Rykter: Spillere inn og spillere ut, del 28. Foran sommervinduet 2025...

Started by Asbjørn, April 19, 2025, 23:00:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 68 Guests are viewing this topic.

Cherry

Skulle gjerne vært flue på veggen på kontoret til Farke nå om dagen!

Finner vi noe "kupp" som Tanaka i fjor?  Hvor mange er det snakk om at Farke mener vi trenger til stallen?
Er Harrison og Bamford med i planene denne sesongen?
Hva med Meslier, Gelhardt, Greenwood, Gyabi og Wôber?

Mener bestemt at vi fortsatt trenger 5-6 stk etter Nmecha og Bijol også - vi trenger kvalitet langt utpå benken i PL.

Asbjørn

Quote from: morten1966 on June 20, 2025, 08:34:04Hvorfor drøyer Bijol overgangen?

Leeds-Live:
a similar vein, United are understood be a little way off - or at least not close - on any new signing after Jaka Bijol. The Udinese centre-back is expected to be unveiled in the next few days with only 'admin' details to be sorted out.

The Slovenia regular completed his medical at the club on Wednesday, with club insiders indicating all has gone to plan. His arrival would be the second signing of the summer following Lukas Nmecha's capture.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Kato

Max Aarons går til Red Bull, men ikke til oss. Ender i Rangers.

GaryMac

Føler meg ikke helt komfortabel med Red/49'ers/Rangers-komboen. Veien ut i Europa og beløpene der er myyye kortere for Rangers enn for oss....

Kato

auren

Quote from: Kato on June 21, 2025, 14:38:18Bijol signert ifølge Romano.

Jupp:

Fabrizio Romano
@FabrizioRomano
⚪️✍🏻 Jaka Bijol has signed his contract as new Leeds United player. Deal sealed and here we go, confirmed.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

morten1966

Quote from: auren on June 21, 2025, 14:45:05
Quote from: Kato on June 21, 2025, 14:38:18Bijol signert ifølge Romano.

Jupp:

Fabrizio Romano
@FabrizioRomano
⚪️✍🏻 Jaka Bijol has signed his contract as new Leeds United player. Deal sealed and here we go, confirmed.

auren

Ikke noe fra Leeds enda!

Kato

Valentin Atangana, Stade de Reims, linkes inn. Klubben rykket ned. 19-åringen er defensiv midtbanespiller.

Asbjørn

Er vi enige om at Leeds-Live slett ikke er noen dårlig kilde?

De driver ikke med 'vi linker alt mulig av rykter som om alt er sant'.  Kvaliteten Beren Cross satte sitter i veggene fortsatt. Isaac Johnson har så langt fulgt opp.

(Alt dette er mine meninger).

Vel, her er hans oppsummeringer av sommeren så langt.

opinion:
Daniel Farke earns two Leeds United transfer advantages after Nmecha and Bijol success   
The Leeds United boss will be pleased with how the window is going

Leeds United chiefs are hoping to bring in at least five core players this summer, of which Jaka Bijol is one.

A first class striker, goalkeeper and left-back seem necessary while midfield is also important given there are currently only three realistic options there following the release of Josuha Guilavogui and return of loanee Joe Rothwell to parent club Bournemouth.

Har Gyabis innsats i Plymouth gjort ham fortjent til en sjanse i pre season?
Johnson tror ikke det.
Darko Gyabi returns to the fold after impressing in a lacklustre Plymouth Argyle side which was relegated from the Championship but surely the Premier League comes too soon for him just yet.

Furthermore, a left winger might be needed while back up at full-back and centre-back would be ideal. It shows the size of the task before Leeds and how much more business could still be done despite a good early start.

Leeds Live understands that United are not yet close to a third signing as things stand but tireless work is being carried out by the club's recruitment team to work towards their next targets.

Club insiders have outlined that part of the reason why the bulk of transfers look set to be done post-July is less so to do with spending limits - although that is clearly a significant factor - but more to do with the fact that those being targeted have rival interest.

As a result, players will take more time to mull over their future and deliberate over what their next step is. United are taking an ambitious approach to the market and will make a move for an esteemed player, even if the chances of landing them are slim, should a sliver of interest be shown.

That explains the £22million bid for Strasbourg midfielder Habib Diarra, who is thought to have a lot of clubs circling him. Where his future lies, having been told he can leave the French club, might not reach a quick conclusion.

While there is no point grabbing players early in the window for the sake of it and compromising quality as a result, trying to get signings through the door in good time is still important. It's something Daniel Farke, and all managers, prefer.

It gives a coach time to set in his tactics and establish the hierarchy - and therefore the equilibrium of the squad mood. After all, no player will be utterly thrilled to see a new signing who plays in his position walk through the door.

Such individual morale becomes more volatile the closer to the season it gets - no-one wants the scenario of training all summer believing you will be first choice before a last-gasp signing is brought in to steal your thunder.

While Farke has underlined that he is not 'a robot' and understands player emotions, he has also made clear that this is professional football. And at the end of the day, it is his job and the club's status that is on the line.

The benefits of acquiring your players early are clear on several fronts. Firstly it gives time for the new recruits to bed in so by the time the season starts they are settled and feel comfortable.

But it also establishes the hierarchy early on. And if a player who has been usurped creates a negative aura or asks to leave, an exit can be facilitated if their presence will be a hindrance.

