Skrevet av Emne: Manageren og hans backroom staff  (Lest 92532 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Jon R

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #240 på: Februar 08, 2018, 20:52:02 »
Angående Orta som mange er skeptiske til og mange vil ha fjernet så synes jeg det er rart at ingen/få påpeker at det må være bra at det er Orta's spillere som er igjen. Hadde TC hentet alle de nye spillerne og vært på godfot med disse, og disse da ikke hadde satt pris på at treneren deres ble sparket og at en ny kom inn.

TC har vel ikke hentet noen som han har jobbet med før, akkurat nå ser det et pluss.
Joda, «noen» har påpekt det i flere sammenhenger.  :D
Jon R.

Leedsfan

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #241 på: Februar 08, 2018, 20:55:33 »
Angående Orta som mange er skeptiske til og mange vil ha fjernet så synes jeg det er rart at ingen/få påpeker at det må være bra at det er Orta's spillere som er igjen. Hadde TC hentet alle de nye spillerne og vært på godfot med disse, og disse da ikke hadde satt pris på at treneren deres ble sparket og at en ny kom inn.

TC har vel ikke hentet noen som han har jobbet med før, akkurat nå ser det et pluss.

Tja. Kanskje spillere som TC hadde hentet ville blitt usikre nå. Men sånn er det vel med ny coach også. PH vil finne sine favoritter og vrake noen som har spilt under TC.

Spillere lever vel uansett med en usikkerhet. Enten med coach eller manager-modell.

Joda, men vi har jo hatt managere som henter "sine" spillere. Warnock er vel en av de som hentet flere av sine. Er ikke alltid at det er positivt, selv om det fleste fotballspillere vet hvilken bransje de er i og managere byttes ut ofte.
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Jon R

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #242 på: Februar 08, 2018, 20:59:50 »
Angående Orta som mange er skeptiske til og mange vil ha fjernet så synes jeg det er rart at ingen/få påpeker at det må være bra at det er Orta's spillere som er igjen. Hadde TC hentet alle de nye spillerne og vært på godfot med disse, og disse da ikke hadde satt pris på at treneren deres ble sparket og at en ny kom inn.

TC har vel ikke hentet noen som han har jobbet med før, akkurat nå ser det et pluss.

Tja. Kanskje spillere som TC hadde hentet ville blitt usikre nå. Men sånn er det vel med ny coach også. PH vil finne sine favoritter og vrake noen som har spilt under TC.

Spillere lever vel uansett med en usikkerhet. Enten med coach eller manager-modell.

Joda, men vi har jo hatt managere som henter "sine" spillere. Warnock er vel en av de som hentet flere av sine. Er ikke alltid at det er positivt, selv om det fleste fotballspillere vet hvilken bransje de er i og managere byttes ut ofte.
Noen som savner Hunt og Kebe som Mc Dermott hentet?  :D

Monk var heldigere med Bartley og Pablo.  ;)
Jon R.

Leedsfan

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #243 på: Februar 08, 2018, 21:07:45 »
Angående Orta som mange er skeptiske til og mange vil ha fjernet så synes jeg det er rart at ingen/få påpeker at det må være bra at det er Orta's spillere som er igjen. Hadde TC hentet alle de nye spillerne og vært på godfot med disse, og disse da ikke hadde satt pris på at treneren deres ble sparket og at en ny kom inn.

TC har vel ikke hentet noen som han har jobbet med før, akkurat nå ser det et pluss.

Tja. Kanskje spillere som TC hadde hentet ville blitt usikre nå. Men sånn er det vel med ny coach også. PH vil finne sine favoritter og vrake noen som har spilt under TC.

Spillere lever vel uansett med en usikkerhet. Enten med coach eller manager-modell.

