Tippeligaen 2008

Started by Per-Stian, November 02, 2007, 14:05:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

palle

Veldig fornøyd med at Hareide fortsetter med landslaget, så vi slipper ham i RBK.

PålK
...ooo, vi vandrar saman...

Per-Stian

ToreLA

God signering av Østen og Uwe dette. Nå har vi et av de beste angrepene i Tippeligaen! Tenk å ha Ødegaard, Gaarde, Austnes og Pimpong å plukke mellom på flankene!

Asbjørn

Det e jo veldig flott at andre enn AaFK'ere har fått øynene opp for hvilken begavelse Joakim kan være... Er grådig spent på hvordan karrieren hans utvikler seg. Han har strengt tatt underprestert de to siste sesongene i AaFK.  Så enten vil han få et løft av nye omgivelser osv, eller så har Viking fått seg en benkevarmer.

Men ingen  må være i tvil om potensialet hans!

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Per-Stian

Stortalent skrev under for RBK

Albert Berbatovci har skrevet under på tre år for trønderne.

Indreløperen har trent med Rosenborgs førstelag siden juli, etter at han imponerte kraftig i junior-eliteturneringen på Hamar.

- Han er så hardtarbeidende og lojal at det er gode muligheter. Selv om Albert er ung i toppfotballen har han et stort potensial. Han har tatt nivået og muligheten, og over tid kan han bli en toppspiller, sier en fornøyd Knut Torbjørn Eggen til rbk.no.

Berbatovci, som også spiller på G 18-landslaget, blir dermed belønnet med hospitantplass i trøndernes a-stall. Selv vet han akkurat hva han går til.

- Min ambisjon er å bli best mulig. Det er tøff konkurranse akkurat nå, men jeg skal jobbe hardt for å få spilletid. Jeg får ikke noe gratis her. Jeg skjønte fort at uten mye trening kommer jeg til å bli spist opp i Rosenborg, sier han.

http://www.fxt.no/tippeligaen/rosenborg/article1484908.ece

Per-Stian

Stuart Baxter klar for VIF

Allerede i sommer ble Stuart Baxter nevnt som en høyaktuell mann som VIF-trener, etter at Petter Myhre hadde trukket seg.

Men Baxter var under kontrakt med Helsingborg - og overgangen skal ha gått i vasken da TV 2 avslørte kontakten mellom partene.

Nå er han igjen på vei til Vålerenga, melder Aftonbladet.

Forrige uke valgte nemlig Baxter å gi seg i Helsingborg, selv om han hadde ett år igjen av kontrakten. Selv har han nektet for å ha vært i kontakt med andre klubber, men innad i Helsingborg er oppfatningen en annen.

- Grunnen til at han sa opp er åpenbart at han er klar for en annen klubb, Vålerenga. Jeg har ikke sett kontrakten, men jeg er bombesikker på at han har forhandlet med dem, sier en klubbkilde til avisa.

Presenteres snart

Bortsett fra at Martin Andresen er hentet som spillende manager har Vålerenga på langt nær full fullført trenerkabalen. Nå kan brikkene være i ferd med å falle på plass, selv om sportsdirektør Jan Erik Aalbu ikke vil bekrefte at Baxter er klar.

- Det kommenterer jeg ikke. Det har vært så mange spekulasjoner om Baxter, det ble spekulert allerede i sommer, forsøker han seg.

Men Aalbu varsler at trenerteamet vil bli presentert snart.

- Siden Martin Andresen kom inn har vi intervjuet mange kandidater. Jeg tror ikke det tar lang tid før vi presenterer dem, sier han til Aftonbladet.

http://www.dagbladet.no/sport/2007/12/09/520665.html

Per-Stian

Jan Ã...ge Fjørtoft tror Kristofer Hæstad foretrekker Vålerenga fremfor Lillestrøm på grunn av klubbens storsatsing rundt Martin Andresen.

- Jeg har fra dag én i denne prosessen hatt en følelse av at konseptet i Oslo har virket mer fristende, sier LSK-manager Jan Ã...ge Fjørtoft til Romerikes Blad.

Det betyr ikke at klubben har gitt opp å hente nye spillere til Ã...råsen.

- Vi har jobbet bredt med mange alternativer hele tiden. Målet er å styrke laget vårt, og det er der selv om Doffen ikke velger å komme til LSK, sier Fjørtoft.

LSK-manageren ønsker seg egentlig en ny ving, men dersom han får tak i Doffen, frigjør det Bjørn Helge Riise fra midtbanen til bruk på kanten.

