Skrevet av Emne: Moderator si rolle  (Lest 9479 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Robert H.

Re: Moderator si rolle
« Svar #30 på: November 05, 2006, 16:16:22 »
Er det mulig å få en begrunnelse for hvorfor moderator har slettet mitt siste innlegg i denne tråden?

Sten

Re: Moderator si rolle
« Svar #31 på: November 05, 2006, 16:23:03 »
quote:
Originally posted by Robert H.

Er det mulig å få en begrunnelse for hvorfor moderator har slettet mitt siste innlegg i denne tråden?



Ligger i innboksen din nå.

For etthundreogseksogførtiende gang: Vi viser respekt for de som bruker fri- og tildels arbeidstid, på frivillig arbeid for LUSCOS, og lar de få lov til selv å bestemme hvordan de skal formidle hva de mener eller hva som ble vedtatt. Derfor diskuterer vi ikke innholdet i årsmøtet her, særlig ikke basert på rykter.

Sten
Sten

Robert H.

Re: Moderator si rolle
« Svar #32 på: November 05, 2006, 16:38:05 »
Takk! Den samme "respekten" som du avkrever her burde du snart begynne å vise for andre som innimellom ikke deler dine egne synspunkter.

Sten

Re: Moderator si rolle
« Svar #33 på: November 05, 2006, 16:52:36 »
Jeg viser respekt for de som ikke har samme synspunkter som meg, thank you very much, men det påligger faktisk meg og de andre moderatorene å bestemme hvor linja er i forhold til både LUSCOS' og forumets reglement. Det ansvaret slipper jo du å ta. Du kan ha din mening, og mene at det er den rette. Og det skal du få lov til, men jeg skal både ha min egen mening, forholde meg til reglene, de andre moderatorene, deltakerne på forumet, medlemmene i LUSCOS og det reglementet vi har der, samt styret i LUSCOS og mine overordnede. Da blir det til dels smålig når du liksom blir indignert og snurt når du ikke får det akkurat som man vil. Nettopp fordi at hvis du får det akkurat slik du vil, så er det noen andre som mener seg urettferdig behandlet.

Det er klart at det er vanskelig å alltid gjøre riktige valg. Jeg mener ikke at jeg er perfekt og utenfor kritikk på noen måte. Hvis kritikk mot meg kunne vært mer konstruktiv, og ikke basert på rykter og sladrekjerringaktigheter som spekulasjon i motiver, så ville det nok vært lettere for meg å svare på den på en ordentlig måte.

Sten
Sten

Robert H.

Re: Moderator si rolle
« Svar #34 på: November 05, 2006, 17:06:29 »
OK, jeg skjønner at jobben deres som moderatorer til tider er vanskelig. Spesielt når dere selv er sentrale i viktige prosesser som foregår i foreningen. Derfor et velment råd Sten: Du må sies å ha vært en sentral person på årsmøtet i går. Dersom det er praktisk mulig, synes du ikke Thomas eller Pål Einar burde overta modereringa av forumet en liten stund?

Eller kommer alle kommentarer om årsmøtet, selv etter at referatet er lagt ut, til å bli slettet uansett?
« Siste redigering: November 05, 2006, 17:15:29 av Robert H. »

Sten

Re: Moderator si rolle
« Svar #35 på: November 05, 2006, 17:20:20 »
quote:
Originally posted by Robert H.

OK, jeg skjønner at jobben deres som moderatorer til tider er vanskelig. Spesielt når dere selv er sentrale i viktige prosesser som foregår i foreningen. Derfor et velment tips Sten: Du må sies å ha vært en sentral person på årsmøtet i går. Dersom det er praktisk mulig, synes du ikke Thomas eller Pål Einar burde overta modereringa av forumet en liten stund?



Det er altså ikke slik at det er bare jeg som er moderator. Jeg er sikker på at enten Thomas, Pål Einar, Svend Anders eller Sverre (hvilket virker som er relativt bredt sammensatt gjeng på meg -sett fra de fleste synsvinkler) ville sagt ifra til meg hvis de mente jeg hadde tråket over en habilitetsgrense. Slik jeg ville sagt i fra til dem dersom jeg mente de hadde gjort noe feil. Til info kan jeg jo nevne at det var en dialog som dette som førte til at vi nå forsøker å gi en begrunnelse og et navn bak enhver moderasjon av forumet.

