Skrevet av Emne: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!  (Lest 68649 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Sleivind

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #120 på: August 26, 2006, 03:50:23 »
Så lenge maskina greier å kjøre Fotball Manager de neste 3-4 åra, så er jeg mer enn godt nok fornøyd [:)]

Erik_

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #121 på: September 08, 2006, 20:34:34 »
Jeg vil gjerne overføre filer fra min stasjonære til min bærbare maskin. Den stasjonære har ikke cd-brenner.

Jeg lurer derfor på om det er nok for meg å kjøpe en USB-kabel og på den måten kunne overføre filer fra det ene til det andre? På en lik måte jeg nå gjør til min MP3 spiller.

Jeg har ikke mulighet til å få begge maskinene på nett samtidig. Så å legge det ut på et internt nettverk, som jeg hadde planer om. Blir vel ikke særlig givende. Noen som har noen tips om å enklest mulig få til dette. Jeg er ikke så interessert i å kjøpe meg en dyr ekstern harddisk. Da dette bare blir et engangsforetak.
« Siste redigering: September 08, 2006, 20:35:37 av Enrique »

Sten

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #122 på: September 08, 2006, 20:36:35 »
Eventuelt kan du bruke mp3-spilleren som mellomstasjon...

Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman
Sten

Erik_

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #123 på: September 08, 2006, 20:42:21 »
Det kan være en mulighet ja. Men samtidig kunne jeg ha tenkt meg litt mindre arbeid, enn å slette, overføre, slette, osv. Har plass til 1gb der, og det er litt mer som skal over. Men takk for tipset Sten. Jeg vurderer det... det vil i allefall komme inn under 'billig for meg'.

Hvor er Jon når man trenger han.

Jon R

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #124 på: September 08, 2006, 20:55:36 »
Titt, titt. Her er jeg. Alltid beredt. [8D]

Ã… file på maskinen ville jeg ikke gjort. Bruk heller en sag. Ta så ut de aktuelle mappene og lukk godt igjen etter deg. >Hvis du ikke får lukket skikkelig, kan du bruke USB kabelen til å surre rundt maskinen. Stram godt til.  MP3 spilleren åpner du lettest med en hammer, men husk å slå av strømmen først. [:)]

De gamle CDene din er nok laget av et ikke brennbart materiale. Da er det bedre å levere dem på miljøstasjonen på Brobekk for gjenvinning. [8)]

Jon R.
« Siste redigering: September 08, 2006, 21:00:19 av Jon R »
Jon R.

Erik_

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #125 på: September 08, 2006, 21:03:40 »
Hehehe!! [:D]

Hva hadde livet vært uten deg Jon. Ikke særlig morsomt i allefall.

No offence Jon Jon. Men jeg tror nesten jeg satser på Piks sitt forslag da. Jeg har desverre hverken hammer, fil eller sag.

HåvardK

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #126 på: September 08, 2006, 21:17:34 »
quote:
Originally posted by Enrique

Hehehe!! [:D]

Hva hadde livet vært uten deg Jon. Ikke særlig morsomt i allefall.

No offence Jon Jon. Men jeg tror nesten jeg satser på Piks sitt forslag da. Jeg har desverre hverken hammer, fil eller sag.


Har du prøvd ditt eget forslag? Høres jo ut som om det skulle kunne gå...(sorry at jeg ble litt seriøs her, altså).

Erik_

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #127 på: September 08, 2006, 21:28:54 »
Dette med å legge det ut på nettverket?

Har prøvd, men er ikke SÃ… datakyndig. Tror jeg må ha begge maskinene koblet til nett samtidig. Og det får jeg ikke til her i gården. Men ingenting hadde gledet meg mer enn om jeg hadde fått det til på den måten. Men da trenger jeg nok litt veiledning først.

HåvardK

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #128 på: September 08, 2006, 21:42:06 »
quote:
Originally posted by Enrique

Dette med å legge det ut på nettverket?

