Har du glemt taktikk-tavla hjemme, Neil Warnock?

Started by Kato, February 22, 2012, 08:45:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jon R

Quote from: Kato on October 22, 2012, 14:26:37
Nå ble kampen mot Wednesday fra min side sett mest med supporter-øyne, og ikke så mye analytisk.

Men noen momenter bet jeg meg merke i.

1. El Hadji Diouf en svært viktig spiller for oss. Stort sett den eneste som evner å holde litt i ballen i pressede situasjoner. Gjør at vi kommer oss høyere i banen, så vi får puste litt når vi er under trykk.

2. I forhold til duellspillet synes jeg Wednesday-spillerne i snitt så ut som de var 5 cm høyere og 10 kg tyngre.

3. Basert på denne og kampreferater må vi jo ha en vanvittig effektivitet. Vi skaper jo knapt sjanser, og scorer likevel en god del mål.

4. Lange baller mot Becchio burde det vært forbud mot.

5. Håper denne Ryan Hall er driblekanten det går rykter om. I så fall blir det fin balanse med han og Diouf. Diouf er vel bedre innover enn utover.

Prestasjonene og utkommet fra Sheffield på fredag var vel Leeds United i et nøtteskall denne sesongen:

1. Vi er elendige til å forsvare oss langs flankene. Stakkars Sam Byram fikk lite støtte og klarte knapt nok å stå i veien for et eneste innlegg i løpet av kampen.

2. Vi har for dårlig luftstyrke i backfireren vår. Ille å se hvordan Pearce blir KNUST i duell med Boothroyd ved målet.

3. Vi er elendige til å forvare oss på dødballer.

4. Vi skaper svært få målsjanser i åpent spill.

5. Vi er dødelig effektive og scorer på en av to målsjanser.

6. Vi ligger veldig lavt i store deler av kampen og klarer ikke å etablere spill på motstanderens halvdel.

7. Motstanderen klarer altfor enkelt å brodere seg mellom midtbanen vår, også når vi er 10 mann bak ballen og  avstanden mellom lagdelene ser bra ut.

8. Spillerne løper ikke nok og dekker ikke nok rom. De virker slitne og tunge i beina.

9. Vi er svake i duellspillet og taper altfor mange 2. baller.

10. Så lenge vi har 10 eller 11 mann bak ballen det meste av tiden klarer vi å unngå stor tap, men det er trolig bare et tidsspørsmål før det rakner bak der. På fredag hadde vi regelrett  flaks som ikke allerede lå under 0-2 da W. scorte.

Jeg synes ikke prestasjonene er for stigende. Tvert imot. Det virker som om vi har et fallende prestasjonsnivå til tross for at spillerne nå burde være samspilte og troppen nesten er skadefri.
Jeg lurer virkelig på hva man har brukt landslagspausen til. Neppe til å terpe på hvordan forsvare seg på dødballer.   Det er også en gåte hvorfor spillerne beveger seg så lite som de gjør og samtidig virker så slitne. Hva slags treningskultur har man egentlig under Warnocks ledelse?

Vi har hatt svært mye flaks de siste kampene. Det kan nesten virke som om den gode poengfangsten har blitt en sovepute. Kanskje det må et stortap til før gutta våkner? I så fall kan the turning point være rett rundt hjørnet. ..
Jon R.

Leedsfan

Vi mangler "høyde" og det har vi gjort lenge. På defensiv dødball så er det alltid godt å ha et par høye karer med magnet i topplokket. Det er klart man kan kompensere for manglende høyde ved å ha en ekstremt potent magnet som feks Forren har, men det har ikke våre gutter. Pearce en en habil duellvinner på hodet, derimot synes jeg Lees er litt for snill/pinglete i duellene.

Hadde en av midtstopperne vært over 190cm og god + at en av spissene også hadde hatt litt høyde så tror jeg vi hadde vært tryggere på defensiven og farligere på offensiv dødball. Det er jo klart at man også må ha andre kvaliteter, ikke bare høyde.

