Skrevet av Emne: Fantasy-tråden  (Lest 23102 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dennis

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #120 på: Januar 28, 2008, 15:12:57 »
Så med litt hjelp fra PJ, så kan disse filmene bli meget bra. Blir nesten litt imponert hvis de greier å lage en dårlig film ut i fra et så godt materiale.

Helt klart! PJ skal jo være med i manusprosessen; jeg kan ikke tenke meg at han klarer å sitte rolig å se på andre gjøre det arbeidet. Han vil nok "ta over" den jobben, etter hva jeg har sett av han tidligere. Han gjør jo nær sagt alt bakgrunnsarbeidet i alle sine filmer.

Hobbiten er da også klart bedre egnet på film enn Ringenes Herre. Den har en mye klarere, mer lineær historie enn Ringenes Herre som etterhvert spriker i mange forskjellige retninger. Dette må å lage en frittstående film, som skal linkene den til RH, er jeg mer skeptisk til da. De skal bruke tillegger og litteratur fra Tolkien selv, men likevel kan dette ende i mange kunstneriske friheter fra Jackson\Del Toro.

To filmer kan derimot gi plass til utdrivelsen av Sauron fra Myrkskog, større forhold i Moria-grottene når de er fanget, kanskje mer actionpregede steinkjemper i Tåkefjellene osv. Og ikke minst betyr vel dette at de ikke kutter ørnene eller Beorn. Forhåpentligvis blir vel Femhærerslaget stort og jeg håper virkelig IKKE at Bard blir erstattet med en kjenning fra RH, som Aragorn eller Boromir.
Marching on together!

Sander

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #121 på: Mars 07, 2008, 05:27:23 »
Lest no mer på Clash of Kings Budda? Dennis fikk selvfølgelig meg avhengig av denne fantasyserien også..

Utrolig underholdene, spennende og ikke minst irriterende å lese til tider.. Bla som du har nevnt, Eddard Starks død, og også fler jeg ikke vil røpe dersom du ikke har lest den..

Har hundre sider igjen av Clash of Kings, og har allerede lånt Storm of Swords del.1 av bruttern..

Syns nesten de er oppi høyden med Ringenes Herre.. Tror aldri jeg syns den var like spennende som Song of Ice and Fire bøkene.. Ringenes Herre er seff en sykt bra bok, men tror jeg er mer avhengig av Song of Ice and Fire enn jeg var av Ringenes Herre..

Jepp, er vel sikkert da.

Er også litt glad for at det ikke ble Raimi. Selv om Evil Dead-filmene er geniale, så liker jeg ikke arbeidet hans i Spiderman 2,3 noe særlig. Litt for mange klisjeer for min smak

Har trua på Del Toro. Har sett Pans Labyrint og Hellboy og likte de veldig godt. Han virker heller ikke så kommers som Raimi, og det er bra. Så med litt hjelp fra PJ, så kan disse filmene bli meget bra. Blir nesten litt imponert hvis de greier å lage en dårlig film ut i fra et så godt materiale.
 

Budda

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #122 på: Mars 08, 2008, 10:29:29 »
Nei, har egentlig gitt opp den serien. Synes Martin skriver litt for mye, og det er en del kjedelige historier. Blir litt for langdrygt. Kunne med fordel kuttet ut en del historier, mener jeg. Som du sa så ble jeg også skuffet at han drepte Eddard så tidlig. Synes han var den mest spennende personen i serien.

De siste bøkene jeg har lest er: Orcs: First blood (anbefales sterkt) og Temeraire bøkene. Akkurat nå leser jeg en bok av av Vince Churchill - The Dead Shall Inherit The Earth.   

Endre

Dennis

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #123 på: April 25, 2008, 14:46:04 »
Noen som har noen gode sci-fi-bøker å anbefale? Har lest en del fantasy, men aldri prøvd meg noe særlig på det ytre rom.

Kunne tenkt meg å prøvd meg på et par Star Wars-bøker, men det er jo umulig å vite hvor man skal begynne med så mange utgivelser av så mange forfattere. Men om noen har noen tips, så helst ikke direkte spin-offs av filmene med de samme karakterene.

Har Starship Troopers, men kom aldri i gang med den.
Marching on together!