Lillestrøm og Vålerenga har vært favorittene til å hente landslagsspilleren Hæstad etter at Start rykket ned.

Tom Nordlie har hatt Hæstad som spiller under seg i Start tidligere. Lillestrøm-treneren har ikke gitt opp håpet om en gjenforening med midtbaneterrieren.

- Jeg håper han kommer til oss, sier Nordlie til Romerikes Blad.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=189005

Per-Stian

- Riseth kan bli Lillestrøm-spiller

Tirsdagens mesterligakamp mot Schalke kan bli Vidar Riseths siste i Rosenborg-drakt.

Ifølge NRK er veteranen i samtaler med Lillestrøm om en overgang.
Selv vil ikke Riseth kommentere saken før Schalke-kampen er spilt.

- Vi diskuterer, så får vi se. Det er ikke noe tema nå. Vi prates igjen onsdag, sa 35-åringen.

Heller ikke RBKs sportsdirektør Knut Torbjørn Eggen eller LSK-manager Jan Ã...ge Fjørtoft vil si noe om hvor Riseth spiller kommende sesong.

Ifølge NRK ønsker familien Riseth å slå seg ned på Østlandet.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=189018

Per-Stian

Viking vil ha Espen Ruud, men Odd har avvist tre bod. Spelaren på si side er oppgitt over arbeidsgivaren Odd.
http://www.fxt.no/tippeligaen/article1488589.ece

Per-Stian

Vidar Riseths overgang til Lillestrøm skal nå være i boks.

Det bekrefter Rosenborgs sportsdirektør, Knut Torbjørn Eggen overfor TV 2 Nyhetskanalen.

VG skrev tirsdag at Riseth allerede hadde levert sin oppsigelse i klubben. Dermed er han nå klar å ta med familien til østlandet.

Lillestrøm-manager Jan Ã...ge Fjørtoft, som i kveld er vert i TV 3-studio under RBK-kampen, vil ikke bekrefte avtalen.

- Det er lov å spørre, men jeg kommenterer aldri hvilke spillere vi jobber med og som kan være aktuelle for oss, sier «Fjøra» til Romerikes Blad.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=189793

Eg forstår lite av dette.................

Per-Stian

Trond Sollied blir ikke Rosenborgs neste trener.

Det fortalte daglig leder Nils Skutle etter tirsdagens kamp mot Schalke i Mesterligaen.

Skutle kom til Tyskland direkte fra Belgia, hvor han møtte Rosenborgs førstevalg til den ledige trenerjobben.

- Trond kan ikke si ja til Rosenborg nå, blant annet av familiære årsaker. Vi går videre i prosessen med de tingene vi har jobbet med parallelt, sier Skutle til Nettavisen.

Les også: Uefa-cup neste for RBK

TV 2 Sporten meldte mandag at trondheimsklubbens alternative løsning er å gi sportsdirektør Knut Torbjørn Eggen en managerrolle lik den Martin Andresen har fått i Vålerenga, med Trond Henriksen og Vidar Davidsen som sidestilte førstelagstrenere.

Har flere kandidater
Dette ville Skutle ikke kommentere tirsdag kveld.

- Det kan jeg ikke si noe om. Vi har jobbet med en del alternativer en stund, og fortsetter med dem.

Inntil videre fortsetter dermed Trond Henriksen som midlertidig trener, en rolle han har hatt siden Knut Tørum fikk sparken.

Når en ny trener er på plass, er foreløpig usikkert.

- Vi føler at vi har ganske god tid. Vi har et godt lag og mange gode trenere i klubben. Vi trenger ingen unødvendige tidsfrister, mener Skutle.

Tynget Eggen

Ifølge Skutle er det nå igjen Knut Torbjørn Eggens jobb å lede jakten på ny trener. Selv virket Eggen tynget etter 1-3-nederlag og mesterliga-exit i Gelsenkirchen tirsdag kveld.

- At Trond sier nei, betyr at vi må jobbe hardt i perioden som kommer nå, sier Eggen nøkternt.

I likhet med den administrerende direktøren, vil ikke sportsdirektøren si noe om hva som kan bli trenerløsningen i RBK.

- Vi har jobbet parallelt med flere alternativer. Utover det har jeg ingen kommentar, sier Eggen.

Han vil heller ikke si noe om hans egen rolle kan bli endret som følge av Sollieds nei.

Vikariatet over

Nils Skutle bekrefter at Trond Henriksen trolig vil være med i den nye kabalen, i en eller annen rolle.

