Ex-spiller: Archie Gray

Started by Asbjørn, November 08, 2021, 22:04:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GeirO

Så bra Summerville takker nei til alle andre klubber.
Det er gutten sin!
MOT

Dennis

Quote from: Asbjørn on July 02, 2024, 15:08:44
Dessverre tids for å skifte trådtittelen her...

Mht Bradford, tror det er så enkelt som spilletid. Langt større sjanse for spilletid i Brentford enn Tottenham.
Men Brentford møtte ikke Leeds' betingelser så da ble det Tottenham.

Tror nok ikke Archie var desperat for å forlate Leeds, men det var nok ikke mot hans vilje. Har forstått det slik at Summerville hadde takket nei til en del tilbud og da var det et evt Gray-salg som kunne hjelpe oss mht det nødvendige salget/salgene...

Time will show hva vi trenger å finansiere av salg før innkjøpene starter - men satser fortsatt på at vi skal være konkurransedyktige mht opprykk ved seriestart...

Bradford?! Kanskje det er Grays ambisjoner vi må stille spørsmål ved, i så fall. ;D

Dan Moylan i TSB mente å vite at klubbens plan A var å selge Summerville, men at spilleren ikke har vært fornøyd med klubbene/tilbud. At Archie Gray da ble alternativ B og ofret. Nå har vel ikke DJ Dan noen grunn til å juge om hva han tror/vet, men det igjen stemmer ikke med at Gray skal ha hatt en overgangsklausul. Så, som nevnt tidligere, det er ikke godt å vite hva som faktisk stemmer her.

At Summerville har takket nei til tilbud nå tror jeg på ingen måte lover at han har tenkt å bli i Championship neste sesong. Det ville vært trist om han skulle forsvinne og det eventuelt kunne hindret et Gray-salg, men nok en gang: om overgangsklausulen stemmer hadde det vel ikke stort å si.
Marching on together!

Asbjørn

#122
Quote from: Dennis on July 02, 2024, 15:52:59

Bradford?! Kanskje det er Grays ambisjoner vi må stille spørsmål ved, i så fall. ;D

Jeg tenker også på det Trondjo postet om hva far til Archie hadde sagt. Det handler ikke om Archies endelige ambisjoner, men neste steg før han er utvokst og klar for spill i Top Six.
Nå ble det ikke slik, og visstnok har Archie ambisjoner om spilletid allerede nå og ikke planer om utlån...

Nåvel, jeg har ikke peiling på hva Archie tenker da :D

Jeg ser ingen motsetning om å ha en klausul og gå/ikke gå.

Det ble som det ble, Archie er gone og for oss gjelder det å bygge lag. Jeg er heller ikke trygg på at Summerville blir, men er rimelig trygg på at man ønsker å stille et slagkraftig lag i august åkke som.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

leedslife

#123
Quote from: Dennis on July 02, 2024, 14:53:57
Quote from: leedslife on July 02, 2024, 14:27:28
Quote from: Dennis on July 02, 2024, 14:12:08
Quote from: Jostein. on July 02, 2024, 14:05:15
Quote from: stian on July 02, 2024, 13:48:46
Det Dennis sa☝️
Salget av Gray er nok et eksempel på at vi må gjøre kortsiktige valg for å bøte på den langsiktige inkompetansen i vår «asset management». Hvis det bare er et fnugg av link mellom at vi selger gull for å betale gjelda for gråstein (JKA og utlånsfraksjonen), så sier det noe om klubbdrift på veldig lavt nivå.

Ja, vi hadde jo ikke dauet om det var noen lojale spillere heller. Archie og Gray familien har blitt kastet penger på av Spurs, skjønner jo de på en måte. Men allikavel ikke, penger hadde de fått nok av på et vis uansett. Kulthelt kan jo ikke måles i penger spør du meg.

Jeg kan på en måte forstå Spurs. Flunkende ny (og dørgende kjedelig) stadion, topp moderne fasiliteter. Topp 6-klubb, (en illusjon om å være) en gigantisk klubb og spill i Europa. Pluss en stor ukelønn som sikrer han og familien i overskuelig framtid. Utstillingsvindu for de største klubbene i Europa og det engelske landslaget som en bonus.

