Leicester-under, men har mest tro på uavgjort. Vil også være fornøyd med det.

Noen spillere har vel spilt for begge klubber?
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

kalle_92

  • Gjest
Burnley er i bra form for tiden. Håper på et nytt Leicester-under, men har mest tro på uavgjort. Vil også være fornøyd med det.

Noen spillere har vel spilt for begge klubber?
Rachubka :D

RoarG

Burnley er i bra form for tiden. Håper på et nytt Leicester-under, men har mest tro på uavgjort. Vil også være fornøyd med det.

Noen spillere har vel spilt for begge klubber?
Rachubka :D
Ã…? Vet om Brian Flynn.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

kalle_92

  • Gjest
Burnley er i bra form for tiden. Håper på et nytt Leicester-under, men har mest tro på uavgjort. Vil også være fornøyd med det.

Noen spillere har vel spilt for begge klubber?
Rachubka :D
Ã…? Vet om Brian Flynn.
Rachubka var på et låneopphold for Burnley. Dog skal det legges til at han vel ikke fikk noen kamper. Han fikk vel en treningsøkt med cornere eller innlegg.... Eller en mot en. Eller annen trening hvor keeperen er involvert  ;)

Kjell Skjerven

Kan ogsaa nevnes att Jimmy Adamson var manager i klubben i begynnelsen av syttitallet.
Side before self,every time.

Håkon


Da Bergen er byen og Laget er Brann, skal det sies at Christian kalvenes spilte for Burnley og var med i kampen som skaffet de plass i PL 2010-11 sesongen.

Fra wikipedia : Burnley [rediger]

I juli 2008 fikk han en 2-årskontrakt med Championship-klubben Burnley FC[2]. Med det valgte han bort en planlagt retur til hjemlandet[3]. Kalvenes debuterte i en ligacup-kamp som Burnley vant 12. august 2008, og fikk med seg 83 minutter av kampen, før han ble byttet ut.[4]

25. mai 2009 spilte han hele kampen da Burnley slo Sheffield United 1-0 i Playoff-finalen på Wembley, noe som førte til opprykk til Premier League.

I overgangsvinduet i januar 2010 ble Christian Kalvenes enig med Burnley om å avslutte kontrakten sin på grunn av spilletid. Kalvenes sitt mål var å spille for Brann, men Brann greide ikke å skaffe midlene som trengtes og han var derfor klubbløs i en liten periode.[5] Kalvenes sa i media at han håper at han finner seg en klubb i neste overgangsvindu.
Leeds for alltid

David Harle

From the top of my mind. Ray Hankin, Robbie Blake, Peter Hampton, Peter Mumby, Steven Caldwell, Kevin Hird, Andy Gray. Sikkert mange flere. Jeg har forresten æren av å ha sett live de eneste målet Mumby har scoret for Leeds.

Cherry

Ray Hankin....spiss det!!!  han var f¨giftig- løp ikke mest men sto der ballen fallt ned....
en sann spisskompetanse!!
 

Jon R

Ray Hankin....spiss det!!!  han var f¨giftig- løp ikke mest men sto der ballen fallt ned....
en sann spisskompetanse!!

Og han hadde en ytterst merkelig karrierre: Scoret mål "for fun" før han ble solgt for småpenger. Også hans arvtaker John Hawley led samme skjebne før han ble solgt for enda færre penger enn Hankin. Det var i det hele tatt mye rart som skjedde i kulissene i "post-Super Leeds perioden" på siste halvdel av 70 tallet.

Hva har så dette med Burnley å gjøre, spør kanskje du?  Faktisk ingen verdens ting svarer jeg.  :P
Jon R.

Andersen

Håper på seier , og fortsetter den gode trenden vi hadde mot revene. Meeen vi vet jo aldri med vårt kjære Leeds ! LEEDS4EVER

Tom S

Larry har eit par luksuproblem foran denne kampen;
1. Kven skal han spille i midtforsvaret?
2. Er Becchio, etter skåring mot chelsea, klar for å starte?