Joda, men vi har jo hatt managere som henter "sine" spillere. Warnock er vel en av de som hentet flere av sine. Er ikke alltid at det er positivt, selv om det fleste fotballspillere vet hvilken bransje de er i og managere byttes ut ofte.
Noen som savner Hunt og Kebe som Mc Dermott hentet?  :D

Monk var heldigere med Bartley og Pablo.  ;)

McDermott var også en grufull manager, litt som TC; en hyggelig kar og en bra start. McD spilte en forferdelig fotball nesten hele tide, Ross vant oss mange kamper. En kamp jeg husker som var knallbra, satt ringside, var hjemme mot Birmingham, 3 bak og 4-0 SMITH x3?
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Josch

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #244 på: Februar 08, 2018, 21:22:15 »
Angående Orta som mange er skeptiske til og mange vil ha fjernet så synes jeg det er rart at ingen/få påpeker at det må være bra at det er Orta's spillere som er igjen. Hadde TC hentet alle de nye spillerne og vært på godfot med disse, og disse da ikke hadde satt pris på at treneren deres ble sparket og at en ny kom inn.

TC har vel ikke hentet noen som han har jobbet med før, akkurat nå ser det et pluss.

Tja. Kanskje spillere som TC hadde hentet ville blitt usikre nå. Men sånn er det vel med ny coach også. PH vil finne sine favoritter og vrake noen som har spilt under TC.

Spillere lever vel uansett med en usikkerhet. Enten med coach eller manager-modell.

Joda, men vi har jo hatt managere som henter "sine" spillere. Warnock er vel en av de som hentet flere av sine. Er ikke alltid at det er positivt, selv om det fleste fotballspillere vet hvilken bransje de er i og managere byttes ut ofte.
Noen som savner Hunt og Kebe som Mc Dermott hentet?  :D

Monk var heldigere med Bartley og Pablo.  ;)

McDermott var også en grufull manager, litt som TC; en hyggelig kar og en bra start. McD spilte en forferdelig fotball nesten hele tide, Ross vant oss mange kamper. En kamp jeg husker som var knallbra, satt ringside, var hjemme mot Birmingham, 3 bak og 4-0 SMITH x3?

Det er nok fordelen/ulempen med manager. Genialt hvis det går bra og "håpløst" hvis "egne kjøpte spillere" mislykkes.

Jeg vet ikke hvilke tilfeller det er flest av med dette: fiasko eller suksess å kjøpe gamle kjente.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #245 på: Februar 09, 2018, 15:46:20 »
Why Nathan Winder will be key at Leeds United

Winder had been at Barnsley since 2009
Written by Simon Austin — February 8, 2018




In modern football, you recruit a management team, not just a manager - and Leeds United have taken three key staff from Barnsley, along with manager Paul Heckingbottom.
Out go Julio Banuelos, Ivan Torres and Paul Butler, along with sacked boss Thomas Christiansen, and in come Nathan Winder, Jamie Clapham and Alex Bailey.
Of the incoming quartet, Winder is by far the most experienced - including the new manager - and he enjoys a stellar reputation within the performance industry.

The 34-year-old helped Barnsley - a small club on a modest budget - to punch well above its weight over the last few seasons. He is an expert on load management (the frequency and intensity of training and matches and the impact this has on injuries) and has set up conferences involving the world-renowned expert Tim Gabbett.

Winder, who was born and grew up in Barnsley, is a close friend of Heckingbottom. Close links between coaching and performance staff are crucial to the success of any modern club, and Barnsley had that in spades when the duo were together there.

The Tykes won both the Football League Trophy and promotion to the Championship in 2016, with Heckingbottom and Winder to the fore, before finishing ninth in the Championship last season. Last December, the Head of Sport Science spoke to the Sunday Times to give an insight into his work, which included getting players to fill in a daily ‘wellness questionnaire’ that was then analysed via an app Winder himself had built.
 
“Playing twice in three days is an onslaught," Winder explained. "Recovery and sleep are massive. It’s about maintenance and rejuvenation for players.

“If a player tells you he’s stiff or sore, or has had a bad night’s sleep, you’ve got to listen. It’s a holistic approach to getting the best out of players."
Barnsley’s players were allowed to stay at home the day after matches in order to do recovery work. The following day, they would report later than normal for training, at even 11.30am, to get extra sleep and reduce travel time.

The session that day would be light - warm-up, passing drills, small-sided games - and Winder said an entire week could pass without a “full session” having taken place. The approach certainly worked, with Barnsley keeping their players fresh and finishing above sides on much bigger budgets last season.
The other members of 'Team Heckingbottom' are Jamie Clapham, who joins as first-team coach, and Alex Bailey, the first-team analyst.