Det jeg ikke klarer å få helt til å stemme, er at de seriøst vurderte Brentford. Premier League er en ting, men jeg kjøper ikke at en ambisiøs Gray-leir faktisk så på Brentford som et naturlig steg videre. Ikke fordi det ikke kunne vært en fornuftig klubb isolert sett, men nettopp fordi som nevnt at Leeds nærmer/nærmet seg PL og kanskje Brentford det motsatte og fordi det tross alt ville kommet flere andre og større klubber ganske snart. I tillegg er han kun 18 år og har en seniorsesong bak seg. Brentford, det skurrer.

Derfor er det noe her som lukter litt for min del. I alle fall i den retning at jeg ikke kun tror det er Gray-gjengen som har presset på her.
For Gray sin del tenker jeg Brentford er en god referanse. Er vel ingen klubb bak topp 6 som er i nærheten på data og analyse. Ingen klubb som får så mye ut av så lite.
I tillegg er det en klubb som sender både speidere, ledere, trenere og spillere opp på neste nivå. De er ettertraktet. For Leeds del er det stort sett hjemlige unge spillere som har vært ettertraktet. Resten har falt ned i nivå eller falt helt bort.
  Sånn sett kunne det vært et edruelig valg for å kanskje ta litt vekk den hypen og fortsette utviklingen i en stabil klubb uten støy og ikke minst det som må være en dønn profesjonell og gjennomsyret god garderobe.
For kvaliteten Brentford har spiller for spiller er jo ikke veldig bra. Det er jo sånn sett snart et under at de klarer å karre seg fast. Men de har vært trofaste og ekstremt gode på å videreutvikle det de har i sammenheng med at det har gitt resultater for a-laget ute på matta.

Ellers er jeg på langt vei enig, men heller ikke så overrasket.
Tror ikke det er noe quickfix i denne klubben. Eller det er, men da må vi levere langt bedre resultater og mer stabilt over tid.
PL viste oss jo egentlig hvor utrolig langt bak vi ligger andre klubber på egentlig alle mulige områder.
Infrastruktur, teknologi, fasiliteter. Det er helt spinnvilt.

Ja, for all del, ingen negativitet rundt Brentfords jobb rundt spillerlogistikk. Så vidt jeg har lest er det ikke bare "Excel-baserte" algoritmer i overgangene her, men EQ er også en svært viktig ting. Summen av individene er klart større enn spiller for spiller i den klubben og fotball er et lagspill. Liten tvil om at det arbeides svært godt og det er gledelig å se at såpass små og "ressurssvake" klubber kan konkurrere over tid mot langt sterkere krefter. Det gir litt håp om at ikke absolutt alt bare er å pøse mer penger på.

For øvrig tror jeg heller ikke at Brentford er noe dårlig mellomsteg for mange spillere. Som du sier, her de opptatt av å sette sammen et lag og de har ikke råd til å kjøpe kvanta for å finne den ene som slår gjennom, slik som Chelsea eller Man City. Brentford hadde nok gjennomanalysert Archie Gray og landet på at han ville passe Frankes lag og deres businessmodell hvor han om et par år kunne finansiert flere kjøp av samme typen, primært danske. :)

Mitt poeng er at med den hypen Archie faktisk har fått de siste årene, også utenfor Leeds, syns jeg det er litt merkelig om tross alt lille Brentford ble sett på som neste steg. Selv om Leeds ligger langt tilbake for mange klubber når det gjelder modernitet, tror jeg nok ting har skjedd siden organisasjonen har blitt bygget opp etter at Radrizzani dro. De har helt klart fått med seg dette og som du nevnte tidligere i år; Red Bulls inntog vil nok også ta med seg ganske mye når det kommer til nettverksbygging og arbeidsmetodikk. Selv om Brentford og Brighton trekkes frem, så har han vært linket til klubber som Chelsea, Liverpool, Arsenal og Spurs. Hvor mye som har vært reelt vet vi ikke, men sistnevnte var jo tross alt det.

Det trenger ikke være verre eller vanskeligere enn at Brentford er så profesjonelle at de kunne tilby Gray et naturlig steg videre, samt at de neppe vil nekte en overgang om det kommer et solid bud senere - da dette er deres strategi - men i så fall er det enda tristere å se Leeds som klubb. Tilhørigheten til familien, størrelsen på klubben, fansen, nærme Premier League. Alt sammen. At det er mindre interessant enn å spille for Brentford? Da er vi virkelig, virkelig langt bak. At mercenaries som Adams, Sinisterra og også Aarons heller gikk til Bournemouth setter jeg på kontoen for kort karriere og Premier League-penger, men Gray hadde jeg håpet hadde råd å vente ett år til. I motsetning til Sinisterra og Adams, som tok steget opp til Premier League fra gode, men ikke like store ligaer i Europa, så fikk Gray sitt gjennombrudd for 10 måneder sida. Med all respekt for Brentford, jeg er skuffa om de kan friste mer enn Leeds United for en gutt med seksti år med Leeds-tilhørighet i familien.