For clarity, there is no suggestion of anything like that occurring within the United squad at the moment. But clearly, attaining good morale will be important amid potential - and likely - hardship next season.

Keeping sound team spirit will be crucial. Farke has managed to achieve that throughout his career, which is encouraging. Because ultimately, this might be his best yet last chance to show his acumen as a manager in the Premier League.

Siste her er crucial - det er now or never for Farke.
Hans sjanse til å forbli i Premier League og ikke bare være opprykksekspert

https://www.leeds-live.co.uk/sport/leeds-united/daniel-farke-earns-two-leeds-31905679

Tell me  Tell me

Dylan

auren

Egentlig ikke så mye nytt, men tar det nå med:

Isaac Johnson
@isaacjohnsonLL

Understand Manor Solomon's preference is to stay at Tottenham next season, casting doubt over a Leeds United summer deal

Yet the transfer door remains ajar - lure of peak PSR profit & CL homegrown quota issues could still lead to a Spurs exit #lufc

auren

Asbjørn

13 minutters intervju med Jaka Bijol (fra før Leeds kom inn i bildet) men man får likevel et inntrykk av hvem han er.
(skru på teksting det hjelper meg i alle fall)

https://www.youtube.com/watch?v=cbeYOuQURlE
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Leeds United keen to replace Firpo with Buneo
The Whites have stepped up their pursuit of a left-back after adding Bueno to their wish list, according to the Sunday Mirror (22 June, page 66).

The Sunday Mirror states that there is hope Wolves would still sell Bueno despite Rayan Ait-Nouri's departure to Man City.
...
kommentar på waccoe:
Bielsa used to talk about him in literally every press conference.

That's good enough for me.

(LOL, Dennis, denne skjønte eg) :D

Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Quote from: Asbjørn on June 22, 2025, 13:20:05Leeds United keen to replace Firpo with Buneo
The Whites have stepped up their pursuit of a left-back after adding Bueno to their wish list, according to the Sunday Mirror (22 June, page 66).

The Sunday Mirror states that there is hope Wolves would still sell Bueno despite Rayan Ait-Nouri's departure to Man City.
...
kommentar på waccoe:
Bielsa used to talk about him in literally every press conference.

That's good enough for me.

(LOL, Dennis, denne skjønte eg) :D

;D

I farta tar jeg ofte - likt som med Rodon - ikke med Solomon i vurderingen. Veldig synd at vi ikke hadde en opsjon på han. Nå er Daniel Levy kjent som en av de hardeste nøttene å forhandle med, men Solomon gikk fra skade til skade og Spurs har "fjorten venstrevinger" som en kompis (Tottenham-fan) sier. Selv om Levy er vanskelig i forhandlingene, syns jeg derimot ikke Spurs overgangslogistikk er spesielt mye å skryte av. De finner veldig spennende enkeltspillere, men lagsammensetningen sliter de med. De var hissige på å forsterke med all verdens talenter i fjor, men glemmer å ha 'noen voksne' også. Synd der at Leeds ikke klarte å innlemme en opsjon.

Så vet vi selvsagt lite om hva som lå bak. Om det var Spurs som nektet å ta det med, om spilleren gav inntrykk at dette var midlertidig (vi vet at han har trivdes både på og av banen i etterkant) eller om det ble fort kort tid til å begynne å forhandle, er ikke godt å si.

Uansett må Leeds på jakt etter (minst) en venstreving. Solomon har PL-nivået inne, men klarer vi å hente han nordover igjen? Og så må man huske på at dersom det blir gjort, er ikke det en reell forsterkning av laget fra i fjor - selv om det er en forsterkning fra stallen pt.

Stor jobb å gjøre!
Marching on together!

Asbjørn

Salzburgs israeler Oscar Gloukh (21, offensiv midtbane)

Comes from here:

https://www.lagazzettaexpress.com/fr/p-52900

Leeds United – Transfer Window: Advanced negotiations for Israeli attacking midfielder Oscar Gloukh (RB Salzburg)
Leeds United are interested in Oscar Gloukh, a 21-year-old Israeli attacking midfielder currently under contract with RB Salzburg until 2027, according to an exclusive report from Le Nouvel Echo. This potential transfer is attracting attention for several reasons, notably due to the player's renowned attacking skills.

Leeds United will have to navigate the negotiations skillfully, as Oscar Gloukh's contract with RB Salzburg could pose challenges. The transfer fee could be around €25 million , reflecting the player's high value on the European market.

Oscar Gloukh's talents are in high demand in Europe, and Leeds hope his acquisition will bring a new dynamic to the team. This potential move is part of the club's broader strategy to strengthen its creativity on the pitch.

Tell me  Tell me

Dylan

Kato

Hva skal man tro på? Etter å ha lest at vi skal handle spillere med fysikk og erfaring fra PL, har vi blitt linket med spillere fra hele Europa... bortsett fra PL.

leedslife

Det virker som vi opplever at de hjemlige spillere på nivået vi er ute etter er overpriset og vi prøver lykken på kontinentet.
Det minner på mange måter veldig mye om sommeren 20´, men det er tidlig enda. Time will show.

