Leeds Utd sin evne til å finne talenter-bra eller dårlig?

Started by DenHviteYeboah, January 04, 2013, 19:26:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

eggus

Quote from: DenHviteYeboah on January 07, 2013, 15:23:52
Quote from: eggus on January 07, 2013, 13:28:02
Quote from: DenHviteYeboah on January 07, 2013, 12:36:24
Quote from: 4ever arcticwhite on January 07, 2013, 10:54:22
Quote from: LeifMorten on January 05, 2013, 20:29:46
Leeds var aldri i nærheten av å hente Høgli. Det  har jeg gode kilder på.

Quote from: 4ever arcticwhite on January 04, 2013, 21:29:02
nå var vel både hangeland og høgli ganske nær overganger til Leeds, men det strandet på evne/vilje til å betale om jeg ikke husker feil....
Men som de fleste andre her savner jeg spillere fra fastlandseuropa og ikke minst afrika
Amerikanere som ikke slår til har vi derimot hentet noen av.
OK. Mener bare at det sto i avisene i forbindelse med overgangen til Belgisk fotball at Leeds og en annen engelsk klubb til (Leicester??) var inne i bildet i forbindelse med Høgli.... Hvor nærme det var å bli en realitet vet jeg ikke, har bare det jeg leste i avisen(e). Om det var VG, Nordlys eller Bladet Tromsø som skrev det husker jeg ikke.
Dette bare beviser at Leeds er elendig på å hente spillere fra utlandet. Ja, jeg vet at det har kommet noen de siste årene, men det hadde jo aldri vært noe risiko å kjøpe Høgli for eksempel. Aldri i verden at han hadde vært verre enn det rasket som spiller forsvar hos oss nå :(

Vi har vel en som heter Byram på høyrebacken for tida, er han dårlig?? Da må du VIRKELIG finne fram pusseskinnet og ta fatt på monokkelen! :D
At Høgli hadde vørre langt å foretrekke framfor han Derby-fyren som sto med hoftefeste utpå der i et par tidligere sesonger, det er jeg med på.
Ehh, så fordi vi har Byram så utelukker det Høgli og andre som kan spelle både stopper og høyre back..?
Nivået på de vi har hatt på spillere forsvaret de 5 siste årene er jo helt latterlig :(
Jeg bare nevner Bessone,Sheehan,Peltier og annet rask...
Du bør kanskje få med deg hva du sjøl snakker om, og ikke skifte premissan for argumentan dine. Du snakka om det nåværende forsvaret og ikke siste fem år. Og Høgli ville jeg ikke hatt som midtstopper. Han er høyreback. Og der skulle jeg gjerne hatt han, om vi ikke hadde hatt Byram, en spiller jeg rater høyere. For meg er Byram, sammen med Becchio og kanskje EHD, vår beste spiller denne sesongen, by a mile. Faktisk syns jeg Byram har England-potensiale, gitt de rette forholda. Problemet i forsvaret har etter min oppfatning mer med å gjør mangelen på fart på midtstopperplass, og en v.back på v.back, heller enn en h.back der.

Svend Anders

Quote from: DenHviteYeboah on January 07, 2013, 15:31:11
Du får ta en titt på målforskjellen du SA.....men det har vel ingenting med spillerne å gjøre..?

Det kan selvfølgelig ha noe med enkeltspillere å gjøre - venstrebacken for eksempel - men også andre ting som organisering av forsvaret, støtte fra midtbanen osv.

Jeg stilte spørsmål om han virkelig mente at to av divisjonens aller mest ettertraktede unggutter "stinker", og du er enig at de gjør det?

Da er det vel heller ingenting å klage over om det kommer noen klubber og kjøper disse for noen millioner pund?

SA,
bare setter bombastiske uttalelser litt på spissen tilbake igjen...
Følges på:
www.twitter.com/svendleeds
www.twitter.com/svendanders

Gufrias

Quote from: Svend Anders on January 07, 2013, 22:32:36
Du får ta en titt på målforskjellen du SA.....men det har vel ingenting med spillerne å gjøre..?

Det kan selvfølgelig ha noe med enkeltspillere å gjøre - venstrebacken for eksempel - men også andre ting som organisering av forsvaret, støtte fra midtbanen osv.