Jeg er enig i at vi tilsynelatende er langt bak og jeg håper du har rett i at RB kan bidra til å endre på dette, selv om jeg håper de endrer på minst mulig visuelt og kulturelt - ellers.
Tenkte mer på modellen og hvilken prosess det har vært vedr Gray. Jeg mener jo personlig at vi har vært et hav bak en klubb som Brentford.
Brentford har jobbet med moneyball modellen i rundt 10 år etter at Benham overtok dem. Nå ligger statistikk og data hans hjerte nært, men på den andre siden så er han også fan - både av klubb og fotball. Enkelte ganger kan man lure på om Leeds i det hele tatt har hatt fotballfans som eiere? Eller i det hele tatt interesse av spillet?
Man kan se mot Ipswich og - ble kjøpt opp av gamachanger for noen år siden da de var i League One. Amerikansk innflytelse og moneyball som tankegods. Jeg blir ikke overrasket hvis de klarer å stabilisere seg i PL.
Klart vi har utviklet infrastruktur og systemer godt siden Cellino. I hovedsak under Bielsa modellen fra Rad og Orta, men problemet er at det er enkeltindivider. Det trengs å settes i system for å effektivisere det mest mulig. Både spillerlogistikk, men også trenerapparat og nøkkelpersoner på sport. Da Leeds avskjediget en trener eller da Orta måtte gå så skrotet de alt arbeidet og. Da Rowan, som var essensiell i Brentfords tankegods døde, da de avskjediget Warburton eller solgte Gray/Watkins eller Maupay så var systemet så godt innarbeidet og rollene så klare at overgangene gikk rel sømløst med stadig progresjon på banen.
For vår klubb så begynner vi alltid på null igjen. Er jo egentlig ganske absurd og se den ukuelige optimismen blandt enkelte her inne, når man kan se tilbake på tiår etter tiår med ganske likt mønster og stadig de samme problemene. Det står ikke på potensiale eller kraften i Leeds som klubb eller merkevare - det står på kompetanse og en modell/plan.
Men som du sier så har det heldigvis skjedd en endring i Leeds og jeg tror RB vil være en gamechanger for oss sådan.

Tenker jo essensen av dette må jo være utrolig tiltrekkende for en spiller som Gray med et slikt apparat rundt seg hvis man ser på Brentford som et mellomsteg ut til den virkelig store stjernehimmelen.
Også facinerende hvor mye de klarer å få ut av enkelte begrensede spillere (uten å nevne navn) eller feks en type som Toney som faktisk står så lenge utenfor fotballen.
Da er det ikke tilfeldigheter lenge. Da er det ren skjær dedikasjon, arbeidskraft av ypperste sort og kompetanse satt i system.



Dennis

@Leedslife: Sjekk Mine meldinger
Marching on together!

Asbjørn

Quote from: Dennis on July 02, 2024, 20:02:41


Når han først velger Spurs er det litt mer forståelig. Likevel er det selvplaging å se han prate om den 'massive klubben' og hvordan han som enorm Celtic-fan ønsket å jobbe med Ange.

Joda, det er PR og promo men det føles som om vi er gammelt nytt allerede.



Det skal sies at Gray-klanen èr massive Celtic-fans. Mener Eddie i et intervju nevnte sitt stolteste øyeblikk da sønnen Stuart debuterte for Celtic.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Quote from: Asbjørn on July 02, 2024, 20:08:04
Quote from: Dennis on July 02, 2024, 20:02:41


Når han først velger Spurs er det litt mer forståelig. Likevel er det selvplaging å se han prate om den 'massive klubben' og hvordan han som enorm Celtic-fan ønsket å jobbe med Ange.

Joda, det er PR og promo men det føles som om vi er gammelt nytt allerede.



Det skal sies at Gray-klanen èr massive Celtic-fans. Mener Eddie i et intervju nevnte sitt stolteste øyeblikk da sønnen Stuart debuterte for Celtic.

Jeg rakk å slette innlegget grunnet at det egentlig bare var en gjentakelse fra tidligere I det store og det hele, men ja det er klart.

