Skrevet av Emne: Om overtenning og selvdisiplin  (Lest 14639 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Jon R

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #60 på: November 05, 2007, 20:00:17 »
Godt å se det ikke er kun Leeds som sliter med profesjonaliteten. Selve Sir Alex Ferguson ble igjen advart av FA etter krasse utspill mot dommer Howard Webb. Fergie mente Webb favoriserte Arsenal. Jeg tror neppe Fergie så kampen som gikk på canal plus.

Ja heldigvis! Godt for oss at Fergie også sliter.  ;)

Jon R.

veteranen

  • Gjest
Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #61 på: November 05, 2007, 20:45:39 »

Jon’s påpekning av  våre disiplinære problemer er helt på sin plass, og det forbauser meg at ikke flere finner dette bekymringsfylt.

Vanligvis er det jo sånn at lag som sliter resultatmessig  også er de som pådrar seg flest kort, men i vårt tilfelle er det altså ikke sånn. Vi tar klart flest poeng, men har allikevel den dårligste disiplinærstatistikken. Da vet vi hva vi har i vente når det virkelig butter imot på banen!

Men dette bør vel egentlig ikke overraske oss når vi vet hvilket regime som regjerer på Elland Road. Vi har en eneveldig eier som i hele sitt liv har vist at han ikke er i stand til å oppføre seg og styre flåkjeften sin. Vi har en manager som sliter med akkurat det samme. Og da bør vi vel heller ikke bli overrasket over at de som løper rundt ute på banen også sliter litt med å holde seg innenfor regelverket. Og på toppen av det hele ser vi nå også ubehagelige tendenser til at deler av den mer primitive delen  av supporterskaren også begynner å "ta seg til rette"….

Beklager å måtte si det, men jeg tror dessverre  at drittsekk-klubben er i emning…

sportcarl1

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #62 på: November 05, 2007, 20:54:10 »
Det är att göra det lätt för sig att skylla regimen(bates och Wise) på diciplinen, detta är inget nytt i Leeds, vi har haft det i 10 år nu, började på Bowyer Smith eran, är bara att gå tillbaka år för år och kolla
 

Jon R

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #63 på: November 05, 2007, 21:07:56 »
Det är att göra det lätt för sig att skylla regimen(bates och Wise) på diciplinen, detta är inget nytt i Leeds, vi har haft det i 10 år nu, började på Bowyer Smith eran, är bara att gå tillbaka år för år och kolla

Det har du jo rett i. Har ikke skapt oss så rent lite problemer heller. På tide å rydde opp?  ::)
Jon R.

sportcarl1

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #64 på: November 05, 2007, 21:09:57 »
förutom Gillinghammatchen då det blev 2 röda kort tycker jag överlag det inte har varit så farligt med diciplinen, har varit med om värre tider ;)
 

Erik_

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #65 på: November 05, 2007, 21:14:28 »
Kjip signatur du har'a, Erik...  :)
???                                                                                                  ;D

Jon R

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #66 på: November 05, 2007, 21:19:10 »


Vanligvis er det jo sånn at lag som sliter resultatmessig  også er de som pådrar seg flest kort, men i vårt tilfelle er det altså ikke sånn. Vi tar klart flest poeng, men har allikevel den dårligste disiplinærstatistikken. Da vet vi hva vi har i vente når det virkelig butter imot på banen!


I denne divisjonen er det faktisk litt tvert om. Hvis man snur fair play tabellen på hodet, så er den til forveksling lik ligatabellen. Mange av beste lagene samler flest kort. Allikevel er det ingen grunn til å bagetellisere at vi til de grader "topper" denne listen og ligger likt med et skjema på ca 105 gule kort, pluss 6-7 røde, denne sesongen. Klart sånt gjerne får konsekvenser for poengfangsten når suspensjonene (og gjerne skadene) for alvor setter inn på vårparten. Kan vi være enige om at det i det minste finnes et forbedringspotensiale her?  :)
Jon R.

veteranen

  • Gjest
Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #67 på: November 05, 2007, 21:28:47 »


Vanligvis er det jo sånn at lag som sliter resultatmessig  også er de som pådrar seg flest kort, men i vårt tilfelle er det altså ikke sånn. Vi tar klart flest poeng, men har allikevel den dårligste disiplinærstatistikken. Da vet vi hva vi har i vente når det virkelig butter imot på banen!