Jeg stilte spørsmål om han virkelig mente at to av divisjonens aller mest ettertraktede unggutter "stinker", og du er enig at de gjør det?

Da er det vel heller ingenting å klage over om det kommer noen klubber og kjøper disse for noen millioner pund?

SA,
Støtte fra midtbanen... der traff du spikeren på hodet!
Hekta på Leeds siden 1974

DenHviteYeboah

Quote from: Svend Anders on January 07, 2013, 22:32:36

SA,
Jeg er ikke enig at disse unggutta "stinker". Men jeg tror nok at vi har en lei tendens til å tro at bare fordi spillere bærer en Leedsdrakt så er de så mye bedre enn alle andre i divisjonen....uansett er jeg mest bekymret for GHFC sin manglende strategi. Det nytter ikke å se 2 uker fremover som du sier.
Mitt tips: de nye eierne sitter helt rolig frem til sommeren sammen med Warnock. Da kommer det ny manager og nye spillere-altså midt på treet i år også...kanskje like greit-hva i all verden skal denne troppen i PL...?bli pissa på?

Leedsfan

http://allafrica.com/stories/201301090300.html?

PROMISING young Zimbabwean soccer player Munyaradzi Mbanje has already started training with the Leeds United academy well ahead of starting his two-year scholarship at the English Championship side. Mbanje, touted to be the next Joel "Jubilee" Shambo, was late last year offered a two-year scholarship at Leeds United after he impressed the club's junior coaches while playing for their Under-16 side.

The talented 16-year-old Mufakose-born player was initially scheduled to start his two-year scholarship at Leeds in June this year but according to a source close to his family in the United Kingdom, the youngster is already training with the club's academy.

Mbanje is also hoping to sign his first professional contract with Leeds United during his two-year scholarship at the club.

"Munya is (already) training with the academy but lately he had some sessions with the (Leeds United) youth team.

"During his two-year scholarship at Leeds United, Munya will not be going to school instead he will be going to the club's academy daily, all expenses paid for and he will be given some allowances," said the UK-based source, who asked not to be named "for professional reasons".

And if Mbanje manages to break into the Leeds United's first team, there are clauses to be triggered and this will see the club signing him on as a professional footballer within two years.

Mbanje has been staying in England for just over a year and has been featuring for Leeds United's junior teams for the past year following his arrival in the European country from Zimbabwe. Upon his arrival in England, Mbanje first worked under UK-based Zimbabwean coach Phillip Zulu who described the talented young player as "the next big thing for Zimbabwean football after the late great former Warriors captain Joel 'Jubilee' Shambo."

Zulu also further described Mbanje as a player who has a high level of technique and football understanding that is beyond his age.

In fact, Zulu has over the past couple of years been nurturing a number of young Zimbabwean players who are based in the UK.
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

DenHviteYeboah

Quote from: DenHviteYeboah on January 04, 2013, 19:26:13
Mulig jeg tar helt feil, men jeg har lyst til å kaste inn et liten brannfakkel:
Jeg mener Leeds Utd er elendig på å finne spillere utenfor UK. En klubb som har stor fan base i Irland,Skandinavia og Australia, hvorfor i hule kommer det så sjelden spillere herfra? I Irland er faktisk Leeds store-hvorfor kommer det ingen derfra nå for tiden?Og fra skandinavia:klubben har jo en stor fordel med alle sine supportere som stadig tipser om spillere. Jeg synes det er rart at Leeds ikke har vært tidlig ute de siste årene når det feks gjelder Moa,Daniel Braaten,Tom Høgli,Vegard Forren,Håvard Nordtveit. Aldri i verden om disse hadde dumma seg ut på et Leedslag. Og hva med Sverige? er det ikke en eneste svenske blant 8 millioner som er god nok for championship?Jeg tror at de nye eierne må tenke helt annerledes. De må bruke kompetansen og holde jevnlig kontakt med  feks norske supportere som Tore Pedersen,Kjetil Rekdal og Jostein Flo, men også mindre profilerte supportere i Luscos som driver innen foppal. De må ansette en person med faglig tyngde som har ansvaret for hele scouting systemet i klubben-jeg vet de har hatt og har det, men det må være en bedre, en med visjoner som ser en sammenheng med akademiet. Kanskje en slik person er Wilko?Det kan godt hende at kontakten mellom klubbledelse og supportere med foppalerfaring i andre land er til stede, men da synes jeg det har vært gjort  en dårlig jobb....Jeg har fått et inntrykk av at hver gang det er et transfervindu så ser man kun etter spillere i championship eller L1 og L2.Noen ganger låneopplegg fra PL.
Det er merkelig at vi ikke er først ute med å hente en Hangeland. år er det sist klubben sikret seg et norsk talent?Eirik Bakke?Jeg må si at det er merkelig når man tenker på at mange innenfor Luscos kjenner folk i ledelsen og stadig er over på ER.
Har jeg misforstått helt, eller er vi flinke til å snappe talenter foran nesa på andre?
Kjør debatt  :) :)
Jeg tar frem denne igjen-fordi: det ser ut til at det eneste stedet i verden man leter etter spillere er i championship og League 1 >:(
Nå får vi se om vi kan hente en ny Becchio fra intet. jeg påstår fortsatt at scouting systemet til klubben med  Gwyn Williams som ansvarlig er helt latterlig dårlig!Få vekk den idioten-vi trenger kompetanse!!!! Det finnes gode billige spillere der ute utenfor England- finn de BMD :)