Previous assistants Julio Banuelos and Paul Butler, along with fitness coach Ivan Torres, have all departed Elland Road, Manager Christiansen was sacked last week.

http://www.trainingground.guru/articles/why-nathan-winder-will-be-key-at-leeds-united
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Blank_File

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #246 på: Februar 09, 2018, 17:53:00 »
Spennende med skryt av denne typen. Meget interessant, men samtidig må man jo stille spørsmål ved hvorfor denne Winder fortsatt oppholdt seg i Barnsley hvis han visste noen ingen andre gjorde.

lojosang

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #247 på: Februar 09, 2018, 23:29:34 »
Siden vi fortsetter med minst tre managere per sesong er det jo ren galskap å la Manpowerkonsulentene stå for spillerkjøp også. Noen må late som vi har en langsiktig plan og en strategi på spillestil og hva slags type manpowervikarer man skal leie inn.
- Leif Olav

Josch

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #248 på: Mars 04, 2018, 18:12:54 »
Bør Orta fortsette å kjøpe spillere for Leeds?
Bør han stå for kontinuitet og få fortsette eller bør en annen ha ansvaret for innkjøp den viktige sommeren 2018. Orta er omstridt både på forumet og blant fansen i England.

Kan Rad komme til å bytte ut Orta? Eller har penger vært en begrensning for Orta og gjort ham til syndebukk for varierende suksess med kjøpene?

leedslife

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #249 på: Mars 04, 2018, 19:07:30 »
Dette er en personlig mening. Jeg tror radrizanni er en handligensmann og en som gjør SLT for suksess. Synes man kan skinte det ut fra intervjuene.
Tror orta henger i en tynn tråd. Spørsmålet er jo timinga og sesongavslutningen. Stor forskjell på om vi ender opp på 7 plass 2 poeng unna eller 17 plass og 18 poeng unna. Time will show. Eneste er at jeg håper at vi fortsetter med foreshaw/Roberts signeringer.

DenHviteYeboah

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #250 på: Mars 04, 2018, 19:38:54 »
Dette er en personlig mening. Jeg tror radrizanni er en handligensmann og en som gjør SLT for suksess. Synes man kan skinte det ut fra intervjuene.
Tror orta henger i en tynn tråd. Spørsmålet er jo timinga og sesongavslutningen. Stor forskjell på om vi ender opp på 7 plass 2 poeng unna eller 17 plass og 18 poeng unna. Time will show. Eneste er at jeg håper at vi fortsetter med foreshaw/Roberts signeringer.
Hva baserer du dette på?
For alt vi vet kan rad være strålende fornøyd med Ortas arbeid. Det virker jo som Orta er nr.2, og det er vel en man ikke kaster etter noen måneder? Jeg tror det vil sitte veldig langt inne for Rad å sparke Orta, men håper jeg tar feil!

Promotion 2010

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #251 på: Mars 04, 2018, 23:47:54 »
Dette er en personlig mening. Jeg tror radrizanni er en handligensmann og en som gjør SLT for suksess. Synes man kan skinte det ut fra intervjuene.
Tror orta henger i en tynn tråd. Spørsmålet er jo timinga og sesongavslutningen. Stor forskjell på om vi ender opp på 7 plass 2 poeng unna eller 17 plass og 18 poeng unna. Time will show. Eneste er at jeg håper at vi fortsetter med foreshaw/Roberts signeringer.
Hva baserer du dette på?
For alt vi vet kan rad være strålende fornøyd med Ortas arbeid. Det virker jo som Orta er nr.2, og det er vel en man ikke kaster etter noen måneder? Jeg tror det vil sitte veldig langt inne for Rad å sparke Orta, men håper jeg tar feil!

Tror det eneste som kan få ut Orta er at Hecky vipper han av pinnen med bedre kompetanse.

Det skjer neppe!