I denne divisjonen er det faktisk litt tvert om. Hvis man snur fair play tabellen på hodet, så er den til forveksling lik ligatabellen. Mange av beste lagene samler flest kort. Allikevel er det ingen grunn til å bagetellisere at vi til de grader "topper" denne listen og ligger likt med et skjema på ca 105 gule kort, pluss 6-7 røde, denne sesongen. Klart sånt gjerne får konsekvenser for poengfangsten når suspensjonene (og gjerne skadene) for alvor setter inn på vårparten. Kan vi være enige om at det i det minste finnes et forbedringspotensiale her?  :)

Det vil jeg tro.
Men jeg ser samtidig ikke bort fra at B-m mener at du er fryktelig negativ nå!  ;D

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28903
  • Total likes: 2637
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #68 på: November 05, 2007, 22:10:51 »
Det vil jeg tro.
Men jeg ser samtidig ikke bort fra at B-m mener at du er fryktelig negativ nå!  ;D
Kan så være. Men så er det sannelig på tide å vekke opp den gamle grinebiteren sinnataggen også  :-\


Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #69 på: November 05, 2007, 22:28:59 »
Godt å se det ikke er kun Leeds som sliter med profesjonaliteten. Selve Sir Alex Ferguson ble igjen advart av FA etter krasse utspill mot dommer Howard Webb. Fergie mente Webb favoriserte Arsenal. Jeg tror neppe Fergie så kampen som gikk på canal plus.

Ja heldigvis! Godt for oss at Fergie også sliter.  ;)



Poenget mitt var at det ikke kun er Leeds som og spesielt Wise som ikke alltid oppfører seg. Det høres ut som om vi er verstingene i klassen, den ser jeg ikke. Douglas og Prutton er hardtspillende midtbanekrigere som samler mange kort, ikke fordi de spiller stygt, men fordi de spiller på kanten. Som du sier, omvendt fair-play liste tilsvarer nesten tabellen. Det tilsier at de som trår til, vinner på det. Da må man tåle noen kort. Et hardarbeidende lag og fairplay-prisen går sjelden hånd i hånd.

Og vettis: Du sier 'Vi tar klart flest poeng, men har allikevel den dårligste disiplinærstatistikken. Da vet vi hva vi har i vente når det virkelig butter imot på banen!' Hva mener du med den? At vi kommer til å samle flere kort når det butter i mot? Eller at vi fortsatt kommer til å ta mange poeng, men ikke klart flest når vi får suspensjoner? Utdyp...

PS: For å avklare det, jeg håper selvsagt vi kan kutte ned på kort, med tanke på utestengelser, så sant det ikke på en måte går på bekostning av poengfangsten.
« Siste redigering: November 05, 2007, 22:31:56 av Mr Kaizer »
Marching on together!

Jon R

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #70 på: November 05, 2007, 22:44:24 »
Godt å se det ikke er kun Leeds som sliter med profesjonaliteten. Selve Sir Alex Ferguson ble igjen advart av FA etter krasse utspill mot dommer Howard Webb. Fergie mente Webb favoriserte Arsenal. Jeg tror neppe Fergie så kampen som gikk på canal plus.

Ja heldigvis! Godt for oss at Fergie også sliter.  ;)



Poenget mitt var at det ikke kun er Leeds som og spesielt Wise som ikke alltid oppfører seg. Det høres ut som om vi er verstingene i klassen, den ser jeg ikke.

Ok. Hvem er så verre?  ???
Jon R.