Gloukh er jeg positiv til. Gikk vel til finalen i U-19 mesterskapet noen år tilbake.
Spilte mot Norge for noen måneder siden.
Stort potensiale.

Dennis

Quote from: leedslife on June 23, 2025, 10:06:19Det virker som vi opplever at de hjemlige spillere på nivået vi er ute etter er overpriset og vi prøver lykken på kontinentet.
Det minner på mange måter veldig mye om sommeren 20´, men det er tidlig enda. Time will show.

Gloukh er jeg positiv til. Gikk vel til finalen i U-19 mesterskapet noen år tilbake.
Stort potensiale.

Vi får håpe han er bedre enn forrige 21-åring vi henta fra RB Salzburg for omtrent samme spekulerte pris, i så fall. ::)
Marching on together!

auren

Leeds United News
@leeds_utd_news

Talks between Betis and Leeds are at an impasse, over a deal for Mateo Joseph.

Betis offering £6.9m, Leeds want £8.5m at least.

auren

leedslife

Quote from: Dennis on June 23, 2025, 10:19:52
Quote from: leedslife on June 23, 2025, 10:06:19Det virker som vi opplever at de hjemlige spillere på nivået vi er ute etter er overpriset og vi prøver lykken på kontinentet.

Stort potensiale.

Vi får håpe han er bedre enn forrige 21-åring vi henta fra RB Salzburg for omtrent samme spekulerte pris, i så fall. ::)
Tror klubben bør få satt sammen en ordentlig stamme i laget først.

Gloukh var en av de beste fra sin generasjon noen år tilbake.

Det kan treffe fra dag en, men størst er sjansen for at det blir som med Brenden så lenge stammen ikke er sterkere og klubben ikke evner å etablere seg på et stabilt nivå.

Dette skal ikke bli noe ukentlig sutretråd for meg, men jeg må ærlig innrømme jeg er svært skeptisk til teamet over Farke og A-laget. Jeg synes det ser tynt ut opp mot konkurrerende klubber over oss, Burnley og Sunderland.
Så kan det heldigvis snu fort i fotball med et-par stang inn.

Dennis

Quote from: leedslife on June 23, 2025, 10:29:56

Stort potensiale.

Det kan treffe fra dag en, men størst er sjansen for at det blir som med Brenden så lenge stammen ikke er sterkere og klubben ikke evner å etablere seg på et stabilt nivå.

Dette skal ikke bli noe sutretråd for meg, men jeg må ærlig innrømme jeg er svært skeptisk til teamet over Farke og A-laget. Jeg synes det ser tynt ut opp mot konkurrerende klubber over oss, Burnley og Sunderland.

Jeg har hatt tro på at Leeds har to planer, en for PL og en for videre CC-spill. Baserer det for så vidt ikke på stort mer enn slik ting som Leeds f.eks. ikke ville betale for mye for Cameron Archer i januar.

Svaret får vi utover sommeren. Blir det Underwood og Robbie Evans som erstattet Steinsson og Hammond, og dett var dett? Eller skal man supplere i organisasjonen? Vi ble jo lovet 'massive investeringer' som visstnok ble forhindra av FFP/PSR så lenge vi var i CC. Dette er retorisk, all den tid jeg ikke stoler på ord fra verken Everton-mannen Angus Kinnear, Paraag Marathe eller eiere for øvrig. Handling trumfer ord uansett.

Har liten tro på splashing av penger, men å rykke ned igjen er jo katastrofe for investering til 49ers Entreprises, så for å opprettholde og øke verdien av sine aksjer bør de jo investere også. Det er vel den rollen (grovt sett) Adam Underwood har, men tenk om Leeds hadde gått ut og henta Dan Ashworth som sportsdirektør og gitt han tøylene til å skape den modellen Brighton har. I Newcastle har det også vært suksessfulle investeringer, selv om han var der relativt kort.

Leeds bør utvilsomt ta læring - som du har vært inne på - av sist gang, hvor det var en mann som holdt klubben sammen. Jeg skal ikke sammenligne Bielsa og Farke utover det, men - igjen som du har sagt - felles er at begge har en sterk posisjon i klubben. Det fungerte strålende i CC, men klubben må kunne overleve trenere og spillere. Det burde være means to an end og når vi er (tilbake) i PL, bør det absolutt bygges et fundament - fordi Leeds kommer til å måtte selge spillere for å holde den økonomiske skuta flytende og samtidig kunne supplere til stallen. Dette må kunne overleve en enkelt treners visjon og ønsker over tid. Tenker da i større grad systemet og en underliggende plan, enn hver enkelt overgang.

Ellers håper jeg heller på noen grizzled, PL-bastards, fremfor uferdige, men talentfulle spillere i sommer. Vi trenger typer som tåler tøffe kamper, som er i stand til å klore til seg ett poeng eller en seier i siste minutt. Ikke spillere som kan briljere i perioder, men som faller sammen. Dette blir selvsagt fryktelig hypotetisk, da det ikke er noe klart skille på alder, kvalitet, stabilitet osv. Archie Gray er ett eksempel på hvordan talent og lav alder ikke er til hinder for stabile prestasjoner eller svakere mentalitet. Ampadu også, selv om han kan skilte med noen år ekstra.