Man kan jo drømme om Kenwyne Jones og lignende. Vi skulle kanskje ha signert Halford som høyreback, er en god spiller og har høyde samt lange farlige innkast.

Please ikke henvis til Barcelona da det er spillere som kompenserer for manglende høyde med ekstreme ferdigheter.
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Asbjørn

NOE riktig har vi tross alt gjort so far denna sesongen. :)

For første gang siden 1927/28-sesongen har vi scoret i alle de 15 første kampene av sesongen (inkl cup) ifølge Thom & Eddie.

Nice :)
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Jon R

Quote from: Asbjørn on October 23, 2012, 21:32:09
NOE riktig har vi tros alt gjort so far denna sesongen. :)

For første gang siden 1927/28-sesongen har vi scoret i all de 15 første kampene av sesongen (inkl cup) ifølge Thom & Eddie.

Nice :)

X- faktoren altså. Hva er den?  Feiende flott offensiv fotball? Alle mann i angrep? ???
Jon R.

Promotion 2010

7 kamper uten tap med 4-3-0 i statistikk! Inklusiv en flott 2-1 seier over Everton!

Jeg velger å se på dette som positivt!  ;D

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Sydhagen

Absolutt!
og de 3 siste tirsdags kampene ubeseiret  ;)

MOT!
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

kalle_92

Leeds spilte i store deler av kampen dårlig fotball. Lange pasninger, utrolig svakt duellspill og svært lite kreativt (foruten Diouf selvsagt).

Cannavaro

Greit at vi har flere kamper nå uten tap. Men-, vi bør snarest komme på vinnersporet igjen.  Dersom vi har hatt en "down" i 2 kamper nå etterfulgt av noen seire så er jo det fint.  Fotballen som er vist i de to siste kampene er begredelig, og rekker knappest til å havne midt på tabellen til slutt.  Det er utrolig viktig at vi løfter oss betydelig mot Birmingham på lørdag.  Går vi på mer poengtap nå så blir vi hengende etter dessverre.  Det følger en knalltøff periode nå med 7 kamper på vel en måneds tid.  Jeg tror denne perioden kan bli viktig frem juleprogrammet og når transfervinduet åpner igjen i januar.
MFLU - Miracles For Leeds United

Asbjørn

Quote from: Cannavaro on October 24, 2012, 13:19:48
Greit at vi har flere kamper nå uten tap. Men-, vi bør snarest komme på vinnersporet igjen.  Dersom vi har hatt en "down" i 2 kamper nå etterfulgt av noen seire så er jo det fint.  Fotballen som er vist i de to siste kampene er begredelig, og rekker knappest til å havne midt på tabellen til slutt.  Det er utrolig viktig at vi løfter oss betydelig mot Birmingham på lørdag.  Går vi på mer poengtap nå så blir vi hengende etter dessverre.  Det følger en knalltøff periode nå med 7 kamper på vel en måneds tid.  Jeg tror denne perioden kan bli viktig frem juleprogrammet og når transfervinduet åpner igjen i januar.

Ã... unngå tap er forsåvidt fint det. Men en rekke med uavgjorte hjelper fint lite på tabellsituasjonen, så ja, vi må tilbake på vinnersporet.

Nå skal det sies at vi må huske på at NW har blitt tvunget til stadige bytter i startoppstillingen sin, og det hjelper ikke på kontinuiteten. I går startet bl.a. Green og Varney på midten uten særlig med kamptrening fra det siste. Nå skal det sies at en del av dette skyldes NWs valg og ikke nødvendigvis skader/suspensjoner.

