Gammalt nytt: BREAKING NEWS: Leeds into administration

Started by MrK, May 04, 2007, 23:04:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

auren

"De som er negative til dette er etter mitt skjønn altfor farget av sine antipatier mot Ken Bates og ønsker ikke å ta inn over seg at mannens egne økonomiske hensikter faktisk innimellom også kan begunstige oss menige supportere..."

Her er jeg helt enig. Det er en god mulighet for at Bates her har gjort et smart trekk, men Bates haterne vil nok uansett ikke gi ham et klapp på skulderen selv om dette skulle gå igjennom.

Leeds skyldte selskapet til Bates hele 22 millioner pund, dvs at klubben maks har 13 millioner pund i gjeld per dags dato. Nå får vi bare håpe at øvrige kreditorer går med på avtalen. Gjør de det tror jeg vi kan juble høyt. Men det forundrer meg IKKE om FA eller lignende finner noe snusk i det hele.

auren

Leeds
Till
I
Die!
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Per-Stian

Eg forstår absolutt INGENTING! Spurde for nokre dagar sidan om vi skulle grine eller smile, men eg er berre alvorleg og nervøs. Veit ikkje om eg skal leggje sjampisen på is eller ta ein dobbel dose anti-depressiva[8D]

palle

Er det noe Bates kan, så er det å sno seg økonomisk. Han har gjort det før, og han vil gjøre det igjen. Jeg tror han vet akkurat hva han gjør akkurat nå, og ender sannsynligvis opp med enda større kontroll over klubben enn han tidligere har hatt. Vi må huske at han alltid vil være en kynisk pengemann som aldri har vært interessert i Leeds som klubb, kun i å tjene penger.

Så får tiden vise om det faktisk kommer Leeds United til gode også.

PålK (som hadde et håp om at Wise skulle bli satt under administrasjon)

...ooo, vi vandrar saman...

auren

På den offisielle hjemmesida står vi fortsatt med 46 poeng. Burde de ikke være de første til å trekke 10 poeng??? Eller må dette gjennom et rigid system først?

auren, som ser Leeds ender HELT sist i CCC.... Hadde gitt en odds på tusenvis før sesongstart skulle jeg tro...

Leeds
Till
I
Die!

HåvardK

quote:
Originally posted by palle

Vi må huske at han alltid vil være en kynisk rubenmann som aldri har vært interessert i Leeds som klubb.

Vært for mye på nrk-blogg i det siste, PålK?

venadis

Bates har her gjort ett sjakktrekk uten sidestykke, og han hadde heller intet annet valg. Han har gått i motbakke i hele sin tid som Leedseier grunnet andres tidligere gambling og stormannsgalskap. Tror virkelig dette vil innvirke positivt på klubben vår, vi får nullstillt det aller meste og klubben blir mer oversiktlig og dermed intressant for investorer. Så fremt at denne handel godkjennes av kreditorene vil vi nå endelig kunne omtales positivt (tenker da på sjakktrekket ved ved dagens hendelse), bygge nytt lag og konsentrere oss om det vi alle interesserer oss for - fotball.
Har nå lest alt av nettsider hva saken angår og kan ikke se at dette skal uroe oss gutter, dette er den mest positive dagen på leeenge[;)]

auren

Tenk den dagen da vi ikke trenger å bekymre oss for mye om økonomien og kan rette all fokus om fotballen. Vi får håpe det skjer til neste sesong, men jeg holder alle frynsete nerver åpne for det motsatte...

auren

Leeds
Till
I
Die!

Sleivind

For å se hele denne saken på en annen måte! Jeg er mer enn godt nok fornøyd, hvis:

- Leeds United fortsatt er Leeds United i august!

- Leeds United starter med 0 poeng i league 1!

- Leeds United har 11 mann på banen i første seriekamp i 07/08 sesongen!

auren

Ja, Sleivind. Da tror jeg ALLE skal være fornøyde!

auren - som også håper på en gjeld på bare noen få millioner pund i tillegg..

Leeds
Till
I
Die!

MrK

Får kaste meg på økonom bølgemn men jeg kjenner(delvis) til leasing regler i NOR og UK utifra å ha tidligere jobb. Siden jeg ikke har vært borti adm. så er jeg uviten.
I Norge derimot så utbetales det dividende og >50% må initiellt godta. Som regel er det de som har minst tilgode som bråker mest.

Hvor dette bærer og hva rettsregler er i UK er meg ukjent - det virker uansett som om Bates ser d ette som done deal......................men dette er ikke over før en eller annen fat lady sings!