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

leedslife

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #252 på: Mars 05, 2018, 02:09:55 »
Dette er en personlig mening. Jeg tror radrizanni er en handligensmann og en som gjør SLT for suksess. Synes man kan skinte det ut fra intervjuene.
Tror orta henger i en tynn tråd. Spørsmålet er jo timinga og sesongavslutningen. Stor forskjell på om vi ender opp på 7 plass 2 poeng unna eller 17 plass og 18 poeng unna. Time will show. Eneste er at jeg håper at vi fortsetter med foreshaw/Roberts signeringer.
Hva baserer du dette på?
For alt vi vet kan rad være strålende fornøyd med Ortas arbeid. Det virker jo som Orta er nr.2, og det er vel en man ikke kaster etter noen måneder? Jeg tror det vil sitte veldig langt inne for Rad å sparke Orta, men håper jeg tar feil!

Nei som jeg skriver er det min personlige mening. Du klarer jo å lese innlegget mitt?
Tror nok radrizanni måler folk etter resultater. Ihvertfall noe han bør gjøre hvis han snakket om topp 6 og det å skape en vinnerkultur.
Orta har nok ikke hatt verdens enkleste jobb. Men man bør forvente større treffprosent med pengene som er brukt

leedslife

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #253 på: Mars 05, 2018, 02:13:03 »
Skal man evaluere sesongen så antar jeg spillerkjøp dukker opp. Orta virket ikke veldig komfortabel i siste intervju med lutv

kalle_92

  • Gjest
Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #254 på: Mars 05, 2018, 08:13:27 »
Skal man evaluere sesongen så antar jeg spillerkjøp dukker opp. Orta virket ikke veldig komfortabel i siste intervju med lutv
Orta har hatt større økonomisk handlingsrom enn noen annen i klubben vår siden Ridsdale-æraen. Da er det skuffende at vi signerer O'Kane på ny 4-års kontrakt f.eks, og at så få av de spillerne ble kjøpt slo til samt at man feilet med å få inn én eneste god keeper (verken Lonergan eller Wiedwald har nivået inne ser det ut til) og at vi ikke fikk en en venstreback eller midtstopper som holder mål.

TK20

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #255 på: Mars 05, 2018, 13:26:31 »
Da er det skuffende at vi (...) ikke fikk en en venstreback (...) som holder mål.

Litt tidlig å avskrive De Bock, kanskje?

kalle_92

  • Gjest
Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #256 på: Mars 05, 2018, 13:47:59 »
Da er det skuffende at vi (...) ikke fikk en en venstreback (...) som holder mål.

Litt tidlig å avskrive De Bock, kanskje?
Selvsagt, og jeg gjør det ei heller. Men den signeringen kom alt for sent.

Annesj

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #257 på: Mars 05, 2018, 18:32:38 »
Orta hentet Traore å Bamford til boro. Just saying
Marching on together
We're gonna see you win (na, na, na, na, na, na)
We are so proud
We shout it out loud
We love you Leeds - Leeds - Leeds

Jon R

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #258 på: Mars 05, 2018, 19:24:14 »
Dette er en personlig mening. Jeg tror radrizanni er en handligensmann og en som gjør SLT for suksess. Synes man kan skinte det ut fra intervjuene.
Tror orta henger i en tynn tråd. Spørsmålet er jo timinga og sesongavslutningen. Stor forskjell på om vi ender opp på 7 plass 2 poeng unna eller 17 plass og 18 poeng unna. Time will show. Eneste er at jeg håper at vi fortsetter med foreshaw/Roberts signeringer.
Hva baserer du dette på?
For alt vi vet kan rad være strålende fornøyd med Ortas arbeid. Det virker jo som Orta er nr.2, og det er vel en man ikke kaster etter noen måneder? Jeg tror det vil sitte veldig langt inne for Rad å sparke Orta, men håper jeg tar feil!

Tror det eneste som kan få ut Orta er at Hecky vipper han av pinnen med bedre kompetanse.

Det skjer neppe!
Hvis du leste/ hørte siste intervjuet med Rad lå det tjukt mellom linjene at alle ansettelser som er gjort til nå vil bli grundig vurdert og evaluert. Orta sitter neppe trygt hvis ikke flere av spillerne som har floppet til nå, viser seg frem fra en signifikant bedre side i de siste kampene.
Jon R.

Jon R

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #259 på: Mars 05, 2018, 19:25:08 »
Orta hentet Traore å Bamford til boro. Just saying
Det skal vi ikke bruke mot han.  ;)

Begge flopper i sin første periode i klubben.  ::)
Jon R.