Budda

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #124 på: April 25, 2008, 15:17:28 »
Jeg leste for ikke så lenge siden boken The Dead Shall Inherit the Earth av Vince Churchill. Jeg likte boken. Handler om en grupper soldater som blir sendt til en koloni i det ytre verdensrom som er plaget av et dødelig virus som forandrer menneskene til zombier. Denne gruppen av soldater får som oppdrag å hente med seg noen eksemplarer slik at de kan finne et vaksine. Som du sikkert skjønner så blir det litt komplikasjoner underveis
Endre

Dennis

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #125 på: April 25, 2008, 22:46:05 »
Hm, hørtes spennende ut!  ;)

Skal se om jeg finner'n!
Marching on together!

Roy

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #126 på: April 26, 2008, 00:43:16 »
Jeg leste for ikke så lenge siden boken The Dead Shall Inherit the Earth av Vince Churchill. Jeg likte boken. Handler om en grupper soldater som blir sendt til en koloni i det ytre verdensrom som er plaget av et dødelig virus som forandrer menneskene til zombier. Denne gruppen av soldater får som oppdrag å hente med seg noen eksemplarer slik at de kan finne et vaksine. Som du sikkert skjønner så blir det litt komplikasjoner underveis
Det høres ut som noe som ligger i min gate ;)
Stand up and sing for LEEDS UNITED

Budda

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #127 på: April 26, 2008, 09:31:59 »
Da er det offisielt, Guillermo Del Toro har endelig skrevet under på å lage to hobbit-filmer. Han har allerde fått med seg Ian McKellen (Gandalf), Andy Serkis (Gollum) og Howard Shore som skal lage musikken. Trur dette blir bra jeg. Gleder meg til å se hvilke andre skuespillere som blir castet

http://www.theonering.net/torwp/2008/04/25/28747-guillermo-del-toro-chats-with-torn-about-the-hobbit-films/
Endre

Milou

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #128 på: Mai 04, 2008, 07:22:22 »
Noen som har noen gode sci-fi-bøker å anbefale? Har lest en del fantasy, men aldri prøvd meg noe særlig på det ytre rom.

Kunne tenkt meg å prøvd meg på et par Star Wars-bøker, men det er jo umulig å vite hvor man skal begynne med så mange utgivelser av så mange forfattere. Men om noen har noen tips, så helst ikke direkte spin-offs av filmene med de samme karakterene.

Har Starship Troopers, men kom aldri i gang med den.

Eg har stort sett berre lese "klassisk" Science Fiction, og her er Asimov's Foundation Triology samt H.G. Wells (Time machine m.fl.) ikkje til å komma utanom. Det blir sjølsagt noko ufrivillig komikk når ein les Science Fiction som er over 50 år gammal, men det er også ein grunn til at desse er klassikar innan genren.

Brave New World er obligatorisk lesnad, sjøl om det kan diskuterast om det er SF eller ikkje. Det er iallefall ikkje Star Wars type litteratur. Framtidsvisjon er kanskje det beste begrepet, og boka er skremmande aktuell trass i at det snart er 70 år sidan den blei skrive.

lojosang

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #129 på: Mai 07, 2008, 01:07:29 »
Har etter hvert lest en del SciFi. Kjøpte en periode inn bøker ut fra listene over vinnere av Nebula og Hugo Awards, men har ikke lest på langt nær alle.

Dune-serien (Frank Herbert) er etter min mening en glimrende introduksjon til SciFi for en Fantasyentusiast, siden den er satt VELDIG langt fram i tid og har en god del elementer fra Fantasysjangeren. I tillegg er de velskrevet, og for de som har sett filmen til David Lynch forstår man plutselig litt mer av hva som foregår der.

For de som likte Babylon 5 anbefaler jeg noe av Alfred Bester. The Demolished Man og The Stars My Destination falt jeg begge for. Den førstnevnte da med Babylon 5 referanser. Telepati er vanlig, og det finnes noe som ligner PsiCorps.

The Moon is a Harsh Mistress av Robert A. Heinlein sysn jeg også var god lesning. Handler om frihetskampen til koloniene på månen.

Red Dwarf. Samme humor som i TV-serien.