"finnes det overhodet noen på kloden som  kler ORANGE"

Ã...lesund er på plass (sist i TL) sitat Henrik Elvestad i Golden Goal 17.04.07
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

Jon R

quote:
Originally posted by Sleivind

For å se hele denne saken på en annen måte! Jeg er mer enn godt nok fornøyd, hvis:

- Leeds United fortsatt er Leeds United i august!

- Leeds United starter med 0 poeng i league 1!

- Leeds United har 11 mann på banen i første seriekamp i 07/08
sesongen!

- vinner Premier League i 2009-10.

- vinner Champ L i 2011.
--------------------------------------------------
posted by auren

Ja, Sleivind. Da tror jeg ALLE skal være fornøyde!

auren - som også håper på en gjeld på bare noen få millioner pund i tillegg..

Leeds
Till
I
Die!

God nok for meg også, den lista der gutter. [:p]

Jon R.
Jon R.

Svend Anders

quote:
Originally posted by Leedsfan

Forstår jeg det riktig hvis Bates er den som driver klubben! Leeds United skylder Bates penger samt til andre kreditorer. Bates vil sanere gjelden Leeds United har til de andre kreditorene samtidig som han kjøper de verdiene som er i Leeds United. Så han vil at de andre kreditorene skal tape masse penger samt han selv ved at han innfrir den gjelden Leeds United har til han for så å ta over hele "dritten"?

Høres jo ut som en plan de andre kreditorene ikke vil gå med på?

Bates betaler IKKE gjelden til seg selv. Det er jo nettopp det som gjør at Bates idag trolig har svidd av nærmere 200 millioner kroner på klubben vår, fordi han har gått med på å si farvel til egne penger for å få andre til å gjøre det samme. I tillegg gir han en liten kompensasjon (skal vi tippe en tiendel av opprinnelig gjeld?) til samtlige.

Som Robert sier: Leeds United er i kveld akkurat samme klubb, med et selskap med et annet ord i navnet som eier, og med flere hundre millioner kroner mindre i gjeld.

Da tør jeg påstå at dette faktisk er "utelukkende positivt". Klarer man ikke gi Bates kredit for dette må man virkelig spørre seg hvordan man ooplever verden (igjen, forutsatt at alle formaliteter går igjennom, noe jeg er sikker på at de gjør)...

Ã... skylde på Bates for at vi har - unnskyld; HADDE - £35 mill i gjeld 31.mars, DET er å skyte over mål.

Videre er det opplagt at Bates må ha kjørt kreditorene hardt før vi gikk i administrasjon. Hele "genistreken" kommer i hovedsak til syne i at overtakelsen skjedde umiddelbart etter admin. trådde i kraft, og KPMG (her snakker vi ikke smågutter!) må også ha rådført i forkant. Bates kunne gjort sin livs tabbe dersom noen hadde benyttet minuttene fra administrasjonen trådde i kraft til å komme Bates i forkjøpet med et bedre bud.

Til tvilerne er det verdt å påpeke følgende uttalelse fra the Football League:
"Discussions have already begun aimed at establishing how Leeds United intend exiting administration.

"This will have to include complying with the League's insolvency policy under which all 'football debts' must be settled in full."

Igjen, god kveld folkens! Selv kommer jeg til å sove bedre enn på lenge...

http://www.svendanders.com/
Følges på:
www.twitter.com/svendleeds
www.twitter.com/svendanders

venadis

4ever arcticwhite

Hvorfor skal kreditorene godta at Bates setter klubben under administrasjon, og så kjøper den tilbake selv? Først og fremst fordi Leeds er en klubb som ikke eier nåla i veggen. Ikke eier vi stadion, ikke eier vi treningsanlegget, sannsynligvis eier vi knapt nok gressklipperen og den maskina som brukes til å merke banen.

Alternativet til administrasjon er etter alle solemerker en konkurs, leser at det var på vei inn et krav på 5 mill pund fra det offentlige. Ã... slå noen konkurs som ikke har noen eiendeler medfører at man ikke får ei krone (eller et pund...) tilbake. Riktignok har vi noen spillere som kan selges, men de ville neppe innbrakt mange pundene i et konkurssalg. Det er vel ikke så mange av spillerne det ville stått kjøpere i kø for akkurat, kanskje Healy.

Ved en administrasjon vil kreditorene i alle fall få litt tilbake, og da tror jeg ikke de ser så nøye på at Bates er den som kjøpet klubben og KAN tjene noe på det i framtiden. For dem er pengene de får fra Bates nå bedre enn penger de ikke får fra andre likevel...