Dennis

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #71 på: November 05, 2007, 22:53:08 »
Regna med at jeg ble arrestert på den setninga der. Men jeg gidder ikke lete etter ting som ligger bak vår poengfangst, jeg nyter nuet i stedet (og melder meg utav diskusjonen) og skal kose meg med en ny trepoenger mot Bournemouth - null eller ti gule.  :o Eventuelle suspensjoner får vi ta når de kommer og slå dem med andre på banen.  ;D

Nå ær'e snart kvelden, god natt.
« Siste redigering: November 05, 2007, 22:58:57 av Mr Kaizer »
Marching on together!

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #72 på: November 05, 2007, 23:24:32 »
Klarer ikke å bekymre meg over denne statistikken. Som Kaizer er inne på tror jeg mye av disse kortene kommer som følge av at Leeds spiller fysisk fotball med stort tempo og høy intensitet – ikke som følge av hodeløse taklinger, grisespill, kjeftbruk etc….

Kan trekke inn noen andre momenter her også:

På hjemmebane har Leeds kun fått 11 gule kort – på bortebane 26 gule og 2 røde.  Kan dette fortelle noe?

Ser ut som Football League begynner å sette opp bedre dommere i Leedskampene nå enn det de gjorde tidligere i sesongen. Både til kampene mot Millwall, Carlisle og Bournemouth er det hentet inn dommere som til daglig dømmer i The Premiership – og har flere års erfaring fra dette nivået.  Ikke at dette nødvendigvis gir utslag på kortstatistikken, men det er kanskje en indikasjon på at Leedskampene oppfattes som vanskeligere å dømme enn League 1-kamper flest?

Etter Gillinghamkampen har ellers Bates innført et bøtesystem, hvor spillerne bøtelegges med en ukeslønn om de får gult kort for ’dissent’.  Må jo være musikk i ørene for dere som vil ha disiplin og orden i rekkene?
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Jon R

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #73 på: November 05, 2007, 23:31:05 »
Som vanlig bra research, midjo.  :D

Og bates sine bøter er vel og bra ( hadde ikke hørt noe om dette før). Om de hjelper.   ;)

Bedre dommere kan muligens gavne oss.   ;D

Men så var det disse 5 gule mot Carlisle da....  ::)

At Leeds kampene skulle være vanskeligere å dømme kan jeg  slett ikke forstå.  :-[
« Siste redigering: November 05, 2007, 23:32:54 av Jon R »
Jon R.

ragnar

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #74 på: November 06, 2007, 00:13:04 »
Hva betyr "dissent" på godt norsk da? Unødvendig krangling med dommeren?

De fleste lag gir jo ekstra når de møter Leeds så jeg kan forstå at det i Leeds kampene blir satt opp "bedre" dommere.
*In El Loco we trust!*

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #75 på: November 06, 2007, 00:15:51 »
Synes det er litt interessant å følge med hvordan FL legger dommerkabalen sin. Det tas jo mye geografiske hensyn i dommeroppsettene – og det er vanlig at Pr.shipdommerne dømmer enkelte kamper nedover i divisjonene. Så det er mulig jeg leser litt for mye inn i dette, men jeg tror for eksempel at Mark Halsey ble håndplukket til den potensielt eksplosive Millwallkampen.  Halsey går for å være en av de beste dommerne i The Premiership, og er også mannen som fikk det ærefulle verv å dømme denne høstens Charity Shield.

For dommere i League 1 som er vant til å dømme Crewe – Cheltenham for halvfulle tribuner, tror jeg det kan fortone seg som en litt annen opplevelse å dømme Leedskampene - hvor både trøkket fra tribunene og temperaturen ute på banen er høyere enn det de er vant til. Har jo vært mye snakk om at Leeds må gjennom 46 cupfinaler denne sesongen – og de fleste cupfinaler krever dommere som takler presset……

Mark Halsey kortstatistikk i Millwallkampen: Tre gule – to til Millwall, ett til Leeds.
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Jon R