Et eksempel jeg har vært inne på før, er hvordan jeg tror Spurs gjorde en enorm feil ved å selge Højbjerg før denne sesongen. Skadeskutt tropp er en ting, men en erfaren og dønn ærlig arbeidsmann hadde hjulpet et ungt og relativt uerfarent lag. Her håper jeg Leeds er på ballen, vi trenger et par spillere av den typen. Grå og litt kjedelig, men som bretter opp ermene hver eneste gang - og samtidig hjelper til med å la yngre spillere utvikle seg.
Marching on together!

leedslife

Quote from: Dennis on June 23, 2025, 10:46:18
Quote from: leedslife on June 23, 2025, 10:29:56

Stort potensiale.

Dette skal ikke bli noe sutretråd for meg, men jeg må ærlig innrømme jeg er svært skeptisk til teamet over Farke og A-laget. Jeg synes det ser tynt ut opp mot konkurrerende klubber over oss, Burnley og Sunderland.

Jeg har hatt tro på at Leeds har to planer, en for PL og en for videre CC-spill. Baserer det for så vidt ikke på stort mer enn slik ting som Leeds f.eks. ikke ville betale for mye for Cameron Archer i januar.

Svaret får vi utover sommeren. Blir det Underwood og Robbie Evans som erstattet Steinsson og Hammond, og dett var dett? Eller skal man supplere i organisasjonen? Vi ble jo lovet 'massive investeringer' som visstnok ble forhindra av FFP/PSR så lenge vi var i CC. Dette er retorisk, all den tid jeg ikke stoler på ord fra verken Everton-mannen Angus Kinnear, Paraag Marathe eller eiere for øvrig. Handling trumfer ord uansett.

Har liten tro på splashing av penger, men å rykke ned igjen er jo katastrofe for investering til 49ers Entreprises, så for å opprettholde og øke verdien av sine aksjer bør de jo investere også. Det er vel den rollen (grovt sett) Adam Underwood har, men tenk om Leeds hadde gått ut og henta Dan Ashworth som sportsdirektør og gitt han tøylene til å skape den modellen Brighton har. I Newcastle har det også vært suksessfulle investeringer, selv om han var der relativt kort.

Leeds bør utvilsomt ta læring - som du har vært inne på - av sist gang, hvor det var en mann som holdt klubben sammen. Jeg skal ikke sammenligne Bielsa og Farke utover det, men - igjen som du har sagt - felles er at begge har en sterk posisjon i klubben. Det fungerte strålende i CC, men klubben må kunne overleve trenere og spillere. Det burde være means to an end og når vi er (tilbake) i PL, bør det absolutt bygges et fundament - fordi Leeds kommer til å måtte selge spillere for å holde den økonomiske skuta flytende og samtidig kunne supplere til stallen. Dette må kunne overleve en enkelt treners visjon og ønsker over tid. Tenker da i større grad systemet og en underliggende plan, enn hver enkelt overgang.

Ellers håper jeg heller på noen grizzled, PL-bastards, fremfor uferdige, men talentfulle spillere i sommer. Vi trenger typer som tåler tøffe kamper, som er i stand til å klore til seg ett poeng eller en seier i siste minutt. Ikke spillere som kan briljere i perioder, men som faller sammen. Dette blir selvsagt fryktelig hypotetisk, da det ikke er noe klart skille på alder, kvalitet, stabilitet osv. Archie Gray er ett eksempel på hvordan talent og lav alder ikke er til hinder for stabile prestasjoner eller svakere mentalitet. Ampadu også, selv om han kan skilte med noen år ekstra.

Et eksempel jeg har vært inne på før, er hvordan jeg tror Spurs gjorde en enorm feil ved å selge Højbjerg før denne sesongen. Skadeskutt tropp er en ting, men en erfaren og dønn ærlig arbeidsmann hadde hjulpet et ungt og relativt uerfarent lag. Her håper jeg Leeds er på ballen, vi trenger et par spillere av den typen. Grå og litt kjedelig, men som bretter opp ermene hver eneste gang - og samtidig hjelper til med å la yngre spillere utvikle seg.