Hva så med andre kjøpere? Kan det tenkes at andre kommer inn og overbyr Bates i kampen om Leeds nå som de tilsynelatende blir gjeldsfrie? Jeg vil tro at administratorenes jobb er å få inn mest mulig penger til kreditorene, så det er vel absolutt tenkelig at det kan skje. Spørsmålet er jo om Bates (som vel er hovedkreditor) vil godta det? Men kanskje blir utfallet at noen andre kjøper Leeds foran nesa på Bates.

Leste forresten et sted at vi fortsatt ville ha "fotballrelatert gjeld" (til andre klubber, spillere m.v.) på omring 11 mill pund, så helt gjeldsfrie er vi vel ikke....

Uansett sier jeg meg enig med Sleivind ovenfor.

- The future's so white, I've got to wear shades [8D]
The future's so White I've got to wear shades 8)

ragnar

Virker som dette en en deal gjort av en som vet å utnytte det økonomiske systemet og reglene der.

Såpass mye økonomi kan jeg at jeg vet at de som har penger vet å utnytte reglene til det fulle. Noe Bates her gjør virker det som. [8D]

Men så lenge det innebærer at Leeds går en stabil økonomisk hverdag i møte og at det ikke blir noen skjeletter som faller ut fra skapet i etterkant, så funker det for meg. [}:)]

*Champions of CCC 06/07*
*In El Loco we trust!*

ragnar

Er mye forvirring ute å går om hvor mye gjeld "nye" Leeds kommer til å ha. I FA sine regler står det at "This will have to include complying with the League's insolvency policy under which all 'football debts' must be settled in full." Sånn jeg forstår det betyr det at klubben blir helt gjeldfri for hva er vel ikke fotballrelatert gjeld i en fotballklubb...

http://home.skysports.com/list.aspx?hlid=464989

*Champions of CCC 06/07*
*In El Loco we trust!*

venadis

Med ett unntak; akvariet til Ridsdale da[;)]
quote:
Originally posted by ragnar

Er mye forvirring ute å går om hvor mye gjeld "nye" Leeds kommer til å ha. I FA sine regler står det at "This will have to include complying with the League's insolvency policy under which all 'football debts' must be settled in full." Sånn jeg forstår det betyr det at klubben blir helt gjeldfri for hva er vel ikke fotballrelatert gjeld i en fotballklubb...

http://home.skysports.com/list.aspx?hlid=464989

*Champions of CCC 06/07*

paul power

Leser med interesse diskusjonen rundt denne administrasjonen og selvom jeg bare er en enkel man. city supporter som dog har har studert en del tidligere "administrasjonscase" i engelsk fotball, drister jeg meg ut på med noen betraktninger:

1. Når en klubb blir satt under administrasjon er det administrators oppgave å finne den best mulig løsningen
  for klubben kreditorer. Ikke den best mulige løsningen for Leeds United og deres supportere, men for
  kreditorene. Hardt og brutalt ja, men slik er det. Her ligger det en gåte. Hvordan kan administrator
  selge til Ken Bates etter et par timer? Hvordan vet administrator at det ikke er andre som er villige til å  
  gi mer. Hadde jeg vært kreditor hadde jeg ringt KPMG i kveld og forlangt et svar.

2. La oss forutsette at kan Bates har betalt 7 mill. pund til administrator. Dette betyr i så fall at kreditor
  i snitt vil få igjen 20% av den gjelden Leeds har til de. Kreditorene må da i slutten av mai stemme over om
  de er fornøyd med dette eller om de mener det er mere penger å hente ved å likvidere klubben og selge
  alt av verdi. Historisk har fottball-kreditorer vært meget snille med hensyn til fotballklubber. Det er
  ingen som har lyst til å få en stor tilhengerskare på nakken og man biter i det sure eplet.

3. For meg blir da det store spørsmålet. Er den gjelden på 35 mill. pund som Leeds har inkludert
  skattekravet på 5 mill. pund som forfaller i slutten av juni, eller er den det ikke. Hvis den er det
  så betyr det at dette gjelden må betales fullt ut (1. prioritetsgjeld). Skattemyndighetene gir ikke
  ved dørene og godtar aldri akkordløsninger. I så fall er det bare 2 mill. pund igjen til andre
  kreditorer i mitt tenkte tilfelle.

4. Sånn som jeg ser det har KB betalt (igjen forutsatt) 7 millioner pund for Leeds som kan gi kreditorene
  20%. Hans trumfkort overfor kreditorene er at alternativet er at Leeds går konkurs når skattekravet
  på 5 millioner pund skal betales i slutten av juni. Da vil dette ha førsteprioritet og alt som er av
  spillerverdier i Leeds vil gå til å dekke dette kravet og kreditorene vil sitte igjen med next
  to nothing. Dette medfører at jeg tror at kreditorene vil godta dette.