For min egen del har jeg et veldig avslappet forhold til hvem som både sitter i styret og jobber med websidene. Mitt engasjement i det siste var basert i en tro på at jeg kunne bidra til å gjøre sidene bedre. Mitt engasjement i det andre er basert i henvendelser fra andre som mener å tro at jeg kan gjøre en innsats i styret. Hvis det melder seg noen som mener de kan gjøre en bedre jobb så er jeg klar til å gi stafettpinnen videre.

For meg har dette vært en tap-tap situasjon. Jeg har mine meninger om både Svend Anders og Solheims brev, og om hvordan saken har vært håndtert fra det sittende styret. Det er nettopp moderatorjobben og det faktum at jeg mener videre diskusjon om sakene utenfor styret og årsmøtet er respektløst overfor de som faktisk tar ansvar i LUSCOS, som har gjort at jeg har avstått fra å diskutere det her på forumet.

Jeg registrerer at det jeg har igjen for det er kjeft! :)

Sten
Sten

Sten

Re: Moderator si rolle
« Svar #36 på: November 05, 2006, 17:27:37 »
quote:
Eller kommer alle kommentarer om årsmøtet, selv etter at referatet er lagt ut, til å bli slettet uansett?



Jeg er usikker på hvor vi skal legge nivået, faktisk.

Jeg har vært veldig restriktiv FØR årsmøtet, for jeg mener at innlegg ala "Jasså du vil inn i styret, ja!?!? FOR EGEN VINNING!!!!" kun har vært egnet til å spre sur stemning og mistenkeliggjøre folk, og at det er veldig ødeleggende for LUSCOS og årsmøtet.

Men nå som årsmøtet er over, så har alle involverte hatt anledning til å både forberede forslagene sin og få enrelativt uhildet behandling av disse på årsmøtet, uten å bli forhåndsdømt her på forumet basert på rykter, sladder og mistenkeliggjøring av motiver. Da er det mulig at vi kan diskutere videre/ løsere?

Denne tråden er bra egnet til å diskutere hvor dere selv mener linja bør gå: Kjør debatt.


Sten
Sten

Robert H.

Re: Moderator si rolle
« Svar #37 på: November 05, 2006, 17:32:42 »
Takk for et meget ryddig og godt svar, Sten. Ingen tvil om at du legger ned en formidabel jobb for foreningen. Jeg kjenner Tor Dalen og er overbevist om at han og de personene han vil ha med seg i et nytt styre vil drive LUSCOS i riktig retning. Jeg vil imidlertid allikevel hevde at du må tåle at de standpunkter og forslag du kommer med på et årsmøte blir gjenstand for diskusjon. Jeg kan imidlertid ta selvkritikk på at jeg kunne ventet med å "avsløre" (eller sladre som du kaller det) at du kom med et eksklusjonsforslag mot Svend Anders på gårsdagens årsmøte til etter at referatet ble allment kjent.

Ferre

Re: Moderator si rolle
« Svar #38 på: November 05, 2006, 17:34:56 »
Etter at referatet er lagt ut bør det jo selvfølgelig være mulig å kommentere og debattere rundt det.

-WE'LL BE BACK-

arneg

Re: Moderator si rolle
« Svar #39 på: November 05, 2006, 18:13:06 »
Når det gjelder Stens rolle som overordnede på dette forumet så er det fult mulig å skille dette fra hans rolle på årsmøtet.  Tidlig i denne tråden er det hevdet at Sten umulig kan være uhildet som moderator når han var aktiv på årsmøtet.  Dette må jo være tull.  Det betyr jo isåfall at de som modererer dette forumet ikke kan engasjere seg i LUSCOS.  Noe annet er det at Stens håndtering av sin rolle som moderator må foregå med fingerspissfølelse.  Det betyr at meninger som han ikke er enig i må behandles med respekt.  Det er reglene på forumet som bestemmer når Sten og de andre skal gripe inn.  Så langt mener jeg at dette fungerer bra.