Henriksen nøyer seg på sin side å konstaterer følgende:

- Vikariatet jeg har hatt som hovedtrener er i hvert fall over nå.

http://www.fxt.no/tippeligaen/rosenborg/article1489790.ece

Per-Stian

- Jeg blir i Rosenborg

Det tynnes ut i rekkene i Rosenborg, men her er i hvert fall en god nyhet til RBK-fansen.

Miika Koppinen drar til Tromsø, Vidar Riseth til Lillestrøm og Mikael Dorsin til Cluj. Bjørn Tore Kvarme legger trolig opp, Steffen Iversen kan havne i Wolverhampton og Yssouf Koné legger ikke skjul på at han ønsker seg nye utfordringer.

Samtidig sliter RBK med å finne en ny hovedtrener, og heller ikke når det gjelder spillerlogistikk er klubben i medvind. Vadim Demidov er foreløpig eneste forsterkning.

Sapara blir
Men én ting kan i hvert fall RBK-fansen glede seg over: Det slovakiske ballgeniet Marek Sapara stikker ikke.

- Jeg blir i Rosenborg. Jeg er helt sikker på at jeg kommer tilbake til Trondheim i januar, sier Sapara til Nettavisen.

Han er ikke bekymret over at trønderne fortsatt mangler trener, og lar seg ikke stresse av at spillere forlater klubben.

- Sånn er fotballen. Spillere kommer og spillere går. Jeg regner med klubben erstatter de som forsvinner med noen som er enda bedre. Det håper jeg, i hvert fall. Jeg håper Rosenborg blir et bedre lag neste år, sier Sapara.

Trenger hvile
Etter 1-3-nederlaget mot Schalke innrømmer han samtidig at det skal bli godt med en pause.

- Det har vært en lang sesong. Jeg vil ikke tenke på fotball akkurat nå. De neste ukene skal jeg tenke på vennene mine og familien min, fastslår han.

Og ikke minst skal Sapara hvile. 25-åringen har slitt med småskader gjennom store deler av sesongen. Både kne og ankel har vært kranglete.

Ikke operasjon nå

- Jeg har fått noen spesialøvelser for å bedre stabiliteten. Akkurat nå er kneet ok, så det blir ikke nødvendig med noen operasjon nå. Men hvis det begynner å gjøre vondt igjen når jeg løper, må det kanskje opereres, sier Sapara.

Kampen mot Schalke oppsummerer han kort og greit.

- De spilte ball, vi løp etter. De var bedre enn oss, konstaterer han.

http://www.fxt.no/tippeligaen/rosenborg/article1489942.ece

Tom S

COME ON LEEDS !!

Dennis

For at norsk fotball skal bli bedre, burde et lag som Rosenborg være helt i teten. Dessverre opphevet NFF utlendingskvoten, slik at lagene i praksis kan bruke elleve afrikanere, asiater, avdankede sør-amerikanere e.l. i start-elleveren.

Trist tiltak da dette helt sikkert vil skade talentsatsning.
Marching on together!

ToreLA

Hvorfor er det trist at afrikanere likestilles med svensker?

Asbjørn

Quote from: Mr Kaizer on December 12, 2007, 18:33:58
Dessverre opphevet NFF utlendingskvoten, slik at lagene i praksis kan bruke elleve afrikanere, asiater, avdankede sør-amerikanere e.l. i start-elleveren.

Trist tiltak da dette helt sikkert vil skade talentsatsning.

Nå tror jeg du "jumps to conclusion" litt her, Dennis.  Faktisk tror jeg at NFF her har tilpasset reglene litt mer til norsk fotballs virkelighet. Noe reaksjonene i etterkant kan tyde på. Og som Tore ganske riktig påpeker over her, nå unngår vi å "diskriminere ikke-EØS-spillere".

For å gi et konkret eksempel, AaFK. Dette medfører ganske umiddelbart at to såkalt lokalt utviklede spillere som har vært på utlån sikkert vil bli prioritert foran utenlandske...

(selvfølgelig kan du ha et poeng mht første-elleveren, men man må jo samtidig vise seg god nok også da...)

QuoteÃ...LESUND: AaFK ligger helt på bikken for å oppfylle det nye kravet om 14 "lokalt utviklede spillere". Det får umiddelbare konsekvenser for jakten på nye spillere.

Publisert: 13.12.2007 kl. 07:24

Daglig leder Henrik Hoff i AaFK gjorde tirsdag en opptelling i A-stallen, og kom fram til følgende:

â€" Vi er akkurat innenfor kravet. Det ligger og bikker og dette betyr at vi ikke uten videre kan slippe en norsk spiller og ta inn en utlending, sier Hoff til Sunnmørsposten.