Koblingen er der og Eddie var misunnelig på Stuart grunnet dette. Det går selvsagt an å ha koblinger til flere, lik feks Haaland, men poenget var følelsen av at vi er gårsdagens nytt allerede. :)

Det er plutselig Spurs som er enorme og det er Celtic som er laget liksom.. ::) vet selvsagt at dette er PR.
Marching on together!

Asbjørn

I overgangsvinduene settes det ut mange falske rykter. Da er det greit når 'velrennomerte kilder' kan avkrefte noen av de.

❌ "There is no rift between the club and the family. That's just one of the hares that have been set running."
🎙   @GrahamSmyth  debunks one of the rumours surrounding Archie Gray's #LUFC exit
https://x.com/LeedsUnitedYEP/status/1808734986742477181
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Syns dette også må med for å sette prisen vi fikk i perspektiv:

Mener vi også har det dyreste salget av en 15-åring (i alle fall i England) da Gorman gikk til Manchester City)

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Reaney

Archie Gray forteller i sitt første intervju som Spurs spiller at hele familien, inkludert han selv er massive Celtic fans, og at han var vært det hele livet. Også stor fan av Ange Postecoglou fra hans tid i Celtic, og  som også var sterk inspirasjon til at unge Archie valgte klubben. Ikke et ord om Leeds. Å kalle denne familien et Gray dynasti med kopling til Leeds virker som en massiv overdrivelse. Eddie Gray står solid på egne bein som en av våre største og mest trofaste legender. Resten av Gray familien får kose seg med Celtic og Spurs.

Asbjørn

Quote from: Reaney on July 04, 2024, 09:03:51
Archie Gray forteller i sitt første intervju som Spurs spiller at hele familien, inkludert han selv er massive Celtic fans, og at han var vært det hele livet. Også stor fan av Ange Postecoglou fra hans tid i Celtic, og  som også var sterk inspirasjon til at unge Archie valgte klubben. Ikke et ord om Leeds. Å kalle denne familien et Gray dynasti med kopling til Leeds virker som en massiv overdrivelse. Eddie Gray står solid på egne bein som en av våre største og mest trofaste legender. Resten av Gray familien får kose seg med Celtic og Spurs.

Gray-familien var Celticfans lenge før Eddie tok toget ned til Leeds. Han har beskrevet sitt stolteste øyeblikk var da sønnen Stuart debuterte for Celtic.

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig...
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

#132
Quote from: Asbjørn on July 04, 2024, 09:14:11
Quote from: Reaney on July 04, 2024, 09:03:51
Archie Gray forteller i sitt første intervju som Spurs spiller at hele familien, inkludert han selv er massive Celtic fans, og at han var vært det hele livet. Også stor fan av Ange Postecoglou fra hans tid i Celtic, og  som også var sterk inspirasjon til at unge Archie valgte klubben. Ikke et ord om Leeds. Å kalle denne familien et Gray dynasti med kopling til Leeds virker som en massiv overdrivelse. Eddie Gray står solid på egne bein som en av våre største og mest trofaste legender. Resten av Gray familien får kose seg med Celtic og Spurs.

Gray-familien var Celticfans lenge før Eddie tok toget ned til Leeds. Han har beskrevet sitt stolteste øyeblikk var da sønnen Stuart debuterte for Celtic.

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig...

Som Asbjørn sier, dette har ingenting med Leeds å gjøre. Eddie har alltid vært Celtic-fan og har vel uttalt at han misunnet sin sønn å spille for de og at han gjerne skulle gjort det selv i løpet av karrieren. Det er vel også gjerne en sterkere tilknytning der grunnet religion og slike ting. Samtidig har han vært Leedsfan i snart seksti år...

Dette med at de plutselig har vært så store fans av akkurat Ange, er kun en PR-sak. Dan Moylan sa i gårsdagens episode av TSB at han hadde hørt Gray var 'in tears' da han fikk beskjed om at han var i ferd med å bli solgt. Det virker ganske tydelig at, på tross av klausul, presset ikke de for overgang i sommer. Hadde ikke Leeds trukket seg fra Brentford-avtalen grunnet for dårlig betalingsstruktur, hadde Gray sittet i den stripete drakta i dag. Som nevnt før; jeg tror ingenting på at Gray-leiren tenkte at Brentford var det naturlige neste steget. Den klarer jeg ikke se tross jobben som gjøres der, med tanke på hypen rundt spilleren og linken til Chelsea, Arsenal, Liverpool og nettopp Spurs. Hadde han gått dit hadde det ikke blitt snakka om Celtic og Ange, men om hvor enorm jobb Thomas Franke og resten av Brentford gjør. De har nok blitt solgt inn, men da tror jeg med Leeds-eiere som "oppfordrer" til det i ryggen, ikke fordi han selv ønsket seg ut.