I likhet med flere er jeg skuffet over at 'breaken' ikke har blitt benyttet bedre (tilsynelatende), det var vel bare Austin/Lees som ikke kunne være på TA og terpe diverse (etter noen få fortjente dager fri). Synd :)
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Sleivind

Det jeg ikke skjønner med taktikkeriet til Warnock er disse lange ballene opp på Becchio. Jeg ser virkelig ikke poenget. Det kunne ha vært lurt om man gikk for at Becchio skulle krige og ikke nødvendigvis vinne alle dueller, slik at midtbanen kunne plukke opp andreballen. Slik det er i dag, slås den lange ballen altfor tidlig opp. Becchio taper duellen og hverken midtbanen eller forsvaret har rukket å flytte seg opp før ballen kommer i retur. Dette fører jo til at midtbanen til enhver tid er på halvdistanse og vi får aldri flyttet opp hele laget. Og hvis Becchio for en gangs skyld vinner en duell, så er det jo ingen på løp, for Becchio vinner jo aldri duellene likevel?

Hvis Diouf for en gangs skyld får ballen, og greier å holde på den i ett par sekunder, blir resten av laget statister. Det er med andre ord ikke nok bevegelse, og alle blir stående og vente på ballen.

En gang mot Sheff Wed greide vi å roe bjellene og spille litt ball. Det endte med scoring. Tror det var den eneste gangen i den kampen vi hadde så mange trekk på rad.

Skal vi utnytte Becchio sin spisskompetanse må vi fore han med innlegg. White burde jo hatt ferdighetene til det med stor fart og en kurant venstrefot, men han er vel stort sett alle plasser bortsett fra kanten. I tillegg så er backene våre totalt fraværende offensivt. Om Warnock har gitt de forbud mot å passere midtbanestreken aner jeg ikke, men det virker nesten sånn.

Men nå må vi ikke glemme at vi har hatt en brukbar poengfangst denne sesongen, så noe må gjøres riktig. Uten at det har vært så lett å se de siste kampene. Uansett har vi veldig mye å gå på både på det taktiske og spillmessige etter mitt syn.

Cannavaro

Det er ikke stor fotball som presteres i Championship.  De fleste lag spiller på resultater, og kun det.  Egen filosofi blir tilsidesatt.  Mer fysikk og panikkartede valg som tas på banen, oppofring og sabotasje av spillet.  Alle vet at det å overleve i denne divisjonen gir en mulighet sesongen etter, til å rykke opp til Premier League (mekka).  Play-off eller opprykk er overordnet mål for de lagene som ligger på øvre halvdel etter jul.  De i nedre halvdel kjemper innbitt for å kunne overleve.  Det blir derfor også ofte mer kynisk fotball, man spiller på resultater.  Warnock er jo også klar over dette, og det er ikke alltid like pent å se på det som presteres ila. sesongen.  "We go there to get a result" er ofte en standardfrase blant managere i denne divisjonen.  Swansea spilte til tider flott fotball den sesongen de rykka opp til PL.  Det var basert på egen filosofi.  De fleste lagene i denne divisjonen er desverre ikke interessert i å spille fotball, men spiller heller for å få et resultat, på bekostning av eget spill eller filosofi.  Så vi skal nok ikke ha for store forventninger til eget spill. Merker sjøl at forventningene synker hele tiden, og blir heller svært positivt overrasket de gangene det er tendens til finspill, posession, angrep rundt kant og smarte overganger samt kreative løsninger i bruddfasen.  Nivået her er ikke bra, innsatsen er desto større.  Welcome to the Championship....

Kato

Vet ikke om jeg kaster inn en brannfakkel i kvalitetsdebatten, men:

Det jeg har sett av Championship så langt denne sesongen (Leeds + et par kamper + endel høydepunkter) er at nivået er stigende. Som tidligere er tempoet skyhøyt. Fysikken er om mulig blitt enda tøffere. Og jeg synes ferdighetene er i gradvis fremgang. Det skal utrolig mye til for å ha ferdigheter til å beherske det hodeløse tempoet.

Nivået er utrolig jevnt, man kan kanskje diskutere om mangelen på klare topper er en svakhet. Ihvertfall er de svakere lagene blitt klart bedre. Jeg tenkte ihvertfall ikk på Sheffield Wed som et bunnlag på fredag.

Nå er det sikkert mange som vil ha flere argumenter mot dette.