Når det gjelder en diskusjon etter at referatet er lagt ut så må selvfølgelig dette få pågå.  Det som ikke må pågå er æreskrenkelser og utskjellig på det groveste.  Regner med at det ligger endel meninger på vent som gjerne må luftes ut.  For LUSCOS som supporterklubb så er det greit å få ryddet bordet en gang for alle.  Uansett, dette må gjøres innenfor den nettetikette som finnes, og ikke minst innenfor norsk lov.  Det er også viktig å huske at debatt på åpent forum setter sine begrensninger.  

For å gjøre en ting klart, jeg vet ikke resultatet av årsmøtet i går.  Jeg vet ikke om beskyldninger som er slengt hit og dit har blitt avkreftet eller ikke.  Det påvirker ikke mine synspunkt iforhold til hvordan debatten bør føres videre.  Jeg vil også avvente med å betale min LUSCOS-giro til jeg ser at supporterklubben er verd å være medlem av.  Da handler det ikke om hvem som sitter i styret og hva som eventuelt har skjedd tidligere, men at det viser seg at de som nå er medlemmer i styret faktisk er voksne nok til å lede en så stor organisasjon som LUSCOS faktisk er.  

Jeg må si at jeg ser fram til å se et referat fra årsmøtet slik at jeg ikke lengre trenger å forholde meg til rykter og halvsannheter.
 

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Moderator si rolle
« Svar #40 på: November 05, 2006, 18:29:59 »
Det jeg tror dere moderatorer skal være svært forsiktig med, er å uttale dere i betente saker som 'Interne stridigheter i Luscos-styret'. Ref vedlagte quote fra Sten datert 10/10, som i den gjeldende setting må ha blitt oppfattet som et ganske så kraftig provokasjon på de deler av forumsdeltakerne som hadde 'valgt side' med Svend Anders og Terje.

Selv om Sten uttrykkelig fremhever at han uttaler seg som et enkeltmedlem i supporterklubben - og ikke som moderator, er slike innlegg uansett egnet til å kaste mer ved på bålet, og skape nye konspirasjonsteorier og spørsmål om moderatorens habilitet.

quote:
Originally posted by Sten

Her kommer en kommentar fra et, i denne sammenhengen, enkeltmedlem i supporterklubben, og ikke en moderator og bidragsyter på luscos.com.

Det som er interessant i denne saken er formen man velger. Det å skrive et åpent brev om interne anliggender i en forening -anliggender som til alt overmål er i ferd med å styrebehandles for årsforeningens avstemming- kan ikke karakteriseres som annet enn  enten utrolig naivt, eller utrolig beregnende.

Som de fleste som fulgte Svend Anders og Terjes amerikanske valgkamp på dette forumet i fjor antakelig vil mene, er undertegnede mest tilbøyelig til å tro at man har skrevet innlegget for å posisjonere seg i forhold at formannen er på valg ved det kommende årsmøtet.

Om det skal betegnes som naivt eller beregnende må vi overlate til hver og en å bedømme, men at det er skadelig for foreningen å drive styrearbeid i full offentlighet på et forum som dette, kan det ikke være tvil om.

Slik sett har de to korresponderende herrer brutt §3 i LUSCOS' vedtekter, og bør ta en tur i tenkeboksen og vurdere sine verv og engasjement i klubben vår.

Rykter og splid er ikke grobunn for noen sunn utvikling av en forening som LUSCOS. Denne typen virksomhet virker bare splittende, og på sikt vil det føre til en fragmentering av supporterklubben. Det vil være trist for en klubb som LUSCOS om enkeltpersoner skal farge foreningslivet til de grader at den legges ned eller fragmenteres. LUSCOS har vært et samlingspunkt for så mange, så lenge.

Pikselator (AKA Sten) -Medlem i LUSCOS

« Siste redigering: November 05, 2006, 18:30:47 av midjo »
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