kalle_92

Gwyn Williams, han virker jo ubrukelig? Hvorfor er han i klubben fortsatt? Har det ikke skjedd noen endringer i administrasjonen når det gjelder det sportslige?

Forøvrig enig med deg DHY.

Dennis

Hørte at Neil Warnock lurte på hva Gwyn Williams' rolle faktisk var - speidersjef eller Bates' øyne?

Tror nok Brian McDermott har et spediernettverk vi kan høste langt bedre av, enn hva tidligere managere har - uavhengig av mr. Gwyn "Jeg "fant" John Terry" Williams.
Marching on together!

Sleivind

Quote from: Mr Kaizer on June 15, 2013, 12:30:36
Hørte at Neil Warnock lurte på hva Gwyn Williams' rolle faktisk var - speidersjef eller Bates' øyne?

Tror nok Brian McDermott har et spediernettverk vi kan høste langt bedre av, enn hva tidligere managere har - uavhengig av mr. Gwyn "Jeg "fant" John Terry" Williams.

Det kan så være, men at speiderne så langt har kommet opp med en fra Oldham og en fra Reading er vel ikke akkurat det jeg kaller imponerende speiderarbeid.

Johrnino

Andrew Haigh:
Brian McDermott on @TheFFShow says #lufc don't currently have a scouting system and he is working on a new one with a new chief scout.

Just shows how far we've fallen and how much budgets were slashed under Bates. Going to take major investment to put that right again.

Det ser ut til at det er oss supporterne som må stå for scoutingen denne sesongen..  :o

Dennis

Quote from: Johrnino on October 28, 2013, 23:18:59
Andrew Haigh:
Brian McDermott on @TheFFShow says #lufc don't currently have a scouting system and he is working on a new one with a new chief scout.

God lesning!

Fruktene av dette er nok flere sesonger unna, men dette er nok en stein som må legges. Utrolig at klubben ikke har hatt speidersystem, men det er tydelig at Bates anså at prøv-og-feil-metoden var enklere. Leeds bør være forankret i lokalområdet, men selvsagt ha følere overalt i verden. Som Runar har påpekt utallige ganger; det finnes bedre og langt billigere spillere utenfor England.
Marching on together!

DenHviteYeboah

Quote from: Mr Kaizer on October 29, 2013, 07:22:37
Andrew Haigh:

God lesning!

Fruktene av dette er nok flere sesonger unna, men dette er nok en stein som må legges. Utrolig at klubben ikke har hatt speidersystem, men det er tydelig at Bates anså at prøv-og-feil-metoden var enklere. Leeds bør være forankret i lokalområdet, men selvsagt ha følere overalt i verden. Som Runar har påpekt utallige ganger; det finnes bedre og langt billigere spillere utenfor England.
Da har vi altså hatt rett hele tiden:speidersystemet har vært fraværende i klubben, og Gwyn Williams har tydeligvis drukket kaffe og hevet lønn.....
Hva i huleste driver denne klubben med?Vi har altså et ungdomsakademi, men ikke noe speidersystem?tror de spillere bare kommer av seg selv..?Nei, som jeg har sagt før: det må ansettes en speidersjef som har kontakter med trenere og ex spillere i andre land.Han må kun ha 1 mål for øyet: å finne "uoppdagede smykker".Må si jeg er helt rystet over at det faktisk ikke har vært noe speidersystem i det hele tatt.Forstå det den som kan :(

Sydhagen

Quote from: DenHviteYeboah on October 29, 2013, 08:09:21
Andrew Haigh:

God lesning!