Eg ville gått for denne:
McCarthy
Connoly - O'Brien - Paddy - White
Snoddy - Howson - Clayton - Pugh
Becchio - McCormack

Med Lees klar for å steppe inn om ein av ringrevane i midtforsvar ikkje klarer seg, og Sam klar for å ta over for Pugh om ikkje han løfter spillet sitt.
COME ON LEEDS !!

kalle_92

  • Gjest
Larry har eit par luksuproblem foran denne kampen;
1. Kven skal han spille i midtforsvaret?
2. Er Becchio, etter skåring mot chelsea, klar for å starte?

Eg ville gått for denne:
McCarthy
Connoly - O'Brien - Paddy - White
Snoddy - Howson - Clayton - Pugh
Becchio - McCormack

Med Lees klar for å steppe inn om ein av ringrevane i midtforsvar ikkje klarer seg, og Sam klar for å ta over for Pugh om ikkje han løfter spillet sitt.
Var det ikke et straffespark? Da kan du vel likegodt si at Nunez burde starte med sitt frisparkmål.

Tom S

Larry har eit par luksuproblem foran denne kampen;
1. Kven skal han spille i midtforsvaret?
2. Er Becchio, etter skåring mot chelsea, klar for å starte?

Eg ville gått for denne:
McCarthy
Connoly - O'Brien - Paddy - White
Snoddy - Howson - Clayton - Pugh
Becchio - McCormack

Med Lees klar for å steppe inn om ein av ringrevane i midtforsvar ikkje klarer seg, og Sam klar for å ta over for Pugh om ikkje han løfter spillet sitt.
Var det ikke et straffespark? Da kan du vel likegodt si at Nunez burde starte med sitt frisparkmål.

Nettkjenning er nettkjenning, og viktig for ein spiss.
Eg meiner vi burde prøve å køyre inn Becchio/McC som spisspar, ettersom Keogh sin låneperiode går mot slutten.

Nunez er også eit luksusproblem for Larry, så det kunne eg likegodt sagt også.
Kanskje han burde få sjansen igjen fra start, kven meiner du evt bør vike plass?
COME ON LEEDS !!

kalle_92

  • Gjest
Larry har eit par luksuproblem foran denne kampen;
1. Kven skal han spille i midtforsvaret?
2. Er Becchio, etter skåring mot chelsea, klar for å starte?

Eg ville gått for denne:
McCarthy
Connoly - O'Brien - Paddy - White
Snoddy - Howson - Clayton - Pugh
Becchio - McCormack

Med Lees klar for å steppe inn om ein av ringrevane i midtforsvar ikkje klarer seg, og Sam klar for å ta over for Pugh om ikkje han løfter spillet sitt.
Var det ikke et straffespark? Da kan du vel likegodt si at Nunez burde starte med sitt frisparkmål.

Nettkjenning er nettkjenning, og viktig for ein spiss.
Eg meiner vi burde prøve å køyre inn Becchio/McC som spisspar, ettersom Keogh sin låneperiode går mot slutten.

Nunez er også eit luksusproblem for Larry, så det kunne eg likegodt sagt også.
Kanskje han burde få sjansen igjen fra start, kven meiner du evt bør vike plass?

Jeg vil nok ikke ha han i denne kampen, da jeg tror det blir en tøff bortekamp. Men i en hjemmekamp vil jeg gjerne se han sentralt foran Howson og Clayton i en 4-5-1 eller 4-2-3-1. Og da med Becchio som spiss foran Nunez. Evt burde dette være et tidlig bytte (inn med Nunez) i andreomgangen når vi trenger noe ekstra - slik som mot Cardiff.

newsome

Ray Hankin....spiss det!!!  han var f¨giftig- løp ikke mest men sto der ballen fallt ned....
en sann spisskompetanse!!