Dette intervjuet med Spurs er kun PR og første møte med nye fans. Et intervju som alle tilsvarende. Alle spillere sier akkurat det samme og hvor mange har ikke sagt hvor enorm klubb Leeds er og hvordan de alltid har drømt om å spille for Leeds/en sånn klubb? Gray-familien har bånd til Celtic og de har bånd til Leeds. Det er det ingen vits å spørre seg om. Men jeg ser hvordan det er kjipt at "vi" føles som gårsdagens nyheter umiddelbart. Dette er dog på 49ers og den forrige administrasjonen, ikke Gray-slekta.

Ellers er jeg fan av å ikke publisere for mye bak betalingsmurer så lenge det er fra steder som fortjener en liten slant, men fra artikkelen Asbjørn sendte er dette også inntrykket jeg sitter med:

"Gray's camp had been assessing their options ever since the play-off final loss because they were under the impression there was a strong chance that Leeds would be required to sell him. However, Gray made it clear throughout the process that his preference was to remain at Elland Road. At no stage did he ask to move on."

Er ikke i tvil om at de er ambisiøse og hadde denne klausulen fordi det på ett eller annet tidspunkt kunne være at Leeds ikke hadde den framgangen Gray hadde. Det ser fornuftig av dem og er ikke ulikt hvordan Haaland- og Bellingham har operert. Selv om man kan si at Leeds som klubb (eierne) syns det var leit å selge Gray fordi de vet det vil bli upopulært og fordi Archie kan øke verdien betraktelig på kort tid, så kjøper jeg ikke statementet de kom med etter salget. "Heartbroken", "reluctantly accept" etc. Bla bla bla.

Uansett hvordan man ser på det, så syns jeg Leedslife har veldig mye rett i at Leeds virker å stå langt tilbake fra andre klubber når det gjelder å legge til rette for å beholde talentene sine. Delvis grunnet det økonomiske, men også det i at man tilsynelatende starter på nytt hver gang det endres trener. Sånn drives det ikke i feks Brentford og Brighton og de får enormt mye ut av relativt begrensede midler.
Marching on together!

Asbjørn

Quote from: Dennis on July 04, 2024, 09:27:13
Hadde ikke Leeds trukket seg fra Brentford-avtalen grunnet for dårlig betalingsstruktur, hadde Gray sittet i den stripete drakta i dag. Som nevnt før; jeg tror ingenting på at Gray-leiren tenkte at Brentford var det naturlige steget.

Jeg vet at Leeds har hevdet med medbetalingsstruktur som grunnen til at det ikke ble Brentford.  I The Athletic sin versjon handlet det om Archies ønske:
The midfielder woke up on Sunday morning needing to make a big decision. After his conversations with Leeds, he told them to reject Brentford's offer. They were only able to do so because Gray did not want to move to Brentford.

Brentford var close til å lykkes å hente Archie:
For a few hours on Saturday, it looked like they had finally bucked that trend. Gray was impressed by Brentford's presentation, which was led by Frank and Dykes. They use detailed video analysis to show exactly how prospective signings will fit into the team and talk about the pathway for individuals. Frank spoke to Gray several times over the last couple of weeks in an attempt to convince him. Gray underwent a medical and Brentford notified Leeds they were prepared to meet the release clause.


Frank has relied on the same central midfield combination of Mathias Jensen, Christian Norgaard and Vitaly Janelt for the last four seasons. It is an area of the squad in need of an injection of fresh ideas and energy, which is why the pursuit of Gray made perfect sense.

Brentford have a track record of developing young players and helping them progress their careers to the next level, with recent examples including Aaron Hickey and Keane Lewis-Potter. Gray could have been confident about receiving lots of playing time, but by Saturday evening he was starting to have doubts.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

#134
Quote from: Asbjørn on July 04, 2024, 09:44:16
Quote from: Dennis on July 04, 2024, 09:27:13
Hadde ikke Leeds trukket seg fra Brentford-avtalen grunnet for dårlig betalingsstruktur, hadde Gray sittet i den stripete drakta i dag. Som nevnt før; jeg tror ingenting på at Gray-leiren tenkte at Brentford var det naturlige steget.