5. Dette medfører også at nye Leeds med Ken Bates må betale skattekravet på 5 mill. pund i slutten av
  juni, slik at Ken Bates (ut fra mine forutsetninger) må ut med 12 millioner pund for å slette gjelden
  på 35 mill. pund. Bates vet nok å føre opp dette som ny gjeld, slik at Leeds vil sitte med 12 millioner
  i gjeld istedenfor 35.

Hvis dere fremdeles er forvirret håper jeg ihvertfall det er på et høyere nivå, og til deg Jon R. gleder jeg meg til å spandere noen på en league 1 kamp til høsten. (Når City var i league 1 var de stadig på TV.) Lykke til folkens

Svend Anders

Jeg har også sett ryktet om 11 millioner i fotballgjeld, men jeg er noe tvilende til dette. For det første er det et merkelig høyt tall for "fotballgjeld" - SÃ... mye har vi ikke kunnen bruke på slikt. Dessuten går ikke tallene opp: Om vi hadde like over £35 mill i gjeld, er 22 av disse til related-companies eller Bates selskaper. Av de 13 millionene igjen er minst fem til skattefuten, og Bates sa vel for kort tid siden at 1,5 mill gjensto av betaling til tidligere spillere., og da er det bare noen få millioner igjen.

Med andre ord tror jeg denne 11 millioner-greia er ren sprøyt. Og som reglene til ligaen sier må uansett all slik gjeld ordnes opp for at de skal komme hele ut av dette.

SA

Følges på:

Svend Anders

quote:
Originally posted by paul power

Hvis dere fremdeles er forvirret håper jeg ihvertfall det er på et høyere nivå, og til deg Jon R. gleder jeg meg til å spandere noen på en league 1 kamp til høsten.
Lykke til folkens

Spennende å se mange nye debattanter som kommer med gode innlegg, blant annet dette (kun tatt med et utdrag av innlegget over).

Har du tatt med i betraktningene dine at Ken Bates selv er en av de største kreditorene? Det vil vel i utgangspunket si at dersom Bates f.eks har tilbudt £7 mill totalt til kreditorene, går opptil halvparten (andelen er ukjent) til disse selskapene.

Jeg ser ikke bort i fra at skattekravet må betales i sin helhet, men med henvisning til Football League-uttalelsen har jeg litt problemer med å se at det blir godtatt nye lån for å dekke det (selv om det selvsagt vil være langt mindre summer enn det vi har hatt fra før).

LEGGER TIL DETTE (Fra Times): http://www.timesonline.co.uk/tol/sport/football/championship/article1749970.ece
Her påpekes det at L'ster også slettet gjelden til Inland Revenue da de gjorde det samme i 2002. Så da er de nok i samme bolk som andre kreditorer...

Svend,
som fortsatt ikke får seg til å forlate data'n... (joda, NÃ... går jeg..)

Følges på:

Sleivind

Hokus pokus, simsalabim og vips, gjelden er forsvunnet!

Slikt går ikke an, og selvfølgelig er det fortsatt mye rusk og rask som vi må betale både på kort og lang sikt. Tror dette er langt ifra så rosenrødt som noen skal ha det til!

Kato

Det Bates gjør med Leeds, er det samme han har gjort overalt ellers. Hvor mange klubber har han solgt på dette viset?

Og en ting til deg Svend Anders: Når du nå hauser opp Bates som rene redningsmannen ("Klarer man ikke gi Bates kredit for dette må man virkelig spørre seg hvordan man ooplever verden"), så spør jeg om følgende:

Hvem stikker av med gevinsten når Ken Bates selger klubben med all gjeld slettet?

ragnar

Det er mange smutthull i lover og regler når det gjelder okonomi. De som har penger finner gjerne disse hullene og utnytter de maksimalt sånn at det virker for menig mann somm at det er helt uvirkelig.

Ofte er virkligheten mer fantastisk enn den villeste drøm.

*Champions of L1 07/08*
*In El Loco we trust!*

venadis

Og alternativet var[?][?]
quote:
Originally posted by kato

Det Bates gjør med Leeds, er det samme han har gjort overalt ellers. Hvor mange klubber har han solgt på dette viset?

Og en ting til deg Svend Anders: Når du nå hauser opp Bates som rene redningsmannen ("Klarer man ikke gi Bates kredit for dette må man virkelig spørre seg hvordan man ooplever verden"), så spør jeg om følgende:

Hvem stikker av med gevinsten når Ken Bates selger klubben med all gjeld slettet?