janove

Re: Moderator si rolle
« Svar #41 på: November 05, 2006, 18:58:59 »
Ser at JonR etterlyser opplysninger om hvem jeg er.
Beklager at jeg ikke har svart før nå. Har vært opptatt på andre områder.
Mente faktisk at jeg hadde registrert meg med fullt navn.
Jeg er døpt Jan-Ove Klausen, er 52 år og har vært Leeds supporter siden Leeds tapte FA cupfinalen i 1965.
Har sittet i styret til LUSCOS. Gikk på dagen i 2000 pga. Sverres måte å drive klubben på. Er medlem i dag.
Er den som har  flest turer til Leeds etter Terje Hansen. Champions League sesongen så jeg 24 kamper på Elland Road, samt 3 bortekamper.
Min fotballbakrunn er som sentral midtbanespiller på Alesund i nest høyeste nivå. Har faktisk spillt både mot Drillo og Terry Venables ( pre season ).
Har hatt flere verv i AaFK siden. Har videre bred erfaring med foreningsvirksomhet, både som leder og styremedlem.
Ã…rsaken til at jeg har kritisert Stens rolle som moderator de siste dagene, er at LUSCOS har vært drevet alt for lukket tidligere, der en person bestemte alt. Når så Sten tidligere har ropt på samhold, stemmer ikke dette med min demokratiske oppfatning, når han sitter både som moderator og samtidig er på valg som styremedlem. Vanlig praksis ville vært at han opplyste alle om dette og fratrådte sin rolle som moderator i perioden frem til årsmøtet. Dette burde faktisk de andre 5 bedt ham gjøre.
Hadde dette vært gjort, ville alt være i orden.
Har fortsatt ikke troen på noen forbedringer som vil skape ro i klubben.
Til slutt vil jeg si at jeg beklager at det gikk som det gikk med Sverre. LUSCOS kunne vært en unik klubb i dag, dersom han hadde innvolvert andre styremedlemmer i det daglige arbeidet.

arneg

Re: Moderator si rolle
« Svar #42 på: November 05, 2006, 19:04:21 »
Midjo skrev:"Det jeg tror dere moderatorer skal være svært forsiktig med, er å uttale dere i betente saker som 'Interne stridigheter i Luscos-styret'. Ref vedlagte quote fra Sten datert 10/10, som i den gjeldende setting må ha blitt oppfattet som et ganske så kraftig provokasjon på de deler av forumsdeltakerne som hadde 'valgt side' med Svend Anders og Terje.

Selv om Sten uttrykkelig fremhever at han uttaler seg som et enkeltmedlem i supporterklubben - og ikke som moderator, er slike innlegg uansett egnet til å kaste mer ved på bålet, og skape nye konspirasjonsteorier og spørsmål om moderatorens habilitet." sitat slutt

Her er vi grunnleggende uenig.  Moderatorene bør ha et så klart engasjement som LUSCOS medlemmer at de må få delta i debatten.  Det som er viktig er at de klargjør at de uttaler seg som medlem i LUSCOS og ikke moderator, og at de ikke bryter reglene som de selv administrerer.  Samtidig så må de administrere debatten videre etter de regler som finnes, og ikke ta hensyn til hva man selv mener.  Det å finne en moderator som ikke engasjerer seg i slike saker er jo helt håpløst.  Moderatorene må jo ha et bankende hjerte for Leeds og Luscos og de må få uttrykke dette.  
En annen ting som man må passe seg for i tiden framover er uhemmede sitater fra den harde debatten som har vært.  Da kommer man igjen lett i den situasjonen at påstander som inneholder æreskrenkelser, løgner og annet grums igjen blir sitert.  Det er ingen tjent med.
 

Sten

Re: Moderator si rolle
« Svar #43 på: November 05, 2006, 19:10:39 »
EDIT: Dette er ment som et svar til midjos innlegg på forrige side. Quoten forsvant i farta.

Tror du vil ha problemer med å finne noen som gidder å være moderator, hvis forutsetningen skal være at man ikke får lov til å ha egne meninger. Da må vel nesten konklusjonen være at moderatorer må hentes utenfra, eller?

Det ville forøvrig være interessant å høre hva du, og andre "som har valgt side", som du sier, mener om at styremedlemmer i LUSCOS, hvorav den ene faktisk er i nøyaktig den samme posisjon som meg- moderator i forumet, skriver et åpent brev om interne styreforhold i LUSCOS. Et brev som mange anser å være tendensiøst, med udokumenterte påstander presentert som fakta, og som andre -inklusive meg selv- mener vitner om totalt fraværende innsikt i hvordan organisasjonslivet fungerer. I lys av det som har skjedd i etterkant: Mener du at dette brevet også var unødig provoserende, eller er dette en moral som kun gjelder for meg?