Men favoritten i SciFi er jo Hitchhiker's Guide to the Galaxy, verden lengste trilogi (på fem bøker, nemlig) Det eneste jeg har lest som er i nærheten av å være like underholdende er noe av det beste fra Pratchett. Og så Kongen av Komsik Skriving, PG Wodehouse, men det blir åff tåppikk.

Oh, så kom jeg på Jack Vance.
The Demon Prince Series
The Star King (1964), The Killing Machine (1964), The Palace of Love (1967), The Face (1979), The Book of Dreams (1981). Husker jeg ble sterkt fascinert av denne serien, men ikke så mye annet. Hoverdpersonen er ute etter hevn på fem "superskurker", en showdown per bok.

Amber-serien av Roger Zelazny skal også være god, men jeg har ikke lest den ennå.

Av Star Warsbøker har jeg en på samvittigheten. Dusinvare som jeg ikke ble videre imponert over, men jeg er blitt fortalt det finnes bøker der det er verdt å lese.

Neuromancer av William GIbson er derimot noe av det mest pretensiøse, tungtleste, oppskytte makkverk jeg noensinne har strevet meg gjennom. "Se så edgy og kunstnerisk jeg er" oser fra hver eneste setning. Tortur!

Brave New World av Aldous Huxley er en glimrende bok. Anbefales til alle som ikke har lest den, uansett om de liker Fantasy, SciFi, Margit Sandemo eller moderne dikt.

Do Androids Dream of Electric Sheep (Eller Blade Runner) av Philip K. Dick er også glimrende.

Ja, nå skyter jeg fra hofta med avsagd hagle igjen her. Kan prøve meg med enpolariserende oppsummering:

Isaac Asimov og Arthur C Clarke er veldig opptatt av troverdig Science. Asimov er noe mer interessant i mine øyne.

Frank Herbert er i motsatt ende av skalaen. Messiaser dyrket fram av "nonner" ved genetisk manipulasjon, interstellar transport ved å "brette" rommet i stedet for å flytte romskipene. Hundre meter lange sandormer som produserer Melange, som ikke er en margarin til steiking, men som brukes for å nettopp brette rommet. Fantastiske saker.

Utenfor skalaen finner du George Lucas og StarWars, som er glimrende underholding så lenge man klarer å svelge sjangeren og det fullstendige mangelen på logikk.
- Leif Olav

Budda

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #130 på: Oktober 23, 2008, 11:37:00 »
Ser den unge Paolini har kommet ut med tredje bok i Inheritance-serien. Da de to første bøkene var av ymse kvalitet, så lurer på jeg om jeg skal gidde å lese denne. Har du Dennis, eller noen andre, lest den? Skal uansett lese Victory of Eagles av Novik først. Håper at Peter Jackson gjør noe ut av filmrettighetene til denne serien
Endre

Dennis

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #131 på: Oktober 23, 2008, 11:57:55 »
Ser den unge Paolini har kommet ut med tredje bok i Inheritance-serien. Da de to første bøkene var av ymse kvalitet, så lurer på jeg om jeg skal gidde å lese denne. Har du Dennis, eller noen andre, lest den? Skal uansett lese Victory of Eagles av Novik først. Håper at Peter Jackson gjør noe ut av filmrettighetene til denne serien

Jeg har i alle fall ikke lest den, Budda!

Begynte på The Eldest, men la den etter hvert fra meg. Syns serien er oppskrytt. Den har ikke dybden, historien og er langt i fra like "naturlig" som Tolkien, Martin og Jordan, selv om det nok er dårlig gjort å sammenligne med disse. Føler at litt for mye av den han skriver er "lånt" andre steder, både fra andre forfattere og spesielt norrøn mytologi.
Marching on together!

Budda

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #132 på: Oktober 23, 2008, 12:12:02 »
Ja, sant det. En del av kritikken han fått er at han har kopiert av andre. Han skriver heller ikke noe særlig bra. I tillegg så gjør han det litt vanskelig for seg selv, og noe som kan oppfattes som utrolig arrogant, når han legger ved appendix på det såkalte "språket" han har funnet opp (ved hjelp av språkgeneratorer på internett  ::)). I motsetning til Tolkien, så har han ingen forutsetninger til å finnne opp et språk.