Da har vi altså hatt rett hele tiden:speidersystemet har vært fraværende i klubben, og Gwyn Williams har tydeligvis drukket kaffe og hevet lønn.....
Hva i huleste driver denne klubben med?Vi har altså et ungdomsakademi, men ikke noe speidersystem?tror de spillere bare kommer av seg selv..?Nei, som jeg har sagt før: det må ansettes en speidersjef som har kontakter med trenere og ex spillere i andre land.Han må kun ha 1 mål for øyet: å finne "uoppdagede smykker".Må si jeg er helt rystet over at det faktisk ikke har vært noe speidersystem i det hele tatt.Forstå det den som kan :(

Men de som styrer nå har sett problemet og skal gjøre noe med det.
Positivt!
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Bites Yer Legs

https://itunes.apple.com/gb/podcast/footballers-football-show/id553975770?i=169541686&mt=2

Her er link til podcasten. Brian skinner som vanlig. Spennende og høre om hans tid som speider og tanker om det faget, vi kunne neppe hatt en bedre mann til å bygge opp vårt nye speidersystem.
KEEP FIGHTING!!

Dennis

Andrew Haigh:

God lesning!

Dette har da verken vært hemmelig eller overraskende? Klubben kuttet kraftig i budsjettet siden nedrykket fra PL og speidernettverket og akademisatsningen var to viktige kutt. Og Gwyn Williams levde på signeringene av John Terry og Tore Andre Flo til Chelsea, samt Beckford til Leeds, som var kjent fra tiden på Brua. Samtidig var Bates mest interessert i å påpeke hvor mange grise agenter som kontaktet klubben hele tiden. Som om det tiltrekker seg gode spillere.

For øvrig helt enig i at speidersjefen kun må konsentrere seg om potensielle transferemner, som igjen kan presenteres McDermott. Og heldigvis er Harvey borte. Mannen kan sikkert business, men overgangssummer og lønn var ikke hans styrke; £500.000 og lønna til Pugh vitner om det.

Velger å konsentrere meg om fremtiden og det positive. Problemet er (selvsagt) hensyntatt av dagens ledelse og det er gjort tiltak for å styrke klubbens nettverk. Se på det på denne måten: Hadde overgangsaktiviteten de siste ti år vært resultatet av et GODT speidernettverk, da kunne vi snakket om problemer.
Marching on together!

lojosang

Andrew Haigh:

God lesning!

Gwyn Williams VAR vel speidersystemet? Enmannsforetak. Og han for ut sammen med Bates.
- Leif Olav

B_Ød

Ups & Ups!!

h.b

Quote from: Bites Yer Legs on October 29, 2013, 10:36:39
https://itunes.apple.com/gb/podcast/footballers-football-show/id553975770?i=169541686&mt=2

Her er link til podcasten. Brian skinner som vanlig. Spennende og høre om hans tid som speider og tanker om det faget, vi kunne neppe hatt en bedre mann til å bygge opp vårt nye speidersystem.

Skal vi få til et scoutingsystem som fungerer. ja da må vi ha en definert spillestil slik at speiderne vet hva slags typer som de skal se etter. RBK var flinke på en gang i tiden.
Men ingen kan med hånda på hjertet si at dette var overaskende da

DenHviteYeboah

Quote from: Mr Kaizer on October 29, 2013, 10:59:33
Andrew Haigh:

God lesning!

Dette har da verken vært hemmelig eller overraskende? Klubben kuttet kraftig i budsjettet siden nedrykket fra PL og speidernettverket og akademisatsningen var to viktige kutt. Og Gwyn Williams levde på signeringene av John Terry og Tore Andre Flo til Chelsea, samt Beckford til Leeds, som var kjent fra tiden på Brua. Samtidig var Bates mest interessert i å påpeke hvor mange grise agenter som kontaktet klubben hele tiden. Som om det tiltrekker seg gode spillere.