Jeg vet at Leeds har hevdet med medbetalingsstruktur som grunnen til at det ikke ble Brentford.  I The Athletic sin versjon handlet det om Archies ønske:
The midfielder woke up on Sunday morning needing to make a big decision. After his conversations with Leeds, he told them to reject Brentford's offer. They were only able to do so because Gray did not want to move to Brentford.

Brentford var close til å lykkes å hente Archie:
For a few hours on Saturday, it looked like they had finally bucked that trend. Gray was impressed by Brentford's presentation, which was led by Frank and Dykes. They use detailed video analysis to show exactly how prospective signings will fit into the team and talk about the pathway for individuals. Frank spoke to Gray several times over the last couple of weeks in an attempt to convince him. Gray underwent a medical and Brentford notified Leeds they were prepared to meet the release clause.

Ok. Artikkelen er forfattet av Ornstein og av journalistene er vel han blant de mest troverdige.

Det kan nok stemme at valget til slutt var på Archie, men det gjør jo ikke at jeg kjøper at det var han som ønsket (Brentford-)overgangen noe mer. Tvert imot. Nå ser det jo ut som timelime iht Ornstein var: bud, akseptert, nei fra Archie og så en overtalelse som nesten endte med overgang før Spurs kom på banen. Det må likevel ha vært en grunn til at Archie til slutt var nær ved å signere for Brentford, er min mening.

"Gray's younger brother, Harry, is in the Leeds academy — another link between the Gray family and Elland Road — and it was certainly not a case of a player trying to force a move to a club playing at a higher level. Though Gray left no doubt he was happy to remain at Leeds and that option was a possibility, there was frustration among those close to Gray about how the situation was handled and the pressure it created."

I bunn og grunn er det uvesentlig. Archie er borte og spiller neppe i helhvitt igjen (om det ikke blir for Real Madrid), men jeg skulle likt å vite hvordan dette faktisk gikk for seg. Ornstein er troverdig, men det er for mange av 'bekreftet/avholdt' ITKere som påstår at Grayene har vært sinte, Archie grått og det er Leeds som har pushet på. Vi får nok aldri vite det sikkert. Eddie er for mye av en gentleman og det er intet å vinne for Archie å uttale noe annet enn at 'Spurs is a massive club, dream to be here' etc. Kanskje vi får lest om det i biografien om noen år. :)

Skulle Gray spille på den aller største arenaen i løpet av karrieren, som feks Real Madrid, så er det nok noe i meg som er litt stolt fordi "han er Leeds", men det ville også være bittert. Jeg lurer på hvor mye trøst det er for Birmingham-fansen at Jude Bellingham vant CL, der de gikk ned til League One.
Marching on together!

Asbjørn

Quote from: Dennis on July 04, 2024, 09:51:57

Ornstein er troverdig, men det er for mange av 'bekreftet/avholdt' ITKere som påstår at Grayene har vært sinte, Archie grått og det er Leeds som har pushet på.

I alle kontroversielle overganger blir det jo en kamp om troverdigheten. Jeg syns ikke nå at det er så stor forskjell i de forskjellige versjonene
The Athletic beskriver også Grays og Leeds' posisjon mot slutten:

Though Gray left no doubt he was happy to remain at Leeds and that option was a possibility, there was frustration among those close to Gray about how the situation was handled and the pressure it created. The deal made business sense to Leeds under the circumstances.

Anywaqys, som du ser Det er historie nå.

We move on.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Kato

 

Dennis

#137
Quote from: Asbjørn on July 04, 2024, 10:05:49
Quote from: Dennis on July 04, 2024, 09:51:57

Ornstein er troverdig, men det er for mange av 'bekreftet/avholdt' ITKere som påstår at Grayene har vært sinte, Archie grått og det er Leeds som har pushet på.

I alle kontroversielle overganger blir det jo en kamp om troverdigheten. Jeg syns ikke nå at det er så stor forskjell i de forskjellige versjonene
The Athletic beskriver også Grays og Leeds' posisjon mot slutten:

Though Gray left no doubt he was happy to remain at Leeds and that option was a possibility, there was frustration among those close to Gray about how the situation was handled and the pressure it created. The deal made business sense to Leeds under the circumstances.

Anywaqys, som du ser Det er historie nå.

We move on.