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #76 på: November 06, 2007, 07:37:58 »
Du har nok et poeng ,midjo. Høyere trøkk, høyere tempo og høyere "temperatur" gir fler kort i seg selv. Dette skulle føre til at også motstanderen ( som spiller "cupfinale" mot et lag med høyere tempo og intensitet enn hva de er vant til) får et klart høyere snitt når det gjelder kort i kampene mot Leeds enn ellers i sesongen. Noen tall fra PhD som underbygger hypotesen, midjo?  :o
« Siste redigering: November 06, 2007, 07:58:50 av Jon R »
Jon R.

flynn

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #77 på: November 06, 2007, 09:23:04 »
Interessant tråd dette! Jeg har så lenge jeg kan huske vært opptatt av disiplinen i Leeds-laget, dvs som oftest mangel på sådann. Har ikke gjort noen grundig research, men jeg sitter med en følelse av at vi ikke er langt unna å toppe "maraton-tabellen" på dette området. Dette er selvsagt et problem i seg selv, og det er også et klart selvforsterkende problem. Spillere som Bowyer, Smith, Bakke, Dacourt m.fl. fikk jo et rykte blant dommerstanden som tilsa at terskelen for å straffe dem med kort tilsynelatende var lavere enn for andre. Vet ikke om noen av dagens spillere er i denne kategorien, men flere av dem kan fort havne der om ikke ting skjerpes inn!

En ting er karantener, en annen ting er den påvirkning det får på en spillers opptreden i resten av kampen etter å ha fått gult kort. De fleste blir naturlig mer tilbakeholdne i dueller osv, noe som i sin tur reduserer lagets kapasitet ganske direkte.

Som enkelte peker på er det også betenkelig at vi etter å ha vunnet omtrent alle kamper vi har spilt fortsatt har samlet opp så mange kort, dette er definitivt "mot normalt" for de fleste andre lag enn Leeds.

Tror langsiktig arbeid er tingen, og det viktigste er i alle fall å unngå kort for tulleting som overdrevne protester, krangling med motspillere, sparke bort ballen etc. Bøter og fokus på dette fra klubbens side er bra, og vi kan jo håpe det gir resultater etter hvert!

flynn

Erik M

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #78 på: November 06, 2007, 12:08:57 »
Disiplin og selvdisiplin er viktig og det er opplagt at mange poeng kan sikres gjennom å jobbe med dette.  Som det nevnes ovenfor her skyldes mye av nåværende problem at alle vil ta skalpen til Leeds i år og, kombinert med vår fornyete spillestil, fører dette til en del ekstra gnister.

Jeg stusser over at flere i denne tråden, som jeg oppfatter som "eldre" i den forstand at de var med i Revie-tiden, er så bekymret for at spillestilen skal gi oss et drittsekk-rykte. Slik jeg husker det så var det nettopp dette Leeds var kjent for - en knallhard, kompromissløs, rett-på-kassa spillestil.  Wilkinson-perioden vendte vel tilbake til noe av dette og ble premiert med opprykk og ligagull.  Wise proklamerte vel i sin blendende tale den dagen han tok over at han ville finne tilbake til det rampete Leeds (for å si det forsiktig).

Jeg bekymrer meg ikke for en aggresiv spillestil med mindre det blir så hemningsløst at vi åpenbart taper på det eller om det skulle grense opp mot direkte unfair fotball.  Det har jeg vel ikke inntrykk av foreløpig.

 

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #79 på: November 06, 2007, 14:50:16 »
Du har nok et poeng ,midjo. Høyere trøkk, høyere tempo og høyere "temperatur" gir fler kort i seg selv. Dette skulle føre til at også motstanderen ( som spiller "cupfinale" mot et lag med høyere tempo og intensitet enn hva de er vant til) får et klart høyere snitt når det gjelder kort i kampene mot Leeds enn ellers i sesongen. Noen tall fra PhD som underbygger hypotesen, midjo?  :o

Har ikke fingransket kortstatistikken til de andre lagene, men det ser ikke ut som noen av dem har fått unormalt mange kort når de har spilt mot Leeds.