For øvrig helt enig i at speidersjefen kun må konsentrere seg om potensielle transferemner, som igjen kan presenteres McDermott. Og heldigvis er Harvey borte. Mannen kan sikkert business, men overgangssummer og lønn var ikke hans styrke; £500.000 og lønna til Pugh vitner om det.

Velger å konsentrere meg om fremtiden og det positive. Problemet er (selvsagt) hensyntatt av dagens ledelse og det er gjort tiltak for å styrke klubbens nettverk. Se på det på denne måten: Hadde overgangsaktiviteten de siste ti år vært resultatet av et GODT speidernettverk, da kunne vi snakket om problemer.
Jaså? så du var altså fullstendig klar over at det ikke fantes et scouting system i klubben overhodet?Gwyn Wiiliams ble da vitterlig omtalt som speider i klubben?At scouting systemet har vært dårlig forstår jo de fleste uten å være brøkregnere...men at det ikke har vært noe i det hele tatt visste ikke jeg om.Men du har kanskje mye inside informasjon...?

DenHviteYeboah

Interessant lesning. Ã... finne de "riktige" spillerne er viktig i forlengelsen av et speidersystem. Godset er jo et skoleeksempel :)
http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/artikkel.php?artid=10136453

Dennis

Jeg klarte fint å lese at klubben manglet noe utpreget speidernettverk under Ken Bates. Det behøver man ingen insideinfo for å lese.

Gwyn Williams var omtalt som "speider", mens hans offisielle tittel var vel noe sånt som technical director. Og selvfølgelig har det vært en viss form for speiding. Ingen klubber på vår størrelse har et totalt fravær av nettverk, uansett hvordan det er bygd opp (personlige kontakter, folk som anbefaler spillere etc).

Har jeg tråkket deg på tærne her, forresten? Tenker på tonen din. Du skriver jo selv "så vi hadde rett hele tiden"...?

Quote from: DenHviteYeboah on October 29, 2013, 16:44:33
Andrew Haigh:

God lesning!

Jaså? så du var altså fullstendig klar over at det ikke fantes et scouting system i klubben overhodet?Gwyn Wiiliams ble da vitterlig omtalt som speider i klubben?At scouting systemet har vært dårlig forstår jo de fleste uten å være brøkregnere...men at det ikke har vært noe i det hele tatt visste ikke jeg om.Men du har kanskje mye inside informasjon...?
Marching on together!

DenHviteYeboah

Quote from: Mr Kaizer on October 30, 2013, 08:59:53
Jeg klarte fint å lese at klubben manglet noe utpreget speidernettverk under Ken Bates. Det behøver man ingen insideinfo for å lese.

Gwyn Williams var omtalt som "speider", mens hans offisielle tittel var vel noe sånt som technical director. Og selvfølgelig har det vært en viss form for speiding. Ingen klubber på vår størrelse har et totalt fravær av nettverk, uansett hvordan det er bygd opp (personlige kontakter, folk som anbefaler spillere etc).

Har jeg tråkket deg på tærne her, forresten? Tenker på tonen din. Du skriver jo selv "så vi hadde rett hele tiden"...?
Quote from: DenHviteYeboah on October 29, 2013, 16:44:33
Andrew Haigh:

God lesning!

nei nei, på ingen måte :) Bare husker vi til stadighet de siste årene har diskutert det å finne de "rette" spillerne til klubben. Noen av oss påstod at speidersystemet var altfor dårlig, mens andre hadde forklaringer som at vi ikke var attraktive nok ;)

Dennis

Det er vel en god blanding. Begge deler må bygges opp og utbedres, men det vil ta lang tid å se resultatene av det.

Når det gjelder potensiale, så er det jo enormt. Vi har et akademi, som selv etter kraftige kutt, har produsert spillere som har vært mer enn gode nok for nivået (Delph, Howson, Byram, Mowatt). Her må McDermott fortsette å høste av Redfearns (med fler) gode arbeid. Forhåpentligvis kan Leeds også fortsette å utvikle gode spillere, slik at elleveren alltid har minst en/to akademispillere. Det syns jeg bør være en leveregel (ikke et krav, ettersom de selvsagt må være gode nok).

