Gammalt nytt: BREAKING NEWS: Leeds into administration

Started by MrK, May 04, 2007, 23:04:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

h.b

Leeds er i administrasjon. Hvis budet fra Bates blir forkastet av FA eller de andre kreditorene. Inkludert Bates sine egne, og ingen andre kjøper klubben så vil Leeds United bli erklært konkurs

veteranen

quote:
Originally posted by h.b

Leeds er i administrasjon. Hvis budet fra Bates blir forkastet av FA eller de andre kreditorene. Inkludert Bates sine egne, og ingen andre kjøper klubben så vil Leeds United bli erklært konkurs

Det er kreditorene som kan kjøre Leeds inn i en konkurs. Når Bates kunne kjøpe klubben tilbake så fort, så kunne han gjøre dette fordi han på forhånd hadde gjort avtaler med de andre kreditorene. Men avtalen er enda ikke formelt gått igjenom og godkjent av de rette instanser. Derfor har andre interessenter fremdeles muligheten. Når Simon Morris nå kaster seg frempå, så gjør han det fordi han tror han kan gjøre avtaler med de gamle kreditorene, og på den måten blokkere Bates. Her skal vi også huske på at Morris kjenner disse kreditorene, for jeg går utfra det er de samme kreditorene som det gamle styret måtte forholde seg til.

Er konkurs en sannsynlig utgang for klubben? Nei, det har jeg overhodet ingen tro på! Fordi:
*Det finnes interessenter som er villig til å legge penger på bordet.

*Det er for mange som har for mye å tape på en eventuell konkurs.

Siden Bates er største kredidor, så er det godt mulig at han kan blokkere for andre og tvinge klubben inn i konkurs, hvis han ikke får viljen sin. Men er det virkelig noen som tror at Bates vil være så standhaftig i sin djævelskap, at han er villig til å tape mange millioner pund, bare for å ødelegge for andre?

Mange ser ut til å tro at Bates kommer til å selge så snart han har vunnet denne kampen. Den optimismen deler jeg ikke. Det er pr idag svært lite som tyder på at han ønsker å selge. Og la oss ikke glemme at hvis hans avtale går igjennom, så vil han ha et såpass solid økonomisk fundament å bygge på at han ikke behøver å selge. Samtidig vil han få store problemer med å trekke seriøse og sterke  investorer med i sitt prosjekt. Dermed sitter vi i saksa!

Så jeg står fast ved de meningene jeg hele tiden har hatt i denne saken. Hvis vi kun tenker økonomi, så er denne avtalen god. Men hvis vi tenker i et litt større og mer langsiktig perspektiv (les: Hva det vil føre til når Bates fester grepet), så er dette en dårlig avtale for klubben. Derfor håper jeg inderlig at Bates taper denne kampen!

Asbjørn

...rat du ikke har nevnt det ennå, Asbjørn, men jeg er sikker på at du har merket deg Svennas ord om at det ryktes at den gamle grinebiteren har mistet mye av "gnisten" i løpet av de siste par årene... (les. Han vil bli kvitt hele skiten)  Begynner å bli gammel og klar for gamlehjemmet, vettu...

Faren er at de siste ukers suksess har gitt ham gnisten tilbake... [:0]

I can hear the turning of the key
I've been deceived by the clown inside of me
I thought that he was rightous but he's vain
Oh, something's a-tellin' me I wear the ball and chain

B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

veteranen

quote:
Originally posted by Asbjørn

...rat du ikke har nevnt det ennå, Asbjørn, men jeg er sikker på at du har merket deg Svennas ord om at det ryktes at den gamle grinebiteren har mistet mye av "gnisten" i løpet av de siste par årene... (les. Han vil bli kvitt hele skiten)  Begynner å bli gammel og klar for gamlehjemmet, vettu...

Faren er at de siste ukers suksess har gitt ham gnisten tilbake... [:0]

Godt poeng, Asbjørn! Godt poeng! Og jeg har også hørt Bates si dette:
"En mann trenger to ting for å leve et meningsfullt liv: En god kvinne ved sin side, og fotball. Jeg har en god kvinne, og jeg har fotball. Alternativet er å ligge hjemme i sengen og drikke gin - og vente på å dø!" [:)]

rastafari

Oj,oj - hvor står vi? Ga opp å lese alt her etter side 4, men det er tydelig vi ike vet.
Min oppfatning er at dette var en genistrek av Bates, siden vi ikke kunne klare oss. Men jeg skjønner ikke hvordan han klarte unngå minuspoeng nste sesong?
Ellers tror jeg Bates perioden er over. Ok, han har en avtale med Admin, men denne må godkjennes av FA og kreditorene. I tillegg banker andre på døren og vil kjøpe. Slik jeg har forstått vil de summene som presenteres fra interesenter da gå til admin(=kreditorene) og gjelden er slettet (om kreditorene aksepterer summen).
Så, selvom Bates,Harvey++ har en avtale med Admin, så er ikke dette annet en det mest konkrete tilbudet så langt.