Har prøvd, men er ikke SÃ… datakyndig. Tror jeg må ha begge maskinene koblet til nett samtidig. Og det får jeg ikke til her i gården. Men ingenting hadde gledet meg mer enn om jeg hadde fått det til på den måten. Men da trenger jeg nok litt veiledning først.


Nei, tenkte på USB-kabel. Slik du gjør med mp3-spilleren. Hvis du har samme operativsystem burde vel dette går bra - dra og slipp osv?

Erik_

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #129 på: September 08, 2006, 22:01:10 »
Ja. Jeg skulle tro det. Men jeg lurer på om det er så enkelt, eller om det er annerledes mellom pc til pc. Jeg får spørre nede på en data-butikk eller noe.

Jon R

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #130 på: Oktober 11, 2006, 04:14:01 »
Breaking news: Etter 13 måneders problemfri bruk, sa søndag kveld min Dell Dimension 9500 takk for seg. Etter en halv times konsultasJON med Dell support, der jeg måtte demontere maskinen bit for bit i "feilsøk", ble konklusjonen at strømforsyningen har røket. Maskinen er nå pakket ned og venter på å bli hentet av postmannen. [}:)]

 Så her sitter jeg med min gamle Fujitsu Siemens maskin, noe som forsåvidt funker greit nok til internett surf. [8)]

MEN: Skrifttypen er så knøtt liten at jeg sliter med å lese hva som står på O vårt herlige forum. Hvordan ordner jeg dette med innstillingene? Bruker Windows XP og har forsøkt å lete i kontrollpanelet, men får det ikke til. Hva gjøre jeg?  [B)]

Jon R.
« Siste redigering: Oktober 11, 2006, 04:15:46 av Jon R »
Jon R.

Erik_

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #131 på: Oktober 11, 2006, 04:30:57 »
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA (ler rått)[}:)]




...eh. Er det hele skjermen som er liten. Så kan du høyreklikke på skrivebordet og gå inn på innstillinger derifra. Gjøre skjermbildet litt bedre tilpasset øynene dine. Egenskaper ---> Innstillinger

Er det bare skriften på nettet så kan du klikke på (i explorer): Vis ---> Tekststørrelse. (Hvis det er på norsk da).

*Fnise fnise*[:o)]
« Siste redigering: Oktober 11, 2006, 04:39:11 av Enrique »

R - R

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #132 på: Oktober 11, 2006, 05:27:42 »
quote:
Originally posted by Jon R

Breaking news: Etter 13 måneders problemfri bruk, sa søndag kveld min Dell Dimension 9500 takk for seg. Etter en halv times konsultasJON med Dell support, der jeg måtte demontere maskinen bit for bit i "feilsøk", ble konklusjonen at strømforsyningen har røket. Maskinen er nå pakket ned og venter på å bli hentet av postmannen. [}:)]

 Så her sitter jeg med min gamle Fujitsu Siemens maskin, noe som forsåvidt funker greit nok til internett surf. [8)]

MEN: Skrifttypen er så knøtt liten at jeg sliter med å lese hva som står på O vårt herlige forum. Hvordan ordner jeg dette med innstillingene? Bruker Windows XP og har forsøkt å lete i kontrollpanelet, men får det ikke til. Hva gjøre jeg?  [B)]

Jon R.




Hehe, slår følge med Enrique... ler godt sjøl[;)] Sjølv om eg personleg veit kor j*!"¤% irriterande pc-problem er. Har sjøl problem med strømforsyninga til laptopen min, så får sjå ka eg gjer m den.

- Rune

1. omgang: Southampton 3 Leeds 0
2. omgang: Southampton 3 Leeds 4
[:D]

Job Done Preston, *******
- Rune

Sten

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #133 på: Oktober 11, 2006, 06:00:01 »
i nettleseren din: view/vis > tekststørrelse/ text size

Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman
Sten

lojosang

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #134 på: Oktober 11, 2006, 16:11:09 »
Hva skjer på forumet vårt? Et spørsmål på DETTE emnet, og så kommer det KUN saklig informasjon, og gode råd? [:D]

"Eg harkje lett så møkje si Mammå fekk pattene i rullå"

-Ken Bates
- Leif Olav

Erik_

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #135 på: Oktober 11, 2006, 16:55:31 »
quote:
Originally posted by pikselator

i nettleseren din: view/vis > tekststørrelse/ text size


Ooh... Mr. Fancypants, på engelsk også. [8D][:)]

Jon har sikkert rota fullstendig og ødelagt hele maskina. Skulle ikke forundre meg (He He Hi  Hi Ho Ho Ha Ha Ha Ha). Men sånn er det når man får en ukjent mann til å komme med en PC på døra. Er det ikke sånn at jo eldre man blir, så er det sikrere å ikke prøve noe nytt?