Attraktiviteten bør absolutt gjøre at klubben kan tiltrekke seg gode spillere, men under Bates tilbød vi lønn langt under konkurrentene. Det er klar at kun stolt historikk ikke er nok til å knytte talentfulle spillere til oss. Samtidig er det viktig å ikke overbetale spillere som ikke er gode nok, det er her speidernettverket kommer inn og skiller ut de som ikke gir god nok kost/nytte-balanse.

Så, det bør være mye potensiale å utnytte. Vi har jo (fortsatt) en god merkevare.
Marching on together!

Sydhagen

Denne Luke Dowling som skal bli Chief Scout har jo erfaring fra Portsmouth og Crystal Palace.
Dette er vel to klubber som har klart å få frem/finne noen talenter opp gjennom årene.
Portsmouth riktignok før den økonomiske kollapsen.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Runar

Nå skulle jeg ønske at vi ansatte en som kunne finne den neste Snodgrass/Becchio med litt hyppigere mellomrom og litt bedre kvalitet....

Speiding til akademiet er begrenset til geografi, uten at det ikke skal prioriteres så er ikke CP sin evne til å produsere gode unge spillere som Moses og Zaha det samme som at Luke Dowling er flink til å finne spillere i Nederland/Belgia og andre steder i Europa

Asbjørn

Interessant å få BMDs egne ord rundt scoutingen:

Leeds United: Mac vows to rebuild the scouting system

As a former player scout himself, Brian McDermott knows a good scouting set-up is essential for long term success. Phil Hay reports.

Brian McDermott’s vision of Leeds United is a club revamped from top to bottom. He calls it a “process” and stresses at every turn that putting the pieces together will take patience and time. According to him, Leeds are “nowhere near where we’re going to be” if and when his plans take shape.

United’s manager has had six months to assess his squad, alter it slightly and establish what it is that he and Leeds are missing. The transition he seeks is proving to be a slow burn. In comparison, it took him a matter of hours to realise that the club’s training ground at Thorp Arch required a facelift, and the complex was upgraded during the close-season.

“I’m trying to build something with foundations,” he said, explaining why he had urged United’s owners to direct funds into improving Thorp Arch. “I’m not just here to put 15 or 20 players together and forget about everything else.”

With McDermott continuing to tweak his squad â€" Dexter Blackstock and Marius Zaliukas were signed last week, both on a relatively short-term basis â€" scouting is next on his list. In an hour-long appearance on Sky’s The Footballers’ Football Show on Monday, he revealed the virtual absence of a scouting network at Leeds and warned that establishing a healthy system of player recruitment was “fundamental” to their prospects.

Leeds are presently without a chief scout and have been missing someone in that mould since the removal of Gwyn Williams from their staff. Williams, who was placed on gardening leave in July, held the title of technical director but took responsibility for much of United’s scouting over a period of seven years.

He had successes and failures â€" Luciano Becchio and Jermaine Beckford in the first category, Filipe Da Costa and players of his ilk in the other â€"but McDermott finds himself with nothing resembling the effective scouting system he ran at Reading for 10 years and benefited from later as the club’s manager.

“Scouting’s an interesting subject at Leeds because we need to improve what we’ve got,” McDermott said. “I wouldn’t say we have a scouting structure per se.

“We’re in the process of getting a chief scout who’s going to put together a scouting programme, and I’ll do that with him. At a club as big as Leeds what’s fundamental for me is scouting and recruitment. It wasn’t in place.”

McDermott has been waiting for many months to install Luke Dowling as his chief scout. The YEP revealed in July that Dowling, a former head of recruitment at Portsmouth and Blackburn Rovers, was earmarked for the post but a long wait to agree the severance of his deal at Blackburn delayed the appointment. Dowling was part of the short-lived managerial reign of Michael Appleton at Ewood Park and he left Rovers in March following Appleton’s sacking. Dowling’s spell in Lancashire was too short for him to make an impression but he was central to the firesale at Portsmouth in the summer of 2012, helping an ailing club to move on higher earners and cut their wage bill.

That period saw Leeds sign no fewer than four players from Fratton Park â€" David Norris, Luke Varney. Jamie Ashdown and Jason Pearce â€" and ease Portsmouth’s crisis. Dowling’s remit at Elland Road would primarily be to design a plan of attack for scouting potential signings but United are not short of professionals who they would gladly move on if buyers or takers could be found. They might benefit too from that area of his expertise.