Fy f...  Det var en vannvittig nedtur og få nedrykket etter poengtapet mot Ipswich. Så kom meldingen om Admin som salt i såret. Men nå alle ryktene om interesante kjøpere. Fugl Fønix [B)]

Drakta er hvit - eller gul. Hvem husker ikke skinnlappen?
Drakta er hvit - eller gul. Hvem husker ikke skinnlappen?

RoarG

På Leeds off. hjemmeside kommer nå nyheten om at møtet med kreditorene er satt til 01.06. kl. 12.00. Saksbehandleren erklærer at KPMG kommer til å anbefale salget til Bates (Leeds United FC Ltd.), hvorpå kreditorene skal godkjenne dette. Det kreves 75% stemmeovervekt for at salget kan gjennomføres. Kreditorene vil få utbetalt "a small dividend". Ligaen skal også si sitt, men det spørs hva de kan stille opp med hvis regelverket blir fulgt og kreditorene sier seg fornøyd med ordningen. Ikke lett å jekke Bates ut av styrerommet på Elland Road, nei.

Change is the constant that cannot be changed.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Sydhagen

ok, da tolker jeg det slik at Bates har omtrent fått banket gjennom dette...er jo gledelig for klubben at den blir kvitt en god del gjeld.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

RoarG

quote:
Originally posted by Sydhagen

ok, da tolker jeg det slik at Bates har omtrent fått banket gjennom dette...er jo gledelig for klubben at den blir kvitt en god del gjeld.

Kvitt gjeld: ja. Kvitt Bates: nei. Det blir meget interessant å se hva Bates nå gjør når han ikke lenger er bundet av en stor økonomisk byrde. At han ikke tidligere har investert i nytt spillemateriell har kunnet forsvares med klubbens begredelige økonomi. Med det alibiet borte kommer nok kravene til å investere i nytt spillemateriell med full tyngde.

"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Jon R

Det er vel ikke helt riktig å si at Bates ikke har investert penger på spillere. De to første sesongene ble det brukt overraskende mye penger, med tanke på hva vi vet om økonomien idag. Selv om disse kjøpene langt på vei ble finansiert gjennom salg av egne talenter må jo tallene ha vært blodrøde også på den tiden. Siden vi nylig ble satt under administrasjon er det vel kreditorene som vil sette begrensninger ift bruk av transfermidler denne sommeren. Vil tro at dette vil være et sentralt tema på det avgjørende møtet 1. juni. Kan ikke se for meg at kreditorer ettergir massse gjeld, for i neste øyeblikk være vitne til at klubben bruker masse penger på nye spillere. Regn med smalhans også denne sommeren. [8)]

Jon R.
Jon R.

RoarG

Skal man drive business i Leeds Utd. må jo den sportslige standarden heves, da en L1-klubb ikke på langt nær er like profitabel som en PL-klubb. Det vil altså koste å bringe Leeds opp i PL igjen, og noen må ta den kostnaden i form av å investere i nye spillere. Fansen vil ikke godta noen eier som er fornøyd med å drive i L1 med lavt budsjett, eller CCC for den del. Før eller siden vil en investor med vilje og penger melde seg på. Hvorfor det ikke skal være mulig å begynne oppbyggingen av et nytt lag f.o.m. denne sommeren er ulogisk.

Sydhagen

"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Jon R

quote:
Originally posted by RoarG

Skal man drive business i Leeds Utd. må jo den sportslige standarden heves, da en L1-klubb ikke på langt nær er like profitabel som en PL-klubb. Det vil altså koste å bringe Leeds opp i PL igjen, og noen må ta den kostnaden i form av å investere i nye spillere. Fansen vil ikke godta noen eier som er fornøyd med å drive i L1 med lavt budsjett, eller CCC for den del. Før eller siden vil en investor med vilje og penger melde seg på. Hvorfor det ikke skal være mulig å begynne oppbyggingen av et nytt lag f.o.m. denne sommeren er ulogisk.

Utgangspunktet var hva Bates vil gjøre etter at noe av gjelda er sanert, Roar. Right? [8)]

Selvfølgelig skal man begynne oppbygningen av et nytt lag. Dette skal langt på vei skje gjennom bruk av egne talenter.( jfr Bates tidligere uttalelser) I tillegg vil det vel med stor sannsynlighet komme et knippe free agents ( jfr sommeren 2004) som ikke krever for mye i lønn. Hva fansen måtte mene er trolig irrellevant når det skal forhandles med kreditorene. [:0]

Jon R.
Jon R.