Ifølge vår opptelling har AaFK nøyaktig 14 norske spillere på kontrakt for 2008. Og 12 utlendinger. Det siste er én for mye, forutsatt at både Dedé Anderson dukker opp og verken Mattias Nylund, Joakim Alexandersson eller Denis Selimovic blir solgt.

Dyre tribuneslitere?
Styret i Norges Fotballforbund vedtar ganske sikkert de skjerpede kravene til lokalt utviklede spillere i styremøtet 8. januar.

Fram til da jobbes det på spreng i de fleste toppklubbene for å spikre stallene for neste års sesong.

Men AaFK har altså en sammensetning av dagens spillerstall som gjør at klubbledelsen ikke kan jobbe upåvirket av de nye kravene som innføres for å sikre at hoveddelen av spillertroppene i norske klubber skal bestå av spillere utviklet i Norge.

â€" Vi har i dag 25-26 spillere på kontrakt. Om vi ikke kvitter oss med noen, og henter inn flere utlendinger, kan det i ytterste konsekvens bety at vi ikke kan melde på alle utlendingene til spill for laget i 2008, sier Hoff.

I praksis betyr det at AaFK da kan bli sittende og betale lønn for en spiller klubben ikke har rett til å benytte i kamp.

â€" Ja, det stemmer, sier Hoff - og understreker at AaFK har vært kjent med at de nye kravene kommer, og at dette er en situasjon AaFK ikke har tenkt å havn e i.

Presise definisjoner
En lokalt utviklet defineres på to ulike nivå av Norges Fotballforbund, enten klubbutviklet eller forbundsutviklet. Slik beskriver NFF de to ulike kategoriene, (og her må det leses med full skjerping!):

"En klubbutviklet spiller er en spiller, som uavhengig av nasjonalitet og alder, har vært registrert hos sin nåværende klubb for en periode, sammenhengende eller ikke, på minimum tre hele sesonger (en sesong starter med den første offisielle kamp i den samme serien) eller 36 måneder i perioden fra spilleren er 15 år (eller starten på sesongen hvor spilleren fyller 15 år) og 21 år (eller slutten på sesongen hvor spilleren fyller 21 år).

Og:

"En forbundsutviklet spiller er en spiller, som uavhengig av nasjonalitet og alder, har vært registrert hos klubb som er/har vært medlem av Norges Fotballforbund, for en periode, sammenhengende eller ikke, på minimum tre hele sesonger eller 36 måneder i perioden fra spilleren er 15 år(eller starten på sesongen hvor spilleren fyller 15 år) og 21 år (eller slutten på sesongen hvor spilleren fyller 21 år).

En spiller som fyller 16 eller 17 år i løpet av inneværende år, blir regnet som enten "klubbutviklet" eller "forbundsutviklet" dersom spilleren har vært registrert i NFFs medlemsklubb i minimum de tre foregående årene.

Spillere som ikke faller inn under disse definisjonene er frie spillere.

I en stall på 25 spillere må det være minimum 14 lokalt utviklede spillere, og av disse 14 må minst to være "klubbutviklet". Stallen kan ellers bestå av maksimalt elleve "frie spillere".

Godt nytt
â€" Vi har 14-15 lokalt utviklede spillere. Med Trond Fredriksen, Andreas Lie og Amund Skiri ligger vi godt innenfor når det gjelder kravet til klubbutviklede spillere, sier Henrik Hoff.

Det er "forbundsutviklede" spillere AaFK har i færreste laget av i forhold til utlendinger.

Det er godt nytt for spillere som Thomas Gjørtz og Thomas Pedersen som begge i vinter skal kjempe om å bli med videre. Skal de byttes ut, må det helst gjøres med en annen norsk spiller på høyere nivå. Som er mye dyrere enn en tilsvarende utlending. Og da er sjansen langt større for at de lokale gutta faktisk får bli.

Slik intensjonen med kravet faktisk er.

Tell me  Tell me

Dylan

ToreLA

Og når vi først er inne på talentutvikling, så er det mye viktigere med denne nye regelen om 14 egenutviklede spillere. Dette øker behovet for satsning på talentutvikling i absolutt alle klubber.

Asbjørn

Quote from: ToreLA on December 13, 2007, 09:27:15
Og når vi først er inne på talentutvikling, så er det mye viktigere med denne nye regelen om 14 egenutviklede spillere. Dette øker behovet for satsning på talentutvikling i absolutt alle klubber.
...for å presisere. Man må ha 14 spillere I TROPPEN som må oppfylle følgende: Ha blitt utviklet i Norge i minst tre år frem til de er 21 år gammel.
...og ellers: TO stk må KLUBBEN selv ha utviklet innenfor samme definisjon.