McDermott has never spoken about him specifically but Dowling’s employment at Leeds has been pending since the summer. A former Crystal Palace scout, he is said to have been considered as an option by Tottenham Hotspur before Spurs named Franco Baldini as their technical director.

“A top scout is worth his weight in gold,” McDermott said. “He should be paid top dollar. It’s one of the most important positions at a club.

“It probably doesn’t get the respect it deserves because the job was once given to the manager’s mate. Now it’s a career. People who can spot a player are few and far between and if you find them, you’ve got to keep them.”

Asked if the scouting network at Leeds had been the victim of financial cut-backs over many seasons, McDermott said: “Possibly. But if you think about that it makes no sense whatsoever.

“Whatever you have to do, you must put money into scouting because in the long term it’ll save you fortunes and possibly make you fortunes. If you look at what happened at Reading, they survived by selling players. I should know because I was manager when they were selling them.

“It makes no sense to me not to build on scouting and that’s where you have to put your money. That hasn’t been the case at Leeds.

“I’ve had 21 games as manager and we’ve won 10. We’ve had a difficult run. But I think we’re just starting. We haven’t even got our scouting up and running so we’re nowhere near where we’re going to be. We haven’t got going yet.

“You’re only as good a manager as your last result and we got beat (at Huddersfield Town on Saturday). But you need stability and you need time to build something.”

McDermott is a disciple of scouting on account of a decade spent covering games across the world. He recalled first identifying ex-Reading winger Jimmy Kebe during a rain-drenched match between Le Havre and Boulogne, where Kebe was on loan.

Reading’s transfer budget was never exorbitant and coaches at Leeds have dealt with financial constraints for years. Astute player-spotting at home and abroad is a way of combating those limitations.

“When teamsheets came in for whichever game, I’d know every player,” McDermott said. “I’d know because I’d seen them. It was an insult to me if I didn’t and that wasn’t just in Europe. It was the world. Because football isn’t actually very big.”

http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/leeds-united/latest-whites-news/leeds-united-mac-vows-to-rebuild-the-scouting-system-1-6196118
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Quote from: Asbjørn on October 30, 2013, 21:01:07
Interessant å få BMDs egne ord rundt scoutingen:

Så vår ranting er ikke interessant det, eller? Hm?! ;)

Må innrømme at jeg kan lite til ingenting om Luke Dowling, men interessant å høre at han var aktuell i samme posisjon i Tottenham, før de Franco Baldini. Tottenham har tatt jr-utviklingen virkelig på alvor de siste årene, etter at de slutta å hente spillere fra oss.
Marching on together!

auren

"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

berlin

Jeg tror det er helt åpenbart  at scouting er en helt sentral brikke i byggingen av Leeds.
Dyre topp-signeringer tror jeg vi fremdeles kan se langt etter. For det første har vi ikke økonomi
til å hente dyre spillere. For det andre er det ikke mange av den typen spillere, som noen Championsship-klubb har sjanse på, uansett om de har midler.

Dermed må vi forsøke å finne disse "hidden gems", uansett om de spiller i UK eller i andre land.

ibster

Tar opp denne igjen. Hvor mye mer enn det vi allerede bruker på spillerutvikling/speiding tror dere det koster å bygge opp et decent speidernettverk med internasjonal rekkevidde, og hva er ROI på noe slikt no?

Totalt uten vitenskapelig tilnærming kaster jeg ut et utgangspunkt for diskusjon:

alle tall i GBP

1 speider/spillerutvikler (spansk, engelsk) lønn 55-100k pr år
1 speider (engelsk, arabisk (el. l), fransk) lønn 55-100k pr år
1 speider (engelsk, tysk) lønn 55-100k pr år

2-3 trenere til (gjerne også fra utlandet) samlet lønn ca 400k

reisekostnader pr. speider 30k pr år. totalt 90k

655k-790k
+ 50% for å ta med det jeg har glemt umiddelbart 327.5-395k
982.5k-1175k

10 mill i året? Hva tror dere?

I tillegg kommer jo kostnader til å signe spillere og til å styrke støtteapparatet rundt Thorp Arch. På den andre siden er det jo en ørliten mulighet for å gjøre en kule en dag også. Vinner ikke om man ikke kjøper lodd i allefall.