Når man mener det er uheldig at man har moderatorer på forumet som også er engasjert i andre områder for LUSCOS er det rart at det ikke forelå noen innsigelser eller forslag til løsning på årsmøtet om det. Jeg har tidligere sagt at jeg ikke ser noen løsning på problemstillingen annet enn at andre melder seg som villige til å ta over jobben. Jeg gjentar gjerne at jeg anser min egen person som fullstendig likegyldig i sammenhengen, og er mer enn villig til å gi stafettpinnen over til den eller de som mener de kan gjøre en bedre jobb.

We'll be marching on together, no matter who runs the goddamn forum.. ;)

(Veldig fornøyd med den)


Sten
Sten

Sten

Re: Moderator si rolle
« Svar #44 på: November 05, 2006, 19:57:56 »
quote:
Originally posted by janove

Ser at JonR etterlyser opplysninger om hvem jeg er.
Beklager at jeg ikke har svart før nå. Har vært opptatt på andre områder.
Mente faktisk at jeg hadde registrert meg med fullt navn.
Jeg er døpt Jan-Ove Klausen, er 52 år og har vært Leeds supporter siden Leeds tapte FA cupfinalen i 1965.
Har sittet i styret til LUSCOS. Gikk på dagen i 2000 pga. Sverres måte å drive klubben på. Er medlem i dag.
Er den som har  flest turer til Leeds etter Terje Hansen. Champions League sesongen så jeg 24 kamper på Elland Road, samt 3 bortekamper.
Min fotballbakrunn er som sentral midtbanespiller på Alesund i nest høyeste nivå. Har faktisk spillt både mot Drillo og Terry Venables ( pre season ).
Har hatt flere verv i AaFK siden. Har videre bred erfaring med foreningsvirksomhet, både som leder og styremedlem.
Ã…rsaken til at jeg har kritisert Stens rolle som moderator de siste dagene, er at LUSCOS har vært drevet alt for lukket tidligere, der en person bestemte alt. Når så Sten tidligere har ropt på samhold, stemmer ikke dette med min demokratiske oppfatning, når han sitter både som moderator og samtidig er på valg som styremedlem. Vanlig praksis ville vært at han opplyste alle om dette og fratrådte sin rolle som moderator i perioden frem til årsmøtet. Dette burde faktisk de andre 5 bedt ham gjøre.Hadde dette vært gjort, ville alt være i orden.
Har fortsatt ikke troen på noen forbedringer som vil skape ro i klubben.
Til slutt vil jeg si at jeg beklager at det gikk som det gikk med Sverre. LUSCOS kunne vært en unik klubb i dag, dersom han hadde innvolvert andre styremedlemmer i det daglige arbeidet.




Du forutsetter at forumet er en arena for å kunne drive valgkamp i forkant av årsmøtet. Jeg er helt uenig i det, noe jeg mener har gjenspeilet seg i hva og hvordan jeg har moderert forumet i perioden før årsmøtet. Jeg har ment at det som hører hjemme i årsmøtet, hører hjemme i årsmøtet. Det er jo nettopp derfor jeg har moderert vekk  disse "jasså du vil MELE DIN EGEN kake!"-innleggene. De er fullstendig lavmål, og ikke egnet til noenting posiivt for LUSCOS, men kun en ufruktbar og imbesil debatt om HVEM som skal sitte i styret og ikke.

Jeg er helt i mot amerikansk valgkamp, der det vesentlige er hvem som stiller til valg. Det vesentlige er hvordan LUSCOS drives, og i den forbindelse er forumdrift og LUSCOSdrift to forskjellige ting som ikke bør sammenblandes.

Min innstilling har vært at disse innleggene basert på rykter og tullball kun kan være til skade for LUSCOS, og har derfor moderert disse etter beste skjønn.

Jeg tar til etterretning at du mener dette skjønnet ikke har vært godt nok.

Sten
Sten

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Moderator si rolle
« Svar #45 på: November 05, 2006, 20:04:24 »
Trodde jeg ordla meg forsiktig, men tydeligvis ikke forsiktig nok.