Så hva leser du nå da, Dennis?

Ser den unge Paolini har kommet ut med tredje bok i Inheritance-serien. Da de to første bøkene var av ymse kvalitet, så lurer på jeg om jeg skal gidde å lese denne. Har du Dennis, eller noen andre, lest den? Skal uansett lese Victory of Eagles av Novik først. Håper at Peter Jackson gjør noe ut av filmrettighetene til denne serien

Jeg har i alle fall ikke lest den, Budda!

Begynte på The Eldest, men la den etter hvert fra meg. Syns serien er oppskrytt. Den har ikke dybden, historien og er langt i fra like "naturlig" som Tolkien, Martin og Jordan, selv om det nok er dårlig gjort å sammenligne med disse. Føler at litt for mye av den han skriver er "lånt" andre steder, både fra andre forfattere og spesielt norrøn mytologi.
Endre

lojosang

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #133 på: Oktober 23, 2008, 13:17:48 »
Er det noen som har lest den NORSKE fantasy-trilogien om De Fire Store og Han som gjør Vondt Verre av Hans Frederik Follestad?

Er i begynnelsen av Fortsettelsen nå. LITT treig start på første boka, men så tar det av. Anbefales på det varmeste til de som liker humoristisk fantasy.

Kan man mislike en bok som inneholder kamper mellom Nepal-munker med hønekøller og mørkemenn med topptrente stridshøner i brynjer? Hvor hovedpersonene er elgen Salt Efahn, pandaen Hutte Meg Tu, ilderen Bambo Fohrtwo, vaskebjørnen Pepper Bihf og skilpadden Jesper Schtadig, alle antropomorfe skapninger fra den nordvestlanske småbyen Pelsheim.

Andre fremtredende karakterer er den velskapte, blonde og våpengale legefruen og naboen til pandaen, hennes mann hvis tre store kjerligheter er brennevin, kona og en falk han skjøt i fylla en gang, fikk stoppet ut og gav navnet Drittfugl, en tysk søkkrik eventyrer ved navn Hellheimer, en gal oppfinner ved navn Hai Tekk.
« Siste redigering: Oktober 23, 2008, 16:57:03 av lojosang »
- Leif Olav

Dennis

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #134 på: Oktober 23, 2008, 16:05:29 »
Så hva leser du nå da, Dennis?

Akkurat nå går det mest (selv om det kunne vært mer  :)) i examen facultatum og kulturforståelse!  ;)

Ellers hører jeg på A Game of Thrones - på lydbok denne gangen, til og fra jobb. Er blitt noen år siden jeg leste den første og håper snart at A Dance of Dragons skal bli ferdig.  :)

Ellers vurderer jeg å prøve Malazan - book of the fallen. Noen som har lest?

PS. Boka til Lojo hørtes jo artig ut!!  :D Har lest noe av en norsk fantasyforfatter, blant andre den første i serien til Andreas Bull-Hansen.
Marching on together!

Dennis

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #135 på: November 12, 2008, 21:57:00 »
http://grrm.livejournal.com/

HBO har startet produksjonen av en pilot-episode til A Song of Ice and Fire!

Hellige jul, detta (kan) bli bra!!!
Marching on together!

Budda

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #136 på: November 13, 2008, 12:26:26 »
Kan bli bra dette. Kom meg bare halvveis i den andre boken, så kan være greit med en tv-produksjon så jeg får vite hvordan det går
Endre

Sander

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #137 på: November 13, 2008, 13:47:39 »
Får inderlig håpe episoden kicker ass som Martin sa ;D
 

Stifler

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #138 på: November 28, 2008, 11:07:00 »
Aaah, hvem leder? :)
-Nr 2 er den første taperen-

lojosang

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #139 på: November 28, 2008, 11:14:42 »
Da har jeg bare "bonusmateriellet" igjen av siste boka om De Fire Store og Han Som Gjør Galt Verre. Litt antiklimaks, syns jeg dessverre. Begynner bra, men siste tredjedelen virket ikke så bra som resten av serien. En god del trykkfeil også. Virker litt som hastverksarbeid. Men det lukter flere bøker i serien. Det må man like!
- Leif Olav

Budda

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #140 på: Mai 29, 2009, 11:09:30 »
Er det noen som har lest serien Tegnets forsvarere av Kristian Kapelrud? Leste en artikkel i VG om at bøkene skulle lanseres i Storbritiania. Så bøkene må vel ha en viss kvalitet
Endre

Sander

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #141 på: April 08, 2011, 12:10:11 »
For de som liker serier fra HBO, kommer nå Game of Thrones, basert på George Martins bøker "a Song of Ice and Fire" ut 18.april. Vises på Canal+ fra mai.