Det som virkelig peker seg ut i disse statistikkene er jo at Leeds pådrar seg enormt mye kort når de spiller borte.  På Elland Road deles det ut få kort – både til hjemme- og bortelaget.  Ã…rsaken til dette kan vi jo bare spekulere i…. 

So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #80 på: November 06, 2007, 15:11:14 »
Disiplin og selvdisiplin er viktig og det er opplagt at mange poeng kan sikres gjennom å jobbe med dette.  Som det nevnes ovenfor her skyldes mye av nåværende problem at alle vil ta skalpen til Leeds i år og, kombinert med vår fornyete spillestil, fører dette til en del ekstra gnister.

Jeg stusser over at flere i denne tråden, som jeg oppfatter som "eldre" i den forstand at de var med i Revie-tiden, er så bekymret for at spillestilen skal gi oss et drittsekk-rykte. Slik jeg husker det så var det nettopp dette Leeds var kjent for - en knallhard, kompromissløs, rett-på-kassa spillestil.  Wilkinson-perioden vendte vel tilbake til noe av dette og ble premiert med opprykk og ligagull.  Wise proklamerte vel i sin blendende tale den dagen han tok over at han ville finne tilbake til det rampete Leeds (for å si det forsiktig).

Jeg bekymrer meg ikke for en aggresiv spillestil med mindre det blir så hemningsløst at vi åpenbart taper på det eller om det skulle grense opp mot direkte unfair fotball.  Det har jeg vel ikke inntrykk av foreløpig.



Tøft, kompromissløst spill er greit. Problemer oppstår når spillere kjefter på seg kort, gule og røde! Det må vi unngå. Det er selvsagt også problematisk dersom man har en liten stall når karantene kommer hyppig! Det er mulig å spille tøft, rampete og rett på kassa uten å være gris. Det blir alltid noen kort av det og det må vi tåle...forøvrig er jeg en av de eldre Revie- generasjons supporterne ;)!
Yeboahs vitne

veteranen

  • Gjest
Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #81 på: November 06, 2007, 15:32:13 »
Disiplin og selvdisiplin er viktig og det er opplagt at mange poeng kan sikres gjennom å jobbe med dette.  Som det nevnes ovenfor her skyldes mye av nåværende problem at alle vil ta skalpen til Leeds i år og, kombinert med vår fornyete spillestil, fører dette til en del ekstra gnister.

Jeg stusser over at flere i denne tråden, som jeg oppfatter som "eldre" i den forstand at de var med i Revie-tiden, er så bekymret for at spillestilen skal gi oss et drittsekk-rykte. Slik jeg husker det så var det nettopp dette Leeds var kjent for - en knallhard, kompromissløs, rett-på-kassa spillestil.  Wilkinson-perioden vendte vel tilbake til noe av dette og ble premiert med opprykk og ligagull.  Wise proklamerte vel i sin blendende tale den dagen han tok over at han ville finne tilbake til det rampete Leeds (for å si det forsiktig).

Jeg bekymrer meg ikke for en aggresiv spillestil med mindre det blir så hemningsløst at vi åpenbart taper på det eller om det skulle grense opp mot direkte unfair fotball.  Det har jeg vel ikke inntrykk av foreløpig.



Jeg er selvfølgelig fullstendig klar over at Revie's Leeds-lag på sekstitallet spilte knallhardt og hadde et mildt sagt brokete rykte på disiplinærfronten. Det var veldig mange som mislikte Leeds, og hovedårsaken til denne antipatien finner vi i stor grad i måten laget oppførte seg på i det tiåret. Så kan vi jo også fundere litt på om en ikke ubetydelig grunn til at klubben vant langt færre trofeer i perioden 69-75 enn den burde ha gjort, var nettopp at klubben selv hadde skaffet seg unødvendig mange fiender...