Og han hadde en ytterst merkelig karrierre: Scoret mål "for fun" før han ble solgt for småpenger. Også hans arvtaker John Hawley led samme skjebne før han ble solgt for enda færre penger enn Hankin. Det var i det hele tatt mye rart som skjedde i kulissene i "post-Super Leeds perioden" på siste halvdel av 70 tallet.

Hva har så dette med Burnley å gjøre, spør kanskje du?  Faktisk ingen verdens ting svarer jeg.  :P
John Hawley ja! Hadde tro på at han skulle bli stor,men slik gikk det dessverre ikke #mimrer #feil tråd

ooh aah

Jeg håper Lees og O'Dea får sjansen igjen. Fremover er jeg mer usikker. Becchio har ikke sett strålende ut på sine innhopp, men kanskje det er spilletid han trenger for å nå fjorårsform. Derfor Becchio og McCormack fra start. Nunez inn etter 60 min. dersom McCormack ikke leverer varene.
 

LEO

Jeg vil ha Paddy og O`Dea som midtstoppere.

ellers ingen endringer men Nunez må være med som innbytter
 

Geiremann

Ray Hankin....spiss det!!!  han var f¨giftig- løp ikke mest men sto der ballen fallt ned....
en sann spisskompetanse!!

Off topic:

Ligna litt på deg i dine glansdager på Kambo  :)
Member of "The Peterborough eight".

Hobben

Her tror jeg vi tar en grei seier :)
Rogaland Whites

auren

"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

sportcarl1

B U R N L E Y    T R I V I A  

Burnley   er en by i Lancashire med ca 75.000 innbyggere.  Byen ligger midt i fotballens vugge, like nord for Accrington, og like øst for Blackburn.   Navnet kommer fra Brun Lea, som betyr slette ved elven Brun.
Allerede for 700 år siden var byen et viktig marked i området, men veksten kom på 1800-tallet da Burnley ble en prominent mølleby.
For å sitere Wikipedia, så har Burnley i dag mistet det meste av industrien, og er stort sett en soveby for Manchester og Leeds, og er sannsynligvis mest kjent for fotballaget.

Leeds – Liverpool kanalen går gjennom byen, og bidro til vekst da den kom i 1796.  I 1824 gjennomgikk byen en stor krise da byens eneste bank gikk under, og en påfølgende tørke gjorde at mye av byens arbeidsplasser forsvant.  Dette ble forsterket med en liten nasjonal økonomisk krise i 1825.

Byen vokste videre med tekstilmølle virksomhet, og var på 1880-tallet landets ledende produsent av vever.  I 1910 var det omtrent 99.000 elektriske vever i byen, med drøye 100.000 innbyggere!

I forrige århundre ble industrien gradvis nedtrappet, og byen ble til den sovebyen den er i dag.  Noe industri er det fortsatt, spesielt underleverandører til fly og bil industrien.

Burnley har 1 MP, er 118m over havet, og 48 km fra Irskesjøen.

Burnley har 2 cricketlag, samt Burnley Rugby Club.

Den årlige Burnley Blues Festival er en av de største i sitt slag i UK.

Burnley Express melder at et hus ble påsatt i går kveld.  Ingen kom til skade.

Byens eneste vennskapsby er Vitry-sur –Seine (Frankrike)

Kjente folk fra Burnley:
Ian McKellen (Skuespiller).  Resten av lista er stort sett ukjente for oss ikke-engelske så vidt jeg kan forstå.  Unntaket er Ron Greenwood som ble født i nærheten.


Burnley F.C  (The Clarets) ble stiftet i 1881 som Burnley Rovers, og var en av stifterne av Football League i 1888.  Klengenavnet kommer fra fargen på draktene, som igjen henspeiler på Bordeaux-vin.  
Klubben har vunnet øverste divisjon 2 ganger (1921 og 1960), FA-Cupen 1 gang (1914).  I 1961 ble man utslått i kvartfinalen i Serievinnercupen.  Burnley er 1 av 3 lag som har vunnet alle 4 divisjonene i football league.  De andre to er Preston NE og Wolves.