Ut fra hva jeg har fått med meg så virker det som at Underwood har blitt oppgradert i en ren sports direktør rolle som er lik den vi hadde for noen år tilbake. Evans har vel gått inn som en managing director også har du Greer og Eisenberg som har blitt promotert innenfor administrasjonen som Leeds har pr.nu.
Det interessante med det er jo at Kinnear selv gikk ut i en podcast og sa etter sparkingen av Orta for noen år tilbake at Leeds mest sannsynlig ville gjøre en endring på den modellen. Det ble  det jo forsåvidt også gjort da Leeds i større grad leide Hammond og hans team inn som konsulenter for en periode. I utgangspunktet var jo 49ers interessert i Webber fra Watford ved hjelp av et agentselskap, men han var mer innstilt på å klatre Mount Everest enn å tenke fotball.
Steinsson sin skifte av posisjon (lik Edu og Forest sin parably?) gagner i min bok først og fremst 49érs og dems parably i langt større grad enn Leeds.
Og det er jo forsåvidt en veldig smart move for dem hvis man har i bakhodet hvilket markeder de ønsker å ta de neste 10 årene med tanke på alt som skjer innenfor det 10 året for et amerikansk selskap som driver innenfor underholdning.
På den andre siden har du Kinnear som drar til Everton og får lov til å dra ut sitt blueprint med god støtte i en klubb som flytter inn i et flukende nytt stadion.
Vi har diskutert Kinnear mye de siste årene meg og deg, men en ting man ikke kan ta fra han er jobben han gjorde i West Ham og Arsenal i forhold til  det kommersielle og to klubber som nå står godt plantet i Europeisk målestokk. Begge klubber med nye stadion og ikke minst arbeidet i  Leeds som man på et tidspunkt får opp innenfor topp 20 i 2023 Deloitte Money Football League. Nå er så klart ikke dette Kinnears fortjeneste alene, men som idag, var det ikke akkurat en merritert administrasjon i Premier League målestokk vi stod med tilbake i 2016/2017.
Fra markedsførings assistent i Arsenal tidlig 2000 tallet så er det vel snart to tiår med erfaring og ikke minst prestisjefulle prosjekter, gjennomføringer og oppnåelser som akkurat gikk ut døra og har lagt frem en plan hos en konkurrerende klubb som ser langt mer troverdig og slagkraftig ut enn vår akkurat idag 23 juni. Og resultatet av slike planer ser man oftest innen 3-5 år, så jeg føler Leeds står litt igjen etter startskuddet har gått, men igjen - time will show.
Ser man annerledes på det så har vi jo både sett og opplevd hvordan en klubb kan løfte seg på kort tid med bare noen få riktige ressurser.
Sommeren 2018 til 2020/2021 er det vel få som har sett maken til.

Poenget mitt her er at de visjonene han snakket om i podcasten den gang legger han ut i all sin prakt i Everton kan det se ut til.
Blueprintet hans i  Everton er uten en definert sportsdirektør, men heller en organisasjon/sportslig nett som i større grad hviler på flere nøkkelROLLER.
Han tok med Hammond og hans team på 2-3 mann fra Leeds til Everton.  Pluss Smith som de fikk lokket hjem fra en tungvekter rolle i Man City - med to fra hans team som blir med til Everton.
Det snakkes også om at man går vekk fra og lene seg på type agent/agentselskaper som man så tydelig hos Leeds i starten med treningssenteret Aspire og ikke minst Cultural. (vi husker alle Ideguchi, Bouy, samt første modellen). Mao, man ønsker å utgangspunktet å bygge opp infrastukturen innenfra.
For meg er det Kinnear viser frem nå sammenlignbart med suksessen og stabiliteten man har sett hos feks Brighton og andre klubber som i større grad har dyrket roller og et sportslig nett som jobber stabilt selv om resultatene svinger. Uten i fra er det mange av de samme ingrediensene. Og kildene er også ganske sammenlignbare.

Det står jo ikke stille i Leeds heller.
Det er planer rundt ny stadion og infrastuktur som mest sannsynlig vil akselrerer neste årene om vi klarer å stabilisere oss sportslig.
Lite er kommet ut fra Red Bull. Jeg klarer ikke helt å tro at de ønsker og være med som en aktør uten påvirkningskraft. De kan dette spillet bedre enn noen andre.
Og der det virker som Leeds har hentet inn kompetente folk rundt ny stadion og merkevaren, så kommer man ikke vekk i fra at administrasjonen mangler kraft og erfaring fra øverste nivå i fotballen hva gjelder sportslig kompetanse - og ikke minst referanser som er det mest trendyet ordet i fotballen om dagen.

(Vi må ta med utfordringene et amerikansk del/eierskap opplevdes for Parish med amerikanerene Blizer og Harris - medietrøkk, konkurranse, men mest av alt kultursjokket)
Her hjemme så har man kanskje fått noen små drypp hos IK Start i deres dualmodell med amerikanske eiere.

Tar du vekk de store, tunge klubbene i PL som tilhører toppen og og setter oss over Sunderland og Burnley så er det en tøff konkurranse vi går opp mot hvis vi ser under her:

Når jeg ser på tabellen så ser det ut som ulven (Wolves) skal til slaktebenken. Men ellers er det ikke mange andre svakhetene for å være helt ærlig.  West Ham sine siste sesonger har sjonglert fra Europa til rett over nedrykk. Man vet ikke hva man får. For min del så synes jeg de har mistet mye av identiteten sin.
*Jo, jeg synes ManU ser fryktelige ut på alle mulige områder. Blir ikke overrasket om de får en ny tøff sesong. De er et helt eget kapittel. Rett og slett sjokkerende det som stadig kommer frem til overflaten.
Men jeg føler at begge de to klubbene har et gir ekstra i en nedrykkskamp.