Unge utlendinger kan ikke tilbys proffkontrakt før de er 18, er det ikke så...

Dermed blir altså min konklusjon at dette fremmer norsk talentutvikling. MEN DE ER GARANTERT PLASS I TROPPEN PÃ... DENNE MÃ...TEN, PLASSEN PÃ... BANEN MÃ... DE SPILLE SEG FORTJENT TIL...

Tell me  Tell me

Dylan

ToreLA

Ja, selvsagt. 14 egentuviklede var kanskje i overkant drøyt!  :)

ToreLA

Og ellers; en liten statusrapport fra neste års seriemestre:

Martin Fillo, det tsjekkiske stortalentet og U21-landslagsspilleren, ser ut til å bli endelig klar for Viking iløpet av dagen. Fillo blir nok direkte erstatter til Søren Berg i den offensive midtbanerollen. Joakim Austnes er allerede klar, og det eneste som gjenstår da er å bli enige med tragiske Odd Grenland, som har lurt en Vikingsugen Espen Ruud i stri. Regner med det løser seg så lenge Espen Ruud går så hardt ut i media mot ledelsen. Odd vil vel ikke ha en spiller som føler seg sviktet av sin egen klubb i stallen lengre.

Keeperproblemet ser også ut til å kunne løse seg. Tyskeren Kristian Nicht, med erfaring fra Bundesliga, er på prøvespill og er interessert. Vi vet jo alle hvilke erfaringer Rösler har med å hente tyske keepere, så kanskje Myhre må kikke seg over skulderen etterhvert her.

Diomande Allassane, døpt "Diamanten min" av Rösler for to år siden, er også på prøvespill.

Det er uansett ikke noe stort problem om Ruud ikke kommer nå. Da får han komme når Odd Grenland ikke lengre får noe penger. I mellomtiden har vi Ross og Klingbeil som kan gjøre en grei jobb her. Spesielt Klingbeil tror jeg kan bli bra om han får en god oppkjøring.

Ã... spå hvordan laget blir seende ut til neste sesong, er omtrent umulig. Vi har nå såpass bra spillere og velge mellom at en startoppstilling må komme med tanke på kampsituasjonen. Kommer Espen Ruud, ser jeg for meg noe slikt i hjemmekampene:

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Thomas Myhre ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
::::::: Espen Ruud ::::::: Børre Baleno ::::::::::::. Ragnvald Soma ::::: Trond Erik Bertelsen::::
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
:::::::::::::::::::::::::. Jone Samuelsen ::::::::::::: Nicolai Stokholm :::::::::::::::::::::::::::::
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
:::: Allan Gaarde::: ::::::::::::::::::: Martin Fillo :::::::::::::::::::::::::: Alexander Ødegaard :::
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Peter Ijeh:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Benken: Kristian Nicht, Rene Klingbeil, Peter Abelsson, Andre Danielsen, Razak Pimpong, Joakim Austnes, Hannes Sigurdsson, Vidar Nisja, Maurice Ross, Thomas Pereira,

Asbjørn

Viking får et knall-lag til neste sesong!!!

Det samme har allerede Lillestrøm og Stabæk. Brann og RBK må også regnes "i dette gamet".  Og når vi vet hvordan VIF satser for tiden... 

Det skal bli kjør om ligagullet i 2008!!!
- jeg gleder meg sinnsykt allerede   :)

Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Asbjørn: Jeg har da ikke diskriminert ikke-EØS-spillere? Hvis du tenker på "avdankede sør-amerikanere" så var det en spøk hintet til "geni-speideren" Terje Liverød som mente Almeyda og han andre var god nok for Tippeligaen tross at de ikke hadde tuppet til en ball på nærmere ett år.

At afrikanere, sør-amerikanere og folk fra andre nasjoner utenom EU\EØS likestilles med svensker og dansker er jo i og for seg ikke noe stort problem. Men talentsatsningen vil vel ikke akkurat bli større når klubber nå kan hente afrikanere for en svært billig penge. Og jeg må få lov å si dette uten at jeg diskriminerer spillere fra dette kontinentet, for da er det ikke jeg som 'jumps to conclusions.' For all del, jeg syns det er for mange svensker i norsk fotball også jeg.

At Afrika er et kontinent fullt av fantastiske fotballspillere er det ingen tvil om, men for Norges unge spillere er dette alt annet enn positivt. Tippeligaen vil nok bli bedre, ja, men landslaget vil lide i lengden. Per Ravn var jo skremt da han i sin tid så belgiske Beveren stille med elleve fra Elfenbenkysten fra start.