Burnley har stort sett oppholdt seg på de 2 øverste nivåene, men hadde en traurig periode på 80 og 90-tallet.  Fra 85 til 92 var klubben på 4. nivå, og unngikk så vidt nedrykk til Conference i 1987.   Klubben reddet plassen i siste serierunde da Orient ble slått 2-1 hjemme, og Lincoln Town måtte ta den tunge veien ut av Football League  i stedet.  Så gikk det oppover igjen, og klubben var som vi vet innom PL i sesongen 09/10.
Klubben har hatt base på Turf Moor helt siden 1883.  Dagens stadion har kapasitet på 22.546 tilskuere.  Tilbake i 1911 var kapasiteten 41.000, og denne ble øket til snaue 50.000 i 1914.  Til tross for dette er det bekreftet 54.775 tilskuere i februar 1924 da Huddersfield ble slått i FA-Cupen.
Turf Moor ligger ved Harry Potts Way, bare 54 km fra Elland Road.  Satelittbildet på Google viser en helt brun bane, men jeg gjør regning med at det er lagt gress der siden.
Harry Potts spilte 165 kamper for klubben, og var manager i 14 sesongen, og det var nok til å få gata oppkalt etter seg.

Bradford City er både Burnleys og Leeds’ nærmeste Football League rival geografisk.

Burnley var siste klubb som vant gamle 4. divisjon.

Burnley vant Charity Shield i 1973 etter 1-0 seier over Manchester City.  Det var tydeligvis en lite viktig kamp på den tiden, så både serievinner (Liverpool) og cupvinner (Sunderland) avsto.  Derfor gikk kampen mellom nr to i 1. div (City) og vinner av 2. div (Burnley).

George Beel scoret 178 mål for klubben, derav 35 mål i 1927/28.
Jerry Dawson har 522 kamper.

Største seier (liga) er 9-0 over Darwen i 1892.
Største tap (FA-Cup) er 0-11 mot Darwen i 1885!

Kjøpte Steven Fletcher fra Hibernian for £3 mill i juni 2009.
Solgte samme mann til Wolves et år senere for £6,5 mill.   Tålig bra investering mao.

Kjente spillere som har mer enn 100 kamper for klubben:
Ade Akinbyi, Robbie Blake,  Billy Hamilton,  Adrian Heath,  Leighton James,  Peter Noble
Ellers må det selvsagt bemerkes at Gazza spilte 6 kamper for klubben i 2001-02.

Managere har vært bl.a Martin Buchan, Adrian Heath og Chris Waddle.


Leedsspelare som vi hämtat från Burnley och som jag kan komma på är Brian Flynn och Ray Hankin
 

sportcarl1

Ray Hankin....spiss det!!!  han var f¨giftig- løp ikke mest men sto der ballen fallt ned....
en sann spisskompetanse!!

Og han hadde en ytterst merkelig karrierre: Scoret mål "for fun" før han ble solgt for småpenger. Også hans arvtaker John Hawley led samme skjebne før han ble solgt for enda færre penger enn Hankin. Det var i det hele tatt mye rart som skjedde i kulissene i "post-Super Leeds perioden" på siste halvdel av 70 tallet.

Hva har så dette med Burnley å gjøre, spør kanskje du?  Faktisk ingen verdens ting svarer jeg.  :P

vad har detta med Burnley att göra? Ray Hankin blev hämtad från Burnley, så det finna engemensam nämnare
 

peder

Fant denne info'en på BBC.com:

Wolverhampton Wanderers striker Sam Vokes has joined Championship side Burnley on loan until 15 January...........
He is expected to make his debut in Saturday's home game against Leeds United, one of his former loan clubs.