Poenget mitt var altså: En moderator bør vise forsiktighet når han uttaler seg i betente saker som f.eks. berører enkeltpersoner og interne forhold i Luscos - også når han gjør det som menig Luscosmedlem. Dette gjelder Svend Anders like mye som Sten, iom at vi i denne tråden diskuterer moderatorrollen generelt.[:)]

Det er ingen som ønsker å begrense moderatorene sin uttalerett på disse sidene - heller ikke jeg. Jeg bare oppfordrer moderatorene til å tenke gjennom hva de sier i slike saker - også som enkeltmedlemmer, for nettopp å unngå den situasjonen man har havnet i her - at moderatorens motiver blir mistenkeliggjort, og at moderatorens person i seg selv blir en del av hele diskusjonen.

Det er prisverdig å klargjøre når man uttaler seg som enkeltmedlem og ikke moderator, men dette blir som å kaste perler for svin, for dette forumet synes fullt av hissigpropper som har problemer med å skille sak og person.

Men for all del, om dere ønsker å diskutere prinsipper framfor realiteter så gjør gjerne det.

For øvrig interessant at du ser at jeg har valgt Svend Anders sin side i denne saken, Sten - for det tror jeg faktisk ikke jeg har uttrykt noe som helst om på disse sidene.
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Sten

Re: Moderator si rolle
« Svar #46 på: November 05, 2006, 20:47:38 »
quote:
Originally posted by midjo

Trodde jeg ordla meg forsiktig, men tydeligvis ikke forsiktig nok.

Poenget mitt var altså: En moderator bør vise forsiktighet når han uttaler seg i betente saker som f.eks. berører enkeltpersoner og interne forhold i Luscos - også når han gjør det som menig Luscosmedlem. Dette gjelder Svend Anders like mye som Sten, iom at vi i denne tråden diskuterer moderatorrollen generelt.[:)]

Det er ingen som ønsker å begrense moderatorene sin uttalerett på disse sidene - heller ikke jeg. Jeg bare oppfordrer moderatorene til å tenke gjennom hva de sier i slike saker - også som enkeltmedlemmer, for nettopp å unngå den situasjonen man har havnet i her - at moderatorens motiver blir mistenkeliggjort, og at moderatorens person i seg selv blir en del av hele diskusjonen.

Det er prisverdig å klargjøre når man uttaler seg som enkeltmedlem og ikke moderator, men dette blir som å kaste perler for svin, for dette forumet synes fullt av hissigpropper som har problemer med å skille sak og person.

Men for all del, om dere ønsker å diskutere prinsipper framfor realiteter så gjør gjerne det.

For øvrig interessant at du ser at jeg har valgt Svend Anders sin side i denne saken, Sten - for det tror jeg faktisk ikke jeg har uttrykt noe som helst om på disse sidene.




Beklager hvis jeg har tillagt deg meninger du ikke har.


Sten
Sten

kloggen

  • Gjest
Re: Moderator si rolle
« Svar #47 på: November 06, 2006, 15:15:46 »
quote:
Originally posted by Sten

Jeg viser respekt for de som ikke har samme synspunkter som meg,


...og Paven er muslim.



Sten

Re: Moderator si rolle
« Svar #48 på: November 06, 2006, 16:48:09 »
Du er en godgutt Kloggen, det skulle jeg sagt til deg hvis jeg ikke hadde vært så jævlig arrogant...



Sten
Sten

lojosang

Re: Moderator si rolle
« Svar #49 på: November 07, 2006, 01:02:30 »
[:D]

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Milou

Re: Moderator si rolle
« Svar #50 på: November 07, 2006, 13:26:43 »
Det er med stor undring at eg konstaterer at mange av forumet sine elles så fornuftige deltakarar, syns at Luscos bør drivast etter metodar som blir brukt av Ku Klux Klan eller AKP/ML på 70-tallet (utan nokon samanlikning forøvrig). Det finns eksempel på saker som bør bli handtert internt i Luscos, f.ex. taktikk foran neste supportercup, svertekampanje mot ManU supporterklubb eller forhandlingstrategi overfor reisebyrå for å få best muleg pris på fellesturer til Leeds.