Sydhagen

quote:
Originally posted by Sydhagen

http://www.leeds.vitalfootball.co.uk/article.asp?a=65756

møte idag ser det ut som!

kan alt bli bestemt idag..?  kan være et avgjørende møte dette!

Roy

Har dette møte bare plutselig poppet opp? Ser unektelig ut for at det er progresjon i saken.

The administrators of Leeds United have announced that there will be meetings with creditors at the club today to continue the CVA (company voluntary arrangement) process.

It is expected that all those involved will be voting to see if how things are going, and whether continuing is in the best interests of the club.

Richard Flemming, partner of joint-administrator KPMG Restructuring released a statement on the clubs website:

'At this meeting I will outline the proposal to sell the club to Leeds United Football Club Ltd and will also inform the creditors of any other matters which could influence their decision; such as details of the level of interest from other potential buyers of the club and indeed any alternative bids.

'Creditors will then be invited to vote on the proposal and any modifications that emerge.

'The proposed sale enables the club to survive and offers a minimal return to creditors. We know from preliminary discussions that the deal is supported by some of the larger creditors by value, however it still requires a majority of 75% to be approved.

'If the proposal is carried, the CVA process will move forward, which will involve agreeing the club's new ownership with the Football League and paying a dividend to creditors.

'If not, we will seek an alternative solution, and again request creditor approval.'
Stand up and sing for LEEDS UNITED

MrK

Hva er dette for greie da?

http://www.saveleeds.com/

"finnes det overhodet noen på kloden som  kler ORANGE"

Ã...lesund er på plass (sist i TL) sitat Henrik Elvestad i Golden Goal 17.04.07
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

Jon R

Den siden må da være fake....? [8)]

Jon R.
Jon R.

MrK

quote:
Originally posted by Jon R

Den siden må da være fake....? [8)]

Jon R.

Uansett hva det er, så virker det rimelig meningsløst

Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

pedro

Leedsomaniac

Jon R

quote:
Originally posted by pedro

http://www.leedsunited.com/page/NewsroomDetail/0,,10273~1025914,00.html   Tror vi må vente til 1 juni, jmfr. den offisielle hjemmesiden.

Dette er veldig forvirrende. Administratorene ( er vi fortsatt under adminsistrasjon, teknisk sett?) har annonsert et møte senere idag, mens klubben i sin off. statement ikke nevner noe om dette? [:0]

Jon R.
Jon R.

Sleivind

quote:
Originally posted by Jon R

quote:
Originally posted by pedro

http://www.leedsunited.com/page/NewsroomDetail/0,,10273~1025914,00.html   Tror vi må vente til 1 juni, jmfr. den offisielle hjemmesiden.

Dette er veldig forvirrende. Administratorene ( er vi fortsatt under adminsistrasjon, teknisk sett?) har annonsert et møte senere idag, mens klubben i sin off. statement ikke nevner noe om dette? [:0]

Jon R.

- Teknisk, praktisk og alle andre sett så er vi fortsatt under administrasjon ja. Møtet idag er vel et møte der kreditorne får informasjon om hva som skjer med klubben videre og hvem som faktisk har kommet med et bud på klubben. De sa vel at de kom til å anbefale salg til Ken Bates.

Men hva som egentlig kommer til å skje og hvem som eier klubben videre, får vi ikke vite før etter møtet 1.juni!

Svend Anders

Så er det altså klart hva "budet" fra Bates er: 1 pence for hvert pund kreditorene skulle hatt.

Morris told PA Sport: "The administrators released the Company Voluntary Arrangement (CVA) this morning and Mr Bates has offered to pay the creditors 1p in the £1."

Da må Bates rett og slett være bombesikker på å ha flertall til å godkjenne (og skjer det vil han virkelig ha satt skrustikka hardt igjen på de andre) - hvis ikke er det latterlig lavt.

MEN så er det vel altså slik at "football related creditors" må betales i helhet. Jeg tror disse kreditorene ligger på mellom 2 og 7 millioner pund, og de har jo ingen grunn til å si nei til budet om de får alt de er skyldig.

Disse, sammen med Bates selv, KAN utgjøre mer enn 75% og dermed godta budet.

Som Morris sier:
"He's (Bates) hanging on for dear life. The fact that he put in his offer, which equates to £350,000 if the club's reported debt is correct, shows there is hardly loads of capital there."