Som sagt, dette var ingen debatt om nasjonalitet utenom at jeg ser på et lag med flest norske spillere som det beste for landslagets fotball, slik engelske bør være fulle av engelske spillere, marrokanske av marrokanske osv osv. Noe mer lå absolutt ikke bak, så ikke gjør det om til en slik debatt. Det var i alle fall ikke mitt poeng.

For å komme med mitt poeng. I Skottland (var?) det en regel som tilsier at to stykker på benken skal være under 21 år og fra Skottland. Dette er jo gull for egen talentsatsning og ting kan vel tyde på at dette er i ferd med å bære frukter for landslaget også eller??
Marching on together!

Per-Stian

Hjelper RBK med Jarstein-kjøpet

Håndballklubben Byåsen kan spille en sentral rolle i Rune Jarsteins overgang til Byåsen.

Landslagsspillerens kjæreste er nemlig Hanne Stine Bratli - håndballspiller for Gjerpen i eliteserien. Flytter Jarstein, blir nok hun med på lasset.

Det betyr at Stine Bratli også er høyaktuell for en overgang til Byåsen.

- Men dette er så nytt. Vi har ikke diskutert noe rundt dette ennå. Vi skal på ferie til Egypt neste uke. Da skal vi prate sammen om dette, sier Hanne Stine Bratli til Nettavisen.

- Vi kommenterer ingenting før vi har snakket ordentlig sammen, sier Rune Jarstein.

Ble varslet
I Byåsen er de imidlertid meget klar over situasjonen. Rosenborg varslet klubben for en god stund siden om dette scenarioet.

- De varslet om at de kom til å ta kontakt med Rune Jarstein, og spurte oss om vi var interessert i Hanne. Da jeg møtte Hanne i Skiens-hallen sa jeg så at vi kom til å ta kontakt med henne så fort alt er i orden med Rune Jarsteins overgang, sier trener Geir Oustorp.

Vil finne en løsning

I Gjerpen er de også klar over situasjonen. Klubben vil gjøre det den kan for å finne en løsning alle kan leve med.

- Men RBK fortjener egentlig ikke så gode spillere som Rune Jarstein, starter daglig leder Harald Haraldsen humrende.

- Nei da, vi har alltid hatt en fin dialog med Hanne Stine. Vi har snakket sammen flere ganger om at hun en eller annen gang kunne komme til å flytte på seg med kjæresten. Hvis hun ønsker å følge kjæresten sin så får vi se hvordan det kan gjøres. Men hun har jo en jobb her, og vi er midt i sesongen. Så vi får se på hvordan det kan gjøres, gjentar han.

Men:
- Det er klart at hvis hun noen gang skulle spille mot Gjerpen igjen, så må vi ha en avtale om null mål, gliser han.

http://www.fxt.no/tippeligaen/rosenborg/article1492916.ece

Per-Stian

RBK jakter svensk trener

Trond Sollied sa nei, det samme gjorde Tom Nordlie og Ola By Rise. Nå seiler en svenske opp som kandidat til trenerjobben i Rosenborg.

Siste blad på Rosenborgs etter hvert så velfylte ønskeliste er Aalborg-trener Erik Hamrén.

Etter sigende en populær trener, med en cv som burde falle godt i smak i trønderhovedstaden. Aalborg leder den danske ligaen, i tillegg er Hamrén svensk cupmester med AIK (1996-1997) og Örgryte IS (2000).

Hovedpersonen selv vil imidlertid ikke kommentere spekulasjonene.
- Min kontrakt med Aalborg varer i ett år til, og det forholder jeg meg til, er alt den svenske suksesstreneren vil ut med til Adresseavisen.

Etter at Trond Sollied sa nei, har også flere andre treneremner blitt linket til trønderklubben. Men så langt har ingen skrevet under.

Mandag er det styremøte i Rosenborg, og det spørs vel om ikke en aktuell kandidat bør foreligge innen den tid.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=190052

Per-Stian

Fagermo sa nei til Odd

Odd Grenland prøvde å hente Dag-Eilev Fagermo fra Strømsgodset, men treneren takket onsdag nei til Skien-klubben.

- Jeg har tatt et valg, og det er å bli værende i Strømsgodset, sier Fagermo til Varden.

Den tidligere Pors- og Notodden-treneren mener forespørselen fra førstedivisjonslaget kom på feil tidspunkt.