Annesj

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #260 på: Mars 05, 2018, 19:37:26 »
Orta hentet Traore å Bamford til boro. Just saying
Det skal vi ikke bruke mot han.  ;)

Begge flopper i sin første periode i klubben.  ::)

Nettopp
Marching on together
We're gonna see you win (na, na, na, na, na, na)
We are so proud
We shout it out loud
We love you Leeds - Leeds - Leeds

Josch

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #261 på: Mars 06, 2018, 19:05:08 »
Gazettelive's vurdering av Orta etter årene i Middlesbrough.  Les og døm selv om dette er bra scouting.

www.gazettelive.co.uk/sport/football/football-news/18-middlesbrough-signings-victor-orta-13037084.amp

auren

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #262 på: Mars 06, 2018, 19:37:19 »
Gazettelive's vurdering av Orta etter årene i Middlesbrough.  Les og døm selv om dette er bra scouting.

www.gazettelive.co.uk/sport/football/football-news/18-middlesbrough-signings-victor-orta-13037084.amp

Kjapt lest gjennom og teller 4 gode signeringer, 7-8 som halvgode/kan bli gode (blant annet Traore og Bamford) og 6-7 som ikke er gode nok.

Dette er ikke så halvgærent. Hos oss har han vel neppe levert noe bedre.

Hadde vært interessant å sett en analyse av andre lag sine innkjøp. Jeg tipper det er ytterst sjelden at man i snitt treffer på mer enn 50 % av sine signeringer.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

auren

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #263 på: Mars 06, 2018, 19:47:36 »
Foreløpig stats for Orta i Leeds i tre kategorier: Ja, tja, nei.

Lonergan: Nei
Wiedwald: Nei
Pennington: Tja
De Bock: Tja
Klich: Tja
Anita: Tja
Forshaw: Ja
Sacko: Nei
Saiz: Ja
Alioski: Tja
Lasogga: Ja
Grot: Nei
Roberts: Tja (har ikke spilt en kamp men er lovende)
Ekuban: Tja
Cibicki: Nei

Konklusjon: Langt fra godt nok!

auren
« Siste redigering: Mars 06, 2018, 20:08:13 av auren »
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

leedslife

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #264 på: Mars 06, 2018, 20:11:27 »
Håper Orta kan finne en Traore for oss.
Maken til blomstring etter at Monk fikk fyken. Er vel en av hovedårsakene til at Boro mest sannsynlig ender i Playoff.
Kjørte jo hele kampen mot oss.. fart, mot, spilleglede og energi.
Vinner jo kamper alene slike spillere når de har dagen.
Synes å huske han hadde et ganske lovende innhopp da vi møtte de tidligere i sesongen.

Vi er jo ikke i villeste nærheten å ha noe slikt i stallen. Sakho er vel nærmeste, men han leter jo som regel etter en støttepasning eller så har han hodet så langt plantet ned i gresset at han ikke rekker å reagerer når han møter backen.

h.b

  • Gjest
Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #265 på: Mars 06, 2018, 22:49:26 »
Håper Orta kan finne en Traore for oss.
Maken til blomstring etter at Monk fikk fyken. Er vel en av hovedårsakene til at Boro mest sannsynlig ender i Playoff.
Kjørte jo hele kampen mot oss.. fart, mot, spilleglede og energi.
Vinner jo kamper alene slike spillere når de har dagen.
Synes å huske han hadde et ganske lovende innhopp da vi møtte de tidligere i sesongen.

Vi er jo ikke i villeste nærheten å ha noe slikt i stallen. Sakho er vel nærmeste, men han leter jo som regel etter en støttepasning eller så har han hodet så langt plantet ned i gresset at han ikke rekker å reagerer når han møter backen.

Må finne mange spillere som Traore. Vi ligger der vi fortjener å ligge på en trettende plass grunnet elendig tilvekst av kvalitets spillere til førstelaget

leedslife

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #266 på: Mars 07, 2018, 10:16:13 »
håper vi finner en da. kan ikke orta hente traore til oss i sommer. skylder han oss ikke det?
tvkamp, flomlys, spilleglede, glimt i øyet. for en spiller. har lyst å være utpå der

Xern

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #267 på: Mars 07, 2018, 14:28:19 »
Foreløpig stats for Orta i Leeds i tre kategorier: Ja, tja, nei.