Noen vil bruke lenger tid enn andre, jeg er blant de. Er ikke over Bielsa engang og vet ikke helt om jeg blir det. :)

Som jeg har skrevet, tror jeg at min reaksjon er knyttet til en realisasjon om hvor Leeds er. Jeg ønsker ikke et RB Leeds, men med det inntoget og Leedslifes troverdige fremtidsspekulasjoner trodde jeg helt ærlig at det sportslige ville bygges rundt Archie Gray. De var inne på det i gårsdagens TSB; Joe Rodon var isolert sett en viktigere spiller enn Gray i fjor og ville helt sikkert vært det om de begge var her i år også, men det er noe med symbolikken. Et generasjonstalent, arvesølvet, en Gray. Altså noe langt større enn spilleren isolert sett. I større grad enn Smith, Milner, Lennon, Delph, Howson, Cook og Phillips m.fl.

Totalverdien på avtalen er høy. Utvilsomt. Fjerde største for en 18-åring. Michael fra TSB var gjest i Spurspodcast og der fikk han vite at mange Spursfans heller ville sett pengene brukt på spillere som Eze, enn Gray og Bergvall. Så får heller ikke Leeds hele den summen (Rodon trekkes fra) og det spørs hvor mye av dette som er knyttet opp mot at Spurs har suksess. For alt vi vet kan det ligge ting der som først betales når Tottenham vinner noe og da blir det aldri betaling... Man må nok til neste regnskap (eventuelt året etter det igjen om dette blir på 2024/25-regnskapet) før vi vet hvordan avtalen faktisk ser ut. Spurs betaler ikke £40 mill og jeg er spent på hvor mye Leeds faktisk ender med å motta i ren cash, om vi ser bort fra det som er tiltenkt å imøtekomme FFP/PSR. Når de selger han videre for langt mer, så er de (maksimalt) £25-30 millioner i kontanter for småpenger å regne - for en PL-klubb. Vi solgte vel ikke Ferdinand egentlig for den summen det ble oppgitt i media, da han gikk til de røde for snart et kvart århundre sida. Derfor er jeg litt skeptisk til disse summene. Regnskap og cash flow er ofte to helt forskjellige ting. Enda verre er nok mye av pengene som kommer rett i sluket av Ortas feilslåtte overganger, herunder JKA.

Det er eksempelvis derfor man 'aldri' driver byttehandler lenger. Regnskapsmessig er det langt bedre å selge Gray og kjøpe Rodon i egen handel. Eller at Man City betaler £5 millioner mer for Phillips, mens vi da betaler tilbake £5 millioner i form Gyabi. Leeds øker sin gevinst på Phillips, Man City klokker £5 mill i gevinst på en egen spiller - kontantstrømmen er lik, men begge pynter på FFP-regnskapet. Så tror jeg også PSR/FFP kommer til å se annerledes i løpet av et år eller to, grunnet presset fra de mektigste (les: rikeste) klubbene og trusler om egne ligaer. Så hadde Gray kommet to-tre år senere, er det ikke sikkert denne historien hadde behøvet å ende likt. Det kommer i så fall til å bli en ny skuffelse.

At jeg tar denne overgangen verre enn nedrykk og finaletap er ikke rasjonelt, det forstår jeg. Spillere har kommet og gått, også egenproduserte talenter. Sist med Kalvin Phillips. Hadde du fortalt meg på denne tida i fjor at Gray skulle få 52 kamper, hadde jeg vært svært bekymret over hvor tynn stallen til Leeds kom til å være - selv om vi visste om talentet hans. Det kommer nye spillere en gang og selv om jeg ikke tror Harry kommer til å bli lenge i akademiet, så kan vi håpe at Charlie Crew er den neste på lista.

Det var derimot noe spesielt med en ny Gray. Igjen, dette var de inne på i TSB i går. Jon Richardson, komiker og Leedsfan, fortalte de i en tidligere episode at Bielsa fikk mange av oss til å føle oss som barn igjen. Fotballen var plutselig noe nærmere det man ble forelsket i. Ingen Klopp-ete mas om slitasje på fjerdevalget han aldri hadde tenkt å bruke, spillebelastning med milliarder på benken, ingen fake positive coronatester for å strategisk utsette kamper. Kun fotball, underholdende sådan. Nettopp Gray var et bilde av dette for Bielsa også. Hvorfor skulle han, som Burnley, utsette kamper? Han hadde jo spillere i stallen han. At det var en 15 år gammel gutt, brydde ikke El Loco. Det er sånt jeg liker med den fyren, selv om den anti-kynismen kanskje taper deg noen poeng. Så har jeg sagt det også mange ganger før: heller 16 plass med underholdende fotball, enn å grinde seg til en 8 plass med dørgende kjedelig fotball. Fotball er underholdning; se bare hvor upopulære det engelske landslaget er for tida.