Min subjektive "synsing" konkluderer med at nivået er på opptur..

Runar

Fysikken har ikke imponert meg. Spesielt ikke i Leeds. Synes vi løper sakte og ikke nok, ser litt tunge ut. At tempoet er høyere enn ferdighetene er ikke et kvalitetstegn. Synes NPC ser ganske likt CCC i sin tiden. Fotballen vil alltid utvikle seg noe, men kan aldri tenke meg at NPC har utviklet seg noe hurtigere enn andre ligaer.

Jon R

Quote from: Cannavaro on October 25, 2012, 11:50:43
Det er ikke stor fotball som presteres i Championship.  De fleste lag spiller på resultater, og kun det.  Egen filosofi blir tilsidesatt.  Mer fysikk og panikkartede valg som tas på banen, oppofring og sabotasje av spillet.  Alle vet at det å overleve i denne divisjonen gir en mulighet sesongen etter, til å rykke opp til Premier League (mekka).  Play-off eller opprykk er overordnet mål for de lagene som ligger på øvre halvdel etter jul.  De i nedre halvdel kjemper innbitt for å kunne overleve.  Det blir derfor også ofte mer kynisk fotball, man spiller på resultater.  Warnock er jo også klar over dette, og det er ikke alltid like pent å se på det som presteres ila. sesongen.  "We go there to get a result" er ofte en standardfrase blant managere i denne divisjonen.  Swansea spilte til tider flott fotball den sesongen de rykka opp til PL.  Det var basert på egen filosofi.  De fleste lagene i denne divisjonen er desverre ikke interessert i å spille fotball, men spiller heller for å få et resultat, på bekostning av eget spill eller filosofi.  Så vi skal nok ikke ha for store forventninger til eget spill. Merker sjøl at forventningene synker hele tiden, og blir heller svært positivt overrasket de gangene det er tendens til finspill, posession, angrep rundt kant og smarte overganger samt kreative løsninger i bruddfasen.  Nivået her er ikke bra, innsatsen er desto større.  Welcome to the Championship....

Det kan du jo si med det er samtidig et faktum at vi skaper færre målsjanser enn noe annet lag i denne divisjonen. Redningen til nå har vært at vi er dødelig effektive.

Så lenge vi fortsetter å score på mer enn 1 av 2 kvalifiserte målsjanser pr kamp samtidig som vi ikke tillater motstandere å score på mer enn 1 av sine 4-5, vil vi fortsatt ha heng på play off. De siste kampene har dommeren, regelrett flaks og inneffektive motstandere reddet oss fra ydmykelsen.

Dette vil naturligvis ikke fortsette. Prestasjonene MÃ... bli bedre. Vi MÃ... skape fler målsjanser og evne å holde ballen mer i laget. Så vidt jeg kan huske har vi skapt 4 målsjanser på de 3 siste kampene og scoret 3 mål.  Samtidig har motstanderne kommet til minst 10 store målsjanser i disse kampene. Dette mot tre av de svakere lagene i divisjonen. Møter vi et lag like effektivt som Nott Forest på ER i vår som scoret 7  på 6 målsjanser kan dette bli stygt.

Selvrapporteringen om fantastisk samhold og stemning i troppen gjør lite inntrykk så lenge innsatsen på banen virker regelrett laber og store deler av troppen presterer langt under hva man kan forvente, utfra hva klubben faktisk har betalt for mange av disse spillerne.
Jon R.

Leedsfan

Vi spiller ikke fotball om dagen og det må vi begynne med snart. Det må jo være mulig å holde ballen litt mer i laget og fortsatt være farlige?

Grayson spilte jo samme type fotball, men nå om dagen er det litt vel ekstremt.

Det er håp fordi den fotballen QPR spilte i sin opprykksseong ville jeg klart å akseptere.
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

fjellhaugen

januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

Sleivind

Quote from: Leedsfan on November 03, 2012, 13:35:12
Vi spiller ikke fotball om dagen og det må vi begynne med snart. Det må jo være mulig å holde ballen litt mer i laget og fortsatt være farlige?