Dette med at antall kort har sammenheng med spillestil, er utvilsomt et godt poeng. Hvis vi ser litt på The Championship, så ser vi at WBA og Cardiff, som antagelig er de to mest spillende lagene i den divisjonen, har fått tildelt klart færrest kort (hhv 10 og 11 gule). Topplaget Watford, som er kjent for å spille nokså direkte og aggressivt, har hentet 22 gule og ett rødt. Og vi kan vel kanskje si at det finnes likheter mellom Watford og Leeds, når det gjelder spillestil...

Men disiplinærstatistikken er for vår del så begredelig lesning at alt kan umulig forklares med spillestil. Jeg tror vi gjør lurt i å fokusere litt på hva som blir sagt og gjort fra sidelinjen. Det er der standarden blir satt! Og han som leder vårt lag fra den posisjonen, er jo virkelig et et eksempel til etterfølgelse, ikke sant!  ::)


Dennis

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #82 på: November 06, 2007, 15:58:47 »
[Topplaget Watford, som er kjent for å spille nokså direkte og aggressivt, har hentet 22 gule og ett rødt. Og vi kan vel kanskje si at det finnes likheter mellom Watford og Leeds, når det gjelder spillestil...

Stiller du spørsmål ved Boothroyd som Leeds-manager? Det er jo tross alt ved sidelinjen standarden blir satt til etterfølgelse.

 :o  :o  :o  ;D  :o  :o  :o
« Siste redigering: November 06, 2007, 16:04:20 av Mr Kaizer »
Marching on together!

Jon R

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #83 på: November 06, 2007, 16:28:29 »
Du har nok et poeng ,midjo. Høyere trøkk, høyere tempo og høyere "temperatur" gir fler kort i seg selv. Dette skulle føre til at også motstanderen ( som spiller "cupfinale" mot et lag med høyere tempo og intensitet enn hva de er vant til) får et klart høyere snitt når det gjelder kort i kampene mot Leeds enn ellers i sesongen. Noen tall fra PhD som underbygger hypotesen, midjo?  :o

Har ikke fingransket kortstatistikken til de andre lagene, men det ser ikke ut som noen av dem har fått unormalt mange kort når de har spilt mot Leeds.

Det som virkelig peker seg ut i disse statistikkene er jo at Leeds pådrar seg enormt mye kort når de spiller borte.  På Elland Road deles det ut få kort – både til hjemme- og bortelaget.  Ã…rsaken til dette kan vi jo bare spekulere i…. 



Tja. En hypotese kan være at alle lags supportere virkelig "hater" Leeds, og at denne fiendeligheten og trøkket fra tribunen smitter over på våre spillere? Det virket jo som om det kokte i hodet på både på den ene og den andre i bortekampen mot Gillingham, for å ta det verste eksempelet.

Hm. Og det er litt underlig hvis det bare er Leeds som pådrar seg unormalt mange kort, hvis intensitet, tempo og "temperaturen" i kampene er forklaringen . Snakker vi om direkte Leeds fiendelige dommere her?  ::)

Igjen: Det kan hende at denne "oss mot resten av verden" strategien til Bates & co har enkelte uønskede bivirkninger, både på og utenfor banen.   ::)

Forøvrig var Wilkos Leeds rett nok fysiske og direkte i spillestilen, men spesielt "dirty" var de aldri og sanket vel heller ikke spesielt mange kort, slik dagens Leeds mannskap gjør. Selv "onde" Vinne Jones viste en stor grad av selvdisiplin under Leeds tiden.  :)
« Siste redigering: November 06, 2007, 16:36:12 av Jon R »
Jon R.

veteranen

  • Gjest
Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #84 på: November 06, 2007, 16:39:40 »
Stiller du spørsmål ved Boothroyd som Leeds-manager? Det er jo tross alt ved sidelinjen standarden blir satt til etterfølgelse.