Hva med å gå tilbake til vanlig skrivemaskin, Jon.[;)]

Ps. Usaklig nok, lojo? Eller har jeg litt å jobbe med?
« Siste redigering: Oktober 11, 2006, 16:59:56 av Enrique »

Jon R

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #136 på: Oktober 11, 2006, 20:45:52 »
Takk for alle gode, velmenende råd [:)] og morsomheter på min bekostning. [}:)]

Tekststørrelsen er oppgradert til stor og det funket bra. [:0]

Men: Når jeg skriver en melding som nå, er fortsatt skrifttypen veeldig liten inne i denne tekstboksen da. Det er igrunn hele denne menyruten med smileyer, formater etc..også. Hvordan får jeg den større? Hva betyr forresten "prompt"?  [8)]

Jon R.
Jon R.

Erik_

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #137 på: Oktober 11, 2006, 21:30:55 »
Jeg ville ha prøvd mitt første forslag. For nå har du bare gjort teksten større på internett, men ikke resten. Så jeg skal guide deg forsiktig gjennom dette. Jeg regner med at du ikke har en skjerm som er større enn 15 tommer...

1. Gå inn på selve skrivebordet (der hvor du sikkert har et flott bilde Alan Smith og Rio Ferdinand, eller den uskyldige men akk så søte Elizabeth), bruk så HØYRE museknapp.

2. Så kommer det opp en rubrikk der det enten står EGENSKAPER eller Properties nederst. Trykk på den.

3. Deretter kommer det opp en linje, hvor INNSTILLINGER skal være. Sannsynligvis den lengst til høyre. Trykk på den.

4. Det vil komme opp en mulighet for deg til å skifte skjermoppløsning. Noe som vil gjøre det hele litt større for slitne øyne. Problemet blir nå at alt ikke kommer opp på en side, men du må rulle deg nedover mer enn før. Men skriften, smileyene og boksen vil bli større. Så lenge du forandrer oppløsningen rett vei.

Altså: Høyre museknapp ---> Egenskaper ---> Innstillinger ---> Velg Skjermoppløsning. Trykk OK, eller BRUK.

Er du fornøyd trykk OK. Er du ikke trykk avbryt og velg en annen oppløsning. Gjør du feil, gjør du det samme på nytt. [:)]

Ps. Nå må du sannsynligvis endre skriftstørrelsen på internett.

Og funker det ikke, kan du bare stappe en viss ting oppi der sola sldri skinner. [8D]
« Siste redigering: Oktober 11, 2006, 21:33:36 av Enrique »

Jon R

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #138 på: Oktober 11, 2006, 22:59:55 »
Etter å ha prøvd dette med skjermoppløsning, kan jeg si at det rådet kan du ta og stappe opp der sola sjelden eller aldri skinner. [}:)][8D]

Jon R.
« Siste redigering: Oktober 11, 2006, 23:00:38 av Jon R »
Jon R.

Knut-

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #139 på: Oktober 11, 2006, 23:07:53 »
quote:
Originally posted by Jon R

Etter å ha prøvd dette med skjermoppløsning, kan jeg si at det rådet kan du ta og stappe opp der sola sjelden eller aldri skinner. [}:)][8D]

Jon R.




Vær oppmerksom på faren for forstoppelse om dette gjøres.
medlem 191

Erik_

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #140 på: Oktober 11, 2006, 23:13:46 »
Jeg hviler saken min.