Det er håp fordi den fotballen QPR spilte i sin opprykksseong ville jeg klart å akseptere.

Samme type fotball? Under Grayson hadde vi ballen MYE mer i laget. Vant vel possessionstatistikken i hver eneste kamp, uansett om vi vant eller tapte 3-0..

nord

Hvorfor er vi så langsomme imod Brighton  ?    Brighton havde et helt andet flow og tempo - jeg tror at Brighton kommer langt i år. !  Vi mangler nogle Diouf´er :-)  - måske var det en dårlig dag efter Southampton kampen - man har lov til at håbe ;-)

Hobben

Quote from: Sleivind on November 03, 2012, 14:03:39

Samme type fotball? Under Grayson hadde vi ballen MYE mer i laget. Vant vel possessionstatistikken i hver eneste kamp, uansett om vi vant eller tapte 3-0..

Vi spilte underholdende fotball under Grayson m/masse mål. Lå vi under så satset vi, og slang inn på flere spisser og det lønnet seg ofte! Warnock drøyer og drøyer med disse byttene og i går synes jeg at han spilte med enn taktikk som sa at '' her er vi fornøyde med uavgjort'' Det er ikke noe topp manager.. men blir vanskelig å være det med middelmådige spillere i laget.
Rogaland Whites

Leedsfan

Jeg synes vi mistet ballen hele tiden da også, enten vi ledet eller lå under. Spesielt når vi ledet så spilte vi bort ballen i stedenfor å spille ballen på kryss og tvers.

Stemmer det med possesionstatistikken?

Sleivind

Quote from: Leedsfan on November 03, 2012, 15:10:58

Jeg synes vi mistet ballen hele tiden da også, enten vi ledet eller lå under. Spesielt når vi ledet så spilte vi bort ballen i stedenfor å spille ballen på kryss og tvers.

Stemmer det med possesionstatistikken?

Det var vel flere enn meg som sluttet å se på possession som noen kvalitetstegn når det gjaldt oss. Vi kunne knuse motstanderen i possession, men likevel tape kampen 3-0.

Det beste er vel en mellomting! Nå er vi allergiske mot å holde ballen i laget. Selv om jeg synes jeg så noen forbedringer mot Brighton.

Ian Baird

Synes Leeds er på hæla i nesten hver eneste kamp, både spillemessig - %-possesion og antall målsjanser.
Vi har samlet sammen flere poeng enn hva vi har fortjent og 15. plass på tabellen er ikke for høy.
Skremmende.
Cellino 5. April 2014: We will be back in the Premier Leauge by 2016.

Leedsfan

Quote from: Ian Baird on November 06, 2012, 22:48:53
Synes Leeds er på hæla i nesten hver eneste kamp, både spillemessig - %-possesion og antall målsjanser.
Vi har samlet sammen flere poeng enn hva vi har fortjent og 15. plass på tabellen er ikke for høy.
Skremmende.

Det verste er at du har rett..

Lurer på hva Warnock tenker om dagen?? At han bruker White på høyreving gir han seg ikke med, det funker rett og slett ikke. White må spille seg god på venstrebacken og Peltier må spille seg god på høyreback. Da kan heller unge Byram få spille høyre midtbane/ving.

Jeg har fortsatt troa, men det som skjer før januar avgjør alt..

Kato

1. Første bytte i går etter 80 min, endte med å kun bytte 2 spillere
2. En grusomt manglende rotering på stallen med to kamper i uka.
3. En elendig statistikk, med knapt seier i hver tredje kamp etter han overtok.
4. Ikke fnugget bedre enn Grayson på transfermarkedet. Verre enn det han skaffet, er de han kvittet seg med. Clayton du er savnet.
5. Ser ikke et snev av plan i det vi driver med.

Hadde ingen tro på denne ansettelsen, kortsiktig uten noe tegn på kontinuitet. I dag har jeg endas mindre tro. Neil Warnock er gått ut på dato.
Taktisk sett virker han fraværende under kamp. Satser ikke, bytter ikke, endrer ikke kampbilde.