* Det er voldsomme investeringer hva gjelder data og infrastruktur hos flere av lagene midt på tabellen. (Fulham, Palace, Brighton, Brentford, Bmouth)
* Everton kan lokke spillere med helt ny stadion og sportslig modell under Kinnear. (Les: Villa 27 plans/ Monchi nettverket)
* For første gang på lenge vil det være store muligheter både økonomisk og rundt spillerlogistikk da man har et rekord antall engelske klubber med i Europa.(tenk på sluttspillet og vinduet neste sommer og hva det kan gagne disse klubbene) (Forest, Palace, Villa, Newcastle)
* Bmouth har et av europas beste trenings og rehabiliterings fasiliteter klare. ( les: Forest - / Newcastle 29/30 plans)
* Brentford tar i bruk helt ny spillerteknologi i utkanten av 2025.
* Fulham kan om noen uker stå i en posisjon der de innkaserer en helt uhorvelig stor sum penger fra Leeds hvis Muniz overgangen realiseres.
For min del her så er vi litt tilbake til det vi diskuterte i fjor vedr Gray, Summerville og Rutter. Leeds står igjen med svake kort her mener jeg. Vi må komme oss i en posisjon der vi sitter med de beste kortene rundt bordet.
* Ellers har du endel gamle storheter som fortsatt famler i blinde (Manu i hovedsak), men som mest sannsynlig har 2-3 ordentlige drag igjen før de må inn i en ordentlig reset.
Alikavel har disse klubbene fortsatt en vanvittig drakraft både økonomisk og som trekkraft, men også helheten rundt neste generasjons stjerner. Vi er pr nå ikke i stand til å konkurrere med de. Kanskje over en sesong, men over tid er vi langt, langt unna.
* Spurs hentet Frank, men er det så enkelt at det er løsningen? Stort spmtegn. Men som med Ben White i 2020 så hindrer det oss kanskje fra å hente vår beste spiller forrige sesong.
* Brighton ekspanderer voldsomt på flere områder. Blir ikke overrasket om de kan bli et slags "Dortmund" på sikt. En sterk mellomstasjon for de beste unge spillerne.

Så er det vel ikke tvil om at noen klubber er i rød/grå sone vedr potensielle økonomiske restriksjoner, men poenget mitt er at flere av klubbene ligger årevis foran oss. Det er nesten ikke til å tro på enkelte områder.

Newcastle eksempelet ditt er jo strålende  på alle mulige måter og tar man vekk pengekassen så kan situasjonene til klubbene og stemningen sammenlignes på veldig mange måter.
Fantastisk rekruttering på trenersiden. De fikk inn en trener med masse PL erfaring. Ikke minst et team som var spennende og fremme i skoene i å tenke nytt og ta i bruk metoder for å hente marginer.
Det kom inn stor kompetanse til sportslig modell og ikke minst solide signeringer i 11éren.
Pope,Burn og Trippier. Barnes og Gordon som kunne gå inn fra dag 1.
Wood ble vel også signert helt fra begynnelsen om jeg husker riktig.

Fra et klubb perspektiv så er skuta stabil og klar for videre progresjon. Fra et fan perspektiv tok de vel sitt første ordentlige trofé i våres.

Penger eller ei. Imponerende hva de har realisert på kort tid når man tenker tilbake på da Harrison dunket den fjerde scoringen i krysset på Elland Road for noen år siden. (unnskyld - femte)

Dennis

Newcastle er et interessant case. Man kan si mye om eierskapet, men de virker å ha holdt seg innenfor regelverket når det gjelder FFP/PSR. De var vel en av tre-fire klubber som var til vurdering i vinter, men det kom ikke noe mer offisielt ut av det av hva jeg fikk med meg. Ikke at et passivt-PL er noe kvalitetsstempel på det.

Men, Ashworths 12 første signeringer sier litt om hvordan de bygget et topplag på svært kort tid. Penger hjelper selvsagt, men vi får i alle fall gå ut fra at de er innenfor reglene. Nøkkelen er Eddie Howe, i slutten av 2021. Men spillerne viser også litt.

I tillegg til noen tenåringer, hentet de nevnte Trippier, Pope, Wood og Burn på rundt 30 år, Bruno Guimaraes og Matt Targett i midten av 20-åra og stortalentene Isak og Botman (skadeplaget) på ett-par-og-tjue. Guimaraes og Isak er de åpenbare stjernesigneringene her, med en samlet verdi på minst 2 mrd. Minst like viktig var nok de fire første.

Trippier var enorm i et par sesonger, før det har stoppet opp. Både Burn og Pope også har vært svært gode. Jeg er jo veldig opptatt av _typer_.  Det er ganske sikkert at disse har bidratt enormt med rutine, lederegenskaper, profesjonalitet osv. Burn og Trippier er/har vært kaptein ved flere anledninger, Bruno G, Wood og Isak leder også utvilsomt på hver sin måte. Leeds virker pt veldig utsatt for fravær av Ampadu feks. Det skjedde i år og det skjedde i fjor. Laget virker rett og slett mye svakere uten sin kaptein. Det er vel og bra at Ampadu er god, men vi trenger flere som kan lede - ser det i alle fall ut utenfra. Alle som har spilt lagidrett vet hva jeg tenker på da. Det trenger ikke være den beste spilleren i laget rent individuelt. I Newcastle har flere av disse vært kaptein (i tillegg til Lascelles), mens folk som Joelinton har hatt båndet. I tillegg har Botman vært en leder i juniorlandslaget.

Det er ingen tvil om at de litt mindre sexy overgangene har bidratt sterkt til å løfte og stabilisere klubben i toppen, for deretter å kunne hente folk som Tonali, Gordon, Livramento og Hall. I tillegg til Harvey Barnes, som er en spiller jeg har veldig sansen for.

Ikke alle har vært utelukkende suksesser selvsagt. Botman har slitt fryktelig med skader de to siste åra, mens Tonali var utestengt hele første sesongen. Tullete overstraff til tross; han visste om reglene. En strålende spiller på sitt beste er han uansett, fortsatt ung også. I tillegg har de spillere som nettopp Livramento og Hall med tid til utvikling, mens Barnes som ofte starter fra benken viser at dybden er der.