Du trenger seriøst profesjonell hjelp. [:o)]

lojosang

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #141 på: Oktober 12, 2006, 01:43:43 »
Lege, leg deg selv, Jon. [:D]

begynner jeg å kjenne denne tråden igjen.

Har du prøvd briller? Lognett? Monokkel? Eller en frekk liten lupe?
Tror sannelig også det finnes en funksjon for svaksynte innebygd i windows som du kan prøve.


"Eg harkje lett så møkje si Mammå fekk pattene i rullå"

-Ken Bates
- Leif Olav

Sleivind

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #142 på: Oktober 18, 2006, 19:57:09 »
Best mulig bærbar til maks 15 lapper. Hva bør jeg velge? Skal være en allround pc som jeg kan bruke til litt seriøst arbeid, litt dill og dall og litt spilling.


R - R

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #144 på: Oktober 19, 2006, 00:09:51 »
For 15 tusen får du ein meget bra bærbar... gidd ikkje leite rundt, men kikk litt rundt på ymse sider.

- Rune

1. omgang: Southampton 3 Leeds 0
2. omgang: Southampton 3 Leeds 4
[:D]

Job Done Preston, *******
- Rune

Lids

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #145 på: Oktober 19, 2006, 00:42:00 »
Det tipset tenker jeg Sleivind satte stor pris på, R - R.

Thomas
Thomas

R - R

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #146 på: Oktober 19, 2006, 10:41:28 »
quote:
Originally posted by Lids

Det tipset tenker jeg Sleivind satte stor pris på, R - R.

Thomas



Det tvilar eg ikkje på[:D] Mange pc-brukarar er ikkje klar over kva dei faktisk treng. Eg har hjulpe mange folk med å finne ein bærbar pc til sitt bruk. Om du har behov for ein pc til 'å skrive og søke på internett', så kan ein nærast kjøpe dei billegaste. Om du er villig til å bruke 15 tusen på ein bærbar, slik eg gjorde når eg kjøpte min for tre år tilbake, så kan du tilnærma få det beste på marknaden, spesielt i desse dagar.

Eg er litt i tvil om Sleivind treng bruke så mykje på ein pc. Til videoredigering treng ein som oftast ein kraftig pc. Det same er tilfelle for dei som driv mykje med seriøs speling og er opptatt med best mogeleg grafikk

Sleivind: kanskje du burde fortelje oss meir nøyaktig om kva du har tenkt å bruke pcen til? Det blir då lettare å kome med tips om pc. For, som eg sa: når du er villg til å bruke 15 tusen, så kan du nærast gjere pcen så god som du berre vil. Sjøl om du har pengane, så har du sikkert ikkje noko i mot å spare litt pengar på kjøpet...

- Rune

1. omgang: Southampton 3 Leeds 0
2. omgang: Southampton 3 Leeds 4
[:D]

Job Done Preston, *******
- Rune

Sleivind

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #147 på: Oktober 20, 2006, 03:05:08 »
quote:
Originally posted by R - R
Sleivind: kanskje du burde fortelje oss meir nøyaktig om kva du har tenkt å bruke pcen til? Det blir då lettare å kome med tips om pc. For, som eg sa: når du er villg til å bruke 15 tusen, så kan du nærast gjere pcen så god som du berre vil. Sjøl om du har pengane, så har du sikkert ikkje noko i mot å spare litt pengar på kjøpet...

- Rune

1. omgang: Southampton 3 Leeds 0
2. omgang: Southampton 3 Leeds 4
[:D]

Job Done Preston, *******



Jo nå skal du høre! [:)]

Jeg bruker maskina mi hovedsaklig til spilling (ikke av den hardeste sorten), surfing, nedlasting og brenning av ymse ting. Men når jeg først har tenkt å bruke litt peng på den, så regner jeg med den holder lenger (ytelsesmessig) enn en til 5 lapper [:)]

Jeg har ett par krav til maskina, og det er at det skal være en dvd-brenner på den, 2gb ram(? har egentlig ikke peiling, men det er vel en fordel med 2?) og helst en brukbar skjerm, med litt størrelse på kanskje? Slike ting som prosessorer, skjermkort og slike ting har jeg ikke peiling på i det hele tatt.