Lonergan: Nei
Wiedwald: Nei
Pennington: Tja
De Bock: Tja
Klich: Tja
Anita: Tja
Forshaw: Ja
Sacko: Nei
Saiz: Ja
Alioski: Tja
Lasogga: Ja
Grot: Nei
Roberts: Tja (har ikke spilt en kamp men er lovende)
Ekuban: Tja
Cibicki: Nei

Konklusjon: Langt fra godt nok!

auren
Lonergan: Nei
Wiedwald: Nei
Pennington: Grei backup
De Bock: For tidlig å si
Klich: For tidlig å si
Anita: Grei backup
Forshaw: Ja
Sacko: Nei
Saiz: Ja
Alioski: Tja
Lasogga: Ja
Grot: Lovende for fremtiden
Roberts: For tidlig å si
Ekuban: For tidlig å si (på grunn av skader)
Cibicki: Nei
Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så. - Bill Shankly

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #268 på: Mai 17, 2018, 09:31:27 »
Pep Clotet sin versjon av året i Leeds:

Leeds United: We left the club in a better state than we found it
– Clotet Pep Clotet. Phil Hay Published: 06:00 Thursday 17 May 2018

 It was this week last year that Leeds United careered from one era into the next. Andrea Radrizzani bought the club and Garry Monk resigned as head coach, all in the space of 48 hours. Radrizzani’s first two days as owner were two of his longest to date. Monk, unconvinced by Radrizzani and unhappy with the prospect of a short contract extension, became Middlesbrough’s manager two weeks later.

Left behind was Pep Clotet, his Spanish assistant.

Most of Monk’s backroom team went with him to The Riverside but he and Clotet parted company; Clotet to try his hand as manager of Oxford United. Clotet has rarely spoken about the sudden end of Monk’s tenure, a decision made at the stage where Leeds seemed to have settled their temperamental equilibrium.

The Championship play-offs slipped away in the final month of Monk’s sole season in charge but he and his staff finished in credit. Their total of 75 points met the average needed for a top-six finish. In a freak year, Fulham took sixth place with 80.

Leeds wanted to renew Monk’s contract for another 12 months. Monk took stock and quit after some terse discussions with Radrizzani.

“It was a little bit of a shock,” Clotet said. “I always respect what Garry decides and he always thinks about what is best for his career and for his team. He’s a very good manager.

“For me it was a pity. I really wanted us to have a go the next season. I thought we had built something and put the steps in to keep going. I thought the fans were happy with what they saw and they knew we fought until the end.“

Garry was dealing with the new owner and I’m pretty sure he tried 100 per cent to build a project in Leeds. There must have been some things which he thought were not how he wanted to do it. You have to respect that. But we all said so many times, with Garry, how good it would be to repeat that season and do it better.”
 
(Phil Hay rekapitulerer i det kommende avsnittet)
The reasons for Monk’s departure depend on whose version of events you listen to. As debatable is why Leeds, from such a strong position, lost control of their campaign and dipped into seventh, winning one of their last eight games. To the naked eye, the players appeared to blow themselves out. In the background there were disciplinary issues involving Pontus Jansson and suggestions that the defender was at odds with Monk and other players. Some at Elland Road also claimed that Clotet’s relationship with Monk became strained.

Clotet remembers the atmosphere differently. “We always had very good communication with the players, especially Pontus,” he said. “I had a lot of confidence in Pontus. I think he always put the team in front of himself. “The fact that we didn’t manage to finish in the play-offs, people always try to look for some sort of thing (problem). But in general we were very happy with how the camp was.“We were doing top-two results for a lot of the season. We finished on 75 points and didn’t make the play-offs. This season we would have made it. That’s normally the average. The play-offs got really expensive in terms of points and that’s what’s really hard to accept. I felt we didn’t end up where we deserved.”

My family loved it and my son Max, he still sleeps in Leeds pyjamas.

We left a good platform to build on. I thought we left the club in a better situation than we found it.