Kan selv ikke vente!

Her er en 14mins smakbit på hvordan det hele ser ut. Fra starten på første episode. Eneste som mangler er credit-introen.

http://www.hbo.com/video/video.html?view=grid&vid=1170886&autoplay=true


Winter is Coming!
 

JanPSyse

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #142 på: April 08, 2011, 21:22:14 »
For de som liker serier fra HBO, kommer nå Game of Thrones, basert på George Martins bøker "a Song of Ice and Fire" ut 18.april. Vises på Canal+ fra mai.

Kan selv ikke vente!

Her er en 14mins smakbit på hvordan det hele ser ut. Fra starten på første episode. Eneste som mangler er credit-introen.

http://www.hbo.com/video/video.html?view=grid&vid=1170886&autoplay=true


Winter is Coming!



Gledegledeglede seg!  ;D :D

Martin er, etter Tolkien, den beste fantasy-forfatteren jeg har lest.
Ser det er en del folk her som har forsøkt seg, men gav seg på bøkene hans. Prøv igjen, og hold ut. Dere vil ikke angre!

Ellers kan jeg anbefale The farseer trilogy av Robin Hobb. Ja, jeg vet. ikke verdens beste fantasyforfatter. Men akkurat disse bøkene er faktisk ganske underholdende.
« Siste redigering: April 08, 2011, 21:24:40 av JanPSyse »
"It's a tremendous honour, I think I'll go have a banana..." -Gordon Strachan-

Gufrias

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #143 på: April 08, 2011, 22:29:33 »
Heisann, her var det jo en interessant tråd for en kronisk lesehest som meg!

De som er nevnt tidligere i tråden, men ikke kan bli trukket fram for ofte, er (ikke rangert, det blir for vanskelig): Douglas Adams, Neil Gaiman, Terry Pratchett, JK Rowling og selvfølgelig JRR Tolkien. (De fire første etablerer meg vel ganske tydelig blant humorfantastene).

Så er det da noen andre bøker/serier innen sjangeren jeg har lest og likt, men som jeg ikke ser at andre har anbefalt:

Christopher Moore: "Møkkajobb" og "Engelen fra helvete" (Gaiman light, har bare lest ham på norsk, aner at han har tapt litt finesse i oversettelsen. Men moro og fantasifullt, og ganske infamt).
John Connolly: "The Gates" (dommedagsfabel, humoristisk, for både barn og voksne)
Joe Abercrombie: Trilogien "The first law" ("Vanlig" fantasy med middelalderstemning, krig og alt det der. Men blant de bedre jeg har lest av den slags.)

Vurderte også å nevne Stephen King og Stephen R Donaldson, som er helt ok, men jeg foretrekker de andre.
Hekta på Leeds siden 1974

Sander

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #144 på: April 09, 2011, 02:08:20 »
Heisann, her var det jo en interessant tråd for en kronisk lesehest som meg!

De som er nevnt tidligere i tråden, men ikke kan bli trukket fram for ofte, er (ikke rangert, det blir for vanskelig): Douglas Adams, Neil Gaiman, Terry Pratchett, JK Rowling  og selvfølgelig JRR Tolkien. (De fire første etablerer meg vel ganske tydelig blant humorfantastene).

Så er det da noen andre bøker/serier innen sjangeren jeg har lest og likt, men som jeg ikke ser at andre har anbefalt:

Christopher Moore: "Møkkajobb" og "Engelen fra helvete" (Gaiman light, har bare lest ham på norsk, aner at han har tapt litt finesse i oversettelsen. Men moro og fantasifullt, og ganske infamt).
John Connolly: "The Gates" (dommedagsfabel, humoristisk, for både barn og voksne)
Joe Abercrombie: Trilogien "The first law" ("Vanlig" fantasy med middelalderstemning, krig og alt det der. Men blant de bedre jeg har lest av den slags.)