Nå blir dette en vurdering av Newcastle i en rykte-tråd om Leeds, men hele poenget mitt er at jeg håper Leeds følger denne modellen. Rutine og bærebjelker inn, før man supplerer med spillere med et enda større talent og verdipotensial. Leeds begynte i feil ende, da man hentet Rutter og Aaronson på tidspunktet de gjorde - da de burde valgt 'grizzled bastards' for å sitere Dan Moylan. Verdien til spillere som Pope, Burn og Trippier fikk man tilbake i PL-spill, deretter CL- og ligacup-seier, ikke overgangssummer. 

Viktigst av alt er likevel treffsikkerheten. Vi har ikke råd til å bomme på måten som ble gjort sist med Roca, Aaronson, Kristensen m.fl. Blant Dan Ashworts overganger i Newcastle, er det mange sterke overganger blant de dyreste. Jeg inkluderer da Sandro Tonali, på tross av en sesong på sidelinja. Han har begynt å betale tilbake. Isak også, kosta over 60 mill pund og er i dag verdt et sted mellom to- og tre-gangen - i tillegg til alle scoringene han faktisk har levert.

Ellers er det bare å skrive under på mye av det du skriver og nikke anerkjennende til flere ting jeg ikke har tenkt i samme detalj på. Jeg tror for øvrig også at Angus Kinnear har vært i en utsatt posisjon, spesielt under Radrizzani. Han skrev under på de famøse kontraktene med låne-klausulene, men hva slags mulighet hadde han til å nekte med de store egoene er ikke godt å si. Hans styrke er det kommersielle, ikke det sportslige. Spørsmålet er om ikke Leeds burde hatt en sportsdirektør i større grad. Kan sikkert argumentere for at Gretar Steinsson hadde denne rollen de siste åra; navn og innhold er ikke så viktig. Poenget er at Ashworth hadde ikke signert på de avtalene Orta kom drassende med; han stod på sine prinsipper i Man Utd og mista jobben der, fremfor å fire for Ratcliffe. Noen rapporter påstår det er klubben som mente han var for treg, men jeg har ingen tro på at de hadde brukt så mye tid og penger på å hente han fra Tyneside, om de ikke i utgangspunktet hadde en mer langsiktig plan.

For øvrig er jeg spent på hva som skjer i nettopp Wolves og Brentford. Det virker som Keith Andrews, tidligere dødballtrener hos dem, er nærmest. I tillegg er jeg langt fra sikker på at ikke ting plutselig kan skje i Notts Forest med den volatile eieren der. Neppe nedrykkskamp, men jeg tror de får det tøffere. Everton har en strålende trener som holder de oppe.

Nu vel, tilbake til Leeds-rykter. ;)
Marching on together!

Asbjørn

Skal ikke mene så mye om Newcastle - men det overrasket meg at de er omtalt som et mønsterbruk. Har hatt den saudiarabiske stat som eiere i fire år nå og fortsatt ikke blant 'de store' i Premier League (jojo, de nærmer seg, eg ser den)...

For et utrent øye er det vanskelig å mene stort om Leeds' struktur før man kan bedømme i etterkant.

Er glad Farke får prøve seg i Premier League nå. Fallhøyden med et bytte før denne sesongstarten ville vært gedigen. Kunne selvsagt gått bra, men like lite garantier i et bytte som det er med å kjøre på med en som har lykkes i Championship.

Det var altså konsulent Hammond som anbefalte klubben å satse på Underwood.
Grådig spent på den...

Og hvilken spillerstall vi stiller med i det vinduet stenger er eg fortsatt meeeget spent på.

Fortsatt er ambisjonene mine bare å holde seg i divisjonen. Denne sesongen. Og så neste sesong. Og sesongen deretter. Så kan man kanskje begynne å se oppover

Skjønt, en 14.plass med god klaring til nedrykksstreken hadde gjort seg come May 2026 også.

Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Quote from: Asbjørn on June 23, 2025, 14:55:42Skal ikke mene så mye om Newcastle - men det overrasket meg at de er omtalt som et mønsterbruk. Har hatt den saudiarabiske stat som eiere i fire år nå og fortsatt ikke blant 'de store' i Premier League (jojo, de nærmer seg, eg ser den)...

For min del handler det ikke om hvem eierne er. Hadde det vært integritet i Premier League-ledelsen, hadde de aldri fått lov å eie en klubb - umiddelbart pga den problematiske staten det er og fordi det er rart at et land (mer eller mindre) skal eie en klubb. De ble vel først nekta, enkelt sagt starta de opp et fond og PL mente da det var 'armlengdes avstand'.

Kan jo minne om at EFL i utgangspunktet nektet Cellino fordi han ikke hadde betalt moms på en yacht. Menneskerettigheter er det ikke så fali' med tydeligvis...

Jeg tenker mer sportslig. At de ikke har gone full Man City eller Chelsea. Selv om de er verdens aller rikeste fotballklubb i praksis, er det langt opp til de to nevnte eller slik PSG holdt på. Selv Nottingham Forest fremstår for meg som en klubb som i langt større grad ser ut til å bryte finansielle regler med å kjøpe to hele staller - og var en hårsbredd unna å gå ned. De skryter jo mange folk uhemmet av etter årets sesong.