- Først og fremst vil jeg si at det er veldig smigrende å få tilbud fra Odd, særlig for meg som er telemarking. Dessuten har klubben et stort potensial. Men jeg føler virkelig at Godset har noe på gang. Derfor synes jeg det blir for tidlig å forlate klubben, sier Fagermo.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=190045

Asbjørn

Quote from: Mr Kaizer on December 13, 2007, 15:15:05
Asbjørn: Jeg har da ikke diskriminert ikke-EØS-spillere?

...neineinei, du nei.

Men det (nåværende) norske regelverket gjør... Det hadde vel helst ønsket alle utlendinger dit peppern gror, men måtte pga EØS-reglene godta at EØS-spillere hadde samme arbeidstaker-rettigheter som norske spillere.

Med det foreslåtte regelverket sørger man for at et minstenivå i troppen (14/26) skal ha minst 3 års bakgrunn i norsk fotball. Man kan altså ikke bare fylle på med utlendinger.  Faktisk må altså klubber som AaFK nå sikre seg at norske-kvoten er i boks.    :)

Tell me  Tell me

Dylan

Per-Stian

Fagermo: - Drømmejobben!

Odds nye trener mener det var umulig å si nei.

Dag-Eilev Fagermo signerte mandag en treårskontrakt med Odd Grenland. Etter å ha takket nei til klubben i forrige uke, har pipa nå fått en litt annen lyd.

- Dette er drømmejobben, og den gir meg også muligheten til å være nærmere familien og hjemstedet, sier Fagermo ifølge klubbens hjemmeside.

Tidligere mandag uttalte Strømsgodset at de synes det er vemodig å miste treneren, og det skal ha vært Fagermos egen beslutning. Nå satser telemarkingen på å føre Odd rett opp igjen i Tippeligaen.

- Dette var en stilling det ble for vanskelig å si nei til. Jeg gleder meg til å sikre Odd spill i eliteserien i 2009.

Han føler ikke at han svikter Godset, eller at det er et steg ned å gå til Odd.

- Jeg føler jeg har gjort en god jobb i Strømsgodset i to år. Det er et steg ned når du tenker Adeccoliga kontra Tippeliga, men klubben har et enormt potensiale, sier Fagermo til TV 2 Sporten.

http://www.fxt.no/forstediv/article1499243.ece

Per-Stian

RBK-Eggen sykmeldt

Knut Torbjørn Eggen er sykmeldt i to uker. Det melder RBK.no.
Sportsdirektøren har vært travelt opptatt med både spiller- og trenerjakt de siste ukene.

- Ikke dramatisk
- Det har vært en litt slitsom høst, og jeg er nå sykmeldt i 14 dager med virkning fra fredag. Dette skjer i forståelse med lege, klubb og familie. Sykmeldingen er ikke dramatisk i forhold til viktige forhandlinger med spillere og trenere, da RBK er godt forspent med Erik Hoftun, Rune Bratseth og Nils Skutle. Jeg gleder meg til å komme tilbake på nyåret, sier Eggen til RBK.no.

- Vi håper han kan ta seg inn igjen i løpet av disse 14 dagene, at det hjelper med ro og juleferie, og at han kommer sterk og klar tilbake på nyåret, sier Nils Skutle til Nettavisen.

Samtidig innrømmer klubbens daglige leder at sykemeldingen ikke kom som noen overraskelse.

- Det er ingen kjempeoverraskelse. Vi skjønte det for fjorten dager siden da vi pratet med ham om det.

- Helt på slutten følte han vel at han var tom for energi, og trengte å hente seg inn litt igjen.

Rosenborg har vært uten hovedtrener siden Knut Tørum fikk sparken. Trond Henriksen trener tippeligalaget inntil en permanent løsning er klar. Knut Torbjørn Eggen sa i forrige uke fra seg jobben med å hente inn en hovedtrener til daglig leder Nils Skutle og styreformann Terje Svendsen.

I tillegg må trondheimsklubben erstatte spillere som Vidar Riseth, Mikael Dorsin og Mika Koppinen. Foreløpig har Eggen kun hentet inn U21-landslagsspilleren Vadim Demidov fra Hønefoss.

Kritiseres av fansen

Eggen fikk i forrige uke flengende kritikk fra Rosenborgs trofaste supportergruppe Kjernen.

- Hvis Knut Torbjørn Eggen ikke gjør jobben sin, må vi se om vi kanskje må ha inn en annen sportsdirektør. For vi er avhengige av at det skjer ting med klubben. Forholdsvis drastiske ting, faktisk. Og det må skje fort, sa talsmann Bjørn Lyngen til TV 2.

Ifølge Lyngen er det mange som har mistet troen på den tidligere Fredrikstad-treneren.