Svend Anders

quote:
Originally posted by kato

Jeg har ikke snakket om PERSONEN Ken Bates eller noen av hans tidligere handlinger her. Jeg har utelukkende påpekt DENNE dealen, og jeg mener den kvalifiserer nærmest til applaus for Bates om han virkelig klarer å gjennomføre dette. Da snakker jeg selvsagt ut i fra et forretningsmessig synspunkt.

"Gevinsten" du snakker om tar selvsagt Ken Bates. Men er du så sikker på at det blir store gevinsten totalt sett? Om han brukte £5 mill på oppkjøpet i 2005, og £15 mill totalt idag, og samtidig har ryddet fullstendig opp i klubben, ja da har jeg ingenting i mot at han evt får en £20-25 mill for klubben ved et eventuelt salg. Jeg kan ikke se hva som skulle være galt med det, og jeg ser det heller ikke som usannsynlig.

POENGET er jo at KLUBBEN med dette virkelig KAN snu Leeds Uniteds seks år lange nedadgående trend, og gi oss en ny start. Da kan jeg leve med Ken Bates som eier noen måneder (?) til.

PS! Til Sleivind: Hvorfor kan dette ikke bare skje? Hva skjer med firmaer ellers som går konk (som ikke er langt unna hva vi har gjort) - jo de som har lånt penger til selskapet, etc, de får ikke ei krone igjen om det ikke er noe å betale med. Her har Bates gitt ei krone eller to for en tier, og det sier de trolig ja til.

SA

Følges på:

Sølvreven

[/quote]
Vi gir oss vel faen i hvem som tjener penger på dette, bare Leeds kommer på fotene igjen? Det er vel det vi supportere skal bry oss om, og ikke økonomi?

Better dead than red.

Leedsoholic. Oppfinneren av "pretting".

paul power

Til dine spørsmål Svend Anders har jeg følgende kommentarer:

Ken bates er antageligvis en betydelig kreditor og det betyr at han vil stemme ja i slutten av mai. Jeg mener at over 90% av kreditorene må gi sitt tilsagn for at akkordløsningen skal gå igjennom.

M.h.t. betaling av skatt med nye lån og hva som skjedde med Leicester i 2002 er vi innen på finjuss, men skattemyndighetene i england har skjerpet kravene etter Leicester-saken.

Interessant artikkel fra Times, hvor jeg ser at det minst var 2 andre interessenter. Hvordan kan da administrator selge til KB uten å ha hørt på de andre. Dette er fremdeles en gåte for meg så lenge administrator skal ivareta kreditorene.

mari

bra innlegg - eneste kommentar; 75% av kreditorene må takke ja til tilbudet.

Ifølge santa claus bates i dagens intervju på yorkshire radio anså han dette som en ren formalitet - mitt tips er at dette var klarert med de største kreditorene (som utgjørmerenn 75%) i forkant......

i aften velger jeg en positiv vinkling til livet. skål

veteranen

quote:
Originally posted by paul power

1. Når en klubb blir satt under administrasjon er det administrators oppgave å finne den best mulig løsningen
  for klubben kreditorer. Ikke den best mulige løsningen for Leeds United og deres supportere, men for
  kreditorene. Hardt og brutalt ja, men slik er det. Her ligger det en gåte. Hvordan kan administrator
  selge til Ken Bates etter et par timer? Hvordan vet administrator at det ikke er andre som er villige til å  
  gi mer. Hadde jeg vært kreditor hadde jeg ringt KPMG i kveld og forlangt et svar.

Det er nettopp dette jeg også lurer på! Hele prosessen virker å være totalt av styrt av Ken Bates - og jeg får meg ikke helt til å tro at siste ord er sagt i denne saken.

Er dette en god deal for Leeds? Vel, det er iallefall en god deal for Ken Bates. Hvis det nå skulle vise seg at Bates selger seg ut i løpet av kort tid, så vil det også være en god avtale for klubben. Men hvis dette innebærer at vi må slite med Bates som leder i årevis fremover, så ser jeg overhodet ingen grunn til å løfte champanje-glasset!

Hvis noen av dere nå mener at jeg styres av en antipati for Bates, så vil jeg gjerne si dere følgende: Om jeg liker fyren eller ikke, er av helt underordnet betydning. Jeg vil ha bort Bates fordi jeg ikke liker måten han styrer klubben på. Og er det virkelig noen av dere som tror at han vil bli mindre konfliktskapende i sin væremåte, eller klokere når han sparker og ansetter managere, bare fordi klubben har mindre gjeld..?

GeirO

Puuhhhhh! For en dag! God natt!

PS. Aldri en kjedelig dag for en Leedsfan, tror sannelig den setningen gjelder til evig tid.......
MOT