Vurderte også å nevne Stephen King og Stephen R Donaldson, som er helt ok, men jeg foretrekker de andre.


Disse bøkene har jeg også lest. Har du lest stand-alone bøkene? Kom vel akkurat en: "Heroes".. Fikk ikke sans for den første: "Best Served Cold". Virket som de fleste karakterene fra First Law bare gikk igjen. To av karakterene er jo helt like Logen Ninefingers og Glokta
« Siste redigering: April 09, 2011, 02:22:23 av Sander »
 

Gufrias

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #145 på: April 09, 2011, 08:36:47 »
Heisann, her var det jo en interessant tråd for en kronisk lesehest som meg!

De som er nevnt tidligere i tråden, men ikke kan bli trukket fram for ofte, er (ikke rangert, det blir for vanskelig): Douglas Adams, Neil Gaiman, Terry Pratchett, JK Rowling  og selvfølgelig JRR Tolkien. (De fire første etablerer meg vel ganske tydelig blant humorfantastene).

Så er det da noen andre bøker/serier innen sjangeren jeg har lest og likt, men som jeg ikke ser at andre har anbefalt:

Christopher Moore: "Møkkajobb" og "Engelen fra helvete" (Gaiman light, har bare lest ham på norsk, aner at han har tapt litt finesse i oversettelsen. Men moro og fantasifullt, og ganske infamt).
John Connolly: "The Gates" (dommedagsfabel, humoristisk, for både barn og voksne)
Joe Abercrombie: Trilogien "The first law" ("Vanlig" fantasy med middelalderstemning, krig og alt det der. Men blant de bedre jeg har lest av den slags.)

Vurderte også å nevne Stephen King og Stephen R Donaldson, som er helt ok, men jeg foretrekker de andre.


Disse bøkene har jeg også lest. Har du lest stand-alone bøkene? Kom vel akkurat en: "Heroes".. Fikk ikke sans for den første: "Best Served Cold". Virket som de fleste karakterene fra First Law bare gikk igjen. To av karakterene er jo helt like Logen Ninefingers og Glokta
Bakerst i paperback-utgaven av "Last argument of kings" (siste bok i trilogien, for de uinnvidde) var en smakebit fra "Best served cold". Jeg ble ikke overbevist, og har derfor ikke lest den.
« Siste redigering: August 28, 2011, 18:30:00 av Gufrias »
Hekta på Leeds siden 1974

Sander

Sv: Fantasy-tråden
« Svar #146 på: April 18, 2011, 13:33:30 »
Første episode av Game of Thrones (65min) kan nå lastes ned rundt omkring på nettet :)

Ser frem til en forrykende premiere i kveld med brodern!
 

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Sv: Fantasy-tråden
« Svar #147 på: August 01, 2011, 14:07:30 »
Takk for tipset om Game Of Thrones folkens!
Har fulgt TV-serien og ble sugd inn etterhvert - selv om de første 2-3 episodene var litt treige.

Har bestilt bokssettet av de fire første bøkene + den siste som kom nå i sommer...(fin fantasykampanje på cdon.no...)
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Od

  • Gjest
Sv: Fantasy-tråden
« Svar #148 på: August 01, 2011, 14:27:19 »
Vei ikke helt hva folk har anbefalt her tidligere (og nå i sommervarmen er jeg for lat til å sjekke), men kan anbefale følgende fantasylitteratur:

Raymond Feists første 10-12 bøker som starter med "Magician:Aprentice". Veldig bra saker som er rimelig lettlest.
http://en.wikipedia.org/wiki/Raymond_feist#Biography

Steven Eriksons Malazan-serie. Relativt tungt, men utrolig velskrevet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Steven_Erikson#Malazan_Book_of_the_Fallen_series

(Leser lite sci-fi, men for de som ikke vet det så er Battlestar Galactica (2004) en utrolig feit TV-serie)
http://en.wikipedia.org/wiki/Battlestar_Galactica_(2004_TV_series)