Som straks 40 år er det mye av dette som har blitt borte for rundt 25 år sida. Fotballen har vært kynisk i hele "min" tid, men den blir bare verre og verre. Jeg er både utdannet i og arbeider med revisjon og har derfor tett forhold til økonomi og regnskap, men jeg vil likevel at dette skal ha minst mulig med det daglige i fotball å gjøre. Richardson beskrev det i grunn perfekt med hvorfor jeg - med mange flere - satte så pris på Bielsa. Og hvorfor jeg hadde såpass mye håp knytta til en 18 år gammel Archie Gray. For da kan man nettopp se bort fra det absolutt kjipeste med fotballen: agenter, overganger (særlig de avtalt mellom klubbene for å omgå reglene), kontrakter, FFP...

Ikke en rasjonell reaksjon i det hele tatt. Tvert imot. Dog er jeg glad i fotball for underholdning, håp om suksess i den neste kampen og sesongen. Derfor ble salget av Archie Gray et stort skår i gleden for min - mer eller mindre påtatte - naivitet. Mye større enn Gray selv. Det er ikke enkelt å stadig bli mer fotballromantiker, samtidig som regelbruddene og kynismen blir flere og verre.

Leeds har tross alt enten forsøkt å følge reglene her, betalt gamle mareritt eller en blanding av begge deler. Trist at en 18 år gammel, tredjegenerasjons Leedsfan i egen klubb må ofres for det. Særlig når jeg er så sikker på at Summerville går senere i sommer og dette sannsynligvis kunne forhindret dette salget. I det minste kommende sesong. Leicester går opp med juks, Everton og Forest holder seg med juks. Villa er i toppen grunnet juks og Wolves har juksa på flere områder i årevis. Så har du Chelsea og Man City. Leeds prøver å følge reglene; hvorfor føles det ut som vi derfor betaler mest?

Stort hjertesukk. På samme tid er jeg glad det er fotballferie og ønsker at sesongen bare skal starte.
Marching on together!

Andersen

Uansett så ønsker jeg A Gray lykke til i Tottenham og PL. Så kan en jo håpe på at hvis gutten ikke spiller seg til fast plass på Tottenham så kommer han på utlån til gamle klubben igjen fra januar 25 igjen?

auren

Debuterte for Spurs i går som stopper! Gjorde selvsagt sakene sine meget bra og fansen har allerede trykket ham til sitt bryst...

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

auren

#140
Archie Gray's first half vs Hearts by the numbers:

-50/52 passes completed
-5 passes into the final third
-2/2 accurate long balls
-1 clearance
-1 headed clearance
-3 interceptions
-3 ball recoveries
-1/1 ground duels won
-3/3 aerial duels won
-0 fouls committed

A class start to life in Lilywhite, even playing out of position


auren


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Asbjørn

Tottenhampressen intervjuer Archie:

Det eg rimelig sikker på at både far og bestefar fortalte var at, ja, de hadde begge forlatt Leeds for en annen klubb. Men begge kunne også fortelle at de hadde returnert til Leeds. Dette behøvde ikke å være et endelig farvel...



During Tottenham's tour of Asia, the 18-year-old has sat down with journalist Alasdair Gold to discuss his move to the Lilywhites.

"At the start of the window I didn't really know anything about [a potential transfer anywhere] and I was content to stay at Leeds, but as soon as I heard Tottenham were coming in I was like 'I need to go there', Gray said.

"It's a huge club and my dad said that too. He came to my room one morning and said 'look, you've got to go to Spurs. It's a massive club'."

What Archie Gray's grandad said about joining Tottenham
And it is apparent it was not just Gray's dad – who played 51 times in the Premier League with Leeds, Nottingham Forest and Sunderland – who was in support of the move to London.

Gray's grandad, Frank, who also played for Leeds in the 1970s felt this was the right move for the youngster to make after impressing at Elland Road.

"My grandad was saying it as well, he's obviously done pretty well in his career, and he said at some point you've got to go to one of the biggest clubs in England and he thinks now is the right time and he thinks Spurs is a massive club as well," the 18-year-old added.

Now weeks on from the move, interestingly, Gray still hasn't changed his Instagram photo from him in a Leeds kit.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Hallgeir *

Archie spilte hele andre omgang mot Bayern München (privatkamp) i London (2-3).
Super Leeds since 1968