Nei, jeg stiller overhodet ikke noe spørsmål ved ham som fremtidig Leeds-manager, Dennis. Boothroyd er drøye fire år yngre enn Wise, men i modenhet, intellektuell kapasitet og oppførsel, har han vel et forsprang på ca 380 liv.   ;)

Men nå blir nok ikke Boothroyd Leeds-manager før i 2009 eller 2010. Så inntil den usedvanlig gledelige begivenheten inntreffer, får vi heller smøre oss med tålmodighet og forsøke å fokusere litt på den lille knerten som styrer skuta vår idag.  :)

Men, Dennis, mener du at jeg er helt på jordet når jeg påstår at det finnes en sammenheng mellom Wise's dårlige oppførsel langs sidelinja og spillernes unødvendig mange kort på banen?


Dennis

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #85 på: November 06, 2007, 17:57:26 »
Det med Boothroyd var kun ment som en spøk!  ;)

Selvsagt kan og bør det stilles spørsmålstegn ved sammenhengen mellom mange kort og mentaliteten til den tilbakestående, lille rotta med utsikkende øyne. Han var på ingen måte noe lam som spiller, men enkelte slike typer (jeg har erfaring med det selv) krever det motsatte av sine spillere, når han selv blir trener. Nå virker det derimot ikke som om Wise er noe prakteksempel på mediaoppførsel som trener heller, men jeg er av den oppfatning av at spillere både har egne meninger og oppfører seg deretter på egen hånd, uten at Wise er nødt til å være grunnen for alt som skjer på banen. Selvsagt ønsker han ikke et eneste gult kort, men spillestilen vår tilsier at kort vil bli samlet. På den andre siden: Prutton og Douglas var da hardtspillende før de ble den vises disipler også, eller?

At det bør taes en diskusjon på overtenning og disiplin har Jon R smertelig korrekt i. Derimot, om det ikke direkte skapes storm i vannglass, mener jeg at diskusjonen er litt overdrevet - foreløpig. Det betyr ikke at jeg mener den er ubetydelig og unødvendig. Men hva om kortsamlingen er en pris vi må betale for å samle flest poeng i ligaen? Da er jeg fullstendig villig til å være denne såkalte "drittsekk-klubben" som alle hater. Midjo og jeg er enige i at disse kortene (med et par unntak) i liten grad har kommet av uprofesjonell oppførsel. Den biten har Wise klart å ta seg av alene, men han er verken den eneste treneren som klager dommeren til forbundet og jeg syns på alle måter at han har vokst over sommeren. Da snakker man ikke om høyde, men i oppførsel. Tar jeg helt feil da? I mine øyne er det lenger mellom eksplosjonene og de har gått fra å være TNT til en liten kinaputt. Det er andre (suksessfulle) managere som langt på vei klager mer på utenomsportslige ting enn vår kjære Wise. Jeg snakker da om Ferguson, Wenger, Mourinho, Strachan m.fl. Uten sammenligning i ferdigheter, forøvrig.

For å svare på ditt spørsmål, vettis: Jeg mener selvsagt ikke at du er på jordet når du sammenligner Wise og mange kort. Den sammenligningen kan holde vann - mest sannsynlig er den fullstendig korrekt - men at Wise er direkte skyld i alt som skjer på banen, det stemmer i hvertfall ikke. Nå påstår jeg heller ikke at du sier nettopp dette, men det virker for meg som om det er en liten underforståelse av at gule kort=råtassen Wise. Jeg tror folk som Flo, Thommo, Rui og andre erfarne folk i stallen har egne meninger om hvordan fotball skal spilles, uten at wise klarer banke inn i dem at vi skal spille grisete fotball - noe vi vel ikke gjør engang.
« Siste redigering: November 06, 2007, 18:00:26 av Mr Kaizer »
Marching on together!