Spørsmålet må igjen stilles om hele formålet til Bates rett og slett faktisk ER å lokke frem andre bud...

SA

http://www.svendanders.com/
Følges på:
www.twitter.com/svendleeds
www.twitter.com/svendanders

Roy

Tror du har et poeng der. Bates er en luring, og det kan godt tenkes at han prøver å skru opp prisen på et vis[B)]

quote:
Originally posted by Svend Anders

Så er det altså klart hva "budet" fra Bates er: 1 pence for hvert pund kreditorene skulle hatt.

Morris told PA Sport: "The administrators released the Company Voluntary Arrangement (CVA) this morning and Mr Bates has offered to pay the creditors 1p in the £1."

Da må Bates rett og slett være bombesikker på å ha flertall til å godkjenne (og skjer det vil han virkelig ha satt skrustikka hardt igjen på de andre) - hvis ikke er det latterlig lavt.

MEN så er det vel altså slik at "football related creditors" må betales i helhet. Jeg tror disse kreditorene ligger på mellom 2 og 7 millioner pund, og de har jo ingen grunn til å si nei til budet om de får alt de er skyldig.

Som Morris sier:
"He's (Bates) hanging on for dear life. The fact that he put in his offer, which equates to £350,000 if the club's reported debt is correct, shows there is hardly loads of capital there."

Spørsmålet må igjen stilles om hele formålet til Bates rett og slett faktisk ER å lokke frem andre bud...

SA

Robert H.

Bates er forretningsmann. Grunnen til at han ikke byr mer er at dette har han full kontroll på. Er ikke noe vits i å betale mer dersom det ikke er nødvendig. Tror ikke dette er for å lokke frem andre bud ettersom administratorene reelt sett ikke har noe valg. De MÃ... akseptere "budet" til Bates.

ETTER gjeldssaneringen kan derimot alt skje...[:p]

quote:

Som Morris sier:

SA

Roy

Spennende tider i vente med andre ord [^]
quote:
Originally posted by Robert H.

Bates er forretningsmann. Grunnen til at han ikke byr mer er at dette har han full kontroll på. Er ikke noe vits i å betale mer dersom det ikke er nødvendig. Tror ikke dette er for å lokke frem andre bud etter administratorene reelt sett ikke har noe valg.

Etter gjeldssaneringen kan derimot alt skje...[:p]

quote:

Som Morris sier:

SA

Svend Anders

Jeg ser poenget ditt uten problem, Robert: Dersom Bates er HELT sikker på at han har 75% av stemmene er jo summen nesten for høy ;-)

Derimot virker jo også Morris å ta dette voldsomt med ro. Karen har allerede ordnet avtale med Teak, snakket med parlamentsmedlemmer og sikkert mer til. Det ville nesten virke amatørmessig om han da undervurderte Bates stemmeandel under kreditormøtet? Om han ikke har et nytt bud i bakhånd om det første skulle svikte, da...

SA

Følges på:
www.twitter.com/svendleeds
www.twitter.com/svendanders

Robert H.

Morris er sjanseløs i mine øyne. Skal han kjøpe Leeds må han forhandle med Ken Bates, ikke supportere, Mr Adler eller parlamentsmedlemmer...

Roy

Men så lenge Morris er på banen så ser jeg en mulighet for at K.B. selger seg ut. Er sikker på at det må til for å komme tilbake til PL i løpet av en fire års tid.

veteranen

quote:
Originally posted by Robert H.

Morris er sjanseløs i mine øyne. Skal han kjøpe Leeds må han forhandle med Ken Bates, ikke supportere, Mr Adler eller parlamentsmedlemmer...[/b]

Godt mulig du har rett, Robert. Og det er jo nettopp dette som har bekymret meg i denne saken. For hvis Morris (eller andre) må kjøpe klubben fra Bates (som da ikke lenger behøver å selge), så kommer den handelen til å koste langt mer enn det ville ha gjort hvis de "overtok" klubben fra administrasjon. Ja, jeg er redd for at det vil koste så mye at det hele renner ut i sanden.

Og da må vi såfall forholde oss til Bates & Wise i lang tid fremover - og det er ingen god deal for Leeds.

berlin

quote:
Originally posted by MrK

Hva er dette for greie da?

http://www.saveleeds.com/

Det er kun et pr-stunt fra Simon Morris.

baste

Leeds property developer Morris recently submitted plans for a £10million takeover at Elland Road, while chairman Ken Bates is hoping to retain control after recently placing the club into administration.

http://www.sportinglife.com/football/news/story_get.cgi?STORY_NAME=soccer/07/05/16/SOCCER_Leeds_Nightlead.html&TEAMHD=soccer