Den generelle drifta av klubben, årsmøtesaker eller kven som stiller som kandidater til styret bør det ikkje vera nokon grunn til å halda unna offentlegheita. På lang sikt vil hemmeleghold av Luscos-saker vera meir skadeleg for supporterklubben enn kva som evt. vil komma fram i ein open debatt. Eg vil tru at så og seia alle som er aktive på dette forumet anten er medlemmer eller potensielle medlemmer. Ã… invitera flest muleg til ein debatt rundt Leeds og Luscos, må vera den beste strategien til å verva fleire medlemmer.

At diskusjon rundt enkeltsaker i klubbdrifta bør haldast i medlemsbladet for å unngå offentleggjering er nermast latterleg. Skal medlemsbladet bli sendt hemmeleg til medlemmer (slik Klassekampen på 70-talet, igjen utan samanlikning forøvrig), og kun vera for medlemmene sine auge? Det må vera i Leeds og Luscos sin interesse at medlemsbladet når ut til flest muleg. Det samme må gjelda informasjon om Luscos generelt. Viss drifta av Luscos må haldast hemmeleg er det eit ganske sterkt varsko om at ting ikkje er som dei burde.

Når det gjeld moderator sin rolle, så syns eg generelt at moderatorar er flinke til å la mest muleg passera. Det er mange innleg eg kunne ha lyst til å fjerna her inne, men eg vil heller sjå det på trykk enn å ha nokon som bestemmer kva som skal vera lovleg, med unntak av klare overtramp på greie forumsreglar. Når moderator som stiller til val på årsmøtet slettar innlegg som diskuterar dette årsmøtet, virkar imidlertid dette uklokt, men velger å tru at det var gjort i beste hensikt (og eg har ikkje lese innlegga dette gjeld).

Eg ser også at det er i fert med å bli laga eit forum som blir reservert til medlemmer. Dette er greitt nok, men av grunnar som eg har nevnt tidlegare, vil det vera uheldeg for Luscos om for mykje av debatten blir flytta til eit slikt forum. Ein anna sak som kan vurderast for å begrensa dei mest ekstreme ytringane, er å kreva fullt namn og email-adresse på alle forum-medlemmene, om det enkelt lar seg gjennomføra i praksis.

For ordens skuld: eg er ikkje medlem i Luscos, men har vore det tidlegare. Som Leedssupporter, tidlegare og potensielt framtidig medlem, tillet eg meg likevel å ha interesse for debatten rundt Luscos og ha meiningar om dette.

lojosang

Re: Moderator si rolle
« Svar #51 på: November 07, 2006, 15:52:00 »
"Metoder brukt av Ku Klux Klan og AKP/ml"? Sitter du på informasjon om hvordan AKP og KKK modererte sine iternettfora på 70-tallet? [:)]

Problemet med denne saken er at en del folk ikke har evnet å skille personer og sak. Nesten alle tråder om emnet har utvikla seg i stygge retninger.
Flere sånne tråder trengte LUSCOS slett ikke, om man skulle få til en akseptabel løsning på årsmøtet. Siden informasjonen som ble etterspurt strengt tatt ikke var nyttig for andre enn de som var på årsmøtet, og dermed fikk den der, har jeg full forståelse for at våre modererende krefter hadlet som de gjorde i dette tilfellet. Selv om man i en ideell verden, hvor alle kan oppføre seg i henhold til alminnelig folkeskikk selvfølgelig skulle kunnet føre en saklig og konstruktiv diskusjon.

Vi skal også huske at det faktisk er MENNESKER som er involvert her. Sånne organismer er vel så vidt meg bekjent ikke berømte for sin feilfrihet.

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Jon R

Re: Moderator si rolle
« Svar #52 på: Juli 15, 2007, 01:14:10 »
Henter frem denne igjen.[8)]

« Siste redigering: Juli 15, 2007, 01:17:15 av Jon R »
Jon R.

h.b

  • Gjest
Re: Moderator si rolle
« Svar #53 på: Juli 15, 2007, 01:20:52 »
kan dette være rettet mot de som liker meg kanskje
PS hedde dette innlegget handlet om andre enn meg så hadde denne blitt slettet[8D]


Ã… være Leeds supporter er verdens hardeste og dårligst betalte yrke. 0 kroner i lønn og en 24 timers arbeidsdag
« Siste redigering: Juli 15, 2007, 01:22:37 av h.b »

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28902
  • Total likes: 2637
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Re: Moderator si rolle
« Svar #54 på: Juli 15, 2007, 01:59:58 »
...siden Jon'ern i sin visdom fikk hentet frem denne igjen, så kan vi kanskje diskutere moderatorenes rolle i en saklig & nøktern tone der hverken den ene saken eller den ene personen behøver & stå i fokus.