That Leeds were in a position to qualify for the play-offs at all went against expectations. Monk, in the summer of 2016, inherited a limited squad and an unsettled club. He was soon beset by a bad start which left Leeds in 22nd place after six games. It was rumoured that Massimo Cellino, United’s then owner, was minded to sack him had Leeds not dug three points out of a midweek game against Blackburn in September.

“From the point of view of the owner, he was always very supportive,” Clotet said. “We trusted the process and the owner was good with us. He never stressed us.“You always have the temptation to say ‘this is not working for us, let’s change it’ but Garry said ‘no, we stick with it until we make it work’.

You must have a Plan A and a Plan B. At that time our Plan B was to do Plan A right.”

At a critical stage, Monk tinkered to a degree. He settled on a 4-2-3-1 formation and nurtured a spine in his line-up: goalkeeper Rob Green, two hard-nosed centre-backs in Jansson and Kyle Bartley and a striker in Chris Wood who transformed his fitness and his game and became a 30-goal forward.

Just as significant was a tactical change which, by using Jansson and Wood as free men, stemmed the flow of concessions from set-pieces which had dragged Leeds down in the opening month.

From there, Clotet’s memories of top-two form are not so far from the truth. Leeds piled up results before Christmas and again in the lead-up to Easter. Elland Road saw 14 homes wins. Monk’s team became a drilled and templated side with a definite style and a definite manner of winning games. “We had a really good keeper, we had really good central defenders,” Clotet said. “We were decent at full-back and in midfield, and we had that little bit of spark to link the midfield. Pablo (Hernandez) was doing that for us.

 â€œThere was nothing special but the squad was very well balanced and that gave us a lot of points. Sometimes it looked like maybe we’re not that good but that became a strength. The roles were clear, the job was always the same. Everyone worked so hard.”

Clotet said Leeds set out at the start of the season with the intention of bettering the previous year’s 13th-place finish. Seventy-five points was set as an attainable target. Leeds were well on their way by January but dithered in the transfer window and the first month of 2018 ended on a sour note with defeat to Sutton United in round four of the FA Cup. Monk took the blame for fielding a weak line-up.

“It’s a game we should have won, that’s clear,” Clotet said. “But the squad was coming from a really tough Christmas where we put ourselves in a really good position. Some changes had to be made. I felt more disappointed when we lost at Liverpool (in the quarter-finals of the League Cup). “January is always difficult and the January market always has a lot of risk. The value’s not really there. The fact is the (team) had got strong. I wouldn’t say that because of January we didn’t end up better in the league.”

Leeds peaked with a 2-0 win over Brighton in March and then fell away badly. A 3-3 draw with Norwich City in April condemned them to seventh place. Monk left and Clotet, having not been considered for the vacant head coach’s job, saw out his contract at Elland Road, moving on a fortnight after Thomas Christiansen took charge.

“I spoke to the club and said ‘whenever you want to talk to me, I’m here’. I had no problem. I always said I respected that (Radrizzani) had come in new and wanted to take his own way.”Clotet’s time at Oxford was short, ending with his dismissal six months later. He and Monk – sacked by Boro a month earlier – were reunited at Birmingham City before the end of this season, early enough to guide Birmingham away from relegation.

Leeds, in the meantime, took the depressing path back down to 13th.

“The whole year I was there, I look back at it with a lot of joy,” Clotet said. “It made me very fulfilled. We put in so much and did everything we could.“When you analyse it and take the picture as a whole, it was positive. For me it’s been one of the best seasons of my life. My family loved it and my son Max, he still sleeps in Leeds pyjamas. We left a good platform to build on.

“I thought we left the club in a better situation than we found it. That’s the best thing we can say.”

Read more at: https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-we-left-the-club-in-a-better-state-than-we-found-it-clotet-1-9167455
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Promotion 2010

Sv: Manageren og hans backroom staff
« Svar #269 på: Mai 17, 2018, 10:46:23 »
Denne suksessfaktoren har vi sluttet med:

Just as significant was a tactical change which, by using Jansson and Wood as free men, stemmed the flow of concessions from set-pieces which had dragged Leeds down in the opening month.



Jansson as a free man!

Husker han vant 15 headinger i borteseieren mot Blackburn!!!
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973