- Vi er nødt til å se noen resultater nå - for å få tilbake noe av troen på at klubben drives på rett måte. Og hvis ikke det skjer, er vi nødt til å se på hva vi kan gjøre for å reagere. Vi kommer til å ytre oss klart og tydelig, fastslo Lyngen.

Vil holdes oppdatert
- Det viktigste nå er at Knut Torbjørn blir frisk. Oppgavene på sportslig avdeling vil bli ivaretatt av andre, og jeg holder Eggen jevnlig oppdatert, sier administrerende direktør Nils Skutle.

http://www.fxt.no/tippeligaen/article1498669.ece

Runar

Dette kravet om at så også mange spillere må være fra "egen" stall er jo egentlig helt hull i hode og virker svært diskriminerende mot mindre klubber. "Stor klubbene" i inn og utland, må nå hente de aller største talentene fra de mindre klubbene. Det betyr at man åpner en marked som til nå har vært ganske lite og lukket. Spillere fra alleverdenskanter blir hentet til forskjellige klubber i håp om å nå toppen. Dette i seg selv har jo også sine positive sider, men jeg er skeptisk til at man kan "kjøpe" barn (spillere i 15 års alderen). Penger blir fort et større gode enn spillegleden i seg selv og det i veldig ung alder. Fotball blir en "jobb." Fotball er en skitten buiseness i utgangspunktet.

Leeds har jo allerede mistet noen spillere som et resultat av at Chelsea er avhenigig å trappe "opp" talentsatsningen sin.

Per-Stian

Doffen vil til VIF

...men en overgang kan drøye lenge for Hæstad. Kristofer Hæstad (23) har bestemt seg: Han vil spille i Vålerenga fra neste år.

VG vet at Start-spilleren vraker LSK - og ønsker å spille under landslagskollega Martin Andresen i hans nye VIF.

Hæstad selv ønsker ikke å gå ut med navnet på klubben.

- Jeg har bestemt meg, men holder det for meg selv, sier Kristofer Hæstad til VG.

Landslagsspilleren er akkurat tilbake i Norge etter ferie i Thailand. I motsetning til lagkamerat Fredrik Strømstad har Hæstad uttrykt ønske om å fortsette i Norge. Og selv om nyopprykkede Molde har vært på banen, har det aldri vært noen hemmelighet at kampen om Doffen har stått mellom østlandsrivalene Vålerenga og Lillestrøm.

- Langt frem

Men Vålerenga og Start må bli enige om en overgangssum før Doffen blir klar. Og det kan ta lang tid:

Trolig vil Start kreve mellom 12 og 15 millioner kroner for midtbanemotoren. Etter det VG kjenner til ser Vålerenga på det som mer eller mindre uaktuelt å betale den forholdsvis høye summen for Hæstad nå.

Da må i så fall manager Martin Andresen «slå i bordet» og nærmest kreve at Hæstad blir VIF-spiller. Med seg selv, Christian Grindheim og nyinnkjøpte Lars Iver Strand som midtbanealternativer på plass er det ikke sikkert VIF gjør alt for å få landslagsspilleren.

Doffen innrømmer også overfor VG at de aktuelle klubbene akkurat nå står et stykke fra hverandre.

- Jeg tror det er langt frem før klubbene blir enige, så jeg er innstilt å være med på Starts tur til Brasil-turneringen i begynnelsen av januar, sier Hæstad.

- Vil hjelpe

Det er styreleder og Start-eier Erik Solér som fra Starts side tar seg av en eventuell Hæstad-overgang.

- Vi har ingen hast med å selge Doffen. Vi ønsker primært å beholde ham neste år slik at vi med hans hjelp kan sikre oss direkte opprykk, sier Solér til VG.

- Selger Start Doffen dit han har bestemt seg for å gå, uansett?

- Doffen er en flott gutt og nyter stor respekt hos oss. Vi ønsker selvsagt å hjelpe ham i å nå sine utviklingsmål sportslig etter at han har gitt alt for oss i Start. Kommer klubben han ønsker seg til med et bud vi kan akseptere, lar vi ham gå, sier Solér - som ikke synes 1. divisjonsspilleren Hæstad prises for høyt.

- Man kan aldri ha for høy pris på noe man egentlig ikke ønsker å selge. Vi vet hva vi bør ha for Doffen og får vi ikke det, ønsker vi å beholde ham.

Sportsdirektør Jan-Erik Aalbu i Vålerenga er for tiden på ferie og kunne i går hverken bekrefte eller svare på spørsmål rundt Hæstads valg.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=191111