Bare for å si det enda en gang, det er altså rent sportslig. Eierskapet er under enhver kritikk og man trengte kun se femten minutter av Prime-dokumentaren deres for å skjønne at det var et bestillingsverk av sportsvasking, slik Saudi og lignende stater driver med. Nå virker det jo også som kjernekaren Infantino har lagt planen klar for at det kun er en mulig vert for fotball-VM i 2036 også. Hurra.
Marching on together!

auren

Meslier ser ut til å være på vei til Fenerbache:

Ajansspor
@ajansspor
·
Follow
Ajansspor Özel - @aygunozipek

🧤 Fenerbahçe'de Livakovic ile yollar ayrıldı. Fenerbahçe, Leeds United takımının file bekçisi Illan Meslier ile her konuda anlaşma sağladı.

🛫 Futbolcunun hafta sonu İstanbul'a gelmesi bekleniyor.

🧤 Fenerbahçe has parted ways with Livakovic. Fenerbahçe has reached an agreement in all aspects with Leeds United's goalkeeper Illan Meslier. 🛫The player is expected to arrive in Istanbul this weekend.

auren

morten1966

Fokus nå må være keeper,back,midtbanespiller og en spiss!

Dennis

Quote from: morten1966 on June 24, 2025, 07:34:07Fokus nå må være keeper,back,midtbanespiller og en spiss!

Leste en nyhet (Vg eller Tv2) i morges som snakket litt kort om økonomi.

Scum og Chelsea skal være i god posisjon i sommer. Uvisst hvordan de røde kan være det etter årevis med enorme underskudd. Chelsea har jo begått meget kreative forretninger og regnskapsføring med å selge til seg selv, så de har god buffer.

Verdt å merke seg at klubbene har stemt ja til å kunne fortsette på den måten...

Villa er i trøbbel, mens Everton og Leeds ble nevnt som to klubber som må ta en titt på regnskapet før 1.juli.

Spent på hvor dette tar oss. Som sagt flere ganger vil jeg se handling og ikke lovnader, men Angus har jo fortalt oss hvordan spill i CC forhindra de store investeringene eierne ville ta både i infrastruktur og på banen.
Marching on together!

auren

Sakser fra en poster på Waccoe:

From ornsteins transfer article

Leeds United are interested in Union Saint-Gilloise midfielder Noah Sadiki. Sadiki, a 20-year-old DR Congo midfielder, won the Belgian title with USG last season, qualifying the club for the Champions League for the first time, and was also named in the division's team of the year. Leeds have not yet submitted a bid, but are among a group of European clubs interested in a player worth an estimated €20m. Sebastian Stafford-Bloor and Beren Cross

Newcastle will consider offers for Longstaff, who is going into the final 12 months of his deal and turned down opportunities to leave in January. Should Newcastle sell the 27-year-old, they can bank "pure profit" in PSR terms. Promoted Leeds United are among the multiple English clubs who are interested.

Howe is keen to keep Nick Pope, even if a rival goalkeeper joins. The 33-year-old has been linked with an exit, but he is still first choice, and Howe wants to increase depth in that department. Pope is settled and happy on Tyneside.

Tottenham's finances will be boosted by competing in the Champions League next season which was their reward for winning the Europa League. They should be able to command decent fees for a few fringe members of their squad, including Manor Solomon, who was a key figure for Leeds United in their promotion from the Championship last season.

auren

Fantasyland

Begynner å få traction nå:

Sébastien Vidal
@SebEcrivainFoot
Translate post
Illan Meslier 🇫🇷 va quitter Leeds United pour rejoindre Fenerbahçe 🟡🔵

Le gardien de 25 ans est attendu à Istanbul ce week-end. Identifié comme successeur de Livaković, il devrait s'engager malgré la remontée de Leeds en Premier League. #LUFC #Fenerbahce #Mercato

Illan Meslier 🇫🇷 will leave Leeds United to join Fenerbahçe 🟡🔵

The 25-year-old goalkeeper is expected in Istanbul this weekend. Identified as Livaković's successor, he is expected to sign despite Leeds' promotion to the Premier League. #LUFC #Fenerbahce #Mercato

Dennis

Nå tror jeg ikke Leeds kommer til å hente en reservekeeper ettersom Karl Darlow med all sannsynlighet blir det/utfordrer til burvokterplassen, men håper virkelig ikke de bjeffer opp Pope-treet hele sommeren om det ikke er mulig å faktisk få tak i han. Nå er det sagt at de vil ha Trafford og satse på han, til at de vil ha Pope med en utfordrer, samt at Pope er fornøyd med å bli, misfornøyd med at de skal ønske en ny keeper osv. Ikke godt å vite hva som stemmer.

Ikke at Leeds har blitt nevnt noe sted og om han er klar for en plass i de større ligaene er vanskelig å si, men danske Fischer hos Fredrikstad vil nok få en meget god karriere. Har vært linka bort i lengre tid, blant annet til Scum før jul. Den klubben som tør satse på han får mye keeper både bokstavelig og billedlig, til en relativt billig penge. Kanskje kunne Svend Anders tatt en telefon? ;)
Marching on together!