Per-Stian

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #86 på: November 06, 2007, 18:37:12 »
Har vi verkeleg pådratt oss mange kort for "stygt" spel i år? Trudde det meste dreide seg om umoden oppførsel og kjeftbruk. Det som skjedde med Becks og Kandol i Gills-kampen må vere deira eigne dumme feil, og ikkje Wise sin. Om Prutton, Douglas og andre hardtkjempande spelarar pådreg seg eit kort her og der, høyrer berre med i spelet. Det blir alltid tøffe tak bakover når ein prøver å stogge overgangar. Betre at støtet vert sett inn der i staden for inne i eigen sekstenmeter.

Promotion 2010

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #87 på: November 06, 2007, 19:16:59 »
Bookings så langt:

Tranmere vs Leeds 3-4
Macclesfield vs Leeds 0-1
Leeds vs Southend 0-1
Nottm F vs Leeds 1-2
Portsmouth vs Leeds 1-2 (Poyet rapportert)
Leeds vs Luton 0-0
Leeds vs Hartlepool 0-2
Bristol R vs Leeds 0-1
Leeds vs Swansea 3-1
Gillingham vs Leeds 2-5 (0-2 røde + Wise)
Oldham vs Leeds 1-2
Leeds vs Yeovil 2-2
Darlington vs Leeds 1-2
Leeds vs Leyton O. 1-0 (0-1 røde)
Brighton vs Leeds 1-2
Leeds vs Millwall 1-2
Carlisle vs Leeds 1-5

Ser ikke ut til at Leeds' dårligere motstandere får spesielt mye gule mot oss. Derimot får vi mange når det butter litt imot.

De gule er fordelt slik: 4: Hughes, 3: Beckford, Carole, Heath, Kandol, Marques, Prutton, Thompson, 2: Douglas, Westlake, 1: Ameobi, Ankergren, Clapham, Elliott, Howson.

 :o

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Jon R

Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #88 på: November 06, 2007, 20:26:00 »
Når det går bra har det blitt en etablert "sannhet" at det er denne "Wise mentaliteten" som har smitter over på spillerne. (På samme måte som jeg ofte har argumentert for at Wise mørkere sider også påvirker spillergruppen på en negativ måte) Dette gjelder på godt, men dermed også på ondt!  Så langt (denne sesongen) er jeg overbevist om at denne mentaliteten har vært overveiende positiv for klubben, men det må jobbes knallhardt med holdningene for å fortsette i samme sporet.  :o

Så er det dette med å være i forkant av problemene og ikke alltid vente til krisen kommer. Så langt har vi ikke blitt veldig hardt straffet for alle forseelsene, men det er helt klart en smertegrense her og varselsignalene burde være tydelige nok nå!! Det er således positivt at bates har lovet bøter for idiotisk oppførsel av typen "kjefte på seg gule kort", som blant annet Kandol har gjort ved flere anledninger. Allikevel tror jeg det er langt viktigere at managementet tar tak i dette, og ikke bagatelliserer alle kortene, eller skyver ansvaret over på dårlige eller urettferdige dommere.  Jeg tolket signalene fra Basset før kampen mot Carlisle, som et skritt i riktig retning, men så var det altså at vi smalt til med 5 gule kort igjen...  ::)

Og jeg savner fortsatt at Wise offentlig går ut og erklærer at Leeds United tar disiplinærproblemene på alvor.  :)

OG NÃ…: SPORT!   8)
« Siste redigering: November 06, 2007, 20:43:12 av Jon R »
Jon R.

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Sv: Om overtenning og selvdisiplin
« Svar #89 på: November 06, 2007, 23:47:44 »
Kampen mot Bournemouth ikveld var vel igjen et godt eksempel på at temperaturen er høy i Leedskampene - og gulkortene gikk igjen til våre tre midtbanekrigere - Prutton, Douglas og Hughes.

Merket meg ellers at YR-kommentatorene gjorde et poeng av at Leeds har fått mer erfarne dommere i de siste tre kampene, noe Wise også var 'chuffed to bits' over i intervjuet etter kampen.

Virket ellers som Andy Hughes 'la inn en bestilling' på sitt gule kort, iom at dette medfører at han nå må sone karantenen sin i JPT-kampen mot Bury!
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....