Vi har forumreglene å forholde oss til. Samt sunn fornuft...



Gettin' harder and harder to recognize the trap
Too much information about nothin' Too much educated rap

B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Stewart Harvey

Re: Moderator si rolle
« Svar #55 på: Juli 15, 2007, 06:06:38 »
Det vises til topicen startet av Boxman vedrørende Boxman. Stoppet av Jon R. Unødvendig spør du meg.
Man kan likevel være uenig eller enig i den avgjørelsen uten at det har så stor betydning.

Jeg viser til mitt svar der hovedsaklig mot h.b. som er den som mitt svar mest gjelder selv om alt jeg sier har generell betydning. Den siteres derfor nedenfor.

Uansett er jeg uenig med Sten som viser til Mina-episoden der jeg tror Sten har misforstått. P3 kunne ikke klandres i den episoden da programmet gikk direkte.

Vårt forum - og den som er ansvarlig - vil kunne klandres dersom tilfeller med personhets og ionjurierende påstander ikke modereres selv om forum i seg selv gir større takkhøyde. Derfor modereres avisene sine sider med jevne mellomrom.

Jeg presiseres nok en gang at dette ikke er ment som kritikk av nettopp moderatoren som gjør dette på frivillig basis slik at vi supportere har et forum.

Mitt poeng er - tildels som Boxman - at kanskje at forumdeltagerne og etter min mening med h.b. i spissen bør tenke seg litt om før man lirer av seg en rekke påstander i løpet av en rekke meldinger.


Farlig å gå inn i dette vepsebolet, men tildels enig med Boxman uten at jeg vil bruke hans krasse ordbruk.

Men...

H.b. du bombarderer forumet med dine meninger, og det er helt greit. Jeg hopper vanligvis raskt over disse.

Det jeg derimot synes er problemet er at du i dine meninger kommer med en rekke påstander og adjektiver (blant annet om bestikkelser og kriminalitet) som det etter min mening ikke finnes noen som helst dokumentasjon for. Med dokumentasjon mener jeg da beviser som vil kunne sannsynliggjøre at det er slik som du påstår.

Slike karakteristikker synes jeg man skal være forsiktig med også på slike forum som dette. Man kan selvfølgelig likevel gjerne mislike Ken Bates.

Det vises da forsåvidt også til Jon R. innlegg her.

Det antas at også Ken Bates, administratorer, andre i Leedssystemet og forøvrig alle andre har samme beskyttelse som h.b. selv.

Dette synes jeg moderatorene svært sjelden påpeker når blant annet h.b. kommer med påstander om Ken Bates, administratorere og andre som mange ganger må kunne karakteriseres som personhets. Mye av det som har fremkommet i hans poster har vært injurierende. Dette er da også LUSCOS i utgangspunktet ansvarlig for som forumeier.

Når noen reagerer overfor h.b. eller andre er man derimot meget snar med å kommentere dette.

Jeg presiserer at dette egentlig ikke er noen ramsalt kritikk av moderatorene som jeg vet gjør dette på sin fritid. Forumet fungerer utmerket for meg. Likevel etter min mening - som advokat - er det ovennevnte et tankekors. [/size=3]
[/size=1][/size=1][/size=1]
« Siste redigering: Juli 15, 2007, 06:09:58 av Stewart Harvey »
 

Tom S

Re: Moderator si rolle
« Svar #56 på: Juli 15, 2007, 09:40:01 »
Siden denne saken i hovedsak dreier seg om hb, vil eg vise min støtte til han.

Eg er langt ifrå einig med alle hb sine innlegg, men meiner vi bør ha takhøgde for sånne ytringar.

Har sjølv reagert litt kraftig mot de som slenger usaklige kommentarer mot det som har skjedd, men velger å tru at dette skjer i affeksjon.

OEF treng personligheter som hb!



WE'RE LEEDS AND PROUD!!!
« Siste redigering: Juli 15, 2007, 09:41:35 av Tom S »
COME ON LEEDS !!