Og en ting til jo fler USB-uttak det er, jo bedre er det! Og slikt som bluetooth er ikke nødvendig i det hele tatt!

Lids

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #148 på: Oktober 20, 2006, 05:00:08 »
Har du sett på linken jeg la ut?

Thomas
Thomas

R - R

Re: JON Rs EGEN PC SUPPORT TRÃ…D!
« Svar #149 på: Oktober 20, 2006, 05:46:43 »
quote:
Originally posted by Sleivind

quote:
Originally posted by R - R
Sleivind: kanskje du burde fortelje oss meir nøyaktig om kva du har tenkt å bruke pcen til? Det blir då lettare å kome med tips om pc. For, som eg sa: når du er villg til å bruke 15 tusen, så kan du nærast gjere pcen så god som du berre vil. Sjøl om du har pengane, så har du sikkert ikkje noko i mot å spare litt pengar på kjøpet...

- Rune

1. omgang: Southampton 3 Leeds 0
2. omgang: Southampton 3 Leeds 4
[:D]

Job Done Preston, *******



Jo nå skal du høre! [:)]

Jeg bruker maskina mi hovedsaklig til spilling (ikke av den hardeste sorten), surfing, nedlasting og brenning av ymse ting. Men når jeg først har tenkt å bruke litt peng på den, så regner jeg med den holder lenger (ytelsesmessig) enn en til 5 lapper [:)]

Jeg har ett par krav til maskina, og det er at det skal være en dvd-brenner på den, 2gb ram(? har egentlig ikke peiling, men det er vel en fordel med 2?) og helst en brukbar skjerm, med litt størrelse på kanskje? Slike ting som prosessorer, skjermkort og slike ting har jeg ikke peiling på i det hele tatt.

Og en ting til jo fler USB-uttak det er, jo bedre er det! Og slikt som bluetooth er ikke nødvendig i det hele tatt!



Greit nok at du har lyst å kjøpe deg noko bra når du først skal kjøpe, men det er likevel ikkje så lurt å bruke meir enn naudsynt. Eg trur ikkje du treng legge ut så mykje pengar for ein pc, men det er berre mi meining.

2 gb ram er veldig mykje. Om du hadde brukt maskina til 'hard' speling, evt mykje videoredigering og slikt, så kunne 2gb vore greit. Til ditt bruk ser ikkje eg for meg at du treng meir enn 1gb.

- DVD-brennar får du med alle maskiner no til dags
- Ein skjerm med litt størrelse på bærbar blir vel ein 17" widescreen.
- Skjermkort: få tak i eit skjermkort som ikkje delar minnet med pcen. Vil anbefale minst 128mb.
- Det vanlege no er 4 USB-uttak, så det bør du kunne ordne.

Ein anna ting er at harddiskane på bærbare er ofte små, som oftast mellom 80 til 120 gb. Desse harddiskane er også ganske dyre, slik at berre ein liten oppgradering frå 80 til 120 kan kome på tusen kroner. Då vil eg heller kjøpe meg ein ekstern liten sak for ein tusenlapp. Då vil du ha feks 100-300gb der, og dei 80 gb som du allereie har i dataen. Sjøl kjøpte eg meg ein liten harddisk til maskina mi. Eg har ein ekstern harddisk frå før av, men då eg reiser ganske mykje er det veldig upraktisk å bere med seg den. Derfor kjøpte eg denne:

Western Digital 120GB 5400RPM Passport Portable Hard Drive


Kostar rundt tusenlappen, er veldig liten, og tek 120 gb. Er meget fornøgd med den til no, og er liten nok til å putte i jakkelomma. Er i tillegg sjølvforsynt med straum gjennom usb-ledningen, slik at du ikkje treng ekstern strømadapter.

- Rune

1. omgang: Southampton 3 Leeds 0
2. omgang: Southampton 3 Leeds 4
[:D]

Job Done Preston, *******
« Siste redigering: Oktober 20, 2006, 05:59:06 av R - R »
- Rune