Kred for å være motivator under større begivenheter, selv om det bare skulle mangle at vi ikke var bedre Southampton B.

B_Ød

jeg registrerer at flere her inne ser klare mangler ved Leeds pt, og foreslår, ønsker osv.
Det jeg lurer på er om noen vet, ser, skjønner taktikken til NW..eller om han i det hele tatt har noen taktikk??
Jeg evner ikke å se noe liksom ??? 
Ups & Ups!!

Cannavaro

Etter de kampene som jeg har sett på stream iår, så er det svært vanskelig å finne en definert spillestil, eller taktikk fra NW`s side.  Svært ofte bærer spillet vårt preg av hvordan mostanderen er.  Det er svært skuffende, og bekrefter hva jeg har hørt og lest om Warnock tidligere : "he doesn`t do tactics, he`s a motivator"- referert fra en som har spilt under NW.  Det er jo  nettopp slik vi fremstår, dårlig til å holde på ledelsen, men noen ganger desto bedre å komme tilbake fra å ligge under i målprotokollen.
Warnock har hatt muligheten her til å bygge opp et eget lag, med de begrensende midlene han har hatt til rådighet.  Han vil nok oppleve det som svært surt å miste Ross med skade over så lang tid.

Men det jeg ser er følgende : 1. vi er ikke et ballbesittende lag (har for dårlige tekniske og ballbesittende spillere) 2. Vi er heller ikke ofte et kontringslag som kjører overganger kjapt i lengderetning.  3. Vi er ikke aggressive i ballpress, og 4. vi veksler ikke særlig med høyt og lavt press på motstanderen.......så mitt spørsmål er egentlig (om jeg kunne spurt NW) hva slags fotball spiller vi egentlig ???....

B_Ød

og nå har Hall snart vært hos oss 1/3 av låneperioden..uten å ha fått "kjenne på ballen". Litt rart det også..eller?
Ups & Ups!!

DenHviteYeboah

Viktig å ikke svartmale fullstendig, men det er en eneste grunn til dette, og det er klubbens eier. Dere kan komme med hvem dere vil, gjerne Don Revie i fra den andre siden. Han hadde ikke fått til noe bedre med dagens middelmådigheter. Det nytter ikke å tro at man kan rykke opp med en eier som ikke har visjoner, ønske om å bruke penger, eller som koster på alt annet enn stallen. Det kommer ikke til å skje noe positivt før Evil Santa er borte for godt og en ny eier med penger har kommet inn. Klubben ligger på "sotteseng" og dør snart hvis ikke den blir solgt. Det som kan redde sesongen er ikke ny manager, men en ny eier som kjøper kvalitet i januar! Ifjor lå Reading på 16. plass på denne tiden med 18 poeng...... Sikkert mye rart med Warnocks taktikk, men man kan ikke forvente at en gyngehest skal begynne å gå.....

B_Ød

Quote from: DenHviteYeboah on November 07, 2012, 14:26:25
Viktig å ikke svartmale fullstendig, men det er en eneste grunn til dette, og det er klubbens eier.
men at Hall ikke får prøve seg da...KB??  ;)
Jeg svartmaler ikke, men klarer ikke å se en "taktisk frelser" i NW.
Mener mannskapet på langt nær burde holde jeg, men undres over disponeringer og taktisk kløkt.
Ups & Ups!!

Leedsfan

Quote from: Bjørn Ødegaard on November 07, 2012, 13:29:39
og nå har Hall snart vært hos oss 1/3 av låneperioden..uten å ha fått "kjenne på ballen". Litt rart det også..eller?

Jeg skjønner Warnock angående Hall, karen er kamprusten deluxe og slik som vi spiller så ville det vært urettferdig mot spilleren å la han starte. I går var vel flere syke slik at han måtte ofres.

Han er nok ikke lånt/kjøpt inn for kun noen få måneder, men burde allikevel få sjansen snart!